Olen tässä miettinyt, että seitikkien myrkyllisyys tuli Suomessa esiin vasta 70-luvulla. Monista seitikeistä on siitä lähtien varoiteltukin, mutta taitaa olla niin, että suurin osa ko. ryhmän sienistä on vielä tutkimatta ja että tappavan myrkyllisiä lajeja on todella vähän. Joskin suippumyrkkyseitikki yksinäänkin on todella yleinen juuri nytkin. Muistan lukeneeni että 70-luvun rottakokeissa kaikki rotat eivät saaneet myrkytysoireita myrkkyseitikeistäkään, mikähän tällaiseen mahtaa olla syynä?
Eikös kehnäsienikin ole eräänlainen seitikki? Monivyöseitikki on hyvä ruokasieni. Muistaakseni muutama muukin seitikki on viime vuosina saanut tunnustusta ruokasienenä.
Seitikkien myrkyllisyydestä
3
209
Vastaukset
- sienineuvoja
Älä sekoita hyvää ruokasientä - kehnäsieni - seitikkiin! Ei ole lainkaan sama sieni, mutta tunne kehnäsieni, on vaarallista luulla seitikkiä kehnäsieneksi.
- SIENIMIES-1
Kehnäsieni ei kuulu seitikkeihin. Eihän sillä ole nuorena seittiäkään lakin alla vaan rengas. Kehnäsieni on oikein hyvä ruokasieni.
- Anonyymi
Kehnäsieni on seitikki samaan tapaaan kuin mikä muukin seitikki. Kehnäsieni on yksi parhaista ruokasienistä ja myös yksi satoisimmista sienistä ja siksi on haluttu pitää sienen nimenä kehnäsieni erottamaan se muista seitikeistä. Myös monissa artikkeleissa käytetään ainoastaan kehnäsieni nimitystä ja seitikko nimitys unohdetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1081095- 571081
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161076Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46959