Kärsiikö kukaan täällä korkeasta leposykkeestä? Itselläni on jatkuvasti leposyke 80-90 välillä minuutissa. Tiedän, että liikkua pitäisi enemmän, koska työni on konttorityötä. Olin muutama viikko sitten rasitustestissä ja lääkärin mukaan kuntoni on erittäin hyvä eikä hän maininnut mitään nopeasta leposykkeestä. Lääkkeenä minulla on Spezicor nimistä beettasalpaajaa, jota otan "tarpeen mukaan". Joskun otan lääkettä liiankin helposti. Tuntuu vain, ettei sydän voi tuollaista pumppausta kovinkaan kauan kestää. Verenpainetta minulla ei ole ja kaikki muutkin arvot on ihan hyvät. Kiitos vastauksista etukäteen!!
Nopea syke
20
32039
Vastaukset
- Arska
Aika korkealta tuntuu, itellä onneks vaan 60. Eläimillä ja ihmisillä on suunnilleen vakio määrä minkä sydän pumppaa, esin vrt, kolibri ja kilpikonna ni sydän lyö elämän aikana suunnilleen yhtä monta kertaa, ihmisillä oli sama homma. Kuntoilu varmasti auttais, itekin konttorityötä kyl teen mut työmatkat pyöräilen ja muutenkin liikuntaa harrastan. Tsemppiä vaan!
- Sydän
Googlesta etsin tiedon, että normaali leposyke on 50-90, joten sinuna lopettaisin tuon sykkeen tarkkailun. Kuntoa kyllä kannattaa ylläpitää tai vaikka nostaakin, jos kerran et liiku paljon.
Tietääkseni stressi tai flunssa voi nostaa leposykkeen normaalin ylärajoille, mutta kun tilanne normalisoituu, hyväkuntoisen ihmisen leposyke alenee. Itse en koskaan tarkkaile sykettäni, vaikka muita sydänoireita on ja sydänlääkkeet on käytössä. Kannattaa keskittyä arkiliikunnan lisäämiseen. Se nostaa kuntoa ja vähentää itsetarkkailun tarvetta. - Antsu1
Siis mulla on myös nopea leposyke, siinä 80-85, mutta en siitä mitenkään kärsi :)
- Syke
entäs jos leposyke menee yli sadan?
- nainen
itselläni ko. rytmihäiriö aiheuttaa, että lepopulssi jumissa sadan kieppeillä vaikka normaali on noin 50.
Vaivani on jo kerran korjattu katetriablaation avulla ja kohta uudestaan kun vaiva tuli takaisin.
Eli eteisessä on toinen "komentokeskus", joka aiheutta korkean sykkeen.
Kannattaa mennä kardiologin juttusille, koska itseni kohdalla ainakaan terveyskeskuslääkäri eikä myöskään sisätautilääkäri erottaneet ektooppista rytmiä sinuskäyristä.
Tai voihan sinulla olla esim. kilpirauhasen liikatoiminta, johon kuuluu korkea leposyke.- Syke
Ainakaan mullei oo mitää vikaa kilpirauhasessa, otettu kaikenmaailman kokeet.
Mutta hiukan se kuitenkin häiritsee, kun on korkea syke vaikkei mitään tekisikään.. tekee kovin hövelin olon.
Normaalisti leposyke jotain 55-70 hujakoilla..
- Nipsu
Minulla on sama ongelma, leposyke on koko ajan yli 100 (tai "koko ajan" koska luulisin nukkuessani sen laskevan sinne puoleen sataan). Kyselin hetki sitten tältä keskustelupalstalta niin eräs nimimerkiltään nainen kertoi minulle, että se voi johtua muustakin kuin huonosta kunnosta, joten olen tilannut lääkärin ajan. Syitä voi tosin olla useita: Erilaiset geneettiset virheet, liiallinen kilpirauhasen toiminta, stressi tai selvä sydänvaurio. En ole varma itsekkään mistä johtuu, mutta jos lääkäri käskee kuntoilemaan minua enemmän, tiedän että olen käynyt väärällä lääkärillä ja kannattaa kokeilla jotakin sydän lääkäriä.
- n20
minulla on ihan sama ongelma lepo syke on 80-90 vaikka kuntoilen paljon ja olen nuori veren painekkin on hyvin matala!! mutta eivät lääkärit ole sanoneet siihen mitään!!
- Lissu
Hei, ihmettelen myös itse, ettei lääkäri millään tavalla huomauttanut liian nopean rytmin "haitallisuuksista" vai onko se sitten haitallista? On todellakin epämiellyttävä tunne, kun sydän hakkaa kovaa ja siinä välillä vielä jättää muutaman lyönnin väliin (muljahtaa)!! Onneksi on lääkkeitä keksitty ja pitäisi tietysti oppia olemaan tarkkailematta sydäntä niin tiiviisti. Itse olen yrittänyt välttää liikaa kahvia ja polttamista sekä syödä kevyesti.
- nixmeepic
Lissu kirjoitti:
Hei, ihmettelen myös itse, ettei lääkäri millään tavalla huomauttanut liian nopean rytmin "haitallisuuksista" vai onko se sitten haitallista? On todellakin epämiellyttävä tunne, kun sydän hakkaa kovaa ja siinä välillä vielä jättää muutaman lyönnin väliin (muljahtaa)!! Onneksi on lääkkeitä keksitty ja pitäisi tietysti oppia olemaan tarkkailematta sydäntä niin tiiviisti. Itse olen yrittänyt välttää liikaa kahvia ja polttamista sekä syödä kevyesti.
Kävin tössa lääkärillä ihan muista syistä ja se sanoi että lepo sykkeeni on 185 n. 15 min istumisen jälkeen.. Tullessani syke ylsi 200:n mutten tuntenut olevani mitenkään hengästynyt. Tämä lääkäri ei ollut moksiskaan sykkeestäni mutta kun kysyin toiselta lääkäriltä, oli tämä aivan shokissa siitä etten saanu lähetettä sydänkäyrää. Meinaan nyt köyttää itseni syke mittariin ja miettiä sitten uudestaan sitä sydänkäyrä tutkimusta. Onko mahdollista että E-pillerit voisivat tuottaa ylisuurta sykettä? muita "lääkkeitä" en syö.
- hipsu
Leposykehän on se joka mitataan ensimmäisenä aamulla. Jos syke päivän mittaan 80-90 niin en näkisi siinä mitään ongelmaa, vaikka sinullahan siihen on jo beetasalpaajaakin määrätty. Sykehän nousee jo siitäkin, kun sitä mittailee sen takia, että sen epäilee olevan korkea.. :)
- oijoi
Minulla oli ennen leposyke 50-55, nykyisin se on aina vähintään 68. Heti kun liikahdan syke nousee lähelle sataa. Minun pitäisi olla hyvässä kunnossa, mutta ei oikein siltä tunnu.
- Jattat
Hei,
Minulla on myös leposyke 90-100. Kilpirauhasarvo olivat pielessä. Normaalin THS- arvon alin raja on 0,4 minulla oli 0,023. Kannattaa mittauttaa arvot.- paua
öh. minulla leposyke 140-150 joten mun ehkä kannattaisi huolestua jos täällä jengi huolestuu 70-80 leposykkeestä. olen käynyt monta kertaa lääkäreillä lapsesta saakka, mutta mitään "ongelmaa" ei kuulemma ole joten aina passitetaan takas himaan. nyt alkaa kuitenkin tuntuu, että en pääse edes kolmeenkymmeneen kun nyt jo tuntuu että sydän on ihan hapoilla...eihän näin voi kauaa jaksaa!
