Luin tänään lehdestä artikkelin lasten tämänhetken suosituimmista etunimistä. Tästä tuli mieleen kysyä ihan ystävällisessä mielessä romanien etunimistä. Onko teillä oma etunimi"kalenteri" tai lista, joista voitte valita lapsillenne sopivia romani-nimiä vai onko sopivaa antaa lapselle mikä tahansa myös valtaväestön suosima etunimi? Onko tästä olemassa joku sääntö tai suositus?
Romanien etunimet
9
5110
Vastaukset
- monen lapsen romani äiti
kyllähän me ollaan samalla lailla Suomalaisia ku sinäkin ja on vapaus valita nimi mikä hyvänsä.eikä Suomessa ole mustalaisilla omaa allakkaa mut sinähän voisit sellasen laatia.kyllä mustalaisilla on omia suvussa kulkevia nimiä ja paljon on puolin ja toisin nimet tullu käyttöön myös valtavästön keskuudessakin joita mustalaiset käyttää.minun lapsillani on aivan normaalit suomalaiset nimet ajan trendin mukaan.vanhat nimet on tullu muotiin ja se on hyvä asia.
- Tinalo
asiallisesti ja heti oli hyökkäävä asenne vastaajalla.
- ei tinalo
Tinalo kirjoitti:
asiallisesti ja heti oli hyökkäävä asenne vastaajalla.
Mitäs hyökkäävää vastauksessa oli?Nähdäkseni ei mitään.Nikkis osui itsees tosiaan.
- ...vaan puolusteleva
ei tinalo kirjoitti:
Mitäs hyökkäävää vastauksessa oli?Nähdäkseni ei mitään.Nikkis osui itsees tosiaan.
Juu ei siinä mitään hyökkäävää ollut, vaan lähinnä puolustelevaa "kyllä meilläkin on oikeus" -tyylistä...
- lisäys edelliseen
jäi vielä mainitsematta että ei ole mitään suosituksia kyllä joka vanhin nimen valitsee lapselleen ihan itse.
- Kiinnostunut
En millään pahalla kysynyt, olen vain kiinnostunut nimistä yleensäkin ja niiden alkuperästä . Tiedän kyllä, että valtaväestöllä ja romaneilla on paljon samoja etunimiä, mutta sitten on sellaisia yleensä Suomessa vain romaneilla käytettyjä kuten Mertsi, Dimitri, Angelika ym. Mutta suvussahan ne nimet usein kulkee valtaväestölläkin.
- Serafiina
Yhessä nimikirjassa joskus kirjastosta lainasin ja siellä oli eri kansojen yleisimmät nimet. Romanien nimet oli myös lueteltuina. Muistaakseni siinä oli Katja, Maria, Tanja, Rosita, Tamara, Aila, Lenita jne ja miehistä Leif, Allan, Mertsi, Kyösti, Taisto, Kalle jne. Kirjan nimeä en muista. Minusta Angela ja Angelika, Elisabeth ovat todella kauniita. Mitä nimiä romaninaiset laittavat nykyään lapsille nimeksi.
- Ramona itse
Olisiko ollut Perhemediat "Valitse nimi lapselle" -kirja? Siinä on yleisimmät romaninimet:
Pojat:
Allan, Kyösti, Rainer, Valde, Dimitri, Leif, Terno, Henry, Mertsi, Tino
Tytöt:
Aila, Katja, Miritza, Maria, Tamara, Miranda, Ramona, Helena, Nadja, Mirikli
Ja monien muiden kansalaisuuksien yleisimmät ristimänimet myös, esim. juutalaiset, somalit ym.
Kirja on ilmestynyt v.2003. Toimittajat: Olga Leppäniemi ja Katariina Krabbe. N. 170 sivua ja juttua ristiäisistä ja nimenantojuhlista ym. - Serafiina
Ramona itse kirjoitti:
Olisiko ollut Perhemediat "Valitse nimi lapselle" -kirja? Siinä on yleisimmät romaninimet:
Pojat:
Allan, Kyösti, Rainer, Valde, Dimitri, Leif, Terno, Henry, Mertsi, Tino
Tytöt:
Aila, Katja, Miritza, Maria, Tamara, Miranda, Ramona, Helena, Nadja, Mirikli
Ja monien muiden kansalaisuuksien yleisimmät ristimänimet myös, esim. juutalaiset, somalit ym.
Kirja on ilmestynyt v.2003. Toimittajat: Olga Leppäniemi ja Katariina Krabbe. N. 170 sivua ja juttua ristiäisistä ja nimenantojuhlista ym.Just se
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733