Kun olen lukenut lehdistä ja palstalla olleita kirjoituksia joutuu hämmänstelemään kun ehkäisyäkin kutsutaan uskomiseksi,ilman Raamatun perusteita.
Vanhoillislestadioolaisessa liikkeessä on syvä yhteenkuuluvaisuuden tunne, Tähän kun litsätään harha oiekassa uskossa olemisesta ilman Kristuksen sisäistä tuntemista. Kyseessä on HARHAOPPI.
ILMAN USKOA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ei lestadiolaiseksi itseään kutsuvat voi pelastua.
Apostoli Paavali kertoon,että uskomisella on perusta ja Hän on Jeesus Kristus. on silloin ymmärettävä vanhoillilestadiolaisuus ole uskomisen perusta, vaan hän on Jeesus. Vanhoilislestadiolaisuus antaa ymmärtää itsestään olevansa välimies Jumalan ja ihmisen välillä, tämmä on valhetta sillä Välimies on edelleenkin Jeesus Kristus.
Raamattu sanoo Jeesus on tie, totuus ja elämä. Ei kenkään tule Isän tykö vaan minun kauttani.
Jjeesus sanoi hänelle: Mniä olen tie totuus ja;ei kukaan tule Isän Jumalan tykö muutoin kuin minun kauttani" joh 14:6
Uskomisen perusta on Jeesus Kristus!
34
218
Vastaukset
- vanhoillislestadiolainen
Älä usko lehtiä vaan usko Raamattua ja omaatuntoasi. Hyvä yhdistelmä.
- ei mikään -lainen
Onhan se toki hyvä yhdistelmä, mutta vanhoillislestadiolaisella ei voi olla ommaatuntoa, vaan yhteistunto, jota ohjelmoidaan viikottain erilaisissa tilaisuuksissa, Ehkäisyn synnillisyyttä ei kukaan edes miettinyt ennen kuin puhujat alkoivat hehkuttaa sitä. Jos hammastahnan käyttökin paasattaisiin synniksi sillä perusteella, ettei ihmisen ole lupa päättää karieksen elosta, loppuisi hampaiden pesu kokonaan.
- vanhoillislestadiolainen
ei mikään -lainen kirjoitti:
Onhan se toki hyvä yhdistelmä, mutta vanhoillislestadiolaisella ei voi olla ommaatuntoa, vaan yhteistunto, jota ohjelmoidaan viikottain erilaisissa tilaisuuksissa, Ehkäisyn synnillisyyttä ei kukaan edes miettinyt ennen kuin puhujat alkoivat hehkuttaa sitä. Jos hammastahnan käyttökin paasattaisiin synniksi sillä perusteella, ettei ihmisen ole lupa päättää karieksen elosta, loppuisi hampaiden pesu kokonaan.
>>Onhan se toki hyvä yhdistelmä, mutta vanhoillislestadiolaisella ei voi olla ommaatuntoa>>
Kyllä minulla on. Jos uskoisin sinua niin sitten ei olisi, vaan olisi sinuntunto.
>> vaan yhteistunto, jota ohjelmoidaan viikottain erilaisissa tilaisuuksissa,>>
Niin, tuo ei ole henkilökohtaista. Ohjelmapaketti se on sinunkin päässä. Opittua kaavaa noudatat ja sen vanki olet. Sinun ohjelmoitu paketti suoltaa sitä että minä olen henkilökohtaisesti tyhmä ihminen, jolla ei ole henkilökohtaisia tahtotiloja. Sääli sua!
Usko on sokeaa, se pitää sisällään luottamuksen ja se on jokaisella henkilökohtainen. Kukaan toinen, kuten esim. sinä et voi koskaan ja missään olosuhteessa päästä selville minun henkilökohtaisen uskon tasosta, vaikka kuinka nytkin yrität kiemurrella. Sinä olet tietävinäsi että minun henkilökohtainen usko ei ole minun omiin tuntoihini perustuvaa uskoa.
Aivopesty usko taas ei ole uskonnollista uskoa ollenkaan vaan aivotoimintaa ilman rakkaudellisia TUNTEITA, tai mitään tunteita. Sen seuraamuksia ovat sitten tälläkin foorumilla ja siinä kirjassa ne ihmiset, kärsimysesimerkkeinä. Ei ihme jos ahistaa...
>>Ehkäisyn synnillisyyttä ei kukaan edes miettinyt ennen kuin puhujat alkoivat hehkuttaa sitä.>>>
Henkilökohtainen uskoni ei mieti sitä edellenkään. Joskus kävi mielessä, mutta meni ohi. Elämän luonnollisin asia ei mietitytä, mutta ihmislähtöiset asiat kuten meikkaus tai korvakorut joskus mietityttää. Kuitenkin uskoni on minulle niin suuri kantava voima, etten ajastani uhraa kovin montaa minuuttia korvakorumietintöihinikään.
Ehkäisyn synnillisyyttä ei edelleenkään toitota juuri muut kuin ulkopuoliset ihmiset. Uskovaisten seurojen saarnoissa en muista aiheesta mainitun koskaan, kotona en koskaan ja päivämieslehdessäkin aiheeseen törmää silloin kun ulkopuoliset ovat nostaneet aiheesta kohun.
Minulle ehkäisemättömyys on omassatunnossa. Omassatunnossani on paljon muutakin, koko elämä. Omatuntoni kertoo minulle ettei saa esim. tappaa pääskystä. Jos nousisi kohu ettei pääskystä saa tappaa, niin ehkä päivämiehessäkin olisi kirjoitus että pääskysen tappaminen on Jumalan sanan vastainen teko.
>>Jos hammastahnan käyttökin paasattaisiin synniksi sillä perusteella, ettei ihmisen ole lupa päättää karieksen elosta, loppuisi hampaiden pesu kokonaan.>>
En minä osaa tuohon typeryyteen sanoa muuta kuin että olen minä mielestäsi tyhmä kuin aasi, eikä aasille edes annettu järkeä alunperinkään :(. - aivopesusta.
vanhoillislestadiolainen kirjoitti:
>>Onhan se toki hyvä yhdistelmä, mutta vanhoillislestadiolaisella ei voi olla ommaatuntoa>>
Kyllä minulla on. Jos uskoisin sinua niin sitten ei olisi, vaan olisi sinuntunto.
>> vaan yhteistunto, jota ohjelmoidaan viikottain erilaisissa tilaisuuksissa,>>
Niin, tuo ei ole henkilökohtaista. Ohjelmapaketti se on sinunkin päässä. Opittua kaavaa noudatat ja sen vanki olet. Sinun ohjelmoitu paketti suoltaa sitä että minä olen henkilökohtaisesti tyhmä ihminen, jolla ei ole henkilökohtaisia tahtotiloja. Sääli sua!
Usko on sokeaa, se pitää sisällään luottamuksen ja se on jokaisella henkilökohtainen. Kukaan toinen, kuten esim. sinä et voi koskaan ja missään olosuhteessa päästä selville minun henkilökohtaisen uskon tasosta, vaikka kuinka nytkin yrität kiemurrella. Sinä olet tietävinäsi että minun henkilökohtainen usko ei ole minun omiin tuntoihini perustuvaa uskoa.
Aivopesty usko taas ei ole uskonnollista uskoa ollenkaan vaan aivotoimintaa ilman rakkaudellisia TUNTEITA, tai mitään tunteita. Sen seuraamuksia ovat sitten tälläkin foorumilla ja siinä kirjassa ne ihmiset, kärsimysesimerkkeinä. Ei ihme jos ahistaa...
>>Ehkäisyn synnillisyyttä ei kukaan edes miettinyt ennen kuin puhujat alkoivat hehkuttaa sitä.>>>
Henkilökohtainen uskoni ei mieti sitä edellenkään. Joskus kävi mielessä, mutta meni ohi. Elämän luonnollisin asia ei mietitytä, mutta ihmislähtöiset asiat kuten meikkaus tai korvakorut joskus mietityttää. Kuitenkin uskoni on minulle niin suuri kantava voima, etten ajastani uhraa kovin montaa minuuttia korvakorumietintöihinikään.
Ehkäisyn synnillisyyttä ei edelleenkään toitota juuri muut kuin ulkopuoliset ihmiset. Uskovaisten seurojen saarnoissa en muista aiheesta mainitun koskaan, kotona en koskaan ja päivämieslehdessäkin aiheeseen törmää silloin kun ulkopuoliset ovat nostaneet aiheesta kohun.
Minulle ehkäisemättömyys on omassatunnossa. Omassatunnossani on paljon muutakin, koko elämä. Omatuntoni kertoo minulle ettei saa esim. tappaa pääskystä. Jos nousisi kohu ettei pääskystä saa tappaa, niin ehkä päivämiehessäkin olisi kirjoitus että pääskysen tappaminen on Jumalan sanan vastainen teko.
>>Jos hammastahnan käyttökin paasattaisiin synniksi sillä perusteella, ettei ihmisen ole lupa päättää karieksen elosta, loppuisi hampaiden pesu kokonaan.>>
En minä osaa tuohon typeryyteen sanoa muuta kuin että olen minä mielestäsi tyhmä kuin aasi, eikä aasille edes annettu järkeä alunperinkään :(.>>Niin, tuo ei ole henkilökohtaista. Ohjelmapaketti se on sinunkin päässä>>
Se on kyllä totta, että jokainen ihminen on lapsuudessa ohjelmoitu, käytännössä kuitenkin tahattomasti. Tahattomuuskin on suhteellista, kuin veteen piirretty viiva. Moni kasvattaja kokee ja painottaa joitakin asioita hyvinä asioina, vaikka jonkun toisen mielestä asiat eivät samoilla painotuksilla ole niin hyviä.
Kaikki terveet ihmiset ovat toisen ihmisen muokkaamia. Muokkausta tapahtuu ihmisten käytöksen, hajujen, makujen yms. muodossa. Jos pieni lapsi esim. säikähtää jotakin, niin hänen mieleen jää siitä muistikuva ja vanhana ihmisenäkin se voi vaivata tiedostamatta, ellei sitä asiaa ole käsitelty. Ihminen oireilee esim paniikkihäiriökohtauksina ilman syytä. Syyt ovat piilossa tiedostomattomassa mielessä.
Kouluissa muokkausta tapahtuu organisoidusti, mutta siihen mennessä ihminen on jo muokkaantunut muotoonsa, eikä siten enää juuri muokkaannu.
Ihminen muokkaantuu myös luonnollista tietä. Hajut, värit, äänet yms. Mitä enemmän ihminen imee luonnosta ja vähemmän ihmisestä sitä terveempi hän on.
Tunne on tärkein. Omatunto.
Ihminen saa syntymälahjana omantunnon. Sen kautta toimii suora yhteys Jumalaan. Omantunnon yhteys toimii sitä paremmin mitä vähemmän järkeä on aivopesty. Järki on ihmisestä ja omatunto Jumalasta.
Ihmisen aivopesu esim. korvakorusynnillä ei ole uskon este. Jokainen järjen aiheuttama vamma on toki ylimääräinen rasite uskon tiellä, mutta ei este.
Periaatteessa mikään aivopesu ei ole uskon este niin kauan kuin omatunto toimii. Korvakoru ei ole omantunnon asia vaan järjen keksimä rasite. Ihminen ei ole täydellinen, paitsi pieni vauva kohdussa, mutta sinnekin jo järjen äänet kuuluvat.
Ihminen ei ole täydellinen ja jokaisella meillä on ihmislähtöinen rasitteemme, kenellä korvakoruttomuus kenellä viinilasittomuus. Älkää siis ihmetelkö miksi korvakorujen käyttämättömyys ei ole autuuden ehto, vaikka uskovaiset eivät niitä käytäkään. Ne ovat niitä ihmislähtöisiä rasitteita joita joka ikisellä ihmisellä on ja varsinkin uskovalla ihmisellä, mutta myös muilla. Tapoja.
Ihminen voi siis olla uskovainen puhtaalla omallatunnolla, vaikka hän olisi aivopesty. Uskoon ei kuitenkaan voida aivopestä, se on henkilökohtainen tila, johon ei voida vaikuttaa järjellä.
Kukaan ei voi nähdä toisen henkilökohtaista uskoa. Sen voi nähdä ainoastaan seurannaisvaikutusten kautta, eli uskon hedelminä. - Petra 22
aivopesusta. kirjoitti:
>>Niin, tuo ei ole henkilökohtaista. Ohjelmapaketti se on sinunkin päässä>>
Se on kyllä totta, että jokainen ihminen on lapsuudessa ohjelmoitu, käytännössä kuitenkin tahattomasti. Tahattomuuskin on suhteellista, kuin veteen piirretty viiva. Moni kasvattaja kokee ja painottaa joitakin asioita hyvinä asioina, vaikka jonkun toisen mielestä asiat eivät samoilla painotuksilla ole niin hyviä.
