Terve,
Tuosta edellisestä keskustelusta innoittuneena, kysyisin vinkkejä sellaisen laiturin tekoon, jota ei tarvitsisi nostaa syksyisin pois vedestä ja laskea keväisin takaisin.
Tarkoitukseni on siis ensi keväänä tehdä mökille laituri, jossa pitäisi olla n. 4-5 metrin pituinen kävelysilta ja sen päässä n. 2*3 metrin päätykappale.
Laituri tulee järven rantaan eikä ihan mahdottoman suuren järvenselän äärelle.
Olen alustavasti miettinyt toteutuvaihtoehdoista muoviponttoonilaituria tai paalulaituria jossa voisi olla "kiviarkku" päässä.
Osaattekos antaa vinkkejä mikä olisi paras vaihtoehto, kuinka muoviponttoonit kestävät jäitä jne.?
Kiitokset jo etukäteen hyvistä vinkeistä!
Kuinka teen jäät kestävän laiturin?
20
21591
Vastaukset
- Mies jostain
Itse kyllästyin n. 10 vuotta sitten kiskomaan ponttoonilaituriani ylös joka syksy. Sitten kerran päätin jättää laiturin veteen talven yli, kun joku minulle sanoi laiturin kyllä sen kestävän. No, sattuipa jäiden lähdön aikaan navakka tuuli, joka painoi jäitä meidän rantaa kohti. Ponttoonilaituri meni ns. säpäleiksi - kyllä se jäiden voima on todella kova.
Seuraavana kesänä tein sitten laiturin, joka on pysynyt 10 vuotta paikoillaan ilman mitään vaurioita.
Eli ensin hommasin pari vanhaa puhelinpylvästä. Naapurin isäntä kaivoi kaivurillaan kuusi kuoppaa reilun metrin syvyyteen pohjahiesuun. Niihin monttuihin sitten parimetriset pylväänpätkät pystyyn, maata takaisin paalun ympärille ja kaivurin kauhalla vähän vielä painettiin/naputettiin ylhäältäpäin paalua maaperään. Noiden pylväiden varaan sitten rakennettiin paksusta lankusta laiturin perusrunko, jonka päälle sitten kestopuusta laiturin pintalaudoitus. On kestänyt säät ja jäät. Suosittelen.- Jore
Kaikki laiturin tekijät. Ottakaa tästä edellä kirjoittaneesta mallia.
Nimimerkillä:
12 vuotta samalla tavalla tehdyllä laiturilla mökkeilleellä. Ei paljon jäät vaivaa.
- toni
kato tuolt seuraavasta. mitä sinne kirjotin. olen ankkuroinut laiturin paikalleen kolmen galvanoidun putken avulla. halkasija5-6cm...
kun rakennat runkoa niin tee siitä vahva. iteltä petti laiturin runko kolmekertaa altani. ja kuiteskin lankut oli joka kerta 2*6... ja niissä ei ollut tehty yhtään lovia, vaan ne olivat täysin ehjät... paikallinen puuliike kyl korvas mulle ne lankut, kun vein ne takasin....
ja mikäli kiinnostaa saada lisää tietoa, nii laita mailia tulemaan [email protected]- jon
Miten se laiturin runko petti altasi?Jos oli 2*6
mitä sinä siinä päällä oikeen teit? - toni
jon kirjoitti:
Miten se laiturin runko petti altasi?Jos oli 2*6
mitä sinä siinä päällä oikeen teit?eka runko katkesi, kun olimme nostamassa sitä ylös ensimmäisenä syksynä. runko pääsi nytkähtämään ja poikki meni.
toisen kerran vastaavanlainen runko petti altani kun olin hakemassa saunaan vettä. itellä painoa 80 kg 2*10litran vesisankot.
kolmannenkerran pamahti runko poikki, kun leikin koiran kanssa ja juoksin sitä järveen karkuun.
tiedustelin puukaupasta syytä näiden lankkujen kestämättömyyteen, jossa vastausta ei osattu antaa. Samaisessa kaupassa testasimme pari juuri Vapolta tulleesta lähetyksestä otetut lankut ja kun ne tiputti 3m korkeudesta maahan, niin ne katkesivat...
syy tähän selvisi, kun jouduin työnipuolesta käymään Vapon tehtaalla. Kyllästetyt lankut tehdään huonolaatuisesta puusta... Kun siihen imeytetään tarpeeksi kyllästys ainetta, niin puun tummumat saadaan piiloon... normaalissa kaupassa kyseiset puut olisi jo aikaa päivää sitten päätyneet polttopuukasaan, mutta Vapo lyö liemet niskaan ja myy hyväuskosille asiakkaille täyttä paskaa kalliilla hinnalla....osa puista on kyllä kunnolliset, mutta osa ei
- nasu
Ks. keskustelu, joka seurasi kysymyksestäni betonianturalaiturista
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000015&posting=22000000004323390- Antti
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Olen hiukan tutkinut eri vaihtoehtoja kommenttienne jne. pohjalta. Betoniponttoonilaituri vaikuttaisi erittäin hyvältä ja kestävältä ratkaisulta. Hinta minua kyllä ainakin vielä tässä vaiheessa hiukan hirvittää. Tämmöinen laituri varusteineen ja asennuksineen tulisi maksamaan n. 4 500€. Paalulaituri (olivatpa paalut sitten puhelintolppia, tavallisia rankoja tai teräsputkea) tuntuisi myös hyvältä vaihtoehdolta ja kustannuksiltaan edullisemmalta. Saapa nähdä mihin keväällä tulee sitten lopulta ryhdyttyä...
- jaikkari
Suursaimaalla mökille tehtiin ison selän reunalle
Kiviarkku.
Kaadettiin pari mäntyä, kuorittiin ja kasattiin niistä 2x2,5m ja 2 metriä korkea arkku, jonka kulmiin porattiin kierretanko läpi.
Jäähän sahattiin aukko ja pudotettiin sinne.
Kiviä niinmaan perusteellisesti perään.
Ei ole hievahtanutkaan viidessä vuodessa. - Sepposeponseponseponsepi
Viisi vuotta minullakin kesti kiviarkkulaituri mutta kuudentena keväänä tuli jäät sen verran voimalla että arkku pääsi liikkumaan ja sen jälkeen joka kevät on jotain liikettä tapahtunut. Kehikko tehty 100x100 x 2000 painekyllästetyistä ja nurkissa samaa tavaraa pystytolppina ulkopuolella. Kiinnitys toisiinsa ja pystytolppiin ISOILLA nauloilla.
Jos nyt tekisin tuollaisen, tekisin reilusti isomman (enemmän massaa) ja käyttäusin kierretankoja nurkissa ja lisäisin vinotukia kerroksiin. - LapsetRakentaaTaas
Laiturin? Hain velkaa 50tonttua ja tilasin jätkät tekemään,helppoa! Eikä tarvinnut täältä kysellä jonninjoutavia....tietysti jos on köyhä niin...
- fdfgu
Ja sitten heräsit märästä unestasi ja alkoi ahdistaa.
- Lasteneitarvitserakentaa
Hait velkaa..jos on köyhä...
Jos ei ole köyhä niin miks hakea velkaa????
- Jäänvoima
Kyllästyneenä jään ja roudan pilaamiin laitureihin rakensin v. 1997 kahdesta kyllästetystä puhelinpylväästä, pituus 11 m, traktorilla vedettävän laiturin. Pyörät ovat lähempänä laiturin takapäätä.
Laituri vedetään talveksi maalle. Hyvin on kestänyt. Paikka on sellainen, että joskus jäät työntävät metrin korkuisen maavallin vesirajaan. Isotkaan kivet eivät näytä mitään estävän. Pohjassa on jälkiä n. 100 kg kivien eli pienten kivien siirtymisestä vähitellen vuosi vuodelta kohti rantaa.
Naapurin laituria on korjattu melkein joka vuosi. - tietääkökukaan
Saakohan vanhoista puhelinpylväistä rakentaa mitään? Jostain ole lukenut ettei saisi.
Toisaalta saahan painekyllästetystä laudastakin rakentaa.- bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Ne kuuluu ongelmajätelaitokselle, mutta eihän pöljät mistään mitään välitä.
Parhaat käyttää polttopuunakin.
- SähköVinssi
Minulla oli sama ongelma laiturin kanssa.
Iso selkä edessä. Ja jäät nousee joskus monta metriä rannalle keväällä.
Laitan aina tavallisen pontoonilaiturin kesäksi.
Olen tehnyt sille alustan. Jonka varassa vedän sen joka syksy.
Sähkövinsillä maihin. - Raksara
Kannattaa lähteä pikkuiselle veneajelulle ja katella avoimien rantojen laitureita, niin näette, mikä kestää.
Meilläpäin parhaiten näyttää kestävän kallioon pultatut ns. konsolilaiturit. Ne ovat ainoita, joihin pääsee uusimaan puurakenteita lahoamisen seurauksena. Muut laiturityypit eivät kestä avoimessa paikassa edes niin pitkään, että kansilaudat ehtisivät lahota.
Jos rannassa ei ole riittävän jyrkkää kalliota, niin silloin kannattaa panostaa siirrettävyyteen ja rakentaa laituri, joka siirretään talveksi pois vedestä.- Anonyymi
Näin juuri. Jos rannasta löytyy kalliota, pulttaa sen kylkeen laituri, niin se kestä.
Toinen hyvä on kiviarkkulaituri, mutta sen pitää olla kooltaan tosi iso, jotta pysyy paikoillaan.
- Anonyymi
ostin kaverilta 3 isoaroskalavaa ja ajoin jäälle ja täytin luukuista omanmökin maata jakivee kantoja yms ja kesällä vetäsin päälle laudotukset vaihtopitkospuista,kyllä tuli kestävä,sen 13vuotta nouropleemos ja kala viihtyy lavojen välissä mistä nostan ne ylös rillii
- Anonyymi
Pioneeritaidot, vene poikittain siihen kulkusilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3107171Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662126- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151327- 1121267
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81203Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541126Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411061Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009