Apua, maavuoto Saabissani

Saab Rocks

Joulunajan pakkaset hyydytti autoni (900 2.1 vm. 92) uuden akun ja luulin sitä vialliseksi kunnes selvisi, että jostain vuotaa virta maihin. Tarkistettu http://216.78.172.244/electrical_system_folder/check_battery_drain.htm (toivottavasti linkki säilyi ehjänä!) ohjeiden mukaan. Nyt on myöskin kaikki sulakkeet käyty ohjeen mukaan läpi ja syyllistä ei löytynyt. Onko konkareilla hyviä vihjeitä vai vienkö suosiolla autosähköliikkeeseen tutkittavaksi? ps. Se akkukin on jo tarkistettu ja toimivaksi todettu.

12

4581

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zgf

      ***
      En viitsinyt perehtyä syvällisemmin antamaasi linkkiin, kun se oli amerikan kielinen. Voiko niiden ohejiden mukaan 100% varmuudella todeta, että auton seisoessa akku purkaantuu...epäilen.
      Olet varmaankin todennut, että sisävalo, peräkontin valo eikä radio ole jäänyt päälle?

      Oletko mitannut, että laturisi lataa kunnolla ? Mittaa akun napajännite n. 2500r/min kierrosnopeudella, kun valot, lämppärin puhallin ja takalasin lämmitin ovat päällä. Napajännite pitää olla 13,6V- 14,2V, muutoin latausjärjestelmässä on vikaa ja akku ei lataannu kunnolla. Onko latausjärjestelmän merkkivalo loistanut välillä ? Jos laturiin menevä ohut vihreä johto on poikki, niin merkkivalo ei toimi, vaikka latauksessa on vikaa. Jos olet ajanut autollasi yli 150tkm, saattaa lataussäätimen hiilet olla loppuunkuluneita. Vaihdoin omaani vajaa viikko sitten, kun lataus loppuin kesken ajon.

    • JanMac

      Omassa autossani oli samaa vikaa. Virta vuoti hiljalleen pois. Tarkistin joka sulakkeen mittarilla ja tietenkin sitten lopuksi akun navalta vielä. Ei vikaa virta häipyi. Latausta näytti 14.4V. Ongelman ratkaisu oli hävettävän yksinkertainen. Lähes uusi akkuni EXIDE Classic oli romu, en vain sitä olisi millään uskonut. Sou, tarkista vielä!

    • moottori

      En tiedä miten mittasit vuodon

      mutta lue kuitenkin varmuuden vuoksi seuraava litania:

      1)kytke 50 mk:n yleismittari akun kengän ja navan välille 10A asennossa silloin kun autosta on virta pois päältä!
      2)akun kengistä toinenhan on siis kiinni ja toisessa mittari, eikö? :)
      3)jos virtaa näyttää mittarin mukaan kulkevan, se on ihan ok, kun ottaa huomioon että autosi kello tikittää ja radio useimmiten haukkaa oman osansa muistiaan varten
      4)matemaattisena nerona voit laskea 60 AH ? akun riittävyyden ko. kulutuksella
      5)jos akku ei riitä laskennassasi viikkoa, on joku vehje viallinen tai joku on kytkenyt vahvariin jatkuvan virran tms.
      6)jos mittasit (akussa täytyy olla tietysti sähköä vuotaakseen) ampeerit mittarilla, eikä mitään virran kulkua näkynyt, ei se voi pitää paikkansa (mainitut kello yms.)
      7)vaan jos mittasit ja vuoto löytyi mittarilla, paikannetaan se tosiaan nykimällä sulakkeita yksitellen, mittarin ollessa paikoillaan (virta yhä pois ja avain taskussa ettei mittari kärvähdä)
      8)jos taas vuotoa ei pahemmin ollut ja akun pitäisi riittää viikon komiasti, tarkasta akun purkautuminen irrallaan (tarkasta VOLTTI määrän lasku parin vuorokauden aikana lämpimässä akussa)
      lähtö voltit n.12.6 V ja enemmän, ei saisi laskea alle 12.5 (jos akku ladattu täyteen).
      9)kylmä akku ei vastaanota virtaa ei autolaturilta, eikä akkulaturilta.
      10) jos kysyttävää - I help U

      • Saab Rocks

        "Kytketään volttimittari akun miinusnavan ja navasta irroitetun kaapelin väliin > mittari näyttää 12V > kytketään kaapeli takaisin miinusnapaan pitäen volttimittari edelleen kytkettynä > sisävalo syttyy > volttimittari näyttää tietenkin nollaa koska on oikosulussa > pidetään kaapeli n. 30 sekuntia miinusnavassa kiinni (eli kunnes sisävalo on sammunut) > irroitetaan kaapeli miinusnavalta jolloin volttimittarin pitäisi näyttää 4-4.5V, jos näyttää 12V niin jotain on pielessä. Virtasyöpön löytää pitämällä mittarin kytkettynä ja irrottamalla sulakkeita vuorotellen kunnes volttimittarin jännite tippuu tuonne n. 4.5V"

        Tuossa vapaa käännös siitä ameriikankielisistä ohjeesta jonka mukaan mittasin. Onko tuossa joku perustavaa laatua oleva virhe, en tiedä. Sähköstä jotain ymmärtävät kommentoikoot. Virtamittausta en huomannut tehdä enkä ole vielä päässyt tekemään. Laturi toiminee ok, koska napajännite on 13,8V moottorin käydessä. On tosin sama onko kierroksia 3000 vai 900 (eli tyhjäkäynti), napajännite ei muutu. Harmi kun loppui nuo pakkaset niin ei saa kunnon akkutestiä aikaiseksi ;-)


      • TuuSaR
        Saab Rocks kirjoitti:

        "Kytketään volttimittari akun miinusnavan ja navasta irroitetun kaapelin väliin > mittari näyttää 12V > kytketään kaapeli takaisin miinusnapaan pitäen volttimittari edelleen kytkettynä > sisävalo syttyy > volttimittari näyttää tietenkin nollaa koska on oikosulussa > pidetään kaapeli n. 30 sekuntia miinusnavassa kiinni (eli kunnes sisävalo on sammunut) > irroitetaan kaapeli miinusnavalta jolloin volttimittarin pitäisi näyttää 4-4.5V, jos näyttää 12V niin jotain on pielessä. Virtasyöpön löytää pitämällä mittarin kytkettynä ja irrottamalla sulakkeita vuorotellen kunnes volttimittarin jännite tippuu tuonne n. 4.5V"

        Tuossa vapaa käännös siitä ameriikankielisistä ohjeesta jonka mukaan mittasin. Onko tuossa joku perustavaa laatua oleva virhe, en tiedä. Sähköstä jotain ymmärtävät kommentoikoot. Virtamittausta en huomannut tehdä enkä ole vielä päässyt tekemään. Laturi toiminee ok, koska napajännite on 13,8V moottorin käydessä. On tosin sama onko kierroksia 3000 vai 900 (eli tyhjäkäynti), napajännite ei muutu. Harmi kun loppui nuo pakkaset niin ei saa kunnon akkutestiä aikaiseksi ;-)

        Meillä vuoti kerran 900:ssa lasinpyyhkimien moottori maihin vähän virtaa.


      • moottori
        Saab Rocks kirjoitti:

        "Kytketään volttimittari akun miinusnavan ja navasta irroitetun kaapelin väliin > mittari näyttää 12V > kytketään kaapeli takaisin miinusnapaan pitäen volttimittari edelleen kytkettynä > sisävalo syttyy > volttimittari näyttää tietenkin nollaa koska on oikosulussa > pidetään kaapeli n. 30 sekuntia miinusnavassa kiinni (eli kunnes sisävalo on sammunut) > irroitetaan kaapeli miinusnavalta jolloin volttimittarin pitäisi näyttää 4-4.5V, jos näyttää 12V niin jotain on pielessä. Virtasyöpön löytää pitämällä mittarin kytkettynä ja irrottamalla sulakkeita vuorotellen kunnes volttimittarin jännite tippuu tuonne n. 4.5V"

        Tuossa vapaa käännös siitä ameriikankielisistä ohjeesta jonka mukaan mittasin. Onko tuossa joku perustavaa laatua oleva virhe, en tiedä. Sähköstä jotain ymmärtävät kommentoikoot. Virtamittausta en huomannut tehdä enkä ole vielä päässyt tekemään. Laturi toiminee ok, koska napajännite on 13,8V moottorin käydessä. On tosin sama onko kierroksia 3000 vai 900 (eli tyhjäkäynti), napajännite ei muutu. Harmi kun loppui nuo pakkaset niin ei saa kunnon akkutestiä aikaiseksi ;-)

        napajännite on 13,8V, mikä on ihan normaali, joskin korkeampikin se voisi olla. Se ettei napajännite muutu kierrosten noustessa mahottomasti, johtuu siitä että lataussäädin toimii ja katkaisee volttien nousun estäen akkua kuivumasta tyhjiin.
        Jos napajännite oli 13.8V valot päällä on se silloin varmastikin riittävä, jollei latausvalo pala ajoittain ajossa.Ja sammutettuna palaa :)

        9000t'85 ongelma on varmaankin yhtenevä ongelmasi kanssa.
        Unohtui mainita, ettei sulakeboxin sulakkeiden irroittelu auta jos johtoja on otettu suoraan akusta.Yleensä sen kyllä huomaa silmillä jos on bilteman abikoa navan juuressa.

