leivinuunin lämmitys

Maalle muuttanut

Miten leivinuuni kannattaisi lämmittää tehokkaimmin ja turvallisimmin? Saako pellin laittaa kiinni kun liekkejä ei enää ole, vai odotanko että hiilloskin on mustunut? Missä vaiheessa uskallan pienentää peltiä? Milloin tuhkat vedellään tuhkaluukusta alas? Ja pitääkö nuohousluukun olla mihin asti auki?
Ja vielä jos joku osaisi neuvoa, miten uunia hyödynnetään ruuanlaitossa?

t. Maalle muuttanut

7

22429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uunelijas

      Leivin uuneja montaa mallia , voi olla savupeltejä 3:kin kappaletta , täytyy vähän tutkia ja harjoitella, ruuanlaittoon se on kiva vehje , hommaa sopiva lämpömittari se helpottaa aluksi !

    • hrgherh

      "Miten leivinuuni kannattaisi lämmittää tehokkaimmin ja turvallisimmin?"

      Ensiksi hommataan kuivia klapeja, ne palavat tehokkaimmin. Sytytetään uuni 1/3 pesällisellä ja kun on punainen hiillos laitetaan pesä täyteen.

      "Saako pellin laittaa kiinni kun liekkejä ei enää ole, vai odotanko että hiilloskin on mustunut?"

      Jos asunnossa ei ole koneellista ilmanvaihtoa, pitää odottaa, että hiillos on täysin sammunut. Koneellisella ilmanvaihdolla voi vähän aikaisemmin vetää luukut kiinni ja siten parantaa energiatehokkuutta.

      "Missä vaiheessa uskallan pienentää peltiä?"

      Kun liekkejä ei enää näy vaan on punainen hiillos, tällöin pelit säädetään 2/3 kiinni.

      "Milloin tuhkat vedellään tuhkaluukusta alas?"

      Jos laiskottaa ja ei tee ruokaa, niin parin polttokerran jälkeen on syytä tulipesä tyhjentää. Muuten pienet punaiset kekäleet vedetään palamisen loppuvaiheessa lähemmäs uunnin suuta kasaksi, jotta ne palavat tehokkaamin ja siitä sitten tuhkaluukkuun.

      "Ja pitääkö nuohousluukun olla mihin asti auki?"

      Nouhusluukut ovat nuohousluukuja, ei niitä käytetä muuten. Vastavirtaleivinuunisa tuhkapesästä menee putki piippuun, tämä putki suljetaan kun tuhkapesässä on kaikki palanut täysin loppuun.

      "Ja vielä jos joku osaisi neuvoa, miten uunia hyödynnetään ruuanlaitossa?"

      Jos on kiire niin melko aikaisin voi vetää punaiset kekäleet tuhkapesään. Jos halutaan maksimoida uunin käyttö, niin lämmitetään tulipesä kuumaksi ja ensiksi paistetaan pizzat ja pullat ja sitten paistit.

      • Oikea uuni....

        Oikeassa leivinuunissa on hiilipesä (vai ikä se nyt on viralliselta nimeltään), sinne vedetään hiilet alas kun liekkejä ei enään näy.
        Kun varsinainen pesä on puhdistettu hiilistä ja tuhkasta suljetaan pesän pellit, tietekin ns. häkäpelti on tässä vaiheessa auki jotta hiilipalon kssut pääsevät ulos.
        Kun hiilipesässä ei enään näy hehkuvia hiiliä niin häkäpellinkin voi sulkea.

        Tällä tavalla varsinainen pesä säilyttää lämmön eikä sitä tuuleteta hiilenpoltossa.
        Hiilenpoltossa syntynyt läpö lämmittää uunin alaosaa joka on kylmempi kuin muut alueet jolloin myös niiden energia saadaan talteen.


      • ei eroa
        Oikea uuni.... kirjoitti:

        Oikeassa leivinuunissa on hiilipesä (vai ikä se nyt on viralliselta nimeltään), sinne vedetään hiilet alas kun liekkejä ei enään näy.
        Kun varsinainen pesä on puhdistettu hiilistä ja tuhkasta suljetaan pesän pellit, tietekin ns. häkäpelti on tässä vaiheessa auki jotta hiilipalon kssut pääsevät ulos.
        Kun hiilipesässä ei enään näy hehkuvia hiiliä niin häkäpellinkin voi sulkea.

        Tällä tavalla varsinainen pesä säilyttää lämmön eikä sitä tuuleteta hiilenpoltossa.
        Hiilenpoltossa syntynyt läpö lämmittää uunin alaosaa joka on kylmempi kuin muut alueet jolloin myös niiden energia saadaan talteen.

        "sinne vedetään hiilet alas kun liekkejä ei enään näy."

        Suurin lämpö lähtee puusta juuri silloin kun liekkejä ei enää näy, siniset liekit ja siitä vähän aikaa eteenpäin. Ei kannata vetää niin aikaisin hiiliä luukkuun.

        "Tällä tavalla varsinainen pesä säilyttää lämmön eikä sitä tuuleteta hiilenpoltossa."

        Vastavirtaleivinuuniisa (tiiliteollisuus ry, muuratut tulisija vihossa) piipun pelti on auki, joten tuulettuu tulipesä vaikka hiilipesän putki on auki.

        Meillä hiilipesän pohja on 30cm tulipesän pohja alapuolella, joten merkittävää hyötyöä ei hiilipesässä poltosta ole. Tulipessässä jos polttaa hiilet, niitä on helppo vetää luukun suulle ja nähdä palaminen. Lämpö leviää ulkotiilivuorauksessa alas asti muutenkin.


      • No mulla ainakin
        ei eroa kirjoitti:

        "sinne vedetään hiilet alas kun liekkejä ei enään näy."

        Suurin lämpö lähtee puusta juuri silloin kun liekkejä ei enää näy, siniset liekit ja siitä vähän aikaa eteenpäin. Ei kannata vetää niin aikaisin hiiliä luukkuun.

        "Tällä tavalla varsinainen pesä säilyttää lämmön eikä sitä tuuleteta hiilenpoltossa."

        Vastavirtaleivinuuniisa (tiiliteollisuus ry, muuratut tulisija vihossa) piipun pelti on auki, joten tuulettuu tulipesä vaikka hiilipesän putki on auki.

        Meillä hiilipesän pohja on 30cm tulipesän pohja alapuolella, joten merkittävää hyötyöä ei hiilipesässä poltosta ole. Tulipessässä jos polttaa hiilet, niitä on helppo vetää luukun suulle ja nähdä palaminen. Lämpö leviää ulkotiilivuorauksessa alas asti muutenkin.

        Hiilet vedetään alas ja pesän pellit suljetaan.
        Häkä pelti huolehtii hiilien päästöt pihalle.
        Hiilitilaa ei tuuleteta pesän kautta.

        En tiedä miten niitä leivinuuneja rakennellaan muualla mutta mulla leivinuuni toimii taloudellisesti tuulettamatta pesää turhaan.
        On toiminut jo 25 vuotta.


      • 235y214jh
        No mulla ainakin kirjoitti:

        Hiilet vedetään alas ja pesän pellit suljetaan.
        Häkä pelti huolehtii hiilien päästöt pihalle.
        Hiilitilaa ei tuuleteta pesän kautta.

        En tiedä miten niitä leivinuuneja rakennellaan muualla mutta mulla leivinuuni toimii taloudellisesti tuulettamatta pesää turhaan.
        On toiminut jo 25 vuotta.

        Uuneja ja piippuja on erillaisia joten eri vaihtoehtoja toimia löytyy. Energiatehokkainta on, jos piipun pelti on mahdollisimman korkealla, tällöin piipun pelti sulkee myös hiilipesän savujen reitin.


    • Anonyymi

      Ei saa olla hehkua yhtään. Tuhkat vedetään pois mutta kaiken palamisen pitää olla loppu. Nämä nykyiset uunit. eivät polta hiillosta jollei ole erikseen niin annettu ohjetta. Häkä on tappava myrkky myös vähäisinä määrinä jatkuvasti saatuna. Se aiheuttaa tukoksia ja kaikkea muutakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe