onko kenelläkään

reuma alkanut näin??

Itselläni on yli kuukauden ollut ihme oireita(odotan pääsyä virtsarakon tähystykseen pissavaivojen ym.takia,mutta tuntuu,että nämä muut oireet ei liity siihen,kun lääkäritkään ei ota mitään kantaa??)ELI:kaikki alkoi polvista,jotka ovat olleet koko ajan "oudon"tuntuiset,eivät ole turvoksissa,mutta jotenkin sen tuntuiset,että niissä olisi jotain.Lääkärin mukaan ei ole nestettä niissä.Joskus toinen polvi on ollut hiukan kuumempi toista.Nyt molempia polvia "kolottaa",myös toista ranneniveltä,joskus kyynärpäätä,sormia kolottaa...mikään nivelistä ei ole jäykkä,eikä turvoksissa(kuten kait reumassa olisi).Minulla on pientä lämpöä koko ajan(37,2-37,3),leukosyytit vähän koholla koko ajan 10-12,crp välillä koholla hiukan.Voisiko viitata nivelsairauteen????Isoäidilläni oli reuma(onko periytyvää??).Jos joku osaisi sanoa jotain,olisin kiitollinen!Tiedän,että nivelsairauksia on monenlaisia,ja että niveloireet voivat liittyä moneen muuhunkin sairauteen,mutta pienistäkin tiedonjyväsistä olisin kiitollinen.

22

14148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhk

Katso reumaliítto.fi sivuja.

• alkuperäinen...

Olen katsonut reumaliiton sivut,muuten jotkut oireilut täsmää,esim.fibromyalgiaan(mulla samanlaisia kipupaikkoja ja jotkut just nivelen -jänteen-kudoksen kohdilla).Mut taas toi lievä tulehdusarvo-juttu taas kait viittais reumaan???en tiedä,jos jollain kokemuksia,kertokaa???Tiedän,että vain lääkärit voi asian selvittää,mutta kun tässä on edessä vielä muitakin tutkimuksia,niin tuo nivel-asia on jäänyt hieman toissijaiseksi.edelleen toivon kokemuksia,tällä palstalla varmaan on monenlaista kokenutta???

• reumaatti

Kyllä oireesi vihjailee nivelreumaan.Useimmilla se on hitaasti hiipivä tauti.
      Jäykkyydet tulevat vasta aika voimakkaista tulehduksista ja turvotuksista.
      Nivelreuma ei ainakaan minun saaman opin mukaan ole periytyvä joiden kaksoistutkimusten perusteella.Kuitenkin reuma kulkee useimmiten suvuttain.Selkärankareuma on selvemmin periytyvä.

• jatkaa

Mutta onko mahdollista että se nostaa noita veriarvoja???Tai oletko kuullut kenelläkään näin olleen??Nyt taas tänään ei tunnu nivelissä juuri mitään outoa,eilen taas kolotteli sieltä sun täältä,ja juuri noista polvista...huh,tuntuu että olen joka puolelta vaivainen..kun tuo virtsa-juttukin vielä...mutta kiitos tiedostasi!!!!

• reumaatti
        jatkaa kirjoitti:

Mutta onko mahdollista että se nostaa noita veriarvoja???Tai oletko kuullut kenelläkään näin olleen??Nyt taas tänään ei tunnu nivelissä juuri mitään outoa,eilen taas kolotteli sieltä sun täältä,ja juuri noista polvista...huh,tuntuu että olen joka puolelta vaivainen..kun tuo virtsa-juttukin vielä...mutta kiitos tiedostasi!!!!

Ei taida lääkäri paljon reagoida noihin crp-lukemiisi.Aktiivisessa tulehduksellisessa reumassa,kun se on aktiivinen,niin lukemat nousevat paljon suuremmiksi.Senkan nousua ei kylläkään ole nivelrikossa ,fibrossa ym.
        Itselläni aktiivisen nivelreuman aikana senkka pyörii 20-70 lukemissa.Nyt lääkitysten aikana,jolloin jomottelee ja kipuilee,mutta ei varsinaisesti ole tulehdusta päällä lukemat jäävät tuonne 10 seudulle sekä crp että la.
        Tuo virtsa-juttu hiukan varmasti sotkee tutkimuksia,joten kunhan saat sen pois,niin ehkä sitten saat lääkärin asennoitumaan asiaan toisellalailla.

• nainen
        reumaatti kirjoitti:

Ei taida lääkäri paljon reagoida noihin crp-lukemiisi.Aktiivisessa tulehduksellisessa reumassa,kun se on aktiivinen,niin lukemat nousevat paljon suuremmiksi.Senkan nousua ei kylläkään ole nivelrikossa ,fibrossa ym.
        Itselläni aktiivisen nivelreuman aikana senkka pyörii 20-70 lukemissa.Nyt lääkitysten aikana,jolloin jomottelee ja kipuilee,mutta ei varsinaisesti ole tulehdusta päällä lukemat jäävät tuonne 10 seudulle sekä crp että la.
        Tuo virtsa-juttu hiukan varmasti sotkee tutkimuksia,joten kunhan saat sen pois,niin ehkä sitten saat lääkärin asennoitumaan asiaan toisellalailla.

itselläni on vaikeahko seropositiivinen ja erosoiva nivelreuma, siis reumatekijä positiivinen ja nivelmuutoksia.
        Kuitenkaan minulla ei koskaan ole ollut senkka yli kolmenkymmenen ja vain kerran yli 20. tavallisin taso on 12 ja crp on 0-2 aina, huolimatta siitä onko tulehduksia vai ei.
        Reumalääkärini sanoi, että tämä on epätavallista mutta ei tavatonta, siis voi olla nivelreumaakin vaikka ei tulehdustekijät nousekaan.
        Ainoa veriarvo missä tulehdus näkyy itselläni on matala hemoglobiini, mutta sekin viiveellä. Niinpä omat tuntemukseni ja nivelistä löytyvät tulehdukset ohjaavat reumani hoitoa, eivätkä veriarvot.
        en myöskään ole ainutlaatuinen tapaus, olen kuullut muistakin samanlaisista tapauksista.

• nilkku

Elimistö voi oireilla jopa 10-15 vuotta ihan millä tavalla tahansa ennen kuin nivelreumaksi tunnistettavat oireet ilmaantuvat. Olen lukenut jostain immunologisesta myrskystä, mutta en nyt muista mistä. Lääkärisi varmaan osaa kertoa enemmän.

• Inkku

Erittäin mielenkiintoista keskustelua aiheesta joka koskettaa itseäni aika rajusti.1999-sairastuin kilpparin vajaatoimintaan ja muutaman kuukauden kuluttua siitä todettiin Fibromyalgia.Kipupisteitä löyti 16/18.Nivelsäryt ovat pahentuneet vuosi vuodelta,selkä kipeänä jo n.parisen vuotta välillä parempana mutta kyllä tulehduskipulääkkeitä on kulunut mielestäni runsaasti.Nyt vasen olkapää n.3kk ajan todella kipeä,siihen laitettu kortisoonia 2 kertaa,pari päivää olkapää on pahempi, mutta sitten alkaa helpottamaan ja apua siitä n.1kk.
        Leukosyytit aina hieman koholla,välillä myös crp.
        Reumatekijää verestä ei löydy.Nyt odottelen vastausta olkapään röntgenkuvista.Ultrassa olkapäästä ei mitään ihmeellistä löytynyt.Tiedän miltä epävarmuus tuntuu ja se kalvaa myös minua,aina kortisoonipiikin laiton yhteydessä pari päivää sairaslomaa kun se kipeytyy.Tänään lääkäri määräsi niin voimakkaita lääkkeitä että pitäis kivut kadota vähäksi aikaa.Minulla myös selittämätöntä kuumeilua 37,2-37,5.Osaisiko joku vastata voiko esim:Nivelreuma alkuvaiheessa olla tällainen,kun reumatekijääkään ei verestä löydy,alkaa olemaan aika turhautunut olo.

• jatkaa
        Inkku kirjoitti:

Erittäin mielenkiintoista keskustelua aiheesta joka koskettaa itseäni aika rajusti.1999-sairastuin kilpparin vajaatoimintaan ja muutaman kuukauden kuluttua siitä todettiin Fibromyalgia.Kipupisteitä löyti 16/18.Nivelsäryt ovat pahentuneet vuosi vuodelta,selkä kipeänä jo n.parisen vuotta välillä parempana mutta kyllä tulehduskipulääkkeitä on kulunut mielestäni runsaasti.Nyt vasen olkapää n.3kk ajan todella kipeä,siihen laitettu kortisoonia 2 kertaa,pari päivää olkapää on pahempi, mutta sitten alkaa helpottamaan ja apua siitä n.1kk.
        Leukosyytit aina hieman koholla,välillä myös crp.
        Reumatekijää verestä ei löydy.Nyt odottelen vastausta olkapään röntgenkuvista.Ultrassa olkapäästä ei mitään ihmeellistä löytynyt.Tiedän miltä epävarmuus tuntuu ja se kalvaa myös minua,aina kortisoonipiikin laiton yhteydessä pari päivää sairaslomaa kun se kipeytyy.Tänään lääkäri määräsi niin voimakkaita lääkkeitä että pitäis kivut kadota vähäksi aikaa.Minulla myös selittämätöntä kuumeilua 37,2-37,5.Osaisiko joku vastata voiko esim:Nivelreuma alkuvaiheessa olla tällainen,kun reumatekijääkään ei verestä löydy,alkaa olemaan aika turhautunut olo.

Niin, mulla myös ollut jo vuosia aina esim.flunssan jälkeen nivelet oudon tuntuiset,joskus särkeneet jne.Nyt vasta aloin ihmetellä,kun myös tuo crp jatkuvasti heittelee,välillä 5,välillä 9,välillä 16 jne.ja nuo leukosyytit koko ajan hiukan koholla.lääkärit ei nyt ota tätä nivelasiaa millänsäkään,kun on ensisijaisena tutkimuskohteena tuo minun pissavaiva(rakon tähystys jne.parin vkon päästä).Lämpöä koko ajan tuo 37,2-37-5,niinkuin sinullakin.Varpaissa niveliä kolottaa,polvia,sormia,polven alapuolisia"jänteitä"(tai mitä lie lihaskudosta) ym.Koko ajan olo hieman"puolinainen"eli ei ihan terve.Reumatekijää ei ole katottu verestä,kun on sanottu,että ensin selvitetään tuo pissa-munuaisjuttu.Tietysti,sehän tässä kiireellinen on.Mutta joku outo aavistus on,ettei nämä nivel-ym.jutut siihen liity???Huojentavaa kuulla etten ole ainut tässä maailmassa kenellä tällaista outoa!!!!kiitos sinulle kuka vastasit!

• Inkku
        jatkaa kirjoitti:

Niin, mulla myös ollut jo vuosia aina esim.flunssan jälkeen nivelet oudon tuntuiset,joskus särkeneet jne.Nyt vasta aloin ihmetellä,kun myös tuo crp jatkuvasti heittelee,välillä 5,välillä 9,välillä 16 jne.ja nuo leukosyytit koko ajan hiukan koholla.lääkärit ei nyt ota tätä nivelasiaa millänsäkään,kun on ensisijaisena tutkimuskohteena tuo minun pissavaiva(rakon tähystys jne.parin vkon päästä).Lämpöä koko ajan tuo 37,2-37-5,niinkuin sinullakin.Varpaissa niveliä kolottaa,polvia,sormia,polven alapuolisia"jänteitä"(tai mitä lie lihaskudosta) ym.Koko ajan olo hieman"puolinainen"eli ei ihan terve.Reumatekijää ei ole katottu verestä,kun on sanottu,että ensin selvitetään tuo pissa-munuaisjuttu.Tietysti,sehän tässä kiireellinen on.Mutta joku outo aavistus on,ettei nämä nivel-ym.jutut siihen liity???Huojentavaa kuulla etten ole ainut tässä maailmassa kenellä tällaista outoa!!!!kiitos sinulle kuka vastasit!

Kuulostaapa tutulta.Oletko tutustunut reumaliiton sivuihin?Sieltä löytyy paljon tietoa ja vastauksia.Minua on vuosien varrella kehoitettu menemään mielenterveystoimistoon ja hakea apua sieltä.
        Toisinaan joissakin reumataudeissa voi löytyä myös ns.reumakyhmyjä jotka minultakin löytyivät niskasta 3kpl,mutta loppujenlopuksi niistäkään ei sen koommin ole puhuttu,myös keuhkoissa ollut kummalisia varjostumia,reuma voi aiheuttaa oireita sielläkin,luin salaa sairaalassa ollessani näistä keuhkojen varjostumisista ja papereissa oli teksti:mahdollisesti reuman aiheuttamia.Nyt kun kuvat otettiin n.vuosi sitten ei vastaavaa löydöstä ollut,tutkimattomat on herran tiet,mutta kyllä tämä ottaa voimille ja saa jo epäilemään että pitäiskö sittenkin mennä sinne mielenterveystoimistoon.Huomenna kuulen röntgen vastaukset,joten silloin ollaan taas viisaampia

• vielä
        Inkku kirjoitti:

Kuulostaapa tutulta.Oletko tutustunut reumaliiton sivuihin?Sieltä löytyy paljon tietoa ja vastauksia.Minua on vuosien varrella kehoitettu menemään mielenterveystoimistoon ja hakea apua sieltä.
        Toisinaan joissakin reumataudeissa voi löytyä myös ns.reumakyhmyjä jotka minultakin löytyivät niskasta 3kpl,mutta loppujenlopuksi niistäkään ei sen koommin ole puhuttu,myös keuhkoissa ollut kummalisia varjostumia,reuma voi aiheuttaa oireita sielläkin,luin salaa sairaalassa ollessani näistä keuhkojen varjostumisista ja papereissa oli teksti:mahdollisesti reuman aiheuttamia.Nyt kun kuvat otettiin n.vuosi sitten ei vastaavaa löydöstä ollut,tutkimattomat on herran tiet,mutta kyllä tämä ottaa voimille ja saa jo epäilemään että pitäiskö sittenkin mennä sinne mielenterveystoimistoon.Huomenna kuulen röntgen vastaukset,joten silloin ollaan taas viisaampia

juu,olen katsellut reumaliiton sivuja ja joihinkin oireet täsmää,joihinkin ei...tämä on niin epävarmaa,tuntuu että juuri lääkäritkin ajattelee,että tuo vain keksii sairauksia koko ajan lisää itselleen...mieskin jo on ihan hermona,kun sanoo minun vouhottavan koko ajan näitä asioita.Mutta kun tunnen,että jotain on,että elimistöni jotenkin nyt ilmoittelee,ettei kaikki ole kohdillaan?Mutta kirjoittele,kun saat röntgentulokset,olisi ihan kiva kuulla mitä sanottiin.Itsellä on otettu munuaisten ultraääni ja gynekologinen ultra,sekä yksi röntgenkuva virtsaelimistä,eikä missään ole ollut mitään poikkeavaa.Ja nyt tuo rakon tähystys sitten edessä.Hermostuttaa,että mistä se lopullinen syy löytyy,vai löytyykö ollenkaan??tietysti toivon,ettei mitään löydy,mutta mistä oireet..ahdistunut olen ja masentunut,sekin tietysti pahentaa oireita.no,ihanaa etten ole yksin epämääräisine oloineni!!!

• voi olla

...sulla voi olla moniniveltulehdus....siina on reumatyyppisia oireita ja monessa nivelessa yhtaikaa...

• inkku

Kiitos sinulle joka vastasit tuosta moniniveltulehduksesta.En ole moisesta kuullut vaikka olen paljon seuraillut ja hakenut tietoa reumaliiton sivuilta.Täytyy tutkia asiaa ja jos sinulla on jotain hyviä sivustoja olisitko kiltti ja laittaisit tietoa.

• kiittää myös
        inkku kirjoitti:

Kiitos sinulle joka vastasit tuosta moniniveltulehduksesta.En ole moisesta kuullut vaikka olen paljon seuraillut ja hakenut tietoa reumaliiton sivuilta.Täytyy tutkia asiaa ja jos sinulla on jotain hyviä sivustoja olisitko kiltti ja laittaisit tietoa.

On olo sellainen kuin olisi joka nivel tulehtunut.Jos jollain tietoa asiasta,otetaan kiitollisena vastaan!!!!!

• Inkku
        inkku kirjoitti:

Tänään sain röntgenin vastaukset,mitään mainittavaa ei löydy.
        Mietiskelin että Onko tumavasta-aineilla mitään tekemistä mahd.Reuman kannalta.Ne tosin ovat vain 363 ja luin netistä ett jos ne on alle320 ei lähetettä esim reumalle anneta.myös hieman koholla olevat leukosyytit 10,9?Osaisiko joku sanoa tähän mitään?paino on tippunut kahdessa kuukaudessa 6,5-7 kiloa ja hiuksia lähtee ei tukkoina,mutta niin ettei se kait ihan normaalia ole.Perussairautena minulla siis on kilpparin vajaatoiminta,joka arvoiltaan on kuitenkin kunnossa.
        Parin viikon sisään myös vasemman jalan nilkka kipeytyy,lähinnä rasituksesta ja hieman turvoksissa olkapään oireilu alkoi samalla tavalla,mutta koko ajan menee pahemmaksi.Kortisoni auttaa n.3-4 viikkoa.Reumalääkärille on seuraavan kerran 9.11.kIITOS JOS JOKU OSAA VASTATA.

• artriitti

Hei. Minulla kaikki oireilu alkoi juuri isoista nivelistä. Yli kymmenen vuotta kesti ennen kuin kukaan otti tosissaan. Monesti en kyennyt kävelemään lainkaan kun polvet olivat kipeät ja joskus täynnä nestettä.

Viime keväänä sairastuin koko kehon käsittävään niveltulehdukseen, leukaniveliä myöten kaikki nivelet olivat tulehduksen kourissa. Sitä sitten tutkittiin ja diagnoosi on (kroonistunut) "reaktiivinen artriitti", vaikka olen itse (erään toisen lääkärin, ei reumatologi, kanssa) sitä mieltä, että enemminkin tämä on nivelreumaa. Sitä ei voida kuitenkaan diagnosoida, kun ei löydy reumatekijää ja KOSKA OIREET ALKOIVAT ISOISTA NIVELISTÄ.

Noh, hoito on samanlaista kuin nivelreumassa, joten en mitään häviäkään. Olen ollut jo useamman kuukauden ilman mitään lääkkeitä, jos tulehdusta meinaa pukata niin sitten vedän pienen kortisonikuurin ja Vioxxia (minulla on sitä vielä jäljellä enkä aio vaihtaa).

• jatkaa

Minulla nuo polvet oireilevat jatkuvasti,leukanivelkin nyt temppuilee ja alaselkä(eikai vaan selkärankareumaa..)...kiitos vastauksestasi,odottelen että mun muut tutkimukset saadaan tehtyä ja sen jälkeen aion ottaa tuon reuma/nivelasian lääkärin kanssa tosissaan puheeksi.Kun nyt sitä ei huomioida mitenkään,kun tutkitaan tuota pissavaivaa.Tänään kävin munuaisten ultrassa toistamiseen,mitään poikkeavaa ei löytynyt.Ja perjantaina virtsarakon tähystys..no kai se elämä vielä voittaa..jaksamista sinulle!!!

• epos

Kyllä diagnoosi nivelreumasta voidaan tehdä, vaikka reumatekijä olisi negatiivinen ja tulehdus olisi alkanut suurista nivelistä. Nimittäin nivelreuma aiheuttaa hyvin äkkiä esim. röntgenkuvissa havaittavia muutoksia, jos tulehdus on noin raju.

Oikeassa olet, että niveltulehdusta hoidetaan samoin, joten et häviä mitään.

• artriitti
        epos kirjoitti:

Kyllä diagnoosi nivelreumasta voidaan tehdä, vaikka reumatekijä olisi negatiivinen ja tulehdus olisi alkanut suurista nivelistä. Nimittäin nivelreuma aiheuttaa hyvin äkkiä esim. röntgenkuvissa havaittavia muutoksia, jos tulehdus on noin raju.

Oikeassa olet, että niveltulehdusta hoidetaan samoin, joten et häviä mitään.

Olet oikeassa, näin minäkin olen netistä lukenut, mutta sain nämä mainitsemani asiat syyksi, miksi diagnoosini on tämä eikä nivelreuma. Kuvissa näkyy selviä tuhoja nivelissä, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi suuria nivelreuma -diagnoosiin. Mutta en todellakaan häviä mitään, onhan tämä kuitenkin "parempi" diagnoosi... ja olen saanut asianmukaista hoitoa. Kauan se tosin vei.
        Alkuperäiselle terveisiä, että kärsivällisyyttä! Ja jaksamista, toivottavasti saat pian avun vaivoihisi.

• tiedoksi

Potilaalta täytyy löytyä vähintään neljä nivelreuman luokittelukriteeriä, jotta lääkäri voi tehdä diagnoosin. Ei riitä, että sinä luettelet ne lääkärille.

Nivelreuman luokittelukriteerit

1. Aamujäykkyys nivelissä vähintään tunnin ajan
        2. Nivelen turvotus vähintään kolmella nivelalueella
        3. Käden nivelen turvotus
        4. Molemminpuolinen nivelen turvotus samoilla alueilla
        5. Reumakyhmy
        6. Reumatekijä veressä
        7. Röntgenkuvassa nähtävät vauriot nivelissä

• epos
        artriitti kirjoitti:

Olet oikeassa, näin minäkin olen netistä lukenut, mutta sain nämä mainitsemani asiat syyksi, miksi diagnoosini on tämä eikä nivelreuma. Kuvissa näkyy selviä tuhoja nivelissä, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi suuria nivelreuma -diagnoosiin. Mutta en todellakaan häviä mitään, onhan tämä kuitenkin "parempi" diagnoosi... ja olen saanut asianmukaista hoitoa. Kauan se tosin vei.
        Alkuperäiselle terveisiä, että kärsivällisyyttä! Ja jaksamista, toivottavasti saat pian avun vaivoihisi.

Joku ehtikin jo laittaa tänne nuo nivelreuman tunnusmerkit. Minulla reumatekijä on negatiivinen. Reumatologi totesi, että käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä, koska oireiden mukaan hoidetaan.

"Reumataudit" -nimisestä kirjasta löytyy muuten paljon sellaista tietoa, jota netissä ei ole.

• artriitti
        tiedoksi kirjoitti:

Potilaalta täytyy löytyä vähintään neljä nivelreuman luokittelukriteeriä, jotta lääkäri voi tehdä diagnoosin. Ei riitä, että sinä luettelet ne lääkärille.

Nivelreuman luokittelukriteerit

1. Aamujäykkyys nivelissä vähintään tunnin ajan
        2. Nivelen turvotus vähintään kolmella nivelalueella
        3. Käden nivelen turvotus
        4. Molemminpuolinen nivelen turvotus samoilla alueilla
        5. Reumakyhmy
        6. Reumatekijä veressä
        7. Röntgenkuvassa nähtävät vauriot nivelissä

Eikä tämä ole oma arvioni.
        Kuten sanoin, sisätautilääkärini piti nivelreumana, mutta reumalääkäri ei halunnut laittaa sitä minulle diagnoosiksi. Sama minulle, pääasia että saan hoitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe