Rivitaloyhtiössä vedet virtaavat syöksyjä pitkin seinustan vierelle. Noin 60 cm:n syvyydellä maassa on styroksikerros.
Vedet jäävät kivijalan viereen ja styroksin päältä löytyy kaivettaessa lähes liejua. Talon vierellä pitäisi olla jonkinlainen salaoja, mutta sinne sadevedet eivät taida liiemmin mennä.
Syöksyjen alta vedet pitäisi yksinkertaisesti estää sadeveden meno kivijalan viereen. Jonkinlainen vedenjohdatin, kouru yms. tai iso astia pitäisi kait panna syöksyjen alle estämään veden meno rakenteisiin.
Millaisia yksinkertaisia ja halpoja ratkaisuja on olemassa? - Maata ei viitsisi ruveta kaivelemaan syvemmälle.
Mitä vaaroja on siitä, että kivijalka kostuu?
Vastaukset pitäisi esittää talon hallitukselle, joka aivan kuin isännöitsijäkin seisoo asiassa tumput suorina.
miten sadevesi pois
7
17244
Vastaukset
- jordy
muotoilkaa se maa vaikka pienellä bobkätillä niin että se viettää talolta poispäin. haittaa siitä että vesi seisoo seinän vieressä on se että siitä se hiljalleen imeytyy rakenteisiin aj aiheuttaa mahdollisesti kosteusvaurion, liukkaus keväällä, kuraista syksyllä.
sadevesiä ei johdeta salaojiin vaan sadevesiputkia pitkin kaivoon josta kaupunki alueella sadevesiviemäriin, tai ojaan.
Itse olen nähnyt sellaisen systeemin kerran että sade vedet kerättiin syöksystä putkeen joka meni suoraan kivipesään, ja ainakin pienempien kuurojen aikana se toimi, tosin ei millään savikolla ollut kyseinen rakennus.
kaivuhommiahan se sinulla hivenen teettää, mutta varmaan tuo maaston muotoilu voisi ola fiksuin ratkaisu, mikäli vedet voidaan johtaa pois. - Tuomas
Betonikouru on helppo ratkaisu, jolla vedet saa johdettua ainakin hieman kauemmaksi sokkelista. Parasta olisi, jos maa viettäisi poispäin rakennuksesta, jolloin kourullekin tulisi kaatoa samalla. Missään tapauksessa vedet eivät saisi jäädä lillumaan sokkelin viereen. Eikä kattovesiä ole tarkoitettu salaojiin, ei sen enempää suoraan kuin sokkelin vierestä imeyttämälläkään.
- Me tehtiin
Kourun alle sadevesikaivo, josta muoviputkea pitkin noin 3-5 metrin päässä olevaan imeytyskaivoon. Toimii hyvin imevälle maalle. Meillä ainakin on toiminut paritaloyhtiössä. Savimaalla ei varmaankaan toimi.
- tahi
kiinnostaa
- Näin me
tahi kirjoitti:
kiinnostaa
Sadevesirännin suun alle asennettava muovikaivo maksaa n. 10 euroa/kpl ja siihen asennettava 6 metrin sadevesi/salaojaputki n. 20 euroa/kpl => halvaksi tulee, jos jaksaa vielä lapioida itse putket maahan. Jos laiskottaa, niin voihan pihalle tilata Bobcatin, mutta kokonaiskustannukset nousee ja jälki voi olla roisia valmiilla pihalla.
- tuli sade rankka...
laitettiin syöksyjen alle kaivot, joista vesi johdettiin sadevesiputkia myöten isonpaan kaivoon (joka rakennettiin kaivonrenkaista), nyt saa kastelu ja autonpesuvedet omasta sadevesikaivosta.
- konnari
Vesi ei saa jäädä makaamaan sokkelin viereen, tulee kosteusvaurioita.
Maanpinta sokkelin lähellä pitää muotoilla siten, että vesi valuu sokkelista poispäin. Laita myös sokkelia vasten ns. perusmuurilevy, sen korkeus riippuu tilanteesta.
Siitä jatkoa:
Sokkelista kauemmas johdettu vesi johdetaan edelleen sadevesikaivoon tai avo-ojaan tai vastaavaan kallistamalla maanpinta siten että vesi valuu kaivoon, ojaan tai vast. Apuna voi käyttää esim. reilunkokoisia betonikouruja jotka upotetaan reunoja myöten maahan ja asennetaan siten että ne muodostavat kaltevan ojan. Kourut pitää tietysti tarvittaessa tyhjentää kertyneestä moskasta.
Sitten kalliimpi vaihtoehto: rakennetaan sadevesiviemäriputkisto ja -kaivot talon ympäri ja johdetaan sula-/sadevedet niihin. Samoin suoraan syöksytorvien vesi. Alimmasta kaivosta pitää tietysti pystyä vesi purkamaan jonnekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161