K A I K I L L E

Ikivihreäää

Ihan sairaan kateellinen kaikille. Kaikki jotka matkustavat, ovat onnellisia parisuhteessa, kenellä on hyvä suhde lapsiinsa, ostavat uuden auton, remppaavat kotiaan. Muiden koiristakin olen kateellinen, omamme on aika rasittava ja haukkuu ja on arka ja epäsosiaalinen.
Töissä olen kateellinen muille, osaavat olla luontevia ja mukavia muille. Itse olen jörö.

Vihaan kateuden tunnettani, mietin mistä se johtuu...Lapsuuteni oli kuitenkin onnellinen. Olin rakastettu, vanhempani olivat tasapuolisia meille lapsille. En osannut ottaa äitini halauksia vastaan, itse en osaa halata lapsiani enkä miestäni.

Antaisin paljon jos pääsisin tästä tunteesta eroon!!!

3

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mkgv

      Kateus on sinulle helppo tunne, koska tunnistat sen. Monesti ne tunteet, joita emme tunnista, ohjaavat käytöstämme eniten. Viestistäsi tulee ensiksi mieleen, mitä tunteita on kateuden takana, siis sellaisia, jotka ovat sinulle vaikeita?

      Tunnistat kateuden, mutta pahan olon takana on aina muitakin tunteita. Kateus aiheuttaa vertailun tarpeen muihin, mikä kääntää katseen väärään suuntaan pois omista tunteista ja asioista, jotka kokee ahdistaviksi. Näin tunnistettu kateus toimii puolustusmekanismina vaikeimmiksi koettuja tunteita ja asioita vastaan eikä niitä voi tarkastella kuin vertailun kautta.

      Esimerkeistäsi välittyy ajatus siitä, että koet läheisyyden muihin ihmisiin vaikeana. On tervettä ja hyvää kaivata läheisiä, hyviä ihmissuhteita niin kuin kerrot. Omien tunteiden käsittely on avain siihenkin asiaan.

    • Hei Ikivihreää!


      Kaikilla tunteilla on merkityksensä ihmismielellä. Vain niistä kumpuavat teot voivat olla vääriä. Pysähdytään hetkeksi miettimään, mitä kateutesi sinulle kertoo omista toiveistasi ja odotuksistasi. Millaista haluaisit elämäsi olevan? Mitä tarvitset elämääsi? Puuttuuko siitä jotain, vai puuttuuko siitä kyky olla tyytyväinen? Milloin olet tyytyväinen elämääsi? Oletko tuolloin kiitollinen?

      Jos mietit näitä asioita, huomaat varmaan mielessäsi pyörivän joitain toiveita. Voi jospa. Kunpa minulla. Seuraava askel on miettiä, mitä ITSE voit tehdä päästäksesi näitä toiveita lähemmäksi. Jos esimerkiksi kaipaat luotettavaa ystävää, miten voit parantaa olemassaolevia väljähtyneitä kaveruussuhteitasi?

      Kateuden vastalääke on kiitollisuus ja tyytyväisyys. Ne ovat taitoja, joita voi harjoitella ja opiskella. Jos joka päivä väkisin pinnistää yhden kiitollisuuden aiheen, voi olla, että viikon päästä toinen aihe pullahtaakin jo yrittämättä; harjoittelu on avannut mielelle mahdollisuuden kiitollisuuteen.

      Kerrot olevasi jörö. Se ei varmaan ole koko totuus sinusta. Ovatko luovuutesi lähteet piilossa? Miten voit ryhtyä availemaan niitä? Voitko kokeilla esimerkiksi jotain liikunta- tanssi tai kuvataideryhmää, jossa saat myönteisen kosketuksen omiin tunteisiisi ja ominaisuuksiisi?

      Mitä mieltä tästä?

      Meiju, diakoni

    • julen

      minä olen niin viisas ihminen että en kadehdi enää yhtään koska esim jos mun kamu pääsis silja lainel nii emmää oo sillai et epääääääääääääääääääääää todella ärsyttävää. mää en oo sen takia kateellinen kun kyllä minunkin aikani koittaa
      pitää olla vain kärsivällinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe