Kesälomareissun loppupuolella elokuun alussa kolahti kiveen luonnonsatamaan rantautuessa. Pidin vauhdin minimissä, eli arvioisin että sitä oli n. 0,2-0,5 kts. Uudehko vene on itselläni ensimmäistä kautta. Veneen runkorakenne on moderni eli veneessä on tasainen pohja ja L-kölin rauta torpedo ui reilun parinmetrin syvyydessä.
Aikaisempi veneilykokemukseni on huomattavasti perinteisemmillä veneillä, joilla vastaavanlainen kolistelu ei aiheuttanut mitää ihmeempiä toimenpiteitä keväällä. Asia on alkanut kuitenkin jälkikäteen mietittytämään, koska minulla ei ole hlö koht. kokemusta modernin veneen kestävyydestä. Pitäisikö kuitenkin olla vakuutusyhtiöön yhteydessä asian tiimoilta?
Kevyt pohjakosketus
24
649
Vastaukset
- insured
Luultavasti ei ole mitään vahinkoa käynyt, mutta vahinkoilmoituksen voi tehdä varmuuden vuoksi ja telakoinnin yhteydessä tarkistaa tilanteen. Vahinkoilmoituksen voi aina perua, mutta uskottavuus kärsii jos sen tekee vasta telakoinnin jälkeen, aina paras tehdä heti tuoreeltaan kun detaljit on selkeästi mielessä. Ei se vakuuttaja siitä nokkiinsa ota että peruutat claimin myöhemmin.
- hohoijaa
vuosi on aikaa tehdä vahinkoilmoitus. luuletko että ne epäilee siellä että kaveri on lekalla hakannut köliään vai olisiko kivilleajo ja vaurion toteaminen noston jälkeen uskottavampi?
ps. 10v vakuutusalalla
- vakuutusnörtti
samoilla linjoilla - 2 kuukaudessa ei taida ehtiä tulla peruuttamattomia lasikuituruttoja eikä korjaaminenkaan ole kohtuuttoman kallista. Mutta se vahinkoilmoitus on hyvä idea - jos ilmoittaa vasta kun vahinko on havaittu, voi tulla mussutusta, vakuutusyhtiö kun tarvitsee sen täsmällisen ja todennetun vahinkotapahtuman joka sijoittuu vakuutuskaudelle, josta sitten voivat tehdä päätöksen.
- tasapohja
Mutta kyseessä siis erittäin kevyt kolahdus alle puolen solmun nopeudella köliin? Kuvittelin, että jopa modernit veneet kestäisivät tällaisen ilman huolta vaurioista, lasikuiturutoista ym. Pelkoni on siis näköjään aiheellinen ainakin parin kommentoijan mukaan. Ajattelin, että naarmua pahempaa ei olisi tällaisilla nopeuksilla mahdollista syntyä.
- hohoijaa
niin siksi ilmoitat sen vahinkopäivän. ei se vahinkopäivä ole sama kuin ilmoituspäivä.
- 20+15
Tuskin on isoa naarmua edes. Ja aivan varmasti vene täysin ehjä.
- Hallelujaa...
Ettekö tosiaan tunnista tätä trolliksi!
- Mutta?!
Hallelujaa... kirjoitti:
Ettekö tosiaan tunnista tätä trolliksi!
Putoohan kölit ilman noin voimallista pohjakosketustakin...
- Näitähän on
Hallelujaa... kirjoitti:
Ettekö tosiaan tunnista tätä trolliksi!
Ehdit ensin.
- Energia jyllää
Hallelujaa... kirjoitti:
Ettekö tosiaan tunnista tätä trolliksi!
Trollihan tuo on. Mutta monet kuvittelevat, että vauriot ovat suorassa suhteessa nopeuteen. Vauriot ovat kuitenkin suhteessa nopeuden neliöön. Kuuden solmun nopeudessa alkavat monet nykyveneet kärsiä. 6 potenssiin 2 on 36. 0,5 potenssiin 2 on 0,25 eli 144 kertaa vähemmän. Ei varmasti tule vaurioita puolen solmun, eikä edes kahden solmun nopeudella nykyaikaiseen purjeveneeseen.
- Tarkka arvo
Energia jyllää kirjoitti:
Trollihan tuo on. Mutta monet kuvittelevat, että vauriot ovat suorassa suhteessa nopeuteen. Vauriot ovat kuitenkin suhteessa nopeuden neliöön. Kuuden solmun nopeudessa alkavat monet nykyveneet kärsiä. 6 potenssiin 2 on 36. 0,5 potenssiin 2 on 0,25 eli 144 kertaa vähemmän. Ei varmasti tule vaurioita puolen solmun, eikä edes kahden solmun nopeudella nykyaikaiseen purjeveneeseen.
Tarkkaan ottaen 99,3 prosenttia vähemmän.
"144 kertaa vähemmän" ei tarkoita oikein mitään.
- nostokölisen testi
- kylmääkituruus
Tuossa olis kuudella ja kahdesalla tullut paljonkin damagea kiintokölillä, eli piste nostokölille tästä.
- _kännikippari_
Ei siihen mitään tullut, oli moderni tai ei. Keväällä vain vähän maalia köliin ja kovaa ajoa. Jos tätä nyt edes tosissaan kyseltiin.
- ei huolta, kun <1kn
Uskon, että keskustelun aloittaja oli tosissaan: uusi kallis vene ja ensimmäinen purjehduskausi sillä. Varmasti pienikin naarmu tai kolhu voi viedä yöunet.
Jos alle solmun vauhdilla osuu kölillä johonkin, välttämättä sellaisesta hipaisusta ei jää jälkeäkään - jos kivi tai meren pohja on ollut kutakuinkin sileä. Kunnon rysäys on eri asia - sellainen, jossa lautaset lentää kaapissa ja miehistökin saa henkisiä tai fyysisiä kolhuja. Siinä Linjetin törmäilyvideossa oli kunnon mällejä!
- ap.
Kiitos vastauksista, erityisesti "Energia jylllää" -nimimerkin vastaus vahvisti myös omaa käsitystä siitä, että tuskin mitään ihmeempää remonttia on luvassa. Ehkä kuitenkin ilmoittelen vakuutusyhtiöön varmuuden vuoksi. Kyse ei siis trollista, lähinnä kaipailin palstalaisten kokemuksia tämäntyyppisistä pohjakosketuksista vastaavanlaisilla veneillä.
- Nosta ylös
Ja tarkistuta ammattimiehellä. Ja pyydä virallinen todistus tarkastuksesta. Ja sitten sinne vakuutusyhtiöön sen paperin kanssa jotta kirjaavat sen itselleen ylös.
Tämä siksi, että jatkossa vakuutusyhtiö vetoaa kaikissa korvausasioissa tuohon pohjakosketukseen, ja siihen että kaikki mahdolliset myöhemmät viat maan ja taivaan välillä johtuvat siitä. Ja koska korjaavia toimenpiteitä ei aikanaan tehty, ei heillä ole mitään korvausvelvollisuutta enää mistään.- 407
Tässä vaiheessa kautta tee varalta se vahinkoilmoitus. Uskon että tarkastajalle sopii, että ylösnoston yhteydessä se pohja vilkastaan! Turha tässä nyt hötkyillä kuitenkaan.
Itse kilautin kunnolla kiville heti lomani alussa( 6kn, 2009). Lähetin vauriosta kuvia korjaajalle ja tietenkin tein sen vahinkoilmoituksen. Korjaaja kehoitti pysymään erossa kivistä loppukauden ja kauden päätteeksi pohja katsottiin. Varasin kuitenkin korjaajalta ajoissa "kapasiteettiä", ettei korjaus venyisi turhan lähelle kevättä! - hohoijaa
juuri tämän takia ei kannata tehdä turhia ilmoituksia ja muutaman muunkin seikan takia.
- -mm-
Luulin että veneily on hermoja rentouttavaa toimintaa mutta jos pitää kuukausikaupalla miettiä hermot riekaleina onko köli hipaissut mihinkään tai törmännyt vaikka kalaan niin perun mielipiteeni.
On minullakin toki vene. Kymmenmetrinen puoliplaanari jonka köli on tehty kolhuja kestäväksi paksusta hapokkaasta. Veneeni on vanha ja ruma kuten itsekin olen mutta pienet kivihipsut eivät varmasti haittaa, kumpaakaan.
Kisaveneet ymmärrän että ovat himmeleitä mutta ............ - Väistäkää kiviäkin
Asiahan ei minulle kuulu, mutta se näkyy enkä voi olla sen takia kysymättä, että eikö kenellekään keskustelijoista ole juolahtanut mieleen ajatus siten, että voihan ne kivikot ehkä jopa nopeammin kiertääkin.
- 3+10
Epäilen vahvasti, että edellinen nimimerkki ei ole kokenut purjehtija. Jos olisi, niin tietäisi tasan tarkkaan, että jokainen paukauttaa joskus kiville. Vaikka kenelläkään ei ole pienintäkään aikomusta..
Itse olen purjehtinut 35 vuotta ja kovempia tärskyjä on tullut kolme. Veneet ovat kuitenkin olleet kestävää sorttia ja vauriot ovat olleet vähäiset. Lähinnä kosmeettisia. Jokainen kivilleajo on ollut erilainen: kartan puutteellinen syvyysmerkintä, herpaantuminen hetkeksi koneajossa kapealla väylällä tai pieni navigointivirhe tutuilla vesillä.
Suomen kivikkoisilla vesillä pitäisi lähtökohtana olla se, että purret kestävät rakenteellisesti runkonopeudella täystörmäämisen kiveen. Näin ei valitettavasti ole monenkaan uusveneen kohdalla. - 7+8
3+10 kirjoitti:
Epäilen vahvasti, että edellinen nimimerkki ei ole kokenut purjehtija. Jos olisi, niin tietäisi tasan tarkkaan, että jokainen paukauttaa joskus kiville. Vaikka kenelläkään ei ole pienintäkään aikomusta..
Itse olen purjehtinut 35 vuotta ja kovempia tärskyjä on tullut kolme. Veneet ovat kuitenkin olleet kestävää sorttia ja vauriot ovat olleet vähäiset. Lähinnä kosmeettisia. Jokainen kivilleajo on ollut erilainen: kartan puutteellinen syvyysmerkintä, herpaantuminen hetkeksi koneajossa kapealla väylällä tai pieni navigointivirhe tutuilla vesillä.
Suomen kivikkoisilla vesillä pitäisi lähtökohtana olla se, että purret kestävät rakenteellisesti runkonopeudella täystörmäämisen kiveen. Näin ei valitettavasti ole monenkaan uusveneen kohdalla.Ei suurin osa vanhoistakaan veneistä kestä täystörmäystä kiveen. Monet on vaan jätetty heti korjaamatta, kun ei päällepäin näkynyt pahempia vaurioita. Ei hieman revennyt laipiolaminointi pahalta näyttänyt. Hieman pakkelia päälle ja asian saattoi unohtaa. Nyt viimeistään niitä vettyneitä runkoja joudutaan korjaamaan.
- Bossu
Tommosia törmäyksiä sattuu useita kesässä, jos harrastaa luonnonsatamia. Ei niistä yksikään vene saa mitään vaurioita, eihän ne veneet sitten kestäisi tuultakaan. Tuleehan siinäkin köliin kiihtyvyyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202483
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi652287- 162021
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa191717"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla211638Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O131452Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak151393Haluan tavata Sinut Rakkaani.
Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu271383Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.161367Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.61292