Vetäisempä tästä uuden aloituksen pohdittavaksi

Joka liittyy tuohon toiseen aloitukseen...

"Narsistien uhrit ja muka uhrit ovat hirviöitä, Kiusaavat sairaita ihmisiä. Jos joku sairastaa narsismia ei se ole niin paha kuin tätä kiusaava muka terve.Täytyy olla psykopaatti ja epäempaattine, jos ei sairasta ihmistä tue ja auta vaan vain pilkkaa ja kiusaa. Minkä sairas sairaudelleen mahtaa? Vammaisten pilkkaajia ovat."

Johon liittyen pari kysymystä pohdittavaksi...

Mikä on narsistin kiusaamista?

Millä keinoin narsistia voi tukea ja auttaa?

Millä keinoin ylipäätään voi auttaa ihmistä joka ei näe itsessään, omissa valinnoissaan ja käyttäytymisessään/tekemisissään mitään vikaa, eikä koe olevansa avun ja tuen tarpeessa?

21

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Komppaan tätä

      Komppaan tätä hyisevän hyvää ihon kananlihalle saavaa kysymystä ja odotan mielenkiinnolla vastauksia : )

      • "odotan mielenkiinnolla vastauksia : )"

        Niin minäkin, varsinkin tuolta henkilöltä, jonka ajatus tuo "narsistia pitää tukea ja auttaa" alunperin oli...

        Ymmärtääkseni narsistia voidaan jonkin verran auttaa terapialla, mutta ensin sen narsistin itsensä pitäisi tuntea siihen tarvetta ja se tie käy tuskan kautta...

        "Kun narsistit tulevat terapiaan, he tulevat yrittääkseen lievittää jotakin mikä on tullut sietämättömäksi tuskaksi. Kukaan heistä ei tule terapiaan siksi että hän haluaisi oppia tulemaan paremmin toimeen muiden kanssa."

        Toinen "ongelma" liittyy rakkauteen ja empatiaan, jotka molemmat ovat asioita joita narsisti halveksii ts. niillä ei voi narsistia auttaa, tukea, saati parantaa...

        "Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa. Se joka väittää rakastavansa häntä, joko valehtelee (mitä narsistissa muka on rakastettavaa?) - tai on itseään petkuttava, takertuva ja epäkypsä läheisriippuva. Narsisti ei voi sietää ajatusta, että hän olisi valinnut puolisokseen valehtelijan tai idiootin. Puolison rakkauden vakuutukset ovat narsistin oman harkintakyvyn tuhoisaa arvostelua."

        Monet ihmiset uskovat naiivisti, että he voivat parantaa narsistin hukuttamalla hänet rakkauteen, hyväksyntään, myötätuntoon ja empatiaan. Mutta näin ei käy. Ainoa tilanne, jossa uudistava paranemisprosessi voi käynnistyä, on silloin kun narsistia kohtaa vakava narsistinen vammautuminen, elämän kriisi."

        Tuossa tuli tuokin, että narsisti TIETÄÄ olevansa/valehtelevansa/huijaavansa, ettei hänen toimintansa/tekemisensä ole tiedostamatonta joskin se saattaa olla pakonomaista ja kyllä suunitelmallista kun sitä lähdettä on saatava keinolla millä hyvänsä...

        Että edelleen olen sitä mieltä ettei narsistia voi pitää syyntaakettomana/ymmärrystä vailla olevana sairautensa vuoksi

        Mutta empatiaan liittyen toki ajattelen että narsistiakin kohtaan voi ja saa tuntea empatiaa, ihminen hänkin on siinä kuin me kaikki ja uskoisin kärsii "vammastaan",

        Toisaalta taas katson, että narsistien kanssa eläneillä ihmisillä on oikeus kertoa kokemuksistaan, siitä miltä asiat heistä itsestään ovat tuntuneet, miten ko. ihminen on vaikuttanut heidän elämäänsä ja heihin itseensä ihmisinä...


      • yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "odotan mielenkiinnolla vastauksia : )"

        Niin minäkin, varsinkin tuolta henkilöltä, jonka ajatus tuo "narsistia pitää tukea ja auttaa" alunperin oli...

        Ymmärtääkseni narsistia voidaan jonkin verran auttaa terapialla, mutta ensin sen narsistin itsensä pitäisi tuntea siihen tarvetta ja se tie käy tuskan kautta...

        "Kun narsistit tulevat terapiaan, he tulevat yrittääkseen lievittää jotakin mikä on tullut sietämättömäksi tuskaksi. Kukaan heistä ei tule terapiaan siksi että hän haluaisi oppia tulemaan paremmin toimeen muiden kanssa."

        Toinen "ongelma" liittyy rakkauteen ja empatiaan, jotka molemmat ovat asioita joita narsisti halveksii ts. niillä ei voi narsistia auttaa, tukea, saati parantaa...

        "Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa. Se joka väittää rakastavansa häntä, joko valehtelee (mitä narsistissa muka on rakastettavaa?) - tai on itseään petkuttava, takertuva ja epäkypsä läheisriippuva. Narsisti ei voi sietää ajatusta, että hän olisi valinnut puolisokseen valehtelijan tai idiootin. Puolison rakkauden vakuutukset ovat narsistin oman harkintakyvyn tuhoisaa arvostelua."

        Monet ihmiset uskovat naiivisti, että he voivat parantaa narsistin hukuttamalla hänet rakkauteen, hyväksyntään, myötätuntoon ja empatiaan. Mutta näin ei käy. Ainoa tilanne, jossa uudistava paranemisprosessi voi käynnistyä, on silloin kun narsistia kohtaa vakava narsistinen vammautuminen, elämän kriisi."

        Tuossa tuli tuokin, että narsisti TIETÄÄ olevansa/valehtelevansa/huijaavansa, ettei hänen toimintansa/tekemisensä ole tiedostamatonta joskin se saattaa olla pakonomaista ja kyllä suunitelmallista kun sitä lähdettä on saatava keinolla millä hyvänsä...

        Että edelleen olen sitä mieltä ettei narsistia voi pitää syyntaakettomana/ymmärrystä vailla olevana sairautensa vuoksi

        Mutta empatiaan liittyen toki ajattelen että narsistiakin kohtaan voi ja saa tuntea empatiaa, ihminen hänkin on siinä kuin me kaikki ja uskoisin kärsii "vammastaan",

        Toisaalta taas katson, että narsistien kanssa eläneillä ihmisillä on oikeus kertoa kokemuksistaan, siitä miltä asiat heistä itsestään ovat tuntuneet, miten ko. ihminen on vaikuttanut heidän elämäänsä ja heihin itseensä ihmisinä...

        Lainaamieni tekstien osien linkki unohtui

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html


    • Kiusaaja avautuu

      Hyvä kysymys.

      Jos mun narsistilta oltaisiin tuo kysytty, niin kiusaamista olisi ollut varmaan kaikkien juhla- ja merkkipäivien viettäminen (joulu, uusivuosi, syntymäpäivät, suhteen vuosipäivät, mun sukulaisten ristiäiset, ystävieni kihlajaiset jne), mun sukulaisten tapaaminen, yhdessä festareille, elokuviin tms meneminen tai ainakin niissä yhdessä oleskelu, mun kodin kunnostus ja remontoiminen, kaikenlaiset rakkaudentunnustukset tai positiivisen palautteen antaminen, onnellisuuden tai tyytyväisyyden ilmaiseminen, se että autoin muita ihmisiä, yhteisten matkojen suunnittelu, kauniisiin tai seksikkäisiin vaatteisiin pukeutuminen tai meikkaaminen, äitini haudalla käyminen - eli yhteenvetona: lähes kaikki asiat, jotka minulle olivat tärkeitä tai olisivat tehneet suhteesta jotenkin merkityksellisen tai tärkeän. Niitä ei tapahtunut tai hän ei osallistunut niihin.

      Voisi ajatella, että hän nyt vaan ei ottanut suhdettamme yhtä vakavasti, kuin minä, mutta kuitenkin puhuimme puhelimessa noin 3-5 kertaa päivässä, matkustimme satoja kilometrejä toistemme luo, kun olimme erillämme, asuimme monta kuukautta yhdessä, tapasin kaikki hänen sukulaisensa ja remontoimme yhdessä koko hänen kotinsa.

      Eli hän ei osallistunut mihinkään, mistä ei saanut itselleen välitöntä hyötyä tai mielihyvää.
      Keskustelu näistä asioista oli hänestä varmasti myös kiusaamista.
      Luulen, että parisuhde ylipäätään oli hänestä kiusaamista, koska rajoitti hänen juomistaan ja yksin juhlimistaan.

      Tukea ja apua tietysti annoin kaikin mahdollisin tavoin. Esimerkiksi koko huoneiston remontti ja stailaus ei ole mikään pieni juttu.

      Narsistia voi parhaiten auttaa ja tukea niin, ettei esitä hänelle minkäänlaisia toiveita, velvotteita tai vaatimuksia, vaan auttaa ja tukee häntä kaikessa aikaansa ja voimiaan säästämättä. Ei puhu koskaan tunteistaan ja ottaa vastaan kaikki haukkumiset ja kritiikin vastaan sanomatta, ei puutu hänen menoihinsa, juomiseensa tai tekoihinsa. On aina valmiina lähtemään ilma häntä, mutta valmiina lähtemään minne vain, jos hän päättääkin mennä tai muuttaa mielensä. On myös valmis siihen, että vaikka jonnekin mentäisiin yhdessä, hän jättää sinut yksin, jos tapaa parempaa seuraa.
      - Kaikki muu on narsistin kiusaamista.

      Jos häntä kritisoi jostain laiminlyönnistä, juomisesta tai tunteettomuudesta, hän haukkui minut pataluhaksi ja uhkaili aina erolla.
      Lopulta sitten annoin hänen mennä.
      Niin lopetin narsistin kiusaaminen.

      • tunnen narsistin

        Narsistin kiusaamista on myös,jos yrität pitää huolta hänen lääkityksestään,koirastaan,koiran ruokien ostamisesta.
        Myös,jos neuvot tietokoneen käyttöä silloin kun laskuja pitäisi maksaa. Hän ei itse hallitse koneen käyttöä.
        Kaikenlainen hoivaaminen,huoltaminen,soittaminen,tekstarien lähettäminen oli myrkkyä narsistille.
        Musiikkia hän kuunteli nupit kaakossa. Koira ja minä kärsimme.
        Kun laitoin hiljempaa,hän suuttui ja jälleen volyymit täysille.
        Viinaa suoraan pullon suusta ja kuset housuissa. Silti vain elvisteli,vaikka pystyssä ei pysynyt.
        Täydellinen sikakäyttäytyminen.
        Kaiken jälkeen hän sanoi minulle,että unhohda koko juttu. Hän on tympääntynyt minuun. Ei halua olla missään tekemisissä kanssani. Noin vain.
        Silloin sanoin hänelle jäätävästi. Millään muulla ei ole väliä,kun koiralla.
        Jos kuulen vielä kovaa musiikkia (asumme lähekkäin) tai muuten kaltoin kohtelet koiraa,soitan välittömästi eläinsuojeluun.
        Narsku sanoi inhottavalla äänellä,että uhkaatko häntä.
        Jatkoin,että edelleen teen kaikkeni,että koiralla on asiat hyvin,sinusta viis.
        Tämä oli viimeinen keskustelu elokuussa.


    • JomppaR1

      Ei tähän sanottavaa, mutta ehdotan perustettavaksi masentuneiden ja skitsofreenikoiden uhrit nimiset yhdistykset, jotka alkavat levittämään sanomaan näistä hylkiöistä. Masentuneet ja skitsofreenikot pilaavat käytöksellään muiden elämän ja aiheuttavat tuskaa ympäristölleen.

      • "mutta ehdotan perustettavaksi masentuneiden ja skitsofreenikoiden uhrit nimiset yhdistykset, jotka alkavat levittämään sanomaan näistä hylkiöistä. Masentuneet ja skitsofreenikot pilaavat käytöksellään muiden elämän ja aiheuttavat tuskaa ympäristölleen. "

        Niin ymmärrän huolesi ja harmistumisesikin, molemmat sairaudet vaikuttavat myös läheiseen...

        Tiedon ja tuen hankkiminen on tärkeää liittyen noihin sairauksiiin, keskustelupalstojakin olemassa, kuin myös varmasti vertaistukeakin ihan elävässäkin elämässä...

        Netistä löytyy paljon luettavaa myös tähän aiheeseen liittyen..."mutta ehdotan perustettavaksi masentuneiden ja skitsofreenikoiden uhrit nimiset yhdistykset"

        Että tavallaan tuonkaltaisia yhdistyksiä, vertaistukea/kokoontumisia on jo olemassa...

        "Voit myös ottaa yhteyttä masentuneiden omaisryhmään, josta saat tukea ja hyviä neuvoja. Samalla huomaat, että monet ongelmistasi ovat tuttuja muillekin masentuneiden läheisille."

        http://www.kuntoutussaatio.fi/tutkimustoiminta/insp04

        http://terveysnetti.turkuamk.fi/tyoikaisten/2008_skitsofrenia/mista_vertaistukea.html


    • ei ollut normaali

      Minun naristin kiusaamista oli se kun olimme lapsiemme kanssa lomareissulla lapissa ja olimme etukäteen sopineet kumpi lähtee milloinkin hiihtämään ja kumpi jää vahtimaan lapsia. Se minun hiihtovuoro oli kiusaamista; mies soitteli useamman kerran perään ja kyseli missä olen. sitten hän valitteli sitä kun joutuu olemaan mökillä lasten kanssa ja muisti vielä mainita pari kertaa lenkin jälkeen että HÄN teki ruokaa sillä aikaa kun minä olin poissa. Kiusaamista oli myös se kun kerran halusin lähteä hiihtämään lasten mentyä nukkumaan vaikka mies olisi halunnut pitää minut mökillä. Sain siitä huudot ensin nsikaani ja vieläpä tulin unohtaneeksi avaimen mökkiin. Mies ei tullut avaamaan ovea vaikka ulkona oli paljon pakkasta (sanoi nukkuneensa). Menin vieraaseen mökkiin lainaamaan puhelinta ja sain näin soitettua. Luulin saavani lämpimän halauksen kun olin kylmissäni mutta huutoa tuli.
      Kiusaamista taisi olla myös kun onnistui häntä paremmin yhdessä hiihtotapahtumassa ja olin siitä iloinen. Mies ei kestänyt tätä vaan puhui minun kuulleen exänsä kanssa pitkän puhelun ja surkutteli tälle omaa huonoa suoritustaan. Minusta teki tämän tahallaan koska tiesi vallan hyvin että minulla on mustasukkaisuutta exää kohtaan.
      Tuleehan näitä esimerkkejä mieleen..

      • "Tuleehan näitä esimerkkejä mieleen.."

        Niin kysymykseen mikä on narsistin kiusaamista tuntuu olevan helppo löytää vastauksia, mutta jälkimmäiseen ei ole vielä vastausta löytynyt...

        Millä keinoin narsistia voi tukea ja auttaa?

        Millä keinoin ylipäätään voi auttaa ihmistä joka ei näe itsessään, omissa valinnoissaan ja käyttäytymisessään/tekemisissään mitään vikaa, eikä koe olevansa avun ja tuen tarpeessa?

        Vaknin kyllä tarjoaa neuvoja miten selvitä narsistin kanssa, mutta ovatko nuo keinot narsistin tukemista/auttamista...

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html


    • 18+12=?

      Miten selvitä narsistin kanssa

      Psykologi Sandy Hotchkiss neuvoo näin :

      Tärkeintä kaikesta on puolustaa itseään.

      1.Tunne itsesi.Tutki omia kokemuksiasi.Tunnista omat reaktiosi,jotka pahentavat oloasi.Tarkkaile tunteitasi ihmisen seurassa ,joka herättää sinussa toistuvasti häpeää,kiusaantumista,kiukkua tms. Mieti mitä "nappuloita" narsisti painelee,miksi reagoit juuri näin ?Äläkä ota asioita henkilökohtaisesti .Yritä päästä yli narsistin herättämästä huonommuudentunteesta.(Hänhän on 2 vuotiaan tasolla !) Äläkä kosta,uhmaa tai valista häntä, se on turhaa.

      2.Tunne realiteetit. Etsi omat unelmasi,pysyttele erossa hänen harhamaailmastaan.. Näe ihmiset sellaisina kuin he ovat,älä sellaisena kuin haluaisit heidän olevan.Opi myös hyväksymään,että jos narsisti valehtelee,herjaa, halveksii tai loukkaa muita,käyttää hyväkseen tai osoittaa myötätunnon puutetta ,sama kohtelu tulee ennenpitkää myös sinun osaksesi.Ja älä luule ,että pystyt muuttamaan hänet tai että hän muuttuisi sen takia ,mitä tuntee sinua kohtaan. Opi myös tuntemaan heikkoutesi ja arvosta hyviä puoliasi.

      3.Aseta rajoja.Mieti ,miten hallitset omaa käyttäytymistäsi.Mikä on tärkein tavoitteesi ? Mitä olet aikaisemmin yrittänyt tämän ihmisen suhteen ? Mikä on toiminut , mikä ei ? Mieti kannattaako ongelmaan puuttua suoraan vai epäsuorasti.Ole luja,asiallinen,mutta samalla kunnioittava ja ystävällinen. Pyri työstämään kaikki mahdollinen viha ,jota tunnet tätä ihmistä kohtaan .Aseta rajoja kuin pikkulapselle. Varaudu myös siihen,että suhteessanne tapahtuu toisenlaisia muutoksia kuin toivoit.. Hän voi testata, etääntyä, manipuloida,pakottaa jne. Etene rauhallisesti.Ja muista,kun olet asettanut rajat pidä ne!!

      4. Ympäröi itsesi terveillä ihmisillä. Vaali molemminpuolisia ihmissuhteita,joissa kumpikin kokee saavansa ja antavansa.Jossa kumpikin tuntee,että häntä arvostetaan ja arvostaa itse sitä,mitä toinen antaa,rajoja kunnioittaen.

      Lähde:http://narsismia.wordpress.com/

      • "Miten selvitä narsistin kanssa
        Psykologi Sandy Hotchkiss neuvoo näin :"

        Niin edelleen kyse on narsistin kanssa selviämisestä, ei niinikään narsistin tukemisesta/auttamisesta...

        Mutta joo, nuo Hotchkinssin neuvot ovat hyviä/parempia kuin Vakninin, jotka periaatteessa ohjeistavat miten saat pidetyksi narsistin itselläsi, mutta kuten tiedetään Vaknin on itse narsisti, että ohjeistus sen mukainen...

        Noista Hotchkinssin neuvoista on varmasti apua heille, jotka ovat jostain syystä pakotettuja hyväksymään sen narsistin joukkoonsa, esim. sukulaisuussuhde, perheenjäsenyys, vanhemmuus...

        Mutta löytyi tuolta Vakniniltakin yksi kohta, joka voisi olla vastaus kysymykseen...

        "Jos mitään voidaan korjata, se on narsistin auttaminen tulemaan tietoiseksi tilanteestaan, ilman ainuttakaan negatiivista huomautusta tai syytöstä. Tämä on ikään kuin eläisi jonkun kanssa jolla on fyysinen vamma, tilanteessa jossa molemmat kykenevät keskustelemaan rauhallisesti ja ilman tunteita vamman rajoituksista ja hyödyistä ja siitä, miten te molemmat voitte selvitä näiden tekijöiden kanssa yrittämättä muuttaa niitä. "

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html

        Joten heitämpä jatkokysymyksen tuohon liittyen, miten voi saada narsistin tietoiseksi tilanteestaan niin ettei vahingossakaan tule loukanneeksi häntä jos ei ole mahdollista huomauttaa hänelle hänen tekemistään vääryksistä?


      • Voisiko olla, että
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Miten selvitä narsistin kanssa
        Psykologi Sandy Hotchkiss neuvoo näin :"

        Niin edelleen kyse on narsistin kanssa selviämisestä, ei niinikään narsistin tukemisesta/auttamisesta...

        Mutta joo, nuo Hotchkinssin neuvot ovat hyviä/parempia kuin Vakninin, jotka periaatteessa ohjeistavat miten saat pidetyksi narsistin itselläsi, mutta kuten tiedetään Vaknin on itse narsisti, että ohjeistus sen mukainen...

        Noista Hotchkinssin neuvoista on varmasti apua heille, jotka ovat jostain syystä pakotettuja hyväksymään sen narsistin joukkoonsa, esim. sukulaisuussuhde, perheenjäsenyys, vanhemmuus...

        Mutta löytyi tuolta Vakniniltakin yksi kohta, joka voisi olla vastaus kysymykseen...

        "Jos mitään voidaan korjata, se on narsistin auttaminen tulemaan tietoiseksi tilanteestaan, ilman ainuttakaan negatiivista huomautusta tai syytöstä. Tämä on ikään kuin eläisi jonkun kanssa jolla on fyysinen vamma, tilanteessa jossa molemmat kykenevät keskustelemaan rauhallisesti ja ilman tunteita vamman rajoituksista ja hyödyistä ja siitä, miten te molemmat voitte selvitä näiden tekijöiden kanssa yrittämättä muuttaa niitä. "

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html

        Joten heitämpä jatkokysymyksen tuohon liittyen, miten voi saada narsistin tietoiseksi tilanteestaan niin ettei vahingossakaan tule loukanneeksi häntä jos ei ole mahdollista huomauttaa hänelle hänen tekemistään vääryksistä?

        Voisiko olla, että joku jolla on aiempaa kokemusta narsistista ja jostain syystä ottaa uuden haasteen.

        Tässä tapauksessa tällä "auttajalla" pitäisi olla niin paljon lähdettä itsellään takana, esim. rahavuori ja huikeita ihmissuhteita... että narsisti riippuisi hänessä keinolla millä tahansa.

        Itsehän jouduin sättimään narsistin antaen "palautetta" negatiivisessa muodossa, jota hän piti huomiona sitäkin, ja pysyi ehkä siitä syystä kiinnostuneena. Pääsimme kyllä sellaisiin tilanteisiin, jossa keskustelimme rauhallisesti molemmat ymmärtäen, että hänellä on ongelma, vaikka nimeä tuolle ongelmalle ei annettukaan.


    • Komppaan tätä

      Narsistin auttaminen?

      Narsistia tuskin voi auttaa hänen omasta mielestään. Siinäkin tapauksessa, jos joku alkaisi hankkimaan hänelle rahaa, mitä narsisti eniten haluaa, ja toisi tätä rahaa kottikärryillä, olisi keino liian hidas. Kottikärryt olisivat huono valita, joten kaipa tuokin kääntyisi jotenkin niin, että on narsistin kiusaamista.

      Jos olisi tili auki hänelle ja piikki vaikka rajoja... Hjaa! Miten tuo olisi?

      • Komppaan tätä

        Äh!

        Jos olisi tili auki hänelle ja piikki VAILLA rajoja...


      • voi , voi
        Komppaan tätä kirjoitti:

        Äh!

        Jos olisi tili auki hänelle ja piikki VAILLA rajoja...

        näin menee


    • Koettu on!

      Narsistia ei voi auttaa kukaan muu kuin ammattiauttaja. Jos itse yrität saat varmasti kärsiä siitä rankimman kautta. Pysy mieluummin kaukana jotta selviät itse tervejärkisenä. Vakava paikka.

    • nnnnönnönnööö

      Narsistin "kiusaamista" on, jos ei tarjoa hänelle peiliä, josta hän voi ihastella itseään. Raskaan sarjaan "kiusaamista" on yrittää puolustaa itseään ja jos vaatii häntä tilille hänen tekemistään väärinkäytöksistä ja rikoksista.

      Moni keksii luontaisesti, ehkä tiedostamattaan keinot, joilla tukee narsistia hänen narsismissaan. Se tapahtuu hyväksymällä hänen ominaislaatunsa, olemalla ja toimimalla hänen tahtonsa mukaisesti, kehumalla ja ylistämällä häntä ja hänelle tärkeitä asioita sekä tietenkin tahraamalla kaikin keinoin niitä, joita narsisti vihaa.

      Miten auttaa narsistia oikeasti terveempään suuntaan ihmisenä? Siihen kysymykseen en tiedä vastausta. Tiedän joidenkin narsistin ystävien tohtineen huomauttaa hänelle, että hän toimii väärin. Tämä on johtanut parhaimmillaankin vain hetkelliseen yritykseen nähdä asiat toisin. Narsistin aivot kääntyvät nopeasti takaisin narsu-asetuksille.

      • khjkhlrt

        Ei narsistia voi auttaa ja tukea sillä tavalla kuin hoitaja tukee potilastaan. Keinot ovat aivan toiset, jotka ovat avautuneet vain tarpeeksi lähellä olemisessa ja kaiken moskan vastaanottamisessa. Vanha viisaus, elämä opettaa ja yrityksen ja erehdyjsen kautta voi päästä jonkinlaiseen maaliin narsistinkin kanssa. Kaikkein tärkeintä on säilyttää omat rajansa ja kunniansa.


    • Jhgffg

      YLT= Ylitsevuotava Loistelias Trolli

      • Väärin meni, ylt tarkoittaa yhteenlaskutoimitusta.

        Nimimerkki tuli siittä kun ennen rekisteröimistä tein niitä systeemin vaatimia yhteenlaskutoimituksia, jolloin mua alettiin nimetä milloin summalausekkeeksi, yhteenlaskutoimitukseksi joka sit lyheni yltiksi ja vielä lyhyemmin ylt:ksi

        Mitä taas tulee trolleihin, niin sellainen en ole, vaikka ärsytänkin joitain henkilöitä riippumatta siitä onko kommenttini tarkoitettu heille vai ei. Monesti porua on syntynyt siitäkin kun en vastaa. Et teet niin tai näin, niin aina väärin jonkun mielestä.

        Mut uskoisin, et sinä ny olet liikkeellä tässä mielessä

        "Sanaa käytetään usein väärin tahattomasti, mutta joskus myös tahallisesti lyömäaseena kanssakirjoittajia vastaan. Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä ole trollausta, ellei tavoitteena ole ärsyttäminen"

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)

        Mutta joo näitä muhun kohdisteneita kommennteja on ny taas tullu viime päivinä useita, et tais se "kävelyonluvallista" tyypin hiljattain esittämä ennustus/uhkaus käydä toteen.


      • Jhgffg

        Kamoon, trollihan sä oot. Aina ollu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe