Syksy saa, minä en

Hortoileva nomi

Katselin tuossa vuoden vanhoja asioita. Syyskuun lopulla olin kerännyt vaahteran siemeniä, tammen terhoja ja (mahdollisesti myöhemmin?) hevoskastanjan pähkinöitä tutuille pohjoisempaan Suomeen kasvatettavaksi. Ainakin muutama tammi on nyt aluillaan, muista en tiedä.

Kävin kapungin puistossa. Yhden tammen löysin. Pitää etsiä olisiko muualla lisää. Ei ainuttakaan terhoa puussa eikä maassa. Onkohan tämä liian pohjoista tammelle lisääntymismielessä? Useita vaahteroita löytyi, kaikissa vielä siemenet tiukasti kiinni. Hevoskastanjoita ei liene muualla kuin yliopiston puutarhassa yksi keskenkasvuinen kappale?

Miten on siellä etelärannikolla nyt näitten puitten siementilanne? Josko tekisin löytöretken ja yrittäisin paremmalla onnella? Vaan kun matka on pitkä ja minä vanha, niin en viitsisi mokoman asian takia monta kertaa käydä.
Voisiko joku valaista asiassa, kiitos!

46

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta kuulet

Eiköhän kohta kirkastu, kun palstan älymystö pääsee nokkimaan tätäkin aloitusta.
      Valitettavasti.
      Jaahas! Sieltähän saapuukin jo ensimmäinen ehdokas...

• ----+

Niin kun minä lapsena kiipesin tammeen, ja taistelin minun oman oravani kanssa puun ainoasta terhosta.
        Minä voitin, ja minä perustin kerhon, ja pääsymaksuksi määräsin minä yhden tammen terhon.
        Sitten minä rikastuin, ja minä aloin pankinjohtajaksi, ja minä ja minä olimme paikkakunnan aatelia.

• Minä en kyllä ole etelä- tai millään muullakaan rannikolla mutta:

Oih, samat on meillä kasvit. Minulla on sata kilometria meiltä etelään saatu vaahternalku, nyt noi 60cm korkea ja viihtyy. Tammi on kasvatettu virosta tuodusta terhosta, nyt puolitoistametrinen, joku tauti siihen iskeny kun valkoisena lehdet, homettako? Tänä kesänä hevoskastanjaa istutin entisen terjoensalvan paikalle ja näkyy sekin nostanee nokkansa puolimetriseksi. Ihana seurata kun kasvavat ja puut alkavat puiksi muodostua. Kuinka pohjoisessa sie olet?

• Hortoileva nomi

Oulusa oon ja kehtaan sanuva.
        Aiemmin etelärannikolla kylvin 32 hevoskastanjaa maahan. 3 iti ja kasvoi vähän kunnes kaksi niistä kuoli pienenä. Kolmas kasvoi talon pohjoispuolella (ei tykkää pienenä paahteesta, isona vaatii paahdetta...) 30 vuodessa vähän yli metriseksi, vinoksi ja haaraiseksi.
        Joitakin tammia lähti kasvamaan, mutta lienee uusi omistaja tuhonnut kaiken. Vaahteroista jotkut kasvoi, toiset ei.
        Nyt olisi saman kokeilun paikka täällä. Aluksi parvekkeella, sitten pitää jollekin tyrkyttää jos alkavat kasvamaan. Kokeilla pitää kuitenkin.

Tarina kertoo, että Oulun yliopisto hankki Valkovenäjältä 10 000 hevoskastanjan pähkinää. Yksi niistä iti. Se on nyt (montako vuotta vanhana?) yliopiston puutarhan pihalla. Ranteen paksuinen ja pensaaksi haluaa kasvaa... Onkohan Suomen pohjoisin sen lajin ulkotiloissa kasvava puu?

• Hortoileva nomi kirjoitti:

Oulusa oon ja kehtaan sanuva.
        Aiemmin etelärannikolla kylvin 32 hevoskastanjaa maahan. 3 iti ja kasvoi vähän kunnes kaksi niistä kuoli pienenä. Kolmas kasvoi talon pohjoispuolella (ei tykkää pienenä paahteesta, isona vaatii paahdetta...) 30 vuodessa vähän yli metriseksi, vinoksi ja haaraiseksi.
        Joitakin tammia lähti kasvamaan, mutta lienee uusi omistaja tuhonnut kaiken. Vaahteroista jotkut kasvoi, toiset ei.
        Nyt olisi saman kokeilun paikka täällä. Aluksi parvekkeella, sitten pitää jollekin tyrkyttää jos alkavat kasvamaan. Kokeilla pitää kuitenkin.

Tarina kertoo, että Oulun yliopisto hankki Valkovenäjältä 10 000 hevoskastanjan pähkinää. Yksi niistä iti. Se on nyt (montako vuotta vanhana?) yliopiston puutarhan pihalla. Ranteen paksuinen ja pensaaksi haluaa kasvaa... Onkohan Suomen pohjoisin sen lajin ulkotiloissa kasvava puu?

Oululaiset sanoo kyllä et sanua :), noh se sivuseikka.

Minä sain nuo hevoskastanjan alut 2kpl tuolta jostain keski-pohjanmaan korkeuksilta, johon ne taas oli tuotu jostain etelä-suomesta. Esikasvatettu astioissa ja minä sain ne semmosina pieninä 20c korkeina alkuina. Kasvaneet ovat kesän aikana, katotaas mites selviävät ohi talven, häytyyköhän niitä jotenkin suojata? Hidaskasvuinen on jos 30-vuodessa vähän yli metriseksi?

Meillä on pihassa edellisen asukaan kasvattama korkea komea tammi, istutettu jolloinkin -80-luvun puolessa välissä. Tuon uuden tammenalun sain samalta lahjoittajalta kuin tuon hevoskastanjan. Alkuun jänis söi siitä kaikki silmut, jouti kasvamaan tavallaan alusta, mtta nyt sen verran korkea ettei enää ole jänöle kelvannut enkä ole enää verkkoaidalla suojannut talveksi. Vaahteralin samalta lahjoittajalta, se on viihtynyt ainakin toistaiseksi pihan perällä, varsi alkaa "puutua".

Häytyypä joskus oulun keikalla käydä katsastamassa minkänäköinen se hevoskastanja yliopiston pihalla on. Mulla on nuo tuossa kaksi vierekkän ja oletin et molemmat ei mensty, saas nähdä, ainakin elossa vielä molemmat nyt.

• Hortoileva nomi
        mrshedgehog kirjoitti:

Oululaiset sanoo kyllä et sanua :), noh se sivuseikka.

Minä sain nuo hevoskastanjan alut 2kpl tuolta jostain keski-pohjanmaan korkeuksilta, johon ne taas oli tuotu jostain etelä-suomesta. Esikasvatettu astioissa ja minä sain ne semmosina pieninä 20c korkeina alkuina. Kasvaneet ovat kesän aikana, katotaas mites selviävät ohi talven, häytyyköhän niitä jotenkin suojata? Hidaskasvuinen on jos 30-vuodessa vähän yli metriseksi?

Meillä on pihassa edellisen asukaan kasvattama korkea komea tammi, istutettu jolloinkin -80-luvun puolessa välissä. Tuon uuden tammenalun sain samalta lahjoittajalta kuin tuon hevoskastanjan. Alkuun jänis söi siitä kaikki silmut, jouti kasvamaan tavallaan alusta, mtta nyt sen verran korkea ettei enää ole jänöle kelvannut enkä ole enää verkkoaidalla suojannut talveksi. Vaahteralin samalta lahjoittajalta, se on viihtynyt ainakin toistaiseksi pihan perällä, varsi alkaa "puutua".

Häytyypä joskus oulun keikalla käydä katsastamassa minkänäköinen se hevoskastanja yliopiston pihalla on. Mulla on nuo tuossa kaksi vierekkän ja oletin et molemmat ei mensty, saas nähdä, ainakin elossa vielä molemmat nyt.

Se on tuo sanamuoto joskus vähä vaihteleva... Täälä kovasti kirijotuksisa ilimenee sanamuoto nää. Alakko nää syömään. Esimerkiksi. Minennoo koskaan kuullu oikiasti tuommosta. Aina on sanottu alakkonä syömään. Jne.

Vaan oottelempa jos vaikka joku Etelärannikolta kertos joko niitä siemeniä on maasa. Ens viikolla pitäs tulla ensilumet. Vaikka harvon ensilumet ne talaveksi asti jää. On kyllä sitäki sattunu.

• ja kehtaan sanua
        Hortoileva nomi kirjoitti:

Se on tuo sanamuoto joskus vähä vaihteleva... Täälä kovasti kirijotuksisa ilimenee sanamuoto nää. Alakko nää syömään. Esimerkiksi. Minennoo koskaan kuullu oikiasti tuommosta. Aina on sanottu alakkonä syömään. Jne.

Vaan oottelempa jos vaikka joku Etelärannikolta kertos joko niitä siemeniä on maasa. Ens viikolla pitäs tulla ensilumet. Vaikka harvon ensilumet ne talaveksi asti jää. On kyllä sitäki sattunu.

Oulussa syntyneenä olen aina sanonut, alakko nää syömään.

Ookko käyny kattomassa:

http://www.kuusiluoto.net/kasvit.htm

Joo, ussein on kirjoitettu kieli erilaista kuin puhuttu.

Joko se on lumia ensi viikolle luppaillu tietäjä? Talavirenkaita kait tässä sitten pitää alkaa kattella auton alle.

• ja kehtaan sanua kirjoitti:

Ookko käyny kattomassa:

Voi se on tuokin (hevoskastanja) sitten jäniksen suosikki, eikun verkkoa vaan sitten ympärille.

• Hortoileva nomi
        mrshedgehog kirjoitti:

Joo, ussein on kirjoitettu kieli erilaista kuin puhuttu.

Joko se on lumia ensi viikolle luppaillu tietäjä? Talavirenkaita kait tässä sitten pitää alkaa kattella auton alle.

Tarkotit kai että kirijotettu kieli...

Lumia luppaili jo kymmenkunta senttiä maanantaiksi vaan ei tarkkaan sanonu mihin. Mullon autosa eturenkaat meleko silijät, oisko 2 milliä uria. Pittää vaihtaa ennen reissua vanahat Hakkapeliitat etteen. Niiston nastat revitty pois mutta kulutuspintaa on enämpi. Takana onki koko kesän ollu vanahat nastattomat talavirenkaat.

Kertos vaan nyt joku etelärannikolta sen siementilanteen että ossaisin oikijaan aikaan lähtä reissuun. Eli sitte ku on siemenet maasa eikä ainakaan kastanjoita vielä kyörätty kaupungin kompostiin. Tammenterhoja tiijän semmosesa paikasa mistä eivät kerrää poijes.

Kävin pyöräilemäsä täälä parisa puistosa, yhesä isommasaki. Ei ollu yhtään tammia! Eikö täälä oo ku yks tammi koko Oulusa??? Jossei sitte jonku pihasa.

• ent. siivoojaparka

Lumia luppaili jo kymmenkunta senttiä maanantaiksi vaan ei tarkkaan sanonu mihin. Mullon autosa eturenkaat meleko silijät, oisko 2 milliä uria. Pittää vaihtaa ennen reissua vanahat Hakkapeliitat etteen. Niiston nastat revitty pois mutta kulutuspintaa on enämpi. Takana onki koko kesän ollu vanahat nastattomat talavirenkaat.

Kertos vaan nyt joku etelärannikolta sen siementilanteen että ossaisin oikijaan aikaan lähtä reissuun. Eli sitte ku on siemenet maasa eikä ainakaan kastanjoita vielä kyörätty kaupungin kompostiin. Tammenterhoja tiijän semmosesa paikasa mistä eivät kerrää poijes.

Kävin pyöräilemäsä täälä parisa puistosa, yhesä isommasaki. Ei ollu yhtään tammia! Eikö täälä oo ku yks tammi koko Oulusa??? Jossei sitte jonku pihasa.

Näkyy olevan terhoja tammissa. Kävin justiinsa parvekkeella tarkistamasa tilanteen. Siihen malliin ropisi pusikoissa viime yönä kun olin yöjuoksuilla ja muuten oli hiljaista, että kuulostavat tulemaan jo alas. Ei tartte puuhun kiivetä.

Tämä nyt on naapurimaan tilannetiedoitus, mutta eiköhän Tukholma ole aika samoilla tasoilla kuin eteläinen Suomi.

• ent. siivoojaparka
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

Näkyy olevan terhoja tammissa. Kävin justiinsa parvekkeella tarkistamasa tilanteen. Siihen malliin ropisi pusikoissa viime yönä kun olin yöjuoksuilla ja muuten oli hiljaista, että kuulostavat tulemaan jo alas. Ei tartte puuhun kiivetä.

Tämä nyt on naapurimaan tilannetiedoitus, mutta eiköhän Tukholma ole aika samoilla tasoilla kuin eteläinen Suomi.

Ai joo, kastanjatilannetta en ole tarkistanut. Kaatoivat pois se ison tuosta tienristeyksestä. Pitää mennä vähän pitemmälle kuin parvekkeelle katsastelemaan.

• Hortoileva nomi
        ja kehtaan sanua kirjoitti:

Ookko käyny kattomassa:

Eipä oo sitte Yliopiston hevoskastanja ainua Oulusa. Kiitos vinkistä!
        Saattaa se kastanjoitten kerruu olla vasta kuukauven päästä? En minä muista sitä varmasti, millon ne keräsin. Tammenterhot kuitenki syyskuun lopusa...

No en tarkottanut ku että kirjotettu.

Minen ossaa mittään murretta oikiasti. Monen alueen sekasikiöksi täällä pohjanmaalla kasvanu. Oulussa kuuluu olevan hyvät pyöräilyreitistöt. Kelepaa polokia.

• stiikna-fuulia

Eipä oo sitte Yliopiston hevoskastanja ainua Oulusa. Kiitos vinkistä!
        Saattaa se kastanjoitten kerruu olla vasta kuukauven päästä? En minä muista sitä varmasti, millon ne keräsin. Tammenterhot kuitenki syyskuun lopusa...

Oulun keskustasa, pienillä kerrostalojen sisäpihoilla, on monenlaisia ihanan eksoottisia kasveja.

• ???

Mistä nää sen tammen löysit, Hupisaariltako. Mullon muistossa, että sielä sellanen olis? Ainolanpuistosa.

• Hortoileva nomi

Se tammi on siinä Laanaojan oikeanpuoleisella rannalla ei kaukana Pokkitörmästä. Mikähän sen puiston nimi nyt oli? Kaupungintalolta kadun yli merelle päin. Hupisaarilta en löytänyt, mutta saattaa siellä ollakin.

Etelästä toin viime syksynä kahdesta paikasta terhoja. Niistä kasvaneissa taimissa on vähän erilaiset lehdet. Netistä yritin löytää tammilajeja, mutta mitään en löytänyt.

Se Dammisaari -nimitys tulee patoa tarkoittavasta ruåtsalaisesta sanasta joka on Google-kääntäjän mukaan dammen. Tammestahan nuo vanhat (ehkä 40 v!) 60 v sitten jo puhuivat kun patoa tarkoittivat.

Edelleen odottelen sitä tietoa etelärannikon tilanteesta. Kukaan ei ole puiston läpi kävellyt tänä iltapäivänä, että olisi nähnyt?

• ???

Se tammi on siinä Laanaojan oikeanpuoleisella rannalla ei kaukana Pokkitörmästä. Mikähän sen puiston nimi nyt oli? Kaupungintalolta kadun yli merelle päin. Hupisaarilta en löytänyt, mutta saattaa siellä ollakin.

Etelästä toin viime syksynä kahdesta paikasta terhoja. Niistä kasvaneissa taimissa on vähän erilaiset lehdet. Netistä yritin löytää tammilajeja, mutta mitään en löytänyt.

Se Dammisaari -nimitys tulee patoa tarkoittavasta ruåtsalaisesta sanasta joka on Google-kääntäjän mukaan dammen. Tammestahan nuo vanhat (ehkä 40 v!) 60 v sitten jo puhuivat kun patoa tarkoittivat.

Edelleen odottelen sitä tietoa etelärannikon tilanteesta. Kukaan ei ole puiston läpi kävellyt tänä iltapäivänä, että olisi nähnyt?

Siitähän se tulee, kuin Päätalon Tammettu virta, dammen = pato ruotsissa.

• nahkatehdas
    • Olen kerännyt tammenterhoja ja kastanjoita Hollannin matkoillani. Koristelin kesällä kukkapenkkejä kastanjoilla. Tammenterhoja olen käyttänyt jouluaskarteluissa. Pitänee taas kerätä, niitä löytyy lenkkipolkumme varsilta Heemstedestä.

• epäilijä

Kasvaako Hollannissa puita

• epäilijä kirjoitti:

MUkavimmat pyöräily ja lehtevimmät kävelypolut olen nähnyt Hollannin satamien ympäristöissä.

• koti-kiusattu kirjoitti:

MUkavimmat pyöräily ja lehtevimmät kävelypolut olen nähnyt Hollannin satamien ympäristöissä.

Englannissa ja Skotlannissakin kasvaa puita vaikka ne olivat uhan alaisia purjelaivakauden jälkeen.

Eräs hollantilainen ystävämme matkusti Suomen halki Korpeen ja kauhisteli metsää, metsää ja metsää, missä ihmiset?

• sitroen.
        korpikirjailija kirjoitti:

Englannissa ja Skotlannissakin kasvaa puita vaikka ne olivat uhan alaisia purjelaivakauden jälkeen.

Eräs hollantilainen ystävämme matkusti Suomen halki Korpeen ja kauhisteli metsää, metsää ja metsää, missä ihmiset?

Olen kuullut väitteen, että tanskalaisetkin pelkäävät metsää. Miten tuo lienee?

• ,,,,,,,,
        sitroen. kirjoitti:

Olen kuullut väitteen, että tanskalaisetkin pelkäävät metsää. Miten tuo lienee?

Voi poijjaat, monen monen maalaiset pelkäävät metsää.

• €ero
        ,,,,,,,, kirjoitti:

Voi poijjaat, monen monen maalaiset pelkäävät metsää.

Tänään olin metsässä siellä ei voinut olla kun hirvikärpäset ovat omineet metsät

• €ero kirjoitti:

Tänään olin metsässä siellä ei voinut olla kun hirvikärpäset ovat omineet metsät

Minäpä olin eilen elämäni ensimmäistä kertaa sienikurssilla metsässä. Tähän asti en ole erottanut kuin punaisen kärpässienen, mutta kärpässieniäkin on kuulemma yksitoista erilaista. Tutustuttuiin illalla rouskuihin ja tatteihin, aika menneen kesän sieniä jo olivat mutta mielenkiinotista kuitenkin. Ei minusta kuitekaan sienestäjää tainnut vielä tuolla koulutuksella tulla, Mutta ihanaa olla metsässä. En ollut tiennytkään että tuossa oin lähellä on retkimaastoa, häytynee mennä sinne jolloinkin toisella kertaa ihan tetkeilymielellä. Makkarat vaan mukaan ja termariin kahvit ja voikkuleivät.

• kokeilen kuitenkin
        epäilijä kirjoitti:

epäilijä

Onhan se trendikästä mainita Hollanti joka kirjoituksessa, ettei vain kukaan unohtaisi tätä maailmanmatkaajaa ja hänen brändiään.

Lapseni pihalla kasvaa iso tammi ja hevoskastanja, joten sen vuoksi ei tarvitse kauaksi lähteä matkustelemaan.

Aloitus olikin hyvä idea minulle. Täytyykin kokeilla, lähteekö nuo "pallukat" itämään, kunnes oravat syö ne.

• kokeilen kuitenkin kirjoitti:

epäilijä

Onhan se trendikästä mainita Hollanti joka kirjoituksessa, ettei vain kukaan unohtaisi tätä maailmanmatkaajaa ja hänen brändiään.

Lapseni pihalla kasvaa iso tammi ja hevoskastanja, joten sen vuoksi ei tarvitse kauaksi lähteä matkustelemaan.

Aloitus olikin hyvä idea minulle. Täytyykin kokeilla, lähteekö nuo "pallukat" itämään, kunnes oravat syö ne.

Pitäisikö minun alkaa muuntelemaan totuutta, jos se sitten kelpaisi, eikä sinun tarvitsisi joka ketjuun tulla valittamaan elämästäni ja kirjoituksistani.

Asiat vain on näin ja tammia ja kastanjoita kasvaa lenkkipolkumme tienvieruksilla. Niistähän taisi olla aloituksessa kysymys ei minun maailmanmatkaamisestani.

• mitä sinä kitiset?
        korppis kirjoitti:

Pitäisikö minun alkaa muuntelemaan totuutta, jos se sitten kelpaisi, eikä sinun tarvitsisi joka ketjuun tulla valittamaan elämästäni ja kirjoituksistani.

Asiat vain on näin ja tammia ja kastanjoita kasvaa lenkkipolkumme tienvieruksilla. Niistähän taisi olla aloituksessa kysymys ei minun maailmanmatkaamisestani.

korppis

Ei missään tapauksessa tarvitse muuttaa totuuttasi, mutta jotenkin olet mielestäni naivi, mainiten joka kirjoituksessa Hollanti!

Nythän aloitus oli Hevoskastanja ja Tammi. Minä kirjoitin, että niitä on lapseni pihallakin ja aijon idätellä niitä.

• Samaa mieltä
        mitä sinä kitiset? kirjoitti:

korppis

Ei missään tapauksessa tarvitse muuttaa totuuttasi, mutta jotenkin olet mielestäni naivi, mainiten joka kirjoituksessa Hollanti!

Nythän aloitus oli Hevoskastanja ja Tammi. Minä kirjoitin, että niitä on lapseni pihallakin ja aijon idätellä niitä.

Täysin samaa mieltä, turhaa kitinää. Onhan muitakin maita kuin Hollanti!

• Samaa mieltä kirjoitti:

Täysin samaa mieltä, turhaa kitinää. Onhan muitakin maita kuin Hollanti!

Ei Korvessa ole hevoskastanjapuita, mutta toisessa maassani niitä on.
        Kukkiessaan kauniita kuin "joulupuut" kukat kynttilöinä. Heemstedessä on pitkä hevoskastanjakuja, tykkään kävellä sitä pitkin kohti kanavaa ja siitä eteenpäin luonnonpuistoon, jossa Highlands cows vaeltelevat. Onhan ne hieman pelottavan näköisiä isoine sarvineen, mutta rauhallisia eläimiä ne ovat.

Syksyllä keräilen puista pudonneita kastanjanjoita, niistä voi tehdä esim. kaulanauhan.

En ole tarkemmin tutkinut muiden euroopan maiden kastanjatilannetta, mutta lie hyvin yleinen koko euroopassa.

• Täällä Saimaan rannalla kasvaa vaahteroita riesaksi asti. Ne on äärettömän nopeakasvuisia, kun jostain alun saavat. Ja lehtiä on sitten syksyisin joka paikka täynnä. Niitä on vähennetty tontilta, vaikka innoissani joskus 80-luvulta asti taimia tänne kiikutin.

Tammi viihtyy hyvin. Äsken jo löysin yhden terhon - perunamaasta! Otin taskuun, ei tammetkaan ihan joka paikkaan ole tervetulleita. Terhoja näkyy olevan pihan tammessa kovasti, ja pieniä taimiakin tontilla siellä ja täällä. Tuo äititammi on jo vaikka kuinka leveä ja korkea, kun selvisi ensimmäisten talvien "jänöjalostuksesta" minkä tuloksena se on alhaalta asti kolmihaarainen. Eipä mitä, hyvä se vaan on että pääsee pikkulapsetkin heti kynnelle kyettyään siihen kiipeämään. Puissa kiipeily oli minun suosikkihupiani pikkutyttönä, jos minuun tulevat niin tammen oksanhaaroissa kohta kiikutaan ;-)

Hevoskastanjan näin eka kerran v. 1966 Leningradissa, se oli kukassa silloin (toukokuun loppu) ja näytti tosi hienolta. Kotipihaan en ole sitä ainakaan toistaiseksi ajatellut. Näillä kulmilla en ole hevoskastanjoita nähnyt, ehkä en ole vain hoksannut katsoa sillä silmällä.

Emmin muuten avata tätä aloitusta, kun nimestä päättelin että täällä keskustellaan... nojoo ;-D))

• Minun entisen kotini pihalla kasvoi niin suuret hevoskastanjat, että ne oli pakko kaataa. Niistä oli kahdenlaista riesaa, olivat alun perin istutetut liian lähelle taloa, oksat kasvoivat jo talon katolle ja räystäille, lisäksi ne villitsivät oravat. Oravat hyppelivät niissä, ja sieltä katollemme, ja jotain kautta välikatolle. Töminä vain kuului.

Oravat kuljettivat pähkylöitä omiin jemmoihinsa, löysin niitä kasoja aina keväällä haravoidessani. Idätin muutaman, tarkoituksena istuttaa parempaan paikkaan
        tontilla, sinne jäivät taimet, verkoilla suojattuna. Saa nähdä, mitä uudet omistajat ovat tehneet. Puiden taimet oli alun perin tuotu Kustavista, mutta viihtyivät pihassamme mainiosti, kukkivat runsaasti.

• suvenkorento123 kirjoitti:

Minun entisen kotini pihalla kasvoi niin suuret hevoskastanjat, että ne oli pakko kaataa. Niistä oli kahdenlaista riesaa, olivat alun perin istutetut liian lähelle taloa, oksat kasvoivat jo talon katolle ja räystäille, lisäksi ne villitsivät oravat. Oravat hyppelivät niissä, ja sieltä katollemme, ja jotain kautta välikatolle. Töminä vain kuului.

Oravat kuljettivat pähkylöitä omiin jemmoihinsa, löysin niitä kasoja aina keväällä haravoidessani. Idätin muutaman, tarkoituksena istuttaa parempaan paikkaan
        tontilla, sinne jäivät taimet, verkoilla suojattuna. Saa nähdä, mitä uudet omistajat ovat tehneet. Puiden taimet oli alun perin tuotu Kustavista, mutta viihtyivät pihassamme mainiosti, kukkivat runsaasti.

Vaikka hevoskastanja komea onkin - ja harvinainen ainakin näillä korkeuksilla - niin luulen että tässä suhteellisen tuulisella paikalla tuskin menestyisi kovin hyvin.

Tammen istutin sillä silmällä että tilaa on; jos siltä uhkaa tila loppua niin kaikki muut puut ja pensaat lähtee ja tammi jää! Hoksasimme heti sen että tammi tosiaan tarvitsee tilaa ympärilleen. Ei me sitä täydessä mitassaan nähdä, tuskin seuraava polvikaan, mutta ihastelun aihe se on jo nyt. Ja hyvä näkösuoja.

Terijoen salavakin kasvaa arvaamattoman suureksi ja laajaksi. Meillä on talon vieressä 3-haarainen versio, josta (talon puolelta) pitää leikata oksia vähän väliä kun ne ojentelee jo katolle. Mutta onneksi se myös varjostaa kesäaikaan liialta lounais/länsiauringolta.

• --..,,+0

Olen nähnyt tammia kasvavan vielä Oulun korkeudella. Vaahteroita vieläkin pohjoisempana. Muutama saarnikin taisi olla ja palsamipoppeleita, lehmuksiakin. Hevoskastanjaa en enää kuitenkaan noilla korkeuksilla.

Harmittaa taas kun joutuu kantamaan kukkaset kompostiin talven tullen. Ei ole tiloja minne laittaisi talven ajaksi ja tokkopa yksivuotiset kukkaset talven yli säilyisivätkään. Joitakin ruusuja aion viedä kellariin. Pelargoniat, verenpisarat ja marketat olen saanut joskus talven yli menemään. Saa nähdä nyt.

• mrshedgehog

Minä haluaisin vielä sellaisen riippuhernepun tai riippapihlajan istutaa, Kannattasikohan se istuttaa nyt syksyllä vai vasta ensi keväänä?

• ---..,,'+0
        mrshedgehog kirjoitti:

Minä haluaisin vielä sellaisen riippuhernepun tai riippapihlajan istutaa, Kannattasikohan se istuttaa nyt syksyllä vai vasta ensi keväänä?

Jos astiataimena ostat niin ehkä. Riippuu kuitenkin asuinpaikasta minne istutat. Alkaa olla jo aikaä myöhäistä näin syksyllä. Itse jättäisin kevääseen.

• ---..,,'+0 kirjoitti:

Jos astiataimena ostat niin ehkä. Riippuu kuitenkin asuinpaikasta minne istutat. Alkaa olla jo aikaä myöhäistä näin syksyllä. Itse jättäisin kevääseen.

No isutuspaikka on paremmin pohjoisessa kuin etelässä, mutta maa on vielä sula.Sormet syyhyää kyllä istutta vielä täle syksylle, mutta häytynee vielä odotella ja katela nuo sääennusteet vähän eteenpäin.

• --..,, 0

Tähän "meidän tammisukuun" kuuluva tammentaimi siirrettiin noin 50km Oulusta etelään kymmenkunta vuotta sitten. On kuivalla mäntykankaalla kasvanut jo isoksi, mereltä on tuulensuojana rakennuksia ja metsääkin. Tietysti mäntykankaaseen täytyi kaivaa iso kuoppa ja tuoda sinne lisäksi ruokamultaa yms. mutta hyvin näyttää onnistuneen.

Meillä olisi tammentaimia vaikka muille jakaa, sehän olisi yksi aste terhoista eteenpäin? Käsittääkseni vielä voi istuttaa, riippuu syksystä ehtiikö puunalku juurtua ennen talvea. Jos ei ehdi niin se ilmeisesti kuolee. Keväällä uusi yritys. Mutu-tietoa tämä, en ole asiantuntija.

• --..,,+0
        saimaantaka kirjoitti:

--..,, 0

Tähän "meidän tammisukuun" kuuluva tammentaimi siirrettiin noin 50km Oulusta etelään kymmenkunta vuotta sitten. On kuivalla mäntykankaalla kasvanut jo isoksi, mereltä on tuulensuojana rakennuksia ja metsääkin. Tietysti mäntykankaaseen täytyi kaivaa iso kuoppa ja tuoda sinne lisäksi ruokamultaa yms. mutta hyvin näyttää onnistuneen.

Meillä olisi tammentaimia vaikka muille jakaa, sehän olisi yksi aste terhoista eteenpäin? Käsittääkseni vielä voi istuttaa, riippuu syksystä ehtiikö puunalku juurtua ennen talvea. Jos ei ehdi niin se ilmeisesti kuolee. Keväällä uusi yritys. Mutu-tietoa tämä, en ole asiantuntija.

Meillekin tuotiin vaahteran taimi joskus 20v sitten, isoksi puukisi on kasvanut ja pieniä vaahteran alkuja löytyy pihalta sieltä täältä.

Katselin eilen viimeksi joskus etelästä tuotua tammen tainta. Oli noin 2:n m:n korkuinen. Ei ollut terhoja. Liekö kasvupaikalla jotakin merkitystä, koska kasvaa kesämökin pihalla, järven rannalla.

• Pirre*

Mihin Sinä tammia istutat, pihaasiko vai? Tammi on suuri puu, ei sitä ainakaan pieneen pihaan kannata istuttaa, harmittaa vain sitten myöhemmin kaataa se, mutta jos pihaa on hehtaaritolkulla niin sopiihan se sitten...

Vaahterat kasvaa täällä kuin paju, yhtenään saa nyhtää ryöstäytyneitä taimia pois, muuten pihassa ei muuta oisikaan..

• Hortoileva nomi

Ei ole pihaa enää, ei. Eikä muutakaan maata. Kaikesta joutuu luopumaan kun ikää tulee ja muutenkin asiat alkavat mennä yhä pahemmin pieleen.

Kasvattaisin vuoden-pari purkissa parvekkeella. Sitten antaisin pihallisille tai muille, joille kelpaisi. Koristepuiksi. On mielessä pari hautaakin, mutta siihen pitänee kysyä lupa.
      Se tässä onkin ideana, että onnistuuko edes tuo alku täällä pohjoisessa. Ja ensin pitää saada ne siemenet. Kaukana ovat eikä ole ketään jolta kysyisin. Yritin tätä kautta, mutta suomalaiseen tapaan vain vastataan kysymykseen, jota ei kysytä. Pätee muuten muillekin palstoille kuin ikäryhmät.

Jospa pari-kolme viikkoa vielä malttaisin mieleni ja sitten säiden salliessa kävisin itse toteamassa tilanteen.

Värikästä syksyä sinne muuallekin.

• mrshedgehog

Se voipi olla että kukkaan ei täällä tiiä. Etelä-suomalaiset kasvattaa siemenestä itse siellä ja sitten joku sieltä siirtää ne pienenä astiataimena pohjoisemmaksi, kuten meillä tehtiin.

Mutta yrittänyttä ei laiteta, parasta kasvienkasvatuksessa onkin se kokeileminen, ja seuranta et miten onnistuu.

• Korppis*
        mrshedgehog kirjoitti:

Se voipi olla että kukkaan ei täällä tiiä. Etelä-suomalaiset kasvattaa siemenestä itse siellä ja sitten joku sieltä siirtää ne pienenä astiataimena pohjoisemmaksi, kuten meillä tehtiin.

Mutta yrittänyttä ei laiteta, parasta kasvienkasvatuksessa onkin se kokeileminen, ja seuranta et miten onnistuu.

Huomenta mrs.

Kun keväällä heittelin erilaisia mm. Hevoskastanjan siemeniä puutarhan kukkapenkkeihin koristeiksi, jää nähtäväksi itääkö yksikään. Heittelin myös valkoisia siemeniä, joita toin Amerikasta en nyt muista hedelmän nimeä, mutta ne ovat jotain eksoottisia etelän hedelmiä. No, ne nyt ei taida lähteä itämään, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Nyt työn syrjään, Hyvää päivän jatkoa.

• Korppis* kirjoitti:

Huomenta mrs.

Kun keväällä heittelin erilaisia mm. Hevoskastanjan siemeniä puutarhan kukkapenkkeihin koristeiksi, jää nähtäväksi itääkö yksikään. Heittelin myös valkoisia siemeniä, joita toin Amerikasta en nyt muista hedelmän nimeä, mutta ne ovat jotain eksoottisia etelän hedelmiä. No, ne nyt ei taida lähteä itämään, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Nyt työn syrjään, Hyvää päivän jatkoa.

Huomenta!

Minulle tuo hevoskastanja on täysin uusi tuttavuus. Eräs läheiseni oli saanut muutaman taimen ystävältään ja kun hän tietää että minä olen kiinnostunut räpistelemään kaikenlaisten kasvien kasvatuksen kokeilussa, hän kysyi et haluanko minäkin, joten tottakai halusin. Taimi oli tuota etelä-suomesta. Tai minulla on niitä kaksi, laitoin ne vierekkäin tuhon pihalle, ajattelin et jospa toinen säilyisi hengssä. Molemmat ovat hengissä edelleen ja ovat tällä hetkellä noin 50 cm korkeita. Nyt sitten jännätään, säilyvätkö talven yli.

Tammenalku on taas otettu mukaan virosta ja kasvatettu astiataimeksi jossain tuolla keski-pohjanmaalla, muistaakseni. On ollut tuossa meidän pihassa nyt muistaakseni jo nelisen vuotta. Alkuun kasvu oli hidasta, joku sanoikin et kasvattaa juuret ensin, Nyt on noin puolitoista metriä korkea. Alkuun pupu oli siitä kovasti kiinnostunut ja söi kaiken mikä näkyi maanpinnan yläpuolella, mutta kun suojasin sen verkolla, pääsi kasvamaan rauhassa ja nyt sitten alkaa näyttää jo ihan tammelta. Joskin joku valkaisi lehdet nyt loppukesällä, homettako? Luumupukin on jossain tuolla kasvuaan aloittelemassa, hitaasti näyttä se kasvavan mutta vankistunut joka vuosi kuitenkin.

Kesäkukkia kasvatan siemenistä, siis yksivuotisia. Hauska seurata kun mullasta alkaa nousta pieniä silmuja ja sitten taas niiden kehittymistä ja kukkimistakin. Lisäksi haen puutarhalta aina kesäkuun kymmenennen päivän jälkeen jotain pihankaunistusta. Kesäkukat kukkii vielä, vaihdan kohta kanervaan. Kyllä kasveista on näin pienimuotoisesti nautittuna tosi paljon iloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6605
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2275
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      84
      1245
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      82
      927
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe