mites kuulkaat tulisi tarkastaa turbon toiminta ja tarvittaessa huoltaa volvo tamd40 turboahdin?
tamd40 turbon huolto
9
6324
Vastaukset
- *asentaja*
Mitä meinaat testata... ei turboa noin vaan muuten "huolleta", pitää olla joku syy...
Jos se pyörii ja äänestä kuulee, että toinii, niin toimii.
Ota imupuolen pää auki, kokeile pyörittää.... pyöriikö herkästi, tuntuuko, että laakereissa on öljyä, ns:"klappia" pitää olla sen verran, että se tuntuu sormissa.....muuta ei voi tehdä itse...- nimbus
niin kyseessä lähinnä nimenomaan testaus, että toimiiko normaalisti...
varmaan tyhmä kysymys, mutta miten sen äänestä kuulee??
kiitos tiedoista!
onko muuten tamd40:in saatavissa sitä paremman väännön vaihtoturboa, jota esim 41:en saa? vai kävisikö se 41:n turbo myös 40:in - AriT
nimbus kirjoitti:
niin kyseessä lähinnä nimenomaan testaus, että toimiiko normaalisti...
varmaan tyhmä kysymys, mutta miten sen äänestä kuulee??
kiitos tiedoista!
onko muuten tamd40:in saatavissa sitä paremman väännön vaihtoturboa, jota esim 41:en saa? vai kävisikö se 41:n turbo myös 40:inOman AQAD41:n turbon toiminnan varmisti paikallinen dieselhuolto mittaamalla veneen vielä ollessa vedessä ahtopaineen imusarjaan liitettävällä mittarilla. En muista yksityiskohtia, mutta asentaja kytki mittarin ja sitten lähdettiin ajamaan. Mittari näytti ahtopaineen, josta turbon toiminta selvisi yksiselitteisesti.
Turbo ei tuottanut kunnollisia ahtopaineita, joten AQAQ41:eeni vaihdettiin pari vuotta sitten V-P:n vaihtoturbo. Oli kuin olisi saanut uuden koneen, vääntö alakieroksilla 2000-2500 rpm parani huomattavasti ja liukuunlähtö helpottui merkittävästi. Huippunopeuteen ei vaihdolla ollut merkitystä.
Juuri tällä viikolla juttelin V-P maahantuojan edustajan kanssa noista vaihtoturboista ja hän kertoi, että 41:n turboa ovat jotkut asentaneet hyvällä menestyksellä myös 40:een. Merkkihuolto ei varmaankaan tätä suosittele, mutta kannattaa kysellä V-P huolloista osien sopivuudesta. - aikoo mitata
AriT kirjoitti:
Oman AQAD41:n turbon toiminnan varmisti paikallinen dieselhuolto mittaamalla veneen vielä ollessa vedessä ahtopaineen imusarjaan liitettävällä mittarilla. En muista yksityiskohtia, mutta asentaja kytki mittarin ja sitten lähdettiin ajamaan. Mittari näytti ahtopaineen, josta turbon toiminta selvisi yksiselitteisesti.
Turbo ei tuottanut kunnollisia ahtopaineita, joten AQAQ41:eeni vaihdettiin pari vuotta sitten V-P:n vaihtoturbo. Oli kuin olisi saanut uuden koneen, vääntö alakieroksilla 2000-2500 rpm parani huomattavasti ja liukuunlähtö helpottui merkittävästi. Huippunopeuteen ei vaihdolla ollut merkitystä.
Juuri tällä viikolla juttelin V-P maahantuojan edustajan kanssa noista vaihtoturboista ja hän kertoi, että 41:n turboa ovat jotkut asentaneet hyvällä menestyksellä myös 40:een. Merkkihuolto ei varmaankaan tätä suosittele, mutta kannattaa kysellä V-P huolloista osien sopivuudesta.Muistatko paljonko ahtopaineet olivat vanhalla ja uudella turbolla??
- AriT
aikoo mitata kirjoitti:
Muistatko paljonko ahtopaineet olivat vanhalla ja uudella turbolla??
Eipä jäänyt mieleen, aikaa tuosta on jo kolmisen vuotta. Huoltomies kirjasi tulokset, jotka eivät varmaankaan ole tallessa. Uudella turbolla mittausta ei suoritettu, tehon lisäys oli näppituntumallakin riittävä.
- nimbus
kiitos tiedosta!
mahtaakohan jollakulla olla kokemusta ko. turbosta 40:ssä??? olisi mukavaa kuulla kokemuksia! - M.A
Minulla on tällähetkellä AQAD40B (= TAMD40B) turbo projekti kesken.
Tuntui, että liukuunnousu 165hv/2000kg oli turhan tahmeaa, joten rupesin epäilemään turbon toimintaa.
Ostin mittarin (20e) ja eikun mittailemaan, ongelmana oli, etteivät oikeen merkkihuollosta osanneet/halunneet sanoa oikeita arvoja, riippuu kuulemma niin paljon imuilman lämpötilasta ja koneen kuormituksesta.
Mittasin arvot täydellä kuormituksella eli kaasupohjassa ja arvo merkitty ylös kierrosten ohittaessa tietty kierrosluku.
Mittaustulokseni seuraavat (ulkoilma 16C):
1000rpm / 0,0 bar
2000rpm / 0,4 bar
3000rpm / 0,65 bar
3600rpm / 0,85 bar
Vietyäni turbon korjaamolle oli lausunto, että pyörii tahmeasti eli ei varmasti ole antanut täyttä painetta. Turbon purkamisen ja putsaamisen jälkeen oli lausunto, että runko liian väljä korjaamiseen.
Olisi todella mielenkiintoista kuulla kokemuksia 41 turbon asentamisesta 40 koneeseen.. ja muutoinkin turbo ongelmista ja niiden ratkaisuista..
..projektini jatkuu.. - M.A
Volvon dsl moottoreiden alkuperäisturbojen (valmistaja KKK) mallimerkinnät, sen enempää tietämättä mitä eroja näissä turboissa on:
AQAD40 KKK K26-2664 GA 12.71
AQAD31 KKK K26-2960 GA 6.71
AQAD41 KKK K26-3262 MAA 10.71
Mikäköhän on "tehoturbon" tyyppimerkintä? - AnonyymiUUSI
Enpä tiedä numeroista,mutt nyt tamd 40 ja 41 turbo niin kyllä lähtee.Eikä savuta yhtään.
Pumpun ennakko kyllä kaksi astetta ohjekirjaa aikaisemmin,mutta toimii pirun hyvin.Vanha motti tuli tähän päivään.Eikä savuta kylmänä eikä lämpimänä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 262534
Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo772336Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv662313Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m222023- 841759
En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk71549Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍301378Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä161261- 41103
Se on siinä
Jami kun vielä loppuu niin Lappajärvellä ei oo yhtään mitään toimintaa.Purkamista piisaa kymmenen vuoden ajalle.Maakunna32947