Tärkeimmät telakointityöt ?

Vanha Ohlson

Syksy näyttää tulevan ja veneen nosto lähenee jos ei jo tehtykin. Mitkäs raadin mielestä on ne tärkeimmät työt jotka nyt pitää tehdä ehdottomasti, jotta vahingoilta välttyisi ?

29

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kryssari

      - Moottorin jäähdytysveden vaihto ja tilalle glykoliseos (pakkasneste). Samalla otetaan jäähdytysvesimpun impelleri pois talveksi.
      - Lämminvesivaraajan, wc-pumpun ja muidenkin vesipumppujen tyhjennys, jäätymisen estämiseksi.
      - Akkujen täyteen lataus ja sen jälkeen pääkytkimestä kaikki sähkönkuluttajat pois päältä.
      - Venee kattaminen pressulla tai vähintään sen varmistaminen, ettei lumikuorma aiheuta venepukin ylikuormittamista. Pahimmassa esim. tapauksessa avotilaan voi muodostua tonnin painoinen jääklimppi, jos itsetyhjennysreiät menevät lumisohjosta tukkoon sopivasti.

      Sinäpä heti mieleen tulevat tärkeimmät.

      • melkein...

        Kunhan aloitetaan pohjan pesulla ja unohdetaan mieluummin se impellerin irroitus.


    • Syksyllä kuntoon

      Kuka mitäkin haluaan tehdä. Minä teen kaiken mitä pitää tehdä ennen vesillelaskua, paitsi pressun poistamisen.

    • 18+10

      Jos kelit antaa periksi kannattaa harkita antifoulingin vetoa jos kelit ovat sopivat, niin ei tarvitse keväällä odotella kelien lämpenemistä.

      • MitaanTietamaton

        Kannattaa antifoulingmaalin tuoteseloste tutkia. Vesillelasku saattaa muuten ajoittua hyvän jäätilanteen aikaan. Toki maalipinnan voi aktivoida keväällä, jos maissaoloaika menee pitkäksi tuoteselosteeseen nähden.


      • Älkää maalatko
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Kannattaa antifoulingmaalin tuoteseloste tutkia. Vesillelasku saattaa muuten ajoittua hyvän jäätilanteen aikaan. Toki maalipinnan voi aktivoida keväällä, jos maissaoloaika menee pitkäksi tuoteselosteeseen nähden.

        Tuoteselosteet kannattaa jättää lukematta. Itse kyllä maalasin(tai maalautin) veneeni pohjan keväällä, mutta se oli v 2010 sen jälkeen en ole maalannut en keväällä enkä syksyllä.
        Maalia on vieläkin jäljellä niin runsaati, että kestää seuraavakin viisi kautta.


    • 13+14

      Ehdotan myös tuota jäätyvien vesien tyhjennystä eri paikoista. Pohjaventtiilit puoliauki-asentoon, ettei jää halkaise. Moottoriin glykoli sisälle ja akut lataukseen. Pressu päälle. Masto ei ole pressutelineen osa. Vene tuulensuojaiseen paikkaan. Oma vene oli aikoinaan Paraisilla telakoituna varsinaiseen tuulitunneliin, jossa pressu toimi tuulivoimalla käyvänä hiomakankaana. Eli ei hyvä.

      • seppomartti

        Pohjaventtiilien puoliasento on puppua


      • Balle Ramstedt
        seppomartti kirjoitti:

        Pohjaventtiilien puoliasento on puppua

        Venttiilit auki vaan. Paitsi se mistä glykoli imaistiin sisään.


      • hmmmm

        Miksi mastoa ei voisi laittaa pressutelineen osaksi ? Helppo kaataa kannelle ja taas nostaa siitä keväällä. Käärii vaan kuplamuovia ympäri niin ei pressu hankaa.
        Turha kasata mitään alumiiniputkihäkkyrää kannella kun paljon tukevamman saa
        mastosta ja kakkosnelosen pätkistä.


      • seppomartti kirjoitti:

        Pohjaventtiilien puoliasento on puppua

        Seppomartti hei,

        Olet siinä oikeassa että puoluasento on puppua mutta mikäli kysymyksessä on palloventiilejä tulisi ne ehdottomasti olla aukiasennossa!
        Jollei palloventiilin sisäinen kaviteeti jää vesitäyteisnä ja riski on suuri että ventiili vahingoituu.


      • Seppomartti
        LonelyBird kirjoitti:

        Seppomartti hei,

        Olet siinä oikeassa että puoluasento on puppua mutta mikäli kysymyksessä on palloventiilejä tulisi ne ehdottomasti olla aukiasennossa!
        Jollei palloventiilin sisäinen kaviteeti jää vesitäyteisnä ja riski on suuri että ventiili vahingoituu.

        No eipä juolahtanut mieleen, että joku voisi jättää venttiilit kiinni! Mutta ehkä sekin on hyvä erikseen mainita. Kommentoin puoliasentoa kun se aina pulpahtaa esiin ja todella on käsittämätöntä puppua.


    • siinä tärkeimmät

      Lämpimässä hallissa ei tarvitse kuin pitää räppänät sen verran auki, että vene tuulettuu. Septi on hyvä tyhjentää ettei haise ja jättää jääkaappien ovet auki.
      Sänkyjä ei kannata pedata vaan jättää tuulettumaan.
      Glykoliajot tietenkin koneelle ja generaattorille.
      Akku lataukseen tai navat irti

      • Vanha Ohlson

        Tuulinen rantapaikka on tiedossa eikä asialle voi mitään. Miten välttää katoksen hajoaminen? ( Kunnon Lainapeite on kyllä hankittu...)


      • kryssari
        Vanha Ohlson kirjoitti:

        Tuulinen rantapaikka on tiedossa eikä asialle voi mitään. Miten välttää katoksen hajoaminen? ( Kunnon Lainapeite on kyllä hankittu...)

        Itse olin samassa tilanteessa uusimman veneen ensimmäisen talven aikana. Synkistä ennakko-odotuksista huolimatta kevytpeitekin selvisi talvesta ehjänä, osin naapuriveneiden omistajien hyvien neuvojen johdosta.
        Tässä muutama vihje:
        - Rakenna pressuteline maahan ulottuvien pystytukien varaan, ei siis kannellla seisovana mallina. Näin tuulikuorma ei kohdistu veneen runkoon tai pukin tukipisteisiin.
        - Katoksen harjakulma voi olla kohtuullisen loiva, koska tuuli kuitenkin pyyhkäisee lumesta suurimman osan pois. Näin tuulipinta-ala pienenee ja rasitukset myös. Suojaisemmassa paikassa tarvitaan suurempi harjakulma jotta lumi valuu pois.
        - Kiinnitin kevytpeitteen kumiköysien avulla siten että jokainen kiinnityspiste oli joustavaa mallia. Näin vältin kovat nykäykset pressun kiinnitysreijissä, jotka rikkovat pressua. En tiedä, onko tämä tarpeellista tukevan lainapeitteen kanssa.
        - Pressutelineen terävien kulmien päällä pehmusteet. Itse käytin ns. kuplamuovia.
        - Tuulenpuoleisessa päädyssä pikkupressu poikittain hillitsemässä "läpituuletusta".
        - Kannattaa ehkä viivytellä pressun kanssa kunnes pahimmat syysmyrskyt ovat ohi. Hyvä aika voisi olla joulukuussa, myrskykauden jälkeen mutta ennen kuin lumisateet alkavat.
        - Lopuksi vielä muutamia pitkiä köysiä poikittain koko katoksen ja pressun ylitse hillitsevämään pressun lepatusta kovissa myrskypuuskissa.

        Itse onnistuin konvertoimaan kaidetolppien kiinnikkeisiin asennettavaa pressutelinettä siten, että se kiinnitettiinkin maassa seisoviin kakkosnelostolppiiin. Toki ne tarvitsivat myös vaaka- ja vinotukilautoja, jotta "talosta" tuli tukeva. Ensimmäisen talven jälkeen sain veneelle suojaisemman paikan, missä kannella seisova teline on toiminut oikein hyvin.


    • Kevyt on kevyt

      Kevytpressu toimii monta vuuotta, kun kunnolla kiinnittää, Mitään "taloa " ei tarvita, pelkkä kurkihirsi (mikä sitten onkaan, vaikka masto) fendarit varvaslistoihin poikittain ja pressu niin iso että saa molemmista päistä täysin umpeen ja riittävän matalalle alas. Lisäksi ylimääräisiä kiinnikeitä renkaiden väliin. Eikä siis missään tapauksesa mitään tuulitunnelia muka tuuletuksen vuoksi, se on kaikista tyhmintä mitä voi tehdä. Myöskää pressun yli ei kannata heittää köysiä, koska ne hinkkaavat pressuun rikki.

      • Bossu

        Sellainen kaikista halvin pressu ei kyllä kauaa kestä. Se hinkkautuu nopeasti puhki, jos pääsee vähänkin liikkumaan. Parin talven jälkeen.ne voikin heittää roskiksee. Raskasta pressua, 400 g/neliö taas voi olla hankala nostaa veneeseen, ellei nosta sitä jo laiturissa. Välissä on vielä kestopressu.


      • 4 raskaspressua
        Bossu kirjoitti:

        Sellainen kaikista halvin pressu ei kyllä kauaa kestä. Se hinkkautuu nopeasti puhki, jos pääsee vähänkin liikkumaan. Parin talven jälkeen.ne voikin heittää roskiksee. Raskasta pressua, 400 g/neliö taas voi olla hankala nostaa veneeseen, ellei nosta sitä jo laiturissa. Välissä on vielä kestopressu.

        Puhki hankautuviin kevytpeitteisiin kyllästyneenä ostin biltemasta vihreät raskaspressut 12 vuotta sitten. Ne ovat yhä ehjät, vaikka telakointialue on tuulinen. Bossun mainitsemasta painon hankaluudesta vältyin, kun 10-metristä venettäni varten ostin jo alunperin neljä pienempää peitettä yhden ison sijaan. Meikäläinen eläkevaarikin jaksaa yksin nostaa pressut veneen päälle. Ison raskaspressun levittäminen ja keväällä viikkaaminen on yksinäiselle puuhailijalle turhan hankalaa. Sekin on tullut aikanaan kokeiltua.


      • Raskas maksaa
        Bossu kirjoitti:

        Sellainen kaikista halvin pressu ei kyllä kauaa kestä. Se hinkkautuu nopeasti puhki, jos pääsee vähänkin liikkumaan. Parin talven jälkeen.ne voikin heittää roskiksee. Raskasta pressua, 400 g/neliö taas voi olla hankala nostaa veneeseen, ellei nosta sitä jo laiturissa. Välissä on vielä kestopressu.

        Kevytpressut on niin edullisia, että yhden raskaan hinnallaa niitä saa 5-10 .
        Vaikka joka talvi laittais uuden ehjän ja puhtaan.


      • 34ft
        4 raskaspressua kirjoitti:

        Puhki hankautuviin kevytpeitteisiin kyllästyneenä ostin biltemasta vihreät raskaspressut 12 vuotta sitten. Ne ovat yhä ehjät, vaikka telakointialue on tuulinen. Bossun mainitsemasta painon hankaluudesta vältyin, kun 10-metristä venettäni varten ostin jo alunperin neljä pienempää peitettä yhden ison sijaan. Meikäläinen eläkevaarikin jaksaa yksin nostaa pressut veneen päälle. Ison raskaspressun levittäminen ja keväällä viikkaaminen on yksinäiselle puuhailijalle turhan hankalaa. Sekin on tullut aikanaan kokeiltua.

        Meillä myös Bilteman raskaat pressut (650g/m2). Ei pauku eikä kahise tuulessa.
        Kannelle kyllä hyvä nostaa ennen vesiltä nostoa. Kahdella pressulla pärjätty (6*10 m ja 3*5 m) Hyvin on saatu emännän kanssa kahdestaan paikalleen.


      • laskit väärin!
        Raskas maksaa kirjoitti:

        Kevytpressut on niin edullisia, että yhden raskaan hinnallaa niitä saa 5-10 .
        Vaikka joka talvi laittais uuden ehjän ja puhtaan.

        Mistä hinnoista suoritit laskelmasi?
        Jos 7x10 m 180g/m2 kevytpeite maksaa 59,90 eur, 650g/m2 suojapeitteen hinnaksi tulisi sinun väitteesi mukaan n. 300-600 euroa. Kuitenkin 6x10 m raskaspeitteen hinta näyttäisi olevan arviotasi halvempi eli 219 eur.
        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Pressut-ja-peitteet/

        Toinen pointti on se, että tuulisella telakointipaikalla kevytpeitteet alkavat paukkua ja repeillä jo ensimmäisen talvimyrskyn aikana - vaikka peite olisi pingoitettu kireäksi ja hankauskohdat pehmustettu. Ei ole ollut erityisen kivaa, kun jokaisen tuulisen yön jälkeen täytyi käydä tarkistamassa olivatko kevytpeitteet vielä ehjät (eivät aina olleet ja kestivät harvoin ehjinä seuraavaa telakointia varten).

        Tarkistapa laskelmasi ja laske kumpi tulee halvemmaksi, jos raskaan suojapeitteen ikä on vaikkapa 15 vuotta. (Omat 12 v sitten hankitut biltema-raskaspressut ovat yhä täysin ehjät ja siistit).


      • MitaanTietamaton
        Raskas maksaa kirjoitti:

        Kevytpressut on niin edullisia, että yhden raskaan hinnallaa niitä saa 5-10 .
        Vaikka joka talvi laittais uuden ehjän ja puhtaan.

        Viime talvena jokseenkin paljon telakalla aikaa viettäneenä ja pressuja tuulisella kelillä seuranneena huomasin kevyen ja tukevan pressun eron. Kevytpressut pärisee niin, ettei silmä erota, kun tukevammat heiluvat jokseenkin laiskasti.

        Tällä näkemyksellä ääni tukevan pressun puolesta.


      • kokonaiskustannus
        laskit väärin! kirjoitti:

        Mistä hinnoista suoritit laskelmasi?
        Jos 7x10 m 180g/m2 kevytpeite maksaa 59,90 eur, 650g/m2 suojapeitteen hinnaksi tulisi sinun väitteesi mukaan n. 300-600 euroa. Kuitenkin 6x10 m raskaspeitteen hinta näyttäisi olevan arviotasi halvempi eli 219 eur.
        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Pressut-ja-peitteet/

        Toinen pointti on se, että tuulisella telakointipaikalla kevytpeitteet alkavat paukkua ja repeillä jo ensimmäisen talvimyrskyn aikana - vaikka peite olisi pingoitettu kireäksi ja hankauskohdat pehmustettu. Ei ole ollut erityisen kivaa, kun jokaisen tuulisen yön jälkeen täytyi käydä tarkistamassa olivatko kevytpeitteet vielä ehjät (eivät aina olleet ja kestivät harvoin ehjinä seuraavaa telakointia varten).

        Tarkistapa laskelmasi ja laske kumpi tulee halvemmaksi, jos raskaan suojapeitteen ikä on vaikkapa 15 vuotta. (Omat 12 v sitten hankitut biltema-raskaspressut ovat yhä täysin ehjät ja siistit).

        Kustannuksiin pitää laskea myös hajonneesta kevytpeitteestä aiheutuneet. Minulla on ollut kevytpeite puolitoista telakointikautta veneen päällä ja sen seurauksena kyljet maalattu. Se tapahtui liki 20 v sitten ja sen jälkeen sama valkoinen ja tukeva pressu. Kerran on kiinnitysrenkaita korjailtu ja pahiten kuluviin paikkoihin laitettu vahviketta. Ainakin se 20 v ehtii tulemaan täyteen ennen uuden pressun hankintaa. Ei se ainakaan kalliiksi ole tullut ja nukun myrskyiset yöt paljon paremmin.


      • Makso mitä makso
        laskit väärin! kirjoitti:

        Mistä hinnoista suoritit laskelmasi?
        Jos 7x10 m 180g/m2 kevytpeite maksaa 59,90 eur, 650g/m2 suojapeitteen hinnaksi tulisi sinun väitteesi mukaan n. 300-600 euroa. Kuitenkin 6x10 m raskaspeitteen hinta näyttäisi olevan arviotasi halvempi eli 219 eur.
        http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Pressut-ja-peitteet/

        Toinen pointti on se, että tuulisella telakointipaikalla kevytpeitteet alkavat paukkua ja repeillä jo ensimmäisen talvimyrskyn aikana - vaikka peite olisi pingoitettu kireäksi ja hankauskohdat pehmustettu. Ei ole ollut erityisen kivaa, kun jokaisen tuulisen yön jälkeen täytyi käydä tarkistamassa olivatko kevytpeitteet vielä ehjät (eivät aina olleet ja kestivät harvoin ehjinä seuraavaa telakointia varten).

        Tarkistapa laskelmasi ja laske kumpi tulee halvemmaksi, jos raskaan suojapeitteen ikä on vaikkapa 15 vuotta. (Omat 12 v sitten hankitut biltema-raskaspressut ovat yhä täysin ehjät ja siistit).

        Oli miten oli, niin kevytpressu vaikka joka talvi uusittuna ei ole mikään investointi kun vertaa mitä veneen pitäminen muuten maksaa. Ja eipä tarvitse ihmetellä missä sen kesät säilyttää,Missä säilytätr askaan pressun kesät, ja miten sen saa nostettua veneen päälle, Ja 15 vuoden päästä se on kyllä aika paskainen ja haiseva, En laittais sellaista homerättiä veneen päälle. Sitäpaitsi miten voi 12 vuotta vanha olla siisti, jos ei sitä pese(ja vaikka pesiskin) aika ajoin. Tummanvihreä ehkä näyttää siistiltä, mutta ei sitä varmsati ole jos se on 12 talvea ollut veneen päällä. Olen kyllä käynyt talvella veneessä jossa oli lainapeite päällä, todella ummehtunut haju oli jo avotilassa. Ilmankos raskaspressulaiset puhuu siitä tuuletuksesta jokoa pitää ollla. Meidän kevytpressulaisten ei tarvi tuulettaa,


      • valoisa valkoinen
        Makso mitä makso kirjoitti:

        Oli miten oli, niin kevytpressu vaikka joka talvi uusittuna ei ole mikään investointi kun vertaa mitä veneen pitäminen muuten maksaa. Ja eipä tarvitse ihmetellä missä sen kesät säilyttää,Missä säilytätr askaan pressun kesät, ja miten sen saa nostettua veneen päälle, Ja 15 vuoden päästä se on kyllä aika paskainen ja haiseva, En laittais sellaista homerättiä veneen päälle. Sitäpaitsi miten voi 12 vuotta vanha olla siisti, jos ei sitä pese(ja vaikka pesiskin) aika ajoin. Tummanvihreä ehkä näyttää siistiltä, mutta ei sitä varmsati ole jos se on 12 talvea ollut veneen päällä. Olen kyllä käynyt talvella veneessä jossa oli lainapeite päällä, todella ummehtunut haju oli jo avotilassa. Ilmankos raskaspressulaiset puhuu siitä tuuletuksesta jokoa pitää ollla. Meidän kevytpressulaisten ei tarvi tuulettaa,

        Raskasta pressua ei tarvitse tuulettaa, ilmaa tarvitsee vene siell' pressun alla. Eikä ainakaan mun paljon yli 12 v vanha pressu haise edes tarkkanenäisen vaimon nenään. Homeesta ei puhettakaan. Onhan mun pressu kyllä kerran pestykin.


    • tgrhtyjh

      Tuota tuota siis kuinkas te teette imettte merivesipuolelle glykoli seoksen ja käyttätte moottoria ? eli huuhtelette merivesipuolen . Vai meinaatteko että merivesipuolikin täytetään glykoli seoksella ja estetään ettei se valu vaikka vetolaitteen kautta pois ???? oon kyllä ajatellut että tuo huuhteleminen riittäisi ????

      • näin teen

        Minä irrotan letkun merivesipumpusta ja laitan tilalle irtopätkän. Letku vesipyttyyn ja kone käyntiin. Ensin riittävä määrä makeaa vettä läpi, sitten vaihdetaan makea vesi glykoliin. Tähän saakka sama proseduuri, oli sitten meri- tai makeavesijäähdytteinen.Seuraavaksi merivesijäähdytteisen pakoputken mutkasta letku irti ja Irtoletkun pätkä siihenkin. Letkun päät vesipyttyyn ja taas kone käymään, kunnes moottori on lämmin. Itse asiassa tekisin saman makeavesijäähdytyksenkin kanssa, sillä lämpimästä moottorista on helppo saada öljyt ulos. Lopuksi oikeat letkut paikalleen vesillelaskua odottamaan.


    • 20+8

      Ja nopeuttaa termostaatin avaamista kun ajaa lämmintä vettä koneen läpi ja glygolin sekaan kaadettavan veden olen keittänyt kiehuvaksi niin ei tarvitse montaa minuuttia konetta käyttää.

    • Jos sinulla on lämminvesivaaraaja,
      Muista että se ei tyhjene ilman että avaat sen "kylmän veden siisäänmeno".
      Keväällä meidän pursiseurassa tuodaan keskimäärin 3-4 kpl pullustuneita varaajia kaatopaikalle sen takia että luulivat että olivat tyhjäntäneet sen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6590
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4142
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3389
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2944
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1940
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1626
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1453
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1433
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1409
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe