Kela hylkäsi sairaspäivärahan?

Hylätty hakemus

Olin saanut Ylilääkäriltä melkein vuoden sairaslomaan ja täytin kelaan sairaspäivärahahakemuksen, tänään tuli vastaus, Hylätty! Miten on mahdollista tälläinen ja onko minun sairaslomani nyt sitten myöskin peruttu?? Mitä rahaa siis saan jatkossa kun olen pitkäaikaistyötön?

24

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin teet

      Työkkäriraha tulee normaalisti tässä tapauksessa. Ilmoitat asiasta vain te-toimistoon ja sinut luokitellaan ns "vajaa-kuntoiseksi" työnhakijaksi ja työtä voi tarjota vain sellaista joka huomioi sairautesi.

      • Hylätty hakemus

        Mutta eikös tämä kelan lausunto nyt mene kuitenki automaattisesti sinne työkkäriin? ja miten käy minulle myönnetyn sairasloman joka on sentään kesäkuulle 2015 asti? jo


      • .12.
        Hylätty hakemus kirjoitti:

        Mutta eikös tämä kelan lausunto nyt mene kuitenki automaattisesti sinne työkkäriin? ja miten käy minulle myönnetyn sairasloman joka on sentään kesäkuulle 2015 asti? jo

        Sinulla on edelleen voimassa sairasloma jonka ylilääkäri on kirjoittanut, Kela on vain pyyhkinyt pyllynsä sillä, mutta TE-toimisto ei voi pyyhkäistä joten saat aivan rauhassa nostaa työmarkkinatukea "vajaakuntoisena" työnhakijana.

        Joko hakemuksesi oli mielenterveydellinen, tai sitten et kuvannut hakemuksessa riittävällä tarkkuudella miten sairaus/vamma estää työnteon. Moni olettaa, että B-todistus riittää mutta potilaan itse kirjoittama kuvaus tilanteesta on myös erittäin tärkeä.

        Ainoa ongelma nyt on, että ilmoitatko joka päivälle olevasi sairas vai et.


    • Näin teet

      Sairaus ei ole sama asia kuin työkyvyttömyys joka oikeuttaisi sairaspäivärahaan. Näin on kelan lääkäri asiassasi todennut. Sairaspäivälausunnot ei mene työkkäriin tietosuojasyistä automaattisesti, joten sinun on otettava te-toimistoon yhteyttä ja mahdollisesti kiikutettava lääkärinlausunto sinne ja nän saat vajaakuntoisen työnhakijan statuksen.

      Se vajaakuntoinen työnhakijastatus on sitten niinkaun voimassa kuin lääkärinlasunnossa sanotaan eli sinun tapauksessa kesäkuulle 2015. Jos et jotain "ihmekykyjä" omaa niin käytännössä saat siis sairastaa rauhassa työttömyyskorvauksella tuonne asti.

      • Hylätty hakemus

        Entäs jos en vie tätä kelan päätöstä nyt työkkäriin? Laitoin viimeiseen hakemukseen arkipäiville että sairasloma ja nyt kuitenkin kun tänään oli maksupäivä niin sain normaalin työmarkkinatuen tilille? Voiko sairaslomalainen siis saada täydet työmarkkinatuet? ja tässä minun tapauksessani kesäkuulle 2015 asti?


      • Hylätty hakemus

        Sehän tässä onkin niin perin kummallista kun Alueylilääkäri kirjoitti minulle B2 lausunnon jossa antoi sairaslomaa aina 30.6.2015 asti ja laittoi rastin kohtaan: Pidän tutkittavaa kykenemättömänä tekemään tavallista työtään tai siihen läheisesti verrattavaa työtä.

        Ja tänään siis kelalta saamassani päätöksessä lukee mm seuraavaa: Hakemuksesi on hylätty, koska esitetyn selvityksen perusteella sinua ei voida pitää työkyvyttömänä. Työkyvyttömyydellä tarkoitetaan sellaista sairaudesta joutuvaa tilaa, jonka kestäessä henkilö on kykenemätön tekemään tavallista työtään tai työtä, joka on siihen läheisesti verrattavaa. Tavallisena työnäsi on pidetty elintarvikealan työtä. Olet ollut pitkään työttömänä.

        En kertakaikkiaan nyt tajua mitä tuo tarkoittaa? toinen kertoo että olen työkyvytön ja toinen väittää toista?

        Ja kelan sanoma jatkuu vielä näin: Lääketieteellisten selvitysten perusteella sinulla on sairaudesta johtuvia toimintakyvyn rajoituksia. Olemme arvioineet, että kykenet kuitenkin tekemään tavallista työtäsi.

        KANSANELÄKELAITOS

        (Tässä pitäisi olla päätöksentekijän nimi, en viitsi laittaa nyt kuitenkaan......)


    • miltä ajalta

      Oletko lukenut tarkkaan sen hylkäyksen aikamäärän, sillä minullakin sairaspäivärahapäätöksessä tuli ensin, että hylätty, mutta se oli joku omavastuuaika tai jokin, että semmoiselta ajalta eivät voi maksaa.
      Ja, sitten tulee toinen paperi, jossa kertovat, että sairauspäiväraha alkaa siitä ja siitä alkaen tulemaan maksuun.

    • huh huh

      Harvinaisen yksinkertainen on tämä kysyjä. Hoitavan lääkärin mielestä tämä puusta pudonnut yksilö on työkyvytön kun taas Kelan lääkärin mielestä ei. Ei pitäisi olla asiassa mitään epäselvää.

    • Kouluun mars

      Suosittelen aloittajalle kouluun menoa "sairasloman ajaksi" jossa opetellaan lukemaan saatuja kirjeitä ja ymmärtämään lukemansa. Samaan kouluun voi ilmoittautua myös nimimerkki "miltä ajalta"

    • Tee valitus kelaan

      Ette nyt vain itse käsitä aloittajan pointtia, hän haluaa selvityksen miksi asiasta on aivan kaksi erilaista lausuntoa ja sitä että miten se on mahdollista ja ilmeisesti hän tarkoittaa että asiassa on jotain virheellistä tapahtunut tai suoranainen virhe. On aivan turha alkaa aloittajaa arvostelemaan hyvästä asian esille tuomisesta. Voisit yrittää tehdä päätöksistä valituksen kelaan.

    • ei niin helppoa

      Ei ole lainkaan harvinaista, että hoitava lääkäri kirjoittaa todistuksen potilaalle edullisimmaksi heittäen hyvin kevyesti, että potilas on kyvytön tekemään tavallista työtään.

      Kelan lääkärillä on laajempi näkemys asiaan. Kela on se, joka työkyvyttömyyden maksaa, joten Kelan lääkäri ratkaisee, onko peruste maksamiselle olemassa. Hoitavan lääkärin mielipide työkyvyttömyydestä on tärkeä, mutta sairauden luonne ja vaikeus kuitenkin ratkaisee Kelan lääkärin kannan työkyvyttömyyteen.

      On minullakin sairauksia, mutta en ole työkyvytön. Esimerkiksi diabetes ei tee ihmisestä työkyvytöntä, ei myöskään moni muu sairaus.

    • Topporo69

      Kuvitteellinen esimerkki:

      Pitkäaikaistyötön Lusmupetteriä alkaa "ilkeä" te-toimisto kormuuttamaan työkokeiluihin tms toimintaan. Lusmupetterihän ei "orjatöihin" suostu vaan "fiksuna" miehenä hakee saikkua ja sairapäivärahaa jottei tarvi mennä "orjatöihin"

      Oma lääkäri on puhuttu ympäri muta Kelapa ei asiaa niele. En sano että aloittaja on tämä esimerkkitapaus mutta näitä on ja on aivan normaalia ja yleistä että hylky tulee oli lääkäri kirjoittanut mitä hyvänsä. Hoitavat lääkärit kirjoittaa sairasloman pääsääntöisesti aina jos vain tarpeksi valittaa. Kuten tuossa edellä mainittiin niin Kela katsoo asiaa laajemmasta näkökulmasta kuin hakijan näkökulmasta.

      Jos kysyjällä on toimeentulotukena työmarkkinatuki ja sairaspäivärahana olisi minimi, niin ne on kokonaissuuruuluokaltaan noin samankokoisia. Toinen lasketaan vaan viideltä päivältä ja toinen kuudelta päivältä viikossa. Eli toimeentulon kannalta ei pitäisi tällä hylyllä olla mitään vaikutusta.

      • Terveyttä?

        Tavan duunari tässä heittää väliin kommentin. Tiedän tältäkin pieneltä paikkakunnalta useita ihan oikeasti sairautensa kanssa töissä sinnitteleviä. kela ei päästä sairaseläkkeelle.
        Ihan ihmeparantaja Kela ei ole- yksikään ei ole tervehtynyt, moni on työnantajilleen riesa saikkujen takia, ja kun pitää työt järjestellä ihmisen toimintakyvyn mukaan- eikä pienissä yrityksissä olisi vara vajaaseen tuottoon.
        Työntekijän voi kyllä irtisanoa- samaan työhön kun uusi otetaan, opetettava, ttai pitkänlinjan tyypistä tiedä, mikä tilanteensa on, onko jokin samantyyppinen.
        Itselläkin työkamu, jonka selkä tohjona. Ja astma. ja, sitä sun tuota, ja toiset tekee töitä ikäänkuin hänenkin palkkapussiinsa sitten-
        että onkohan niin, että ihan kaikki mitään lusmupettereitä kuitenkaan ole? Aloittajalle. Ehkä Kela katsoi että voit jotain muuta tehdä. Kuntoutusjuttujen kautta uusi ammatti?


    • Erot on

      Sairaspäivärahaahan ei makseta sairaudesta vaan sairauden aiheuttamasta työkyvyttömyydestä. Omat hoitavat lääkärit ovat sairauksien asiantuntijoita, ei työkyvyttömyyden niinkuin Kelan lääkärit. Tästä johtuu ristiriita eri lausuntojen välillä.

      Jos alkuperäinen kysyjä katsoo että on saanut väärän päätöksen, niin ei yleensä kannata valittaa vaan tehdä uusi anomus "paremmilla eväillä". Eli lääkäriltä pyytää seikkaperäisemmän yksilöidyn lausunnon että miksi k.o sairaus aiheuttaa työkyvyttömyyden. Jos tuntuu että lääkäri ei osaa/halua sellaista lausuntoa antaa, niin lääkärinvaihto on edessä. Sairaspäivähakemuksessa voi ja kannattaa myös itse keskittyä kuvailemaan miten sairaus haittaa arkea/työtä eikä niinkään itse sairautta.

      • Vetivät kotiin päin

        Olet oikeassa, valittaminen ilman uusia parempia lääkärin todistuksia on melko varmasti ajanhukkaa, eli menet uudestaan lääkäriin ja tosiaan selvität miten tämä vaiva sinun mahdollista työtäsi haittaa ja selvität tarkasti kivut ja muut. Uudella paremmalla B2 todistuksella sitten hakemaan sitä sairauspäivärahaa.

        Mietin että olisiko kelan lääkäri niin ovelasti tehnyt tässä asiassa että näki miten pitkälle sinulla oli tätä saikkua myönnetty ja tiesi että jos päätös on myönteinen niin sinähän olet saikun päätyttyä oikeutettu hakemaan työkyvyttömyyselekettä ? Nyt sinulta siis vietiin sekin mahdollisuus ja palaat takaisin työkkärin rumpaaan heti saikun päätyttyä, mutta mikään ei sinua estä hakemasta heti uutta saikkua jos vaiva edelleen sinulla on :)


      • alku ja loppu
        Vetivät kotiin päin kirjoitti:

        Olet oikeassa, valittaminen ilman uusia parempia lääkärin todistuksia on melko varmasti ajanhukkaa, eli menet uudestaan lääkäriin ja tosiaan selvität miten tämä vaiva sinun mahdollista työtäsi haittaa ja selvität tarkasti kivut ja muut. Uudella paremmalla B2 todistuksella sitten hakemaan sitä sairauspäivärahaa.

        Mietin että olisiko kelan lääkäri niin ovelasti tehnyt tässä asiassa että näki miten pitkälle sinulla oli tätä saikkua myönnetty ja tiesi että jos päätös on myönteinen niin sinähän olet saikun päätyttyä oikeutettu hakemaan työkyvyttömyyselekettä ? Nyt sinulta siis vietiin sekin mahdollisuus ja palaat takaisin työkkärin rumpaaan heti saikun päätyttyä, mutta mikään ei sinua estä hakemasta heti uutta saikkua jos vaiva edelleen sinulla on :)

        Luen tätä ketjua kauhunsekaisin tuntein, koska olen itse ihan samanlaisessa tilanteessa nyt kuin aloittaja. Olen 58-vuotias ja monisairas nivelrikkopotilas. Työttömien terveystarkastuksen kautta sain mahdollisuuden hakea työkyvyttömyyseläkettä. Sain hylkäävän päätöksen niin Kelalta kuin omalta eläkevakuutusyhtiöltäkin.

        Nyt uuden lääkärin vastaanotolla sain jatkoaikaa sairauspäivärahaan. Sairaustilani on selvä ja samoin työkyvyttömyyteni, joten uusi B-lausunto on lähtenyt Kelaan.
        Jos jostain syystä sitä ei huomioida oikein ja joudun nolla-linjalle, en pysty elämään enää. Olen yksineläjä ja vailla turvaverkkoa.


      • Kivinen tie
        alku ja loppu kirjoitti:

        Luen tätä ketjua kauhunsekaisin tuntein, koska olen itse ihan samanlaisessa tilanteessa nyt kuin aloittaja. Olen 58-vuotias ja monisairas nivelrikkopotilas. Työttömien terveystarkastuksen kautta sain mahdollisuuden hakea työkyvyttömyyseläkettä. Sain hylkäävän päätöksen niin Kelalta kuin omalta eläkevakuutusyhtiöltäkin.

        Nyt uuden lääkärin vastaanotolla sain jatkoaikaa sairauspäivärahaan. Sairaustilani on selvä ja samoin työkyvyttömyyteni, joten uusi B-lausunto on lähtenyt Kelaan.
        Jos jostain syystä sitä ei huomioida oikein ja joudun nolla-linjalle, en pysty elämään enää. Olen yksineläjä ja vailla turvaverkkoa.

        Täällä myös monisairas ja pahalla nivelrikolla varustettu 55v. Eläke myönnettiin vihdoin, viimeiseen hakemukseen panostettiin tosi seikkaperäisesti ja usean lääkärin lausunnoilla.
        Kyllä nää asiat vaatii paljon vaivannäköä ja uskoa, luovuttaa ei saa. Valittamiset ovat turhaa, uutta hakemusta vaan peliin jos edellytykset eläkkeen saamiselle ovat olemassa.


      • Samoissa ongelmissa
        Kivinen tie kirjoitti:

        Täällä myös monisairas ja pahalla nivelrikolla varustettu 55v. Eläke myönnettiin vihdoin, viimeiseen hakemukseen panostettiin tosi seikkaperäisesti ja usean lääkärin lausunnoilla.
        Kyllä nää asiat vaatii paljon vaivannäköä ja uskoa, luovuttaa ei saa. Valittamiset ovat turhaa, uutta hakemusta vaan peliin jos edellytykset eläkkeen saamiselle ovat olemassa.

        """"Kivinen tie""""" kerrotko hieman tarkemmin, miten olet saanut monen lääkärin lausunnon samasta asiasta? Eikö ole hieman ristiriitaista että hyvinkoulutettu ja yhteiskunnalle paljon maksamaan tullut lääkärin sana ja allekirjoitus ei paljon paina kun kelan oma lääkäri alkaa papereita tutkimaan(sinua näkemättä/tutkimatta) ja tekee hylätyn päätöksen?


      • Näin on
        Samoissa ongelmissa kirjoitti:

        """"Kivinen tie""""" kerrotko hieman tarkemmin, miten olet saanut monen lääkärin lausunnon samasta asiasta? Eikö ole hieman ristiriitaista että hyvinkoulutettu ja yhteiskunnalle paljon maksamaan tullut lääkärin sana ja allekirjoitus ei paljon paina kun kelan oma lääkäri alkaa papereita tutkimaan(sinua näkemättä/tutkimatta) ja tekee hylätyn päätöksen?

        Kelan/vakuutusyhtiön lääkäreitä ei kiinnosta sairaudet vaan mahdollinen työkyky, pienikin mihin vedota. Ja loput päätökset heitetään tikalla.


    • 33,,,

      Sillä Kelan lääkärit eivät ole koskaan nimellään missään julkisuudessa.

      • Pelkureita ovat

        Joo eipä niitä lääkärin yhteistietoja löytynyt mistään kun etsin, nimi oli vai, ei muuta?? Taitavat olla melko pelkureita ja vainottuja?


    • agnetha

      Lukeeko päätöksessä, että mihin ja koska tulee valittaa? Siitä lähdetään liikkeelle.

      Äkkiä on kavallussyyte niskassa ja joudut maksamaan takaisin rahoja, jos saat eri etuutta kuin mihin olisit oikeutettu.

      Sinulla on kelan sivut netissä. Lue sieltä.

    • asdasf

      Silloin sairastetaan työmarkkinatuella ilman työvelvoitetta, työkkäriin kannattaa viedä kelan kielteinen päätös ja B-todistus.

      • Ben EEkföör

        En ymmärrä miksi työttömälle pitäisi myöntään kuntoutustuki. Ehkä henkilö haluaa sille vain suurempien tulojen toivossa. Etenkin kun tänäpäivänä töihin pääsy jos ei jo ole töissä on enemmän epävarmaa kuin varmaa, etenkin jos on rajoitteita...ja eläkettä hakeva lähtökohtaisesti vajaatyökykyinen henkilö.

        Eri asia jos on työsuhteessa ja ei koko ajan heikentyneen terveydentilan takia pysty työtään tekemään heille tulisi myöntään eläke koska usein on niin ettei sitten muussakaan työssä tulisi pärjäämään jos joutuu siitä luopumaan mitä on viimeiseen asti yrittänyt tehdä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe