Opettele uusi kieli

Eilen sairaalan odotustilassa luin kanadalaisprofessorin tutkimuksesta.

Terveiden ikääntyvien kaksikielisten henkiset kyvyt ovat paremmat kuin yksikielisten.

Kahden kielen oiva hallinta jumppaa otsalohkon etuosaa ja parantaa tarkkaavaisuutta, orientoitumista, priorisointia, tavoitteenasettelua ja ongelmanratkaisukykyä.

Kaksikielisyys petraa myös aivojen moniajoa. Tuplakielten taitaja siis selviää monen tehtävän samanaikaisesta suorittamisesta paremmin kuin yksikielinen.

Kielistä hyötyy koko mieli.

56

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänan hästi

      Omaan hyvän kielitaidon, ainakin omasta mielestäni.

      Hyvä suomi, ruotsi ja englanti.
      Hieman huonommat ranska, saksa ja viro.

      Lähes yhtä suurta viisautta, kuin että nälkä siirtyy syömällä.

    • sitä mieltä

      On ihmiiä jotka joka tapauksessa ovat olosuhteiden pakosta kaksikielisiä ihmisiä jotka hallitsevat useampia kuin kaksi, tottakai on oltava tarkkaavaisempi, sitä en usko että olisivat sen kummempia kuin muutkaan.

      • ----

        Käärme on kaksikielinen.


    • äijä.

      -kyllä! kielien osaamisesta ei ole ainakaan haittaa...-itse olin muut. vuosi sitten terv.kesk. ja odotussalin jono oli pitkä, hoitaja mainitsi kestävän useita tuntia ennenkuin pääsisin...sitten hän kysäisi puhunko ruotsia? ..ja totesin et, visst kan jag svenska...pääsin n.5 minuutissa lääkärille....:)
      -mutta on kielestä oikeasti hyötyä, juuri noinkuin korpikirjailija textaa...absolut!...

      • äijä minäkin

        Minulle kävi melkein samalla tavalla!
        Olin kesällä lomareissulla yhdellä ruotsinkielisellä paikkakunnalla ja piti käydä siellä sairaalassa.
        Ainakin 32 potilasta oli ennen minua.

        Hoitajatar kysäisi, että puhutteko te kenties suomenkieltä, johon heti sanoin, että jees,jees!
        Pääsin jonon ohitse lääkärin puheille.
        Hän sanoi, että koska osaan toista kotimaista, niin minun on parempi saada etusija:

        Muuten joudutte kuuntelemaan tuota halvatun mongerrusta monta tuntia ja sitähän ei kenenkään hermot kestä!
        Ja kun poistutte täältä, tulkaa tätä kautta.
        Minä lähden samaa matkaa! Helvete!


      • äijä.
        äijä minäkin kirjoitti:

        Minulle kävi melkein samalla tavalla!
        Olin kesällä lomareissulla yhdellä ruotsinkielisellä paikkakunnalla ja piti käydä siellä sairaalassa.
        Ainakin 32 potilasta oli ennen minua.

        Hoitajatar kysäisi, että puhutteko te kenties suomenkieltä, johon heti sanoin, että jees,jees!
        Pääsin jonon ohitse lääkärin puheille.
        Hän sanoi, että koska osaan toista kotimaista, niin minun on parempi saada etusija:

        Muuten joudutte kuuntelemaan tuota halvatun mongerrusta monta tuntia ja sitähän ei kenenkään hermot kestä!
        Ja kun poistutte täältä, tulkaa tätä kautta.
        Minä lähden samaa matkaa! Helvete!

        -sulle ei sit oo siunaantunut sitä suvaitsevaisuutta, eikä oikein tilannetajua, kuin huumoriakaan, silleen enempiä, kun tollasia textaat...äijä sinä?...pah.
        -opi kieliä, niin hermosikin kestää....:)


    • uusinta uutta

      Minäkin luin eilen Tekniikan Maailman sivuilta uusista auton moottoreista.
      Autotohtorin tutkimusten mukaan kaksikurkkuiset kaasuttimet päästävät lävitse enemmän ilmaa kuin yksikurkkuiset.

    • Aivan verrattavissa

      Tuo autotohtorin tutkimus on verrattavissa ihmiseen, kaksikielinen tai kaksikurkkuinen, pahempi ilmanpäästö, tuntee hajusta.

    • pilkkumi

      *Terveiden ikääntyvien kaksikielisten *
      Minä en ole koskaan tavannut muita kuin ikääntyviä ihmisiä, jos ovat olleet vielä elossa.

    • vanhainkodissa

      Varmaakin.

      Mutta kun koittaa oikea vanhuus, häviää aikuisena opetellut kielet. Ruosissa ollaan hämillään, kun Suomesta Ruotsiin tulleilta vanhuksilta häviää ruotsi.
      Kommunikointi on vaikeaa.

    • Joo pitää varmaan paikkansa. Sanapeliä word feud useammalla kielellä samaan aikaan pitää aivot virkeinä.

    • Professori Ellen Bialystok ryhmineen tarkasteli Alzeheimer-potilaiden tietoja. Neljänsadan ihmisen aineisto osoitti, että sairauden oireet ilmenivät kaksikielisillä ainakin viisivuotta myöhemmin kuin yhden kielen puhujilla. Tämä tarkoittaa, että kaksikielisyys siirtää ja helpottaa oireita. Kaksikieliset selviävät arjesta ilman Alzeheimer-takkuja pidenpään kuin yksikieliset.


      Lähden sairaalaan kuuntelemaan loppuraporttia sairastamani rintasyövän viisivuotistarkastuksesta. Vuosikontrolli on viimeinen yhteiskunnan tukema tutkimus terveydentilastani.

      Puhun päivittäin kahta kieltä, joten sen suhteen tulevaisuus lupaa Bialystokin tutkimuksen mukaan viisi vuotta lisäaikaa elää ilman Altzheimen takkuja.

      • .mollis

        Uuden kielen opiskelu parantaa ylipäätään muistia. Itse opiskelin albanian kieltä, mutta nyt kursseja ei ole järjestetty enää :(
        Itseopiskelua vain, tai etsin uuden mielenkiintoisen kielen, jahka tässä jonain päivänä sais inspiksen... ehkä.


      • --+09

        Alzheimer.


      • .mollis

        Tsemppiä!!!


    • onko häpyä?

      Kaikki naiset ovat kaksikielisiä.

    • Kyllä minäkin Kyyhkysen kanssa.
      Tein parhaani Shakirallakin.
      Tuohan tekee...tota...ainaskin neljä.
      Jos lasken mukaani muutaman ontuvan kielen, uskon Alzheimerin kuolevan ennen
      minua.

      H.

      • Hahaa noin minäkin olin ajatellut että jos jokainen kieli mitä puhun aktiivisesti päivän aikana antaa minulle 5 vuotta lisäaikaa niin tohtori Alzheimer ehtii kupsahtaan ennen minua. Todennäköisesti kuolen sydäninfarktiin tai sokerikoomaan, mutta aivot toimii viimeiseen saakka ja muistikin pelaa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hahaa noin minäkin olin ajatellut että jos jokainen kieli mitä puhun aktiivisesti päivän aikana antaa minulle 5 vuotta lisäaikaa niin tohtori Alzheimer ehtii kupsahtaan ennen minua. Todennäköisesti kuolen sydäninfarktiin tai sokerikoomaan, mutta aivot toimii viimeiseen saakka ja muistikin pelaa.

        "Paloma.se.co"

        When ever...What ever...you're hips don't lie...
        Melkeinpä, tahtoisin tanssia kanssasi loppuun rakkauden.

        Möta dödens mörka väggar
        skydda dig för skinnets vecken.

        Miksipä minä kieltäni roduilta rajoittaisin.
        Ennenkään en ole pahaa sillä tehnyt.
        Varmaan olen Hollantiakin, koska muistelen joskus kakoneeni.
        Vai...olikohan se jotain Tanskaa...
        Tykkään Kaali-Kääryleistäkin.
        Aikasti pitkää liehua niistä saa huulilleen.

        H.


    • Pirre*

      No en kyllä opettele, on niitä korkeasti koulutettujakin muistisairaita, on kielten opettajaa, insinööriä ihan mistä yhteiskuntaluokasta tai ammati ryhmästä tahansa, tuurinpeliä sanon mie. :)

      • Onhan toki kaikissa ihmisryhmissä suutarista tohtoriin ja siltä väliltä... mutta.....tutkimuksessa todettiin, että...

        "Neljänsadan ihmisen aineisto osoitti, että sairauden oireet ilmenivät kaksikielisillä ainakin viisivuotta myöhemmin kuin yhden kielen puhujilla."


    • ulkolainen??

      Se tuo suomikin tuottaa monille vaikeuksia, etenkin oikeinkirjoitus. Kyllä aivot treenautuu, kun sitä harjoittelee.

    • Hei kun keikuskelen

      Opetelkaa plimputtelemaan.
      Molemmat kädet kun työskentelee, niin johan siinä aivopuoliskot on äimänkäkenä ensteks ja toistekski. Molemmat yrittävät ymmärtää, että hei mis ny mennään, ku isäntäkroppa tällä tavalla kiusaa. Aivopuoliskojen täytyy ruveta parantamaan yhteispeliä, kimpas funtsimaan ja hupsista vaan, koko aivoklöntti alkaa kehittymään sitä mukaa, ku tää plimputtelija plimputtaa.
      Musiikin kieli, hyvä mieli.

      • Toi on aivan varmasti totta. Mulla on ikivanhat sähköurut ruokasalissa kaakeliuunin vieressä. Lapsenlapset hakkaa sen kieliä huvikseen mutta vois opetella ihan terapiamielessä plimputtamaan.


      • k/k

        Heikulle
        En plimputtele mutta olen joskus ollut melkosen pätevä metallisorvari.
        Siis en millään automaattisorvilla vaan venäläisellä käsipelillä.
        Erilaisissa rikkoontuneitten osien hakemisessa raaasta raurasta, molemmat kädet pyöri erisuuntiin yhtä aikaa,joskus samaankin suuntaan mut eri nopeuksilla.
        myös erilaisten koneiden vipujen hallinta vaatii melkoista jäsenien yhteispeliä.


      • sitroen.
        k/k kirjoitti:

        Heikulle
        En plimputtele mutta olen joskus ollut melkosen pätevä metallisorvari.
        Siis en millään automaattisorvilla vaan venäläisellä käsipelillä.
        Erilaisissa rikkoontuneitten osien hakemisessa raaasta raurasta, molemmat kädet pyöri erisuuntiin yhtä aikaa,joskus samaankin suuntaan mut eri nopeuksilla.
        myös erilaisten koneiden vipujen hallinta vaatii melkoista jäsenien yhteispeliä.

        Mukavaa hommaahan tuo sorvaaminen on ainakin näin harrastemielessä. Suurin vaikeus vain saada kunnon teriä kohtuuhintaan.

        Kieltä yritin opiskella jo 10 vuotta sitten vaan ei oppi enää lahoon latvaan tartu. Pakko myöntää kun ei valehdellakaan viitsi. Kai se on sitten menoa sinne pöpilään.

        Vaan on siinä dementiassa pari hyvääkin puolta. Aina tapaa uusia mielenkiintoisia ihmisiä ja kuulee uusia hyviä juttuja.


    • Njääh, harva enää osaa kahta kieltä. Tai osaa mutta ei aktivoi niitä harmaita soluja. Meillä ainakin mennään siitä mistä aita on matalin, sekoitetaan kahta jos ei kolmeakin.

      "Ta dogin med dej om du far till vajan!"

      Kyllä mä taistelen siitä että kieleni pysyisi puhtaana (ja ennen kaikkea punaisena) mutta välillä burana loppuu.

    • eppu2

      Muistampa erään 80-vuotiaan mummon, joka innostui opiskelemaan ruotsia. Niin vaan mummo edistyi pikkuhiljaa.
      Sai siitä paljon iloa itselleen ja tarkoitusta.
      Mikä tahansa aivojan harjoitus pitää ne pidempään virkeänä.
      Ja Heikun kanssa täysin samaa mieltä aivopuoliskoista.
      Siitä vain vähemmän puhutaan.

    • Facebookini sai päivityksen ; ) Kesäisten kuvien kerä. Korpi kylpee kesässä.

      Siis.

      Tänään alkaa uusi jakso elämässäni. Olin rintasyöpäsairauteni viisivuotiskontrollissa Minut on nyt perusteellisesti tutkittu ja terveeksi julistettu.

      Lääkkeet saan heittää harakoille.

      Olemme nauttineet elämästämme ja auringosta.. Olimme Petzen mökillä keskiviikkona ja eilen istuimme mökkini laituriolohuoneessa.

      Tästä päivästä eteenpäin ryhdymme keskittymään Hollannin matkaamme.

      Ystävämme Hollannissa, olemme tulossa ; )

      En usko, että kielitutkimuksessa keskitytään mittaamaan vieraan kielen täydellistä hallintaa vaan ylipäätään eri kielien harjoittamiseen.

      Itse puhun ja ymmärrän englannin-, suomen kieltä, mutta kielitaitooni kuuluu myös hollannin kielen ymmärtäminen, mutta en puhu kieltä. Ikävä kyllä, aikoinaan mielikieleni ruotsi on jäänyt hunningolle.

      Mielestäni ymmärtäminen ja ymmärretyksi tuleminen on pääasia. .

      • kröhöm...

        Aika vastuutonta touhua!
        Käyttämättömät lääkkeet eivät kuulu luontoon, missä niistä koituu huomattavaa haittaa eläimille.
        Apteekkiin voi niitä viedä (ilmaiseksi!) ja asiallinen lääkkeiden hävitys on tärkeä juttu.

        Eihän niitä nyt saa paiskoa mihin sattuu!
        Jos kerran on annettu ohje heittää ne linnuille, niin lääkäri ei ole ajan tasalla.


      • kröhöm... kirjoitti:

        Aika vastuutonta touhua!
        Käyttämättömät lääkkeet eivät kuulu luontoon, missä niistä koituu huomattavaa haittaa eläimille.
        Apteekkiin voi niitä viedä (ilmaiseksi!) ja asiallinen lääkkeiden hävitys on tärkeä juttu.

        Eihän niitä nyt saa paiskoa mihin sattuu!
        Jos kerran on annettu ohje heittää ne linnuille, niin lääkäri ei ole ajan tasalla.

        Kröhöm... mistäs tiiät vaikka harakka painisi samassa sarjassa kuin verokarhu? Tai puuma. Senkin pöllö :)))

        Korpikirjailijalle ♥-lliset onnittelut. Kaadan illalla lasillisen (vettä, vatten, water - alzheimer karkoitettu) ja nostan sen maljaksi sinulle :)


      • hmp.f kirjoitti:

        Kröhöm... mistäs tiiät vaikka harakka painisi samassa sarjassa kuin verokarhu? Tai puuma. Senkin pöllö :)))

        Korpikirjailijalle ♥-lliset onnittelut. Kaadan illalla lasillisen (vettä, vatten, water - alzheimer karkoitettu) ja nostan sen maljaksi sinulle :)

        Punaviini on hyvää ja terveellistä.

        Itse asiassa kirjoitin tuon..... lääkkeet saan heittää harakoille ihan piruuttani kun tiesin miten lauseeseeni reakoidaan ja taas meni nappiin ; DDDDD

        Nyt lähden profiilikuvani laiturin olohuoneen sohvalle makoilemaan ; )

        Se on moro!


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Punaviini on hyvää ja terveellistä.

        Itse asiassa kirjoitin tuon..... lääkkeet saan heittää harakoille ihan piruuttani kun tiesin miten lauseeseeni reakoidaan ja taas meni nappiin ; DDDDD

        Nyt lähden profiilikuvani laiturin olohuoneen sohvalle makoilemaan ; )

        Se on moro!

        Ja noinhan ei sano tietenkään tamperelainen, vaan sanoo: "Soon moro!".., joten se siitä kielitaidosta.


      • Korppis*
        suvenkorento123 kirjoitti:

        Ja noinhan ei sano tietenkään tamperelainen, vaan sanoo: "Soon moro!".., joten se siitä kielitaidosta.

        Arkikieli on erilaista kuin virallien kieli, murteissa kielioppi hajoaa. Savossa sanotaan erilailla Kainuussa. Eli se siitä kielitaidosta. Älä nyt sinäkään ala höpäjämään, mua ihan myötähävettää.


      • Korppis* kirjoitti:

        Arkikieli on erilaista kuin virallien kieli, murteissa kielioppi hajoaa. Savossa sanotaan erilailla Kainuussa. Eli se siitä kielitaidosta. Älä nyt sinäkään ala höpäjämään, mua ihan myötähävettää.

        Minun puolestani Sinun ei tarvitse koskaan "myötähävetä :)", olemme niin eri maailmoista.

        Moro ei ole Savon, eikä Kainuun murretta.


      • se on morgon
        Korppis* kirjoitti:

        Arkikieli on erilaista kuin virallien kieli, murteissa kielioppi hajoaa. Savossa sanotaan erilailla Kainuussa. Eli se siitä kielitaidosta. Älä nyt sinäkään ala höpäjämään, mua ihan myötähävettää.

        Missähän päin maailmaa nämä virallit mahtavat asua?


      • Korppis*
        suvenkorento123 kirjoitti:

        Minun puolestani Sinun ei tarvitse koskaan "myötähävetä :)", olemme niin eri maailmoista.

        Moro ei ole Savon, eikä Kainuun murretta.

        Olemmeko? Mehän olemme EU-kansalaisia. Ainakin minä olen.


      • asiaa valaisten
        se on morgon kirjoitti:

        Missähän päin maailmaa nämä virallit mahtavat asua?

        Ruotsalaiset sanoo "ses i morgon (sanotaan morron).

        Tamperelaiset kuulivat risteilyreissullaan sen olevan "se on moro" ja siitä sitten vielä tamperelaisittain "soon moro"


      • Korppis*
        se on morgon kirjoitti:

        Missähän päin maailmaa nämä virallit mahtavat asua?

        Everyday language is different from the official language, so they do not understand Finnish dialects do not develop do not reach the level that stimulates the brain.


    • -a2ä+m-

      Voihan muutakin opetella, vaikka psykologiaa. Sitä voi harrastaa yksinkin.

    • Politiikka olisi varmaan mielenkiintoinen harrastus vanhenevalle ihmiselle ja samalla tapa pitää aivotoimintaa päällä...ja palvella yhteiskuntaa antamalla takaisin kaikesta siitä pääomasta mitä elämän aikan on kertynyt ;)

      • Korppis*

        Oletko osallistunut politiikkaan?
        Politiikassa jos missä isketään puukkoja toisten selkään en suosittele. Likaa valtataistelua.


      • Korppis* kirjoitti:

        Oletko osallistunut politiikkaan?
        Politiikassa jos missä isketään puukkoja toisten selkään en suosittele. Likaa valtataistelua.

        En ole koskaan ollut mukana missään järjestöissä. Yhteiset asiat silti kiinnostavat. Kiinnostukseni politiikkaan on jotain aivan tuliterää. Äänestinkin ensimmäistä kertaa täällä Ruotsissa vasta.


      • äijä.
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole koskaan ollut mukana missään järjestöissä. Yhteiset asiat silti kiinnostavat. Kiinnostukseni politiikkaan on jotain aivan tuliterää. Äänestinkin ensimmäistä kertaa täällä Ruotsissa vasta.

        -musiikki on kans tosiaan hyvä harrastus, itse jo 60-luvulta asti kitaroinut omiksi tarpeiksi...joo, ja politiikkakin antaa nystyröille duunia, vaikka pitää hieman kyl varoa turhautumista siinä lajissa...periksi ei vaan saa antaa, elämässä...aamen.
        -niin ja melkein unohtui ehkä tärkein; huumoria älä jätä... :)


      • att2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En ole koskaan ollut mukana missään järjestöissä. Yhteiset asiat silti kiinnostavat. Kiinnostukseni politiikkaan on jotain aivan tuliterää. Äänestinkin ensimmäistä kertaa täällä Ruotsissa vasta.

        Oli yllättävä vastaus---44 vuoden kokemuksella voin sanoa ei ole mitään uskoa politiikkaan äänestän kuitenkin SD sillä heillä on koko maailman näkenys auttamisesta.


        Yli 20 vuotta työtä tehnyt Afrikassa oli sanonut--kaikki auttaminen on turhaa sillä se vain saa lisää auttamista..

        Med vänlig hälsning.


      • äijä.
        att2 kirjoitti:

        Oli yllättävä vastaus---44 vuoden kokemuksella voin sanoa ei ole mitään uskoa politiikkaan äänestän kuitenkin SD sillä heillä on koko maailman näkenys auttamisesta.


        Yli 20 vuotta työtä tehnyt Afrikassa oli sanonut--kaikki auttaminen on turhaa sillä se vain saa lisää auttamista..

        Med vänlig hälsning.

        att2...älä anna kyynisyyden voittaa....m.v.h.


    • att2

      Näin on osaan sitä mitä vastapuoli puhuu...

      • Oletko varma, että dementia ei iske ; DD ennen aikojaan? No, aika näyttää itse kullekin miten selviää muistinsa kanssa.

        Välillä tuppaa unohtumaan nimet vaikka muistaisi ihmisen.

        Olimme ulkona oli taiteitten yö, hienoisessa kekkulissa ollut mies tuli luokseni ja sanoi "Hei minä tunnen sinut, muistatko minut?" Katsoin miestä ja sanoin sorry, en muista ja jatkoin mikä sinun nimesi on. Hän sanoi nimensä ja sekään ei auttanut. Sitten kysyin vaikka ymmärsin miehen olevan minua huomattavasti nuorenpi. Olemmeko koulukavereita? johon hän, että ehkä ja jatkoi milloin olet syntynyt ja kerroin syntymävuoteni. Ei emme olleet tuttuja, hänkin tajusi erehtyneen ; )

        No ,kiva välikohtaus, auttoi minua ymmärtämään, että en pode vielä muistisairauden oireita.


      • oliskos ollut näin
        korppis kirjoitti:

        Oletko varma, että dementia ei iske ; DD ennen aikojaan? No, aika näyttää itse kullekin miten selviää muistinsa kanssa.

        Välillä tuppaa unohtumaan nimet vaikka muistaisi ihmisen.

        Olimme ulkona oli taiteitten yö, hienoisessa kekkulissa ollut mies tuli luokseni ja sanoi "Hei minä tunnen sinut, muistatko minut?" Katsoin miestä ja sanoin sorry, en muista ja jatkoin mikä sinun nimesi on. Hän sanoi nimensä ja sekään ei auttanut. Sitten kysyin vaikka ymmärsin miehen olevan minua huomattavasti nuorenpi. Olemmeko koulukavereita? johon hän, että ehkä ja jatkoi milloin olet syntynyt ja kerroin syntymävuoteni. Ei emme olleet tuttuja, hänkin tajusi erehtyneen ; )

        No ,kiva välikohtaus, auttoi minua ymmärtämään, että en pode vielä muistisairauden oireita.

        Eikö sentään tämä mies muistanut sanoa:
        Herrajumala!Näytät ainakin 30 vuotta nuoremmalta ikääsi nähden!
        Ei mikään ihme, että erehdyi noin pahasti.


      • oliskos ollut näin kirjoitti:

        Eikö sentään tämä mies muistanut sanoa:
        Herrajumala!Näytät ainakin 30 vuotta nuoremmalta ikääsi nähden!
        Ei mikään ihme, että erehdyi noin pahasti.

        Ei sanonut, lähdimme itse kävelemään ja hoki vielä jälkeeni tunnen sinut, olet tutun näköinen. Liekö tuo osannut laskea ikäeroa oli juhlatuulella.

        No, se siitä. Mutta joskus kun ei itse muista kuka tulee tervehtimään. Kysyn yleensä nimen ja sen jälkeen joko tunnistan tai en henkilön. Nimetkin kun tahtoo vaihtua ja unohtua.


      • att2
        korppis kirjoitti:

        Ei sanonut, lähdimme itse kävelemään ja hoki vielä jälkeeni tunnen sinut, olet tutun näköinen. Liekö tuo osannut laskea ikäeroa oli juhlatuulella.

        No, se siitä. Mutta joskus kun ei itse muista kuka tulee tervehtimään. Kysyn yleensä nimen ja sen jälkeen joko tunnistan tai en henkilön. Nimetkin kun tahtoo vaihtua ja unohtua.

        du korpis jag ser att du är en nolla... ja och ny du är en nolla kuin kaikki suomalaiset tänään 2014, Te olette nollia kaikki maailmassa TV on myös nolla.


      • attt2
        att2 kirjoitti:

        du korpis jag ser att du är en nolla... ja och ny du är en nolla kuin kaikki suomalaiset tänään 2014, Te olette nollia kaikki maailmassa TV on myös nolla.

        UUdet pohjat suomalaiset ovat kansojen paskaa!!!!!


      • Korppis*
        attt2 kirjoitti:

        UUdet pohjat suomalaiset ovat kansojen paskaa!!!!!

        If I had stayed in Sweden in the 1960s, I believe that I would have been zero. Fortunately, I realized to go away ..You left off a prisoner of your choice


      • oliko eka kerta?
        korppis kirjoitti:

        Ei sanonut, lähdimme itse kävelemään ja hoki vielä jälkeeni tunnen sinut, olet tutun näköinen. Liekö tuo osannut laskea ikäeroa oli juhlatuulella.

        No, se siitä. Mutta joskus kun ei itse muista kuka tulee tervehtimään. Kysyn yleensä nimen ja sen jälkeen joko tunnistan tai en henkilön. Nimetkin kun tahtoo vaihtua ja unohtua.

        Etkö sinä, korppis, tunnistanut ikivanhaa iskemiskikkaa?


      • Korppis*
        oliko eka kerta? kirjoitti:

        Etkö sinä, korppis, tunnistanut ikivanhaa iskemiskikkaa?

        Kuvitteliko hän iskevänsäminut, no jaa ehkä. No aika vaikea iskeä meikäläistä oman rakkaani kainalosta.


    • Korppis'

      att2@

      Jag kan inte förstå dig, varför du agerar som en idiot? Du kan prata med oss på rätt sätt. Du kan hitta dina vänner här. Nu, ingen vill vara din vän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe