Älä huuda

puhu selkeästi

Olen alkanut vieroksumaan ihmisiä kuuloni takia, työpaikalla en kuule muiden keskusteluja tarkasti, jotain sanoja sieltä täältä mutta kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa. Jos joku puhuu minulle ja en kuule ottaa päähän kun joku sitten huutaa, harvemmin kumminkaan se äänen korottaminen ei auta vaan kohti puhuminen ja äänen selkeys. Puolisonikaan joka tietää varsin hyvin huonokuuloni mutisee usein, juttelee toisesta huoneesta minulla ja sortuu myös joskus "huutamiseen". On se vaan kurja vaiva tämä huono kuulo, joskus tuntuu että ihmiset ihan oikeesti pitää huonokuuloisia vähän tyhminä, kun eivät ymmärrä puhetta. Tämä eristäytyminen tuntuu kaikista pahimmalta, olen kotonakin mieluummin yksin kun en viitsi koko ajan kysellä että mitä?, mitä?. En viitsi aina edes kysyä vaan vastaan joo, joo. Tämän vuoden puolella minulle on luvattu kuulolaite, saas nähdä loppuuko ihmisten huutaminen minulle.

5

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope45

Joo, kyllä tämä semmonen tauti on että voivoi vaan. Jotenkin sitä häpeääkin ettei kuule ja on kuulevinaan. Jos ihmiset ymmärtäisivät artikuloida selkeästi se auttaisi.
      Mua rasittaa korvakappaleet, pitäisi palata niihin tippeihin vaikka en kai kuule yhtä hyvin, mutta tiukka tollo korvassa vaikuttaa huonommalle kuin tippi.

• tippitäppi

Mikä on tippi?

• toope45

Se kun on se pieni letku korvaan ja päässä tippi. Ei tuki korvaa ja tee oloa toopeksi. Se vaan kun kuulo menee surkean huonoksi tarvitaan järeät vehkeet korvaan. :(

• toope45

Olisi mukava kuulla tai lukea miten muut kokee ne muoviset korvakappaleet, tuntuuko huonolle.

• dippisti

Ite sain kuukausi sitte korvakäytäväkojeen tilalle taustakojeen ja tuon muovisen härpäkkeen. Kojeeseen oon tottunu hyvin eli ei paina korvalehdessä ja sen unohti aika äkkiä, mutta tuo korvakappale on aika vaikea tottua. Just miettiny, olisiko se tippi parempi sittenkin, kun korvakappaleellahan ei pitäisi olla väliä kuulemisen kannalta. Ketjun aloittajalle; kyllä kuulovamma vie sosiaalisista elämää kapeammaksi ja niin tuttua tuo, että jää ns. ulkopuolelle. Omalla kohdalla huulion lukeminen (tullut luonnostaan) auttaa paljon, mutta välttelen ihmisiä, jotka puhuvat epäselvästi ja mutisten. Tietysti voisi reilusti sanoa, etten kuule, mutta on tämä sellainen vamma, ettei siitä mielellään "huutele". Kyllähän kojeesta on sullekin varmasti apua, mutta itse olisin ennemmin ottanut huonon näön kuin kuulon. Kojeella kun ei voi kuuloa palauttaa samalla tavalla kuin silmälaseilla näköä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      75
      6197
    2. Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois

Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul
      Maailman menoa
      116
      5421
    3. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      437
      4335
    4. Aleksei Miltsakov - venäläinen uusnatsi antaa oppitunteja lapsille

34-vuotias Miltsakov palvelee Le Monden mukaan yhä Ukrainassa tiedusteluun ja sabotaasiin erikoistuneen Russitš-yksikön
      Maailman menoa
      60
      3599
    5. Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen

haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota
      Maailman menoa
      150
      3387
    6. Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota

Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma
      Maailman menoa
      65
      2904
    7. 29
      2246
    8. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      135
      2245
    9. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      97
      2128
    10. Pyydän anteeksi etten osannut ratkaista

Mitään muuta kuin lähtemällä. Et oikein tullut vastaan etkä kuunnellut. Tuntui että minun piti koittaa sopia ja sovitell
      Ikävä
      89
      2092
    Aihe