Ei ole Suomen kirjallisuuden historiassa huonompaa kirjaa kuin on Anja Kaurasen (myöh. Snellman) Tushka. Sitä ei alita eikä lähellekään sitä pääse huonoudessaan mikään kirja. Miksi WSOY julkaisi sen? Miksi laatua ei valvottu? Miksi nuori kirjailija sai tärvellä ja suorastaan munata nimensä (huom. nimenvaihto) ikuisiksi ajoiksi? Mikä on kustantajan vastuu? Tästäkö syystä AS katkeroitui WSOY:lle ja vaihtoi kustantaa. Kamala kirja! Huh!
Suomen huonoin kirja
7
1381
Vastaukset
- Sointu
Miksi se on niin huono ja mitä se käsittelee?
- Pallokala
Luin kesällä Anja Snellmannin (o.s. Kaurasen) romaanin Lyhytsiipisten kesä ja sen kieli tenhosi minut täysin. Harvoin olen lukenut yhtä nokkelaa taiteilua, tunnelma oli käsinkosketeltava. On vaikea uskoa, että sama nainen on kirjoittanut Suomen huonoimman kirjan...
- sanon sittenkin
Useinhan hyviltä kirjailijoilta löytyy erittäin hyviä ja onnistuneita teoksia ja erittäin huonoja rimanalituksia. Vain ne hyvät merkitsevät, ei siis saa tuomita kirjailijaa huonon yksittäisen teoksen perusteella.
- Enni
Sattuuhan sitä. Kirjailijapiireissä on todettu, että tushkasta tuli pashka. Lukekaa silti, älkää uskoko kuin itseenne.
- Mogelan
On se tosiaan varsinainen opus! Hyvä esimerkki siitä miten kustantaja julkaisee kiireellä hyvin myyneen esikoisteoksen jälkeen ko. kirjailijalta melkein mitä tahansa peetä. Varmaan kirjailija (kurjailija) häpeää koko ikänsä tekelettään.
- Optimus
Kauranen-Snellmanin ongelma on ollut tokakirjasta lähtien kieli. Se kun tuntuu olevan tärkeintä kirjailijattarelle, suorastaan itsetarkoitus. Sisältö ja rakenne piiputtavat pahasti. Kirjat ovat tematiikaltaan ja sisällöltään lähes naurettavia. Ne eivät kestä aikaa. Lukekaapa esim. Sonja o, sehän naurattaa. Anja S ei pääse Joenpellon tai Kilven tasolle vaikka pyrky on klova. Pyrky ei riitä, pitää olla näyttöä. Tekotaiteellisuus ja tietty pömpöösimäisyys pilaavat hyvinkin alkavan kerronnan. En usko häneen kirjailijana.
- Aspekti
Minulle tärkeintä kirjassa ovat sen teema, sanoma ja itse tarina. Vasta sitten tulee kieli. Kieli on väline, kuin hohtimet sepän kourassa. Niillä käännellään ja väännellään. Hohtimet eivät saa olla tärkeämpi kuin itse taottava kohde. AS ei ymmärrä tätä. Siksi hänestä ei pidä puhua yhtä aikaa Eeva Joenpellon kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872