- Koivu ja Tähti
paua kirjoitti:
öh. minulla leposyke 140-150 joten mun ehkä kannattaisi huolestua jos täällä jengi huolestuu 70-80 leposykkeestä. olen käynyt monta kertaa lääkäreillä lapsesta saakka, mutta mitään "ongelmaa" ei kuulemma ole joten aina passitetaan takas himaan. nyt alkaa kuitenkin tuntuu, että en pääse edes kolmeenkymmeneen kun nyt jo tuntuu että sydän on ihan hapoilla...eihän näin voi kauaa jaksaa!
Suvussa on korkeaa leposykettä, vaikka mitään vikaa ei näy missään testeissä.
Toisaalta siihen kuuluu taas sitten myös se, että syke ei myöskään nouse juuri millään siitä sadan pinnasta, paitsi kun alkaa ihan hulluna huhkimaan. Sydänfilmissä se näkyy niin, että ensin sinussolmukkeen pulssi tuskin näkyy, ja kun kuormitusta lisätään, syke ei nouse mutta sinuspulssi voimistuu. Tietyn rajan jälkeen lähtee sykenopeuskin kasvamaan. Vaikka kirmaa levossa satasta, niin ei tunnu yhtään mitään että sydän hakkaisi, ja sydänfilmissä näkyy tosi vaimeat pulssit. Mitenkään tähän ei ole haluttu puuttua, että luonnonoikkuja tässä kai ollaan, ja terveinä pitkään ikään.
- tärski
olen 16v poika ja minulla on lepo syke 90-105. pienempänä minulla on aina ollut terveyden tarkastuksessa 80-86. mutta nykyään minua on alkanut vaivaamaan tämä korkea lepo syke, tuntuu että hengästyn nopeampaa ja sydän hakkaa välistä lujaa vaikka makoilen sängyllä. olen kova jännittämään ja stressaan paljon asioita, en ole kova kuntoilemaankaan, joten johtuisiko se siitä ? mutta terveyden hoitaja suositteli lääkärille menoa. kannattaisiko minun huolestua tästä korkeasta sykkeestä ?
- ccxx
Nuoruusiässä on kaikenlaisia ruumiillisia tuntemuksia ja jännitys nostaa sykettä helposti ja sitten kun sitä miettii, niin se ei siitä laskekaan.
Mutta käy ihmeessä lääkärissä, jos et ole vielä käynyt; ei siitä ole haittaa ainakaan ja saat sitten rauhan itsellesi.
Tsemppiä!
- pumputi
mulla kans ollu lapsen syntymästä asti leposyke vähintään 88. yleensä 90-100. paineet ovat ok
- lääkäri37
Korkea leposyke ei välttämättä korreloi mitään sairautta. Monet ihmiset jännittävät tiedostamatta sykkeen tai verenpaineen mittausta, mikä nostaa arvoja huomattavasti ylöspäin. Korkea leposyke johtuu useasti ihan pelkästään huonosta fyysisestä kunnosta, jo pienellä liikunnan lisäyksellä saa laskettua paljon leposykettä(jopa 20 lyöntiä kk).
- Oxygenmasta
Muistakaa käyttää Magnesiumia joka on sydämmen ja lihaksiston "lääke".
AINIIN ja muistakaa myös että ANEMIA voi aiheuttaa sydämmen tykytystä.
Onko jatkuvaa stressiä tai ahdistuneisuutta?
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö voi myös aiheuttaa
"sydämmen tykytystä sekä korkeaa verenpainetta"
Syitä voi olla monenlaisia! EI SE välttämättä tarkoita että sydämessä olisi jotain vikaa tai ettei liiku tarpeeksi, ilman muuta liikunasta on myös kovasti apua.
Jos kamalasti tykyttää ja mietityttää niin aina kannattaa käydä edes
arvauskeskuksen lääkärin puheilla niin saa vähän mielenrauhaa.
Oikein paljon positiivisia ajatuksia kaikille!
- Yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä kärsivä nuori herra.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254