Netti pätkii

jannesa

Tämä on jo vanha ongelma josta luulin päässeeni eroon. Liittymänä on soneran 24 meganen josta tulee tänne korpeen läpi modeemin mukaan yleensä 10-14 megaa harvoi jopa hieman alle 17 megaa. Välillä yhteys on toiminut pitkiäkin aikoja hyvin, mutta yleensä yhteys on pätkinyt runsaasti. Tämä näkyy selviten muun muassa online pelaamisessa kun yhteys servereihin katkeilee jatkuvasti.

Itse en tietotekniikasta niin kauheasti ymmärrä, mutta tänä kesänä olen koittanut tutkia ongelmaa tarkemmin ja pingaillut eri servereitä silloin tällöin. Tästä huomasin että packet loss on yleensä 5-20% välissä useasti useammalla "hopilla", ei kuitenkaan aina peräkkäisillä. Silti aina ensimmäisellä hopilla modeemin jälkeen oli jonkin asteen packet lossia havaittavissa. Noin 3 viikkoa sitten luulin korjaaneeni ongelman kun vaihdoin manuaalisesti modeemin asetuksista DNS nimipalvelimeksi opendns:n 208.67.222.222 ja toissijaiseksi googlen 8.8.8.8 isp:n automaattisen dns:n sijaan ja Voilà netti toimi hyvin. Tein jopa erään lyhyehkön n. 20min kestäneen testi pingin ja vain yhdellä hopilla näkyi enää packet lossia. Eikä se ollut enää ensimmäinen hop modeemista niin kuin yleensä oli ollut. Nettipelaaminenkin onnistui ensimäistä kertaa pitkään aikaan ilman mitään ongelmia.

Kaikki tämä muuttui eilen kun naapuri jolla myös on ollut netti yhteyden kanssa jotain ongelmia oli ottanut operaattoriin yhteyttä ja sieltä tuli asentaja tarkistamaan tilannetta. Kuulemani mukaan olivat tehneet jotain johdotus muutoksia. Niin tai näin eilisen jälkeen nettini on jälleen pätkinyt jopa pahemmin kuin ennen. Nyt pingiä tehdessäni on modeemin jälkeen joka hopilla 10-25% packet lossia. DNS:n vaihto ei enää auta.

Kysymykseni onkin onko mahdollista että nuo mahdolliset johdotus muutokset ovat vaikuttaneet minun yhteyteeni vai onko tämä pelkkä sattumien summa? Toisen käden tietojeni mukaan tolppaan josta meidänkin puhelinjohdot tietääkseni tulevat tehtiin jotain muutoksia. Asun omakotitalossa noin 12 km lähimmästä varsinaisesta sivistyksestä, joten olen aina olettanut että suurin syy sille että laajakaista ei ole toiminut on ollut pitkässä välimatkassa. Oliko dns:n vaihdolla aikaisemmin mitään merkitystä vai oliko minulla vain tuuria että viimeiset pari viikkoa yhteyteni pelasi lähes moitteettomasti?

5

246

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja--

Yksinkertaisin korjauskeino on vaihtaa linja hitaammaksi, esim. 8 megaan.

• digi-info

No Sonera paljasti just ettei sen isäntäverkon (DNA vuokralainen) tekniikka tue viihdekaistaa eikä sitä myydä enää meidän alueella, maksattanut kuitenkin 2 vuotta kanavapakettia ja viihdekaistaa asiaa ilmoittamatta ja olen soitellut pitkiä jonotuksia mukaan lukien ainakin 10 kertaa viihteen pätkimisestä näiden vuosien aikana ja asia kerrotaan vasta nyt. Vikapalvelu olis halunnut laskea liittymäni nopeutta pätkimisen vähentämiseksi. Sanoin, että ai maksan 24 megan yhteydestä ja saisin 16? "Joo".
      Asiasta lähti korvauspyyntö tänä aamuna mutta varmaan Soneran tuntien menee kuluttaja-asiamiehelle. 66 euroo kuukausi, ei yhtään iltaa kaatuilematta.

Mutta kertoo tää jotain DNA kiinnostuksesta yhteistyöhön jos verkko ei tue unify tekniikkaa mutta sen omat tv-palvelut toimis. Ja Vuokralainen myy 24M liittymää halvemmalla kuin DNA itse. (DNA 8M maksaa saman kuin soneran 24M)

• oikea asetaja

Siel on joku löysä liitos pylväällä

• kuka_tietää

Netti pätkii kummasti. Juuri koskaan ei pääse liittymäsopimuksen mukaiseen nopeuteen vaikka siitä maksaakin reilusti euroilla.
      Viimeeksi kun yritin päivittää Firefox selainta linuxdistrossa verkon nopeus suorastaan romahti. Miten voi olla mahdollista, että selaimen päivityksen lataus kestää liki tunnin? Hidastavatko operaattorit tahallaan verkkoa niin ettei päivityksistä tahdo tulla yhtään mitään?
      Miksi ohjelman päivittäjä ei saa juuri koskaan edes liittymäsopimuksen mukaista nopeutta? Millä kumalla tavalla operaattorit kumminkin osaa "nopeuttaa" verkkoa kun kyse on mainoskuvien latauksista? Ne pomppivat silmille ällistyttävän nopeasti. Onko nettiliikenne näin yksisuuntaista operaattorien eduksi?
      Onko sillä liittymäsopimuksessa sovitulla nopeudella mitään merkitystä maksavalle kuluttajalle? Miksi ne nopeudet säännönmukaisesti useimmin romahtaa etanavauhdiksi?

• 20or11

Kokeilepa ladata uusi selain wget:llä tai links:llä komentoriviltä ja poista välissä selain pysyvästi. Tuo hidastelu nimittäin on mahdollisesti oire malwaren läsnäolosta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe