Tekisi mieli aloittaa lentoharrastaus. Rahaa kurssin jälkeen olisi käyttää n. 10k vuodessa.
Ensin ajattelin, että PPL(H) voisi olla paikallaan. Sitten tsekkasin hinnat ja päätin unohtaa hekot. Eikä koulutuspaikkojakaan näyttänyt olevan enää Suomessa.
Sitten katsoinkin kiinteäsiipisiin ja PPL(A) oli ensimmäisenä mielessä. MIK:llä on Diamond DA20 joka vaikuttaisi aika kivalta koulutuskoneelta, mutta Patriallapa on lasiohjaamollinen Tecnam. Patrian hinnoista en ottanut selvää, pitää soitella. BF-lennolla on vanhoja koneita ja siedettävät hinnat.
Mutta sitten huomasin, että voisikin käydä LAPL(A) kurssin. En vain tajua mikä on ero käytännössä PPL(A):han? Tarkoituksena on lennellä lähinnä Saarenmaan mökille ja ehkä tuonne Oulun korvillekin välillä. Onnistuuko moinen helposti (=hetken mielijohteesta)? Koiran ja vaimon, sekä matkatavaroiden kanssa.
Ja sitten menin ilmailuliiton sivuille jossa puhuttiin, että mopulla on menty etelä-eurooppaan saakka. Halpaa lentämistäkin kehuttiin. Mutta jälleen kerran: onko helpoa lähteä lentämään vaikka viroon? Ja onko olemassa nelipaikkaisia mopuja?
Ultria ei kait ole nelipaikkaisena vuokrattavana Malmilla?
Vaihtoehtojen tärkeimmät erot eivät käy oikein mistään selkeästi esiin.
Mitäs mieltä voorumilaiset ovat? Mitä kurssia lähtisitte näillä spekseillä suosittelemaan?
Lentämään. Vaihtoehtoja. Ehdotuksia?
9
397
Vastaukset
Moi Wannabe,
jos olisin sinun asemassasi ja
jos tiedän että lentorektilläni koneessa tulee olemaan max 4 henkeä ja
jos riittää, että voin lentää vain päiväsaikaan (ts ei yöllä)
niin ottaisin yhteyttä Vääksyssä toimivaan Ble Skies Aviation Oy:öön ja pyytäisin tarjouksen LAPL-lupakirjakurssista.
LAPL-kirjalla saat lentää päiväsaikaan "tavallisia" yksimoottorisia tyyppihyväksyttyjä lentokoneita Cessna, Piper, Diamond, Cirrus ja vaikka mitä muita joiden paino on max 2000 kg ja joihin on lastattu enintään 4 henkeä, itsesi mukaan lukien.
LAPL(A) -lupakirja voidaan myöhemmin täydentää lisäopinnoilla ja -kokemuksella PPL(A) -lupakirjaksi. Tällöin tulevat mahdolliseksi esim.yöälentokelpuutus, yli 2000 kg koneilla lentäminen, mittarlilentokelpuutus ja > 4 hngen lennättäminen.
http://www.blueskies.fi/?sivu=lapl- Wannabelentäjä
Unohtui mainita, että Espoo on asuinlokaatio ja Malmi lähin kenttä. Vesivehmaa on hiukan kaukana...
Kiitos Peter T.
Lenteleekö immeiset paljonkin yölentoja? Voisin kuvitella, että talvella tulisi jonkunverran moista harrastettua? Jos haluan perjantaina töiden jälkeen lentää vaikka Kuhmoon, niin ilmeisesti se onnistuu vain kesäisin kun on valoisaa vielä 8-9pm eli laskeutumisen aikoihin? Talvella pitäisi olla siis PPL ja NF paprut. Ja nyt kun tarkemmin miettii niin 9-17 työssäkäyvä ihminen voi LAPL papruilla siis lennellä vain viikonloppuisin?
Ehkäpä tuo LAPL kuulostaa kuitenkin parhaalta vaihtoehdolta näin alkuunsa.- Wannabelentäjä
Tjaa LAPL saa myös näköjään liittää yölentokelpuutuksen (blueskies.fi). Vaikuttaa siis oikeinkin hyvältä.
Muita mielipiteitä vielä? Ja saako LAPL siis lentää mm. Viroon?
BlueSkies taitaa olla edelleen lähin LAPL-kouluttaja pääkaupunkilaiselle. Lupakirjaluokka on uusi ja koulutuslupaa ko. koulutukselle ei taida olla kenelläkään Malmilla toimivalla lentokoululla. (Jois tilanne on äskettäion muuttunut, korjatkaa ihmeessä).
Ja kyllä, LAPL on voimassa sellaisenaan kaikissa ns EASA-valtioissa.- Wannabeultris
Saako PPL tai LAPL lentää ultria?
Tarvitaan ultrakelpuutus siihen *PL -lupakirjaan.
Eli teoriaa ja lentoa hiukkasen. PPL-pilotille vaaditaan vähintään 2 h lisäkoulutus.- alta_vista
Tervetuloa vain hienon harrastuksen pariin!
Selllainen pikku realismin ripaus kuitenkin, että VFR-lentämisessä pitää Suomen oloissa varautua siihen että huono sää estää lentämisen. Varsinkin talvikaudella, mutta yleensä tulee kesäkaudellakin muutamia usean päivän jaksoja jolloin sää ei salli lentämistä. Eihän se haittaa jos on aikaa odottaa kelin paranemista, mutta jos esim. kotiin on pakko ehtiä takaisin maanantaiaamuksi niin kannattaa varautua siihen että paluumatkan voi tehdä myös maitse.
Ratkaisu tähän on mittarilento- eli IFR-kelpuutus, joka kuitenkin on melko kallis paperi ja siksi Suomessa harrastuslentäjillä harvinainen.
Harrastuksen voi kuitenkin ihan hyvin aloittaa LAPL tai PPL lupakirjalla ja nauttia lentämisestä hyvällä säällä. Mittarikelpuutuksen voi sitten hankkia myöhemminkin.
Moottoripurjekoneet ja ultrat ovat enintään kaksipaikkaisia koneita ja etenkin ultrissa matkatavaroille on yleensä varsin vähän tilaa. Mutta onpa sellaisillakin kierrelty Eurooppaa Suomesta käsin. - Hieno.
Järkevin vaihtoehto voisi olla jompikumpi moottorilentolupakirja. Ultralupakirjan korottaminen on melko kallista, kun taas jos moottorilentäjänä haluat ultrapahvin, maksaa se nykyään ehkä joitakin satoja euroja.Ultralla ei myöskään saa nykyään lentää kuin päivällä.
- Mikille
Mikille vaan, asiat toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5833868Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483318- 382791
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662749Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192134- 322081
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121967- 291855
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171800Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471749