Lasikuituveneen maalaamisesta?

Maalia veneeseen!

Tuli hankittua arviolta 80-90 -lukuinen kaksikuorinen lasikuituinen avovene joka vaikuttaa asialliselta ja perusrakeenteeltaan ehjältä. Tarkoituksenani olisi paikata sen kansirakenteissa olevat vanhat asennusreiät, tarkastaa pohja ja maalata koko vene ensi kesäksi.

Venekunnostustyöt ja materiaalit ovat puuveneiden osalta minulle tuttuja, mutta tämä on ensimmäinen lasikuituvene ja sen, lähinnä maali-aineet ovat minulle vielä vieraita. Siksi tiedustelisin nyt kokeneilta lasikuitumateriaalien ja -maalien käyttäjiltä, olenko suunnitelmineni yhtään oikealla tiellä.

Vene on peruskuntoinen ja edellinen omistaja on kunnostanut sitä maalaamalla vesilinjan yläpuoliset osat jollakin yksikomponentti -maalilla (kenties Hempelin Brilliant Gloss tms?) ja alapuoliset osat tuntemattomalla luonnonvalkoisella gelcoatilla.

Jotain korjauksia keulaosan kuluviin paikkoihin on myös tehty laminoimalla lisää lasikuitua näihin osiin. Pohja vaikuttaa päälleppäin tarkasteltuna ehjältä mutta on esim. pohjamaalin laadun osalta täysi mysteeri. Myrkkyväriä veneessä ei ole.

Vaikka keski-ikäinen myyjä vaikuttikin luotettavalta olen ajatellut käydä koko veneen läpi hiomalla päällimmäiset maalikerrokset pois ja tutkia etenkin pohjan osalta, paljastuuko maalin alta ikäviä yllätyksiä.

Kansirakenteiden osalta olen ajatellut paikata reiät, joita on alkaen pienistä ruuvinrei´istä pariin n. 4cm:n läpimittaiseen reikään limaamalla hartsilla lasikuitukangasta sisäpuolelta, tasoittaa sen jälkeen paikattu alue ulkoapäin epoksikitillä, hioa ja maalata ne uretaanialkydimaalilla, kuten koko veneen sisäosa.

Sisäpohja on ehjä ja siisti mutta houkuttelisi maalata se vielä kertaalleen Hempelin Non Slip Deck -liukuestemaalilla, on vain vietävän kallista ainetta.

Vesilinjan yläpuoliset osat aion hioa tasaiseksi ja maalata pariin kertaan Hempelin Brilliant Gloss´illa. Vesilinjan alapuoliset osat yritän hioa erittäin huolellisesti, en aivan laminaattiin asti mutta niin paljon että näkee mitä korjauksia pohjaan on tehty.

Jos korjattavaa löytyy, meinaan käyttää korjaukseen lyhytkuituista lasikuitutäytettä, hioa paikatut kohdat karkeasti muotoon ja viimeistellä epoksikitillä. Lopullisen hionnan jälkeen on tarkoitus maalata kaikki vesilinjan alapuoliset osat 2-3 kertaa epoksipohjamaalilla välillä hioen. Lopulliseksi pinnaksi suunnittelin Topcoatia.

Ajattelin käyttää pohjan kunnostukseen Bilteman aineita, ovatko ne käyttökelpoisia? En ole ainakaan kuullut kenenkään kovin niitä moittivan ja niiden hinnat vaikuttavat esim Hempeliin verrattuna erittäin edullisilta.

Olen kuullut, että epoksipohjamaalin tehtävänä on estää veden tunkeutuminen laminaattiin. Riittääkö 2-3 kerrosta tiivistämään riittävästi?

Gelcoatin ja Topcoatin ero on jäänyt minulle epäselväksi? Olen kuullut, että Gelcoatista saadaan Topcoatia lisäämällä siihen parafiiniöljyä, onko näin?
Kummalla minun kannattaisi tässä tapauksessa tehdä viimeistely? Riittääkö yksi kerros vai pitääkö olla useampia?

Haluan tehdä työn kerralla kunnolla, ettei venettä tarvitsisi olla joka vuosi kunnostamassa. Antakaa vinkkeä myös yläpidosta, kaikki vihjeet ovat tervetulleita!

Hyvää veneilysyksyn jatkoa kaikille ja kiitos jo etukäteen ohjeista!

19

6954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyesti

      Hio kaikki 1-komponenttimaalit pois äläkä laita sellaisia mihinkään. Topcoatin ja gelcoatin ero on parafiiniöljyssä, kuten kirjoitit. Toppari kuivuu mutta gelkkari ei kuivu ellei sitä peitä teipillä. Topparissa teipin viran toimittaa se öljy. Et kuitenkaan tarvitse topparia sen enempää kuin gelkkariakaan vaan vesilinjan yläpuoliset pinnat kannattaa maalata paljon helpommin työstettävällä ja vähintään yhtä kestävällä 2-komponentti polyuretanimaalilla. Vesilinjan alapuoliset pinnat maalataan epoksiprimerilla jota laitetaan 5 kerrosta vedenpitävyyden vuoksi, ja sen päälle maalataan myrkkymaali. Epoksimaalit ja kitit eivät pidä auringonvalosta. Biltemankin epoksi on ok.

      • 2komp man

        Top ja Gel & parafiiniöljy? Voisitko vähän avata?


      • Bossu
        2komp man kirjoitti:

        Top ja Gel & parafiiniöljy? Voisitko vähän avata?

        Gelcoat on maalia, jota laitetaan muottiin, ja se kovettuu hapettomassa ympäristössä. Topcoatissa on lisäksi parafiiniöljyä, joten se kovettuu ilmassa. Yllä tekstissä sanotaan, että veneen pohjaa on maalattu gelcoatilla, mutta oikeasti siinä varmaan on topcoatia, koska sitä käytetään jälkikäteen maalailuun, kun vene on otettu muotista pois. Jos on vaikka korjattu pohja lasikuidulla, voi sen päälle laittaa topcoatia, jottei lasikuitu vety. Kuten edellinen kirjoittaja sanoi, älä vaan laita topcoatia epoksiprimerin päälle. Mulle ei ole ihan auennut, kuinka merkittäviä on nuo epoksiprimereiden edut verrattuna topcoatiin, ilmeisesti sillä saadaan kestävämpi pinta? Vettä pitävät molemmat. Tuntuu hiukan turhalta vetästä pieniin ruuvinreikin mattoa ja hartsia. On myös lasikuitukittiä, jota vois olla helpompi käyttää. 4 cm:n reikä voi olla paikallaan laminoida umpeen matolla. Sellaisessa reiässä voi ongelmana olla se, että paikka tipahtaa alas hartsin ollessa vielä juoksevaa. Laita ensin ohut kerros, joka pysyy paremmin paikallaan.

        Bilteman aineita olen minäkin usein käyttänyt. Bilteman topcoat-pinta on usein mulla epäonnistunut, voi olla kyse tekijästäkin.


      • Bossu
        Bossu kirjoitti:

        Gelcoat on maalia, jota laitetaan muottiin, ja se kovettuu hapettomassa ympäristössä. Topcoatissa on lisäksi parafiiniöljyä, joten se kovettuu ilmassa. Yllä tekstissä sanotaan, että veneen pohjaa on maalattu gelcoatilla, mutta oikeasti siinä varmaan on topcoatia, koska sitä käytetään jälkikäteen maalailuun, kun vene on otettu muotista pois. Jos on vaikka korjattu pohja lasikuidulla, voi sen päälle laittaa topcoatia, jottei lasikuitu vety. Kuten edellinen kirjoittaja sanoi, älä vaan laita topcoatia epoksiprimerin päälle. Mulle ei ole ihan auennut, kuinka merkittäviä on nuo epoksiprimereiden edut verrattuna topcoatiin, ilmeisesti sillä saadaan kestävämpi pinta? Vettä pitävät molemmat. Tuntuu hiukan turhalta vetästä pieniin ruuvinreikin mattoa ja hartsia. On myös lasikuitukittiä, jota vois olla helpompi käyttää. 4 cm:n reikä voi olla paikallaan laminoida umpeen matolla. Sellaisessa reiässä voi ongelmana olla se, että paikka tipahtaa alas hartsin ollessa vielä juoksevaa. Laita ensin ohut kerros, joka pysyy paremmin paikallaan.

        Bilteman aineita olen minäkin usein käyttänyt. Bilteman topcoat-pinta on usein mulla epäonnistunut, voi olla kyse tekijästäkin.

        Tai no, on topcoatissa ja epoksiprimerissa ainakin se ero, että topcoat on lopullinen pinta ja epoksiprimeri vain pohjamaali.


      • täsmennystä
        Bossu kirjoitti:

        Tai no, on topcoatissa ja epoksiprimerissa ainakin se ero, että topcoat on lopullinen pinta ja epoksiprimeri vain pohjamaali.

        Sanotaanpa alkuun, että "lyhyesti" kertoi jo oikeat ohjeet, niihin ei ole lisättävää tai muutettavaa.

        Gelcoatin nimittäminen maaliksi on aika harhaanjohtavaa. Polyesterihartsia se on, aika läheistä sukua laminointihartsille, mutta pigmentoitua ja vestiiviimpää. Pintaan siveltynä gelcoat jää tahmeaksi, ellei pintaa peitä hapettomaksi. Sen voi tehdä teipillä tai muovikelmulla. Tai sitten tehdään siitä topparia parafiinia lisäämällä. Parafiini erkaantuu hartsista pintaan muodostaen sen ilmatiiviin kalvon ja polyesteri kovettuu pintaa myöten.

        Varsinaisesti vesitiivistä ei gelcoat kuitenkaan ole. Siksi veneiden vedenalaiset osat maalataankin epoksilla, vaikka siellä on ennestään gelcoat. Gelcoatin voisi jättää poiskin ja vain maalata epoksiprimerilla.


      • Maalia veneeseen!

        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja vastauksista! Yritän valita suosituksistanne sopivimmat tavat kunnostaa ja maalata vene. Muutamiin seikkoihin haluaisin kuitenkin täsmennystä ja varmistusta:

        - Onko tosiaankin niin, ettei epoksiprimerin päälle voi maalata Topcoatilla? Epoksimaalithan sietävät yleensä kuivuttuaan päälle melkein mitä tahansa mutta esim. yksikomponenttiset alkydimaalit eivät, vaan alkavat kuplia.

        Kysyn em. asiaa siksi, että tuntuisi vedenpitävyyden kannalta järkevältä maalata pohja sekä epoksiprimeri- että Topcpoat -maalilla. Koska veneillään sisävesillä ja vene viettää vapaa-aikansa ranturilla poissa vedestä, en aio maalata pohjaa myrkkyvärillä, vaan vain vahata sen pesun helpottamiseksi.

        Saattaisiko em. syiden ansiosta myös riittää että jättää Topcoatin kokonaan pois ja maalaa pintamaaliksi epoksiprimeri -kerrosten jälkeen pariin kertaan 2-komponenttisen polyuretaanialkydi (tai en muista ihan tarkkaan maalityypin nimeä, tarkoititko juuri sellaista?) -maalin. Ko. maalia on ainakin kaupan Biltemassa, sitä mainostetaan korkeakiiltoiseksi, vedenpitäväksi ja suositellaan epoksipohjamaalin päälle vesilinjan yläpuolelle.

        Saattaisiko se kestää tapauksessa, että venettä ei lioteta koko kesää laiturissa? Kun aikomuksena on hioa ja maalata joka tapauksessa koko ulkoinen pohja, kävisi se kätevästi samalla maalityypillä.

        Soitin tuossa hetki sitten veneen ex -omistajalle ja tiedustelin veneen sisä- ja kansirakenteissa käytetyn maalin laatua ja se varmistui juurikin Hempelin yksikomponenttiseksi Brillian Glossiksi.

        Siksi saatan käyttää sitä tässä tapauksessa myös kannen paikkausten pintamaalina, sillä koko sisäosan ja kansirakenteiden maalinpoisto ja uudelleenmaalaus olisi tässä tapauksessa todella työläs ja ulkonäön puolesta turhakin toimenpide.

        Ne voi hioa pois sitten seuraavan kunnostuksen yhteydessä ja korvata 2-komponenttisella.


      • Maalia veneeseen! kirjoitti:

        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja vastauksista! Yritän valita suosituksistanne sopivimmat tavat kunnostaa ja maalata vene. Muutamiin seikkoihin haluaisin kuitenkin täsmennystä ja varmistusta:

        - Onko tosiaankin niin, ettei epoksiprimerin päälle voi maalata Topcoatilla? Epoksimaalithan sietävät yleensä kuivuttuaan päälle melkein mitä tahansa mutta esim. yksikomponenttiset alkydimaalit eivät, vaan alkavat kuplia.

        Kysyn em. asiaa siksi, että tuntuisi vedenpitävyyden kannalta järkevältä maalata pohja sekä epoksiprimeri- että Topcpoat -maalilla. Koska veneillään sisävesillä ja vene viettää vapaa-aikansa ranturilla poissa vedestä, en aio maalata pohjaa myrkkyvärillä, vaan vain vahata sen pesun helpottamiseksi.

        Saattaisiko em. syiden ansiosta myös riittää että jättää Topcoatin kokonaan pois ja maalaa pintamaaliksi epoksiprimeri -kerrosten jälkeen pariin kertaan 2-komponenttisen polyuretaanialkydi (tai en muista ihan tarkkaan maalityypin nimeä, tarkoititko juuri sellaista?) -maalin. Ko. maalia on ainakin kaupan Biltemassa, sitä mainostetaan korkeakiiltoiseksi, vedenpitäväksi ja suositellaan epoksipohjamaalin päälle vesilinjan yläpuolelle.

        Saattaisiko se kestää tapauksessa, että venettä ei lioteta koko kesää laiturissa? Kun aikomuksena on hioa ja maalata joka tapauksessa koko ulkoinen pohja, kävisi se kätevästi samalla maalityypillä.

        Soitin tuossa hetki sitten veneen ex -omistajalle ja tiedustelin veneen sisä- ja kansirakenteissa käytetyn maalin laatua ja se varmistui juurikin Hempelin yksikomponenttiseksi Brillian Glossiksi.

        Siksi saatan käyttää sitä tässä tapauksessa myös kannen paikkausten pintamaalina, sillä koko sisäosan ja kansirakenteiden maalinpoisto ja uudelleenmaalaus olisi tässä tapauksessa todella työläs ja ulkonäön puolesta turhakin toimenpide.

        Ne voi hioa pois sitten seuraavan kunnostuksen yhteydessä ja korvata 2-komponenttisella.

        Juuri esittämälläsi tavalla tekisin itse. Kyllä se venekäyttön tarkoitettu 2 komponentti pintamaali kestää vaikka vene olisi kaikki kesät jatkuvasti vedessä.

        Topcoat on todella turha aine. Se ei ole täysin vedenpitävä ja lisäksi sen on todella v-mäinen työstettävä. Sinunkin kokoisessa veneessä sen pohjan tasoittamisessa menee ainakin viikko, eikä se senkän jälkeen ole täysin tasainen.


      • ei ei ja ei
        Maalia veneeseen! kirjoitti:

        Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja vastauksista! Yritän valita suosituksistanne sopivimmat tavat kunnostaa ja maalata vene. Muutamiin seikkoihin haluaisin kuitenkin täsmennystä ja varmistusta:

        - Onko tosiaankin niin, ettei epoksiprimerin päälle voi maalata Topcoatilla? Epoksimaalithan sietävät yleensä kuivuttuaan päälle melkein mitä tahansa mutta esim. yksikomponenttiset alkydimaalit eivät, vaan alkavat kuplia.

        Kysyn em. asiaa siksi, että tuntuisi vedenpitävyyden kannalta järkevältä maalata pohja sekä epoksiprimeri- että Topcpoat -maalilla. Koska veneillään sisävesillä ja vene viettää vapaa-aikansa ranturilla poissa vedestä, en aio maalata pohjaa myrkkyvärillä, vaan vain vahata sen pesun helpottamiseksi.

        Saattaisiko em. syiden ansiosta myös riittää että jättää Topcoatin kokonaan pois ja maalaa pintamaaliksi epoksiprimeri -kerrosten jälkeen pariin kertaan 2-komponenttisen polyuretaanialkydi (tai en muista ihan tarkkaan maalityypin nimeä, tarkoititko juuri sellaista?) -maalin. Ko. maalia on ainakin kaupan Biltemassa, sitä mainostetaan korkeakiiltoiseksi, vedenpitäväksi ja suositellaan epoksipohjamaalin päälle vesilinjan yläpuolelle.

        Saattaisiko se kestää tapauksessa, että venettä ei lioteta koko kesää laiturissa? Kun aikomuksena on hioa ja maalata joka tapauksessa koko ulkoinen pohja, kävisi se kätevästi samalla maalityypillä.

        Soitin tuossa hetki sitten veneen ex -omistajalle ja tiedustelin veneen sisä- ja kansirakenteissa käytetyn maalin laatua ja se varmistui juurikin Hempelin yksikomponenttiseksi Brillian Glossiksi.

        Siksi saatan käyttää sitä tässä tapauksessa myös kannen paikkausten pintamaalina, sillä koko sisäosan ja kansirakenteiden maalinpoisto ja uudelleenmaalaus olisi tässä tapauksessa todella työläs ja ulkonäön puolesta turhakin toimenpide.

        Ne voi hioa pois sitten seuraavan kunnostuksen yhteydessä ja korvata 2-komponenttisella.

        Varmistuksen varmistus sille, ettei epoksiprimerin päälle kannata, ei edes saa vetää topparia. Epoksi todellakin pitää topparia paremmin veden poissa. Ja vaikka epoksiprimerin pinta on tehty hyväksi tarttuma-alustaksi, on polyesterin tarttuvuus epoksiin lähtökohtaisesti huono. Jopa gelcoat on sinänsä epoksin alla täysin tarpeeton. Topparia vain paljaalle laminaatille, ei muualle. Eikä sitten epoksihartsilla tehtyjen laminointienkaan päälle.


      • Maalia veneeseen!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Juuri esittämälläsi tavalla tekisin itse. Kyllä se venekäyttön tarkoitettu 2 komponentti pintamaali kestää vaikka vene olisi kaikki kesät jatkuvasti vedessä.

        Topcoat on todella turha aine. Se ei ole täysin vedenpitävä ja lisäksi sen on todella v-mäinen työstettävä. Sinunkin kokoisessa veneessä sen pohjan tasoittamisessa menee ainakin viikko, eikä se senkän jälkeen ole täysin tasainen.

        Kiitos jälleen hyvistä vastauksista, homma alkaa vähitellen hahmottumaan eli mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Unohdan tuon Topcoatin nyt suosiolla. Tasoitteen ja hionnan jälkeen maalaan pohjan 3-4 kertaa epoksiprimerillä välillä hioen ja vedän pintamaaliksi sen päälle suositellun 2-komponenttisen uretanialkydin. Lopuksi vaha pintaan.


      • kommentti,
        Maalia veneeseen! kirjoitti:

        Kiitos jälleen hyvistä vastauksista, homma alkaa vähitellen hahmottumaan eli mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Unohdan tuon Topcoatin nyt suosiolla. Tasoitteen ja hionnan jälkeen maalaan pohjan 3-4 kertaa epoksiprimerillä välillä hioen ja vedän pintamaaliksi sen päälle suositellun 2-komponenttisen uretanialkydin. Lopuksi vaha pintaan.

        Epoksimaalikerrosten välillä on turha hioa. Noudata ohjetta, eli seuraava kerros oikeassa aikaikkunassa jotta tarttuu ja eristää oikein. Kun kerran maalaat niin maalaa viideskin kerros. Ensimmäinen kerros hyvä maalata siveltimellä ylösalas vedoilla ja hieman ohennettuna ilmakuplien eliminoimiseksi. Tapana on maalata epoksikerrokset telalla vuorotellen eri sävyllä joka helpottaa maalauskohtien näkemistä. Jos käytät sitä Bilteman epoksia niin hyllystä löytyy mustaa väriainetta jolla voit tummentaa joka toisen maalisekoituksen.


      • -Mika-
        kommentti, kirjoitti:

        Epoksimaalikerrosten välillä on turha hioa. Noudata ohjetta, eli seuraava kerros oikeassa aikaikkunassa jotta tarttuu ja eristää oikein. Kun kerran maalaat niin maalaa viideskin kerros. Ensimmäinen kerros hyvä maalata siveltimellä ylösalas vedoilla ja hieman ohennettuna ilmakuplien eliminoimiseksi. Tapana on maalata epoksikerrokset telalla vuorotellen eri sävyllä joka helpottaa maalauskohtien näkemistä. Jos käytät sitä Bilteman epoksia niin hyllystä löytyy mustaa väriainetta jolla voit tummentaa joka toisen maalisekoituksen.

        Edellisen kanssa periaatteessa samaa mieltä: noudata aikaikkunaa ja maalaa edellisen päälle, kun se on vielä nahkeaa. Mutta tähänkin on poikkeus: Jos pinta on vähänkin epätasainen, niin jokainen välihionta tekee lopputuloksesta sileämmän. Epätasaisuuksilla kun on tapana kertautua kerroksia lisättäessä.
        Ja toinen juttu: miksi haluat sen epoksin päälle vielä jotain maalia? Miksi et jätä pintaa epoksille? Se on kuitenkin liukas pinta ja sellasenaan riittävä järviolosuhteissa.
        Ja vielä yksi juttu: epoksiin tarttuu todella huonosti mikään maali. Siksi yleisohje onkin (antifoulig-maaleja käytettäessä) että viimeisen epoksikerroksen jälkeen tulee maalata se kova antifouling-maali (esim hard-racing) nahkealle pinnalle. Muuten se ei pysy siinä epoksissa.


      • -Mika- kirjoitti:

        Edellisen kanssa periaatteessa samaa mieltä: noudata aikaikkunaa ja maalaa edellisen päälle, kun se on vielä nahkeaa. Mutta tähänkin on poikkeus: Jos pinta on vähänkin epätasainen, niin jokainen välihionta tekee lopputuloksesta sileämmän. Epätasaisuuksilla kun on tapana kertautua kerroksia lisättäessä.
        Ja toinen juttu: miksi haluat sen epoksin päälle vielä jotain maalia? Miksi et jätä pintaa epoksille? Se on kuitenkin liukas pinta ja sellasenaan riittävä järviolosuhteissa.
        Ja vielä yksi juttu: epoksiin tarttuu todella huonosti mikään maali. Siksi yleisohje onkin (antifoulig-maaleja käytettäessä) että viimeisen epoksikerroksen jälkeen tulee maalata se kova antifouling-maali (esim hard-racing) nahkealle pinnalle. Muuten se ei pysy siinä epoksissa.

        Epoxi ei kestä uv-säteilyä, vaan liituuntuu. Siksi pintamaali.


      • -Mika-
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Epoxi ei kestä uv-säteilyä, vaan liituuntuu. Siksi pintamaali.

        Juu, tiedän. Mutta kyse oli epoksin osalta kai vaan vedenalaisten osien maalaamisesta?
        Vai luinko huolimattomasti.


      • Maalia veneeseen!
        -Mika- kirjoitti:

        Edellisen kanssa periaatteessa samaa mieltä: noudata aikaikkunaa ja maalaa edellisen päälle, kun se on vielä nahkeaa. Mutta tähänkin on poikkeus: Jos pinta on vähänkin epätasainen, niin jokainen välihionta tekee lopputuloksesta sileämmän. Epätasaisuuksilla kun on tapana kertautua kerroksia lisättäessä.
        Ja toinen juttu: miksi haluat sen epoksin päälle vielä jotain maalia? Miksi et jätä pintaa epoksille? Se on kuitenkin liukas pinta ja sellasenaan riittävä järviolosuhteissa.
        Ja vielä yksi juttu: epoksiin tarttuu todella huonosti mikään maali. Siksi yleisohje onkin (antifoulig-maaleja käytettäessä) että viimeisen epoksikerroksen jälkeen tulee maalata se kova antifouling-maali (esim hard-racing) nahkealle pinnalle. Muuten se ei pysy siinä epoksissa.

        Halusin viimeistelypintaa epoksin päälle siksi, että miellän tässä tapauksessa Bilteman epoksipohjamaalin nimenomaan pohjustus- ja vesitiivistys -maaliksi pintamaalin alle (primer), en pelkästään veneen "pohjan" maaliksi.

        Bilteman kuvastossa epoksipohjamaali kuvaillaan nimenomaan tiivistysmaaliksi laminaatille lasikuituruton ehkäisyyn. Alempana kuvastossa on sitten 2-komponenttista polyuretaaniakryyli -maalia jota suositellaan pintamaalina ko. epoksipohjamaalin päällä. (tosin teräs- ja alumiiniveneisiin, mutta mikä ero lasikuituveneisiin?)

        Jos epoksiprimeri sellaisenaan riittää myös päällimmäiseksi kerrokseksi, se on toki ihan ok, säästyypähän siinäkin vajaat 27€ rahaa mutta jos tuo polyuretaaniakryyli ei siinä haitaksikaan ole, voisin maalata viimeisen pinnan sillä.

        Pyrin sivellintekniikalla niin kiiltävään ja sileään lopputulokseen, kuin mahdollista. Jos epoksiprimeri -kerrosten välillä ei ole tarttuvuuden vuoksi mahdollista antaa pinnan täysin kuivaa eikä näin ollen ole mahdollisuus tehdä välihiontoja, täytynee suorittaa tasoitekittien hionta erittäin huolellisesti ja viimeinen silaus vesihiontapaperilla.


      • -Mika-
        Maalia veneeseen! kirjoitti:

        Halusin viimeistelypintaa epoksin päälle siksi, että miellän tässä tapauksessa Bilteman epoksipohjamaalin nimenomaan pohjustus- ja vesitiivistys -maaliksi pintamaalin alle (primer), en pelkästään veneen "pohjan" maaliksi.

        Bilteman kuvastossa epoksipohjamaali kuvaillaan nimenomaan tiivistysmaaliksi laminaatille lasikuituruton ehkäisyyn. Alempana kuvastossa on sitten 2-komponenttista polyuretaaniakryyli -maalia jota suositellaan pintamaalina ko. epoksipohjamaalin päällä. (tosin teräs- ja alumiiniveneisiin, mutta mikä ero lasikuituveneisiin?)

        Jos epoksiprimeri sellaisenaan riittää myös päällimmäiseksi kerrokseksi, se on toki ihan ok, säästyypähän siinäkin vajaat 27€ rahaa mutta jos tuo polyuretaaniakryyli ei siinä haitaksikaan ole, voisin maalata viimeisen pinnan sillä.

        Pyrin sivellintekniikalla niin kiiltävään ja sileään lopputulokseen, kuin mahdollista. Jos epoksiprimeri -kerrosten välillä ei ole tarttuvuuden vuoksi mahdollista antaa pinnan täysin kuivaa eikä näin ollen ole mahdollisuus tehdä välihiontoja, täytynee suorittaa tasoitekittien hionta erittäin huolellisesti ja viimeinen silaus vesihiontapaperilla.

        Kyllä epoksikerrosten välillä voi tehdä välihionnan. Sen epoksin vaan pitää kuivua kunnolla. Kerrokset vaan tuppaa jäämäänm hyvinohuiksi, jolloin välihiontatarve täytyy katsoa tapauskohtaisesti...
        Epoksi tarttuu hyvin myös hiottuun epoksiin, mutta mikään muu ei oikein tartu.

        Ihmettelin vaan, että miksi epoksia muualle kuin vesilinjan alle? Eihän sitä muualla tarvita.
        Mutta okei, en ole lukenut koko ketjua, kommentoin vaan joihinkin kohtiin...


      • Maalia veneeseen!
        -Mika- kirjoitti:

        Kyllä epoksikerrosten välillä voi tehdä välihionnan. Sen epoksin vaan pitää kuivua kunnolla. Kerrokset vaan tuppaa jäämäänm hyvinohuiksi, jolloin välihiontatarve täytyy katsoa tapauskohtaisesti...
        Epoksi tarttuu hyvin myös hiottuun epoksiin, mutta mikään muu ei oikein tartu.

        Ihmettelin vaan, että miksi epoksia muualle kuin vesilinjan alle? Eihän sitä muualla tarvita.
        Mutta okei, en ole lukenut koko ketjua, kommentoin vaan joihinkin kohtiin...

        Kun on veneharrasteen tiimoilta muutakin projektia syksyn mittaan luvassa, jää tuo maalausurakka varmaankin keväälle. Siksi arvioin siihen kuluvan ajan, pyrin hiomaan mahdollisimman hyvät pohjat primerille ja katson sitten työn edetessä välihiontatarpeen.

        Yritän saada maalattua ne tällä palstalla suositellut 3-4 kerrosta epoksipohjamaalia ja sitten kunnon kerros polyuretaaniakryyliä, lopuksi vaha pintaan. Maalaan koko pohjan niillä aineilla, se on silloin selvempää. Yritän, jos tulevina vuosina selviäisi pelkkien kolhujen korjauksilla.

        Sisäosien maalauksessa ajattelin pitäytyä siinä edellisen omistajan käyttämässä Hempelin Brilliant Gloss -yksikomponenttimaalissa. se lienee selvintä ja on helppoa kulumisen myötä paikkailla.


      • Mikset tee kunnolla?
        Maalia veneeseen! kirjoitti:

        Kun on veneharrasteen tiimoilta muutakin projektia syksyn mittaan luvassa, jää tuo maalausurakka varmaankin keväälle. Siksi arvioin siihen kuluvan ajan, pyrin hiomaan mahdollisimman hyvät pohjat primerille ja katson sitten työn edetessä välihiontatarpeen.

        Yritän saada maalattua ne tällä palstalla suositellut 3-4 kerrosta epoksipohjamaalia ja sitten kunnon kerros polyuretaaniakryyliä, lopuksi vaha pintaan. Maalaan koko pohjan niillä aineilla, se on silloin selvempää. Yritän, jos tulevina vuosina selviäisi pelkkien kolhujen korjauksilla.

        Sisäosien maalauksessa ajattelin pitäytyä siinä edellisen omistajan käyttämässä Hempelin Brilliant Gloss -yksikomponenttimaalissa. se lienee selvintä ja on helppoa kulumisen myötä paikkailla.

        Laita pikemminkin 5-7 kerrosta epoksiprimeria.
        Kannattaa käyttää sisälläkin 2-komponenttimaalia. Ei tarvitse sitten paikkailla ja jos tarvitsisikin niin on 1 1 hyvin helppo sekoittaa


      • Maalia veneeseen!
        Mikset tee kunnolla? kirjoitti:

        Laita pikemminkin 5-7 kerrosta epoksiprimeria.
        Kannattaa käyttää sisälläkin 2-komponenttimaalia. Ei tarvitse sitten paikkailla ja jos tarvitsisikin niin on 1 1 hyvin helppo sekoittaa

        Veneen sisäosat on edellinen omistaja maalannut mainitsemallani 1-komponentti Hempelillä, siksi en tiedä kärsiikö se päälleen 2-komponenttista vai kiehuuko?

        Tuon Hempelin poistaminen monimuotoisista sisärakenteista on myös niin iso työ etten lähde sitä tekemään ennen kuin se vaatii perusteellisen maalausremontin. Lisäksi sisäosat ovat nyt erittäin siistit, vain korjaamista vaativiin kohdat kaipaavat maalia.

        Pohjassa riittää minulle kyllä riittävästi hommaa ja sen pyrin tekemään mahdollisimman perusteellisesti ja siistiksi.


      • -Mika- kirjoitti:

        Juu, tiedän. Mutta kyse oli epoksin osalta kai vaan vedenalaisten osien maalaamisesta?
        Vai luinko huolimattomasti.

        Pitäähän se epoxi nostaa vähän todellisen vesilinjan yläpuolellle, lisäksi vesi läpäisee uv-säteilyä jolloin vedenalaiset pystypinnat liituuntuvat (purjeveneiden rungonmuodolla olemattoman pieni ongelma verrattuna moottoriveneisiin).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe