Nauhamittauslaite on epäkunnossa !. Ja ettei öljy pääsisi loppumaan, ja tilattaessa öljyä kysytään paljonko menee, olisi mukava sanoa että 1526 lt joka myös pitäisi paikkansa.
Nyt pitäisi tietää mikä kaava on oikea, säiliön korkeus on 110 sm ?
Säiliön kilvessä lukee 3000 lt, mutta öljyn loppuessa ja täytettäessä säiliö, öljyä on mennyt 2800 lt,elikkä öljyn ylitäytön estin ilmeisesti jättää 200 lt vajaaksi ?.
Jos mittatikku näyttää öljyä olevan jäljellä 50 sm.
Olen silti veistänyt omasta päästä kaavan näin !
5000 : 110 =54,5 %, öljyä jäljeljä 1274 lt, menee 1526 lt ?.Tämä olisi yhteensä 2800 lt (mikä se 200 lt on ?)
Voisiko joku jolla on matikassa enemmän kuin minulla, antaa oikean kaavan 10 sm välein, jonka olen mittatikkuun lovennut ?
Tikulla mittaus ?
59
13768
Vastaukset
- Matikka
Annapa säiliön muodoista enemmän vinkkiä !
- Matikassa 4+
Huoltokuopassa käydessäni mielestäni pitkänomainen pyöreä !,eli "Fröbelin lahja lapsille" ympyrälieriö !
Muovinen öljysäiliö upotettu maahan, olisikohan muunmuotoisia maahan laitettu ? - Matikassa 4 +
Matikassa 4+ kirjoitti:
Huoltokuopassa käydessäni mielestäni pitkänomainen pyöreä !,eli "Fröbelin lahja lapsille" ympyrälieriö !
Muovinen öljysäiliö upotettu maahan, olisikohan muunmuotoisia maahan laitettu ?Löysin öljysäiliön merkinnät jotka ovat, PTL 280/39L 1/7, VAIN KEVYELLE POLTTOÖLJYLLE.
- Matikka
Matikassa 4 + kirjoitti:
Löysin öljysäiliön merkinnät jotka ovat, PTL 280/39L 1/7, VAIN KEVYELLE POLTTOÖLJYLLE.
Ei onnistu.
- Matikassa 4+
Matikka kirjoitti:
Ei onnistu.
Jotta kaikilla mahdollisilla vastaajilla olisi samat lähtökohdat oletetaan, koska:
-arvokilvessä oli luku 280, että säiliön tilavuus on 2800 lt, eikä sinne enempää ole mennytkään vaikka öljy on joskus päässyt loppumaan.
- tilavuus 2800 lt
- korkeus 110 sm
- muoto ympyrälieriö
Nyt pitäisi saada 0-100, (korkeus 110) välille 10 sm lovettuun mittatikkuun tarkat lukemat !
Kiitos mahdollisille älynystyröiden "hierojille" ! - inssi
Matikassa 4+ kirjoitti:
Jotta kaikilla mahdollisilla vastaajilla olisi samat lähtökohdat oletetaan, koska:
-arvokilvessä oli luku 280, että säiliön tilavuus on 2800 lt, eikä sinne enempää ole mennytkään vaikka öljy on joskus päässyt loppumaan.
- tilavuus 2800 lt
- korkeus 110 sm
- muoto ympyrälieriö
Nyt pitäisi saada 0-100, (korkeus 110) välille 10 sm lovettuun mittatikkuun tarkat lukemat !
Kiitos mahdollisille älynystyröiden "hierojille" !Niinhän minä vähän arvelinkin, että ei se ole 3 motin pönttö. Noita minun lukemiani voit korjata suhteessa 2,8/3. Koska sinulla on ilmeisesti tieto ulkohalkaisijasta, jää meille hieman epäselväksi sisähalkaisija, joka määrää pöntön tilavuuden. Näin ollen virhe noissa minun lukemissani on n. /- 1 %. Todennäköisesti öljyn pinta ei kuitenkaan satu sinun mittatikkusi tasakymmenen kohdalle, joten joudut hieman arvioimaan. Eli voit ihan hyvin minun (korjattujen) lukemieni perusteella ilmoittaa tarvitsemasi öljymäärän yhtiölle.
Muuten: pitkästä matikasta vahva laudatur, ajalta ennen peruskoulua. Tämä tehtävä on kylläkin peruskoulutasoa. - Matikassa 4+
inssi kirjoitti:
Niinhän minä vähän arvelinkin, että ei se ole 3 motin pönttö. Noita minun lukemiani voit korjata suhteessa 2,8/3. Koska sinulla on ilmeisesti tieto ulkohalkaisijasta, jää meille hieman epäselväksi sisähalkaisija, joka määrää pöntön tilavuuden. Näin ollen virhe noissa minun lukemissani on n. /- 1 %. Todennäköisesti öljyn pinta ei kuitenkaan satu sinun mittatikkusi tasakymmenen kohdalle, joten joudut hieman arvioimaan. Eli voit ihan hyvin minun (korjattujen) lukemieni perusteella ilmoittaa tarvitsemasi öljymäärän yhtiölle.
Muuten: pitkästä matikasta vahva laudatur, ajalta ennen peruskoulua. Tämä tehtävä on kylläkin peruskoulutasoa.Josta kiitos Insinöörille!.
Ja jota kukaan muu ei ole pistänyt kyseenalaiseksi !
Mutta lähtötasosikin on sitä luokkaa, että muuta ei voisi odottaakkaan.
Luulisin että lukijoiden keskuudessa on niitäkin (muistan aikaisemmissa ketjuissa jonkun kysyvän vastaavanlaista asiaa, mihin ei tullut vastausta ),joita tämä asia askarruttaa ?
Tämä kysymys oli myös heille ettei yksin minulle !
Peruskouluakaan kaikki ei varmaan ole kunnialla käynyt loppuun !. Minäkin olin horjuvasti jäljillä !
Nämä antamani tilavuus 2800 lt ja mitta 110 sm ovat tietysti sisämittoja, ulkopuolelta tätä maanalaista säiliötä en päässyt mittaamaan !
Ps. odotan sinun vielä pistävän kaavan tulemaan,
Kiitos ! - inssi
Matikassa 4+ kirjoitti:
Josta kiitos Insinöörille!.
Ja jota kukaan muu ei ole pistänyt kyseenalaiseksi !
Mutta lähtötasosikin on sitä luokkaa, että muuta ei voisi odottaakkaan.
Luulisin että lukijoiden keskuudessa on niitäkin (muistan aikaisemmissa ketjuissa jonkun kysyvän vastaavanlaista asiaa, mihin ei tullut vastausta ),joita tämä asia askarruttaa ?
Tämä kysymys oli myös heille ettei yksin minulle !
Peruskouluakaan kaikki ei varmaan ole kunnialla käynyt loppuun !. Minäkin olin horjuvasti jäljillä !
Nämä antamani tilavuus 2800 lt ja mitta 110 sm ovat tietysti sisämittoja, ulkopuolelta tätä maanalaista säiliötä en päässyt mittaamaan !
Ps. odotan sinun vielä pistävän kaavan tulemaan,
Kiitos !Ympyräsegmentin pinta-ala lasketaan seuraavasti:
A=r^2/2*(f*pii/180-sinf), jossa f on keskuskulma asteina
Toinen tapa (joka kylläkin johtaa samaan), on vähentää sektorin pinta-alasta keskuskolmion pinta-ala.
Pinta-ala kerrotaan säiliön pituudella, jolloin saadaan tilavuus. - vai pystyssä
inssi kirjoitti:
Ympyräsegmentin pinta-ala lasketaan seuraavasti:
A=r^2/2*(f*pii/180-sinf), jossa f on keskuskulma asteina
Toinen tapa (joka kylläkin johtaa samaan), on vähentää sektorin pinta-alasta keskuskolmion pinta-ala.
Pinta-ala kerrotaan säiliön pituudella, jolloin saadaan tilavuus.Siis tuo kaavahan toimii vain pystyssä olevassa säiliössä.
Mikä on vaakatasossa olevan kaava? - Hymypoika :)
vai pystyssä kirjoitti:
Siis tuo kaavahan toimii vain pystyssä olevassa säiliössä.
Mikä on vaakatasossa olevan kaava?"Siis tuo kaavahan toimii vain pystyssä olevassa säiliössä."
Ilmeisesti peruskoulun tuotantoa!
Smile :) - peruskoulun tuote
Hymypoika :) kirjoitti:
"Siis tuo kaavahan toimii vain pystyssä olevassa säiliössä."
Ilmeisesti peruskoulun tuotantoa!
Smile :)Tilasäiliössä on löpöä 38senttiä phjalla. Säiliön halkaisija 120 cm ja pituus 200cm. Lieriö on siis pitkällään maassa. Paljonko sitä löpöä on siellä?
- Osku.
peruskoulun tuote kirjoitti:
Tilasäiliössä on löpöä 38senttiä phjalla. Säiliön halkaisija 120 cm ja pituus 200cm. Lieriö on siis pitkällään maassa. Paljonko sitä löpöä on siellä?
Säiliön tilavuudeksi noin 2260 l
Ja löpöä 615 l
Jos on vanha puhdistamaton säiliö, niin moskaa josta osa vettä voi olla jopa 50 l - peruskoulun tuote
Osku. kirjoitti:
Säiliön tilavuudeksi noin 2260 l
Ja löpöä 615 l
Jos on vanha puhdistamaton säiliö, niin moskaa josta osa vettä voi olla jopa 50 lMikä laskutoimitus johti tuohon tulokseen?
- Osku.
peruskoulun tuote kirjoitti:
Mikä laskutoimitus johti tuohon tulokseen?
Ei varmaan alla oleva kumpikaan laskutapa pidä ihan paikkaansa, koska säiliö saattaa olla päistä kartion muotoinen.
Laskin tilavuuden näin, 120 jaetaan 2:lla 60x60 on 3600 x 3,14 x pituus 200 cm
Säiliön tilavuus on 2261 litraa
Suuntaa antamani luku 615 L on laskettu alla olevalla valmiilla kaavalla.
Säiliön annettu pituus 200 cm Säiliön halkaisija 120 cm Jäljellä oleva öljyn määrä 38 L
Täältä voi laskea jäljellä olevan lämmitysöljymäärän litraa suoraan:
http://www.iclasses.org/assets/math/scripts/cylinder_volume.html
Paina Horizontal/Centimeters
Length säiliön pituus 200 cm
Diameter säiliön halkaisija 120 cm
Depth jäljellä olevan pinnan korkeus 38 cm
Öljyä jäljellä 615 l
Öljyä menee 1646 l
Olen joskus laskenut säiliööni menevän öljyn määrän 5 cm välein ja merkinnyt tikkuun näin:
Säiliön kokonaisuus tilavuus 2261 L
Säiliön korkeus 120 cm
Säiliön pituus pituus 200 cm
Öljyä jäljellä 38
38 cm jäljellä, 3800/120 = 32 % *2261 = 724 L mutta ylitäytön estin
katkaisee ennen sitä
Öljyä menee.. 724L
Öljyä jäljellä 1537 L
Sanokaa mikä tässä mättää koska on 109 L ero? - peruskoulun tuote
Osku. kirjoitti:
Ei varmaan alla oleva kumpikaan laskutapa pidä ihan paikkaansa, koska säiliö saattaa olla päistä kartion muotoinen.
Laskin tilavuuden näin, 120 jaetaan 2:lla 60x60 on 3600 x 3,14 x pituus 200 cm
Säiliön tilavuus on 2261 litraa
Suuntaa antamani luku 615 L on laskettu alla olevalla valmiilla kaavalla.
Säiliön annettu pituus 200 cm Säiliön halkaisija 120 cm Jäljellä oleva öljyn määrä 38 L
Täältä voi laskea jäljellä olevan lämmitysöljymäärän litraa suoraan:
Length säiliön pituus 200 cm
Diameter säiliön halkaisija 120 cm
Depth jäljellä olevan pinnan korkeus 38 cm
Öljyä jäljellä 615 l
Öljyä menee 1646 l
Olen joskus laskenut säiliööni menevän öljyn määrän 5 cm välein ja merkinnyt tikkuun näin:
Säiliön kokonaisuus tilavuus 2261 L
Säiliön korkeus 120 cm
Säiliön pituus pituus 200 cm
Öljyä jäljellä 38
38 cm jäljellä, 3800/120 = 32 % *2261 = 724 L mutta ylitäytön estin
katkaisee ennen sitä
Öljyä menee.. 724L
Öljyä jäljellä 1537 L
Sanokaa mikä tässä mättää koska on 109 L ero?Tuon linkin kaava on melkopaljon monimutkaisempi, kuin sinun alempi (väärä) vaihtoehto.
- inssi
Tässäpä mielenkiintoinen pähkinä. Ohessa yksi vastaus, jossa on oletettu, että säiliön pituus olisi vähän päälle 3 metriä. Ei näissä varmaan monen prosentin heittoa ole. Pistäkäähän paremmaksi (tarkemmaksi). Vastaukset:
10 cm = 135 l
20 cm = 370 l
30 cm = 660 l
40 cm = 980 l
50 cm = 1320 l
(55 cm = 1500 l)
60 cm = 1660 l
70 cm = 2000 l
80 cm = 2330 l
90 cm = 2620 l
100 cm = 2860 l- Matikassa 4+
Koska Insinöörin laskelman lisäksi, tähän mennessä ei muita ehdotuksia ole tullut (eihän siihen ole lisättävää) pistänpä tähän oman alkuperäisen laskelmani, jonka olen lovennut ja merkinnyt litrat mittatikkuuni, (tätäkään ei voi varmaan pistää paremmaksi), huom! olen vain kansakoulun läpi "kävellyt", silloin ei ollut peruskoulua !
Faktat:
- säiliön vetoisuus 2800 lt
- säiliön sisähalkaisija 110 sm
- ympyrälieriö
Taulukko on tehty, säiliön halkaisija 110 sm, mittatikku näyttää 50 sm (5000:110 = 45,5 % 2800x45,5 % = 1274),eli jäljellä po.öljyä on 1274 ja menee 1526 lt, nämä yhteensä on 2800 lt
Minulle ainakin täytyy vääntää rautalangasta !
Tässä taulukko:
M.t sm... men. lt... jälj. lt
110....... 0........... 2800 täynnä
100....... 255........ 2545
90........ 510......... 2290
80........ 764......... 2036
70........ 1019....... 1781
60........ 1274....... 1526
(55)...... 1400....... 1400)
50........ 1526....... 1274
40........ 1780....... 1020
30........ 2036....... 764
20........ 2290....... 510
10........ 2520....... 280
0......... 2800........ 0,tyhjä
- .....
öljykuskeil on 500l varaa suuntaan tai toiseen.tietty jos asiasi on niin huonosti ettei öljyä toimiteta ennen maksua.
- Matikassa 4+
Ylimääräistä siihen toiseen suuntaan,"Kyl oli Nesteen öljykuskil" en sattunut olemaan pelipaikalla kun purettiin lasti !
Kotiin tullessa jo huomasin noin kuusi metriä(6) pitkän öljyisen vanan talon pitkässä seinässä ja joka jatkui nurmikkoa pitkin noin kymmenen (10) metriä.
Seinästä sain öljyn vähenemään pesemällä, nurmikolta yritin varovasti polttaa lämmitysöljyä, joka onnistui vain osittain, (ei kerrota palopäällikölle). Soitto öljy-yhtiölle toi muistaakseni laskusta alennusta sen 500 lt:n verran, mitä ehdotit !, sekä lisäboonuksena kivusta ja särystä sain takata 50 lt bensaa !
Tämän jälkeen öljyä tilatessani olen sanellut ehdot että pitää ilmoittaa noin päivää aikaisemmin että voin sammuttaa öljypottimen noin 12 h aiemmin ja muutenkin olla valvomassa täyttöä.
Ylitäytönestin oli toimintakunnossa mutta auton laitteet eivät (kuljettajaa en nähnyt).
Oli hyvä että "Länsirannikon" mies otti asian puheeksi, taidat olla selvänäkijä, tai Ko,öljykuski ?, mitäs muuten tykkäät kun töistä tullessasi huomaat että 500 lt on purettu talosi seinustalle ja osittain rappusille, kysyn vaan ?, varmaan maksat käteisellä ?
Ps. otan aina säiliön täyteen ja maksuaikaa annetaan ilman kysymättä ! - .......
Matikassa 4+ kirjoitti:
Ylimääräistä siihen toiseen suuntaan,"Kyl oli Nesteen öljykuskil" en sattunut olemaan pelipaikalla kun purettiin lasti !
Kotiin tullessa jo huomasin noin kuusi metriä(6) pitkän öljyisen vanan talon pitkässä seinässä ja joka jatkui nurmikkoa pitkin noin kymmenen (10) metriä.
Seinästä sain öljyn vähenemään pesemällä, nurmikolta yritin varovasti polttaa lämmitysöljyä, joka onnistui vain osittain, (ei kerrota palopäällikölle). Soitto öljy-yhtiölle toi muistaakseni laskusta alennusta sen 500 lt:n verran, mitä ehdotit !, sekä lisäboonuksena kivusta ja särystä sain takata 50 lt bensaa !
Tämän jälkeen öljyä tilatessani olen sanellut ehdot että pitää ilmoittaa noin päivää aikaisemmin että voin sammuttaa öljypottimen noin 12 h aiemmin ja muutenkin olla valvomassa täyttöä.
Ylitäytönestin oli toimintakunnossa mutta auton laitteet eivät (kuljettajaa en nähnyt).
Oli hyvä että "Länsirannikon" mies otti asian puheeksi, taidat olla selvänäkijä, tai Ko,öljykuski ?, mitäs muuten tykkäät kun töistä tullessasi huomaat että 500 lt on purettu talosi seinustalle ja osittain rappusille, kysyn vaan ?, varmaan maksat käteisellä ?
Ps. otan aina säiliön täyteen ja maksuaikaa annetaan ilman kysymättä !käskisin öljyyhtiön lähettää putsaajat.mul on sellanen 20 kuution säiliö ain 15 tai sellasen nupillisen sin tilasin eikä koskaan menny yli,sin tosin näki korkista sisään ja voi tikulla koittaa.ja sen kuulikin ku rupes täyttyyn.nyttemmin tosin hakkeella lämmitän ku ei toi käteinen riitä ja toi öljykin vähä maksaa eikä luonnossa pysty sellasia summia.
- öljykuski
Matikassa 4+ kirjoitti:
Ps. otan aina säiliön täyteen ja maksuaikaa annetaan ilman kysymättä !pitää olla aikamoinen ennustaja että öljyn toimittaja tietää vuorokautta ennen soittaa asiakkaalle, kun ei se aina onnistu edes tuntia ennen. ihan vain tiedoksi teille urpoille että POLTTIMEN SAMMUTTAMINEN EI OLE MIKÄÄN SYY PYYTÄÄ KULJETTAJAA SOITAMAAN ENNEN TULOA. kuskilla kun on työpäivänsä aikana vähän muutakin puuhaa kuin soitella jonninjoutavia puheluita näille (TÄRKEILLE) asiakkaille. jos säiliö on paskaa täynnä niin PUHDISTAKAA SE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Jämä.
öljykuski kirjoitti:
pitää olla aikamoinen ennustaja että öljyn toimittaja tietää vuorokautta ennen soittaa asiakkaalle, kun ei se aina onnistu edes tuntia ennen. ihan vain tiedoksi teille urpoille että POLTTIMEN SAMMUTTAMINEN EI OLE MIKÄÄN SYY PYYTÄÄ KULJETTAJAA SOITAMAAN ENNEN TULOA. kuskilla kun on työpäivänsä aikana vähän muutakin puuhaa kuin soitella jonninjoutavia puheluita näille (TÄRKEILLE) asiakkaille. jos säiliö on paskaa täynnä niin PUHDISTAKAA SE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TIKULLA MITTAUS
Lasikuituöljysäiliö ( 32 v ) puhdistettu 29.6.2009 Työ 320 € 80 l jäteöljyä a´0,40 €/l Jätettä 80 l= 32 € plus pultit yht. 404,90 €
Säiliö mitattu: Pituus 250 cm Säiliön halkaisija 118 cm Imuputken etäisyy pohjasta 90 mm
Laskin tilavuuden näin, 118 jaetaan 2:lla 57x57 on 3481 x 3,14 10930 x pituus 250 cm tilavuus on 2733 l
Täältä voi laskea jäljellä olevan lämmitysöljymäärän l suoraan:
Length säiliön pituus 250 cm
Diameter säiliön halkaisija 118 cm
Depth jäljellä olevan pinnan korkeus 50 cm
Öljyä jäljellä 1103 l
Öljyä menee 1631 l
nimimerkki: "öljykuski" kirjoittaa
>tiedoksi teille urpoille että POLTTIMEN SAMMUTTAMINEN EI OLE MIKÄÄN SYY PYYTÄÄ KULJETTAJAA SOITAMAAN ENNEN TULOA<
Toivottavasti et ole ABC-lämmitysöljymyynti S-öljypalvelun kuljettaja!
Silti arvostan vastuunalaista työtäsi asiakaspalvelijana, ja me lämmittäjät maksamme sinun vaatimattoman palkkasi, että myös nesteen "ÖKYHERROJEN" optiot.
Nyt tilattaessa öljyä voin sanoa noin 5-20 % tarkkuudella paljonko säiliöön menee öljyä.
Hyvänä asiakaspalvelu esimerkkinä mainitsen Ok Hämeenmaa jonka NEOT kuormakirjassa on täyttöohjeen kohdalle aina laitettu TANKKI TÄYTEEN ( yksi poikkeus ) ja huomautukset kohdalle toimituspäivä ja soittopyyntö ennen tuloa.
Aina on myös pyyntöni mukaan soitettu ( jo 32 v ) joko edellisenä taikka samana päivänä, näin olen myös tiennyt sammuttaa polttimen, eikä kuljettajat ole purnanneet vaan ovat olleet ystävällisiä asiakaspalvelijoita
( olet saattanut olla mukana hammasta purren ).
Näin toimien öljylämmitys on toiminut ilman ongelmia 32 vuotta, nyt on myös yksiputkijärjestelmä Oilon Plus.
Nesteen lisäinesekoilu:
Tässä ei varmaan polttimen sammuttaminenkaan muutamaksi tunniksi olisi auttanut
Rajanaapurin öljylämmityslaitteisto jouduttiin puhdistamaan säiliötä myöten,
vääränlaisen lisäainesekoilun takia, taisi olla vuosi 2002
Muistaakseni Neste vaihtoi polttimen tai ainakin osia polttimeen ( öljypumppu ) koska piki tai "mömmö" tukki paikat. - Kesäöljyä maanalaisessa
Jämä. kirjoitti:
TIKULLA MITTAUS
Lasikuituöljysäiliö ( 32 v ) puhdistettu 29.6.2009 Työ 320 € 80 l jäteöljyä a´0,40 €/l Jätettä 80 l= 32 € plus pultit yht. 404,90 €
Säiliö mitattu: Pituus 250 cm Säiliön halkaisija 118 cm Imuputken etäisyy pohjasta 90 mm
Laskin tilavuuden näin, 118 jaetaan 2:lla 57x57 on 3481 x 3,14 10930 x pituus 250 cm tilavuus on 2733 l
Täältä voi laskea jäljellä olevan lämmitysöljymäärän l suoraan:
Length säiliön pituus 250 cm
Diameter säiliön halkaisija 118 cm
Depth jäljellä olevan pinnan korkeus 50 cm
Öljyä jäljellä 1103 l
Öljyä menee 1631 l
nimimerkki: "öljykuski" kirjoittaa
>tiedoksi teille urpoille että POLTTIMEN SAMMUTTAMINEN EI OLE MIKÄÄN SYY PYYTÄÄ KULJETTAJAA SOITAMAAN ENNEN TULOA<
Toivottavasti et ole ABC-lämmitysöljymyynti S-öljypalvelun kuljettaja!
Silti arvostan vastuunalaista työtäsi asiakaspalvelijana, ja me lämmittäjät maksamme sinun vaatimattoman palkkasi, että myös nesteen "ÖKYHERROJEN" optiot.
Nyt tilattaessa öljyä voin sanoa noin 5-20 % tarkkuudella paljonko säiliöön menee öljyä.
Hyvänä asiakaspalvelu esimerkkinä mainitsen Ok Hämeenmaa jonka NEOT kuormakirjassa on täyttöohjeen kohdalle aina laitettu TANKKI TÄYTEEN ( yksi poikkeus ) ja huomautukset kohdalle toimituspäivä ja soittopyyntö ennen tuloa.
Aina on myös pyyntöni mukaan soitettu ( jo 32 v ) joko edellisenä taikka samana päivänä, näin olen myös tiennyt sammuttaa polttimen, eikä kuljettajat ole purnanneet vaan ovat olleet ystävällisiä asiakaspalvelijoita
( olet saattanut olla mukana hammasta purren ).
Näin toimien öljylämmitys on toiminut ilman ongelmia 32 vuotta, nyt on myös yksiputkijärjestelmä Oilon Plus.
Nesteen lisäinesekoilu:
Tässä ei varmaan polttimen sammuttaminenkaan muutamaksi tunniksi olisi auttanut
Rajanaapurin öljylämmityslaitteisto jouduttiin puhdistamaan säiliötä myöten,
vääränlaisen lisäainesekoilun takia, taisi olla vuosi 2002
Muistaakseni Neste vaihtoi polttimen tai ainakin osia polttimeen ( öljypumppu ) koska piki tai "mömmö" tukki paikat.Tankissa ympäri vuoden, ei ole ollut onngelmia.
- athlon
Kuski tankkasi väärää laatua ja öljy jämähti suuttimeen möykyksi. Kun puhdistivat säiliön tyhjäksi meni meillä 3000 l:n säiliöön 3160 l. Viisaat selitti: koska imuputki ei saa ylttyä pohjaan saakka (sakka), jää normaalisti öljyä pohjalle aina n. 200 l.
CM LITRAA LITRAA CM
00 00 2800 110
02 12 2788 108
04 33 2767 106
06 60 2740 104
08 91 2709 102
10 127 2673 100
12 166 2634 98
14 207 2593 96
16 252 2548 94
18 299 2501 92
20 348 2452 90
22 399 2401 88
24 451 2349 86
26 506 2294 84
28 561 2239 82
30 619 2181 80
32 677 2123 78
34 736 2064 76
36 797 2003 74
38 858 1942 72
40 920 1880 70
42 983 1817 68
44 1046 1754 66
46 1110 1690 64
48 1174 1626 62
50 1238 1562 60
52 1303 1497 58
54 1368 1432 56
56 1400 1400 54- Alkuperäinen
On pulmaani perusteellisesti! R_oi on nähnyt vaivaa kun on laskenut näin tiuhan jaon, siitä kiitos !
Edellisissä oli maininta väärästä öljylaadusta jota poltin ei "sulattanut" vaan öljy möykkyyntyi!.
Minulla on kokemus väärästä bensan ogtaannista, otin Shellin mittarista, silloin luki 99, tankin täyteen, auton ohjekirja suositteli juuri ja ainoastaan tätä, auto oli ensimmäinen Opel Ascona 1,9
Lähdin ajamaan, moottori alkoi nakuttamaan ja nykimään, soitin aamulla Ko.huoltoasemalle sieltä sanottiin että kuski oli tankannut 92:sta säiliöön vahingossa, korvauksena sain tankata viisi kertaa noin 10 lt erissä ( näin nostin nopeammin ogtaaniarvoa ) ja 5 ilmaista pesua olin kyllä tyytyväinen, vaikka moottori ei varmaankaan ollut !.
Tämähän on inhimillistä että ihminen joka jotain tekee, tekee myös virheitä ( metsän kivet ja kannot eivät tee virheitä nehän nököttää paikoillaan vuodesta toiseen )!
Ps. eräs omakotiasuja tilaa öljynsä tuhannen litran erissä ( ilmeisesti taka-ajatus on, että hinta saattaisi laskea oton jälkeen ), ja voisi taas tilata edullisemmalla hinnalla uuden 1000 lt erän ? Alkuperäinen kirjoitti:
On pulmaani perusteellisesti! R_oi on nähnyt vaivaa kun on laskenut näin tiuhan jaon, siitä kiitos !
Edellisissä oli maininta väärästä öljylaadusta jota poltin ei "sulattanut" vaan öljy möykkyyntyi!.
Minulla on kokemus väärästä bensan ogtaannista, otin Shellin mittarista, silloin luki 99, tankin täyteen, auton ohjekirja suositteli juuri ja ainoastaan tätä, auto oli ensimmäinen Opel Ascona 1,9
Lähdin ajamaan, moottori alkoi nakuttamaan ja nykimään, soitin aamulla Ko.huoltoasemalle sieltä sanottiin että kuski oli tankannut 92:sta säiliöön vahingossa, korvauksena sain tankata viisi kertaa noin 10 lt erissä ( näin nostin nopeammin ogtaaniarvoa ) ja 5 ilmaista pesua olin kyllä tyytyväinen, vaikka moottori ei varmaankaan ollut !.
Tämähän on inhimillistä että ihminen joka jotain tekee, tekee myös virheitä ( metsän kivet ja kannot eivät tee virheitä nehän nököttää paikoillaan vuodesta toiseen )!
Ps. eräs omakotiasuja tilaa öljynsä tuhannen litran erissä ( ilmeisesti taka-ajatus on, että hinta saattaisi laskea oton jälkeen ), ja voisi taas tilata edullisemmalla hinnalla uuden 1000 lt erän ?tulee vaikka millimetrin jaolla, jos haluat :-)
- wikström
R_oi kirjoitti:
tulee vaikka millimetrin jaolla, jos haluat :-)
Voisitko samalla vaivalla kirjoittaa kaavan, josta saadaan tilavuus korkeuden funktiona. Ei enää matikan taidot riitä kaavan vääntämiseen.
wikström kirjoitti:
Voisitko samalla vaivalla kirjoittaa kaavan, josta saadaan tilavuus korkeuden funktiona. Ei enää matikan taidot riitä kaavan vääntämiseen.
Exceliin asteltuina sarakkeina, korkeus pohjasta riville annetaan eri arvoja. sarakkeet kopoidaan oikealle tarpeen mukaan. 4alinta riviä ovat tulosrivit.
tilavuus litraa 2800
säde cm 55
korkeus pohjasta cm 0
apusuure Y =NELIÖJUURI((B2^2-(55-B3)^2))
säde-X =B2-B3
kolmion ala =B4*B5
TAN =B4/B5
ARCTAN =ATAN(B7)
asteina =2*360*B8/(2*PII())
sektorinala =B9/360*PII()*B2^2
säiliönpituus =B1/(PII()*(B2/10)^2)
sektori-kolm =B10-B6
CM =B3
LITRAA =B11*B13/100
LITRAA =B1-B15
CM =B2*2-B14- wikström
R_oi kirjoitti:
Exceliin asteltuina sarakkeina, korkeus pohjasta riville annetaan eri arvoja. sarakkeet kopoidaan oikealle tarpeen mukaan. 4alinta riviä ovat tulosrivit.
tilavuus litraa 2800
säde cm 55
korkeus pohjasta cm 0
apusuure Y =NELIÖJUURI((B2^2-(55-B3)^2))
säde-X =B2-B3
kolmion ala =B4*B5
TAN =B4/B5
ARCTAN =ATAN(B7)
asteina =2*360*B8/(2*PII())
sektorinala =B9/360*PII()*B2^2
säiliönpituus =B1/(PII()*(B2/10)^2)
sektori-kolm =B10-B6
CM =B3
LITRAA =B11*B13/100
LITRAA =B1-B15
CM =B2*2-B14Kiitos kaavasta
- wikström
Kuinka tyhjäksi tuon säiliön pystyy saamaan eli kuinka korkealla pohjasta imuputken pää sijaitsee. Säiliö puhdistettiin vuosi sitten mutta ei tullut tuolloin selvitettyä asiaa.
- DI -
Mietin hetken, miten laskea volyymi osittaisintegroimalla ympyrä, mutta tuskin enää muistan ympyrän kaavaa saati osata integroida sitä mutta Google auttoi:
Tuolta löytyi valmis ohjelma mittatikun tekemiseksi.
Painin muuten saman ongelman kanssa vuonna 1991. Piti myös tehdä mittatikku. Naapurin isäntä muisti säiliön mitat, kun se hommasi samanlaisen kuin mekin 60-luvulla. Sain tikun tehtyä, mutta en silloinkaan enää muistanut ko. kaavoja vaan laskin numeraalisella integroinnilla Excel'llä, kuten ilmeisesti muutamat muutkin ovat tässä niin tehneet.- wikström
Kiitos kaavasta, lohduttavaa havaita että unohtuu ne näköjään muiltakin matematiikan taidot kun ei vuosiin ole tarvinnut.
- inssi
wikström kirjoitti:
Kiitos kaavasta, lohduttavaa havaita että unohtuu ne näköjään muiltakin matematiikan taidot kun ei vuosiin ole tarvinnut.
Voi teitä nykynuoria. Väitättekö, että 25.10. julkaisemani kaava ei ns. kolahtanut.
Ja näiden varaan pitäisi minunkin jäädä eläkkeelle kohta puoliin, about 18 v:n päästä. Vieläköhän ehtisi aloittaa henkilökohtaisen eläkesäästöohjelman. - 1-kertainen
inssi kirjoitti:
Voi teitä nykynuoria. Väitättekö, että 25.10. julkaisemani kaava ei ns. kolahtanut.
Ja näiden varaan pitäisi minunkin jäädä eläkkeelle kohta puoliin, about 18 v:n päästä. Vieläköhän ehtisi aloittaa henkilökohtaisen eläkesäästöohjelman.muuten näen keskuskulman mittatikulla?
- inssi
1-kertainen kirjoitti:
muuten näen keskuskulman mittatikulla?
Oletko koskaan kuullut kosinistä ja sinistä. Osaatko vähennys- ja kertolaskua.
Joo, soitan vakuutusyhtiöön. - wikström
inssi kirjoitti:
Joo, soitan vakuutusyhtiöön.Jep, kannattaa soittaa vakuutusyhtiöön. Se kun on niin, että jonkun ajanjakson ihmiset haluavat pelata trigonometriajuttujen kanssa, toisen ajanjakson ihmisille riittää helppo ratkaisu kuten tuo DI-n antama. Itse lukeudun noihin jälkimmäisiin kuten voi havaita. Kiitokset siitä ratkaisusta vielä kerran DI;lle.
- 1-kertainen
inssi kirjoitti:
Joo, soitan vakuutusyhtiöön.Kysymys ei kuitenkaan ole ollut tilavuudesta keskuskulman, ulkoilman lämpötilan, virkavuosien tms funktiona vaan korkeuden pohjasta funktiona, joten voit tunkea sen kaavasi eläkeputkeen.
- inssi
1-kertainen kirjoitti:
Kysymys ei kuitenkaan ole ollut tilavuudesta keskuskulman, ulkoilman lämpötilan, virkavuosien tms funktiona vaan korkeuden pohjasta funktiona, joten voit tunkea sen kaavasi eläkeputkeen.
Jos pyydät iskää tai äiskää lukemaan inssin juttuja, niin sinullekin saattaa selvitä, että niistä löytyy kyllä valmiit lukemat tikkuun. Kaavan annoin,koska huonommalla laskupäällä varustettu kysyjä pyysi. Jos joku olisi pyytänyt linkkiä jollekin nettisivulle, olisi sekin löytynyt. Ainakin kolmessa päivässä. Linkki ja kaava kun minun suomen kielessäni eivät ole samoja asioita. Mitenkään väheksymättä ketään.
Ajattelu on katoavaa kansanperinnettä.
JA SEN KYLLÄ HUOMAA. - DI-
inssi kirjoitti:
Jos pyydät iskää tai äiskää lukemaan inssin juttuja, niin sinullekin saattaa selvitä, että niistä löytyy kyllä valmiit lukemat tikkuun. Kaavan annoin,koska huonommalla laskupäällä varustettu kysyjä pyysi. Jos joku olisi pyytänyt linkkiä jollekin nettisivulle, olisi sekin löytynyt. Ainakin kolmessa päivässä. Linkki ja kaava kun minun suomen kielessäni eivät ole samoja asioita. Mitenkään väheksymättä ketään.
JA SEN KYLLÄ HUOMAA.Laitanpa vielä oman kauhani soppaan. Olen muuten jo eläkkeellä oleva DI, syntymävuosi -35. Ilmeisesti kukaan ei muista pinta-alan ja/tai pyörähdyskappaleen tilavuuden laskemista integroimalla. Muistin sen mahdollisuuden, mutta empäs ihan äkisti osannutkaan enää. Trigonometria on toki tuttua, mutta siinä pitää muistaa enemmän kaavoja; eli se vaatii muistia. Integroinnin avulla pystyy itse johtamaan vähistä eväistä lopputuloksen, mutta se vaatii osaamista.
Kun en ole matikkaa juurikaan tarvinnut sitten opiskeluvuosieni, aiheuttaa tälläisten yksinkertaistenkin ongelmien ratkaisu tuskaa.
Yleensä kannattaa käyttää helpointa menetelmää, eli toisten tekemä valmis ratkaisu. Inssi taasen kunniakkaasti oli kehittänyt oman, trigonometriaan perustuvan menetelmän ja ottanut ratkaisun aivojumpan kannalta. Mikä on - ainakin minulle - terveellistä.
Tälläinen matemaattinen pähkinä aiheutti runsaan keskustelun. Joka on kiinnostunut enemmän näistä, tutkikoot Insinööriuutisten (nyk. Tekniikka&Talous) pähkinöitä:
http://www.tekniikkatalous.fi/list.te?dept=229&firstIndex=2&lastIndex=10 - 1-kertainen
inssi kirjoitti:
JA SEN KYLLÄ HUOMAA.Olet kuitenkin sen verran nuorempi, todennäköisesti huomattavasti tyhmempikin, kun et edes tunnu erottavan minkä funktiona tilavuutta kysyttiin.
- inssi
1-kertainen kirjoitti:
Olet kuitenkin sen verran nuorempi, todennäköisesti huomattavasti tyhmempikin, kun et edes tunnu erottavan minkä funktiona tilavuutta kysyttiin.
En minä viisaudellani ole kehuskellutkaan. Matemaattisella lahjakkuudella ja viisaudellahan ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mielestäni tilavuutta kysyttiin pituuden funktiona ja siihen olen vastannut. Ja vieläpä kohtalaisen täydellisesti.
Mitä mieltä sinä olet. - 1-kertainen
inssi kirjoitti:
En minä viisaudellani ole kehuskellutkaan. Matemaattisella lahjakkuudella ja viisaudellahan ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mielestäni tilavuutta kysyttiin pituuden funktiona ja siihen olen vastannut. Ja vieläpä kohtalaisen täydellisesti.
Mitä mieltä sinä olet.tässä on tikun pituus?
A=r^2/2*(f*pii/180-sinf), jossa f on keskuskulma asteina.
Vrt:
R_oin taulukko on antaa tilavuuden suoraan mittatikun lukemasta. - inssi
1-kertainen kirjoitti:
tässä on tikun pituus?
A=r^2/2*(f*pii/180-sinf), jossa f on keskuskulma asteina.
Vrt:
R_oin taulukko on antaa tilavuuden suoraan mittatikun lukemasta.No pyydä nyt jo iskä tai äiskä apuun. Otsikolla: "Yksi tulkinta" päivämäärällä 22.10 eli kuusi päivää ennen netti"kaavaa", joka siis ei mielestäni ole kaava, olen esittänyt eräänlaisia mittatikun pituuksia.
Korostan, että tuo on tulkinta, koska säiliö tuskin on täydellinen ympyrä muodoltaan. Ehkä tuossa nettiversiossa on. - 1-kertainen
inssi kirjoitti:
No pyydä nyt jo iskä tai äiskä apuun. Otsikolla: "Yksi tulkinta" päivämäärällä 22.10 eli kuusi päivää ennen netti"kaavaa", joka siis ei mielestäni ole kaava, olen esittänyt eräänlaisia mittatikun pituuksia.
Korostan, että tuo on tulkinta, koska säiliö tuskin on täydellinen ympyrä muodoltaan. Ehkä tuossa nettiversiossa on.taulukko onkin kaava, taidat olla sekaisin.
1-kertainen kirjoitti:
taulukko onkin kaava, taidat olla sekaisin.
Kaavaa täällä ei ole esitetty ollenkaan, mutta jos säiliön tilavuus on V, säde R ja korkeus pohjasta h, on nesteen tilavuus
Vn= V/(PII*(R/10)^2)*((2*360*(ATAN(NELIÖJUURI((R^2-(R-h)^2))/ (R-h)))/(2*PII))/360*PII*R^2 - NELIÖJUURI((R^2-(R-h)^2))*(R-h)))/100
pätee alhaalta puoleen väliin säiliötä.- Kiiski Vastaranta
R_oi kirjoitti:
Kaavaa täällä ei ole esitetty ollenkaan, mutta jos säiliön tilavuus on V, säde R ja korkeus pohjasta h, on nesteen tilavuus
Vn= V/(PII*(R/10)^2)*((2*360*(ATAN(NELIÖJUURI((R^2-(R-h)^2))/ (R-h)))/(2*PII))/360*PII*R^2 - NELIÖJUURI((R^2-(R-h)^2))*(R-h)))/100
pätee alhaalta puoleen väliin säiliötä.Kaikki minua viisaammat hiljeni,tai kellonajoista katsottuna loppui työaika!
Kuinkahan jatkuu huomenna? - inssi
R_oi kirjoitti:
pätee alhaalta puoleen väliin säiliötä.Kiirettä pitää, mutta vastataan taas tässä lounastauolla.
Roin antama kaava on valitettavasti väärä. Minun antamani on sensijaan oikea. Roin kaavan virheellisyyden voi tarkistaa hyvin yksinkertaisesti, mutta miten? Siinäpä pulma.
Fakta on, että toiset meistä osaavat enemmän kuin toiset. inssi kirjoitti:
Kiirettä pitää, mutta vastataan taas tässä lounastauolla.
Roin antama kaava on valitettavasti väärä. Minun antamani on sensijaan oikea. Roin kaavan virheellisyyden voi tarkistaa hyvin yksinkertaisesti, mutta miten? Siinäpä pulma.
Fakta on, että toiset meistä osaavat enemmän kuin toiset.sillä kuitenkin saa oikeat arvot, kun h
inssi kirjoitti:
Fakta on, että toiset meistä osaavat enemmän kuin toiset.lisää (
- 1-kertainen
inssi kirjoitti:
Fakta on, että toiset meistä osaavat enemmän kuin toiset.Et ole vieläkään esittänyt mitään kaavaa korkeuden funktiona vaan keskuskulman funktiona.
Aiotko joskus kenties esittää? - inssi
R_oi kirjoitti:
lisää (
Joo, noinhan se meni. Lasketaan kaavasta sulkumerkit, molemmanpuoleisia pitää olla yhtä monta. Sulkumerkkien paikalla on muuten jonkin verran merkitystä.
On se hyvä, että huomasit virheen heti, kun sen sinulle osoitin. Ei ole kaikki toivo vielä mennyt.
No, palataan tarvittaessa ensi viikolla. inssi kirjoitti:
Joo, noinhan se meni. Lasketaan kaavasta sulkumerkit, molemmanpuoleisia pitää olla yhtä monta. Sulkumerkkien paikalla on muuten jonkin verran merkitystä.
On se hyvä, että huomasit virheen heti, kun sen sinulle osoitin. Ei ole kaikki toivo vielä mennyt.
No, palataan tarvittaessa ensi viikolla.oli copypastevirhe rivinvaihdon kohdalla. Kaavan elementithän on tuolla olleet jo aikaisemmin oikein ja tulokset oikein.
- ar158
....
- Utelias Savolainen
Suosittelen,koska tuosta tikkuhommasta ei näytä tulevan yksimielistä selvää,tekemään noin 80€ investoinnin öljyvahtiin.
Itse nimittäin kyllästyin tikkuhommiin,varsinkin talviaikaan lumihangen seassa.Ei muuta kuin anturi kiinni magneettiventtiiliin,plugi seinään ja hiukan asetusarvojen söttöä laitteeseen.
Hyvä aparaatti:hälyyttää,piipittää ja viikottaista öljynkulutusta voi halutessa seurailla,päivittäiseen tarkkuus ei riitä. - wikström
Hei kertoisiko joku miten alas tuollaisen säiliön pinnan voi / kannattaa(ettei tule sakkaongelmia)päästää. Eli miten korkealla imuputki on pohjasta.
- Alkuperäinen
Kiitos keskusteluun osallistuneille !
Teinpä tikusta asiaa !
Minäkin pistän vielä lusikkani soppaan, dialogi (keskustelu) jatkukoon.
Olen DI:n kanssa samaa ikäluokkaa, (nuoremmat ehkä keskustelevat eri tasolla ?, mutta sopiihan tämä nuoremmillekin !) varmaan tällainen aivojumppa pidentää mm. elinvuosia ja onpahan jotain tekemistä, esim. tikulla mittaamista ! Onneksi kaikkia asioita ei mitata tikulla !
Minulle tuodaan kerran vuodessa öljyä samaan aikaan elikkä 10.8 (tänä vuonna tilasin 2200 lt, meni 2189 lt ) nyt voin sanoa vieläkin tarkemman lt.määrän, älkää naurako ! Elektroniikkaa kyllä löytyy mm.pannuh.autom. suntti, ja saahan sitä jotain manuaalistakin olla !
"wikströmille" öljyn imuputken takaiskuventtiilin (kuulan) olen kerran herkistänyt, oletan matkan pohjaan olevan 10 sm luokkaa elikkä minun säiliössäni 2800 lt, olisi jäljellä noin 127 lt ? ( mieluummin 20 sm, minulla olisi jälj. 348 lt) silti poltin pitäisi olla pysähdyksissä ainakin 5-6 h täytön jälkeen jotta mahd. epäpuhtaudet ehtisivät laskeutua pohjaan !
Seuraavassa yhteenveto joka ei ole eksakti "täsmällisen tarkka", (insinöörien ja matemaatikkojen ), sekä pojan kanssa illalla etätyönä, hän on myös "inssi" :
Minun: säiliöni vetoisuus 2800 lt, sisäkorkeus 110 sm
Säiliön pituuden laskemiseksi pitää ensin selvittää ympyrän pinta-ala A
sekä pitää tietää säiliön tilavuus V joiden avulla säiliön pituus voidaan laskea.
A = pinta-ala
V = tilavuus
D = halkaisija
h = korkeus (tai pituus)
A = (pii * D^2) / 4
A = (3,14 * 1,1^2) / 4 = 0,95 m2
V = A * h --> h = V / A
h = 2,8 m3 / 0,95 m2 = 2,95 m
(2800 l = 2,8 m3)
Ja täältä:
Ota .Horizontal ja .Centimeters, sitten pit, säiliön halk. ja pinnan korkeus, tässä järjestyksessä, eikä sitten muuta kuin "CALCULATE" se on siinä !( printatkaa tämä, painakaa ylläoleva www.ja kaava, Virtual Cylinder Volyme ja kokeilkaa niin tulee hyvä mieli, päivä on pelastettu ) !
SM MENEE LT
110.. 2803 Täynnä
100.. 2677
90... 2455
80... 2184
70... 1882
60... 1564
55 (1/2).. 1402
50... 1240
40... 921
30... 619
20... 348
10... 127
0..... 0
PS. jos säiliön vetoisuus on 3000 lt ja halkaisija 110 sm, niin pituus on 316 sm ! Alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos keskusteluun osallistuneille !
Teinpä tikusta asiaa !
Minäkin pistän vielä lusikkani soppaan, dialogi (keskustelu) jatkukoon.
Olen DI:n kanssa samaa ikäluokkaa, (nuoremmat ehkä keskustelevat eri tasolla ?, mutta sopiihan tämä nuoremmillekin !) varmaan tällainen aivojumppa pidentää mm. elinvuosia ja onpahan jotain tekemistä, esim. tikulla mittaamista ! Onneksi kaikkia asioita ei mitata tikulla !
Minulle tuodaan kerran vuodessa öljyä samaan aikaan elikkä 10.8 (tänä vuonna tilasin 2200 lt, meni 2189 lt ) nyt voin sanoa vieläkin tarkemman lt.määrän, älkää naurako ! Elektroniikkaa kyllä löytyy mm.pannuh.autom. suntti, ja saahan sitä jotain manuaalistakin olla !
"wikströmille" öljyn imuputken takaiskuventtiilin (kuulan) olen kerran herkistänyt, oletan matkan pohjaan olevan 10 sm luokkaa elikkä minun säiliössäni 2800 lt, olisi jäljellä noin 127 lt ? ( mieluummin 20 sm, minulla olisi jälj. 348 lt) silti poltin pitäisi olla pysähdyksissä ainakin 5-6 h täytön jälkeen jotta mahd. epäpuhtaudet ehtisivät laskeutua pohjaan !
Seuraavassa yhteenveto joka ei ole eksakti "täsmällisen tarkka", (insinöörien ja matemaatikkojen ), sekä pojan kanssa illalla etätyönä, hän on myös "inssi" :
Minun: säiliöni vetoisuus 2800 lt, sisäkorkeus 110 sm
Säiliön pituuden laskemiseksi pitää ensin selvittää ympyrän pinta-ala A
sekä pitää tietää säiliön tilavuus V joiden avulla säiliön pituus voidaan laskea.
A = pinta-ala
V = tilavuus
D = halkaisija
h = korkeus (tai pituus)
A = (pii * D^2) / 4
A = (3,14 * 1,1^2) / 4 = 0,95 m2
V = A * h --> h = V / A
h = 2,8 m3 / 0,95 m2 = 2,95 m
(2800 l = 2,8 m3)
Ja täältä:
Ota .Horizontal ja .Centimeters, sitten pit, säiliön halk. ja pinnan korkeus, tässä järjestyksessä, eikä sitten muuta kuin "CALCULATE" se on siinä !( printatkaa tämä, painakaa ylläoleva www.ja kaava, Virtual Cylinder Volyme ja kokeilkaa niin tulee hyvä mieli, päivä on pelastettu ) !
SM MENEE LT
110.. 2803 Täynnä
100.. 2677
90... 2455
80... 2184
70... 1882
60... 1564
55 (1/2).. 1402
50... 1240
40... 921
30... 619
20... 348
10... 127
0..... 0
PS. jos säiliön vetoisuus on 3000 lt ja halkaisija 110 sm, niin pituus on 316 sm !nuo täsmäävät antamani taulukon kanssa. Olen vain käyttänyt piin tarkkaa arvoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000009&posting=22000000005119947- Rehellisyys
R_oi kirjoitti:
nuo täsmäävät antamani taulukon kanssa. Olen vain käyttänyt piin tarkkaa arvoa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000009&posting=22000000005119947On se vaan hyvä että "sanotaan asia niinkuin se on"
Muunnettu totuus ei sovi joka paikkaan!
Meneppäs myymään 5000 lt öljysäiliö mitoilla:
- pituus 300 sm
- halkaisija 135 sm
Säiliön omistaja tilaa 5000 lt öljyä, jomman kumman talon/auton ylitäytönesti menee epäkuntoon, kuski ja isäntä katselee minihameista ohikulkijaa, 706 lt lorisee maahan.
Säiliön myyjä joutuu korvaamaan väärin ilmoitetut litrat !
Kuningaskuluttaja 28.10-04 klo 19.15 Kiinteistönvälittäjä tuomittiin korvaamaan väärin ilmoitetut asuinneliöt ! ( noin 50 m2 liikaa )?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351