moi!!
syön propralia aina "jännittävissä" tilanteissa, mutten kuitenkaan kovin usein, ehkä n. kerran viikossa ja otan puolikkaan 10mg:sesta.
olen siis lukion toisella luokalla, sosiaalinen ja avoin, mutta jännitän aivan tajuttomasti esiintymisiä sun muita. propralista olen saanut oivan avun, mutta esim. tänään oli ilo huomata että selvisin päivästä melko hyvin ilman lääkettä.
pystyn vastaamaan tunnilla suht hyvin lyhyisiin kysymyksiin ja myöskin esittelemään itseni jne. oikeastaan ainut, mitä jännitän aivan tajuttomasti on ÄÄNEEN LUKEMINEN. kun viittaan ja vastaan tunnilla, en ehdi jännittää tilannetta ollenkaan, joten vastaus tulee luontevasti ja rennosti. mutta jos pitää esim. kielten tunnilla lukea luokalle pätkä kappaleesta tai äikäntunnilla lukee omaa kirjoitelmaa tai vaikka vain pientä pätkää novellista, sydän hakkaa tajuttomasti ja hikoilen. se on NIIN noloa!! ja tuntuukin niin hassulta kun pystyn kuitenkin vastaamaan kysymyksiin mutta lukeminen on aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
tämä voi ehkä johtua siitä että on huonoja kokemuksia ääneen lukemisesta kun on alkanu jännittää, niin nyt sitten jännittää kahta kauheemmin ja elimistö reagoi vaistomaisesti. olen yrittänyt keskittää huomiotani muuhun, ja jopa muutaman kerran paennut paikalta vessaan.
apua olen myös saanut EFT menetetelmästä, mutta ei tuohon lukemisjännittämiseen sekään auta kun tekee mieli vaan poistua paikalta.
lievää kahvikuppineuroosiakin on ollut joskus, aina en pysty syömään kunnolla. ja huomaan että kaveritkin ovat alkaneet kiinnittää huomiota jännittämiseeni.
pelottaa että ei kai nämä ole oireita paniikkihäiriöistä?! kauhistuttaa kun vielä menin varaamaan maltan kielikurssin ensi kesälle. pitäisiköhän perua?
olisi kiva jos osaisitte sanoa jotain..
lukeminen
2
245
Vastaukset
- smasma
moi!mulla on aivan sama tilanne...meni kokoajan vain pahemmaksi ja pahemmaksi...jos oli jotain esitelmää tulossa vaikka vasta lukukauden lopussa otin heti kamalat paineet kun kuulin että sellasta olisi tiedossa.lopulta jännittäminen alkoi vaivata elämää niin ettei voinut enää elää normaalisti.mieleen tuli ettei tämä ollut enää mitn tavallista jännitystä mitä nyt on tasaisesti jokaisella ihmisellä. menin lääkäriin kun menin II-asteen ekalle luokalle.lääkäri kyseli oireeni jne. ja paniikkihäiriö se oli. en olisi sitä uskonut mutta totta se oli.sain siihen lääkityksen joka ei mun mielestä tehoa yhtään.
mulla on sama että vastaamaan pystyn lyhyesti jne mutta pitemmät lukemiset ääneen ja nää ei onnistu sitten ollenkaan.tämä myös masentaa minua etten voi elää normaalisti vaan kokajan pitää jännittää koska tulee seuraava kerta kun täytyy jotain luke jne.koulunkäynnistäkin on tullut tämän myötä tosi vastenmielistä..
sanoisin että kannattaa käydä lääkärissä, se voi olla paniikkihäiriö. itellänikään en oli osannut aivan mitään paniikkia epäillä kun en sen kummosempia kohtauksia saanut.mutta niin se vain sitten oli.
hyviä jatkoja ja koita jaksella,kiitos tästä kirjotuk´sesta oli lohduttavaa kuulla etten olekkaan aivan ainut ttästä kärsivä!:)- Jösse
Ei sen tarvitse silti mitään paniikkihäiriötä olla. Itselläni on ollut ihan samanlaista jo kymmenen vuoden ajan, ja myös mulla esitelmien lisäksi nimenomaan äänen lukeminen on vetänyt "paniikkiin" ja lamaannuttanut hengityksen niin ettei tahdo saada sanaa suusta. Välillä on ollut parempia ja välillä huonompia aikoja,mutta aikaa myöten olen oppinut suhtautumaan asiaan hiukan kevyemmin. Onhan se aina noloa, kun ihan tavallisessa tilanteessa on yhtäkkiä ihan paniikissa mutta toisaalta se on tosi yleistä, ja sitäpaitsi paljon pahempiakin ongelmia ihmisellä voi olla (vaikka vakava sairaus jne.) Propral on ollut suureksi avuksi, ja vaikka aina ei pysty sen tarvetta ennakoimaankaan ja "paniikki" iskee, nautin silti täysillä elämästäni enkä myöskään enää ajattele että muut tämän vuoksi pitävät minua hulluna tai jotain. Ihmiset ovat paljon ymmärtäväisempiä kuin usein luulisi, ja tärkeintä on itse osata laittaa asiat tärkeysjärjestykseen ja ymmärtää kuinka paljon pahemminkin asiat voisivat olla. Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332459
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061257- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060