rotan silmät verestävät

rottava

Hei,

olen huomannut että minun lähes 2 vuotiaan rotan silmät verestää tai silmien reunoilla ja muutenkin verta tai jotain eritettä, luulen silmätulehdusta. Se on myös laihtunut.

Se on myös raapinut itsestään laikkuja irti, luin jostain, että liittyy stressiin, mutta en ole vielä keksinyt stressiin syytä. Sillä on kuitenkin ollut vikkeliä pikkurottia koko ajan kaverina.

Rotta on myös hidastunut joka liittyy vanhuuteen.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista.

9

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottava

      Siirsin rotan pois pikkurottien kanssa samasta häkistä ja nyt se on alkanut syomään ja vaikuttaa muutenkin terveemmältä.

    • Sedä

      Rähmää. Rottien rähmässä ja räässä on punaista ainetta, jonka takia niitä usein luullaan vereksi. Runsas rähmäisyys on silmätulehduksen oire. Ensiapuna silmiä voi putsata puhtaalla vedellä tai eläinten silmähuuhteella, mutta antibiootti voi olla paikallaan.

      Nimenomaan raapinut itseään karvattomaksi? Kannattaa lähteä hoitamaan ulkoloisina. Näkyykö turkissa mitään ylimääräistä elämää? Kannattaa loishäätää koko rottalauma kerralla. Loiset selittäisivät myös laihtumisen. Jos se ei rapsuta erityisen paljon, voi olla että Se parturoi eli nyppii karvojaan. Parturoijan jäljet on useimmiten tassuissa tai muuten helposti ulotuttavalla paikalla. Iho yleensä ehjä ja turkki muuten siisti. Poikaset saattaisi stressata sitä, mikä laukaisisi parturoinnin, mutta välillä mitään syytä ei tunnu olevan.

      Luulen että kannattaa viedä näytille eläinlääkärille, niin saat samalla lääkkeet joka vaivaan :)

    • surhym

      Saattaa olla että vanha ei vaan jaksa nuorten touhotusta. Katsele vähän aikaa miltä näyttää kun on erikseen häkissä. Se saattaa olla kyllä että on vaikea saada vanhaa enää muiden joukkoon sen jälkeen, lauman hierarkia muuttuu kuitenkin melkein heti kun yksi lähtee. Ootko huomannut näkeekö vanha rotta vielä hyvin vai onko näkö huonontunut? Täällä oli joskus herra jolla vanhemmiten näkö meni huonoksi ja tarvi erottaa lopulta muista pojista. Alkoi tuleen kähinää ja rähinää toisten kanssa, ei vaan tullut toimeen nuorison kanssa. Asusteli yksin lopun elämää ja silmin nähden nautti olostaan. Sai olla ulkoilemassa ihan rauhassa, nuuskutella pitkin lattioita ja nukahtaa mihin milloinkin kukaan ei tullut hyppiin päälle.
      Kun sitten kävin lopettamassa mussukan niin silmät meni ihan harmaiksi, joten lääkäri tiesi että oli kaihi. Luultavasti vanhuksella meni hermot ettei ollutkaan enää lauman pomo ja muut alkoivat uhoamaan kasvettuaan teineiksi ja hakemaan paikkaansa laumassa.

    • rottava

      Ei näy turkissan ainakaan mitään ylimääräistä elämää, mutta etukäpälistä se on ainakikn selväst raapinut verille. Rotta ei saa otettua mitään etukäpälien väliin ja uskon että siinä on syy laihtumiseen, mutta nyt se syö tyytyväisenä raejuustoa häkissä. =)

    • rottava

      Näkö näyttää tosiaan huonontuneen, kulkee nenä puruissa kun ei näe. Se näyttää nauttivan olostaan yksikseen häkissä. Silmät ovat alkaneet näyttämään paremmilta kun se on ollut yksin. Rotta on selvästi piristynyt.

      Epäilen, että hampaat ovat kasvaneet liian isoiksi koska se ei näytä pystyvän syömään kuivaruokaa, joten laitoin siementangon jyrsittäväksi ja nyt se näyttää kuluttavansa hampaitaan siihen. :) Laitoin tietenkin myös pehmeämpää ruokaa syötäväksi, jota se syö hyvällä ruokahalulla.

      Kiitos asiallisista vastauksista =)

      • geh

        Vie se eläin jo lääkäriin.


    • surhym

      Juu olen kyllä gehnin kanssa siitä samaa mieltä että nyt kannattaa mennä jo lääkäriin jos hampaatkin on liian pitkät. Nehän kuluu yleensä ihan rotilla itsestään syödessä kun osuuvat yhteen. Jos kaveri ei ala näyttään paremmalta niin eiköhän kannata mennä tohtorin puheille.

    • rottava

      Vaivat ovat alkaneet parantumaan, saanut siementikusta jo syotyä, mutta menemme nyt viikolla lääkäriin katsomaan mitä on vialla.

    • surhym

      No oikein hyvä että meette, toivotaan että oli vain stressi pienemmistä kavereista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe