Yhdellä kiusaajalla selkärankaa?

Vai suosittu muka?

Yksi kiusaaja astui esiin loukostaan:

http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014091218659287_uu.shtml

Karita oli vuosia koulukiusaaja
Perjantai 12.09.2014 klo 21:04
Karita on kiusannut. Huudellut ja haukkunut. Jättänyt tarkoituksella ryhmän ulkopuolelle. Satuttanut.

Nyt hän pyytää tekojaan anteeksi. Hän on vilpittömän pahoillaan jokaisesta satuttavasta sanasta, teosta ja katseesta. Pahoillaan kaikesta pahasta mielestä, pelosta ja itkuista, joita sai aikaan vuosien aikana.

Karita aloitti kiusaamisen jo ala-asteella. Ystävineen hän kiusasi useita tyttöjä, mutta erityisesti sai kärsiä Jemina, joka oli aikoinaan ollut Karitan kanssa samassa kerhossa.

– Hän oli erilainen kuin me muut. Jemina oli se hiljainen. Minä olen aina ollut puhelias, ja minulla on aina ollut paljon kavereita ja poikakavereita. Olin aina se suosittu tyttö.

Karita ja hänen ystävänsä huutelivat, nimittelivät, juoruilivat ja juonittelivat. He jättivät Jeminan tarkoituksella porukan ulkopuolelle. Jemina jäi yksin.

Tätä jatkui vuosia, läpi yläasteen.

– En ymmärtänyt silloin, että teen toisen elämästä joka päivä helvettiä.

Herättävä viesti

Muutama vuosi Jemina otti yhteyttä Karitaan Facebookissa ja kysyi suoraan: Miksi kiusasit minua.

Vasta silloin Karita tajusi tekojensa vakavuuden. Hän pohti asiaa ja vastasi, ettei oikeastaan tiedä syytä kiusaamiselle.

– Tuntui todella kurjalta lukea tuota viestiä. Ymmärsin vasta silloin, että minä olin syyllinen tuohon kaikkeen, Karita sanoo.

Syyskuussa hän osallistui Facebookissa #kutsumua-kampanjaan, jonka tarkoituksena on taistella koulukiusaamista vastaan.

– Halusin tuoda esille kiusaajan näkökulman ja pyytää kaikilta kiusaamiltani näin anteeksi. Olisi hienoa, jos edes yksi kiusaaja saataisiin tällä lopettamaan koulukiusaaminen. Sillä voi olla suuri vaikutus.

– Haluan sanoa kaikille koulukiusaajille, että kiusaamisesta ei todellakaan jää hyvä fiilis. Et ole kovis, vaikka haukut toisia ja jätät tarkoituksella ryhmän ulkopuolelle. Saat paljon enemmän arvostusta, kun seisot kiusatun rinnalla ja puolustat tätä.

Jeminalta Karita haluaa erityisesti pyytää anteeksi.

– En voi ikinä parantaa haavoja, joita olen saanut aikaiseksi. En voi muuttaa Jeminan lapsuus- ja kouluajan muistoja paremmiksi, mutta vilpittömästi kadun tekojani ja olen pahoillani kaikesta siitä.

Kiusattu ei unohda

Jeminaa kiusattiin jo esikoulussa, mutta kolmannella luokalla kiusaaminen paheni ja muuttui myös fyysiseksi. Turvassa hän ei saanut olla missään. Kiusaajat jopa soittelivat hänelle kotiin. Hänellä ei ollut juurikaan ystäviä. Hän tunsi itsensä huonoksi ihmiseksi.

– Ajattelin etten ole normaali ja kukaan ei hyväksy erilaisuuttani, Jemina kertoo.

Erityisesti Jemina pelkäsi Karitaa, suosittua tyttöä joka sai kaikki käännettyä häntä vastaan. Haukkuminen alkoi usein jo bussissa matkalla kouluun. Usein hän pelkäsi niin, ettei mennyt kouluun lainkaan.

– Äiti yritti lohduttaa välillä, että en välittäisi kiusaajista, mutta se oli vaikeaa, koska joka päivä minua haukuttiin läskiksi, oudoksi ja huoriteltiin.

Vuosien kiusaaminen jätti syvät arvet.

– Jännitän yhä tänä päivänä uusien ihmisten kohtaamista, koska pelkään joutuvani arvostelun kohteeksi. Itsetuntoni kärsi kiusaamisen vuoksi enkä luota osaamiseeni täysin. Pikkuhiljaa kuitenkin toivun, Jemina kertoo.

Kun hän otti yhteyttä Karitaan, tuntui kuin iso taakka olisi pudonnut harteilta. Hän oli jo pitkään halunnut kuulla, miksi Karita oli kiusannut erityisesti häntä.

– Olen antanut Karitalle anteeksi, mutten pysty unohtamaan niitä aikoja ikinä.

10

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota noin...

      Kannattaa muuten lukea tuon jutun jälkeen oleva keskustelu, miten voimakasta aggressiota kiusaaminen normaaleissa ihmisissä herättää. Tytön esiintulo on vähän kaksipiippuinen juttu monien mielestä näköjään.

      Jos hän vilpittömästi katuu rötöksiään, niin asia on ok, mutta ei hän nyt kovin iäkkäälle näytä vieläkään, joten olisiko tosiaan järki päähän kasvanut näin nopeasti, vaikea sanoa. Luulee olleensa vielä kovinkin suosittu, jaa-a. Jos on ollut niin koululaitoksessa on jotain tosi pahasti pielessä, vaikka onhan niistä jutuista kuultu, miten koulu saattaa palkita pahimman kiusaajan jopa stipendillä.

      Ketkähän sitä entistä hienoa peruskoulua ovat kurjistaneet, vaikka eräiden mielestä lasten kaikki mt-ongelmat ovat vain huonojen vanhempien aikaansaannosta. Näin tietysti ainakin kiusaajien mielestä.

      • tuoa noin...

        Pätkiä keskustelusta:

        "Voi voi. Ei anteeksipyyntö ja katuminen vaan auta. Itse olin 9v koulukiusattu ja menestyksestäni huolimatta itsetunto edelleen matalalla, ahdistus- ja paniikkihäiriöt vaivaavat ja lisäksi sairastuin masennukseen. Ja ikävä kyllä ikää on jo 37. Arvet jää. Ei voi mitään.

        Jos on itse kokenut yhdeksän vuoden helvetin ja kärsii seurauksista lopun ikänsä, en valitettavasti vaan pysty nostamaan hattua yhdellekään kiusaajalle. Olen sitten huono ihminen kai...sitähän minulle jo koko lapsuus muutenkin toitotettiin. Kiitos ja anteeksi.

        Kiusaaminen on äärimmäisen vakava teko, siinä loukataan toisen tunteita ja aiheutetaan toiselle kenties elinikäisiä traumoja. Kiusaamiseen ei koskaan tule suhtautua väliinpitämättömästi kuten useasti tapahtuu. Nuoruuden tyhmyyksissä kiusaamiseen syyllistyy vakitettavan moni.

        Kiusaamisen tunnustaminen ja esiintulo on äärimmäisen hieno, suoraselkäinen teko ja osoittaa (minusta) että viisastuminen ja teoistaan vastuunkantaminen on alkanut ...
        Sanoisin vielä että aivan kaikki on anteeksiannettavissa ..... toisten asioiden anteeksi antaminen vaan on vaikeampaa ja vie hieman pidempään ..."
        Tuosta anteeksiannosta olen samaa mieltä. Aivan kaikki on anteeksi annettavissa
        huonot vanhemmat, laiton huostaanotto jne. Kaikkein vaikein on ehkä antaa anteeksi sitä, kun näkee, mitä viime vuosien laittomuuden ovat lapsille aiheuttaneet. Jos kyse olisi omasta lapsesta, voisi anteeksiantoon kulua aika pitkä aika. "

        Tuosta anteeksiannosta olen samaa mieltä. Aivan kaikki on anteeksi annettavissa
        huonot vanhemmat, laiton huostaanotto jne. Kaikkein vaikein on ehkä antaa anteeksi sitä, kun näkee, mitä viime vuosien laittomuudet ovat lapsille aiheuttaneet. Jos kyse olisi omasta lapsesta, voisi anteeksiantoon kulua aika pitkä aika.

        Lapsen itsetunto kehittyy pitkälle sen kautta, että hän ikään kuin peilaa itseään toisten käytöksen kautta. 9 vuotta kestävä syrjintä, porukan ulkopuolelle sulkeminen ja haukkuminen ovat liikaa vasta kehittymässä olevalle minäkuvalle. On siinä paikattavaa vanhemmilla tuollaisen putken jälkeen, koska terapiaa on vaikea saada lapselle ellei hän ole itsetuhoinen, vammat voivat silti olla hyvinkin vaikeita ja syviä, sekä hyvin pitkään kestäviä.


    • Ja sitten tosiasioih

      Vanhempien pitäisi huomata jo kiusaamisen AIKANA, että jotakin on lapsella pielessä. Vaahtoaminen vuosia myöhemmin ei auta mitään.

      Vuosien piinaa aiheuttavat monille lapsille ihan kotiolotkin.

    • Oikeaa totuutta

      Luuletko tosiaan, että ei huomata tai ei huomattu?

      Ihan varmasti huomattiin, huomattiin ja puututtiin, ja vanhemmat tekevät sen, mitä tehtävissä on, mutta kun vanhemmat eivät voi käydä sitä koulua lapsen mukana ja käydä koulua hänen kanssaan.

      Siitä tässä on kysymys. Vaikka vanhemmat hoitavat oman osuutensa se ei riitä, vaan koulun pitäisi hoitaa oma osuutensa eli antaa lapselle turvallinen oppimisympäristö, kuten perusopetuslaissa luvataan, eikä sen turvaaminen ole ollut mahdollista kouluissa sen jälkeen ja älyttömyyksiin menneet "säästöt" alkoivat.

      Ei se riitä, että vanhemmat keskustelevat keskenään ja opettajien, koulukuraattorin, rehtorin, koulupsykologin ja terveydenhoitajan kanssa, jos koulun kaikki opettajat eivät ole täysillä mukana kiusaamisen vastaisessa kampanjassa, eikä koulussa ole haluja ja tai resursseja riittävän välituntivalvonnan järjestämiseen.

      Tästä vaahtoaminen kannattaa, koska niin monen lapsen elämä tuhoataan vuosien koulukiusaamisella ja onneksi siitä on vaahdottukin paljon tänä syksynä, vaikka tällä palstallahan tietysti tästäkään lasten elämän ongelmasta ei olisi saanut puhua ollenkaan jonkun mielestä.

      Koulu siitä kiusaamisesta ja sen lopettamisesta on vastuussa viime kädessä, vanhemmat eivät pysty koulua käymään lapsensa kanssa, vaikka haluaisivatkin.

      • Sen nähnyt

        Katsohan kun ne kiusaajatkin ovat varsin usein jonkun oikeuksistaan tietoisen ihmisen lapsia!


    • tervettä asennetta

      Kiusaajillahan ne kouluissa kaikkein suurimmat oikeudet ovat.
      En ole ikinä kuullut yhden ainoaa kiusaajaa otettavan huostaan sen takia, että hän on kiusannut.

      Kiusattuihin sen sijaan huostaanotot kohdistuivat varsinkin aiempina vuosina hyvinkin paljon.

      Ja onhan se nyt totta kai vanhempien syy, kun lapsi kieltäytyy kouluun menemästä.

      Toinen vanhemmista voi olla lapsen tärkein ja läheisin luottohenkilö, jolle hän itkee kiusatuksi tuloa ja pahaa oloaan koulussa.

      Vanhempi voi hoitaa oman osansa eli pitää yhteyttä kouluun, neuvottelemalla vanhempien ja koko oppilashuoltoryhmän kanssa, mutta hän ei pysty, eikä hän ole vastuussa kiusaamisen lopettamisesta, siitä on vastuussa koulu ja yksin koulu.

      • poissaoloja 0

        Sepä se. Kiusaaja taas viihtyy koulussa varsin hyvin. Hänellä on motivaatiota: kouluympäristö uhreineen ja hänen aseenkantajineen
        on hänelle Elämän Tarkoitus!

        Kiusaaminen on parasta viihdettä. Pitäähän kouluun päästä.


    • huono vanhempi

      Just noin. Sitä sairasta viihdettään tämänkin palstan häirikkö täällä toteuttaa.

      Sitten kun kiusattua lasta ei enää saada kouluun, se on vanhempien syy.
      Huostaanoton syyksi merkitään "on lapsen edun mukaista, että hänen opivelvollisuutensa suorittaminen toteutuu." Sitten laitoskouluun, joka on täynnä käytöshäiriöisiä lapsia. Sillähän ne kaikkien ongelmat tietysti ratkeavat.

      Kyllä vanhemmat ovat huonoja ja hirveitä.

    • tärkeä aihe

      On se hyvä, että edes yhdellä kiusaajalla on järkeä katua tekojaan, pyytää anteeksi ja tulla esiin rohkeasti omilla kasvoillaan.

      Tämän palstan kiusaaja on surkea-raukkis ja ala-arvoinen loinen, jolla ei ole selkärankaa missään asiassa.

      Ja todella hiivatin hienoa, että poliisi ja yksi psykiatri nostivat esiin tänä syksynä tämän tärkeän aiheen.

    • Väinö Lapualta

      Milläs tavalla se sun selkärankas täällä näkyy, multinikkitrolli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe