Keulapotkuri

MV1

Finnmaster 7600 jossa on valmiina " potkuritunneli" keulapotkuria varten.

Onko kokemuksia jälkiasennuksesta, mikä laite ja hinta-arvio?

Mistä kannattaa tilata, verkkokaupasta jenkeistä vai EU vai kotimaa ?

Olen kuullut että joissakin tapauksissa jälkiasennuksissa on ollut vuotoa ?

24

465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • phy vuodoille

      Hinnasta en tiedä, se riippuuu niin monesta.
      Mut jos se kunnolla tehdään ei se mitään vuoda vaikka jälkiasennus olisikin!

    • jälkiasennus parempi

      Jälkiasennus ei ole ongelma, se voi olla huomattavasti parempikin.
      Usein tehtaalta tulevat keulapotkurit on alimitoitettuja - varmaan kustannussyistä.
      Yleensä tehdaspotkuri on mukavuusvaruste ja se auttaa silloin, kun pärjää ilmankin.
      Sen sijaan kun sitä todella tarvitsisi eli kovalla tuulella, potku loppuu kesken.

      • 2 x kad 44

        Puhuit asiaa mitoituksesta, kannattaa laitta riittävän tehokas jotta voit luottaa pahassa kelissä. Lisäksi kannattaa laitta kiinteällä ohjauksella, sillä kauko-ohjain vaikka onkin kätevä voi olla epäluotettava, kun joutuu enemmän pärisyttelemään.


      • 2 x kad 44 kirjoitti:

        Puhuit asiaa mitoituksesta, kannattaa laitta riittävän tehokas jotta voit luottaa pahassa kelissä. Lisäksi kannattaa laitta kiinteällä ohjauksella, sillä kauko-ohjain vaikka onkin kätevä voi olla epäluotettava, kun joutuu enemmän pärisyttelemään.

        Keulapotkuri on alimitoitettu varmaankin kolmesta syystä: hinta, tilantarve ja sitten se, että kaikkein pienimpiä keulapotkureita voi jollain lailla käyttää ilman omaa akkua keulassa. Että on vain vedetty kaapelit pääakuilta. Omasta mielestäni pienikin keulapotkuri tarvitsee oman akkunsa keulaan.

        Mutta kyllä pienikin keulapotkuri on parempi kuin ei keulapotkuria ollenkaan. Kyllä se tuulisella kelillä vähän auttaa, vaikkei ihmeitä teekään.


    • Liner

      Itse asennutin sidepower keulapotkurin vuosi sitten 7,2 m veneeseen. Kyseessä on jenkkivene ja potkuriksi valittiin pykälää suurempi kuin suositus taulukko antoi ymmärtää. Teetin homman avaimet käteen periaatteella asennusliikkeellä. Asennus vei viikon verran aikaa. Potkuritunnelin teko oli hitain vaihe.Homma kustansi kokonaisuudessaan n.4000e verollista rahaa. Käsittääkseni tekniikan osuus oli n.2000e. Olen ollut tyytyväinen kokonaisuuteen.

    • Keulapotkuri

      OK, kiitos kommenteista. Taidan asentaa 2 kW potkurin
      Ilmeisesti kannattaa asentaa tälle oma akku, johdotus ym aika vaativa homma keulasta ahteriin jossa akut on.

      • Johdotuksen joutuu tietysti silloinkin tekemään, mutta ohkaisemmat kaapelit riittää. Mulla kävi maahantuojan asentaman keulapotkurin kanssa ekana kesänä niin, että sitä varten piti olla sekä hupiakku että starttiakku hyvässä iskussa. Jos aamulla oli hupiakku puolillaan, keulapotkuri ei enää toiminut lähdettäessä. Nyt jännitteet riittää hienosti. Joudut suunnittelemaan myös järjestelyt kolmen akun lataamiseksi.


    • 252352532523

      Heh joku idiootti taas tukenut mamujen kotiuttamista verollisella. Ilman kuitteja sama homma alta 500e, laatu jopa parempi. MIETTIKÄÄ LAMPAAT!

      • "Ahmed" Vatanen

        Miten verollisuus/verottomuus laatuun vaikuttaa?
        Päteekö tuo kaikilla aloilla eikä vain keulapotkurien asentamisessa?


    • Halkaisija?

      Tunnelin sisähalkaisija määrittää keulapotkurin tehon. 125 mm:iin sopii 2 kW:n laitteisto.

      • paperiveneilijä

        HÄ?


      • paperiveneilijä kirjoitti:

        HÄ?

        Osittain väite pitää paikkansa, sillä tehon kasvattaminen lisää työntövoimaa hyvin vähän ( P^1/3 ) eli on turha laittaa liian suuritehoista potkuria pieneen tunneliin.
        Suurempi tunneli antaa enemmän työntövoimaa jopa samalla teholla.


      • Höh
        e.d.k kirjoitti:

        Osittain väite pitää paikkansa, sillä tehon kasvattaminen lisää työntövoimaa hyvin vähän ( P^1/3 ) eli on turha laittaa liian suuritehoista potkuria pieneen tunneliin.
        Suurempi tunneli antaa enemmän työntövoimaa jopa samalla teholla.

        Mutta pienitehoisemman voi laittaa. Ei 2kW ole mikään sääntö.
        Lisäksi potkurin etäisyys kääntöpisteestä merkitsaa paljon, itse asiassa paljon enemmän.


      • Halkaisija?
        Höh kirjoitti:

        Mutta pienitehoisemman voi laittaa. Ei 2kW ole mikään sääntö.
        Lisäksi potkurin etäisyys kääntöpisteestä merkitsaa paljon, itse asiassa paljon enemmän.

        Keskutelun aloituksessa kerrottiin, että tunneli oli jo paikallaan, joten kai se keulapotkuri hankitaan siihen. Tunnelikoot ovat yleensä 125mm, 150 mm tai jopa 185mm tuon kokoisessa veneessä. 125 mm:n tunneliin ei ole edes olemassa 6 kW:n keulapotkuria.


      • Mistä näitä riittää
        Halkaisija? kirjoitti:

        Keskutelun aloituksessa kerrottiin, että tunneli oli jo paikallaan, joten kai se keulapotkuri hankitaan siihen. Tunnelikoot ovat yleensä 125mm, 150 mm tai jopa 185mm tuon kokoisessa veneessä. 125 mm:n tunneliin ei ole edes olemassa 6 kW:n keulapotkuria.

        Et ehkä tiedä, mutta keulapotkurin valmistajia on monta ja potkurien tehoja voi valita muustakin kuin siitä yhdestä luettelosta, jonka olet googlannut. On olemassa muutakin kuin 2 ja 6 kW. Oikeasti on.


      • Olisko nälkämaasta?
        Mistä näitä riittää kirjoitti:

        Et ehkä tiedä, mutta keulapotkurin valmistajia on monta ja potkurien tehoja voi valita muustakin kuin siitä yhdestä luettelosta, jonka olet googlannut. On olemassa muutakin kuin 2 ja 6 kW. Oikeasti on.

        Jep, ihan ufoja tuntuu tuo yksi googlaaja kirjoittavan.
        Luulisin, että löytyy ainakin jostain 1,5-3 kW väliltä ellei suuremmaltakin. Onhan toi 2 aika keskellä, mutta hiukan suppeilla tiedoilla ollaan googlailemassa.

        Niin käy aina, kun joku, joka ei tiedä veneistä mitään alkaa etsiä tuotteita tuntematta alaa. Löytyy ehkä yksi tai kaksi toimittajaa eikä silloinkaan riitä kielitaito siihen, että tajuaisi mitä niissä kirjoitetaan.

        Toisaalta pitää ne poissa kaduilta. vaikka eipä sellainen peräkammarin poika kadullakaan ole haitaksi yksin kädet taskussa seisoskellessa.


      • Halkaisija?
        Mistä näitä riittää kirjoitti:

        Et ehkä tiedä, mutta keulapotkurin valmistajia on monta ja potkurien tehoja voi valita muustakin kuin siitä yhdestä luettelosta, jonka olet googlannut. On olemassa muutakin kuin 2 ja 6 kW. Oikeasti on.

        Annappa esimerkkejä 125 mm:n tunneliin sopivista keulapotkureista jottei tule turhaa löpinää.


      • venerakentaja
        Olisko nälkämaasta? kirjoitti:

        Jep, ihan ufoja tuntuu tuo yksi googlaaja kirjoittavan.
        Luulisin, että löytyy ainakin jostain 1,5-3 kW väliltä ellei suuremmaltakin. Onhan toi 2 aika keskellä, mutta hiukan suppeilla tiedoilla ollaan googlailemassa.

        Niin käy aina, kun joku, joka ei tiedä veneistä mitään alkaa etsiä tuotteita tuntematta alaa. Löytyy ehkä yksi tai kaksi toimittajaa eikä silloinkaan riitä kielitaito siihen, että tajuaisi mitä niissä kirjoitetaan.

        Toisaalta pitää ne poissa kaduilta. vaikka eipä sellainen peräkammarin poika kadullakaan ole haitaksi yksin kädet taskussa seisoskellessa.

        " Luulisin, että löytyy ainakin jostain 1,5-3 kW väliltä ellei suuremmaltakin."

        Juuri tällä tietämyksellä kirjoittelevat nämä palstan besserwisserit, itse asiasta ei ole vähäisintäkään aavistusta mutta luulo on riittävä syy arvostella muita.
        Nimimerkki ' Halkaisija ' on aivan oikeassa, työntövoima määrittää tarvittavan halkaisijan tai päinvastoin ja kullekin halkaisijalle pyritään hakemaan puhallusteholtaan paras kompromissi .

        On aika ymmärrettävää että tietämättömillä saattaa olla kuva tehon vaikuttavan suoraan työntövoimaan, mutta tämä rajoite i näytä estävän itsensä nolaamista järjettömällä horinalla.


      • Ei sulla ole venettä
        Halkaisija? kirjoitti:

        Annappa esimerkkejä 125 mm:n tunneliin sopivista keulapotkureista jottei tule turhaa löpinää.

        Jos tiedät jotain veneistä, niin osaat heti luetella 4-5 valmistajaa, joilla kaikilla on useita vaihtoehtoja ilman, että kyselet.


      • sanoin ettet osaa
        venerakentaja kirjoitti:

        " Luulisin, että löytyy ainakin jostain 1,5-3 kW väliltä ellei suuremmaltakin."

        Juuri tällä tietämyksellä kirjoittelevat nämä palstan besserwisserit, itse asiasta ei ole vähäisintäkään aavistusta mutta luulo on riittävä syy arvostella muita.
        Nimimerkki ' Halkaisija ' on aivan oikeassa, työntövoima määrittää tarvittavan halkaisijan tai päinvastoin ja kullekin halkaisijalle pyritään hakemaan puhallusteholtaan paras kompromissi .

        On aika ymmärrettävää että tietämättömillä saattaa olla kuva tehon vaikuttavan suoraan työntövoimaan, mutta tämä rajoite i näytä estävän itsensä nolaamista järjettömällä horinalla.

        Jos tuolla löpinällä yrität todistaa että on vain yksi teho ja se on 2kW, niin sinun pitäisi sen verran ymmärtää, että kirjoitat lööperiä.

        Sulla on kiva kaava, mutta et tiedä mitä se tarkoittaa. Kerropa mitä itse pystyt sellä kaavalla tekemään eli mikä on sen kaavan ja sinun parhaan osaamisesi mukaan sen perusteella potkurin teho?


      • H Ä H ! !
        sanoin ettet osaa kirjoitti:

        Jos tuolla löpinällä yrität todistaa että on vain yksi teho ja se on 2kW, niin sinun pitäisi sen verran ymmärtää, että kirjoitat lööperiä.

        Sulla on kiva kaava, mutta et tiedä mitä se tarkoittaa. Kerropa mitä itse pystyt sellä kaavalla tekemään eli mikä on sen kaavan ja sinun parhaan osaamisesi mukaan sen perusteella potkurin teho?

        Mikä ihmeen kaava ja mikä ihmeen yksi teho ?

        Taidat olla pahasti sekaisin ja täysin pihalla !


      • Just just..
        Ei sulla ole venettä kirjoitti:

        Jos tiedät jotain veneistä, niin osaat heti luetella 4-5 valmistajaa, joilla kaikilla on useita vaihtoehtoja ilman, että kyselet.

        Ei siis löytynyt.


      • No mikä se on?
        H Ä H ! ! kirjoitti:

        Mikä ihmeen kaava ja mikä ihmeen yksi teho ?

        Taidat olla pahasti sekaisin ja täysin pihalla !

        No mikä on keulapotkurin oikea teho 125mm tunnelilla?

        Jos et osaa sanoa pitääkö sen olla 1, 2. 4. 6 tai 10 lW, niin kaava on hyödytön, vai mitä?


      • Ei edes polta
        Just just.. kirjoitti:

        Ei siis löytynyt.

        Annan sun muhia omassa tietämättömyydessäsi vielä hiukan aikaa, mutta aloitetaan Norjasta :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2455
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1464
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      136
      1283
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1223
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    9. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      721
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe