Kokemuksia Trafiin rekisteröimisestä

rekisteröijä

Onko tuoreita kokemuksia minkälainen meininki?

Huolettaa että ne tietävät jotain veneistä, eikä pysty enää puuhaamaan mitä haluaaa.

16

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veneentuunaaja

      Ylitehoisia CE-merkittyjä veneitä ei pitäisi enää saada rekisteröityä. Tarkoittaa siis vuosimalleja 1997-. Runkonumeron pitää tietty olla oikein koodattuja ja mikäli moottori on vuosimallia 2006 tai uudempi, niin tarvitsee esittää vaatimustenmukaisuudentodistus, joka osoittaa että moottori täyttää päästövaatimukset. Lisäksi tarvitaan kauppakirjat jne. kuten ennenkin.

      "Omavalmisteista" en tiedä miten suhtautuvat. Sehän on huvivenedirektiivin mukaan vene, joka on suurimmaksi osaksi itse rakennettu omaa käyttöön ja sitä ei saa myydä viiteen vuoteen sen valmistumisesta.

      Tuotantoveneestä (ainakin vm. 1998 ) tuunattu vene taasen on vene, jolle on tehty "merkittävä muutos" ja sellainen pitäisi sitten CE-merkitä tarkastuslaitoksella. Oletettavammin joutunevat katsomaan läpi sormien tuota "väärin itserakennettua" lainsäätäjän aivopierua, koska suurin osa nettivneessä myynnissä olevista "omavalmisteista pitäisi käytännössä CE-merkitä uudestaa mikä on taloudellinen mahdottouusmuutaman tonnin arvoiselle veneelle.

      • 2 x kad44

        Katsastin ensikatsastuksen keväällä vuokraveneeksi ja katsastaja kertoi, että eivät katsasta jos ei ole CE sertifioitu vene. Katsastus oli varsin asiallinen mielestäni, veneestä tsekattiin veden alaiset osat, läpiviennit ja propulsiot sekä paperit. Lisäksi käytiin läpi varusteet kyseiselle merialueelle johon halusin katsastaa.

        CE serti märää alueen ja henkilömäärän jota katsastaja noudattaa. Itselläni se oli 8 henkilöä ja B off shore eli olisi voinnut katsastaa suomen kaikille vesialueille, mutta itselleni riitti 3 alue joka on jo varsin suuri reviirinä.


      • Raffiaveneilyä
        2 x kad44 kirjoitti:

        Katsastin ensikatsastuksen keväällä vuokraveneeksi ja katsastaja kertoi, että eivät katsasta jos ei ole CE sertifioitu vene. Katsastus oli varsin asiallinen mielestäni, veneestä tsekattiin veden alaiset osat, läpiviennit ja propulsiot sekä paperit. Lisäksi käytiin läpi varusteet kyseiselle merialueelle johon halusin katsastaa.

        CE serti märää alueen ja henkilömäärän jota katsastaja noudattaa. Itselläni se oli 8 henkilöä ja B off shore eli olisi voinnut katsastaa suomen kaikille vesialueille, mutta itselleni riitti 3 alue joka on jo varsin suuri reviirinä.

        Vuokraveneasiat meni tiukaksi pari vuotta sitten, kun Tarfi rupesi säätämään. Nykyään ei enää saa ennen vuoden 1997 valmistettuja vuokravenerekkariin elleivät ole siellä aiemmin olleet. Montako ihmistä on kuollut Suomessa noissa helvetin vaarallisissa vuokraveneissä. Samoin käy kaikille näille vanhoille puisille saaristoveneille joita Suomessa pyörii reiteillään. Jatkossa pitää olla metallia tai kopmposiittiötä ja aivan eri teknistä tasoa mm. palosuojauksen ja esteettömyyden suhteen. Matkalipun hinta tulee vähintään tuplaantumaan että kannattaa. Helvetin vaarallisia veneitä nämä nykyiset!


    • Onko kallis?

      Vähän asian sivu, mutta jos tilaan netistä piirustukset ja rakennan veneen, niin minkälainen vaiva on saada veneeseen CE-merkki?

      • Veneentuunaaja

        CE:n vaiva on lähinnä se, että rakenne pitää mitoittaa sääntöjen mukaan, kaikki asennukset, kansijärjestely ja vakavuus pitää täyttää tietyt standardit ja testata. Noin toistakymmentä standardia pitää ostella ja opiskella veneenrakennuksen ohessa, jos englanti sujuu. Meneehän siihen aikaa. Vaihtoehtoisesti voi tilata koko työn tarkastuslaitoksesta muutaman tonnin hintaan, saattavat jopa neuvoakin työn edetessä ja voi keskittyä rakenteluun.

        Itsevalmistettua venettä ei tarvitse kuitenkaan CE-merkitä kunhan sen pitää itsellään vähintään viisi vuotta, eikä mitään sääntöjä periaattessa tarvitse täyttää, kunhan vene on merilain mukaan "riittävän merikelpoinen"!

        Omavalmistetta ei pitäisi saada venerekisteriin mikäli sen käyttöönottoaijasta on alle viisi vuotta. Eli nyt valmistusvuosi saa olla korkeintaan 2009. Muistakaa siis tuo kun myytte ns. "omavalmisteitanne".


    • Kuis se

      "Omavalmistetta ei pitäisi saada venerekisteriin mikäli sen käyttöönottoaijasta on alle viisi vuotta. Eli nyt valmistusvuosi saa olla korkeintaan 2009. Muistakaa siis tuo kun myytte ns. "omavalmisteitanne".

      Siis...???, voisitko selventää hieman tuota...
      Eli mielestäsi en saa tänä vuonna valmistunutta "omavalmistetta" venerekisteriin?

      • Veneentuunaaja

        Tarkoitin että näitä myynnissä olevia saunalauttoja yms. omavalmisteita, joiden vuosimalli on 2009-2014 ei saa rekisteriin jos sellaisen menee ostamaan, koska omavalmistetta ei saa myydä ilman CE-merkintää ellei se ole ollut rakentajallaan vähintään viisi vuotta käytössä/rekisterissä.


    • Omavalmiste

      Täytyyhän se rekisteriin saada, eihän sillä saisi muuten ajaa.

      Mahtoi tarkoittaa ettei sitä saisi myydä 5 vuoteen, eli eivät tee ennen tuota omistajan vaihdosta rekisteriin.

    • ei onnaa

      Perjantaina yritin tehdä muutoksen kimppaveneen omistustietoihin, kun yksi osakas oli vaihtunut toiseen. Ihan kädetön en tietokoneiden ja nettisivujen käytössä ole, mutta Trafin sivujen kanssa en tullut juttuun. Välillä näkyivät nimiini rekisteröidyt veneet, välillä eivät. Kerran sain jopa yhden veneen tiedot näkyviin, sitten tuli taas ilmoitus "pakollinen tieto puuttuu, yritä myöhemmin uudestaan".

      Sitä omistajamuutosta en onnistunut nettipalveluna tekemään, tarvittavan lomakkeen sentään sain ladattua. Mutta senkin aika monen mutkan takaa. Kaikkiaan sivujen käytettävyys on nollaluokkaa muille kuin sivujen kehittäjille itselleen. No, Trafillahan onkin ainakin Suomen ennätys erilaisten tietojärjestelmien käytöstä, taisi niitä olla yli 200.

      • -Mika-

        Muutosta en ole koittanut tehdä, mutta kävin (myöskin perjantaina) katsomassa omien veneitteni tiedot. Näytti olevan muuten kunnossa, mutta keväällä myymäni vene oli edelleen mun nimissä, vaikka tiedän uuden omistajan rekisteröineen sen nimiinsä jo maistraatin aikana. Viivettä on ainakin ja ehkä epätarkkuuksia ylimenokauden ajalta.

        Kaksi viikkoa sitten kyllä laitoin rekisteröinnin vireille veneestä, joka ei ole rekisterissä ollut aikoihin, jos koskaan. Ei ihan jouheasti mennyt kyllä sekään. Osa kohdista oli kyllä ihan pääteltävissä ja "sävellettävissä". Esim käyttönotto/valmistumispäivää kysellään ainakin kolmessa eri kohdassa ja siinä pitää olla päiväys, vuosi ei riitä.

        Mutta muutama kohta jäi sitten puhelinkyselyn varaan: Valmistajan imoittama suurin teho moottorille. Mistäs sellasen tiedän saa, kun ei sitä tehoa ole valmistaja ilmoittanut... No okei, laitetaan oman mielen mukaan sitten.
        Toinen kohta on vähän hankalampi, eli sarjanumero. Kun sitäkään ei kovin monessa vanhemmassa veneessä ole, niin kitä siihen sitten? Trafin ohjeiden mukaan pitää siihen silloin laittaa 999.

        Nyt vaan ootellaan, että milloin tiedot päivittyy sinne trafin kantaan... ja että milloin sen uuden rekisterikirjan mahtaisi saada. Vanhoillahan ei sen suhteen ole kiire, kun niihin on se vanha rekisteriote, muttä tällä uudella ei kasi saa ajaa ennen kun saan sille numeron. Ja ai niin, tässä eräs huononnus aiempaan: Enää ei numeroon voi vaikuttaa mitenkään edes rahalla. Aiemminhan sai ostaa vapaana olevista numeroista minkä vaan.


      • se on niin sitä
        -Mika- kirjoitti:

        Muutosta en ole koittanut tehdä, mutta kävin (myöskin perjantaina) katsomassa omien veneitteni tiedot. Näytti olevan muuten kunnossa, mutta keväällä myymäni vene oli edelleen mun nimissä, vaikka tiedän uuden omistajan rekisteröineen sen nimiinsä jo maistraatin aikana. Viivettä on ainakin ja ehkä epätarkkuuksia ylimenokauden ajalta.

        Kaksi viikkoa sitten kyllä laitoin rekisteröinnin vireille veneestä, joka ei ole rekisterissä ollut aikoihin, jos koskaan. Ei ihan jouheasti mennyt kyllä sekään. Osa kohdista oli kyllä ihan pääteltävissä ja "sävellettävissä". Esim käyttönotto/valmistumispäivää kysellään ainakin kolmessa eri kohdassa ja siinä pitää olla päiväys, vuosi ei riitä.

        Mutta muutama kohta jäi sitten puhelinkyselyn varaan: Valmistajan imoittama suurin teho moottorille. Mistäs sellasen tiedän saa, kun ei sitä tehoa ole valmistaja ilmoittanut... No okei, laitetaan oman mielen mukaan sitten.
        Toinen kohta on vähän hankalampi, eli sarjanumero. Kun sitäkään ei kovin monessa vanhemmassa veneessä ole, niin kitä siihen sitten? Trafin ohjeiden mukaan pitää siihen silloin laittaa 999.

        Nyt vaan ootellaan, että milloin tiedot päivittyy sinne trafin kantaan... ja että milloin sen uuden rekisterikirjan mahtaisi saada. Vanhoillahan ei sen suhteen ole kiire, kun niihin on se vanha rekisteriote, muttä tällä uudella ei kasi saa ajaa ennen kun saan sille numeron. Ja ai niin, tässä eräs huononnus aiempaan: Enää ei numeroon voi vaikuttaa mitenkään edes rahalla. Aiemminhan sai ostaa vapaana olevista numeroista minkä vaan.

        Numeron valintamahdollisuus on seilannut edestakaisin. Ensin ei saanut valita, sitten sai valita ja nyt ilmeisesti ei enää saa. Todellista viranomaistoimintaa koko rekisterin pito.


    • Mites se menikään

      "Tarkoitin että näitä myynnissä olevia saunalauttoja yms. omavalmisteita, joiden vuosimalli on 2009-2014 ei saa rekisteriin jos sellaisen menee ostamaan, koska omavalmistetta ei saa myydä ilman CE-merkintää ellei se ole ollut rakentajallaan vähintään viisi vuotta käytössä/rekisterissä."

      Siis tiedätkö näin olevan/käyvän yritettäessä rekistöröidä alle 5v omavalmistetta uudelle omistajalle vai LUULETKO asian menevän näin?
      Kieltäytyykö Trafin virkailijat rekistöröimästä venettä..
      Onko sinulla omakohtaista tai täysin varmaa tietoa asiasta?

      Siis tunnen kyllä ko direktiivin mutten sen täytäntöönpanoa käytännössä,
      ja viime vuonna venelehdissä kirjoitettiin "laista ja direktiivistä jonka rikkomisesta ei seuraa minkäänlaisia sanktioita tai seuraamuksia".
      Mutta en kirjoittelisi asiantuntijana täällä jos kaikki perusteet ovat "musta tuntuu" pohjalta tai niin se voi olla tai pitäsi olla tai....
      pohja

    • mites se menikään

      Niin niin,mutta mutta missä siellä sanotaan että trafi ei rekistöröi
      uudelle omistajalle alle 5v vanhaa omavalmistetta? Ei missään eli sinä otaksut asian menevän näin eli et tiedä asiasta mitään varmaa vaan otaksut ja luulet...

      ja nyt trafi on jo lieventänyt käytäntöä ja hyväksyy veneitä jonka mallisia on aikanaan hyväksytty kuten merivoimien Tiiskerit joita myydään huutokaupassa mutta eivät ole ce-sertifioituja.

      • Veneentuunaaja

        Varmasti joutuvatkin katsomaan läpi sormien. Niin idioottimaisesti on laadittu huvivenedirektiivi juuri näiden itserakennettujen ja veneelle tehtävän suuren muutoksen osalta joka johtaisi mukamas aina uusintasertifiointiin. Ihan pöhköä. Rike on kuitenkin aika pieni jos myy tietämättään etukäteen, mutta mikäli siitä meinaa tehdä businesta ja myy vaikka saunalauttoja "omavalmisteena" vuosittain, niin kyllä siinä ainakin verottajan saa niskaansa ja mahdollisesti Trafiltakin jotain pientä rapsua, eli sakkoa.


      • Saunalauttanikkari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2454
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      280
      2087
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1771
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1681
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1554
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1377
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      109
      1238
    Aihe