Siilien tukemisesta

bessie*

Onko kukaan rakennellut siileille talvipesiä tai ruokintapaikkoja?

Tänä kesänä pidettiin vettä aina saatavilla, miettimättä sen enempää ketkä juovat. Vein pitkin kesää kerrostalonikin pihassa tuonne nurmikon ja metsikön reunalle vettä ja aina oli astia tyhjä seuraavana aamuna. Ensimmäistä kertaa melkein seitsemän vuoden aikana näin siilin tässä pihapiirissä, lähistöllä kyllä olen nähnyt. Sama omakotitalon pihalla, tänä kesänä ensimmäinen siilihavainto. Varmaankin tarjotulla juomavedellä on osuutensa asiaan.

Periaatteessa olen sitä mieltä että siilit löytävät itse ruokansa, mutta minulta kun jää noita munankeltuaisia käyttämättä niin rupesin nyt paistamaan ne ja vein omakotitalon pihalle pensaiden alle. Ajattelin että siileille vähän extraa, että paremmin selviävät talvesta. Parisen viikkoa olen näin tehnyt ja koskaan ei ole seuraavana päivänä ollut murustakaan jäljellä. Vasta eilen huomasin, että talon koira tuli huuliaan lipoen pensaiden luota, vaikka ei yleensä sillä nurkalla tonttia ole juurikaan käynyt.
Koiralta salaa kuvittelin onnistuneeni siilin sapuskat pensaiden alle viemään, sillä vein ne ennen kuin menin sisälle ollenkaan ja koira ei voinut minua ikkunastakaan nähdä. Sitten menin ja päästin koiran ulos sanoen tavanomaisen 'käypä pissalla', ja en ollut ehtinyt edes kenkiä pois ottaa kun koira tuli kuonoaan lipoen takaisin.
Menin katsomaan ja kaikki syöty, viimeistä murua myöten.

Nyt täytyy keksiä jotain, ettei mene siilille tarkoitetut koiralle tai harakoille, rottia täällä ei onneksi ole näkynyt.

27

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kuten ennenkin, luonnonelukoitten ruokkiminen kakspiippuinen juttu.

Siilit sama kuin muutkin, ei niitten pitäis tottua ihmisten syötettäväksi. Ja kuten itekkin kirjoitit, ruokinta voi mennä vaikka rottapopulaatiolle. Ja siileissäkin luemma salmonellaa ja muuta, että mitä siitä sitten seuraa, jos se niitten kautta jotenkin leviää ihmiseen jne.

Täällä tsadissa siiliä. Niillä meni asuminen ahtaaksi, kun raivailivat pusikoita ja rakentelivat kevyenliikenteen väyliä. Muutamina talvina siili painunut talviunille kukkapenkiin. Mitäpä siinä, kasannut lisää lehtiä päälle ja ympäristöön. Pitääpi muistaa, siili on rauhoitettu elukka, ei sitä häritäkkään saa, että aattellut, että eivätpähän ainakaan niin helpolla palellu, jos pesävärkit loppuu kesken. Ruokaa tai vettä ikinä käynyt mielessäkään antaa. Net pyydystelee kotiloit ja kaikenlaisia tappajaetanoita, että paremmin itelle hyötyä, kun metästelevät ite ruokansa.

=DW=

• bessie*

Kuluneena kesänä oli niin kuivaa, että veden antaminen mielestäni oli paikallaan, ja kuten jo sanoinkin hyvin oli kauppansa tehnyt. Tässä kerrostalon pihassa laitoin ensin vain yhteen sellaiseen muovirasiaan joissa pakattua jauhelihaa myydään. Lisäsin niin että niitä oli neljä, ja aina olivat seuraavana päivänä tyhjiä. Melkein koko kesän otin aina ulos lähteissä ison kastelukannun ja täytin kipot, välillä vaihdoin puhtaisiin.

Just noiden lehtokotiloiden takia ollaan vähän toivottu siiliä sinne omakotitalon pihapiiriin, ja voihan olla että siellä on on koko ajan ollutkin, sillä kotilot ovat huomattavasti vähentyneet. Tänä kesänä niitä ei ole näkynyt kuin vasta nyt, harvakseltaan.
        Nuo munankeltuaiset jäävät itseltäni käyttämättä eikä koirakaan niitä määräänsä enempää tarvitse, söisi kyllä. Siilille munat ovat luonnollista ravintoa (ei nyt ehkä juuri kananmunat), joten ajattelin että mieluummin siileille lisäravinnoksi kuin hukkaan.

• Hyvä kun muistutit, tarkoitus on rakentaa siili-suojan talveksi. Tässä vinkkejä. Laitan koko googlehaun, koska tuo eka ja paras linkki olikin ladattava dokumentti. Pitää muuten vaan toivoa että Mrs. Hedgehog ei häviä talveksi...

https://www.google.fi/search?q=siilen talvisuoja&oq=siilen talvisuoja&aqs=chrome..69i57.4912j0j1&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8#q=siilien talvisuoja&spell=1

Jos et halua että muut elukat vie siilen eväät, laita etanoita ja kotiloita sille :) Tai laita iltaisin, kun siili on liikkeellä.

• Jatkan vielä, että en minäkään ruokaa ole antanut, kun pelkäsin että sitten saan syödä pihan kotilot ihan itte. Vettä kantsi vissiin laittaa kun kesä helli kuumimmillaan. Joka tapauksessa haluan pitää meidän pihasiilin, se on aika hellyttävä otus.

• bessie*
        hmp.f kirjoitti:

Jatkan vielä, että en minäkään ruokaa ole antanut, kun pelkäsin että sitten saan syödä pihan kotilot ihan itte. Vettä kantsi vissiin laittaa kun kesä helli kuumimmillaan. Joka tapauksessa haluan pitää meidän pihasiilin, se on aika hellyttävä otus.

Tuo on hyvä idea että laittaa siileille tarkoitetut eväät illalla vasta. Itse olen iltaisin täällä omassa kodissani, mutta täytyy jättää siilin eväsrasia heidän jääkaappiinsa ja sanoa että laittavat mahdollisimman myöhään ja katsovat ettei koira pääse ahnehtimaan niitä.

• Kiitos hmp.f, kauniisti sanottu. Voipi olla et en lähe täältä kulumallakaan :).

Meilläkin on pihasiili, joksi sitä aika harvoin näkyy. Eme ole sitä ruokkineet vaan ihan on itse saanut hankkia ruokansa. Otin siitä kuitenkin kuvan, jonka aiemmin laitoin profiilikuvakseni. Rohkeasti päästi lähietäisyydelle jotta kuvan sai otettua.

• kna.

Ihanaahan olisi sieviä piikkipalloja ravita, mutta kun yön pimeinä hetkinä samaan ruoka-astiaan työntää nokkansa rotta-nahkahäntä, ynnä sukulaisensa hiirulaiset, muine jyrsijäystävineen.

• ei tipu, lirise

• reppuriika

Ihminen sekoittaa paljon luonnon omaa kiertokulkua ja ei kai ole väärin jos osaltansa auttaa ja "maksaa veronsa", mutta siinäpä ongelma, miten sen tekee ja onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä.
      Jos villieläimiä ruokkii, enemmän poikueista selviytyy jatkamaan sukua ja populaatio kasvaa suureksi ja ei riitä ravintoa ja elintilaa. Sitten noita "liikaoravia, siilejä" näkee alvariinsa littautuneena lätyksi ajoteille. Monta raatoa olen kantanut tikulla lepikkoon fillarireitiltäni.
      Kyllä vettä antaisin ja sääli on talvella katsella ikkunalaudalla pyrähteleviä tinttejä, mutta en pidä tapana alkaa ruokkimaan niitä itse.

Viime talvena eräs yli 90-vuotias mummo hoiti pihansa lintuja, hätisteli jyvärosvo-oravia luudalla ajaen. Huvittavaa puhaa, kun kesyt oravat pitivät pilkkamaan mummon puuhia.

• bessie*

Samoja ratoja kulkevat minunkin ajatukseni. Mitä olen villieläimiä ruokkinut, niin oikeastaan vain siilejä syksyisin (ja hieman säännöstellen) ja pikkulintujen talviruokintaa periaatteella jos aloitetaan niin sitten myös jatketaan. Riistaeläinten ruokinta lienee paikallaan ja tarpeellista myös, mutta siitä en juuri mitään tiedä.

Mielestäni siilit ovat vähentyneet, mutta voi olla että vain luulen niin koska olen viimeiset 6 vuotta asunut kerrostalossa ympäri vuoden ja näin ollen en enää oleile iltamyöhällä ja alkuyöstä pihalla.

Eräänkin kerran on täällä joku vienyt lumiukolta nenän, ja siinä on huterammat tekeleet joskus hajonneet, käsi irronnut ja pää pudonnut kokonaan jne.. Siinäpä ovat rakentajat oppineet tekemään vahvan kaulan lumiukolle ja kiinnittämään kädet kunnolla, joten onhan tuo yhteiselo villieläinten kanssa myös opettavaista ja kasvattavaakin.

Lintujen ruokinnassa olen sillä linjalla, että on kestettävä se, että harakat ja oravat tulevat jaolle, mutta estettävä mahdollisuus rotilta.

• Suomen telkkarissa mainostetaan ruikutus-yhdistystä.
      Mainoksessa pieni lapsi rääkyy.
      Luotettavan miehekäs miehen-ääni pyytää:
      Soita tähän numeroon niin pelastat lapsen jne.

Minun moraalini sääli kohdistuu ihmis-kuntaan.
      Ja siihen maailman-kuvaan ei yli-kansoitus kuulu.
      Minä en ole muuttunut, maailma on.

H.

• bessie*

Jaa, vai niin?

Puristan ja kiteytän oman katsomukseni näin yksinkertaisesti; lasten 'pelastaminen on ainoa ja tärkein tehtävämme.

Säälillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että pohdiskelen nyt (mm.) miten ruokkia siilejä. Ehkä vähän itsekkäistä syistä pikemminkin sitä harkitsen ja teen, mutta ehdottomasti ja ensisijaisesti siilin parasta ajatellen pyrin toimimaan.

• bessie* kirjoitti:

Jaa, vai niin?

Puristan ja kiteytän oman katsomukseni näin yksinkertaisesti; lasten 'pelastaminen on ainoa ja tärkein tehtävämme.

Säälillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että pohdiskelen nyt (mm.) miten ruokkia siilejä. Ehkä vähän itsekkäistä syistä pikemminkin sitä harkitsen ja teen, mutta ehdottomasti ja ensisijaisesti siilin parasta ajatellen pyrin toimimaan.

"bessie*"

Onhan se noinkin oikein.
        Valkoisille hangille sopii aina parhaiten valkoinen.
        Palstamme Siilit tuppaavat vaihtamaan väriään.
        Mitä ei aito Siili tee koskaan.
        Albino-Siili revitään kappaleiksi nopeasti, kuin Afrikassa ikään.
        Sanovat Afrikassa Albinon parantavan.
        Verta vuotaenkin.
        Sie varmaan tiijätkin, jot ei Maitoa tänäänkään Siilille.
        Sen maha alkaa vuotamaan.

H.

• +,.n<'+

Pullalla pullasorsatkin houkuteltiin paikkalinnuiksi, paleltumaan suliin.

• jne

Ennen oli vähemmän taajamarantoja ja pullasorsataipumuksen omaavat sorsat päätyivät hauleja täynnä ruokapöytiin. Sitä voi miettiä, miksi siilit tulevat taajamien suojiin, mikä on vallannut niiltä edellytykset elää omilla alueillaan.

• nälkä ajaa
        helmiah56 kirjoitti:

jne

Ennen oli vähemmän taajamarantoja ja pullasorsataipumuksen omaavat sorsat päätyivät hauleja täynnä ruokapöytiin. Sitä voi miettiä, miksi siilit tulevat taajamien suojiin, mikä on vallannut niiltä edellytykset elää omilla alueillaan.

Maaseudulla ei enää ole tunkioita kuten kaupungeista löytyy ruokaa pitkin puistoja ja tien vieruksia.

• nälkä ajaa kirjoitti:

Maaseudulla ei enää ole tunkioita kuten kaupungeista löytyy ruokaa pitkin puistoja ja tien vieruksia.

nälkä ajaa

;-))) repesin, on kai siilejä ollut jo ennen tunkioita. Mutta mikä on saanut ketut lisääntymään niillä tunkiottomilla maaseudun alueilla?

• nälkä ajaa
        helmiah56 kirjoitti:

nälkä ajaa

;-))) repesin, on kai siilejä ollut jo ennen tunkioita. Mutta mikä on saanut ketut lisääntymään niillä tunkiottomilla maaseudun alueilla?

Se olikin vähän huumorimielellä kirj. ;) Ketut löytävät ruokaa ilman tunkioitakin, opiskele asiasta.

• nälkä ajaa kirjoitti:

Se olikin vähän huumorimielellä kirj. ;) Ketut löytävät ruokaa ilman tunkioitakin, opiskele asiasta.

nälkä ajaa ..

En opiskele. Ketut hakee pulassaan ja kiireessään ruuat jopa tienposkesta, valmiiksi tapettuina. Tänä kesänä metsäkanalintujen poikaskuolleisuus vaikutti varmaan kettujen ruokavalioon.

• bessie*
        helmiah56 kirjoitti:

jne

?

Eikös siilit ole aina enemmän tai vähemmän ihmisten 'suojissa' ainakin täällä Suomessa elelleet? Ikinä en ole umpikorvessa siiliä nähnyt, vain taajamissa tai taajamien tai maatilojen liepeillä, helmiah56?

• Kesäpaikalleni on palannut siilet vuosien jälkeen. Ilmeisesti villikukkaalue antaa niille hyvän elinympäristön.

kun kukinta aika on ohi leikkään villikukkien varret. Samalla siilet muuttavat asuinseutua. En ruoki siilejä tietoisesti, mutta tiskivesien mukana lentää ruoantähteitä aitan taakse. ei ne tähteet sillä tunkiota tee vaan häviävät yön tunteina parenpiin suihin. Kenen en ole seurannut..

Sorsat ovat lemppareitani ne viihtyvät seurassani. Aamulla keittiön ikkunan alla ne odottavat pää kallellaan makupaloja. Ne uiskentelevat rantavesissäni tai istuvat kaisloista tekemälläni pesällä.

Suhtauduit kerran kriittisesti kun kerroin ruokkivani sorsia. Mutta kun ne ovat pieninä oppineet, että rantani on turvallinen ja ruokarikas ne tuovat seuraavana vuonna omat pikkuisensa ruokittavaksi eikä niitä palleroita voi vastustaa.

Tänä kesänä syötin niitä monipuolisesti.

• bessie*

Kyllä minä tosiaan hieman kriittisesti suhtaudun sorsien ruokkimiseen, mutta olen silti sitä itsekin joskus satunnaisesti harrastanut, paino sanalla satunnaisesti.
        Maltan myös olla ruokkimatta ellen pidä mukana olevia ihmisten eväitä ollenkaan sorsan poikasille sopivina.
        Olen muuten muutaman kerran elämäni aikana ihmetellyt, että miten ihmeessä jossain 'on-suuri-sun-rantais-autius' tyylisessä paikassa tulee sorsaemo poikueineen suorastaan vaativaisen oloisena kerjäämään ihmiseltä.
        Omissa rannoissa on aina ollut uimaveden puhtauden säilyttäminen yhtenä syynä siihen ettei ole lähdetty lintuja ruokkimaan, vaikka kuinka lapsi haluaisi.

Täti vihreä, olen samaa mieltä siitä, että horjutan luonnon tasapainoa, kuten ihmiset yleensäkin. Nyt vain on niin, etten oikein tiedä millä tavalla ja mihin suuntaan keikuttaen olen horjutellut. Hoidetut ja leikatut nurmikot ja pihat, haravoidut ja pois kuljetetut puiden lehdet., hyönteismyrkkyjäkin joskus jne. jne.. Autoillakin harvennamme siilikantaa varmaan melkein enemmän kuin luonnolliset vihollisensa, joista taas ainakaan huuhkajaa emme harvenna käytännössä yhtään, supia nyt sentään jonkin verran ja jonkun mäyränkin silloin tällöin.

• bessie* kirjoitti:

Kyllä minä tosiaan hieman kriittisesti suhtaudun sorsien ruokkimiseen, mutta olen silti sitä itsekin joskus satunnaisesti harrastanut, paino sanalla satunnaisesti.
        Maltan myös olla ruokkimatta ellen pidä mukana olevia ihmisten eväitä ollenkaan sorsan poikasille sopivina.
        Olen muuten muutaman kerran elämäni aikana ihmetellyt, että miten ihmeessä jossain 'on-suuri-sun-rantais-autius' tyylisessä paikassa tulee sorsaemo poikueineen suorastaan vaativaisen oloisena kerjäämään ihmiseltä.
        Omissa rannoissa on aina ollut uimaveden puhtauden säilyttäminen yhtenä syynä siihen ettei ole lähdetty lintuja ruokkimaan, vaikka kuinka lapsi haluaisi.

Täti vihreä, olen samaa mieltä siitä, että horjutan luonnon tasapainoa, kuten ihmiset yleensäkin. Nyt vain on niin, etten oikein tiedä millä tavalla ja mihin suuntaan keikuttaen olen horjutellut. Hoidetut ja leikatut nurmikot ja pihat, haravoidut ja pois kuljetetut puiden lehdet., hyönteismyrkkyjäkin joskus jne. jne.. Autoillakin harvennamme siilikantaa varmaan melkein enemmän kuin luonnolliset vihollisensa, joista taas ainakaan huuhkajaa emme harvenna käytännössä yhtään, supia nyt sentään jonkin verran ja jonkun mäyränkin silloin tällöin.

Rantani on niemessä ja kaartuu lännessä lahtee. Lahden asumatton kaislikkoranta on oiva lintujen pesimisalue.

Ylöspäin itään leviää Rehjaselkä. Talvivaara lie tulevaisuudessa Nuoksen rantojen uimavesien pahin uhka ei minun leivänpalaset. Ne häviää oitis pikkuisten eväiksi ja jos jotain painuu pohjaan kalat ampaisevat jämille.

Lapseni ovat viettäneet onnellisen lapsuuden uiden sorsien kanssa, leikkineet lähilehtojen pupujussien, oravien, siilien jne. kanssa, ihailleet laiturilta joutsenia, uikka- ja telkkäperheitä ym. lintuja.

Ei ole ihottumia eikä muitakaan oireita sorsanruokinta heille aiheuttanut. Onnea ja iloa ovat rantani linnut kaikille antaneet.

Tulin muuten juuri mökiltä saunomasta, enää en uinut. Kauniin silkkiuikkaparin bongasin.

• täti vihreä

Melko hölmöä ruokkia luontokappaleita, kyllä niiden pitää tulla toimeen omilla konsteillaan. Horjutat luonnon tasapainoa. Lintujen talviruokinnan juuri ja juuri ymmärrän ja hyväksyn tietyin rajoituksin. Sitä ollaan usein niin hyväntekijää ja aiheutetaan enemmän haittaa kuin mitä on hyötyä. Ruoki vaan sitä koiraa.

• kna.

Syödäänkö Sardiniassa siilejä, kun niitä metsästetään koirien kera.
      Vai tehdäänkö turkkeja?
      Vai juuriharjoja.

Inhimillistä, sanoi........

• härkänen

Siilin arvo sataeuroa, jos jäät kiinni sen taposta, näin ovat laskeneet.norppa 10 000 jne.......

• kna.

Kuka hullu sen tappaa tahtoisi? Sehän on hyötyeläin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      66
      2191
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      6
      1826
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      238
      1344
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      980
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      210
      975
    6. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      90
      967
    7. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      915
    8. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      756
    9. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      750
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      719
    Aihe