        Autossa paikallaan olevan akun tyhjenemistä pikkuhiljaa ei valitettavasti ole mahdollista mitata muuten kuin ampeerivalinnalla, silloin voit rustata paperille sen lukemat ja verrata matemaattisiin laskelmiisi.

        Jenkkilän ohjeet on tehty niille (US) raukoille kun eivät osaa lukea ohjeita ja polttavat yleismittarinsa lykkäämällä johtimet suoraan akun napoihin ampeeriasennossa.

        Amerikkalaiset ovat aikoinaan tehneet maailman parhaita autoja, kovin nokkeliksi autonkorjaajiksi heitä ei kuitenkaan voi kutsua.Ei voi paljoa vaatia jollei osaa lukea tai laskea.

        Selvyyksiä vaan ei itsestään-


      • Saab Rocks
        moottori kirjoitti:

        napajännite on 13,8V, mikä on ihan normaali, joskin korkeampikin se voisi olla. Se ettei napajännite muutu kierrosten noustessa mahottomasti, johtuu siitä että lataussäädin toimii ja katkaisee volttien nousun estäen akkua kuivumasta tyhjiin.
        Jos napajännite oli 13.8V valot päällä on se silloin varmastikin riittävä, jollei latausvalo pala ajoittain ajossa.Ja sammutettuna palaa :)

        9000t'85 ongelma on varmaankin yhtenevä ongelmasi kanssa.
        Unohtui mainita, ettei sulakeboxin sulakkeiden irroittelu auta jos johtoja on otettu suoraan akusta.Yleensä sen kyllä huomaa silmillä jos on bilteman abikoa navan juuressa.

        Autossa paikallaan olevan akun tyhjenemistä pikkuhiljaa ei valitettavasti ole mahdollista mitata muuten kuin ampeerivalinnalla, silloin voit rustata paperille sen lukemat ja verrata matemaattisiin laskelmiisi.

        Jenkkilän ohjeet on tehty niille (US) raukoille kun eivät osaa lukea ohjeita ja polttavat yleismittarinsa lykkäämällä johtimet suoraan akun napoihin ampeeriasennossa.

        Amerikkalaiset ovat aikoinaan tehneet maailman parhaita autoja, kovin nokkeliksi autonkorjaajiksi heitä ei kuitenkaan voi kutsua.Ei voi paljoa vaatia jollei osaa lukea tai laskea.

        Selvyyksiä vaan ei itsestään-

        Pääsin tekemään virtamittauksen ja tulos oli 200mA kun auto "seisoo" eikä mitään sähkölaitteita ole päällä. (Vertailun vuoksi sisävalo vei 1,2A, lienee siis 10W lamppu). Laskelmieni mukaan tuo tekee viikossa 33,6Ah ja kun tuo uusi akku (harmaakantinen Optima, jenkkien ylijäämäkamaa, oli tarjouksessa) ei ole kuin 44Ah, siihen vielä -25 astetta pakkasta, lyhyet ajomatkat (ei ehdi latautua) niin onkos se sitten vastaus sitten siinä. Vaihdanko suosiolla 60Ah vakioakkuun vai otanko "suurimman ampeerituntimäärän mikä fyysisesti konepellin alle mahtuu"? Mitään erityistä sähkösyöppöä autossani ei ole, stereotkin ihan yhden levyn radio-cdsoitin ilman erillisiä vahvistimia ja subbareita.


      • 9000t '85
        Saab Rocks kirjoitti:

        Pääsin tekemään virtamittauksen ja tulos oli 200mA kun auto "seisoo" eikä mitään sähkölaitteita ole päällä. (Vertailun vuoksi sisävalo vei 1,2A, lienee siis 10W lamppu). Laskelmieni mukaan tuo tekee viikossa 33,6Ah ja kun tuo uusi akku (harmaakantinen Optima, jenkkien ylijäämäkamaa, oli tarjouksessa) ei ole kuin 44Ah, siihen vielä -25 astetta pakkasta, lyhyet ajomatkat (ei ehdi latautua) niin onkos se sitten vastaus sitten siinä. Vaihdanko suosiolla 60Ah vakioakkuun vai otanko "suurimman ampeerituntimäärän mikä fyysisesti konepellin alle mahtuu"? Mitään erityistä sähkösyöppöä autossani ei ole, stereotkin ihan yhden levyn radio-cdsoitin ilman erillisiä vahvistimia ja subbareita.

        Voithan yrittää nykyisellä akulla sen kapasiteetin huomioiden. Aja silloin tällöin vähän pitempi lenkki, että latautuisi. Kohtahan pakkasetkin helpottaa taas muutamaksi kuukaudeksi. Muuten kyllä vakioakun kapasiteetin luulisi riittävän, eli enpä tiedä kannattaako maksimi Ah -määrää hommata mitä mahtuu pellin alle.

        Tuo 200 mA tuntuu vähän isolta, tosin ei siellä ainakaan mitään isoa vikaa ole. En kylläkään tunne mallisi järjestelmiä.


      • moottori
        Saab Rocks kirjoitti:

        Pääsin tekemään virtamittauksen ja tulos oli 200mA kun auto "seisoo" eikä mitään sähkölaitteita ole päällä. (Vertailun vuoksi sisävalo vei 1,2A, lienee siis 10W lamppu). Laskelmieni mukaan tuo tekee viikossa 33,6Ah ja kun tuo uusi akku (harmaakantinen Optima, jenkkien ylijäämäkamaa, oli tarjouksessa) ei ole kuin 44Ah, siihen vielä -25 astetta pakkasta, lyhyet ajomatkat (ei ehdi latautua) niin onkos se sitten vastaus sitten siinä. Vaihdanko suosiolla 60Ah vakioakkuun vai otanko "suurimman ampeerituntimäärän mikä fyysisesti konepellin alle mahtuu"? Mitään erityistä sähkösyöppöä autossani ei ole, stereotkin ihan yhden levyn radio-cdsoitin ilman erillisiä vahvistimia ja subbareita.

        ..virtamittauksen ja tulos oli 200mA kun auto "seisoo"..

        ..niin voihan asiaa yrittää korjata laittamalla 120 Ah akun ja polttoleikkaamalla sille tilaa :)

        vaan
        mittauksesi on nyt osoittanut autossa olevan vikaa.

        Vika on asiallista korjata ainoastaan tutkimalla virtasyöppö selville.
        Yksi sulake kerrallaan (jollei akusta ole vedetty suoria johtoja) sulakeboksista irti (ja takaisin )kunnes mittarin lukema tipahtaa murto-osaan nykyisestä.

        Sen sulakkeen takana on virtavuoto, jonka puuttuessa mittarinlukema putoaa kymmenesosaan.
        Ohjekirja kertoo mitä alunperin sulakkeen takana on ollut ja kokeilemalla auton toimintaa ilman ko .sulaketta huomaat mihin se vaikuttaa.

        Jos vaikka keskuslukko,takalasinlämmitin tai radio lakkaa toimimasta, sehän ei ajoa estä.

        toivottavasti syöppö löytyy..


      • jiimo
        Saab Rocks kirjoitti:

        Pääsin tekemään virtamittauksen ja tulos oli 200mA kun auto "seisoo" eikä mitään sähkölaitteita ole päällä. (Vertailun vuoksi sisävalo vei 1,2A, lienee siis 10W lamppu). Laskelmieni mukaan tuo tekee viikossa 33,6Ah ja kun tuo uusi akku (harmaakantinen Optima, jenkkien ylijäämäkamaa, oli tarjouksessa) ei ole kuin 44Ah, siihen vielä -25 astetta pakkasta, lyhyet ajomatkat (ei ehdi latautua) niin onkos se sitten vastaus sitten siinä. Vaihdanko suosiolla 60Ah vakioakkuun vai otanko "suurimman ampeerituntimäärän mikä fyysisesti konepellin alle mahtuu"? Mitään erityistä sähkösyöppöä autossani ei ole, stereotkin ihan yhden levyn radio-cdsoitin ilman erillisiä vahvistimia ja subbareita.

        Jos sulla on noin suuri sähköhäviö autossasi, niin syy kannattaa kyllä selvittää. Vaikka akun kapasiteetti riittäisikin tiheällä ajolla akun aina latautuessa täyteen, niin jatkuva purkautuminen pienentää joka tapauksessa akun kestoaikaa huomattavasti.


    • 9000t '85

      Mulla on autossa hyvälaatuinen jälkiasennusvarashälytin. Saab on kakkosautona vähällä ajolla ja ihmettelin kun ei viikon tauon jälkeen ole puhtia. Herkällä virtamittarilla totesin, että normaalisti lukittuna ja hälyt päällä menee virtaa järjestelmiin 150 mA ja lukot avattuna 300 mA!

      Viikossa lukittuna menee siis 25 AH eikä akun kapasiteetti kylmänä ole suuren suuri. Tosin mullakin on 4kk vanha Exide!

      Näin ollen irrotan aina akunkengän jos on pitkä tauko tiedossa. Ärsyttää vain, kun ajotietokoneen ("Euroopan malli") asetukset häviää!

    • petrisa

      Laturin diodisillan viottuminen purkaa akun aika mukavasti, joten tutkippa se.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6544
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3910
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3335
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      382
      1794
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1073
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe