Tänään otsikoitiin mm.lehdissä,että Työttömiä oli Tilastokeskuksen otannan mukaan syyskuussa 183 000 ja työttömyysaste 7,2%, kun se vuotta aikaisemmin oli 8% sekä mainittiin työttömiä olevan nyt 21000 henkeä vähemmän.
Lukuina nämä näyttävät hieman paremmilta kuin Työvoimaministeriön omat luvut.
Niistä nimittäin ilmenee,että Työvoimatoimistoissa oli syyskuun lopussa 270 800 työtöntä työnhakijaa sekä .....
Syyskuun lopussa työvoimatoimistoissa oli kaikkiaan 501 700 työnhakijaa.Näistä - 501700 hakijasta - työssä olevia 123 100, joista 77 500 oli yleisillä työmarkkinoilla ja 45 600 sijoitettuna työhallinnon tukitoimenpitein.Työvoimaan kuulumattomia työnhakijoita oli 56 100?. Työttömyyseläkkeen saajia oli 49 800.
Syyskuun lopussa työhallinnon koulutus- ja tukityöllistämistoimenpiteiden piirissä oli 90 300 henkilöä (Elokuuhun verrattuna toimenpiteiden määrä nousi 9 100:lla).
Kaikkiaan muutos vuodentakaiseen tilanteeseen on niinkin vaatimaton kuin:
Kaikki työnhakijat
501723 kpl(syyskuu 04)
502852 kpl(syyskuu 03)
-1129 kpl(muutos henkilöinä)
-0,2 (muutos prosentteina)
Lisää tilastotietoa löytyy www.mol.fi >ajankohtaista,tilastot.
Noista voi tilastoista voi sitten ihmetellä esimerkiksi,kuinka monia pyöritellään kursseilla ja työharjoitteluissa ja jotka eivät tietenkään näy työttömyysasteessa.
Työttömyysaste syyskuu 2004
16
827
Vastaukset
- työtön
miten tuo onkaan mahdollista että noin vähän??*ihmettelee*,koska päivittäin työttömiä tulee lisää..miten tilastoja on saatu kaunistettua??..mä ainakin palasin riveihin..vuoden olin koulussa.Takana kaksi ja puoli työvoimapoliittista koulutusta..huh huh.
- uskon ma
helppoa niissä on laittaa luku kuin luku senkun laittavat.
- Sivusta seurannut
Suomessa on 3.2 miljoonaa työkykyistä. Heistä 1.9 miljoonaa tekee tuottavaa työtä. Erotus on 1.3 miljoonaa.
Näistä 1.3 miljoonasta osa on eläkkeellä työttömyyden johdosta. Osa opiskelee työttömyyden vuoksi eli ei ole päässyt töihin, on jatkanut/viivyttänyt opintoja. Osa on kotona eikä saa mitään tukea koska puolison tulot ylittävät tuen saannin rajan.
Osa työkykyisistä on aivan oikeasti poissa työelämästä, heitä ovat lapsia saaneet äidit ja osa opiskelijoista.
Sitten osa on tukityöllistettyinä. Heitä on kahdenlaisia. Toinen osa saa työmarkkinatuen ja tekevät normaalipituisia työpäiviä. Ja sitten on niitä, jotka saavat normaalin tai yleensä moninkertaisen palkan, mutta eivät tee mitään tuottavaa.
Ja loput ovatkin sitten näistä työttömiä, joille maksetaan työttömyystukea sen vuoksi, ettei heille ole voitu osoittaa työpaikkaa.
Prosentteina ilmaistuna voidaan sanoa että työllisyys aste on 1.9 x 100 / 2.9 = 65.5 %. Koska noista työkykyisistä on poistettu nämä 300 000 lapsia hoitavaa ja opiskelijaa, voidaan sanoa suoraan että työttömyysaste on 34 %.
Tuo tarkoittaa sitä, että jos Suomessa saisi jokainen tehdä työtä, työtä tekisi miljoona kansalaista enemmän kuin nyt tekee. Mutta kun työttömyysturvalain ansiosta Suomessa ei saa kaikki tehdä työtä, työssä käyvät 1.9 miljoonaa kansalaista elättävät nämä miljoonaa kansalaista, jotka eivät saa tehdä työtä.
Työvoimatoimistossa
===================
Työtön 1: "Päivää, minulta tilattiin 100 kappaletta harrastusohjelmaani. Miten minun tulisi menetellä myydäkseni ohjelmat pykälien mukaan"?
Virkailija: "Valitettavasti teidän on unohdettava se myynti. Työttömyysturvalakimme mukaan työttömällä ei ole oikeutta valmistaa eikä myydä mitään. Kehotan teitä käyttämään aikanne tutustumalla esimerkiksi lähialueen baareihin, joita varmaan löytyy useitakin."
Työtön 2: "Päivää. Olen nyt keksinyt keinon ansaita osan tuloistani itse. Kysyin jo asiaa linja-autoyrittäjältä ja hänelle se sopii. Kuten tiedätte, bussi kulkee kesäisin Kärksalmen ja Verselin ja muiden paikkojen kautta. Ajattelin alkaa oppaaksi, kertomaan reitin varrella olevista nähtävyyksistä muutamalla kielellä ja matkustajat voivat maksaa omantuntonsa mukaan sitten tästä opastetusta kiertueesta. Onko työvoimatoimiston puolelta mitään esteitä tälle"?
Virkalija: "Valitettavasti työttömyysturvalain mukaan näin ei voi tehdä. Tehdäkseen työtä on aina jonkun annettava se työ. Sitä ei voi noin vain itse tehdä".
Työtön 3: "Päivää. Olen ikäni kirjoittanut runoja ja nyt kustantaja otti yhteyttä ja haluaisi ostaa minulta runoja uuteen teokseen. Kuinka suoritan myymisen lakien mukaan oikein"?
Virkalija: "Valitettavasti työttömällä ei ole oikeutta myydä kirjoittamiaan runoja, sillä työttömällä ei saa olla tuloja ollenkaan. Jos työttömällä on tuloja, hänet katsotaan yrittäjäksi eikä häntä voi pitää työttömänä".
Työtön 4: "Päivää. Se on satanut lunta viimeaikoina ja monet ovat pyytäneet lapioimaan lumia pihoiltaan. Miten tulee menetellä että voin ottaa vastaan korvauksen, maksaa siitä verot ja muut työnteosat maksettavat maksut"?
Virkalija: "Valitettavasti työttömällä ei ole oikeutta tehdä mitään korvausta vastaan. Työnantajan täytyy olla rekistetöitynyt työnantaja ja ottaa teidät ensin töihin. Naapurinne eivät varmaan ole rekisteröityneitä työnantajia eivätkä he voi työllistää teitä. Joten unohtakaa se ja nauttikaa työttömyydestänne."
Työtön 5. "Päivää. Hattarakerho järjestää matkan Saranaan ja pyysivät minua matkaan tulkiksi kun tunnen hattarat ja hallitsen saranankielen. Kuinka minun on meneteltävä voidakseni tehdä matkan ja ottaakseni vastaan korvauksen siitä tulkkauksestani"?
Virkalilja: "Valitettavasti teidän on unohdettava se hattarakerhon matka. Työttömällä ei ole oikeutta lähteä matkalle jossa on mahdollisuus ansaita tuloja. Teillä on oikeus viikon ulkomaan matkaan, mutta siellä ei saa hankkia tuloja. Suosittelen suuntaamaan vaikka Kanarialle ja jo ennen matkan alkua tankkaamaan jotain miestäväkevämpää työn tekemisen estämiseksi".
Työtön 6: "Päivää. Tulin kysymään miten tulee menetellä kun olen keksinyt uuden perunalajikkeen, josta maksettaisiin 2000 €. Ilmoitanko että olen työllistetty kolme kuukautta ja sen jälkeen saan taas työttömyystukea"?
Virkailija: "Valitettavasti ette voi myydä perunalajikettanne työttömänä ollessanne. Kaikki tulo, mitä työttömänä saa, vie teiltä työttömyystuen pariksi vuodeksi. Sillä parilla tonnilla ette taida pärjätä kahta vuotta, joten suosittelen että viljelette sitä uutta perunalajikettanne vain itsellenne ja syötte perunat".
Ja niin edelleen ja edelleen. Työttömät tekisivät työtä ja hankkisivat tuloja. Aluksi vähän, mutta hiljalleen kehittyessää työt laajenisivat ja syntyisi uusia työpaikkoja joihin työllistyisi muitakin ihmisiä.
Toistaiseksi työttömyysturvalaki on toiminut, eikä kukaan työtön ole onnistunut työllistämään itseään. Työministeri on kovin tyytyväinen työttömyysturvalakiin. Sen avulla työttömien määrä on saatu jo lähes miljoonaan yksilöön.- järkimies
Totta h**vetissä Suomessa saa jokainen tehdä työtä!!!
Mutta koita nyt ymmärtää, että työssä olevalle ei kuulu työttömyysturva. TYÖTTÖMYYSturva kuuluu TYÖTTÖMILLE!!!
Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen. - Järjetön
järkimies kirjoitti:
Mutta koita nyt ymmärtää, että työssä olevalle ei kuulu työttömyysturva. TYÖTTÖMYYSturva kuuluu TYÖTTÖMILLE!!!
Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen."Totta h**vetissä Suomessa saa jokainen tehdä työtä!!! "
Jos jokainen saa tehdä työtä, miksi meillä on sitten työttömiä?
"Mutta koita nyt ymmärtää, että työssä olevalle ei kuulu työttömyysturva. TYÖTTÖMYYSturva kuuluu TYÖTTÖMILLE!!! "
Työttömyysturva => Työttömyysturva on kaikilla jotka tekevät toisten antamaa työtä tai ovat työttöminä, eivätkä tee mitään.
Jos on työttömyysturva, saa työttömäksi jäätyään työttömyystukea. Jos ei ole työttömyysturvaa, ei saa työttömäksi jäätyään työttömyystukea.
Työttömyysturvan menettää jos tekee muuta kuin toisen antamaa työtä. Toisin sanoen, jos työllistää itsensä, menettää työttömyysturvansa eikä silloin saa työttömyystukea työttömäksi jouduttuaan.
Onko noin yksinkertainen asia niin vaikea sinun ymmärtää? Sinähän vaahtoat kuin Lipponen tai Filatov.
"Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen."
Kirjoittaja, jolle vastasit, ei nähdäkseni ole sanallakaan maininnut että jonkun pitäisi tehdä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen.
Mutta jos ajatellaan asiaa, niin yhteiskunnallisesti se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Jos työttömät saisivat tehdä vaikka 250 euron verran töitä kuukaudessa, niin yhteiskunnan ei tarvitsi maksaa kuin 250 euroa kuussa. Yhteiskunta eli me veronmaksajat säästäisimme puolet työttömyysmenoissa ja työttömätkin olisivat onnellisia kun voisivat tehdä edes päivän viikossa töitä.
Ja tuntuu sekin aika ihmeelliseltä, että sinä saisit päättää sen, saako joku tehdä töitä jollakin tulolla vai ei. Eikö jokaisen pitäisi itse saada päättää tekeekö töitä vai ei? Miksi sinun pitäisi päättää siitä?
Jos minä möisin muutamia kynttilöitä ja jos olisin työtön, niin sinun mielestäsi se on elämän tuhlaamista? Niinhän ne tuolla työkkärissäkin sanovat työttömille, että älkää tuhlatko elämäänne, menkää tuonne lähibaariin juomaan kaljaa.
Voinko minä sitten päättää siitä mitä sinä teet ja paljonko sinulle saa maksaa palkkaa? Jos meinaat että aina toinen päättää asioista. Sitten voisit päättää saanko juoda konjakkia vai vodkaa. Ja millaisen auton saan ostaa. Minä voisin päättää että sinun tulee juoda vain maitoa ja ajella Ladalla. - Kaikenkokenut
Järjetön kirjoitti:
"Totta h**vetissä Suomessa saa jokainen tehdä työtä!!! "
Jos jokainen saa tehdä työtä, miksi meillä on sitten työttömiä?
"Mutta koita nyt ymmärtää, että työssä olevalle ei kuulu työttömyysturva. TYÖTTÖMYYSturva kuuluu TYÖTTÖMILLE!!! "
Työttömyysturva => Työttömyysturva on kaikilla jotka tekevät toisten antamaa työtä tai ovat työttöminä, eivätkä tee mitään.
Jos on työttömyysturva, saa työttömäksi jäätyään työttömyystukea. Jos ei ole työttömyysturvaa, ei saa työttömäksi jäätyään työttömyystukea.
Työttömyysturvan menettää jos tekee muuta kuin toisen antamaa työtä. Toisin sanoen, jos työllistää itsensä, menettää työttömyysturvansa eikä silloin saa työttömyystukea työttömäksi jouduttuaan.
Onko noin yksinkertainen asia niin vaikea sinun ymmärtää? Sinähän vaahtoat kuin Lipponen tai Filatov.
"Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen."
Kirjoittaja, jolle vastasit, ei nähdäkseni ole sanallakaan maininnut että jonkun pitäisi tehdä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen.
Mutta jos ajatellaan asiaa, niin yhteiskunnallisesti se olisi erittäin hyvä ratkaisu. Jos työttömät saisivat tehdä vaikka 250 euron verran töitä kuukaudessa, niin yhteiskunnan ei tarvitsi maksaa kuin 250 euroa kuussa. Yhteiskunta eli me veronmaksajat säästäisimme puolet työttömyysmenoissa ja työttömätkin olisivat onnellisia kun voisivat tehdä edes päivän viikossa töitä.
Ja tuntuu sekin aika ihmeelliseltä, että sinä saisit päättää sen, saako joku tehdä töitä jollakin tulolla vai ei. Eikö jokaisen pitäisi itse saada päättää tekeekö töitä vai ei? Miksi sinun pitäisi päättää siitä?
Jos minä möisin muutamia kynttilöitä ja jos olisin työtön, niin sinun mielestäsi se on elämän tuhlaamista? Niinhän ne tuolla työkkärissäkin sanovat työttömille, että älkää tuhlatko elämäänne, menkää tuonne lähibaariin juomaan kaljaa.
Voinko minä sitten päättää siitä mitä sinä teet ja paljonko sinulle saa maksaa palkkaa? Jos meinaat että aina toinen päättää asioista. Sitten voisit päättää saanko juoda konjakkia vai vodkaa. Ja millaisen auton saan ostaa. Minä voisin päättää että sinun tulee juoda vain maitoa ja ajella Ladalla.Perusongelma tämän "työlupa työttömille"-kusipään mallissa on se, että se tuhoaa työpaikkoja. Siis se tuhoaa niitä oikeita työpaikkoja, juuri niitä, joissa palkka on muutenkin huono. Kannattaa nimittäin teettää kaikki hommat tämän jälkeen "työttömillä", koska niistä ei tarvitse maksaa eläkemaksuja ja palkkakin voi olla puolet normaalista.
- Sivusta seurannut
järkimies kirjoitti:
Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen.Olepa hyvä ja kerro miten noita työttömän ja virkailijan kanssa käytyjen keskustelujen töitä tehdään Suomessa laillisesti?
Jos sen kerrot, voimme sitten opastaa miten kaikki työttömät saavat tehdä töitä ja siten meillä ei ole enää työttömyyttä.
Työttömyysturva ei ole euroja, vaikka henkilöllä on työttömyysturva, hän ei saa yhtään euroa jos hänellä on riittävästi työtä tai yhtään tuloja. Työttömyysturvan omaava henkilö saa työttömyystukea sitten kun joutuu työttömäksi. Vastaavasti henkilö, jolla ei ole työttömyysturvaa, ei saa työttömyystukea työssä ollessaan eikä työttänä ollessaan.
Ihmisillä on monta muutakin turvaa. Nyt keskustellaan muutosturvasta. Vaikka ihmisillä olisi muutosturva, he eivät saa euroakaan ennenkuin heidät irtisanotaan. Samoin on vakuutusturva. Vakuutus ei maksa euroakaan elle tapahdu sitä onnettomuutta.
Meillä ei ollut nykyistä työttömyysturvalakia ennen 80-lukua. Silloin jokaisella oli työttömyysturva, vaikka hankki itse tulonsa. Silloin ei ollut työttömyyttä. On se kumma kun silloin kannatti tehdä töitäkin ja kaikki tulivat toimeen.
Ei sinulle tullut mieleen se, että kun kaikki saavat tehdä töitä, niin silloin ei tarvitse maksaa veroista miljoonan ihmisen elättämistä? - Sivusta seurannut
Kaikenkokenut kirjoitti:
Perusongelma tämän "työlupa työttömille"-kusipään mallissa on se, että se tuhoaa työpaikkoja. Siis se tuhoaa niitä oikeita työpaikkoja, juuri niitä, joissa palkka on muutenkin huono. Kannattaa nimittäin teettää kaikki hommat tämän jälkeen "työttömillä", koska niistä ei tarvitse maksaa eläkemaksuja ja palkkakin voi olla puolet normaalista.
Tarkastellaanpa nyt vähän näitä asioita järkevästi. Tämä nykyinen työttömyysturvalakimme tuli voimaan 80-luvulla. Siihen saakka Suomessa oli täystyöllisyys, työttömiä oli keskimäärin muutamia tuhansia, nyt lähes miljoona.
Tämä nykyinen työttömyysturvalaki on siis aikaansaanut miljoonan työttömän armeijan. Sitäkö sinä et sano työpaikkojen tuhoamiseksi? Työpaikat siirtyvät kiihtyvällä vauhdilla muihin maihin. Ostovoima on heikentynyt jo parikymmentä vuotta muihin maihin verrattuna.
Ennen kuin alkaa arvostelemaan jotakin mallia, olisi ensin ymmärrettävä, mistä on kysymys. Jos muutamme työttömyysturvalakimme koskemaan kaikkia ihmisiä, niin enpä keksi keinoa, miten joku voi teettää töitä työttömillä niin ettei niistä makseta veroja ja muita maksuja. Työntekijä ja työnantaja suhteeseen muutoksella ei ole mitään vaikutusta. Kyllä kai sinun se pitäisi käsittää.
Otetaanpa nyt oikein kädestä pitäen tämä asia että sinäkin sen ymmärtäisit. Tai et kai sinä sitä ymmärrä, mutta selitetään nyt kuitenkin.
Kysymys on siis siitä, voiko kansalainen tehdä työtä ja myydä työnsä tuloksen, vai pitääkö hänen olla pasiivisena työttömänä ellei joku ulkomainen kiltti sijoittaja satu antamaan hänelle töitä.
Aina kun tehdään työtä, sillä on joku rahallinen arvo. Tätä arvoa ei tulisi mitata käytettyinä työtunteina, vaan saatuina euroina. Sen perusteella siitä työstä sitten maksetaan verot ja muut maksut. Ei niiden tehtyjen tuntien mukaan.
Jos minä valmistan sata tyynyä kuukaudessa ja käytän niihin 100 tuntia. Mieti pitäisikö minun maksaa niistä sadasta tunnista veroja ja vakuutusmaksuja ja muita? Vai pitäisikö minun maksaa vasta sitten kun olen myynyt ja saanut niistä rahaa?
No, myyn tyynyt 100 euroa kappale. Maksan niistä veroa 80 euroa kappaleelta. Valtio saa 8000 euroa ja minä 2000 euroa.
Nykyisin kun en saa valmistaa tyynyjä, valtio maksaa minulle 500 euroa kuussa, ja minä maksan 100 euroa valtiolle veroja. Nykyisessä mallissa valtio häviää minun osaltani 7 900 euroa kuussa ja minä häviän 1600 euroa kuussa.
Jos puhumme halvalla teettämisestä, niin ajatellaanpa tätä tukityöllistämistä, mistä on tullut yleisin työn tekemisen muoto Suomessa. Yritys laittaa normaalissa työsuhteessa olevan pois ja tukityöllistää tilalle työttömän. Valtio maksaa tälle tukityöllistäjälle 1000 euroa/kk ja työtön saa 1100 euroa kuussa. Valtio siis maksaa 1000 €/kk ja työnantaja 100 €/kk. Väitätkö että tämä nykyinen tapa ei ole ilmaiseksi teettämistä?
Jos työlupa annettaisiin kaikille, tukityöllistämistä ei tarvittaisi ja se voidaan poistaa kokonaan. Jos joku haluaa teettää töitä jollakin, on hänen maksettava sopimusten mukainen palkka. Ei auta vaikka kuinka yrittäisi, ilmaiseksi ei enää voisi teettää. Vai löydätkö jonkun keinon miten tämä voisi tapahtua?
Jos väität, että joku voisi perustaa oman yrityksen ja myydä työtään työnantajalle, erehdyt. Jo nyt meillä on laki, joka estää tämän. Esittämäni muutos mahdollistaa vain itsenäisen tuottamisen jonka tuloksena myydään jotakin ja saadaan tuloja. Jos kyseessä on työsuhde, nykyinenkin laki jo estää sen eikä esittämässäni muutoksessa mitenkään tulla muuttamaan tätä.
Sinulla ja monella muulla on vain tarkoitus saada aikaan kastijako. Kun on työttömiä ja työssäkäyviä, olet tyytyväinen että tunnet olevasi parempi. Ja kai sieltä kateuskin paistaa. Jos kansalaiset saisivat tehdä töitä ja myydä tuloksiaan, meille tulisi rikkaita ihmisiä ja sitäkään sinä et hyväksy. Et siitäkään huolimatta, että sinunkin tulosi tuplaantuisivat palkkojen kasvaessa ja verojen pienetessä.
Ay-liike ja vallassa olevat puolueet pitävät tiukasti kiinni siitä että on riittävästi työttömiä, jotka äänestävät heitä kun kuvittelevat heidän auttavan köyhiä ja työttömiä. Vaikka itse asiassa ay-liike ja valtapuolueet ylläpitävät köyhyyttä ja työttömyyttä.
Valitettavasti meillä ei ole kyllä yhtään puoluetta eikä ay-liikettä, jotka olisivat ihmisten asialle. Oppositiopuolueet ovat aivan samanlaisia, hekin haluavat heikentää ihmisten asiaa. Siksi meidän ei kannatakaan muuttaa äänestyskäyttäytymistä, vaan vaatia nykyisiä omia puolueitamme ja liittojamme muuttamaan työttömyysturvalakia niin, että kaikki saisivat tehdä töitä.
Aikaisemmin moni väitti ettwi Suomessa tarvita tätä "työlupaa" suomalaisille. Keskustelussa on päästy selvästi eteenpäin, sillä nyt se tuntuu olevan jo monelle selvää etteivät kaikki saakaan tehdä töitä. Nyt sitten vastustetaan sitä että työn tekeminen pitäisi sallia kaikille. - Ripa
Sivusta seurannut kirjoitti:
Olepa hyvä ja kerro miten noita työttömän ja virkailijan kanssa käytyjen keskustelujen töitä tehdään Suomessa laillisesti?
Jos sen kerrot, voimme sitten opastaa miten kaikki työttömät saavat tehdä töitä ja siten meillä ei ole enää työttömyyttä.
Työttömyysturva ei ole euroja, vaikka henkilöllä on työttömyysturva, hän ei saa yhtään euroa jos hänellä on riittävästi työtä tai yhtään tuloja. Työttömyysturvan omaava henkilö saa työttömyystukea sitten kun joutuu työttömäksi. Vastaavasti henkilö, jolla ei ole työttömyysturvaa, ei saa työttömyystukea työssä ollessaan eikä työttänä ollessaan.
Ihmisillä on monta muutakin turvaa. Nyt keskustellaan muutosturvasta. Vaikka ihmisillä olisi muutosturva, he eivät saa euroakaan ennenkuin heidät irtisanotaan. Samoin on vakuutusturva. Vakuutus ei maksa euroakaan elle tapahdu sitä onnettomuutta.
Meillä ei ollut nykyistä työttömyysturvalakia ennen 80-lukua. Silloin jokaisella oli työttömyysturva, vaikka hankki itse tulonsa. Silloin ei ollut työttömyyttä. On se kumma kun silloin kannatti tehdä töitäkin ja kaikki tulivat toimeen.
Ei sinulle tullut mieleen se, että kun kaikki saavat tehdä töitä, niin silloin ei tarvitse maksaa veroista miljoonan ihmisen elättämistä?Veroprosenttimme ei oleellisesti laskisi,vaikka työttömiä olisi huimasti vähemmän.Yhteiskuntamme mallimme jo edellyttää melko korkeaa verotusta.
Vaikka rahaa jäisi yli,se kyllä menisi vaikka taistelukoptereihin tms.
80-luvulla kun oli töitä mitä tehdäkin.
Väittäisin,että silloin oli myös helpompi jäädä/jättäytyä ansioturvalle,koska k.o korvausten taso oli aivan eri luokkaa kuin nykyinen leikattu taso.
Nykypäivän työttömyyden syy on alhainen palkkataso,etenkin palvelualoilla, sekä pätkätyöt, joita ei kannata tehdä,koska käteen ei tehdystä työstä jää juuri mitään.
Työttömyysturva ei ole liian antelias vaan pikemminkin liian niukka.
Jos lakiin tehtäisiin muutos,että muutaman tunnin tai päivän työtä ei huomioitaisi työttömyysturvassa,olisi kynnys vastaanottaa työ alhaisempi kuin nykyään.
Jo pelkkä paperisota tilapäisestä duunista saattaa ajaa minimiturvalla elävän melkoiseen kierteeseen kuukaudeksi.
Mitkään rahat ei liiku ilman palkkatodistuksia,joita esim.kunnallisessa työssä oleva saattaa joutua odottamaan jopa kuun loppuun.
Systeemi on uskomattoman jäykkä,mutta elämmehän sarvikuonojen maassa. - Sivusta seurannut
Ripa kirjoitti:
Veroprosenttimme ei oleellisesti laskisi,vaikka työttömiä olisi huimasti vähemmän.Yhteiskuntamme mallimme jo edellyttää melko korkeaa verotusta.
Vaikka rahaa jäisi yli,se kyllä menisi vaikka taistelukoptereihin tms.
80-luvulla kun oli töitä mitä tehdäkin.
Väittäisin,että silloin oli myös helpompi jäädä/jättäytyä ansioturvalle,koska k.o korvausten taso oli aivan eri luokkaa kuin nykyinen leikattu taso.
Nykypäivän työttömyyden syy on alhainen palkkataso,etenkin palvelualoilla, sekä pätkätyöt, joita ei kannata tehdä,koska käteen ei tehdystä työstä jää juuri mitään.
Työttömyysturva ei ole liian antelias vaan pikemminkin liian niukka.
Jos lakiin tehtäisiin muutos,että muutaman tunnin tai päivän työtä ei huomioitaisi työttömyysturvassa,olisi kynnys vastaanottaa työ alhaisempi kuin nykyään.
Jo pelkkä paperisota tilapäisestä duunista saattaa ajaa minimiturvalla elävän melkoiseen kierteeseen kuukaudeksi.
Mitkään rahat ei liiku ilman palkkatodistuksia,joita esim.kunnallisessa työssä oleva saattaa joutua odottamaan jopa kuun loppuun.
Systeemi on uskomattoman jäykkä,mutta elämmehän sarvikuonojen maassa.Työttömyytemme kustannukset ovat kolmannes veroistamme. Jos työttömät siirtyvät tekemään työtä, he maksavat kolmanneksen nykyisten verojen määrästä. On se nyt ihme jos me äänestäisimme päättäjät, jotka kuluttaisivat nämä kaikki rahat taistelukoptereihin. Meillähän olisi pian mahtavampi armeija kuin millään muulla maalla, USA mukaan lukien.
Ennen 80-lukua eli nykyisen työttömyysturvalain tuloa töitä oli kaikille. Ja juuri siksi, että entinen työttömyysturvalaki oli kaikille, ei vain palkkatyötä tekeville, kuten nykyinen laki. Työt syntyivät juuri sen vuoksi, että jokainen sai tehdä työtä. Korvauksiakin voitiin maksaa kunnolla, koska maassa oli vain muutama tuhat työtöntä eikä niiden kokonaismäärä ollut kuin prosentti nykyisistä kustannuksista.
Alhainen palkkataso ei ole syy vaan seuraus. Kun ihmiset pakotetaan työttömiksi eivätkä he saa työllistää itsenäisesti itseään, on syntynyt suurtyöttömyys. Kun työttömyys on saatu suureksi, totta kai reaalipalkat ovat laskeneet suhteessa muihin maihin ja meidän ostovoimamme on jäänyt heikoksi. Kortistosta on aina saatavana ammattitaitoisia työntekijöitä niiden tilalle, jotka alkavat vaativaan lisää palkkaa. Ja jos ay-liike tekee niin, työpaikat siirretään ulkomaille.
Syy on siis taas kerran työttömyysturvalakimme, joka ei salli itsensä työllistämistä. Kun se sallii vain ulkomaisten sijoittajien työllistää, jää palkkataso kovin alhaiseksi.
Sitten meillä on vielä perintövero, joka yhä kiihtyvällä tahdilla kotimaisia perheyrityksiä eli niitä, jotka työllistävät suomaalisia suomalaisiin yrityksiin. Perintöveron vuoksi niitä myydään nykyisin ja ostajat ovat yleensä ulkomaamaalaisia, jotka pitävät yritystä hetken ja siirtävät työt muihin maihin. Juuri eilen meni taas 200 työpaikkaa halvempiin maihin näin ja tuli 200 uutta työtöntä ja hävisi 200 erittäin tuottavaa työpaikkaa (tuotteet myytiin pääosin ulkomaille).
Työttömyystuella pärjää jos on kiltti eikä tee mitään muuta. Jos yrittää hankkia lisätuloja, menettää kaiken. Jos ei olisi työttömyyttä (kuten ei vielä ollut 70-luvulla kun ei ollut nykyistä työttömyysturvalakia), voitaisiin maksaa suurempaa työttömyystukea.
Jos lakiin tehtäisiin muutos, olisi sen valvominen erittäin vaikeaa. Kaikki ihmisten työt olisivat sen jälkeen niitä muutaman tunnin töitä ja kaikki kansalaiset saisivat sen jälkeen työttömyystuen. Se olisi sama kuin kansalaispalkka, joka maksaa noin 70 miljardia.
Sen sijaan, jos teemme esittämäni muutoksen, työn tekeminen onnistuisi kaikille ja jokainen maksaisi veronsa ja saisi työttömyystukea tulojensa mukaan, ei tehtyjen työtuntien. Sitten ei olisi enää työttömiä kuin satunnaisesti muutamia.
Jos ajattelet esittämäni lakia, se toimii hyvin yksinkertaisesti. Jos on vailla työtä, ilmoittaudutaan nykyiseen tapaan työvoimatoimistoon. Kerrotaan virkailijalla minkä verran tarvitsee työttömyystukea. Virkailija tekee kyseiset merkinnät ja tilille napsahtaa pyydetty summa joka kuukausi, riippumatta mitä tekee. Työtön voi käydä muuttamassa tuota summaa jos haluaa.
Tuo pyydetty summa voi olla enintään nykyisen työttömyystuen suuruinen. Vuoden lopussa verottaja saa tiedot tuloista ja laskee minkä verran tukea olisi saanut maksaa. Jos tukea on maksettu liikaa, se peritään pois eli verottaja lähettää jälkiverolapun korkojen kera. Jos on saanut liian vähän, verottaja maksaa kuten nykyäänkin eli maksaa rahat tilille ja korot myös.
Tässä mallissa kansalainen huolehtii itse siitä, että saa joka kuukausi oikean määrän rahaa. Hän saa vuoden ajan lainaa vähän halutessaan, mutta jos lainan määrä pääsee liian korkeaksi, seuraavana vuonna kansalainen otetaan tarkkailuun, mikä käytännössä tarkoittaisi nykyisen kaltaista toimintaa, jossa kaikki tulot ja menot tulee esittää virkailijalle.
Koska suurin osa kansalaista osaisi hoitaa itse tuon rahaliikenteen, heidän elämänsä olisi yksinkertaista. He voisivat tehdä töitä ja hankkia tuloja itsenäisesti. Saisivat haluamansa summan tukea.
Systeemiä ei sitten voisi sanoa enää jäykäksi ja pian kaikki saisivat tulonsa työtä tekemällä. - Ripa
Sivusta seurannut kirjoitti:
Työttömyytemme kustannukset ovat kolmannes veroistamme. Jos työttömät siirtyvät tekemään työtä, he maksavat kolmanneksen nykyisten verojen määrästä. On se nyt ihme jos me äänestäisimme päättäjät, jotka kuluttaisivat nämä kaikki rahat taistelukoptereihin. Meillähän olisi pian mahtavampi armeija kuin millään muulla maalla, USA mukaan lukien.
Ennen 80-lukua eli nykyisen työttömyysturvalain tuloa töitä oli kaikille. Ja juuri siksi, että entinen työttömyysturvalaki oli kaikille, ei vain palkkatyötä tekeville, kuten nykyinen laki. Työt syntyivät juuri sen vuoksi, että jokainen sai tehdä työtä. Korvauksiakin voitiin maksaa kunnolla, koska maassa oli vain muutama tuhat työtöntä eikä niiden kokonaismäärä ollut kuin prosentti nykyisistä kustannuksista.
Alhainen palkkataso ei ole syy vaan seuraus. Kun ihmiset pakotetaan työttömiksi eivätkä he saa työllistää itsenäisesti itseään, on syntynyt suurtyöttömyys. Kun työttömyys on saatu suureksi, totta kai reaalipalkat ovat laskeneet suhteessa muihin maihin ja meidän ostovoimamme on jäänyt heikoksi. Kortistosta on aina saatavana ammattitaitoisia työntekijöitä niiden tilalle, jotka alkavat vaativaan lisää palkkaa. Ja jos ay-liike tekee niin, työpaikat siirretään ulkomaille.
Syy on siis taas kerran työttömyysturvalakimme, joka ei salli itsensä työllistämistä. Kun se sallii vain ulkomaisten sijoittajien työllistää, jää palkkataso kovin alhaiseksi.
Sitten meillä on vielä perintövero, joka yhä kiihtyvällä tahdilla kotimaisia perheyrityksiä eli niitä, jotka työllistävät suomaalisia suomalaisiin yrityksiin. Perintöveron vuoksi niitä myydään nykyisin ja ostajat ovat yleensä ulkomaamaalaisia, jotka pitävät yritystä hetken ja siirtävät työt muihin maihin. Juuri eilen meni taas 200 työpaikkaa halvempiin maihin näin ja tuli 200 uutta työtöntä ja hävisi 200 erittäin tuottavaa työpaikkaa (tuotteet myytiin pääosin ulkomaille).
Työttömyystuella pärjää jos on kiltti eikä tee mitään muuta. Jos yrittää hankkia lisätuloja, menettää kaiken. Jos ei olisi työttömyyttä (kuten ei vielä ollut 70-luvulla kun ei ollut nykyistä työttömyysturvalakia), voitaisiin maksaa suurempaa työttömyystukea.
Jos lakiin tehtäisiin muutos, olisi sen valvominen erittäin vaikeaa. Kaikki ihmisten työt olisivat sen jälkeen niitä muutaman tunnin töitä ja kaikki kansalaiset saisivat sen jälkeen työttömyystuen. Se olisi sama kuin kansalaispalkka, joka maksaa noin 70 miljardia.
Sen sijaan, jos teemme esittämäni muutoksen, työn tekeminen onnistuisi kaikille ja jokainen maksaisi veronsa ja saisi työttömyystukea tulojensa mukaan, ei tehtyjen työtuntien. Sitten ei olisi enää työttömiä kuin satunnaisesti muutamia.
Jos ajattelet esittämäni lakia, se toimii hyvin yksinkertaisesti. Jos on vailla työtä, ilmoittaudutaan nykyiseen tapaan työvoimatoimistoon. Kerrotaan virkailijalla minkä verran tarvitsee työttömyystukea. Virkailija tekee kyseiset merkinnät ja tilille napsahtaa pyydetty summa joka kuukausi, riippumatta mitä tekee. Työtön voi käydä muuttamassa tuota summaa jos haluaa.
Tuo pyydetty summa voi olla enintään nykyisen työttömyystuen suuruinen. Vuoden lopussa verottaja saa tiedot tuloista ja laskee minkä verran tukea olisi saanut maksaa. Jos tukea on maksettu liikaa, se peritään pois eli verottaja lähettää jälkiverolapun korkojen kera. Jos on saanut liian vähän, verottaja maksaa kuten nykyäänkin eli maksaa rahat tilille ja korot myös.
Tässä mallissa kansalainen huolehtii itse siitä, että saa joka kuukausi oikean määrän rahaa. Hän saa vuoden ajan lainaa vähän halutessaan, mutta jos lainan määrä pääsee liian korkeaksi, seuraavana vuonna kansalainen otetaan tarkkailuun, mikä käytännössä tarkoittaisi nykyisen kaltaista toimintaa, jossa kaikki tulot ja menot tulee esittää virkailijalle.
Koska suurin osa kansalaista osaisi hoitaa itse tuon rahaliikenteen, heidän elämänsä olisi yksinkertaista. He voisivat tehdä töitä ja hankkia tuloja itsenäisesti. Saisivat haluamansa summan tukea.
Systeemiä ei sitten voisi sanoa enää jäykäksi ja pian kaikki saisivat tulonsa työtä tekemällä.Taidanpa olla hieman liian nuori muistamaan,mikä tuloveroprosenttimme oli 1970-luvulla,koska natiaisena ei yhteiskunnalliset asiat siinä vaiheessa vielä kiinnostaneet.
Tuskinpa se kuitenkaan kovin alhainen ollut verrattuna niihin maihin,joissa esimerkiksi terveys kustannetaan omilla vakuutuksilla.
Kopterit olivat vertauskuvia,ymmärsit sen varmasti itsekin.
No,olemme ainakin samaa mieltä siitä, että nykysysteemi on erityisen hölmö.
Sitä paitsi, kirjoituksessasi on järkeä. - Sivusta seeurannut
Ripa kirjoitti:
Taidanpa olla hieman liian nuori muistamaan,mikä tuloveroprosenttimme oli 1970-luvulla,koska natiaisena ei yhteiskunnalliset asiat siinä vaiheessa vielä kiinnostaneet.
Tuskinpa se kuitenkaan kovin alhainen ollut verrattuna niihin maihin,joissa esimerkiksi terveys kustannetaan omilla vakuutuksilla.
Kopterit olivat vertauskuvia,ymmärsit sen varmasti itsekin.
No,olemme ainakin samaa mieltä siitä, että nykysysteemi on erityisen hölmö.
Sitä paitsi, kirjoituksessasi on järkeä.Kyllä minäkin olen katsellut nuo tiedot historian kirjoista. Nykyään löytyy hyviä tilastoja netistä hakukoneella.
Nykyisin kokonaisveroaste on noin 80 %. Silloin 70-luvulla se oli noin 60 prosenttia. Nousua on siis tapahtunut parikymmentä prosenttia eli yhä vähemmän voimme itse päättää mihin työmme tulokset käytämme. Koska samaan aikaan työn tuottavuus on kasvanut, tilanne ei ole huonontunua aivan näin paljoa.
Mutta ostovoimamme on kehittyneiden maiden hännillä. Kiitos nykyisen työttömyysturvalain pykälän "Työttömänä pidetään henkilöä, joka ei ole työsuhteessa tai päätoimisesti työllisty yrittäjänä tai omassa työssä". - järkinainen
järkimies kirjoitti:
Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen.Miten siis perustelet työharjoittelut yms. toimenpiteet, kun itsekin olet sitä mieltä että "Ei kannata tuhlata elämäänsä tekemällä työtä mistä maksettavalla palkalla ei tule toimeen. "
Yksi olennainen huomio myös, joka"kaunistaa"lukemia tarkoituksettomasti lienee se, että eläköidyttyään työvoimareservi kaiketi pienenee suhteessa tuleviin työikäisiin, joten näyttäähän se paremmalta joissain tilastoissa.
Kaikkiaan ihmettelen pyrkimystä mihin noilla aivan päivänselvillä työttömyyden kaunisteluilla pyritään loppujen lopuksi?Näyttäähän se tietysti paremmalta jonnekin ulospäin maastamme, mutta tarkoitus on kaiketi oman kansan huolenpito.Eipä vain ole.Tai onhan tällä kaikella"työllistävä vaikutus"viranomaisille ja aikuiskoulutushumpuukille esimerkkinä MOT:sta.- Poistomies
Tarkoitus on vetää nykyistä työväkeä höplästä jotta he eivät ymmärtäisi työttömyyden todellista tilaa. Äänisaalis vaaleissa on valtaapitäjille hyvin tärkeä.
- Kertoo kaiken
Niin...otsikko kertoo tässä asiassa kaiken
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448109Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432151Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262062- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811627Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071- 251066
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850