Kaikki terveet ihmiset ovat toisen ihmisen muokkaamia. Muokkausta tapahtuu ihmisten käytöksen, hajujen, makujen yms. muodossa. Jos pieni lapsi esim. säikähtää jotakin, niin hänen mieleen jää siitä muistikuva ja vanhana ihmisenäkin se voi vaivata tiedostamatta, ellei sitä asiaa ole käsitelty. Ihminen oireilee esim paniikkihäiriökohtauksina ilman syytä. Syyt ovat piilossa tiedostomattomassa mielessä.
Kouluissa muokkausta tapahtuu organisoidusti, mutta siihen mennessä ihminen on jo muokkaantunut muotoonsa, eikä siten enää juuri muokkaannu.
Ihminen muokkaantuu myös luonnollista tietä. Hajut, värit, äänet yms. Mitä enemmän ihminen imee luonnosta ja vähemmän ihmisestä sitä terveempi hän on.
Ihminen saa syntymälahjana omantunnon. Sen kautta toimii suora yhteys Jumalaan. Omantunnon yhteys toimii sitä paremmin mitä vähemmän järkeä on aivopesty. Järki on ihmisestä ja omatunto Jumalasta.
Ihmisen aivopesu esim. korvakorusynnillä ei ole uskon este. Jokainen järjen aiheuttama vamma on toki ylimääräinen rasite uskon tiellä, mutta ei este.
Periaatteessa mikään aivopesu ei ole uskon este niin kauan kuin omatunto toimii. Korvakoru ei ole omantunnon asia vaan järjen keksimä rasite. Ihminen ei ole täydellinen, paitsi pieni vauva kohdussa, mutta sinnekin jo järjen äänet kuuluvat.
Ihminen ei ole täydellinen ja jokaisella meillä on ihmislähtöinen rasitteemme, kenellä korvakoruttomuus kenellä viinilasittomuus. Älkää siis ihmetelkö miksi korvakorujen käyttämättömyys ei ole autuuden ehto, vaikka uskovaiset eivät niitä käytäkään. Ne ovat niitä ihmislähtöisiä rasitteita joita joka ikisellä ihmisellä on ja varsinkin uskovalla ihmisellä, mutta myös muilla. Tapoja.
Ihminen voi siis olla uskovainen puhtaalla omallatunnolla, vaikka hän olisi aivopesty. Uskoon ei kuitenkaan voida aivopestä, se on henkilökohtainen tila, johon ei voida vaikuttaa järjellä.
Kukaan ei voi nähdä toisen henkilökohtaista uskoa. Sen voi nähdä ainoastaan seurannaisvaikutusten kautta, eli uskon hedelminä.####Kukaan ei voi nähdä toisen henkilökohtaista uskoa###
Kyllä voi, olen kuullut että Mari Leppälä (Juha Pentikäisen lapsi) voi nähdä paljon muutakin. Hän voi nähdä ehkäisyn, mutta arvaa mitä? Et usko kummiskaa, Hän voi nähdä myös salaehkäisyn. Eikö olekin ihana asia olla uskomassa?
Minä olen kuullut muutaman nuoren lestadiolaisen sisaren minulle kertomana että toisissa sisarpiireissä on ollut puhetta ehkäisystä. Sisarpiirissämne on myös ihmisiä jotka ovat kertoneet välillä ehkäisevän. Sehän ei ole uutinen jokainen kiinnostunut voi havaita, että eteläsuomen perheet ovat pienempiä kuin kylmässä ja karussa Rovaniemellä.
Ja tällä palstalla samasta asiasta puhuvat varsinkin e p ä u s k i s e t.
Koskaan aiemmin en ole kuullut mainitun salaehkäisystä?
Mitähän Mari tarkoitti?
1.
Siis vl:stä osa ainakin ehkäisee, ok! Itse ovat kertoneet sisarpiireissä ja kynttiläillallisilla ehkäisevänsä.
2. Loput ehkäisee salaa. Itse eivät ole kertoneet, mutta Mari oli kärpäsenä katossa?
3. Jos vielä joku ryhmä jäi, niin ne on rämemajavia, niinkö /? - Leunari Typpö
aivopesusta. kirjoitti:
>>Niin, tuo ei ole henkilökohtaista. Ohjelmapaketti se on sinunkin päässä>>
Kukaan ei voi nähdä toisen henkilökohtaista uskoa. Sen voi nähdä ainoastaan seurannaisvaikutusten kautta, eli uskon hedelminä.Missä kohden Uusi Testamentti opettaa että omatunto annetaan syntymä lahjana?
Olisi syytä kertoa Sanan paikat.
Ellei tuokin ole lestasaarnaajan päätelmiä Ilman Jumalan tahtoa.
Uskoon tuleminen, Kristuksen seuraaminen syntyy sovituksen sanasta ,evankeliumista.. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Hän loi järjen ja ymmärryksen jotta ihminen vio hänen Sanasa ja puheensa ymärtää.
Siis järkeä tarvitaan uskomisen asioissa. Usko ei synny lestamiesten saarnoissa.
Ymmärrä nyt: kun ihminen tulee uskoon evankeliuminja Pyhän Hengen vaikutuksesta
Pyhä Henki ottaa käyttöönsä ihmisen olemuksen, älyn ja järjen.
1Kor 3:16-17 2:14-16.
Kaiken tulee perustua Jumalan Sanaan Leunari Typpö kirjoitti:
Missä kohden Uusi Testamentti opettaa että omatunto annetaan syntymä lahjana?
Uskoon tuleminen, Kristuksen seuraaminen syntyy sovituksen sanasta ,evankeliumista.. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Hän loi järjen ja ymmärryksen jotta ihminen vio hänen Sanasa ja puheensa ymärtää.
Siis järkeä tarvitaan uskomisen asioissa. Usko ei synny lestamiesten saarnoissa.
Kaiken tulee perustua Jumalan SanaanLoiko kivijumala ihmisen omaksi kuvakseen? Onko kivisellä mielikuvitusjumalalla järkikin?
http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/02_vt_jumala.html
Kuulutteko siis Jahven kulttiin?- vanhoillislestadiolainen
Leunari Typpö kirjoitti:
Kaiken tulee perustua Jumalan Sanaan>>>Missä kohden Uusi Testamentti opettaa että omatunto annetaan syntymä lahjana?>>>
En tiedä. En tiedä myöskään missä kohden Uutta Testamenttia opetetaan lopuistakaan viidestä aistista niiden olevan syntymälahjoja. Epäilen, ettei niistä ole Siellä mainintaa. Ja miksikä olisikaan, koska muna oli ennen kanaa ja omatunto ennen käyttöohjeita Uudessa Testamentissa! En ole koskaan ajatellut, ei ole käynyt edes mielessä että maailmasta löytyy ihminen joka uskoo löytävänsä Uudesta testamentista ohjeet kuinka omatunto saadaan.
Säilyttämisohjeita varmasti on. Käy yrttitarhasta nääs polku joka Golgatalle vie ja se vie viimein taivaaseen mutta tie on suht tuskainen ja siinä on kyllä ohjetta ja opetusta hyvä saada.
>> Olisi syytä kertoa Sanan paikat.>>
Valitettavasti nyt jää paikat pisitämättä! Usko tulee kuulosta eikä luulosta!
>> Ellei tuokin ole lestasaarnaajan päätelmiä Ilman Jumalan tahtoa.>>
Ei, kyllä sinä rakas veli nyt keskustelet minun kanssa, enkä tunne yhtään lestasaarnaajaa joka nyt tässä asiassa toisi sinulle elämän. Ota tai jätä. Risti on nyt niin raskas!!
>>Uskoon tuleminen, Kristuksen seuraaminen syntyy sovituksen sanasta ,evankeliumista.>>
Tuosta on lähdettävä, koska siihen on tultu.
>>Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, Hän loi järjen ja ymmärryksen jotta ihminen vio hänen Sanasa ja puheensa ymärtää.>>
Nikö meinaa vio ymärikö okie?
>> Siis järkeä tarvitaan uskomisen asioissa.>>
Ei, kaikkea muuta vaan ei sitä. Järki on ainoa asia mitä siinä EI tarvita! Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanasta. Se on puhdasta sataprosenttista tunnetta, Jumalalta ihmiselle, Jumalan työnä ja vailla järkeä - edes vähääkään sitä, ei - EI!
>>Usko ei synny lestamiesten saarnoissa>>
Usko ei synny lestamiehen saarnoissa jo siitäkään syystä, että usko on jo olemassa - ennen saarnaa, se on ikuinen liekki joka ei sammu! Ihminen sensijaan voi syntyä uudelleen, vaikka usko onkin aina sama. Sekä ensimmäisen että toisen syntymisen synnyttäjä on sekin Jumala Itse. Ei siis lestasaarnaaja.
Ai, että äitikö synnyttää?
>>Ymmärrä nyt: kun ihminen tulee uskoon evankeliuminja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Pyhä Henki ottaa käyttöönsä ihmisen olemuksen, älyn ja järjen.>>
Höpsis, pitäisköhän sun käydä välillä lääkekaapilla? Sähän olet ihan sekasin! Tuota ei ainakaan lue siellä Uudessa testamentissa!
Ps.
Lopuksi rauhoittavaa hyräilyä unten valtakunnasta:
Äiti lasta tuudittaa, lasta tuntureiden.. Hyräilyä... vaikka kylmä hallayö.... Hyräilyä... Kerran lapsen lahjaks sain.... - Anonyymi
Leunari Typpö kirjoitti:
Kaiken tulee perustua Jumalan SanaanSuuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu veli Leunari Typpö !
Ensiksikin ihminen ei voi järjellään ymmärtää kristillisyyden asioita kun kirjoitit että uskoon tarvitaan järkeä . Jos olet vanhoillinen niin vanhoilliset erosivat kristillisyydestä 1902 Sirkanmaan johdolla ja vanhoilliset ovat myös ymmärtäneet ehtoollisen omanvsnhurskauden saarnasta kun Rovasti opettaa että vissimmästi kristitty saa synnit anteeksi ehtoollisessa mutta vanhoilliset kieltävät tämän . Sanassa on kirjoitettu että sydämen uskolla tullaan autuaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Ketkä ovat siis tulleet kristityiksi ? Ne jotka on sovitettu Jumalan kanssa totisen katumuksen ja parannuksen kautta . Ihminen ei voi tahdonvoimalkaan itselleen vaikuttaa katumusta parannusta rakkautta Jumalan pelkoa vaan kaikki ovat Pyhän Hengen työtä. Eikö se ole että se mikä puuttuu se uskosta puuttuu Amen .
- H.L.V-M
### Vanhoilislestadiolaisuus antaa ymmärtää itsestään olevansa välimies Jumalan ja ihmisen välillä, tämmä on valhetta sillä Välimies on edelleenkin Jeesus Kristus. ###
Tuo tulee vääjäämättä mieleen, kun kuuntelee puheita seuroissa! Siksi aiheellisesti kysynkin: "Miksi ei Jeesus Kristus yksin Välimiehenä riitä? En ole saanut raamatullista vastausta tähän. Miksi te kutsutte Jeesusta totuudeksi? Hän nimittäin todisti näin silloisille opetuslapsilleen.
Matt. 10:23
Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee
Vaan eipä tullut ja yhä mainostetaan että Jeesus tulee pian. Sehän olisi pitänyt Jeesuksen omien sanojen mukaan tapahtua jo lähes 2000 vuotta sitten.- Enon Tekiö
#Miksi te kutsutte Jeesusta totuudeksi?#
Samaa olen ihmetellyt! lappixille.
Miksikö kutsumme Kaikkivaltiasta totuudeksi.
A. Siksi kun Hän on sitä.
B. Hän itse sanoo olevansa sitä (Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Joh 14,6)
Jeesuksen sanoma oli aikamuodossa aori, jota ei Suomen aikamuodoissa ole, ja se toimii siinä näemmä hyvin.
Toisaalta, mihin Hän vertaa. Hän oli täällä maailman luomisessa, primus motorina ja sinne on pitkä aika ja tämä pari tuhatta vuotta siitä laskien on pieni aika.
Kes.Kesitas kirjoitti:
lappixille.
Miksikö kutsumme Kaikkivaltiasta totuudeksi.
A. Siksi kun Hän on sitä.
B. Hän itse sanoo olevansa sitä (Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Joh 14,6)
Jeesuksen sanoma oli aikamuodossa aori, jota ei Suomen aikamuodoissa ole, ja se toimii siinä näemmä hyvin.
Toisaalta, mihin Hän vertaa. Hän oli täällä maailman luomisessa, primus motorina ja sinne on pitkä aika ja tämä pari tuhatta vuotta siitä laskien on pieni aika.
Kes.Älä höpötä kesitas, Jeesus valehteli opetuslapsilleen. Ja toiseksi, neoliittikauden ihminen eli kymmeniätuhasia vuosia ennen kuviteltua luomista, joten olet pihalla kesitas.
- Aila Pajuoja
: "Miksi ei Jeesus Kristus yksin Välimiehenä riitä?
Tuntuu siltä, että vanhoilliset, jotka eivät pidä Jeesusta Kristusta ainoana Välimiehenä, ovat menneet lammastarhaan muuta kautta kuin Jeesus Kristus- ovesta. Eli ovatko he varkaita ja ryöväreitä? Tällainen kauhea asia tuli mieleeni. Toivottavasti olen väärässä!- 13+9
Voin lohduttaa että olet väärässä, Pyhä Henki vaikuttaa vanhoillislestadiolaisuudessa.
13+9 kirjoitti:
Voin lohduttaa että olet väärässä, Pyhä Henki vaikuttaa vanhoillislestadiolaisuudessa.
Miten se ilmenee?
Kes.- Stop!
13+9 kirjoitti:
Älä viitsi "13 9" laskea leikkiä vakavilla asioilla.
- 11+12
Se nähdään! Aikanaan.
- Aila Pajuoja
### Voin lohduttaa että olet väärässä, Pyhä Henki vaikuttaa vanhoillislestadiolaisuudessa. ###
Hyvä, että olen väärässä ja saan luottaa, että vanhoilliset pitävät Jeesusta Kristusta ainoana Välimiehenä ja uskovat, että myös minä olen uskovainen ja saanut kaikki syntini anteeksi ainoan Välimiehen sovintotyön johdosta, kun olen pyytänyt katuneena ne Häneltä anteeksi ja vaikka en ole koskaan eläessäni kuullut kohdalleni vanhoillisen julistamaa äänellistä synninpäästöä. Hyvä ja kiitos sinulle! Täällä on sitten monet kirjoittaneet väärin, että pitää mukamas olla joku vanhoillinen julistamassa synnit anteeksi, että ne voi saada anteeksi. Hyvä, että asia tuli nyt selväksi minulle ja vielä kerran kiitoksia sinulle oikaisusta!- Ulla sivusta
>Hyvä, että olen väärässä ja saan luottaa, että vanhoilliset pitävät Jeesusta Kristusta ainoana Välimiehenä ja uskovat, että myös minä olen uskovainen >
Miksi? En minäkään tarvitse sinun vakuuttelua minun uskolleni.
Siis tyyppi hei, kelaas vähän. Se on sairautta tuo sinun jankuttamisesi. Oletko kokeillut jotain lääkettä, tenoxii tai mitä niitä on? Kysys mellulta, se syö lääkkeitä paljon ja sillä vaikuttaisi olevan sama tauti, ellet ole juuri mellu itse, sekin muuntautuminen kuuluu samaan sairauteen. - uskovainen11
Nyt ymmärrän, Sirpa, sinun vuosia kestänyttä projektiotasi paremmin:
"--- vaikka en ole koskaan eläessäni kuullut kohdalleni vanhoillisen julistamaa äänellistä synninpäästöä." - Kerro!
Ulla sivusta kirjoitti:
>Hyvä, että olen väärässä ja saan luottaa, että vanhoilliset pitävät Jeesusta Kristusta ainoana Välimiehenä ja uskovat, että myös minä olen uskovainen >
Miksi? En minäkään tarvitse sinun vakuuttelua minun uskolleni.
Siis tyyppi hei, kelaas vähän. Se on sairautta tuo sinun jankuttamisesi. Oletko kokeillut jotain lääkettä, tenoxii tai mitä niitä on? Kysys mellulta, se syö lääkkeitä paljon ja sillä vaikuttaisi olevan sama tauti, ellet ole juuri mellu itse, sekin muuntautuminen kuuluu samaan sairauteen.Oletko vl-puhujien kimppahuora?
- kalevi tenoxille ;)
Kerro! kirjoitti:
Oletko vl-puhujien kimppahuora?
*Kysys mellulta*
Tämä kai aikaansai "rykäyksesi* ;)
- Aila Pajuoja
En minä tarvitse sinun vakuutteluasi, vaan kysymys on yleisestä linjasta eli siitä. että hyväksyvätkö vanhoilliset ainoaksi Välimieheksi Jeesuksen Kristuksen ja usko Häneen yksin antaa synnit anteeksi vaiko pitää olla vanhoillinen julistamassa ne anteeksi eli silloin yksin Jeesus Kristus ja usko Häneen ja Hänen sovintotyöhönsä ei yksin riitä!
- Älä valehtele.!!!
Älä valehtele.!!!
vanhoilliset pitävät Jeesusta Kristusta ainoana Välimiehenä ja uskovat, että myös minä olen uskovainen
Nimenomaan "vanhoilliset" uskovat että "minä" olen uskovainen.
Selvää tekstiä - Sinulle!
Me muut olemme ja ajat sitten ymmärtäneet että teidän suurin ongelma on se kun lestat eivät pidä Teidän uskoa oikeana. Tai eivät ylipäänsä noteeraa muita uskontoja. Siksihän te täällä parveillettekin ja kukaan lesta tuskin edes keskustelee aiheesta...
- Aila Pajuoja
En valehtele ja on hyvä jos näin on, mutta kokemukseni seuroissa ja seuroissa kuuntelemisesta ja varsinkin suhtautumisessa toisia uskovaisia, jopa omiakin kohtaankertovat toisenlaista kieltä.
## teidän suurin ongelma on se kun lestat eivät pidä Teidän uskoa oikeana. ##
Eivät pidä oikeana, vaikka itse olen vl ja tallustelen mukana. Samoin serkkuni, jotka ovat lestadiolaisia. Melkein koko sukuni on pelkkiä lestadiolaisia ja edustavat sen eri haaroja. Käymme seuroissa, meillä on yhteinen usko ja sama seurakunnan pää; Jeesus Kristus, mutta silti olemme ikäänkuin eri joukkoa ja sinäkin sieltä sanot oikein Isolla Kirjaimella korostaen, että Teidän usko, kun pitäisi sanoa Meidän uskomme, koska usko on sama ja uskomme kohde on sama.- älä valehtele.
Hyvä, että olen väärässä ja saan luottaa, että vanhoilliset pitävät Jeesusta Kristusta ainoana Välimiehenä ja uskovat, että myös minä olen uskovainen
- ah hah hah hah haaaa
miksi et voi uskoa kuten uskot, miksi tarvit jonkun toisen toopen uskomaan myös sinun uskosi oikeaksi?
- vl nastolasta
Ymmärrän vanhoillisena, mitä Aila haluaa sanoa. Itse olen vähän samoilla linjoilla ja kirjoitan jo 40 vuotta liikkeessä olleena Sinulle näin:
Kysymyshän on, näin uskoisin, MEIDÄN, sinun ja minun yhteisestä uskosta. Uskomme vl:inä molemmat Jeesukseen Kristukseen ainoana Välimiehenä ja ainoana syntien anteeksiantajana. Seuroissa saamme kuulla tästä ja vielä vahvistuksena, mutta vain vahvistuksena todelliselle syntien anteeksisaamiselle uskosta Jeesukseen Kristukseen, äänellinen synninpäästö. Aila varmasti ihmettelee sitä, että kaikki eivät liikkeessä usko näin, vaan pitävät jumalan valtakunnasta julistettua äänellistä synninpäästöä niin välttämättömänä, että sen puuttumisen pohjalta kielletään uskovaisen nimitys kenen kohdalta tahansa, oli hän sitten vl tai joku muu. Ei ole ollenkaan olennaista kysymys siitä, että joku toinen vahvistaa tai ei vahvista toisen uskoa, vaan olennaista onko raamatullista ja oikein yleensä mennä tuomitsemaan omien sääntöjen ja vaatimusten vuoksi toisen uskoa. Sellainen kuva usein eivl-ille meistä ikävä kyllä jää. Onko Jahve Jeesuksen isä?
- tiedon jano
Onko Oula lappixen isä?
- Anonyymi
Vl on ihmisen 1900-luvun suunaus ja paras näistä oli aikoinaan Korpelaisuus mistä lestadioilaisus on saanut alkusa.
Kuitenkin Paavali ei koskaan tavannu Kristusta.
Olkoon niin mutta 1900-luvun lahkoja ei voi ymmärtää mutta Rakkaus on se tekijä kaikille joka yhdistää. - Anonyymi
Uskomisen perusta itselleni on Raamattu, etenkin UT, Isä, Jeesus ja Hänen sanansa ja evankeliuminsa, apostolien opetukset, Pyhä Henki.
Vuorisaarna on rajua tekstiä:
Matteus 5-7:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Matt.+5:1&rnd=1758317620679 :
Matt. 5: 1-16
1 Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä.
2 Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:
3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
Ei ole niinkään helppoa uskovaisen elää Jeesuksen Vuorisaarnan sekä kaikkien opetusten mukaan. Jopa apostolit päästäisivät meidät helpommalla. Mutta Jeesuksessa puhuukin Isä Jumala Itse, suoraan. Ja tämä pistää hiljaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.878071Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut
Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m906084Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,875567Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot675496Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1134730Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo1232498Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys362208Ei välimatka meitä erottanut
Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e51349Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!
Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol71344Kohta taas mesikämmeneen
Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa441190