Älä huuda

puhu selkeästi

Olen alkanut vieroksumaan ihmisiä kuuloni takia, työpaikalla en kuule muiden keskusteluja tarkasti, jotain sanoja sieltä täältä mutta kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa. Jos joku puhuu minulle ja en kuule ottaa päähän kun joku sitten huutaa, harvemmin kumminkaan se äänen korottaminen ei auta vaan kohti puhuminen ja äänen selkeys. Puolisonikaan joka tietää varsin hyvin huonokuuloni mutisee usein, juttelee toisesta huoneesta minulla ja sortuu myös joskus "huutamiseen". On se vaan kurja vaiva tämä huono kuulo, joskus tuntuu että ihmiset ihan oikeesti pitää huonokuuloisia vähän tyhminä, kun eivät ymmärrä puhetta. Tämä eristäytyminen tuntuu kaikista pahimmalta, olen kotonakin mieluummin yksin kun en viitsi koko ajan kysellä että mitä?, mitä?. En viitsi aina edes kysyä vaan vastaan joo, joo. Tämän vuoden puolella minulle on luvattu kuulolaite, saas nähdä loppuuko ihmisten huutaminen minulle.

5

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toope45

      Joo, kyllä tämä semmonen tauti on että voivoi vaan. Jotenkin sitä häpeääkin ettei kuule ja on kuulevinaan. Jos ihmiset ymmärtäisivät artikuloida selkeästi se auttaisi.
      Mua rasittaa korvakappaleet, pitäisi palata niihin tippeihin vaikka en kai kuule yhtä hyvin, mutta tiukka tollo korvassa vaikuttaa huonommalle kuin tippi.

      • tippitäppi

        Mikä on tippi?


    • toope45

      Se kun on se pieni letku korvaan ja päässä tippi. Ei tuki korvaa ja tee oloa toopeksi. Se vaan kun kuulo menee surkean huonoksi tarvitaan järeät vehkeet korvaan. :(

    • toope45

      Olisi mukava kuulla tai lukea miten muut kokee ne muoviset korvakappaleet, tuntuuko huonolle.

    • dippisti

      Ite sain kuukausi sitte korvakäytäväkojeen tilalle taustakojeen ja tuon muovisen härpäkkeen. Kojeeseen oon tottunu hyvin eli ei paina korvalehdessä ja sen unohti aika äkkiä, mutta tuo korvakappale on aika vaikea tottua. Just miettiny, olisiko se tippi parempi sittenkin, kun korvakappaleellahan ei pitäisi olla väliä kuulemisen kannalta. Ketjun aloittajalle; kyllä kuulovamma vie sosiaalisista elämää kapeammaksi ja niin tuttua tuo, että jää ns. ulkopuolelle. Omalla kohdalla huulion lukeminen (tullut luonnostaan) auttaa paljon, mutta välttelen ihmisiä, jotka puhuvat epäselvästi ja mutisten. Tietysti voisi reilusti sanoa, etten kuule, mutta on tämä sellainen vamma, ettei siitä mielellään "huutele". Kyllähän kojeesta on sullekin varmasti apua, mutta itse olisin ennemmin ottanut huonon näön kuin kuulon. Kojeella kun ei voi kuuloa palauttaa samalla tavalla kuin silmälaseilla näköä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe