X300 vanne

BRG

Osaako joku varmistaa X300:n vanteen pulttijaon. Alustavasti Autecin sivuilta www.autec-wheels.de löysin XJ:n jaoksi 5x108 ja sama näytti olevan X ja S-typelläkin. Eli käykö X/S-typen vanteet?

Aikaisemmissa keskusteluissa joku mainitsi, että ainakaan XJ40 ja X300 vanteet eivät ole yhteensopivia. Tuolla autecin sivuillakin puhutaan yleisesti vain XJ:stä, tarkoitetaan varmaankin uudempia XJ malleja?

Samaisen taulukon mukaan offset näyttää vaihtelevan vannekoon mukaan. Mikähän olisi oikea lukema X300:n 16" vanteille? Vai onko suurta merkitystä?

16

6100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaguvaari

      Jostain löysin tällaisen: "wheel lug spacing is 5x4 3/4 (4.75) with a 33mm negative offset"

      Nuo mitat tietysti tuumia, eli se on 120,65mm joka on eri kuin tuo 5x108.

      Minun mielestä tuo X300 pulttijako on eri kuin näiden uusien mallien.

    • HEE

      XJ40 pulttijako on 5x120,65mm. Ymmärtääkseni X300 on sama (aivan kuten tuossa yllä mainittiin), joten eikös nuo vanteet silloin käy ristiin... Mutta en nyt mene vannomaan joten saa ampua jos olen väärässä!

      Jos asia on nyt niin että Xj40 vanteet käy X300:een, niin mä olen nähnyt ainakin noita Azevin type A vanteita 40:sen alla.
      www.azev.com
      www.konig.fi

      • jaguvaari

        Noi XJ40 vanteet minun mielestä käy, tosin ne on yleensä 15x7 ja X300 on taas 16x7.

        Toi 15" voi olla hieman ahdas, riippuen vanteen mallista voi ottaa kiinni jarrun osiin...

        Tutkiskelin noita kun tilasin omaan X300:een vanteet talvipyörille.


      • BRG
        jaguvaari kirjoitti:

        Noi XJ40 vanteet minun mielestä käy, tosin ne on yleensä 15x7 ja X300 on taas 16x7.

        Toi 15" voi olla hieman ahdas, riippuen vanteen mallista voi ottaa kiinni jarrun osiin...

        Tutkiskelin noita kun tilasin omaan X300:een vanteet talvipyörille.

        Tuo x7 tarkoittaisi siis 7 tuuman PCD:tä eli kuvitteellista pulttiympyrän halkaisijaa. Mittaamalla minä saan X300:n PCD:ksi aika tarkkaan 7.5" eli kahden vastakkaisen pultin väli on aika tarkkaan tuo 112 mm. Muut vaihtoehdot menee kauemmaksi:

        7" x 25.4 / 1.7012 = 104,5
        7.5" x 25.4 / 1.7012 = 112,0
        8" x 25.4 / 1.7012 = 119,4

        Laskukaava on ihan puhdasta geometriaa mutta tämä lyhyt 1.7012 kaava löytyy esim. sivun www.tyresave.co.uk/choose.html#SIZE pohjilta.

        Samoilla sivuilla löytyy XJ40 (oletan) nimenomaan 7.5" PCDn vanteilla:
        http://www.tyresave.freeserve.co.uk/carpix/jagdytec.jpg

        Mistä ihmeestä tuo 120,65mm tulee?

        Aika hämmentävää...


      • BRG
        BRG kirjoitti:

        Tuo x7 tarkoittaisi siis 7 tuuman PCD:tä eli kuvitteellista pulttiympyrän halkaisijaa. Mittaamalla minä saan X300:n PCD:ksi aika tarkkaan 7.5" eli kahden vastakkaisen pultin väli on aika tarkkaan tuo 112 mm. Muut vaihtoehdot menee kauemmaksi:

        7" x 25.4 / 1.7012 = 104,5
        7.5" x 25.4 / 1.7012 = 112,0
        8" x 25.4 / 1.7012 = 119,4

        Laskukaava on ihan puhdasta geometriaa mutta tämä lyhyt 1.7012 kaava löytyy esim. sivun www.tyresave.co.uk/choose.html#SIZE pohjilta.

        Samoilla sivuilla löytyy XJ40 (oletan) nimenomaan 7.5" PCDn vanteilla:
        http://www.tyresave.freeserve.co.uk/carpix/jagdytec.jpg

        Mistä ihmeestä tuo 120,65mm tulee?

        Aika hämmentävää...

        Taisin sekoittaa vähän käsitteitä, wheel lug spacing / PCD ja leveys. Onko täällä jossain toiminto, jolla voisi pikaisesti deletoida oman tyhmän viestinsä, ennenkuin muut lukee sen...


      • HEE
        BRG kirjoitti:

        Taisin sekoittaa vähän käsitteitä, wheel lug spacing / PCD ja leveys. Onko täällä jossain toiminto, jolla voisi pikaisesti deletoida oman tyhmän viestinsä, ennenkuin muut lukee sen...

        Se 5 pulttisen vanteen jaon mittaaminen oli muistaakseni vähän erikoinen...
        Olisko se mennyt jotenkin niin että otetaan yhden reiän ulkosyrjästä vastakaiselle puolelle pulttien reikien_keskeltä_menevälle kuvitteelliselle kehälle. Mulla oli tosta joskus joku linkkikin - mihinkähän se on nyt hävinnyt...


      • jaguvaari
        HEE kirjoitti:

        Se 5 pulttisen vanteen jaon mittaaminen oli muistaakseni vähän erikoinen...
        Olisko se mennyt jotenkin niin että otetaan yhden reiän ulkosyrjästä vastakaiselle puolelle pulttien reikien_keskeltä_menevälle kuvitteelliselle kehälle. Mulla oli tosta joskus joku linkkikin - mihinkähän se on nyt hävinnyt...

        Noi 15x7 ja 16x7 tarkoittaa vanteen halkaisijaa ja leveyttä tuumina, eli niillä ei ole mitään tekemistä pulttijaon kanssa.

        X300:ssä on yleensä 16" vanne (sportissa leveämpi 16x8 ja XJR:ssä 17x8) ja XJ40 oli yleensä 15" vanne.

        Pulttijako saattaa olla sama mutta vanteen halkaisija eri, kannattaa tarkistaa asia ennenkuin tilaa vanteita, tämä on MUTU tietoa...


      • HEE
        HEE kirjoitti:

        Se 5 pulttisen vanteen jaon mittaaminen oli muistaakseni vähän erikoinen...
        Olisko se mennyt jotenkin niin että otetaan yhden reiän ulkosyrjästä vastakaiselle puolelle pulttien reikien_keskeltä_menevälle kuvitteelliselle kehälle. Mulla oli tosta joskus joku linkkikin - mihinkähän se on nyt hävinnyt...

        Taisin puhua kakkaa mittaamisesta:

        http://www.tyresave.co.uk/fitmentc.html#TECH


      • BRG

      • HEE
        BRG kirjoitti:

        Kyllä tuo XJ40/X300 pulttijako on sama, esim.
        http://www.coventrywest.com/wheels.htm
        kauppaa samaa vannetta molemmille.

        Tiedättekö vielä, mikä on vanteen keskiöreijän koko?

        Nyt pitää taas vähän pinnistellä muistin kanssa, mutta kyllä se taisi olla 74mm - vai olisikohan taas ollut niin että ihan tarkka mitta oli joitain millin osia yli tai ali 74mm, koska tuo originaali mitta on tuumissa. Ts. 74mm pitiäisi olla tarpeeksi lähellä.


      • Test Driver
        HEE kirjoitti:

        Nyt pitää taas vähän pinnistellä muistin kanssa, mutta kyllä se taisi olla 74mm - vai olisikohan taas ollut niin että ihan tarkka mitta oli joitain millin osia yli tai ali 74mm, koska tuo originaali mitta on tuumissa. Ts. 74mm pitiäisi olla tarpeeksi lähellä.

        Johan oli keskustelua! Noita mittanippeleita en tieda edes mina.

        Fakta:
        XJ40 ja X300 ja X308 vanteet kayvat ristiin.

        Palstalle kirjoitteleva RR92 etsi aikanaan vanteita 40:een ja totesi, etta Azevilla on oikea offset. Taisi ostaa 17".
        Jos offset on vaara, ottaa rengas kiinni lokariin kaannettaessa jyrkasti. Tama oli toisen kaverin kokemus vanteesta, jonka pulttijako oli sinallaan oikea.

        Tarkkoja mittoja en tieda, mutta BMW 5-sarjan vanne kay Jaguariin, jos keskioreian hioo suuremmaksi. Niissa on siis sama pulttijako ja offset.

        Kalliimpia vanteita loytyy Fondmetalilta (kaverilla oli sellaiset Lattice-malliset ristikkovanteet).

        Vanteiden ristiinsopivuus on selkea juttu, jos tuntee nyky-Jaguarien nippelihistoriaa: Kiwi-vanteet lanseerattiin 40:een muistaakseni v. 1992, josta ne siirtyivat seuraajaan eli 300:een. Myos erittain hyvan nakoinen Dimple-vanne siirtyi 300:sta 308:iin, joten sopivuus on ilmeinen. Tekee 40:sta aika tykkihyvannakoisen! Nimimerkilla "turhan tiedon mestari".

        (Joo, tiedan: olisi toki voinut kayda niin, etta pulttijako/offset muuttuu, mutta vanteen ulkonako pidetaan samana. Lie kuitenkin epatodennakoinen ratkaisu.)


      • HEE
        Test Driver kirjoitti:

        Johan oli keskustelua! Noita mittanippeleita en tieda edes mina.

        Fakta:
        XJ40 ja X300 ja X308 vanteet kayvat ristiin.

        Palstalle kirjoitteleva RR92 etsi aikanaan vanteita 40:een ja totesi, etta Azevilla on oikea offset. Taisi ostaa 17".
        Jos offset on vaara, ottaa rengas kiinni lokariin kaannettaessa jyrkasti. Tama oli toisen kaverin kokemus vanteesta, jonka pulttijako oli sinallaan oikea.

        Tarkkoja mittoja en tieda, mutta BMW 5-sarjan vanne kay Jaguariin, jos keskioreian hioo suuremmaksi. Niissa on siis sama pulttijako ja offset.

        Kalliimpia vanteita loytyy Fondmetalilta (kaverilla oli sellaiset Lattice-malliset ristikkovanteet).

        Vanteiden ristiinsopivuus on selkea juttu, jos tuntee nyky-Jaguarien nippelihistoriaa: Kiwi-vanteet lanseerattiin 40:een muistaakseni v. 1992, josta ne siirtyivat seuraajaan eli 300:een. Myos erittain hyvan nakoinen Dimple-vanne siirtyi 300:sta 308:iin, joten sopivuus on ilmeinen. Tekee 40:sta aika tykkihyvannakoisen! Nimimerkilla "turhan tiedon mestari".

        (Joo, tiedan: olisi toki voinut kayda niin, etta pulttijako/offset muuttuu, mutta vanteen ulkonako pidetaan samana. Lie kuitenkin epatodennakoinen ratkaisu.)

        Nyt kerran päästiin vauhtiin, niin lisään tähän vielä sen että se bemarin vanteen pulttijako EI ole sama kuin 40:sen, vaan se on 5x120mm. Jagessa se on siis 5x120,65mm. Offset löytyy muistaakseni tosi lähelle oikein. Keskiöreiässä on muistaakseni 90-luvun alun malleissa tuon 2mm heitto jonka saapi näppärästi pois sorvissa. Uudemmissa malleissa keskiö taitaakin olla sitten jo liian iso.
        Siitä voidaankin sitten keskustella enemmän että kannattaako näin tehdä...
        Ja tuohon lokariin kiinniottamiseen vaikuttaa aikalailla myös valittu rengaskoko.

        Luulin muuten että 308 vanteet ei käy 40:een... aina sitä oppii lisää!

        terveisin: Turhan Tiedon Ystävät r.y.


    • BRG

      Kyselin muutamasta liikkeestä peltivanteita talvipyörien alle ja aika arvokasta peltiä on, paras tarjous on 92e/kpl.

      Mitens on, ajeletteko talvisin alu vai peltivanteilla? Nykyiset aluthan kestää jo aika hyvin suolaa, mutta kuulemma niitä pitää kuitenkin puunata talvella aika säännöllisesti, jotta pysyisivät kunnossa. Pitääköhän paikkaansa vai onko pelkkää legendaa?

      • Test Driver

        Ajan aluilla.
        Syy: autossa tuli mukana toiset valssit talvirenkaille ja ne ovat ristikkovanteet, joita maahantuoja aikanaan myi talvivanteiksi. Sellaiset, joiden keskiossa lukee RW.

        Edelleen olen siina kasityksessa, etta talvirenkaalle parempi on peltivanne nimen omaan tuon syopymisen vuoksi.
        Tosin: en ole havainnut merkittavaa syopymista omissa 14 talvea ajetuissa vanteissani. Eivat ne enaa uuden nakoiset ole, mutta ei olisi 14-vuotias peltivannekaan.

        Tarkkuutta, ettei vanne naarmuunnu ja ennen kesasailoon laittamista vanne kandee pesta huolella.
        Ne kannattaa myos vahata, silla silloin niista lahtee lika ja jarrupoly likipa pyyhkaisemalla. Tyon helpottamiseksi olen kayttanyt ei sinallaan kovin hyvaa Turtle Wax Zip Expressia, joka on suihkepullossa. Sita ei tarvia erikseen kiillottaa, joten tyon tekee nopsaan. Myos sen puhdistusominaisuudet ovat liki nolla, joten vanteen pitaa olla puhtaahko, kun sita kayttaa. Se on kuitenkin antanut hyvan suojan ja vanteet pysyvat helposti puhtaina.

        Peltivanteisiin myytava Jaguarin kapselisarja on myos tyyriimman puoleinen.

        Olen joskus tuuminut, pitaisiko panna pystyy ostokonsortio, jossa porukalla hankittaisiin sopivaiset vanteet jostain. Kyselijoita on nimittain ollut aika paljon.


      • HEE

        Kyllähän ne peltivanteet (tai teräsvanteet) maksaa...
        Puunaamisesta en tiedä - ajan itse peltivanteilla talvella tai niillä kompromissi sellaisilla.
        Eikös nuo nykyiset vanteet ole usein lakattuja tai maalattuja. Se voisi varmaan selittää tuon suolakestävyyden. Noita kesävanteita olen vahannut säännöllisesti jollain Korrek -vahalla. lähteepi jarrupöly helpommin pois... auttaiskohan tuo suolaongelmiin?


    • BRG

      Koska peltivanteetkin on niin hintavat, tyytyisin kyllä käytettyihinkin, joko pelti tai alu.

      Eli jos näette jossain myytävänä 16x7 vanteita 5x120.65 jaolla, offset 33, 74 mm keskiöreikä, niin olisin kiitollinen tiedoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe