Barlit 30 & perkins49hv

Barlit30

Otsikon mukainen vene ollut laiturissa muutaman viikon. Potkurikeskustelua löysin historiasta mutten ihan viimevuosilta joten; koneessa kierroksia 2000 ja nopeus 8knt, koneesta ei irtoa kierroksia kuin 2300-2400... Onko jossain vikaa? Veneen käynti ääni on ok ja kulku muutenkin rauhallista.

10

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä niin

      Ei vikaa.

    • Yanmarilla

      Moottorin pitäisi kiertää 4000 kierr. täysillä, 3000 olisi kohtalainen matkanopeudella. Potkurisi on liian raskas, kysy jostain potkureita myyvästä firmasta minkä kokoinen se kuuluisi olla, esin Veneakselisto, Mepra. Katso kaasuvivusta liikkuuko se loppuun asti kun kyn kaukosäätölaite on täysi eteen.

      • Barlit30

        Kiitos vastauksista.. Sitä mä en vaan tajua et minkätakia halutaan kierrokset 2000-->3000...kierroksia kun nostetaan niin luonnøstaan meteli tod. Näk. Kasvaa? Veneen runkonopeus on varmasti hyvin lähellä tuota 8:saa solmua joten nopeus ei kasva kierroksien kasvaessa.. Onko sitten niin että 2000 kierroksen vääntö tms ei ole "optimi" alueella ja sen takia halutaan kierroksia lisää? Paljon riittää viel opittavaa..


      • Yanmarilla
        Barlit30 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista.. Sitä mä en vaan tajua et minkätakia halutaan kierrokset 2000-->3000...kierroksia kun nostetaan niin luonnøstaan meteli tod. Näk. Kasvaa? Veneen runkonopeus on varmasti hyvin lähellä tuota 8:saa solmua joten nopeus ei kasva kierroksien kasvaessa.. Onko sitten niin että 2000 kierroksen vääntö tms ei ole "optimi" alueella ja sen takia halutaan kierroksia lisää? Paljon riittää viel opittavaa..

        Meteli on näissä sisämoottori vehkeissä joskus häiritsevää, lähinnä tulee mieleen, että jos on liian suurinousuinen potkuri, moottori joutuu kovemmalle koska kuvannollinen ylämäki on jyrkempi, polttoaineen kulutus kasvaa, moottori ei polta kaikkea polttoainetta, joka saattaa aiheuttaa nokeentumista. Yhdessä pienessä Nannissa pakoputki nokeentui umpeen eikä paatti kulkenut kuin 4s. Vikaa etsittäessä tehtiin Nannille paljon ylimääräisiä ja kalliita toimenpiteitä. Tarkasta kaasuvivun liike syöttöpumpun kyljestä, meneekö vipu toppariin asti, moottorin ei tarvitse käydä silloin.


    • Kelataas taas

      Kun vene kulkee 8 solmia, se tarvitsee siihen tietyn moottoritehon. joka riippuu siis venenopeudesta ja -vastuksesta, ei moottorin mallista, kierrosluvusta tai muusta moottoriin liittyvästä.

      Tässä tapauksessa moottori jaksaa ottaa vain 2400 r/rpm, joka tarkoittaa että moottoriteho on maksimissaan reilu 30 hv.
      Kun kierroksia on 2000 rpm moottoriteho on alle 20 hv ! . (potkurin vastus pienenee kierrosten alentuessa).
      Runkonopeutta ajettaessa vene vaatii siis moottoritehoa alle 20 hv, miksi konetta pitäisi kierrättää nopeammin ?

      Tämä vanha hokema , moottorin on otettava täydet kierrokset, on perua bensiinimoottoreiden ajoilta, dieselmoottori on parhaimmillaan matalilla kierroksilla vääntöä käyttämällä, päinvastoin kuin bensiinimoottori.

      Toinen syy miksi uppoumaveneisiinkin laitetaan niin pienet potkurit, on se että edes tyhminkään kahvaan nojaaja ei saa kiehautettua konetta.
      Tässäkin tapauksessa moottori kuormittuisi liikaa jos ajettaisi jatkuvasti täydellä kaasulla (2400 rpm), mutta runkonopeuteen riittävä teho ei rasita moottoria yhtään enempää pyöriikö moottori 2000 tai 3000 tai 4000 r/min.

      On järjetöntä huudattaa moottoria turhaan, ei kukaan aja autoakaan maantiellä parhaan väännön kierroksilla tai välityksellä jolla saavutetaan maksiminopeus, vaan pienimmillä, mikä jaksaa vaivattomasti vetää.

      • Barlit30

        Kiitos vastauksista kaikille!!

        Eli jos pähkinänkuoressa tiivistetään, niin-->

        Tarkistan et etähallintalaite saa kaasun täysin auki, epäilen että tässä"vikaa" koska ottaa ääriasennossa hiukan ohjauspöytään jo kiinni..
        Kone ei savuta eikä polttoainetta mielestäni kulu "liikaa" matkanopeutena 8knot ajettaessa (4lh)
        Olen tyytyväinen et veneen matkanopeus saavutetaan 2000rpm kierroksilla ja hytissä varsin hiljainen tunnelma :)

        Tulevana talvena ajattelin tosin liki 30v vanhan koneen suoja kotelon uusia, onko tähän antaa 2014 vuoden viimeisimmät vinkit, kuinka paksusta vanerista ja mitä äänieristeeksi?

        Värikästä ja raikasta veneilysyksyä kaikille!


      • Osaaja asialla ?
        Barlit30 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista kaikille!!

        Eli jos pähkinänkuoressa tiivistetään, niin-->

        Tarkistan et etähallintalaite saa kaasun täysin auki, epäilen että tässä"vikaa" koska ottaa ääriasennossa hiukan ohjauspöytään jo kiinni..
        Kone ei savuta eikä polttoainetta mielestäni kulu "liikaa" matkanopeutena 8knot ajettaessa (4lh)
        Olen tyytyväinen et veneen matkanopeus saavutetaan 2000rpm kierroksilla ja hytissä varsin hiljainen tunnelma :)

        Tulevana talvena ajattelin tosin liki 30v vanhan koneen suoja kotelon uusia, onko tähän antaa 2014 vuoden viimeisimmät vinkit, kuinka paksusta vanerista ja mitä äänieristeeksi?

        Värikästä ja raikasta veneilysyksyä kaikille!

        Jos 4l lukema /h pitää paikkansa, se tarkoittaa että moottorisi toimii 2000 kierroksella n. 60 % maksimiväännöstään, joka on lähes ihanteellinen dieselmoottorille.
        Kuka lieneekin potkurin valinnut , parempaa vaihtoehtoa on vaikea kuvitella


      • VaimennuksenTietävä
        Barlit30 kirjoitti:

        Kiitos vastauksista kaikille!!

        Eli jos pähkinänkuoressa tiivistetään, niin-->

        Tarkistan et etähallintalaite saa kaasun täysin auki, epäilen että tässä"vikaa" koska ottaa ääriasennossa hiukan ohjauspöytään jo kiinni..
        Kone ei savuta eikä polttoainetta mielestäni kulu "liikaa" matkanopeutena 8knot ajettaessa (4lh)
        Olen tyytyväinen et veneen matkanopeus saavutetaan 2000rpm kierroksilla ja hytissä varsin hiljainen tunnelma :)

        Tulevana talvena ajattelin tosin liki 30v vanhan koneen suoja kotelon uusia, onko tähän antaa 2014 vuoden viimeisimmät vinkit, kuinka paksusta vanerista ja mitä äänieristeeksi?

        Värikästä ja raikasta veneilysyksyä kaikille!

        Älä tee moottorin suoja koteloa vaneerista vaan esim. vaikka Lujalevystä
        tai kaakeliLujalevystä.

        Molemmat on n.2 kertaa painavampaa kuin saman paksuinen vaneri ja siten jo kotelon vaimennuskyky on huomattavasti parempin kuin vanerilla.

        Lisäksi nämä levyt kestää vettä ja lämpöä paljon paremmin kuin vaneri ja halutessasi voit maalata sementtipitoisella maalilla.

        Vaneri ei vaimenna matalatajuisia ääniä juuri ollenkaan koska se on kevyttä materiaalia ja dieseleissä on matalat äänitaajuudet merkitseviä ja kovia voimakkuudeltaan.

        Moottori kotelon pitää olla hyvin tiivis ja vaikka kumi tiivisteillä tiivistetty koska meluäänet kulkee hyvinkin pienistä reistä ja raoista. Lisäksi on hyvä laittaa moottorikoteloon äänenvaimennettu ilamvaihtokanava ja moottorin paloilman otto olkopuolelta mahdollisimman kylmästä tilasta.

        Näin saat helpoiten hiljaisemman hytin.


      • Barlit 30
        VaimennuksenTietävä kirjoitti:

        Älä tee moottorin suoja koteloa vaneerista vaan esim. vaikka Lujalevystä
        tai kaakeliLujalevystä.

        Molemmat on n.2 kertaa painavampaa kuin saman paksuinen vaneri ja siten jo kotelon vaimennuskyky on huomattavasti parempin kuin vanerilla.

        Lisäksi nämä levyt kestää vettä ja lämpöä paljon paremmin kuin vaneri ja halutessasi voit maalata sementtipitoisella maalilla.

        Vaneri ei vaimenna matalatajuisia ääniä juuri ollenkaan koska se on kevyttä materiaalia ja dieseleissä on matalat äänitaajuudet merkitseviä ja kovia voimakkuudeltaan.

        Moottori kotelon pitää olla hyvin tiivis ja vaikka kumi tiivisteillä tiivistetty koska meluäänet kulkee hyvinkin pienistä reistä ja raoista. Lisäksi on hyvä laittaa moottorikoteloon äänenvaimennettu ilamvaihtokanava ja moottorin paloilman otto olkopuolelta mahdollisimman kylmästä tilasta.

        Näin saat helpoiten hiljaisemman hytin.

        Kiitos edelleen vastauksista.. Joku eläkkeellä ollut konemestari on veneen potkurin nousua muuttanut nykyiselleen ja tuo 4l/H ja 8knot pitää paikkansa noin 20h ajon perusteella..

        Sen lujalevynhän voi varmaan pinnoittaa vanerilla? Kyselen vanerin perään sen tautta kun koko ajohytti on perinteisesti jotain punertavan sävyistä lakattua viiluvaneria..


      • Barlit 30
        VaimennuksenTietävä kirjoitti:

        Älä tee moottorin suoja koteloa vaneerista vaan esim. vaikka Lujalevystä
        tai kaakeliLujalevystä.

        Molemmat on n.2 kertaa painavampaa kuin saman paksuinen vaneri ja siten jo kotelon vaimennuskyky on huomattavasti parempin kuin vanerilla.

        Lisäksi nämä levyt kestää vettä ja lämpöä paljon paremmin kuin vaneri ja halutessasi voit maalata sementtipitoisella maalilla.

        Vaneri ei vaimenna matalatajuisia ääniä juuri ollenkaan koska se on kevyttä materiaalia ja dieseleissä on matalat äänitaajuudet merkitseviä ja kovia voimakkuudeltaan.

        Moottori kotelon pitää olla hyvin tiivis ja vaikka kumi tiivisteillä tiivistetty koska meluäänet kulkee hyvinkin pienistä reistä ja raoista. Lisäksi on hyvä laittaa moottorikoteloon äänenvaimennettu ilamvaihtokanava ja moottorin paloilman otto olkopuolelta mahdollisimman kylmästä tilasta.

        Näin saat helpoiten hiljaisemman hytin.

        Kiitos edelleen vastauksista.. Joku eläkkeellä ollut konemestari on veneen potkurin nousua muuttanut nykyiselleen ja tuo 4l/H ja 8knot pitää paikkansa noin 20h ajon perusteella..

        Sen lujalevynhän voi varmaan pinnoittaa vanerilla? Kyselen vanerin perään sen tautta kun koko ajohytti on perinteisesti jotain punertavan sävyistä lakattua viiluvaneria..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      176
      22339
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      75
      9552
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      33
      7534
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      83
      6362
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      185
      6024
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      44
      5031
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4666
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4416
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      91
      2122
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      82
      1409
    Aihe