Kuivamuonien hintaerot hirveitä ?

Jape

No ostin tänään Eagle Pack-penturuokaa 7,5 kilon pussin tulevalle pennulle (about 30 eskoa), ja sitten ajattelin että käynpä jostain muualta nykyiselle koiralle myös säkin hakemassa. Aiemmin en nykyistä koiraa ole kuivamuonilla ruokkinut, saa nähdä rupeaako se edes niitä syömään. Mutta :

Ällistys oli melkoinen, kun huomasin, että noita samankokoisia säkkejä ns. normaaalimerkeiltä (serti, luppa jne) saa reilusti alle kympillä, Luppa taisi olla 7,50 eli hinnat ovat näillä "erikoismerkeillä" 3-4-kertaisia.

Ovatko ne muka niin paljon parempia ??

Käsittääkseni eläinruoat ovat kyllä niin tarkkaan testattuja ja valvottuja, että tuskin niissä kovin huonoja luulisi olevan.

34

5228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dobi

Itse olen henk. koht. sitä mieltä, että kyllä niissä "laatu" ruuissa ilmaa on ja reilusti.

• issu56

syötetään Luppaa ja tiedän myöskin muita kasvattajia, jotka samoin tekevät!

• koirillani

Meidän aikuisella koiralla Hau hau Champion on osoittautunut parhaaksi. Hinta ei ole paha. Pentu syö jotain tyttären hankkimaa (kallista) suureksi kasvavien penturuokaa tällä hetkellä.
      Mutta pennun myötä olen nyt innostunut kokkailemaan koirille omia ruokia ja luulen, että kun nuo kuivamuonat on syöty, siirrymme kokonaan kotiruokaan. Se näyttää sopivan vielä paremmin.
      Ruokavalioon kuuluu Yrjölän puuro, keitetyt porkkanat, raaka koirien jauheliha, raaka pötsi, raaka kananmuna 1-2 kertaa viikossa. Lisukkeeksi kotiruuan tähteitä, jos on koirille sopaa.

• Jos siirtyy pelkästään kotiruokaan, olisi mielestäni sitten hyvä katsoa, että koira syö vaikkapa puruluita. Meilläkin tahtoo olla niin, että puruluut on jääneet vähiin ja kun pelkkää "pehmoruokaa" syö, niin hammaskiveä kertyy mukavasti.

• Helli
        Jape31 kirjoitti:

Jos siirtyy pelkästään kotiruokaan, olisi mielestäni sitten hyvä katsoa, että koira syö vaikkapa puruluita. Meilläkin tahtoo olla niin, että puruluut on jääneet vähiin ja kun pelkkää "pehmoruokaa" syö, niin hammaskiveä kertyy mukavasti.

Välttää ihan samalla lailla,kunhan muistaa antaa muutakin ruokaa välillä ,eli lihaa ,puuroa ym. Edellä mainittu Hau-Hau Champion on laadukasta ja edullista.

• nappula
        Helli kirjoitti:

Välttää ihan samalla lailla,kunhan muistaa antaa muutakin ruokaa välillä ,eli lihaa ,puuroa ym. Edellä mainittu Hau-Hau Champion on laadukasta ja edullista.

Joskus testasivat vitamiini ja muut useammasta koiran kuivamuonamerkistä ja serti oli samalla viivalla kalliimpien nappuloiden seurassa ja hyvin on epelit pärjäilleet sillä.

• anna
        nappula kirjoitti:

Joskus testasivat vitamiini ja muut useammasta koiran kuivamuonamerkistä ja serti oli samalla viivalla kalliimpien nappuloiden seurassa ja hyvin on epelit pärjäilleet sillä.

..omalleni sertiä tms vaan ostan eläinkaupasta kalliimpaa. tätä ehdotti kasvattaja ja olen itse huomannut saman. annoin 1,5vuorokautta luppaa omalleni kun halusin testata asian ja duuduu-kasa oli järjetön, eli niissä on jotain "ylimääräistä" joka ainakin omalla kultsillani sai mahan sekaisin kertaheitolla.

itse olen sitä mieltä että kun on kyse perheenjäsenestä niin kaikki kai meistä haluaa pitää niistähyvää huolta? kyllä nykyinen ruoka hoitaa ihoa ja luustoa parhaiten, varsinkin kun kyse on rodusta jolla nuo ovat mahdollisesti heikkoja kohtia. lisäksi koira on kuitenkin vielä kasvuiässä jolloin pitää kiinnittää erityistä huomiota ruokaan ja siihen että koirasta kasvaa terve ja hyvinvoiva yksilö.

• Helli
        anna kirjoitti:

..omalleni sertiä tms vaan ostan eläinkaupasta kalliimpaa. tätä ehdotti kasvattaja ja olen itse huomannut saman. annoin 1,5vuorokautta luppaa omalleni kun halusin testata asian ja duuduu-kasa oli järjetön, eli niissä on jotain "ylimääräistä" joka ainakin omalla kultsillani sai mahan sekaisin kertaheitolla.

itse olen sitä mieltä että kun on kyse perheenjäsenestä niin kaikki kai meistä haluaa pitää niistähyvää huolta? kyllä nykyinen ruoka hoitaa ihoa ja luustoa parhaiten, varsinkin kun kyse on rodusta jolla nuo ovat mahdollisesti heikkoja kohtia. lisäksi koira on kuitenkin vielä kasvuiässä jolloin pitää kiinnittää erityistä huomiota ruokaan ja siihen että koirasta kasvaa terve ja hyvinvoiva yksilö.

Johtuiskohan siitä ,että niissä on enemmän kuituja? ainakin vatsa toimii koiralla.Niissä "vitamiini paukuissa" on vaan se huono puoli että ,koira voi saada liikaa vitamiineja ja voi tulla kasvuhäiriöitä ,kyllä olen edelleen ainakin minä sitä mieltä että, marketin papanat on ihan käyttökelpoisia.

• FAU
        nappula kirjoitti:

Tässähän se ongelman ydin piileekin, varsinkin kasvavan koiran kohdalla. Laadukkaissa ja "marketti"-ruoissa esim. vitamiinit ovat suunnilleen samat. Laadukkaissa ruoissa SULAVUUS on huomattavasti parempi ja näin ollen ruokintamäärät pienempiä, esim. koiran saamat vitamiini määrät ovat sopivat. Huonommin sulavissa (halvoissa markettiruoissa) huonon sulavuuden takia ruoka-annokset puolet suurempia, tarkoittaa myös puolet suurempia vitamiinimääriä.
        Järkikin pitäisi sanoa, ettei ole hyväksi koiralle.
        Tutkikaapa ihmiset ruokapussien tuoteselosteet. Ruoan sisältämät ainesosat on ilmoitettava suuruusjärjestyksessä. Kaikkihan tietävät, että koira on lihan syöjä ja mitä kauempana listassa liha on, sitä vähemmän ruoka sitä sisältää.
        Esim. eläinperäiset tuotteet eivät ole lihaa, vaan esim. jauhettuja kanan jalkoja, nokkia ym. moskaa. Jos tuoteseloste "sanoo" ruoan sisältävän kananlihaa, se on silloin lihaa, eikä em. moskaa. Ero huomattava.
        Jokainenhan toki ruokkii koiransa miten haluaa. Aikuista koiraa ei enää ruokkimalla saa "rikki", mutta pennun kohdalla ruokinnalla ERITTÄIN suuri merkitys.

• Lappalaisten emäntä
        FAU kirjoitti:

Tässähän se ongelman ydin piileekin, varsinkin kasvavan koiran kohdalla. Laadukkaissa ja "marketti"-ruoissa esim. vitamiinit ovat suunnilleen samat. Laadukkaissa ruoissa SULAVUUS on huomattavasti parempi ja näin ollen ruokintamäärät pienempiä, esim. koiran saamat vitamiini määrät ovat sopivat. Huonommin sulavissa (halvoissa markettiruoissa) huonon sulavuuden takia ruoka-annokset puolet suurempia, tarkoittaa myös puolet suurempia vitamiinimääriä.
        Järkikin pitäisi sanoa, ettei ole hyväksi koiralle.
        Tutkikaapa ihmiset ruokapussien tuoteselosteet. Ruoan sisältämät ainesosat on ilmoitettava suuruusjärjestyksessä. Kaikkihan tietävät, että koira on lihan syöjä ja mitä kauempana listassa liha on, sitä vähemmän ruoka sitä sisältää.
        Esim. eläinperäiset tuotteet eivät ole lihaa, vaan esim. jauhettuja kanan jalkoja, nokkia ym. moskaa. Jos tuoteseloste "sanoo" ruoan sisältävän kananlihaa, se on silloin lihaa, eikä em. moskaa. Ero huomattava.
        Jokainenhan toki ruokkii koiransa miten haluaa. Aikuista koiraa ei enää ruokkimalla saa "rikki", mutta pennun kohdalla ruokinnalla ERITTÄIN suuri merkitys.

Olen nimimerkki FAU:n kanssa samaa mieltä. Kyse kalliimpien merkkien kohdalla on nimen omaan sulavuudesta. Syötin meidän haukuille aikoinaan Pedigree Pal nappuloita joita sai päivittäistavarakaupasta kantaa kotiin selkä vääränä. 15 kilon säkki hupeni parissa kuukaudessa jatkuvalla syötöllä.

Vaihdoin Eagle Packiin mm vanhemman koiran vatsan takia (On todella herkkävatsainen) ja nyt 15 kilon säkki riittää vähintäänkin kolmeksi kuukaudeksi jatkuvalla syötöllä eli kaksi ateriaa päivässä.

• Sari

Elänkaupan sapuskat ovat parempia laadultaan.Ns.halpasapuskoista jää paljon ylimääräistä mitä koira ei energiakseen pystykäyttämään eli ulostetta tulee ja paljon...kun taas eläinkaupan sapuskoista miltei kaikki koira pystyy käyttämään energiakseen joten ulosteetkin ovat vähäisiä.Itse syötän koirilleni eläinkaupan sapuskaa ja olen tyytyväinen ja koirat voivat hyvin.Joskus syötin kans noita Serti,Luppa jne.sapuskoita,mutta sitä kun joutuu määrällisesti antamaan paljon enemmän,niin loppejenlopuksi se tuli kalliimaksi kun osta ns.kunnonruokaa 18kg/kk,kun tätä esim.sertiä kului meillä kuukaudessa 4 säkkiä(15kg)eli 60kg/kk!!

• meillä

oli sama määrä ruokaa oli sitten eläinkaupan tai ei, paskaa on myös tullut saman verran molemmista.

• Tarkka

En koskaan enää käytä markettien muonia. Minulla on kääpiökoiria jo kohta ollut 40 vuotta. Monia pentueita on mahtunut tuohon aikaan. Olen huomannut koirieni olevan hyväkuntoisia ja sen minkä maksan huomattavasti kalliimmassa ruoassa, säästän kuitenkin eläinlääkäri kuluissa. Näyttelyissä käyvät aikuiset koirani syövät muonaa joka maksaa yli 40 euron 7 kilon pussi. Tähän ruokaan siirtyessäni (annan myös raakaa naudan mahaa, kalaa ym) ovat synnytykset helpoittuneet. Sikiö kalvo pussit harvemmin enää rikkoutuvat. Ulosteet ovat vähentyneet ja turkit ovat upeassa kunnossa. Pennuille saman sarjan puppy ruokaa. Senioreille minulla on kevyempi vaihtoehto eri merkistä ja se maksaa noin 38- 42 euroa 15 kiloa. Kyllä niillä muonilla eroa on kuin yöllä ja päivällä. Suosittelen

• Cheri
        Tarkka kirjoitti:

En koskaan enää käytä markettien muonia. Minulla on kääpiökoiria jo kohta ollut 40 vuotta. Monia pentueita on mahtunut tuohon aikaan. Olen huomannut koirieni olevan hyväkuntoisia ja sen minkä maksan huomattavasti kalliimmassa ruoassa, säästän kuitenkin eläinlääkäri kuluissa. Näyttelyissä käyvät aikuiset koirani syövät muonaa joka maksaa yli 40 euron 7 kilon pussi. Tähän ruokaan siirtyessäni (annan myös raakaa naudan mahaa, kalaa ym) ovat synnytykset helpoittuneet. Sikiö kalvo pussit harvemmin enää rikkoutuvat. Ulosteet ovat vähentyneet ja turkit ovat upeassa kunnossa. Pennuille saman sarjan puppy ruokaa. Senioreille minulla on kevyempi vaihtoehto eri merkistä ja se maksaa noin 38- 42 euroa 15 kiloa. Kyllä niillä muonilla eroa on kuin yöllä ja päivällä. Suosittelen

Sanon saman kuin kertaalleen yhteen viestiin vastasin: eräs erittäin kokenut eläinlääkäri (joka konsultoi muita lääkäreitä ja korjaa nuorempien virheitä) sanoi että parasta ruokaa ovat aivan tavalliset nappulat,esim Pirkka, joka on kotimaista. Nämä kalliit ruoat ovat usein liian voimakkaita koirille. Tätä tukee mm. se, että omassa lapsuudenkodissani meillä oli staffi, jolle syötettiin melkeinpä vain Plutoa (nyk. Luppa?) lisukkeiden kanssa: kävi ensimmäisen kerran eläinlääkärissä vasta vanhuudenpäivillään.. Koiralle hyvää on syöttää myös tuoreita luita, joita saa kaluta, esim. Hakaniemen hallista saa ostaa halvalla. Ei koira, eikä ihminenkään, tarvitse mitään superhypermegatuotteita, tavallista perusmuonaa vain.

• tyrmistynyt
        Cheri kirjoitti:

Sanon saman kuin kertaalleen yhteen viestiin vastasin: eräs erittäin kokenut eläinlääkäri (joka konsultoi muita lääkäreitä ja korjaa nuorempien virheitä) sanoi että parasta ruokaa ovat aivan tavalliset nappulat,esim Pirkka, joka on kotimaista. Nämä kalliit ruoat ovat usein liian voimakkaita koirille. Tätä tukee mm. se, että omassa lapsuudenkodissani meillä oli staffi, jolle syötettiin melkeinpä vain Plutoa (nyk. Luppa?) lisukkeiden kanssa: kävi ensimmäisen kerran eläinlääkärissä vasta vanhuudenpäivillään.. Koiralle hyvää on syöttää myös tuoreita luita, joita saa kaluta, esim. Hakaniemen hallista saa ostaa halvalla. Ei koira, eikä ihminenkään, tarvitse mitään superhypermegatuotteita, tavallista perusmuonaa vain.

Olisipa hauska tietää mistä lääkäristä mahtaa olla kyse, kun tuollaista edes kehtaa väittää. Onko tämä eläinlääkäri nyt varmasti erikoistunut koirien ruokintaan vai saattamaan maatalouseläimiä maailmaan. Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että eläinlääkärit saavat yhden päivän koulutusta koirien ruokintaan koko opiskeluaikana. Toki on eläinlääkäreitä jotka ovat perehtyneet koirien ruokintaan perinpohjaisesti mutta haluaisin todella kuulla sellaisen eläinlääkärin kertovan kuinka ihmeessä hän vertaa pirkkaa johonkin oikeasti laadukkaaseen merkkiin.

Pohjaat tämän vielä omaan kokemukseesi, siis kokemukseen yhdestä koirasta lapsuudenkodistasi! Yksi koira jolla sattuu olemaan hyvät geenit ja pääsee elämään puhtaassa ympäristössä vapaasti voi elää vaikka kuinka kauan melkein millä moskalla tahansa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ko ruoka olisi hyvää.

• issu56
        tyrmistynyt kirjoitti:

Olisipa hauska tietää mistä lääkäristä mahtaa olla kyse, kun tuollaista edes kehtaa väittää. Onko tämä eläinlääkäri nyt varmasti erikoistunut koirien ruokintaan vai saattamaan maatalouseläimiä maailmaan. Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että eläinlääkärit saavat yhden päivän koulutusta koirien ruokintaan koko opiskeluaikana. Toki on eläinlääkäreitä jotka ovat perehtyneet koirien ruokintaan perinpohjaisesti mutta haluaisin todella kuulla sellaisen eläinlääkärin kertovan kuinka ihmeessä hän vertaa pirkkaa johonkin oikeasti laadukkaaseen merkkiin.

Pohjaat tämän vielä omaan kokemukseesi, siis kokemukseen yhdestä koirasta lapsuudenkodistasi! Yksi koira jolla sattuu olemaan hyvät geenit ja pääsee elämään puhtaassa ympäristössä vapaasti voi elää vaikka kuinka kauan melkein millä moskalla tahansa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ko ruoka olisi hyvää.

ihme, että et ole saanut isoa ryöppyä niskaasi tuosta käyttämästäsi sanonnasta ;()
        No meillä nyt joka tapauksessa syötetään Luppaa lisukkeineen ja koirat voivat hyvin. Pirkkaa en milloinkaan ole ostanut, tosin en voi sitä arvostellakkaan em. syystä. Mielestäni niin ei voi tehdä kukaan muukaan, jolla ei ole kokemusta ko. sapuskasta. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle....näin se menee kyllä.

• Emma

Totuus oon se että mielipiteitä on yhtä monta, kun on käyttäjiäkin. Omasta kokemuksestani suosittelen erikoisliikkeiden ns. kalliimpia ruokia. Kaikki ei sovi aina kaikille.
      Keskustelua on nyt käyty jo laadusta P:n määrästä ja vitamiineista. Olen itse ollut katsomassa kun marketti ruokaa (en tietyistä syistä mainitse merkkiä) valmistetaan ja oksennus meinasi päästä. Myllyyn laitettiin kokonaisia kanoja, siis päineen ja jalkoineen ja höyhenineen ja naudan ja sian kalvoja ja rustoja, ja kaikkia mahdollisia jauhoja. Ja pussin kyljessä luki KanaRiisi. Riisiä en kyllä nähnyt missään vaiheessa.
      Miettikää sitä. Ja kun kauhistelette kalliimman laadukkaan ruuan hintaa, niin totuus on tarua ihmeellisempää.
      Itselläni oli suuri koira joka sairastui laskut pilvissä ja opiskelijana ihan pulassa. Yritin jatkaa tutulla marketti pöperöllä ja lekurissa sai käydä väh. pari kertaa kuussa. Päätin kokeilla "kallista" ruokaa ja koira rupesi voimaan paremmin ja samalla lekurikäynnit muuttuivat jatkuvasta ravaamisesta kontrolleiksi joka toinen kuukausi. Laskin huvikseni vuoden kulut koiraan markettiruuan aikana ja erkoisliikkeen ruuan aikana ja "kalliilla" ruualla tuli säästöä vuodessa noin 1400 euroa.
      Vaihdoin myös toisen koirani erikoisliikkeen ruualle, vaikka mitään terveydellistä syytä ei ollutkaan. Vuoden kuluttua sama laskutoimitus, säästöä noin 200euroa .
      Mutta kuten jo todettua tuli, niin kaikki ei sovi kaikille ja jokainen tekee omantuntonsa mukaan.
      Ajattele siellä erikoisliikkeessä sitä paljonko se ruoka tekee päivää kohden hintaa aterioille, saatat yllättyä...
      Ja ihan vaan vinkkinä, että eläinruokien lue siis markettiruokien testaus on miltei olematonta.

• anita

Vai jostain muusta?Mistä sitä tietää mitä nuihin ulkomaisiin koiranruokapapanoihin on laitettu ja mistä "lihasta" tehty,vaikka pussin kyljessä lukisi mitä ja merkki olisi hieno???Entäpä ne säilytysaineet.
        Minä ainakin ennemmin syöttäsin kotimaista kuivamuonaa,luulisi että niissä olisi sitten sitä kotimaista "moskaa"kuin kalliilla tuotettua amerikkalaista/eurooppalaista kuivamuonaa...
        Aikaisemmin tein innokkaastikin koiranruokavertailuja (lueskelin nettisivuja=mainoksia)mutta enää en jaksa...Minulle nykyään riittää että koira voi hyvin sitä millä syötän,nappuloita(Jahti ja Vahti),raakaa lihaa,maksaa,riisipuuroa höystettynä välillä kalalla/lihalla,vihanniksilla,välillä vaihdellen ja mikä tärkeintä,tarjolla aina raikasta vettä!
        Tosi on että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle,kokeilemalla oppii.Mutta en ihan vannoisi noitten erikoisliikkeittenkään ruuille...vaikka sakuillekkin olisi oma ruokamerkki,kuulemma!

• anita
        anita kirjoitti:

Vai jostain muusta?Mistä sitä tietää mitä nuihin ulkomaisiin koiranruokapapanoihin on laitettu ja mistä "lihasta" tehty,vaikka pussin kyljessä lukisi mitä ja merkki olisi hieno???Entäpä ne säilytysaineet.
        Minä ainakin ennemmin syöttäsin kotimaista kuivamuonaa,luulisi että niissä olisi sitten sitä kotimaista "moskaa"kuin kalliilla tuotettua amerikkalaista/eurooppalaista kuivamuonaa...
        Aikaisemmin tein innokkaastikin koiranruokavertailuja (lueskelin nettisivuja=mainoksia)mutta enää en jaksa...Minulle nykyään riittää että koira voi hyvin sitä millä syötän,nappuloita(Jahti ja Vahti),raakaa lihaa,maksaa,riisipuuroa höystettynä välillä kalalla/lihalla,vihanniksilla,välillä vaihdellen ja mikä tärkeintä,tarjolla aina raikasta vettä!
        Tosi on että mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle,kokeilemalla oppii.Mutta en ihan vannoisi noitten erikoisliikkeittenkään ruuille...vaikka sakuillekkin olisi oma ruokamerkki,kuulemma!

...mitä tulee niihin kakkakasoihin,ei niitä pois saa vaikka mitä kallista supermuonaa syöttäs!!!=))(Saavutuksena kakkaamaton koira???*heittäytyy tyhmäksi*Samalla lailla sekin sieltä peräpäästä ulos tulee=))
        Ja kai sitä lenkillä on muutakin päämäärää ku vahtia niitä paskakasoja,eiks tärkein kriteeri kuitenkin ole että 1)sitä tulee*ei ummetusta*
        2.ja jos, tuleeko virtaamalla*ripuli*.

• Emma
        anita kirjoitti:

...mitä tulee niihin kakkakasoihin,ei niitä pois saa vaikka mitä kallista supermuonaa syöttäs!!!=))(Saavutuksena kakkaamaton koira???*heittäytyy tyhmäksi*Samalla lailla sekin sieltä peräpäästä ulos tulee=))
        Ja kai sitä lenkillä on muutakin päämäärää ku vahtia niitä paskakasoja,eiks tärkein kriteeri kuitenkin ole että 1)sitä tulee*ei ummetusta*
        2.ja jos, tuleeko virtaamalla*ripuli*.

Onhan niille sakuille omakin ruoka ja kahdellakin merkillä (Royal Canin ja Advance).

Puhuin erikoisliikkeiden ruuista ihan omasta kokemuksesta. Itselläni oli moniallerginen koira jolle löytyi vain sieltä sopiva ruoka. Ja kokeilin myös eri reseptien mukaan tehtyjä kotiruokia ja mikään ei sopinut.

Ja vielä kakka kasoista. On aika yksilöllistä paljonko sitä tavaraa tulee. Miltei kaikkia suomessa myytäviä koiranruokia kokeilleena voin vannoa että kyllä eri merkeillä on eroja. Toisia syöttämällä sitä tavaraa tulee ulos enemmän kun sitä on syötetty ja se ei ole ihan tervettä.

Onnittelen että selviät koirasi kanssa niin helpolla. Toivottavasti hyvä onnesi jatkuu.

• anita
        Emma kirjoitti:

Onhan niille sakuille omakin ruoka ja kahdellakin merkillä (Royal Canin ja Advance).

Puhuin erikoisliikkeiden ruuista ihan omasta kokemuksesta. Itselläni oli moniallerginen koira jolle löytyi vain sieltä sopiva ruoka. Ja kokeilin myös eri reseptien mukaan tehtyjä kotiruokia ja mikään ei sopinut.

Ja vielä kakka kasoista. On aika yksilöllistä paljonko sitä tavaraa tulee. Miltei kaikkia suomessa myytäviä koiranruokia kokeilleena voin vannoa että kyllä eri merkeillä on eroja. Toisia syöttämällä sitä tavaraa tulee ulos enemmän kun sitä on syötetty ja se ei ole ihan tervettä.

Onnittelen että selviät koirasi kanssa niin helpolla. Toivottavasti hyvä onnesi jatkuu.

Ajatuksena lähinnä oli heittää tuossa ajatus siittä että mistäs sitä tietää mitä niihin ulkomaisiin on loppujen lopuksi laitettu ja minkä laatuista tavaraa.Ja sitten ne säilöntäaineet,niissäkin eroa.Ettei ole käytetty esmes *hullun lehmän*-lihaa tai muuta vastaavaa?Kun näyttäs ettei tuo valvonta ulkomailla ole ihan samaa luokkaa kuin kotimaassa.Jahti ja Vahti on ainakin kotimaista ruokaa ja siinäkin on vaihtoehtoja,nappuloitten lisäksi ruokapötköjä.(Tämä ei ollut mainos;-)

Lisäksi kun syötän kotiruokaa laitan eläimille tarkoitettua pellavansiemenöljyä(saa Kennel-Rehusta)ja välillä merileväuutetta...

On ikävää että koirasi kärsii allergioista,toivottavasti on tilanne rauhoittunu löytämälläsi sopivalla ruokinnalla!

• ei naksuja

Ei kuivamuonat ole koiraa varten ja varsinkin markettien ruuat ala-arvoisia ja toisekseen meillä eläinlääkärikulut kasvoi kun alettiin eläinliikkeiden muonia antaa siirryimme barffaamaan ja koira voi hyvin.Muistakaa että koirat ovat lihansyöjiä!Huom!barffaus on edullisempaa huomattavasti kuin ne kalliit naksupussit.

• häh?

Meillä niinkuin myös monilla ystävilläni koirat syövät eläinkaupan ruokia!!!
      Ottakaapa käteenne vaikka se sertin pussi ja sitten vaikka royal canin pussi ja vertailkaa niitten aineluetteloa ja näköä ja tuoksua...
      Meillä koiruus syö royal canin ruokaa, turkki kiiltää, vatsa toimii, kaikki on reilassa...kun taas vanhempieni koira syö sertiä...turkki on eloton,hilseilee,ihottumaa....
      Minusta on ainakin helpompi syöttää koiraa laadukkaalla nappulalla missä on kaikki mitä koiruus tarvitsee.
      Sitten välillä sekaan raakaa lihaa yms. juttuja ja kylläpä koiruus tykkää...ja ne sertit yms. lupat kun saattaa sisältää ihan kaikkea muuta kun mitä siinä luettelossa mainitaan....
      mutta ovathan ne halvempiakin...jokainen syöttää rekkuaan niikuin parhaaks näkee ja meillä rekut on kovassa käytössä ja hoitavat hommansa hyvin niin ne saavat myös laatua!!!

• jami

jos koiralle ei sovi marketti ruuat, niin kannattaa siirtyä eläinkaupan sapuskoihin. Mutta jos koira voi hyvin ja pysyy terveenä marketti ruualla, en näe syytä sapuskan vaihtoon. Kyllähän sen näkee päälleppäin jos ruokavalio mättää. Kokeilemalla löytyy joka rekulle sopiva merkki.
      Bon appetit!

• beaglin emäntä

on tässä tullu oltua vuoden päivät beaglen emäntänä. Tänä aikana koiramme on syönyt kalliita naksuja ja muutamia halpoja naksuja, mutta kaiken lisäksi koirallemme on tarjottu, mahalaukkua, kurkkutorvea, sydäntä, munuaista, kitalakea, maksaa ja utaretta ja nämä on ollu tarjolla raakana ja kypsänä sekä naudan potkaa ja arvatkaapa paljonko on tullu kilohintaa (moniko pyörtyy) vain ja ainoastaan 1 euroa/kg. Ei ole kovin kalliiksi tullu pitää vain vähän nähdä vaivannäköä koiran ruokkimiseksi. En kiellä etteikö valmiit naksut ja ruoat ole hyväksi. Mutta tiedetään ainakin mitä meidän koira syö.

• Kristian

Koira on lihansyöjä. Se ei syö kasviksia luonnostaan. Itsehoitona vatsavaivoihin se saattaa syödä tuoretta ruohoa tai heinää. Raa'an lihan myötä koiralle saattaa tulla matoja. Säännöllinen madotushan kuitenkin kuulu koiran perushoitoon. Kaikki makea tai maustettu, prosessoitu ruoka ei kuulu koiran ruokavalioon, mutta anova katse saa minutkin heltymään.

Yrjölän puuro on hyvä penturuoka, jonka lisäksi voit antaa kasvattajan ohjeiden mukaan kalkkia ja/tai vitamiineja.

Koiran kuivamuona on teollistuneen yhteiskunnan ratkaisu nykyihmisen "kiireeseen" - vai söisitkö maksalaatikkoa 2 kertaa päivässä, 14 krt. viikossa, 60 krt. kuukaudessa ja 720 krt. vuodessa. Jos keskiverto koira elää 12 vuotta, niin tarjoat hänelle noin 8640 annosta kuivamuonaa ; Bon Apetit!

Rakkaalle lemmikille itse valmistettu ruoka tuoreista raaka-aineista olisi kaiken paras vaihtoehto. Ja ethän itsekkään syö samaa joka päivä.

• Emma

Pieni biologian oppitunti. Koira EI ole lihansyöjä! Vaan liha painotteinen sekasyöjä. Kissa sitävastoin on lihansyöjä.

Puuro ja kotiruoka on kyllä ihan hyvästä, mutta voitko niillä taata kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saannin oikeassa suhteessa. Siksi itse syötän kotiruokaa vaan lisänä makua antamassa.

• issu56
        Emma kirjoitti:

Pieni biologian oppitunti. Koira EI ole lihansyöjä! Vaan liha painotteinen sekasyöjä. Kissa sitävastoin on lihansyöjä.

Puuro ja kotiruoka on kyllä ihan hyvästä, mutta voitko niillä taata kaikkien vitamiinien ja hivenaineiden saannin oikeassa suhteessa. Siksi itse syötän kotiruokaa vaan lisänä makua antamassa.

en milloinkaan anna kotiruokaa, vaan noudatan sitä tiettyä reseptiä!

• beaglen syöttäjä
        Emma kirjoitti:

etkös sinä "biologisti" tiedä mistä koirat polveutuvat, ne polveutuvat susista ja tietääkseni tuolla erämaassa ei ole mitään sekaruoka kauppoja. Vaan ihan oikeata lihaa eli riistaa mitä sudet siellä tänä päivänäkin SYÖVÄT.!!!!
        eikä tarte ruveta urputtamaan että koirat ja koiranmaha tai ruuansulatus ovat muuttuneet jalostuksen myötä niin paljoa.
        kyllä tää homma on nin paljon jalostettu juttu että kaikki tää on koirien geeneissä myös tää lihansyöntijuttu, minä ite kannatan barffausta!!!!.

miksi pitäisi ruveta muuttamaan hyväksi todettu juttu
        t.beagele
        PS EMMA LUEPAS KOIRA KIRJALLISUUTTA VÄHÄN ENEMMÄN JA KOIRIEN ESI-ISIEN JUTTUJA
        NIIN MIELI MUUTTUU SULLAKIN.....

• FAU
        beaglen syöttäjä kirjoitti:

etkös sinä "biologisti" tiedä mistä koirat polveutuvat, ne polveutuvat susista ja tietääkseni tuolla erämaassa ei ole mitään sekaruoka kauppoja. Vaan ihan oikeata lihaa eli riistaa mitä sudet siellä tänä päivänäkin SYÖVÄT.!!!!
        eikä tarte ruveta urputtamaan että koirat ja koiranmaha tai ruuansulatus ovat muuttuneet jalostuksen myötä niin paljoa.
        kyllä tää homma on nin paljon jalostettu juttu että kaikki tää on koirien geeneissä myös tää lihansyöntijuttu, minä ite kannatan barffausta!!!!.

t.beagele

Koira ON sekaravinnon käyttäjä niin kuin susikin.Jospa itse tutkisit hieman tarkemmin...
        Luonnossa susi syö saaliseläimensä esim.hirven mahan,sisältöineen ihan ensimmäiseksi ja vasta sen jälkeen muut ruhon osat.
        Saaliseläimen mahan sisältö on puolisulaa kasvimassaa joka on sudelle tärkeää ravintoa.

• Emma
        beaglen syöttäjä kirjoitti:

t.beagele

Jos nyt kuitenkin itse kaivaisit ne biologian kirjat esiin ja puhuisit vasta sitten.

PS. Opiskelen helsingin yliopistossa biologiaa ja ravinto-oppia ja erikoistun eläinten ruokintaan.
        Ja yrität nyt väittää minulle että proffat ovat puhuneet paskaa...

• Emma
        Emma kirjoitti:

Jos nyt kuitenkin itse kaivaisit ne biologian kirjat esiin ja puhuisit vasta sitten.

PS. Opiskelen helsingin yliopistossa biologiaa ja ravinto-oppia ja erikoistun eläinten ruokintaan.
        Ja yrität nyt väittää minulle että proffat ovat puhuneet paskaa...

Niin tämä edellinen kommenttini oli nimen omaan tarkoitettu sinulle!

Kiitos tuestasi FAU, tämä tuntuu olevan koirapiireissä hyvin vaikeasti käsitettävä asia.

• minä

Eläinlääkärin suusta lainattua "Kasvuvaiheessa ruualla on koiran terveyteen suuri merkitys, siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Hyvä laadukas penturuoka on parempi vaihtoehto kun sekaruoka(tarkoitti varmaankin barffausta) tai ruokakaupanraksut. On tärkeää pennun kehityksen kannalta, että pentu saa oikeassa suhteessa vitamiineja ja muita ravintoaineita."

Eläinlääkärin mielestä "rehureseptit" ovat turhia ja ihmisen on vaikea ilman pidempää tutkimusta tietää mistä ruuista koira saa juuri oikean määrän ja juuri oikeassa suhteessa ravinteita ja se ihminen joka asiaa on tutkinut on tehny laadukkaita koiranruokia joita voi ostaa eläinkaupoista. Näitä ruokia on tutkittu tarkoin ja ne on todettu hyviksi.
      Kaupanruuat kulma sisältävät liian vähän kaikkea ja kuitenkin sen verta et jos purkista antaa lisää niin sitten on jo liikaa.

Ruokaan voi lisätä lisukkeita jos haluaa, mutta ei ole pakko. Nämä "kalliit" ruuat on tarkoitettu täyttämään eri ikäisten ja eri tapaisten koirien erityistarpeita. Esim. isojen rotujen penturuoka ja on tarkoitettu täyttämään isojen pentujen tarpeet ja minimoimaan isojen koirien yleiset sairaudet.

Näin minulle kertoi eläinlääkäri.
      Ja itse olen samaa mieltä.

Ei ole mitään syytä väittää etteikö oikealla ruualla ole koiran terveyteen ja kehitykseen merkitystä.

Nämä eläinkaupanruuat ovat eläinlääkereiden, asiantuntijoiden, kasvattajien ja tutkioiden pitkää tutkimus tulosta.

Tässä yksi esimerkki.
      Ravinnossa huomioitu:
      ruuansulatuskanavan normaali toiminta
      nivelten terveyden ylläpito
      (vahvistaa rustokudosta)
      kivennäisaineiden oikea tasapaino
      (koirasi saa ikäänsä ja kokoonsa nähden sopivan määrän kalkkia)
      erinomainen sulavuus
      (valikoidut hyvin sulavat valkuaisaineet),
      (edesauttaa suolisto mikrobikannan tasapainoa ja auttaa suojaamaan suoliston limakalvoa)
      vahvistaa ihon omaa puolustuskykyä
      auttaa ylläpitämään ihon ja turkin terveyttä
      suuhygienian ylläpito
      Auttaa lihasmassan säilyttämisessä.
      Antaa kylläisyyden tunteen ja maittavuuden.
      Auttaa vähentämään rasvakudosta.

Raaka-aineet:
      viljat (maissi,riisi),kuivattu siipikarjan liha, vehnäkluteeni, eläinrasvat, siipikarjanvalkuaissisolaatti, siipikarjanmaksa, juurikaskuitu, kivennäisaineet, zeoliitti, kalaöljy, kasvisöljy, Frukto-oligosakkaridit, puhdistettu selluloosa, hivenaineet, hiivauute, tauriini, äyriäishydrosylaatti, rustohydrosulaatti, L-lysiini, isosamettikukkauute, vitamiinit.
      Ravintoainesisältö:Proteiinia 32%, rasvaa 14%, hehkutusjäännös 7,3% kuituja 2,5%, vettä 9%, kalsiumia 1,2%, fosforia 0,9%, natriumia 0,35%, magnesiumia 0,08%
      Vitamiinit/kg:A 18000IE, D3 1200IE, E 500mg, C 200mg, B1 12mg
      Hivenaineet/kg:Kuparia 23mg, Rautaa 220mg, Mangaania 70mg, Sinkkiä 230mg, Seleeniä 0,43mg
      Päiväannos meidän koiralla pussin kylen mukaan 440g/päivä

Missään kohdessa ei epämääräisesti lue että eläinperäiset tuotteet.

ELÄINLÄÄKÄRISI TIETÄÄ LEMMIKKISI PARHAAN.
      Tähän lauseeseen minä luotan!

• tauriiniton

Otappas selvää tauriinista,sitä kun en missään nimessä syöttäisi lemmikilleni.Barffaus on luonnonmukaisin ruokinta koirille....näin se vain on!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe