ärsyttävää....

vihainen ja kohta rahaton

olen alkanut ruokkia pihamme lintuja lintulaudalla ja talipalloilla mutta se on ärsyttävää että aika kun laitan uuden talipallon ja lähden jonnekkin vaikka vain puoleksi tunniksikin niin harakat ja varikset ovat syöneet sen!!! tänäänkin jouduin laittamaan uuden pallon 3 kertaa!!!! tämä alkaa jo vähän ärsyttämään... onko kenelläkään mitään keinoa jolla saisin pidettyä harakat ja varikset pois lintulaudalta ja talipalloilta???
siemenet ja talipallot ei kyllä mitään ilmaisia ole....

17

7077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisk!

      sama juttu täälläkin...
      apua?!?!

      • Roope

        Moi harakkahan se on ja ottaa taitavasti koko talipallon.Itse laitoin muutaman talipallon jonoon ja kääräisin katiskaverkoon se auttoi. Toisaalta ruokaa se hakee harakkakin.


      • *Nilla
        Roope kirjoitti:

        Moi harakkahan se on ja ottaa taitavasti koko talipallon.Itse laitoin muutaman talipallon jonoon ja kääräisin katiskaverkoon se auttoi. Toisaalta ruokaa se hakee harakkakin.

        tepsii. Sidotte narun löysästi vaakasuoraan vaikka puiden väliim ja siitä sitten roikkumaan talipalloja. Oravat niillä käy, mutta varikset tai harakat ovat liian suuria, painavia ja kömpelöitä nuorallatanssiin. :)


      • vihainen ja kohta rahaton
        *Nilla kirjoitti:

        tepsii. Sidotte narun löysästi vaakasuoraan vaikka puiden väliim ja siitä sitten roikkumaan talipalloja. Oravat niillä käy, mutta varikset tai harakat ovat liian suuria, painavia ja kömpelöitä nuorallatanssiin. :)

        kiitos vinkeistä! ;)


      • mä vaan
        *Nilla kirjoitti:

        tepsii. Sidotte narun löysästi vaakasuoraan vaikka puiden väliim ja siitä sitten roikkumaan talipalloja. Oravat niillä käy, mutta varikset tai harakat ovat liian suuria, painavia ja kömpelöitä nuorallatanssiin. :)

        Ihan hyvältä tuo vaakatasonarujutskakin vaikuttaa. Mutta miksei voisi laittaa palloja roikkumaan vaan suoraan narulla oksasta alaspäin? Eli yksi naru/pallo. Ei meidän oravat ainakaan niin taitavia ole että sinne pääsisivät. Vielä jos taipuisan narun korvaa jäykällä rautalangalla niin eihän sitten ainakaan orava sinne pääsee. Eikä harakoistakaan ym. ole harmia. Jos käyttää siis vain narua niin meillä närhi oppi hinaamaan talipallon oksalle ja siinä sen sitten hakkasi! Mutta rautalangalla se ei enää onnistu.
        Sellainen katiskaviritelmä on kyllä hyvä mutta ehkä vähän ruma pihapiirissä..
        Sitä en osaa sanoa miten saa varikset ja harakat pois sitten siltä itse lintulaudalta jyviä syömästä.. No, onneksi niitä ei meillä ole.. närhiä vain.


      • *Nilla
        mä vaan kirjoitti:

        Ihan hyvältä tuo vaakatasonarujutskakin vaikuttaa. Mutta miksei voisi laittaa palloja roikkumaan vaan suoraan narulla oksasta alaspäin? Eli yksi naru/pallo. Ei meidän oravat ainakaan niin taitavia ole että sinne pääsisivät. Vielä jos taipuisan narun korvaa jäykällä rautalangalla niin eihän sitten ainakaan orava sinne pääsee. Eikä harakoistakaan ym. ole harmia. Jos käyttää siis vain narua niin meillä närhi oppi hinaamaan talipallon oksalle ja siinä sen sitten hakkasi! Mutta rautalangalla se ei enää onnistu.
        Sellainen katiskaviritelmä on kyllä hyvä mutta ehkä vähän ruma pihapiirissä..
        Sitä en osaa sanoa miten saa varikset ja harakat pois sitten siltä itse lintulaudalta jyviä syömästä.. No, onneksi niitä ei meillä ole.. närhiä vain.

        oppivat nostamaan langan varassa roikkuvan talipallon ylös ja sitten irroitettuaan talipallon suojuksesta, vievät sen omaan ruokapaikkaansa pois pikkulintujen ulottuvilta.
        Ne ovat lisäksi niin voimakkaita, että rautalankakaan ei niitä pidättele.

        Ainoa keino, minkä olen itse huomannut olevat toimiva, on juuri tuo vaakatasoon asetettu veltto/veltohko naru, josta sitten roikkuvat nuo talipallot. Siinä painavat linnut eivät onnistu keplottelemaan istelleen liikaa herkkuja. jää pienemmillekin jotain.


      • mä vaan
        *Nilla kirjoitti:

        oppivat nostamaan langan varassa roikkuvan talipallon ylös ja sitten irroitettuaan talipallon suojuksesta, vievät sen omaan ruokapaikkaansa pois pikkulintujen ulottuvilta.
        Ne ovat lisäksi niin voimakkaita, että rautalankakaan ei niitä pidättele.

        Ainoa keino, minkä olen itse huomannut olevat toimiva, on juuri tuo vaakatasoon asetettu veltto/veltohko naru, josta sitten roikkuvat nuo talipallot. Siinä painavat linnut eivät onnistu keplottelemaan istelleen liikaa herkkuja. jää pienemmillekin jotain.

        "Ne ovat lisäksi niin voimakkaita, että rautalankakaan ei niitä pidättele."

        Väännetään nyt sitten rautalangasta.. :)
        En yhtään rupea purnaamaan, mutta aika vahvoja varislintuja siellä päin! Tarkoitin lähinnä sellaista rautalankaa jota käytetään mm. eläinten laidunten aitauksessa. Sellaista jota ei ihan tosta vaan pelkillä sormilla väännä. Jotain ehkä 2mm vahvaa. Ei meillä ainakaan närhet sen taivuttamiseen pysty.
        Langan täytyy tietysti olla riittävän pitkä ettei lintu yletä palloon jo suoraan oksalta.


      • *Nilla
        mä vaan kirjoitti:

        "Ne ovat lisäksi niin voimakkaita, että rautalankakaan ei niitä pidättele."

        Väännetään nyt sitten rautalangasta.. :)
        En yhtään rupea purnaamaan, mutta aika vahvoja varislintuja siellä päin! Tarkoitin lähinnä sellaista rautalankaa jota käytetään mm. eläinten laidunten aitauksessa. Sellaista jota ei ihan tosta vaan pelkillä sormilla väännä. Jotain ehkä 2mm vahvaa. Ei meillä ainakaan närhet sen taivuttamiseen pysty.
        Langan täytyy tietysti olla riittävän pitkä ettei lintu yletä palloon jo suoraan oksalta.

        varmaankin halusi vinkejä, joilla ns. kotikonstein saadaan talipallot niiden ulottuville, joille ne on tarkoitettu, ja miten ei-halutut vieraat saadaan pidettyä nälässä.

        Jos noinkin järeitä (2mm) raennusaineita käytetään, niin kotikonstit (sormet) on kyllä tiukoilla (lue verillä). :)

        Mutta miksei tuokin käy... mitä siitä riitelemään.


      • parus_
        *Nilla kirjoitti:

        tepsii. Sidotte narun löysästi vaakasuoraan vaikka puiden väliim ja siitä sitten roikkumaan talipalloja. Oravat niillä käy, mutta varikset tai harakat ovat liian suuria, painavia ja kömpelöitä nuorallatanssiin. :)

        Tuo roikkuva rautalanka on ihan hyvä konsti pitää isompia ruokavieraita loitolla. Vielä kun ripustaa siihen pari kiiltävää, tuulessa herkästi liehuvaa nauhaa, niin varovaisimmat varislinnut ainakin pysyvät kauempana. Lintulaudan reunoihin voi myös kiristää siiman tai langan, sitä pelkäävät ainakin varovaisimmat varikset ja harakat. (Laitureilla on käytetty samanlaista pelotetta lokkien ja varisten karkottamiseen, eli naulojen väliin kiristetään siima tai lanka ja lokit eivät uskalla kaiteelle istua. Kokemusta on).


    • Jensku007

      Mutta eikö ole vielä vähän turhan aikaista ruokkia pikku lintuja??

      • mä vaan

        Kyllä vaan, yleinen käsitys lienee että sitten kun lumi tulee maahan. Linnut pärjäävät itsekseen loistavasti sulan maan aikana, ja lisäksi voi tällaisellä vesikelillä jopa taudit levitä.
        Lisäksi esim. peipot ja punarinnat saattavat tehdä kohtalokkaan erheen jos nyt näkevät jossain lintulaudan ja päättävätkin jäädä sen turvin talvehtimaan muuttomatkan sijasta. Monet niistä kuolevat viimeistään kovilla pakkasilla.
        Joten vasta kun lumi on pysyvästi maassa.


      • mä taas...
        mä vaan kirjoitti:

        Kyllä vaan, yleinen käsitys lienee että sitten kun lumi tulee maahan. Linnut pärjäävät itsekseen loistavasti sulan maan aikana, ja lisäksi voi tällaisellä vesikelillä jopa taudit levitä.
        Lisäksi esim. peipot ja punarinnat saattavat tehdä kohtalokkaan erheen jos nyt näkevät jossain lintulaudan ja päättävätkin jäädä sen turvin talvehtimaan muuttomatkan sijasta. Monet niistä kuolevat viimeistään kovilla pakkasilla.
        Joten vasta kun lumi on pysyvästi maassa.

        mutta eikö se riipu että missä päin suomea asustaa???


      • mä vaan
        mä taas... kirjoitti:

        mutta eikö se riipu että missä päin suomea asustaa???

        Eli kyllä vain vaihtelee ympäri Suomen.
        Sitten kun lumi on maassa.


    • KTH

      Tässä pari konstia:
      1. Ripusta talipallo naruun ja samaan naruun pallon yläpuolelle isohko levy. Levyn pitäisi olla säänkestävä. Jos harakka yrittää pallolle, siltä loppuu levyn alla ilma siipien alta. Yritykset ovat hassun näköisiä.
      2.Pujota kukkaruukusta läpi sopivan pituinen tikku ja jätä tikkuun ripustuskoukku oksaa varten. Pane tali ruukkuun. Ripusta ruukku ylösalaisin pensaan tai puun oksaan. Pikkulinnut pääsevät taliin käsiksi tikkua myöten kiipeämällä. Tali on sateeltakin suojassa. Ainoa ongelma on se, etteivät pikkulinnut näe mahd. varpushaukan lähestymistä jos pää on ruukussa.

      • mietiskelijä

        Tuo kukkapurkki idea on hyvä jatoimiva.Itsellä on sellanen missä on naru sulatetun talin läpi .
        Ostin sen markkinoilta .Mitenkähän tuo talin sulatus tapahtuu ?Kattilassa vaan vai jossain vasihauteessa?jos ite niitä tekis kans omalle pihalle.


    • Anonyymi

      Harakan syötti jauhelihaa suolaa joukkoon jonnekin katosivat myös pikkulintuja hävisi

    • Anonyymi

      Laita palanen talia rotanloukkuun. Pikkulinnut eivät jaksa räväyttää loukkua, mutta isompi kyllä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe