rotan silmät verestävät

rottava

Hei,

olen huomannut että minun lähes 2 vuotiaan rotan silmät verestää tai silmien reunoilla ja muutenkin verta tai jotain eritettä, luulen silmätulehdusta. Se on myös laihtunut.

Se on myös raapinut itsestään laikkuja irti, luin jostain, että liittyy stressiin, mutta en ole vielä keksinyt stressiin syytä. Sillä on kuitenkin ollut vikkeliä pikkurottia koko ajan kaverina.

Rotta on myös hidastunut joka liittyy vanhuuteen.

Kiitos jo valmiiksi vastauksista.

9

417

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rottava

Siirsin rotan pois pikkurottien kanssa samasta häkistä ja nyt se on alkanut syomään ja vaikuttaa muutenkin terveemmältä.

• Sedä

Rähmää. Rottien rähmässä ja räässä on punaista ainetta, jonka takia niitä usein luullaan vereksi. Runsas rähmäisyys on silmätulehduksen oire. Ensiapuna silmiä voi putsata puhtaalla vedellä tai eläinten silmähuuhteella, mutta antibiootti voi olla paikallaan.

Nimenomaan raapinut itseään karvattomaksi? Kannattaa lähteä hoitamaan ulkoloisina. Näkyykö turkissa mitään ylimääräistä elämää? Kannattaa loishäätää koko rottalauma kerralla. Loiset selittäisivät myös laihtumisen. Jos se ei rapsuta erityisen paljon, voi olla että Se parturoi eli nyppii karvojaan. Parturoijan jäljet on useimmiten tassuissa tai muuten helposti ulotuttavalla paikalla. Iho yleensä ehjä ja turkki muuten siisti. Poikaset saattaisi stressata sitä, mikä laukaisisi parturoinnin, mutta välillä mitään syytä ei tunnu olevan.

Luulen että kannattaa viedä näytille eläinlääkärille, niin saat samalla lääkkeet joka vaivaan :)

• surhym

Saattaa olla että vanha ei vaan jaksa nuorten touhotusta. Katsele vähän aikaa miltä näyttää kun on erikseen häkissä. Se saattaa olla kyllä että on vaikea saada vanhaa enää muiden joukkoon sen jälkeen, lauman hierarkia muuttuu kuitenkin melkein heti kun yksi lähtee. Ootko huomannut näkeekö vanha rotta vielä hyvin vai onko näkö huonontunut? Täällä oli joskus herra jolla vanhemmiten näkö meni huonoksi ja tarvi erottaa lopulta muista pojista. Alkoi tuleen kähinää ja rähinää toisten kanssa, ei vaan tullut toimeen nuorison kanssa. Asusteli yksin lopun elämää ja silmin nähden nautti olostaan. Sai olla ulkoilemassa ihan rauhassa, nuuskutella pitkin lattioita ja nukahtaa mihin milloinkin kukaan ei tullut hyppiin päälle.
      Kun sitten kävin lopettamassa mussukan niin silmät meni ihan harmaiksi, joten lääkäri tiesi että oli kaihi. Luultavasti vanhuksella meni hermot ettei ollutkaan enää lauman pomo ja muut alkoivat uhoamaan kasvettuaan teineiksi ja hakemaan paikkaansa laumassa.

• rottava

Ei näy turkissan ainakaan mitään ylimääräistä elämää, mutta etukäpälistä se on ainakikn selväst raapinut verille. Rotta ei saa otettua mitään etukäpälien väliin ja uskon että siinä on syy laihtumiseen, mutta nyt se syö tyytyväisenä raejuustoa häkissä. =)

• rottava

Näkö näyttää tosiaan huonontuneen, kulkee nenä puruissa kun ei näe. Se näyttää nauttivan olostaan yksikseen häkissä. Silmät ovat alkaneet näyttämään paremmilta kun se on ollut yksin. Rotta on selvästi piristynyt.

Epäilen, että hampaat ovat kasvaneet liian isoiksi koska se ei näytä pystyvän syömään kuivaruokaa, joten laitoin siementangon jyrsittäväksi ja nyt se näyttää kuluttavansa hampaitaan siihen. :) Laitoin tietenkin myös pehmeämpää ruokaa syötäväksi, jota se syö hyvällä ruokahalulla.

Kiitos asiallisista vastauksista =)

• geh

Vie se eläin jo lääkäriin.

• surhym

Juu olen kyllä gehnin kanssa siitä samaa mieltä että nyt kannattaa mennä jo lääkäriin jos hampaatkin on liian pitkät. Nehän kuluu yleensä ihan rotilla itsestään syödessä kun osuuvat yhteen. Jos kaveri ei ala näyttään paremmalta niin eiköhän kannata mennä tohtorin puheille.

• rottava

Vaivat ovat alkaneet parantumaan, saanut siementikusta jo syotyä, mutta menemme nyt viikolla lääkäriin katsomaan mitä on vialla.

• surhym

No oikein hyvä että meette, toivotaan että oli vain stressi pienemmistä kavereista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      212
      1277
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      87
      820
    3. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      218
      775
    4. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      732
    5. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      54
      654
    6. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      651
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      585
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      570
    10. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      560
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      294
      541
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      58
      539
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      45
      526
    15. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      523
    16. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      521
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      514
    18. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      509
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      473
    Aihe