monoteisti

Mitä Jeesus vastasi kolmina...

Johanneksen evankeliumi 10:33
-------------------------------

Juutalaiset vastasivat hänelle:

"Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi."

Jeesus vastasi heille:

"Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'? Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin - niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kun Jeesukselta kysyttiin väittääkö hän olevansa Jumala, Jeesus vastasi, ettei hän ole sanonut itseään Jumalaksi, vaan "Jumalan Pojaksi". Näet Psalmien kohdassa johon Jeesus viittasi (Psa.82:6), kaikkia Jumalan poikia kutsutaan "jumaliksi"

Psalmit 82:6

"Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia"

Psalmeissa, ja muuallakin Raamatussa kaikkia niitä jotka ottavat vastaan Jumalan sanan kutsutaan Jumalan pojiksi. Kaikki me uskovat olemme "Jumalan Poikia" tai pieniä "jumalia" kuten Jeesuskin oli. Alla kohtia joista käy ilmi että Jumalan Poikia on enemmän kuin yksi, ja etteivät Jumalan Pojat ole sama asia kui Jumala:

Psalmit 29:1
"Daavidin virsi. Antakaa Herralle, te Jumalan pojat, antakaa Herralle kunnia ja väkevyys.

Psalmit 89:7-6
"Sillä kuka pilvissä on Herran vertainen, kuka Jumalan poikain joukossa on niinkuin Herra? Hän on Jumala, ylen hirmuinen pyhien kokouksessa, peljättävämpi kaikkia, jotka hänen ympärillänsä ovat.

Job 1:6
"Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.

Job.2:1
"Ja kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa ja asettui Herran eteen.

Job.38:7
"kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat?

John 1:12, KJV

"But as many as received him, to them gave he power to become the sons of God, even to them that believe on his name"

1Moos.6:1-2

"Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat."

Luuk.3:38

"Joosef oli Eelin poika, Eeli Mattatin, tämä Leevin, tämä Melkin, [...], tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan."

Juutalaiset eivät siis itse tunteneet kirjoituksia, sillä juuri Mooseksen laki ja profeetat kutsuivat "Jumalan Pojiksi" niitä jotka Jumalan tahdon tekevät. Miten he siis syyttivät Rabbi Jeesusta Jumalan pilkkaajaksi? Jeesus ei tehnyt itseään Jumalaksi, vaan pelkästään Jumalan Pojaksi. Jeesus tunsi Mooseksen lain ja Psalmien kirjoitukset, ja he (fariseukset) eivät.

9

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

Entisaikoihin esiintyi kai semmoista ajattelua, että ihminen voi kehittyä ja jalostua yhä korkeammalle tasolle. Sellaista henkistä harjoittelua on kyllä ollut ja sitä tunnetaan nykyaikanakin. Ihmisen ajateltiin voivan kehittyä niin, että saavutti jonkinlaisen jumaluusasteen.

'Jumalan poika' viittaa taivaalliseen syntyperään, mutta ihmisestä kehittynyt jumalan kaltainen ihminen oli maassa syntynyt.
      Raamatussakin mainitut Jumalan pojat olivat ehkä tällaisia korkean arvonimen saaneita. Jeesuskin puhui uudesti syntymisestä. Ihminen siis uudistuu sisäisesti, eli syntyy taivaasta. Silloin hän on Jumalan lapsi.

Muslimit pitävät kovaa meteliä tästä 'Jumalan poika' käsitteestä, kun eivät ymmärrä mitään ihmisen hengellisestä puolesta.
      Jumalan poika ei ole siis mitään kovin merkillistä. Se oli ihmisen luonnollista halua kehittyä paremmaksi ja lähemmäksi Jumalaa.

• että Jeesus oli yksinkertaisesti ihminen, joka oli kehittynyt henkisen harjoittelun kautta tavallista korkeammalle henkiselle tai hengelliselle tasolle? - Luulisin, että muslimit ymmärtäisivät kohtalaisen hyvin tällaisen ajatuksen. Sen sijaan en ole suinkaan varma siitä, hyväksyisivätkö kaikki kristityt tällaista ajatusta.

• Esko
        Aabra-ham kirjoitti:

että Jeesus oli yksinkertaisesti ihminen, joka oli kehittynyt henkisen harjoittelun kautta tavallista korkeammalle henkiselle tai hengelliselle tasolle? - Luulisin, että muslimit ymmärtäisivät kohtalaisen hyvin tällaisen ajatuksen. Sen sijaan en ole suinkaan varma siitä, hyväksyisivätkö kaikki kristityt tällaista ajatusta.

En maininnut Jeesusta.

• Esko kirjoitti:

En maininnut Jeesusta.

Hetken jo ihmettelin, että mahtoiko tuossa olla juuri syntymässä uusi kristinuskon haara.

Jumalan pojilla tosin aikoinaan tarkoitettiin mitä todennäköisimmin nimenomaan Jumalan konkreettisia poikia. Ennen uskottiin, että jumalilla oli poikia ja tyttäriäkin. Jeesus tosin saattoi jo tarkoittaa muuta, mutta tämä onkin sitten vaikeampi teologinen kysymys.

• Esko
        Esko kirjoitti:

En maininnut Jeesusta.

Huomaan nyt maininneeni Jeesuksen, mutta en sanonut hänen kehittyneen Jumalan pojaksi.

• Esko
        Aabra-ham kirjoitti:

Hetken jo ihmettelin, että mahtoiko tuossa olla juuri syntymässä uusi kristinuskon haara.

Jumalan pojilla tosin aikoinaan tarkoitettiin mitä todennäköisimmin nimenomaan Jumalan konkreettisia poikia. Ennen uskottiin, että jumalilla oli poikia ja tyttäriäkin. Jeesus tosin saattoi jo tarkoittaa muuta, mutta tämä onkin sitten vaikeampi teologinen kysymys.

>>Ennen uskottiin, että jumalilla oli poikia ja tyttäriäkin.

Sotket vaan tahallasi asioita. Pakanajumalilla oli vaikka mitä perhettä ja sukulaisia. Raamatussa sanotaan, että Jumala on henki. Jeesuksessa oli sama henki. Ihminen on ennenkaikkea henki. Ruumis ei ole niin kovin tärkeää. Muslimit eivät ymmärrä Jumalan Poika käsitettä, kun eivät ajattele ihmistä henkenä. Heille näyttää vain lihallinen ihminen olevan tunnettu.

• Esko kirjoitti:

>>Ennen uskottiin, että jumalilla oli poikia ja tyttäriäkin.

Sotket vaan tahallasi asioita. Pakanajumalilla oli vaikka mitä perhettä ja sukulaisia. Raamatussa sanotaan, että Jumala on henki. Jeesuksessa oli sama henki. Ihminen on ennenkaikkea henki. Ruumis ei ole niin kovin tärkeää. Muslimit eivät ymmärrä Jumalan Poika käsitettä, kun eivät ajattele ihmistä henkenä. Heille näyttää vain lihallinen ihminen olevan tunnettu.

tai pikemminkin varhainen Israelin kansa ajatteli toki aika tavalla toisella tapaa Jumalasta ja jumalista kuin nykykristityt. Heidän mielestään YHWH:lla oli poikia, jotka yhtyivät ihmisnaisiin ja saivat näiden kanssa lapsia. Aivan kuten muidenkin kansojen jumalilla ja heidän pojillaan. Eivät he edes kieltäneet näiden muiden jumalien olemassaoloa. Sen sijaan he kielsivät oman kansansa jäseniltä heidän palvomisensa. Ajatus siitä, että YHWH olisi ainoa olemassaoleva Jumala ja muut jumalat vain kuvitelmia, syntyi vasta aika myöhään.

Sen paremmin kristityt, nykyjuutalaiset kuin muslimitkaan eivät tietenkään ajattele samalla tavalla kuin varhainen Israelin kansa tai heimo. Eräs olennainen ero näiden kolmen uskonnon välillä on se, että sekä nykyjuutalaiset että muslimit (muslimit jo islamin alkuajoista alkaen) pitävät täysin absurdina ajatusta, että Jumalalla voisi olla poikia saati sitten Poikaa, joka olisi samaa olemusta kuin Jumala itse. Sen sijaan vertauskuvallisen ajatuksen Jumalan pojista ja lapsista he voinevat täysin ymmärtää, vaikka eivät yleensä taida pitää tällaista vertausta oikein sopivana.

Ajatuksen ihmisen kahtalaisuudesta ruumiina ja sieluna muslimit hyväksyvät täysin. Tässä suhteessa he eivät olennaisesti poikkea kristityistä.

• Karim

Tässä muutama kohta missä muitakin profeettoja sanotaan Jumalan Pojiksi, ja perässä ketä kutsutaan niin ja miten:

2.Mooses,Exodus 4:22 (Israel[Jakob]) "...Israel (Jakob) on minun poikani, jopa ESIKOISENI.” (siis Jeesus ei ole ”esikoinen” tai ”ainoa poika”)

2.Samuel 7:13-14 tai 1.aikakirja (Solomon) "...Minä olen hänen Isänsä, ja hän on Poikani."

Jeremiah 31:9 (Ephraim) "Minä olen Israelin Isä ja Ephraim on minun esikoiseni." Eli kumpi olikaan esikoinen, Jaakob vai Ephraim?

Psalm.2:7 (Daavid) "...Herra on julistanut minulle (Daavid), Sinä olet Poikani..."

Aatami, jolla ei myöskään ollut isää eikä ÄITIÄKÄÄN, kuvataan UT:ssa Jumalan Pojaksi Luukas.3:38 :"...Seth, joka oli Aatamin lapsi, joka oli Jumalan Poika." (Aatamilla ei ollut isää eikä äitiä kumpaakaan, eikö se tee hänestä suurempaa “jumalaa” kuin Jeesuksesta?)

Lue nyt Hebrews 7:3 "...but made like unto the Son of God; abideth a priest continually.". Vastaus kenestä puhutaan löytyy Hebrews 7:1 "Melchisedec, Salemin kuningas, ylimmän Jumalan pappi, joka tapasi Aabrahamin..." . Hän oli Raamatun mukaan ainutlaatuisempi kuin Aatami tai Jeesus, miksei häntä kutsuta jumalaksi?

2.Corianth 6:18 "... olemaan Isä teille, ja te tulette olemaan minun poikiani ja tyttäriäni,sanoi..."

Tavallinenkin kansa voi olla Jumalan lapsia, (5.Mooses,Deut.14:1 "Te olette Herranne, Jumalanne, lapsia.") (Kirje roomal.8:29) minkä Jeesus vahvistaa Matteus 5:45/48:ssa, "että te voisitte olla taivaallisen Isänne lapsia" ja "Olkaa täten täydellisiä, aivan kuten Isänne taivaissa on virheetön.". Raamatussa Jeesus sanoo itseään (ja häntä sanotaan) profeetaksi, vain kahdessa kohtaa hän ITSE käyttää itsestään nimitystä Jumalan Poika. Hän on saattanut käyttää kyseistä vertausta tarkoituksella, tietäen että sitä ymmärtämättömästi tulkiten häntä tullaan perustelemaan Jumalaksi. Muistakaa että kr.usko on myös Jumalan tahto, jota Jeesus vilpittömästi toteutti.

Jeesus jopa kieltää sanomasta häntä Jumalan pojaksi, ensin demoneille Luuk.4:41 "...Sinä olet Kristus Jumalan Poika. Ja hän (Jeesus) nuhdellen näitä käski heitä olemaan puhumatta: sillä ne tiesivät, että hän oli Kristus."
      ja myöhemmin omille opetuslapsilleenkin jopa Luuk.9:20-21 "Hän (Jeesus) kysyi heiltä (opetuslapset):Kuka sanotte minun olevan? Pietari vastasi: Jumalan Kristus (The Christ of God [eng. King James version]) , ja Jeesus välittömästi vastusti heitä, ja kielsi heitä sanomasta yhdellekään ihmiselle niin.". Islamin mukaan Jeesus oli viimeinen JUUTALAISILLE annettu profeetta (profeettoja lähetetty kaikille kansoille kaikkina aikoina tuhansia, aivan pienille kylä-yhteisöillekin), sillä Jeesus myös sanoi ettei ole ”tullut kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten”. On täysin idioottimaista kuvitella että Jumala olisi suosinut yhtä kansaa muiden yli, jopa niin pitkälle ettei ”Hänen kylässä käymisestäkään” omien sanojensa mukaan saisi kertoa muille kansoille. Ei, kaikki ihmiset ja kansat ovat tasavertaisia Hänen edessään.

Änkyttäjä, Paavali, oli se joka sotki juutalaisille tuntemattomille pakanoille Jumalan Poika vertauksen käsitteen tarkoittamaan profeetan sijasta Jumalaa: ap.teot.9:20 "Ja samantien hän (Paavali) saarnasi heille Kristuksesta synagoogissa, että hän oli Jumalan Poika.", mistä ilmenee että alkukristityt käyttivät synagoogia eivätkä kokeneet olevansa niin erillään juutalaisuudesta. Juutalaiset eivät ikinä olisi sallineet kenenkään palvoa synagoogissa ketään muuta kuin Jumalaa, opetuslasten JUUTALAISTEN keskuuteen perustamat alkuseurakunnat (lähetyskäsky: ..go to THE nations.. eli Israelin kansan 12 kansan luokse) siis pitivät Jeesusta profeettana eivätkä Jumalana. Tämä suuntaus tosin lähes tuhoutui v.66 Jerusalemin tuhossa ja vainoissa (viimeistään Islamin synnyttyä heidän siirtyessään seuraavaan profeettaan), ja vallitsevaksi jäi juutalaisuuden ulkopuolelle laajalle levinnyt Paavalin lahko.

Olen kääntänyt esimerkkini käyttäen apuna lähinnä englanninkielistä King James-raamatun versiota, koska se on laajimmalle levinnyt ja suosituin ja selvästi erilainen Sanan sisällön ja merkityksen kannalta kuin suomalainen käännös.

• mies -81

Karim, avaa perkele ne silmäsi ja lue sitä Raamattua äläkä intä olemattomia siitä miten Raamattu ohjaa islamiin. Ja laajennapa näkemystäsi Jumalasta, aloita vaikkapa noin ensihätään imuttamalla netistä Mooseksen 6.-7, kirja, englanninkielinen laitos on aivan loistava laadullisesti. Suomennetusta en sano mitään, minulla on englanninkielinen koska jaksan sentään vaatia laatua.

Mooseksen 6.-7. kirja tulevat muuttamaan sinun näkemyksesi Jumalasta pysyvästi, etenkin jos luet ko. kirjat ajatuksella muutamaan kertaan. Kenties opit jotakin uutta myös Jeesuksesta ja Muhammedista, Saatana esittää mielipiteensä mooseksen kirjoissa varsin selväsanaisesti. Kuuletpa silloin myös vastustajan mielipiteen henkilöistä joita sinä pidät profeettoina.

Mutta nyt varoituksen sana: Jos mielenterveytesi ei kestä Musta Raamatun lukemista niin jätä se sitten lukematta. Kirja ei ehdottomasti sovi heikkohermoisille eikä lapsille, materiaali on ehdotonta K-18 tavaraa kaikin puolin. Ja koska minusta tuntuu, että sinä olet hieman heikoissa kantimissa mielenterveytesi kanssa niin suosittelen, että et lue Moos. 6.-7. kirjoja illan viimeisenä lukemistona. Äläkä perkele hurahda saatananpalvojaksi tai kotikaupungillasi on todella pelottava ongelma käsissään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5931
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2790
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe