Yliopisto raiskasi kasvitieteellisen puutarhan!

SikailevatTutkijat

Jokaisessa oikeassa kaupungissa on kunnon arboretum(puulajipuisto) tai kasvitieteellinen puutarha, jossa on myös runsaasti eri puu- ja pensaslajeja. Tampereella Hatanpää, Helsingissä Kaisaniemi jne. Kuopiossakin oli hyvällä alulla oleva kasvitieteellinen puurtarha siinä Geologian talon vieressä, mutta kun kävin paikalla pari viikkoa sitten oli paikka raiskattu kuin Jurassic Park!

Paikalla oli typeriä pääsy kielletty -kylttejä ja merkintä "koepuutarha". Entiset kasvilajien nimikyltit oli revitty ja heitelty ympäriinsä kuin mustalaisten pihalla, paikka pusikoitumassa eikä siellä suuripalkkaista virkakyöstiä näkynyt steppailemassa.

Jos puisto virkatyönä raiskataan niin ainakin sotkut pitää siivota. Yksityisen pitäisi siivota sotkunsa - valtion sikailijoita tämä ei näköjään koske!

7

3080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osasto

Olisi parempi että unohdat käyneesi siellä.

• parsakaaliseeeoos

johtuupi siitä että kyseinen puutarha lopetaan/lopettettiin jo. Siirtyy joensuuhun tai siellä on joku toinen tms. tiedän tämän koska olen jutellut asiasta tietävien kanssa.

• SikailevatTutkijat

Joo -kävin Joensuussa viime kuussa ja autolla ajelin ohi kasvitieteellisen puutarhan - se on keskustasta vähän syrjässä. Kun nämä kaksi yksikköä yhdistyivät niin tuli sitten Itä-Suomen yliopisto.

Silti: hyvällä alulla olleen arboretumin suoranainen tuhoaminen ihmetyttää. Nyt aluella on joku "koepuisto" joitain mittauksia varten - eikö mittauksia oltaisi voitu tehdä jossain muualla? Mitään selitteitä/opasteita/paikan historiasta kertovia kylttejä ei ollut.

Joka tapaukessa: Kuopio tulee varmaan seuraavat 50 vuotta ainakin olemaan ilman arboretumia. Sen verran tiedän, että Kuopion tuhotussa arboretumissa puulajit oli ryhmitetty kasvulajeittain; oli Amurin pihlajaa, sokerivaahteraa tms. Näitä harvinaisuuksia ei ole kaupungin muissa puistoissa - omakotiasujat eivät saa ideoita. Tätäkään tietoa ei ole Internetissä vaan ikään kuin yliopisto toimisi Nasan valtuuksilla eli paitsi tuhoaa ympäristöä niin myös tuhoaa tietoa.

• get ovet it
        SikailevatTutkijat kirjoitti:

Joo -kävin Joensuussa viime kuussa ja autolla ajelin ohi kasvitieteellisen puutarhan - se on keskustasta vähän syrjässä. Kun nämä kaksi yksikköä yhdistyivät niin tuli sitten Itä-Suomen yliopisto.

Silti: hyvällä alulla olleen arboretumin suoranainen tuhoaminen ihmetyttää. Nyt aluella on joku "koepuisto" joitain mittauksia varten - eikö mittauksia oltaisi voitu tehdä jossain muualla? Mitään selitteitä/opasteita/paikan historiasta kertovia kylttejä ei ollut.

Joka tapaukessa: Kuopio tulee varmaan seuraavat 50 vuotta ainakin olemaan ilman arboretumia. Sen verran tiedän, että Kuopion tuhotussa arboretumissa puulajit oli ryhmitetty kasvulajeittain; oli Amurin pihlajaa, sokerivaahteraa tms. Näitä harvinaisuuksia ei ole kaupungin muissa puistoissa - omakotiasujat eivät saa ideoita. Tätäkään tietoa ei ole Internetissä vaan ikään kuin yliopisto toimisi Nasan valtuuksilla eli paitsi tuhoaa ympäristöä niin myös tuhoaa tietoa.

Kasvaahan noita rikkaruohoja jokaisen nurmikolla... big deal!

• Allouenpää

Harmi kuulla että Savilahden kasvitieteellinen puutarha on lopetettu. Suosittelen tutustumaan Karhonsaareen: http://www.kuopio.fi/web/liikunta-ja-ulkoilu/karhonsaari

• Anonyymi

Ei löytynyt enää sivua.Liekö sekin paikka jäänyt "kehityksen" eli betonin alle?
        Parkkihalleja vaan maisemaa rumentamaan ja keskittymiä.
        Pieniä ahtaita betonikoppeja kyllä tumpataan joka paikka täyteen jossa kansalaumat sitten parveilee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei löytynyt enää sivua.Liekö sekin paikka jäänyt "kehityksen" eli betonin alle?
        Parkkihalleja vaan maisemaa rumentamaan ja keskittymiä.
        Pieniä ahtaita betonikoppeja kyllä tumpataan joka paikka täyteen jossa kansalaumat sitten parveilee.

Monien arboretumienkin laatu on laskenut milleniumin jälkeen. Enää ei hoideta yhtä hyvin kuin viime vuosisadalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59