Kertokaa skitsofreniasta, teillä joilla siitä kokemusta on?

kertokaa

Miten se ilmenee, miten se rajoittaa elämää ja onko elämänne jopa rikastunut diagnoosin jälkeen? Itse en ole skitsofreenikko, mutta sivistäkää sivistymätöntä. Asiat eivät pelota niin paljon enää ihmisiä kun niistä tietää vähän enemmän. Itselläni kokemukset ovat lähinnä vain elokuvista, ja tiedätte varmaan että siellä on aika ääritapauksia.

135

9254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+888

      Mulla on skitsoaffektiivinen häiriö. Kun olen terve niin keskittyminen on silti opiskelussa ja eri tehtävissä tosi vaikeaa. Samoin hahmottaminen monissa asioissa rajoittunutta. Se että pää jumittaa ja vaikea olla tässä ja nyt johtuu varmasti lääkekuormasta. Mutta se tulkitaan sairaudeksi. Välillä tulee semmonen epäluulonen olo mitä en ite tajuu sillä hetkellä tuun vähän vainoharhaseks. Nää jutut siis sillon kun oon ihan terve. Kun oon sairas ja psykoottinen niin tottakai osastohoidossa joka rajoittaa paljon. En kykene huolehtimaan hygieniasta, syömisistä, vaatteiden vaihdosta tai monella muullakaan tasolla itsestäni. En pysty tekemään mitään mitä kuuluu normaaliin arkeen psykoottisena. Käytän aikani jähmettyneenä, huutaen olemattomille tai teen ihan omia pimeitä juttuja. Terveenä siis ei rajoita niin paljoa jos vertaa sairasjaksoon, voisi sanoa että elän tällöin normaalia arkea.

      • adkgj

        Mulla on psykoottinen skitsofrenia. Oon toipunut pahimmasta jo melkohyvin. Kuulin ääniä, jotka käskivät tekemään milloin mitäkin huusin äänille takaisin ja mieheni pelästyi mikä nyt on. Meni puolisenvuotta ennen kuin löydettiin syy. Ja mikä tuon aiheutti, oli lapsen kuolema jonka sysäsin syrjään sillä minulla on kaksi lasta joista täytyy huolehtia. En kyennyt hoitamaan itseänikään tuolloin, onneksi mieheni ohjasi minut saamaan apua ja hoiti kaikenaikaa lapsiamme.


      • KaizaL

        Skitsofrenia on AINA psykoottinen. Se on pitkäaikainen psykoosi. Vain psykoosin ilmenemistapa vaihtelee.


      • Ystävällinensielu
        adkgj kirjoitti:

        Mulla on psykoottinen skitsofrenia. Oon toipunut pahimmasta jo melkohyvin. Kuulin ääniä, jotka käskivät tekemään milloin mitäkin huusin äänille takaisin ja mieheni pelästyi mikä nyt on. Meni puolisenvuotta ennen kuin löydettiin syy. Ja mikä tuon aiheutti, oli lapsen kuolema jonka sysäsin syrjään sillä minulla on kaksi lasta joista täytyy huolehtia. En kyennyt hoitamaan itseänikään tuolloin, onneksi mieheni ohjasi minut saamaan apua ja hoiti kaikenaikaa lapsiamme.

        Otan osaa - toivottavasti olet saanut suruun ja psykoosiin apua. On väärin sanoa, että jokaiselle annetaan se mitä jaksaa kantaa - kaikki eivät jaksa, ja silloin voi joutua uimaan todella syvissä vesissä. Voimia.


      • Anonyymi

        Kiitos kommentista. Minun naapurissa asuu nainen 50v. Hän sai uudenvudenpäivänä mielettömän mieliharhan ja tuli mun luokse huutamaan, että mä olen soitellu hänelle koko yön, eikä hän ole saanu nukuttua.
        Kun hän sitten tasaantuu, niin muistaako hän tekosensa ja tuleeko mahdollisesti pyytämään anteeksi.
        En ennen ole kohdannut Kitsoferikoa, joka käyttäytyy noin inhoittavasti. Olen sairaalassa ollut vapaaehtoisena ulkoiluttanut Psyykkisestin sairaita potilaita, mutta kukaan ei ole käyttäytynyt
        uutamalla ja puhumalla perättömiä ja syyttänyt mua häiriköinnistä.
        Tämä on kurjaa, kun kyseessä on naapuri.
        Miten toimin , kun kohtaan hänet?


    • 17+6

      En ole minäkään skitsofreenikko, mutta voin kertoa jotain omakohtaista näkemystä asiasta.

      "Miten se ilmenee, miten se rajoittaa elämää ja onko elämänne jopa rikastunut diagnoosin jälkeen?"

      Ensimmäiset oireet tulevat ahdistuksena ja masennuksena harhojen myötä. Harhat voivat olla mitä tahansa aistimuksia, mitä muut "normaalit" ihmiset eivät koe. Harhat voivat liittyä näkemiseen, kuulemiseen, tuntemiseen, makuaisteihin tai ajatuksiin.
      Se rajoittaa elämää siten, että noiden harhojen kanssa eläminen voi tuntua erityisen raskaalta niiden negatiivisen sävyn vuoksi.
      Skitsofreenikot kokevat hyvin usein masennusta, joten harhat eivät ole sieltä positiivisimmasta päästä.

    • sana paperilla

      Joopajoo huh huh mitä psykiatrien sepittämää p askaa taas....

      ÄLKÄÄ USKOKO SITÄ DIAGNOOSIA!!!

      VALKOTAKKISET SELITTELEE P ASKAA PAPERIT TÄYTEEN JA MÄÄRÄÄ MYRKKYJÄ.

    • Kirjoitinpa juttua

      Tämä pirusairaus pitemmänpäälle lamauttaa ihmisen ymmärryksen mm. itsensä ja ympäristönsä kokonaisuudesta. Psykoottinen ihminen on vainoharhainen, kun hänellä on eloton laajentunut katse, jämähtänyt kehonasento (katatonia) tai silmät kiinni nukkumaan mennessään, jolloin harhat sekoittavat, hiostavat ja lamaannuttavat skitsofreenikon. Monesti ei saa unta ja masentaa -on apaattinen.

      Puhe ja kirjoittaminen muuttuvat sekaviksi psykoottosena aikana. Pään sisällä keskustelevat sinä itse ja muiden äänet. Puhuvat juurikin sinusta itsestäsi esimerkiksi vihaansa purkaen ja painostaen satuttamaan toisia ihmisiä.
      Freenikon tunteet litistyvät, mikä on sinällään harmi, mutta kuitenkin tilanteeseen sopivaa. Skitsofrenia pitää kärkipäätä vakavimmista mielensairauksista. Kuitenkin joka sadas ihminen onn sairastanut tämän yli puolivuotisen varakeinon omassa mielessään. Monesti psykooseilla on kuitenkin parantava vaikutus, pitkäksikin aikaa. Skitsofrreenia on julma ja pahamaineinen, mutta yleensä vain itse sairastajalle haitallinen ongelma sen oireilun aikana. Muulloin he elävät tavallista elämää ja tutkimuksen mukaan n. 90% skitsofreeniaa sairastaneista pitää elämänsä hyvänlaatuisena.

      Tämä psykoosisairaus on riski, mutta mahdollisesti myös parantava sairaus heille, joilla on autismi, vilkas mielikuvitus, kielellinen - kuvallinen lahjakkuus, vaikea lapsuus, aivovamma, ravinnon imeytymishäiriöitä tai yli 45 vuotias isä -isäksi tullessaan. Edelliset lisäävät skitsofrenian riskiä yleensä 2-15%:iin. Lisäksi riski sairastumiselle on lapsuuden koti, jossa äiti ylihuolehtiva ja isä jokseenkin narsistinen. Tällaisissa kasvuoloista aikuiseksi itsenäistyminen hankaloituu: riskiä 5-30 prosenttiin. Lopuksi skitsofrenian puhkeaminen tarvitsee usein laukaisevan tekijän, kuten syvä stressi.

      Skitsoffreeniaa voi ennaltaehkäistä ja hoitaa passelilla ruualla ja lisäravinteilla. Kuitenkin itse psykoottisuuden aikana tuntuu sen verran pahalle itse sairastajasta ja toisista ihmisistä, että lääkkeet useimmiten tarvii.

    • ,,lll

      skitso ripuli sanoi että päivää, mutta ksa oli yö oli pakko lähtä maantiell taloa ja nurmikkoa kavelemään eikä siellä edes kuin märkää sadetta vaaan. ei sen kannata mennä kun Aamu tulee ja kauppaan ei saa mennä. onko vahingossa unohtunut. nyt on hyvä .

    • kaupassa kävin,

      Tulipahan käytyä monta kertaa ja sinä pässinpää et ikinä kehdannut edes taskuja tarkistaa, hehheh.

      Kunnon neiti olit.

      • pee-puhetta.

        "Tämä pirusairaus pitemmänpäälle lamauttaa ihmisen ymmärryksen mm. itsensä ja ympäristönsä kokonaisuudesta. Psykoottinen ihminen on vainoharhainen, kun hänellä on eloton laajentunut katse, jämähtänyt kehonasento (katatonia) tai silmät kiinni nukkumaan mennessään, jolloin harhat sekoittavat, hiostavat ja lamaannuttavat skitsofreenikon. Monesti ei saa unta ja masentaa -on apaattinen.

        Puhe ja kirjoittaminen muuttuvat sekaviksi psykoottosena aikana. Pään sisällä keskustelevat sinä itse ja muiden äänet. Puhuvat juurikin sinusta itsestäsi esimerkiksi vihaansa purkaen ja painostaen satuttamaan toisia ihmisiä.
        Freenikon tunteet litistyvät, mikä on sinällään harmi, mutta kuitenkin tilanteeseen sopivaa. Skitsofrenia pitää kärkipäätä vakavimmista mielensairauksista. Kuitenkin joka sadas ihminen onn sairastanut tämän yli puolivuotisen varakeinon omassa mielessään. Monesti psykooseilla on kuitenkin parantava vaikutus, pitkäksikin aikaa. Skitsofrreenia on julma ja pahamaineinen, mutta yleensä vain itse sairastajalle haitallinen ongelma sen oireilun aikana. Muulloin he elävät tavallista elämää ja tutkimuksen mukaan n. 90% skitsofreeniaa sairastaneista pitää elämänsä hyvänlaatuisena.

        Tämä psykoosisairaus on riski, mutta mahdollisesti myös parantava sairaus heille, joilla on autismi, vilkas mielikuvitus, kielellinen - kuvallinen lahjakkuus, vaikea lapsuus, aivovamma, ravinnon imeytymishäiriöitä tai yli 45 vuotias isä -isäksi tullessaan. Edelliset lisäävät skitsofrenian riskiä yleensä 2-15%:iin. Lisäksi riski sairastumiselle on lapsuuden koti, jossa äiti ylihuolehtiva ja isä jokseenkin narsistinen. Tällaisissa kasvuoloista aikuiseksi itsenäistyminen hankaloituu: riskiä 5-30 prosenttiin. Lopuksi skitsofrenian puhkeaminen tarvitsee usein laukaisevan tekijän, kuten syvä stressi.

        Skitsoffreeniaa voi ennaltaehkäistä ja hoitaa passelilla ruualla ja lisäravinteilla. Kuitenkin itse psykoottisuuden aikana tuntuu sen verran pahalle itse sairastajasta ja toisista ihmisistä, että lääkkeet useimmiten tarvii. "




        PASSKAPUHETTA KOKO TEKSTI.

        Kirjoita ensi kerralla romaani kaikista ihmistyypeistä, äläkä unohda itseäsi. Hehheh.


    • kertokaa

      Kiitos kuitenkin että kerroitte skitsofreniasta, vaikka onkin eriäneviä mielipiteitä! Valaisi paljon

    • rethethth

      Eriävät milipiteet ovat todiste skitsofrenian monista kasvoista.

    • v itun höperö

      vetäisepä taas v ittu päähäsi.
      Vaikka kirjoitatkin ison litanian "sana paperilla sairaudesta" niin turha haukkua jos jotkut ovat siitä eri mieltä.
      Se erimielisyys ei ole mikään todiste mistään etkä sinä sitä tiedä kuka täällä on mitäkin papereissaan, et sitä näe vaikka olisit työnantaja tai poliisi.

      • Anonyymi

        Montako kaljaa on tullut vedettyä?

        Mene nukkumaan pääsi selväksi.


    • taatelipuu

      itsellä skitsofrenia diaknosoitiin 6 vuotta sitten suljetulla, jonne olin joutunut elettyäni yksin harha-aistimusten keskellä, ja vasta kun oikeasti pelkäsin kuolevani harhoihini, uskalsin paljastaa vanhemmilleni että minussa oli jotain vialla, jonka jälkeen minut kirjoitettiin osastolle sisään. nuoruudessani (terveenä) olin hyvinkin tempperamenttinen ihminen ja annoin tunteideni räiskyä, mutta mitä enemmän ikää tuli, sitä tasaisemmaksi olen tunnepuolella muuttnut.. olen siis tällä hetkellä 36v. tämän kerron siksi että skitsofreenikot ainakaan ne kaikki itse tapaamani ole yhtään vaarallisia raivoajia niinkuin jengi yleisesti ottaen luulee.. mutta niin, ja sana skitsofrenia tarkoittaa suomeksi pirstomielisyyttä, joka taas johtuu siitä että sairaus itsessään tuhoaa aivojen hermosoluja, eli neuroneja...ja ilman oikeaa tietoa siitä mikä asia on totta ja mikä ei, käsittää ihminen näillä vanhingoittuneilla alueillaan kaiken väärin. ja siitä taas puolestaan syntyy harhaluuulot ja kuvitelmat, joiden vallassa me skitsofreenikot joudumme elämään, vaikka olisimme niin hyvässä kunnossa kuin mahdollista säännöllisen lääkityksen ansiosta. omaa elämääni tämä sairaus on hankaloittanut mm henkisellä tasolla, kärsivällisyyteni on lyhentynyt sairauden myötä megapitkästä normaaliin, ja muisti on nykyisin ihan älyttömän huono samasta syystä, ja se mikä on kärsinyt eniten on mielikuvitukseni, joka kehittelee nykyisin kaikesta pahimpia mahdolllisia kauhukuvia hienojen ja kauniiden mielikuvien ja ideoitten siaan. pelkään mm sängynalusmörköä ihan tosissani, samoin kun pimeää, koska silloin mieleni lähtee ylikierroksille, enkä näin ollen uskalla nukkua pilkkopimeässä. konkreettisesti sairauteni vanhingoittaa sosiaalista elämääni erityisesti uusien tuttavuuksien kanssa jutellessa koska valitettavasti, heillä suurimmalla osalla on täysin väärä mielikuva/käsitys sairaudesta, ja he mieluummin jättävät mint kuin nallin kalliolle, kuin että ottaisivat asiasta selvää.. samasta syystä sen oikean kumppaninkin löytyminen oli ihan täyttä helvettiä kun kaikki vain juoksivat karkuun tai haukkuivat kuullessaan mitä sairastan. syön lääkkeeni kiltisti joka päivä ja varsinaiset harhat pysyvät sen ansiosta poissa, ja vaikka osa aivoistani ymmärtääkin asiat ihan miten sattuu, ei se minun elämisen tahtiani ole haitannut, se vaan ärsyttää minua, mutta en minä sen takija kenellekkään raivoamaan rupea. ps: aatelkaapa omalle kohdalle.

      • KDÄSFAG

        Ensinnäkään sinulla ei ole mitään neurologista sairautta nimeltä skitsofrenia. Se on psykiatrinen oireyhtymä, jolle ei ole löydettävissä mitään selkeää syytä, vain tiettyjä riskitekijöitä Tämä "sairaus" ei tuhoa mitään neuroneita aivoista. Sellaista ei ole mitenkään kyetty todistamaan, vaikka aivot surkastuvat MRI-tutkimusten mukaan paljon lääkkeitä käyttävillä skitsofreenikoilla. Toisaalta ne surkastuvat myös makakiapinoilla, jos heille syöttää antipsykootteja. Harmaan aineen surkastuminen aivoissa taas korreloi älykkyysosamäärän laskun kanssa. Jos tästä laskee 1 2, niin voi tehdä johtopäätöksen, että antipsykoottisten lääkkeiden pitkäaikainen käyttö laskee älyllistä suorituskykyä eli muistia ja keskittymiskykyä yms. Lisäksi aivot toimivat huonosti, jos niitä jatkuvasti käyttää huonosti. Jos haluat parantaa esimerkiksi keskittymiskykyäsi, sinun pitää harjoittaa sitä, ei haahuilla omissa maailmoissasi vuodesta toiseen. Skitsofreenikkojenkin älyllinen suorituskyky on sitä heikompi, mitä vähemmän he joutuvat tekemään töitä aivoillaan. Jos olet sairaseläkkeellä etkä viitsi tai ahdistukseltasi pysty tekemään töitä etkä kehittää itseäsi, totta kai sinun kognitiiviset kykysi surkastuvat, kuten kaikilla ihmisillä. Sinun aivoissasi sinänsä ei ole yhtään mitään vialla, olet saanut täysin väärän käsityksen omasta sairaudestasi. Todellisuudessa psykiatrit eivät ymmärrä skitsofreniasta juuri mitään eivätkä siksi osaa hoitaa sitä. He tietävät vain tilastollisia yhteyksiä, jotka liittyvät skitsofrenian "puhkeamiseen" ja ennusteeseen ja rakentavat enemmän tai vähemmän huonosti toimivia hypoteesejaan noiden yhteyksien pohjalta. Tuo aivojen surkastuminen on yksi psykiatrien tekemä hypoteesi, joka on falsifoitu muun muassa eläinkokeissa. Myös ihmisillä tehdyissä tutkimuksissa ollaan havaittu, että aivojen surkastuminen on yhteydessä suoraan antipsykoottien annoskokoon eli mitä suurempi annos, sitä enemmän aivot surkastuvat. Psykiatrit eivät vain aina muista sitä, että heidän hypoteeseillaan ei ole mitään todisteita. He valehtelevat myös potilailleen, että skitsofrenia liittyy ensisijaisesti välittäjäaineiden epätasapainoon ja vertaavat psykoosia diabetekseen, vaikka kaikki tietävät, että sellaiselle väitteelle ei ole juuri mitään empiiristä pohjaa. Tietyt dopamiinitasoja nostavat huumeet aiheuttavat joillakin potilailla psykoottisiksi luokiteltavia tiloja. Nuo tilat ovat ensinnäkin usein hyvin erilaisia, kuin monilla skitsofreenikoilla. Toisekseen on luonnollista, että tietyissä tiloissa dopamiinia erittyy enemmän kuin toisissa, eikä se kerro mistään epätasapainosta, että dopamiinisalpaajilla ajattelutoiminnot ja täten myös psykoosin kokeminen heikkenee.


      • Eeehee

        Kappalejako on kova.


    • nnnmmm

      Kuinka moni skitsofrenikko tuntee kipuja tai tuntuuko kenestäkään niinkuin heitä kidutettaisiin? :D Siis tuntuuko kipu ruumiissa?

    • Lipuvainpäässä

      Kipu on vain päässä.

    • skitso

      Skitsofrenia aiheutuu neurolepteistilääkityksestä.Kun ihmisellä on niin pahasti elämä kriisissä,että hän sairastuu psykoosiin niin häntä aletaan lääkitä neurolepteillä.Jos tämä jatkuu ,voidaankin todeta skitsofrenia.Lääkkeet lamauttavat aivoa ja elmistöä ja ajatukset takkuilevat ja jos lopettaa pitkäaikaisen neuroleptilääkityksen aivot reagoivat holtittomasti ja sitten lääkärit syöttävät uusiutuneeseen psykoosiin vaikka mitä pilleriä ja kierre on valmis!

      Sitä vaan,että ei pidä unohtaa ,että lääkkeet lamauttavat,lihottavat,hidastavat jne. Kannattaa kaikkien yrittää välttää moisia lääkkeitä,jos vain suinkin pystyy!

      Skitsofrenian stigma taas aiheuttaa sosiaalista vetäytymistä.Minä ainakin olen muutenkin niin arka,että ajatus,että yrittäisin ystävystyä kenenkään kanssa ,kun kuitenkin heti aluksi joutuu kertomaan,että ei ole töissä ja sitten jos kertoo diagnoosikseen skitsofrenia niin ei ehkä ole kaikista loistavin aloitus tutustua ja saada uusia ystäviä. Muutenkin tuntuu,että tosi moni tässä kaupungissa on kuullut juoruttavan,että minulla on skitsofrenia.Se lamauttaa sosiaalisesti !

      Psykiatri ,jolla viimeksi kävin,kehitti omasta päästään kaikki "oireeni".Mehän emme juurikaan loppujen lopuksi puhuneet mistään,mutta kummasti nämä lääkärit keksivät kummallisia juttuja potilaistaan. Tietysti kun lääkäri ei yhtään tunne potilasta ja käyttää pelkkää skitsofrenia diagnoosia tietolähteenään ,niin mitä sitten voi odottaa?? Lääkäri itsekään ei näe muuta kuin diagnoosin.

      Skitsofrenia todellakin on olemassa!Mutta miksi ?

    • jfdkasääklas

      Skitsofrenia ilmenee minulla esimerkiksi siten, että olen herkkä vaistoamaan, mitä ihmiset tahtovat minusta. Tiedän esimerkiksi, milloin minua halutaan hyväksikäyttää ja milloin ihminen on vilpitön tunteissaan. Ennen psykoosejani olin huono lukemaan toisia ihmisiä, mutta psykoosit herkistivät minut intuitiivisesti vaistoamaan toisten ihmisten ajatuksia ja tunnetiloja. Skitsofrenia onkin auttanut minua paljon elämässäni lukemaan sosiaalisia tilanteita paremmin, ja kehittämään realistisemman ymmärryksen itsestäni ja toisista ihmisistä. Esimerkiksi kun tapaan uuden ihmisen näen hänen valloittavan hymynsä takaa ajatuksia asioista, joita hän haluaa salata. Olen oppinut luottamaan tähän intuitiiooni enemmän ja se on auttanut minua elämässäni. Kun olen jättänyt luottamatta intuitiooni eli ymmärrykseni toisen ihmisen tarkoitusperistä ja ajatuksista, olen myös kärsinyt siitä. Skitsofrenia on myös opettanut kunnioittamaan kuolemaa eri tavalla. Olen tavannut psykooseissani traumaattisesti kuolleita ihmisiä -pariskuntia, jotka ovat tappaneet toisensa, kuoliaaksi rääkättyjä prostitutoituja, sydänkohtaukseen kuolleita vanhoja ihmisiä, jotka eivät ole käsitelleet traumaattista elämäänsä. Olen oppinut ettei ole samantekevää, miten elää elämänsä ja miten kohtelee itseään ja toisia ihmisiä. Olen oppinut, että ihmisen sielu ei kuole ruumiin sammumisen jälkeen. Näin täysin syntymäateistina näin uskonnolliseksi tulkitut kokemukset voivat kieliä siitä, että kokemukseni ovat hyvin yleisinhimillisiä ja niihin liittyy jotakin, jota psykiatriassa ei todellakaan osata käsitellä eikä hoitaa. Ne ovat uskonnollisia kokemuksia ilman uskonnollista tulkintakehystä. Nyt kun niiden tulintakehys on lääketieteellinen ja kokemukseni mielletään sairaudeksi, niin koen koko persoonallisuuteni jotenkin häpeälliseksi ja sairaaksi, ja siksi minun on vaikea olla avoin toisten ihmisten parissa. Minusta tuntuu, että minulle ollaan keksitty sairaus, josta minun on virallisesti mahdotonta koskaan parantua, vaikka en tuntisi itseäni lainkaan sairaaksi. Olen itse asiassa mielestäni erittäin terve. Veriarvoni ovat hyvät ja olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Silti minussa elää jatkuvasti ahdistunut ajatus siitä, että olen sairas. Etten voi elää normaalisti ja että minun pitää hävetä sitä, mitä olen. Tämä ajatus aiheuttaa minussa voimakasta kroonista stressiä ja todennäköisesti lisää todennäköisyyttä siihen, etten kestä elämää kuten "normaalit" ihmiset. En syö mitään lääkitystä enkä ole hoidossa, mutta silti sosiaalisena eläimenä kärsin stigmasta enemmän kuin ehkä olisi välttämätöntä. Muuten skitsofrenia on antanut minulle paljon ja kehittänyt minua ihmisenä. Olen kokenut sen mielekkääksi tavaksi laajentaa tajuntaa ja kehittää mieltä tilanteessa, jossa se muuten ei ole ollut mahdollista.

    • 90g90g90g

      Senkin höpsöt. Ei sellaista ole tieteellisesti lähestyen olemassakaan kuin skitsofrenia. Skitsofrenia on myytti niin kuin Joulupukki. Ihmiset käyttäytyvät miten käyttäytyvät syystä elämässä, ei aivoissa. Kansalaiset on vedätetty uskomaan psykiatrian mytologiaan ja moni on omasta suoranaisesti halustaan omaksunut kuvitelmat ja promoaa niitä itselleen, ystävilleen, perheelleen ja koko muulle kansalle. Mielestäni rehellisyys on tärkeää, mutta toisaalta en missään nimessä halua pakottaa ihmisiä uskostaan. Pakottaminen on aina pahasta ja väärin. Rohkaisen ihmisiä kuitenkin harkitsemaan faktojen tunnustamista, koska se avaa mahdollisuuden ymmärtää itseään ja ihmisiä ympärilläsi.

    • Siili69

      Itselläni diagnosoitiin skitsofrenia vasta äskettäin. Lääkkeillä olen ollut 2 vuotta. Sitä ennen oli kaikenlaisia kuvitelmia, että mm. venäläiset vainoavat ja viestivät netin kautta. Sitä oli noin puoli vuotta ja aika hysteeristä aikaa. Ei enää tiennyt mikä on totta ja mikä kuvitelmaa. Sitä ennen noin 10 vuotta samantyyppisiä kuvitelmia, mutta lievempänä. Elin ihan tosissaan sellaisessa mielikuvitusmaailmassa. Ei se paljon vaikuttanut elämiseen. Tosin sellaisiin asioihin kuin nettipankkitunnukset ja sähköpostit; koin, että joku hakkeroi ne kuitenkin, enkä voi niitä ottaa.
      Lääkkeiden kanssa ei ole oireita. Koen lääkeet positiivisena, olen mm. tehokkaampi ja keskittymiskykysempi niiden kanssa; myöhästyn vähemmän kun en jää hoseltamaan kaikkea epäolennaista yhtä aikaa. Tämä on hyvä juttu, koska myöhästely on yksi syy, miksei työ tai opiskelu ole onnistunut moneen vuoteen. Tapanani ollut myöhästyä jopa tunteja.

      • juhyg

        Onko 69 syntymävuotesi? Yleensä skitsofrenia löydetään 20v kieppeillä.


    • psykiatriaeitoimi

      Tutkimusten mukaan psykiatrisesti lääkityt potilaat olivat sairaampia seurantajakson jälkeen kuin potilaat jotka eivät saaneet lääkkeitä. Lisäksi koska hoidot eivät perustu lääketieteellisiin mittauksiin on lääkkeiden käyttö ja todennäköisyys niistä hyötymiseen täyttä arpapeliä. Lääkkeet ovat myös toimiessaan hyvin tehottomia ja lähellä placeboa.

      Olen kirjoittanut lisää psykiatrisen lääkehoidon järjettömyydestä tänne.

      https://nonpsychiatry.wordpress.com/2017/05/31/why-psychiatric-medications-dont-work/

    • haluantietaa

      Pakkolääkitäänkö kaikkia skitsofreniadiagnoosin saaneita, entä jos jättää lääkkeet pois, pakotetaanko ottamaan käyttöön uudestaan?

      • KierrätysToimii

        Kai ne voi pakottaa virtsaa juomaan ja ulostetta syömään?


    • hillitönvalelääkäri

      Verikoetta ottavilla hoitajilla on aina SKITSOFRENIA: no perkele kun joku saatanan verikokeessa tulee kysymään että: avaa toinenkin käsivartesi..... saataNAN pellejä: jos minä käyttäisin huumeita niin ei niitä käsivarsissa näy: Cocaine.

      - Sitä se on kun vale-ylilääkäreidenkin pitää yrittää todistaa että en ole ottanut laittomasti lääkkeitä.... ylilääkäreiden rikoksia tutkitaan....

    • narrative

      Suosittelen lämpimästi katsomaan tämän dokumentin Keroputaan sairaalasta, jossa on jo 30 vuotta ollut nk. avoimen dialogi toimintamalli psykoosien ja skitsofrenian hoidossa. Keroputaan mallilla ei oikeastaan enää tulekaan skitsofreenikkoja, sillä kun hoito alkaa oikein jo ensipsykoosista, 80 prosenttia toipuu työkykyiseksi muutamassa vuodessa. Skitsofreniadiagnoosihan tulee vasta kun psykoosi pitkittyy tai toistuu.

      Tämä dokumentti on paitsi asiapitoinen myös hyvin ja mielenkiintoisesti tehty. Sen tekijä on amerikkalainen dokumentaristi Daniel Mackler, joka on aiemmin toiminut psykoterapeuttina.
      https://www.youtube.com/watch?v=HDVhZHJagfQ

      Toinen hyvä dokumentti samasta aiheesta. Menetelmää on pääasiallisesti kehittänyt psykologi Jaakko Seikkula, tämä on hänen haastattelunsa:
      https://www.youtube.com/watch?v=ywtPedxhC3U

      Avoimen dialogin menetelmästä:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Avoimen_dialogin_hoitomalli

      • narrative

      • Työniloa

        Toipuu työkykyiseksi. Mikä ihmeen unelma ja tavoite se on?

        Kyky on.
        Halua ei, koska työstä ei makseta palkkaa, millä elää.

        Kyllä työnteosta pitää työntekijälle itselle olla iloa ja hyötyä. Ei riitä, että työnantaja riemuitsee ja kiekaroi voittoinensa.


      • narrative

        Olen samaa mieltä. Toistin vaan sen mitä noissa tutkimusuutisissa aina on, työkyky on se millä mitataan toipumista. Mutta voihan ajatella niinkin, että ei sen tarvi tarkoittaa palkkatyötä vaikka yhteiskunta ja päättäjät niin ajattelevatkin, vaan työkyky voi tarkoittaa mitä tahansa mielekästä tekemistä. Eli toimintakykyä.

        Suurin osa maapallolla tehdystä työstä on palkatonta. Ja monet tärkeimmistä palkkatöistä ovat heikoimmin palkattuja.


      • Työstäainapalkkaa
        narrative kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Toistin vaan sen mitä noissa tutkimusuutisissa aina on, työkyky on se millä mitataan toipumista. Mutta voihan ajatella niinkin, että ei sen tarvi tarkoittaa palkkatyötä vaikka yhteiskunta ja päättäjät niin ajattelevatkin, vaan työkyky voi tarkoittaa mitä tahansa mielekästä tekemistä. Eli toimintakykyä.

        Suurin osa maapallolla tehdystä työstä on palkatonta. Ja monet tärkeimmistä palkkatöistä ovat heikoimmin palkattuja.

        Se on hyvinkin tervettä ajattelua, että ei lähde töihin, jos työstä ei saa oikeaa palkkaa.


      • narrative

        Nyky-yhteiskunnassa päättäjät suunnittelevat sellaista tulevaisuutta, jossa työ olisi entistä useammin palkatonta. Kansalaispalkalla tehtäisiin ilmaiseksi töitä joista ennen maksettiin hyvääkin palkkaa. Pitäisi iloita vaan siitä että pysyy hengissä ja pysyy ilmaistyön kautta "osallisena" yhteiskunnassa.

        Tällaiset visiot pitäisi koettaa torjua.


      • KapinanPaikka
        narrative kirjoitti:

        Nyky-yhteiskunnassa päättäjät suunnittelevat sellaista tulevaisuutta, jossa työ olisi entistä useammin palkatonta. Kansalaispalkalla tehtäisiin ilmaiseksi töitä joista ennen maksettiin hyvääkin palkkaa. Pitäisi iloita vaan siitä että pysyy hengissä ja pysyy ilmaistyön kautta "osallisena" yhteiskunnassa.

        Tällaiset visiot pitäisi koettaa torjua.

        Joo.
        Osa jengistä saa useita tuhansia euroja tekemättä juurikaan mitään. Pitävät vaan itseään siinä asemassa, missä on valta sanoa, että heidän alamaisensa palvelevat heitä auliisti 500 eurolla kuussa. Hymyssä suin kiitollisena.


      • NoHöh

        Kattelin ton.
        Jätetään hoitamatta. Ei myrkytetä ihmistä lääkkeillä. Soitellaan ja kaffetellaan. Annetaan ihmiselle aikaa. Ei piinata ihmistä. Melko mullistavaa. Halpaakin vielä.


    • gpssä

      Tiedoksi vain, että kaikki elektroninen viestittelynne, laitteiden käyttönne ja kulkemisenne on mielenterveyspalvelujen valvonnassa, kun olette kerran diagnosoitu. Itsellä kokemusta. Että varokaa. Todennäköisesti parikymmentä vuotta ainakin. Että vaihtakaa joku pervon oloinen lääkäri ainakin, koska se saa kaikki yksityisviestittelynne tietoon.

    • Sen pidemmittä selostuksitta kaiketi näitä on moneen lähtöön, riippuen hoidon tasosta ja tuloksesta, mutta itse elin skitsofreenikon kanssa pari vuotta ja voi sanoa, että oikeasti helvettiä oli.
      Eikä tuntunut tippaakaan siltä, että elää kuin elokuvassa.

      • Crazyinpain

        Helvettiä on myös elää ihmisen kanssa,joka kuvittelee,että sinulla on skitsofrenia.Se vähän niin kuin saatttaa toteuttaa itseään se kuvitelmasi.Jos kuvittelet asuinkumppanisi päähän ajatuksia,jotka ovat ihan vaan omia ajatuksiasi ja kuvitelmiasi toisen hulluiudesta.
        Itse kun olen kokenut miten jokainen tekoni oli muka hullua.Jos lepäilin sohvalla ja hymyilin oli sekin selvä skitsofrenian merkki,että jotain sairasta on meneillään.Ihan niin kuin toinen ihminen saisi määrätä saako toinen hymyillä yksinään .
        Helvettiä oli kyllä. Ja helvetiksi on mennyt taas.Nuo diagnoosit sairastuttavat mielen pahasti.Miten päin sitä saa olla ja mitä saa tehdä,jos kaikki tekeminen voidaan tulkita sairaaksi. Lääkkeitä vaan lisää niin ei enää silmätkään liiku ja jos liikkuu niin jo nyt on,miksi ne liikkuu? Vitun hullu,kun silmätkin liikkuu.AAAAAAAAaaargh


    • jgftr

      Hiukan subjektiivinen on skitsofrenian määritelmä.

      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00148

      Skitsofrenian määritelmä
      Skitsofrenian diagnostiset määritelmät eli kriteerit ovat vuosikymmenien kuluessa jonkin verran vaihdelleet ja muuttuneet. Nykyisen määritelmän mukaan skitsofrenian diagnoosi edellyttää, että henkilöllä on ilmennyt vähintään kuukauden ajan ainakin kaksi sairaudelle ominaisista viidestä oiretyypistä:

      1. Harhaluulot

      2. Aistiharhat

      3. Hajanainen puhe (esimerkiksi toistuva selvä puheen syrjähtely tai epäyhtenäisyys)

      4. Pahasti hajanainen tai outo käytös tai selvämotorinen jäykkyys tai kiihtyneisyys (katatonia)

      5. Ns. negatiiviset eli puutosoireet (tunneilmaisujen selvä latistuminen, puheen selvä köyhtyminen tai tahdottomuus).

      Näiden oireiden lisäksi skitsofrenian diagnoosin edellytyksenä on, että sairastuneen sosiaalinen toimintakyky on merkittävästi heikentynyt ja että tämä toimintakyvyn heikentyminen on kestänyt yhtäjaksoisesti muutaman kuukauden ajan.

    • ghlikjof

      Sellaista sairautta kuin skitsofrenia ei ole lääketieteellisesti olemassa. Skitsofrenia, kuten kaikki muutkin mielisairaudet, on sairaus vain kielikuvallisesti. Todellisuudessa se viittaa ei-toivottuu ajatteluun, käytökseen ja/tai tunteisiin.

      Skitsofrenia on selitetty varsin hyvin oheisessa jutussa. Suositan lukemaan jokaista psykiatriauskovaista: wayneramsay com (kautta) schizophrenia htm

    • hammasimplantti

      Mitä sanaa suosittelisit "skitsofrenian" tilalle? Jos pitää kuvata jotenkin näitä kokemuksia...?

      • kläjdf8090

        Avoimen dialogin mallin tulosten perusteella Länsi-Pohjassa lähes 90 % sitä kutsutaan lyhytkestoiseksi psykoottiseksi reaktioksi. Joissakin alkuperäisheimoissa sitä kutsutaan parantajan syntymäksi, ja se sekoittuu muihin lahjoihin, joita ovat muun maussa masennus ja mania. Jotkut skitsofreenikot ovat itse kuvanneet sitä siksi miltä tuntuu, kun isä raiskaa sinut lapsena toistuvasti tai koulukaverit kiusaa yhdeksän vuotta putkeen. Neuvostoliitossa sillä viitattiin ihan vain poliitiseen vainoon, niin osin myös länsimaissa. Sille on olemassa monia nimiä ja ilmenemismuotoja ja minä suosisin ensisijaisesti sitä, joka syntyy kokijasta autenttisesti itsestään. Skitsofrenia on tittelinkipeiden rotupuritanistien fantasia siitä, että jostain löytyisi geneettinen aivoisairaus, joka nostaisi oman alan tieteellistä statusta. Muut tulkinnat ja sanat ovat ehkä omalla tavallaan harhaisia, mutta paljon harmittomampia. Jokainen voi valita omansa ja katsoa, mihin se johtaa. Voisin veikata että parantajan syntymä johtaa parantajan syntymään, lyhyt psykoottinen reaktio mahdollisuuteen toipua ja skitsofrenia syvään geneettiseen aivosairauteen kemiallisen lobotomian avustamana.


      • narrative

        "Lyhyt psykoottinen reaktio" on varmaan käyttökelpoinen , mutta entä kun psykoosi jatkuu pitkään tai toistuu? Pitkäkestoinen psykoottinen reaktio?

        - ihmisen oma kuvaushan ei riitä kun kokemus on olennaisilta osin monelle yhteinen, ja viranomaisille päin jne...

        Britanniassa kriittiset psykologit ja psykiatrit pähkäilevät saman ongelman kanssa. Kirjoittavat esim. tutkimusartikkeleidensa alkuun, että vaikka joutuvatkin tekstissä käyttämään diagnostisia käsitteitä kuten psykoosi, skitsofrenia, persoonallisuushäiriö tms., he eivät pidä niitä tieteellisesti perusteltuina. Sitten jatkavat ja välttävät näiden käyttöä niin paljon kuin mahdollista, puhuen esim. erityyppisistä traumoista ja niiden aiheuttamista reaktioista kuten äänten kuuleminen, dissosiaatio, ahdistuneisuus jne. Ja mieluummin kuin skitsofreniapotilaasta he puhuvat "henkilöstä, joka on saanut skitsofreniadiagnoosin" , tai persoonallisuushäiriöiden kohdalla "ihmisistä, jotka on leimattu persoonallisuushäiriöisiksi." Tällainen kielenkäyttö on mielestäni nykytilanteessa mahdollista ja suositeltavaa.


      • fdasds
        narrative kirjoitti:

        "Lyhyt psykoottinen reaktio" on varmaan käyttökelpoinen , mutta entä kun psykoosi jatkuu pitkään tai toistuu? Pitkäkestoinen psykoottinen reaktio?

        - ihmisen oma kuvaushan ei riitä kun kokemus on olennaisilta osin monelle yhteinen, ja viranomaisille päin jne...

        Britanniassa kriittiset psykologit ja psykiatrit pähkäilevät saman ongelman kanssa. Kirjoittavat esim. tutkimusartikkeleidensa alkuun, että vaikka joutuvatkin tekstissä käyttämään diagnostisia käsitteitä kuten psykoosi, skitsofrenia, persoonallisuushäiriö tms., he eivät pidä niitä tieteellisesti perusteltuina. Sitten jatkavat ja välttävät näiden käyttöä niin paljon kuin mahdollista, puhuen esim. erityyppisistä traumoista ja niiden aiheuttamista reaktioista kuten äänten kuuleminen, dissosiaatio, ahdistuneisuus jne. Ja mieluummin kuin skitsofreniapotilaasta he puhuvat "henkilöstä, joka on saanut skitsofreniadiagnoosin" , tai persoonallisuushäiriöiden kohdalla "ihmisistä, jotka on leimattu persoonallisuushäiriöisiksi." Tällainen kielenkäyttö on mielestäni nykytilanteessa mahdollista ja suositeltavaa.

        Lyhyt psykoottinen reaktio nimityksenä avoimessa dialogissa johtuu siitä, että psykoosi ei toistu eikä uusiudu niin, että sitä kutsuttaisiin skitsofreniaksi. Tämä johtuu siitä, että psykoosi on hyvin reagoiva tämän kaltaiseen psykoterapiaan varhaisessa vaiheessa. Tämä vihjaa siihen, että kyseessä ei ole mikään lyhyestä psykoottisesta reaktiosta erillinen häiriö, vaan jatkumo eli psyykkisten ongelmien kärjistymä. Jos ihmisiä hoidettaisiin näin muuallakin, ihmisten psyykkiset ongelmat eivät kärjistyisi samassa mitassa. Koska kyse ei ole erillisistä häiriöistä, kyse on ns. psykoosin eli lähinnä psykososiaalisten ongelmien jatkumosta. Lyhyestä tai pitkästä, tai jotain siltä väliltä.

        Lisäksi psykoosin käsite on itsessään todella epämääräinen. Ja miksi sitten kutsutaan ihmisiä, jotka prostestoivat torilla ja valittavat sitä, että heitä häiritään elektronisesti valtion viranomaisten toimesta? No he ovat ihmisiä, joilla on huoli siitä, että heitä häiritään. Pitääkö heitä erikseen nimitellä mitenkään? Kun olet diagnosoinut "häiriön" voit mennä kysymään, että miksi koet, että sinua häiritään. Hän on kadottanut turvallisen yhteyden toisiin ihmisiin ja tehtävänäsi on palauttaa tuo yhteys, sehän on ilmeistä. Toinen henkilö ei taas koe mitenkään ongelmaksi, että olisi mitenkään erityinen "targeted individual", vaan voi vaikka kokea, että näkee äitinsä nuoruusmuistoja päässään ja kuulee isänsä salaisuuksia ja tajuaa, että hänen lapsuutensa onni oli valhetta. Kolmas kuulee tasan tarkkaan kolme ääntä päässään vuodesta toiseen, joilla on kaikilla oma persoonansa, ja ne haukkuvat häntä ja ohjaavat hänen elämäänsä ja toimintaansa. Voithan sinä diagnosoida kaikilla skitsofrenian, mutta ei se auta ketään todellakaan ratkaisemaan näiden ihmisten ongelmia. Nuo diagnoosit ovat lähinnä stigmatisoivia ja siksi niiden käyttöä tuleekin varoa. Minä ihmettelen suuresti, mikä fetissi psykiatrialla on määritellä ja nimetä inhimillisiä kokemuksia? He eivät edes ymmärrä niitä, mutta silti heidän on pakko määritellä niitä. Todellisuudessa ihmisten kokemuksissa on paljon enemmän kirjavuutta, kuin nuo diagnoosit antavat olettaa.


      • ghlikjof

        Mitä kokemuksia?


      • fdsdsfa
        ghlikjof kirjoitti:

        Mitä kokemuksia?

        On olemassa kokemuksia, joita psykiatriassa määritellään harha-aistimuksiksi tai deluusioiksi. Niihin liittyy sellaisia ilmiöitä, jotka eivät ole tavattomia normaalipopulaation keskuudessa. Telepatiaa (skitsofrenian keskeisin oire) kokee ns. normaalista väestöstä 60% kyselytutkimusten mukaan, ääniä kuulee elämänsä aikana lähes 5-20 % ihmisistä, joista suurin osa ei koskaan ajaudu psykiatriseen hoitoon eikä saa minkäänlaista diagnoosia. Hyvin harva skitsofreenikoistakaan kärsii varsinaisista näköharhoista, vaan ne liittyvät useimmiten aivosairauksiin kuten aivokasvaimiin tai esimerkiksi dementiaan. Mutta näköharhaksi voi toki tulkita "näyt", joissa ihminen näkee esim. kuolleita henkiä tai aistii niitä muuten. Tutkimusten mukaan enemmistö ihmisistä eri puolilla maailmaa myös uskoo kohdanneensa kuolleita henkiä ja uskoo niiden olemassaoloon. Kirjavuus näissä kokemuksissa liittyy paljolti paitsi kokemuksen tapaan, myös kokemisen sisältöön. On aivan eri asia hoitaa kummitusten kanssa mielestään kommunikoivaa taikka ihmisten ajatuksia lukevaa hullua kuin hullua, joka kärsii siitä, että hänen päässään kommentoidaan ja käskytetään häntä päivästä toiseen erinäisten persoonien toimesta.

        Minä en esimerkiksi ole ikinä "skitsofreenikkona" kuullut ääniä elämässäni. En edes ymmärrä, mitä psykiatrit tarkoittavat äänistä puhuessaan. Epäilen, että he eivät aina edes itse sitä tiedä. Itse puhuin psykiatreile myös epähuomiossa "äänistä "ja oivalsin vasta myöhemmin, että hän kuvitteli minulla olevan ääniharhoja. Olen myös lukenut tutkimuksia, joissa ääniharhat ja mielen sisäinen keskustelu sotketaan toisiinsa ja saadaan tuloksia, että lähemmäs enemmistä ihmisistä kärsii "ääniharhoista". No shit Sherlock... kukapa nyt ei keskustelisi omassa päässään itseään askarruttavista asioista. Sitten vähän mieleltään dissosioituneet ihmiset puhuvat psykiatrille päässään tyrannisoivista persoonista, jotka eivät ole mitään ääniharhoja, vaan persoonia ihmisen ajatuksissa, ääniä päässä. On normaali ihmisen kielellisyyden ja sosiaalisuuden tuotos, että pystyy kuvittelemaan toisten ihmisten näkökulmia päässään.. olisi varmaan aika luonnotonta, jos vain 1 % populaatiosta kuulisi tällaisia "ääniä". Läheskään kaikki skitsofreenikot eivät koe mitään aistiharhoja ja uskonkin, että suurimmalla osalla skitsofreenikoista on aistien toiminta aivan normaalia. Kokemukset, joita skitsofreenikot kokevat, ovat näin ollen usein hyvin yleisiä anomaalisia mahdottomiksi tulkittuja kokemuksia, mutta poikkeavan intensiivisiä ja negatiivisia luonteeltaan. Ne tutkimusten mukaan liittyvät vahvasti erinäisiin traumoihin ja ovat keinoja selvitä noista traumoista, usein jopa oivallisia sellaisia. Myös normaaliväestössä nuo anomaaliset kokemukset liittyvät useammin negatiivisiin ja ahdistaviin tilanteisiin, joten on ymmärrettävää, miksi ne korostuvat traumakokemuksia omaavissa väestöryhmissä.


    • Yarin

      Tästäkin keskustelusta puuttuu olennainen asia, eli se, että tarkastetaan, ettei asiakkaalla ole myrkytystilaa, jonka voi aiheuttaa home, lääkkeet, allergiat (heinäallergikko on saanut skitsofrenia tuomion, koska tärisi ja ei enää jaksanut puhua vaan heitteli tavaroita vittuunnuksissaan seinään, eikä auttanut, kun sanoi, ettei näe tai kuule harhoja). Sen jälkeen se onkin rahastusta, et saa suuttua tai epäillä ketään mistään! Muuten oireet ovat pahentuneet. Kun lääkkeet vaikuttavat, niiden vaikutusta vähätellään, kuten tässäkin ketjussa tehnyt "nina lammi" tai "aaro mäkelä". Jopa tietämätön allergikko, laktoosi-intolerantikko saa näistä lääkkeistä heti helpotuksen, uloste ei tule ripulina ja siirrymme suoraan vähäteltyyn käyttöohjeeseen (se lappu siellä lääkepaketin sisällä, kohta voivat aiheuttaa, lisään heti, testeissä rotille aiheuttivat kaikki, myös kuoleman ja ihmisille rintakipuja (lihaskipuja ovat) sekä nesteenkerääntymistä kehoon. Ovat myös antihistamiini (histamiiniksi väittäminen on valhetta, että aiheuttaisi allergiaa, ei vaan pahentaa allergisia oireita)
      Semmoista sairautta ei olekaan kuin skitsofrenia. Mutta tyhmiä ihmisiä on siinä mielessä, että he palaavat AINA homeiseen mökkiinsä tai eivät asu alueella, jossa allergiota ei ole (Japani, Italian maaseutu, Ahvenanmaa, Pori, muu Länsi-Suomi, Suomen saaristot ...
      :-o)
      SKITSOFRENIA ON TODELLA KEKSITTY, OIREET JOHTUVAT MYRKYTYKSESTÄ, ESIMERKIKSI DDT TALOT AIHEUTTAVAT VOIMAKKAITA ALLERGISIA REAKTIOITA! LÄÄKKEET AIHEUTTAVAT KAIKKI PAKKAUKSEN MUKAISET OIREET JA NE OVAT KALLIITA! ZYPADHERA INJEKTIO ON OLLUT KÄYTÖSSÄ JO 1945 BETASALPAAJANA JA SE TODETTIIN VAARALLISEKSI, KUN IHMISET PYÖRTYIVÄT (KEMIALLINEN KAAVA MENEE NÄIN: O2 C^2 - RcA-KA kcal = KaLSIUM HYDROKLORADIITTI=KALIUM=BETAS=BETASALPAAJISTA VAHVIN!

      P.s:
      Olen näitä töitä AmnestyInternationalissa tekevä, minuun ei voi ottaa yhteyttä, en ole päättävässä asemassa vaan assistentti. Tekstini on tarkastettu tuomari @Mats_tunns nimimerkillä ja se on totta sekä laillinen.

    • Keitettypsykoottinen

      Aika rajuja kokemuksia jengillä, musta tuntuu että skitsojen toimintakyvyttömyys tulee lääkityksestä. Mulla diagnosoitiin pelkkä psykoosi, kesti kaksi vuotta ainakin mutta ei ilmeisesti tahdottu tehdä vihannesta lääkkeillä tai sitten se vaikutti että kärsin rajummista harhoista vain kuukauden. Kannabis teki vainoharhaiseksi muttei harhaiseksi, kova stressi laukaisi psykoosin, rakkaiden lemmikkien kuolema. Se pysyi siedettävänä helvettinä pari vuotta kunnes ero exästä laukaisi vähän pahempia oireita.

      Olen ottanut pelkkää risperidolia eli risperdalia, tunteet ja seksihalut lähti ja tuli maha ja miestissit ja kaikkea muuta pientä kivaa. En edes tyhmänä tajunnut että ne johtui siitä ennenkuin luin sivuvaikutuksista. Teki mieli heittää lääkkeet roskiin samantien mutta lopetan pikkuhiljaa psykoosin uusiutumisvaaran ja neurologisten vieroitusoireiden takia joita voi kuulemma tulla helposti jos lopettaa seinään.

      Koskaan en ole ollut toimintakyvytön saati kykenemätön huolehtimaan itsestäni. Kävin jopa töissä psykoosin ajan pari vuotta ja hoidin hommat hyvin vaikka yksi pomo oli paska ja selkäänpuukottaja, onneksi ei tarvi katella sitä enää.

      Aion välttää lääkkeitä viimeiseen asti, niistä tulee aivan liian pahoja sivuvaikutuksia. Oman edun nimissä kannattaa todellakin ottaa asioista selvää jos tulee psykoosi tai skitso, ja mennä yksityiselle joka ei määrää osastolle mutta antaa saikun ja lääkkeet vähäksi aikaa. Lääkkeet vain siksi aikaa että ehtii oppia vertaistukiryhmistä ja netistä miten elää psykoosin kanssa. Älä jää yksin, tein itse sen virheen ja kärsin siitä.

    • Anonyymi

      sain skitsofreniadiagnoosin ja abilifyä pistoksina kewrran kuussa vaikkei minulla ole minlkäänlaisia sairaudelle ominaisia spesifisiä oireita kuten hallusinaatioita, kuuloharhoja, yleistä sekavuutta, outoja tuntemuksia kehossa tai vainokuvitelmia esim. ufojen stalkkauksesta tai mielenhallinnasta ja koen omat ajatukset myöskin omiksi eikä mieleen ujutetuiksi. artikuloin selväsati eikä puheeni ole mongerrusta. asun nyt auroran kuntoutusyksikössä.kun asuin kotona en syönyt lääkkeitä lainkaan enkä potenut minkäänlaisia oireitakaan jotka olisivat johtuneet skitsofreniasta. niin vain on epäpätevä konitohtori antanut minulle tällaisen diagnoosin. muutama vuosi sitten ja olen käytrännössä vankina aurorassa.

      • Anonyymi

        en taatusti pode mitään skitsofreniaa mutta psykiatri diagnosoi fobiani sellaiseksi vaikka ne kuuluvat lievään ahdistuneisuushäiriöön f 41 ja siksi olen ollut puolitoistavuotta aurorassa jonottamassa tukiasuntoon. haluaisin omaan asuntoon. minulla ei ole minkäänlaisia tyypillisiä skitsofreniaan liittyviä spesifisiä oireita kuten jo luettelin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en taatusti pode mitään skitsofreniaa mutta psykiatri diagnosoi fobiani sellaiseksi vaikka ne kuuluvat lievään ahdistuneisuushäiriöön f 41 ja siksi olen ollut puolitoistavuotta aurorassa jonottamassa tukiasuntoon. haluaisin omaan asuntoon. minulla ei ole minkäänlaisia tyypillisiä skitsofreniaan liittyviä spesifisiä oireita kuten jo luettelin.

        Ei tervettä henkilöä pidetä väkisin hoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tervettä henkilöä pidetä väkisin hoidossa.

        No siinä se onkin, kun terveyden ja sairauden rajanveto on subjektiivinen asia. Sairaaksi leimaaminen pelkän käytöksen ja puheiden perusteella on vallankäyttöä, joka aina voi validoida itsensä, koska tällaisella vallankäytöllä toiselta viedään määrittelyvalta itseensä. Mitä jos minä pistän sinut laitokseen muutamaksi vuodeksi ihan vain siksi, että tykään, että uskomuksesi siitä, että tulet joskus kuolemaan vakavaan sairauteen, on sairauden oire? Saisit maistaa omaa lääkettäsi, kun joku taantunut idiootti tulisi selvittämään, että kun tohtori sanoo, että pääsi on pipi, niin kyllähän sen täytyy olla pipi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tervettä henkilöä pidetä väkisin hoidossa.

        olen vapaaehtoisesti kuntoutusyksikössä "hoidossa". tämä on sellainen avo osasto jossa saa mennä ja tulla mielensä mukaan. minulla on vain määräkohteisia pelkoja muttei skitsofreniaa joka oli väärä diagnoosi. en syönyt kotona asuessani ainuttakaan abilify pilleriä 2 vuoteen mutta luonani käynyt lähihoitaja sanoi ettei ole kertaakaan huomannut minussa avaointa psykoottisuutta siis vaikken ottanut lääkkeitä. minut diagnosoinut lääkäri taitaa olla vain epäpätevä taiu sitten tietyt väärinkäsitykset vaikuttivat väärän diagnoosin tekemiseen. en ollut eristäytynyt ja puheet salakuuntelusta kotona haagassa tunnelitiellä olivat vain läppää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No siinä se onkin, kun terveyden ja sairauden rajanveto on subjektiivinen asia. Sairaaksi leimaaminen pelkän käytöksen ja puheiden perusteella on vallankäyttöä, joka aina voi validoida itsensä, koska tällaisella vallankäytöllä toiselta viedään määrittelyvalta itseensä. Mitä jos minä pistän sinut laitokseen muutamaksi vuodeksi ihan vain siksi, että tykään, että uskomuksesi siitä, että tulet joskus kuolemaan vakavaan sairauteen, on sairauden oire? Saisit maistaa omaa lääkettäsi, kun joku taantunut idiootti tulisi selvittämään, että kun tohtori sanoo, että pääsi on pipi, niin kyllähän sen täytyy olla pipi.

        Sairaus ei ole mikään subjektiivinen asia. Sairaus on kemiallinen tai fyysinen poikkeavuus kehossa. Se on täysin objektiivinen asia.

        Sekoitat oikean lääketieteen psykiatriaan. Tai sitten ilmaisit asiasi epäselvästi. Psykiatriassa sairaus on subjektiivinen asia, eli mielipide. Tämä siksi, että psykiatrinen sairaus on metafora, jolla viitataan ei-toivottuun käytökseen, ajatteluun ja tai tunteisiin sekä niiden yhdistelmiin. Käytös, ajatus ja tai tunne ei ole eikä voi koskaan olla sairaus. Se ei täytä (tieteellistä) sairaus määritelmää, jonka mainitsin edellä.

        Ihmiset sekoittavat lääketieteellisen ja psykiatrisen sairausmääritelmän keskenään, mistä syntyy huvittavia väärinymmärryksiä.


    • Anonyymi

      Olen diagnoosini myötä lähinnä vain tajunnut, että psykiatrit ovat yllättävän yksinkertaisia ja todellisuudesta vieraantuneita. Ensikohtaaminen psykiatrin kanssa alkoi niin, että oivalsin psykiatrin johdosta sairastavani etiologialtaan tuntematonta aivosairautta, jota toistuvasti verrattiin diabetekseen. Olihan se mukava kuulla näitä analogioita, kun päässä riehui koulukiusaajien ja raiskaajien ilkkuvat äänet, joiden perusteella tiesin jo valmiiksi olevani jotenkin geneettisesti viallinen toki.

      Kun pääsin sekä psykiatreista että koulukiusaajien ja raiskaajien äänistä eroon, törmäsin diagnoosiini toistuvasti lääkärien vastaanotolla ja oivalsin, etten tosiaan pääse koskaan eroon tuosta stigmasta. Se tosiaan rajoittaa elämääni, ja koen sen epäoikeudenmukaiseksi. Siksi olen yrittänyt selvittää, että voisiko sitä purkaa. Vuosia myöhemmin mennessäni erään psykiatrin vastaanotolle psykiatri selittää minulle, akateemisesti koulutetulle ihmiselle, kuin pikku lapselle, ettei sairauteni olekaan diabeteksen kaltainen aivosairaus, kuten minulle oli tosiaan vuosia sitten kerrottu. Tämän vuoksi sen diagnosoinnissa tehdään usein virheitä, hän selitti. Tajusin, että psykiatrit tosiaan pitävät tavallisia ihmisiä aivopestyinä pikku lapsina, jotka tosiaan luulevat sairastavansa sairauksia, joita heillä ei ole.

      Ja sellaisiahan tavalliset ihmiset yleensä ovat, massiivisen aivopesun uhreja. Sinäkin, joka aloitit tämän keskusteluketjun, yrität käsitellä keinotekoista stereotypiaa sairaudesta, jota ei ole olemassakaan. Pelkällä varhain aloitetulla puheterapialla skitsofrenian ilmaantuvuus saadaan laskemaan 90 % erään avointa dialogia koskevan tutkimuksen mukaan, joten kyse on täysin sosiaalisesti tuotetusta psyykkisestä, kroonisesta kärsimyksestä, jonka geneettisen periytyvyyden ja neurologisen pohjan tutkimukseen on viime vuosikymmien aikana hassattu miljardeja ilman ensimmäistäkään kliinisesti hyödyllistä löydöstä. Sitä vastoin skitsofreniadiagnoosin saaneiden ihmisten elinikä suhteessa väestöön ja "sairauden" ennuste eli toimintakyky on lähinnä vain laskenut viimeisten vuosikymmenien aikana, ei noussut. Hoito on vammauttava ja diagnoosi on stigmatisoiva. Olen onnekas skitsofreenikko, koska olen aina ollut hyvin hoitokielteinen ja minulla on ollut jonkunlainen suunta elämässäni. Muuten diagnoosi olisi tuhonnut elämäni, kuten se tuhoaa suurimman osan elämän.

    • Anonyymi

      Ei tervettä henkilöä pidetä väkisin hoidossa.

      olen vapaaehtoisesti kuntoutusyksikössä "hoidossa". tämä on sellainen avo osasto jossa saa mennä ja tulla mielensä mukaan. minulla on vain määräkohteisia pelkoja muttei skitsofreniaa joka oli väärä diagnoosi. en syönyt kotona asuessani ainuttakaan abilify pilleriä 2 vuoteen mutta luonani käynyt lähihoitaja sanoi ettei ole kertaakaan huomannut minussa avointa psykoottisuutta siis vaikken ottanut lääkkeitä. minut diagnosoinut lääkäri taitaa olla vain epäpätevä tai sitten tietyt väärinkäsitykset vaikuttivat väärän diagnoosin tekemiseen. en ollut eristäytynyt ja monien vuosien talkaiset puheet salakuuntelusta kotona haagassa tunnelitiellä olivat vain läppää mutta veljeni levitteli näitä juttuja lääkärille vaikka täsmensin ettei sellaisista saa puhua ventovieraille. leikin takia olen hoidossa ja saan pistoksina abilifyä kerran kuussa terveyskeskuksessa. miten haitallista onkaan antaa psykoosilääkkeiitä terveelle henkilölle. minua on oikeasti ehkä salakuunneltukin kun esim. puhelimessa antamani tilinumeron kolme ensimmäistä numeroa näkyivät pörssin päätösindeksissäkin kerran.

      • Anonyymi

        hoitovirheitä sattuu suomessa kymmeniä tuhansia vuodessa muunkin terveydenhuollon alalla. minulla oli vain huone vähän siivottomassa kunnossa jonka takia olen viettänyt yli puolitoista vuotta aurorassa. mitään vainoamiskuvitelmia tai kuuloharhoja en pode.


      • Anonyymi

        en tosiaankaan ollut eristäytynyt kuten eräs minna väitti ja luuli minua psykoottiseksi. en vain tullut huoneestani ulos kun hoitajat kävivät konsultaatiokäynnillä. pumppasin 3 kertaa viikossa salilla yli 300 kilolla rautaa mm. nyt kaikki voimani ovat jo mennyttä osin diabeteksen takia osin muista syistä vaikka olen yrittänyt treenata., paska maa tää suomi. hoitoon joutuu vaikka olisit terve.


      • Anonyymi

        Veljesi siis kertoi lääkärille sinun uskovan, että sinua salakuunnellaan ja puhelimessa antamasi tilinumeron alkunumerot ovat olleet pörssin päätösindeksissäkin. Mistähän tuollaiset luulot ovat saaneet alkunsa? Uskoitko olleesi jollain lailla erikoistapaus, kun tuollaisen salakuuntelun kohteeksi olit joutunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hoitovirheitä sattuu suomessa kymmeniä tuhansia vuodessa muunkin terveydenhuollon alalla. minulla oli vain huone vähän siivottomassa kunnossa jonka takia olen viettänyt yli puolitoista vuotta aurorassa. mitään vainoamiskuvitelmia tai kuuloharhoja en pode.

        Psykiatria ei ole terveydenhuoltoa vaan sosiaalikontrollia. Jos kuvittelet/kuvittelit olevasi laitoksessa hoidossa, voit tosissasi miettiä oletko hieman "hidas" päästäsi. Todellisuudessa, sinua on rangaistu siitä millainen olet ihmisenä. Kuten myös jokaista heistä, jonka näet vanigttuna laitoksessa kanssasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatria ei ole terveydenhuoltoa vaan sosiaalikontrollia. Jos kuvittelet/kuvittelit olevasi laitoksessa hoidossa, voit tosissasi miettiä oletko hieman "hidas" päästäsi. Todellisuudessa, sinua on rangaistu siitä millainen olet ihmisenä. Kuten myös jokaista heistä, jonka näet vanigttuna laitoksessa kanssasi.

        Niinpä, olisikohan huoneen siivoaminen auttanut siihen, ettei olisi joutunut hoitolaitokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veljesi siis kertoi lääkärille sinun uskovan, että sinua salakuunnellaan ja puhelimessa antamasi tilinumeron alkunumerot ovat olleet pörssin päätösindeksissäkin. Mistähän tuollaiset luulot ovat saaneet alkunsa? Uskoitko olleesi jollain lailla erikoistapaus, kun tuollaisen salakuuntelun kohteeksi olit joutunut?

        en suinkaan uskonut. sanoinhan että kyseessä oli ennemminkin vain läppä jota ei pidä ottaa vakavasti. skitsofreenikko pitäisi kiinni väitteestään ja uskomuksistaan loppuun asti. minä en pidä koska en ole skitsofreenikko. mutta kuten sanoin pistin merkille neuroottisella tarkkuudella tiettyjä asioita jotka antoivat salakuunteluuskomuksille pontta kuten esimerkiksi tiettyjä kaverin kanssa sovittuja tapaamisaikoja vastaavia yleisindeksi lukuja pörssissä tms jotka viittasivat vahvasti salakuunteluun jolleivät olleet sitten täyttä sattumaa mutten usko sen olleen vain sitä ottaen huomioon sattumusten suureen esiintyvyyden. jos siis esim. sovittiin että tapaamme seuraavana päivänä jossakin kello 4 oli omx helsinki sinä päivänä 0,4% ennen tuota tapaamista ja kaveri sitten peruikin tapaamisen jne.

        ne todella olivat tilinumeroni 3 ensimmäistä numeroa jotka ilmestyivät pörssin päätösindeksiin esim. - 1, 45 ( keksitty)kun olin juuri tuntia enen antanut puhelimessa rahastoyhtiölle tilinumeroni lunastaessa rahasto osuuksia. samoin äitinikin uskoi että valpo salakuunteli tunturikadun puhelinta sodan aikana kun mummoni auttoi erään virolaisen norjaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en suinkaan uskonut. sanoinhan että kyseessä oli ennemminkin vain läppä jota ei pidä ottaa vakavasti. skitsofreenikko pitäisi kiinni väitteestään ja uskomuksistaan loppuun asti. minä en pidä koska en ole skitsofreenikko. mutta kuten sanoin pistin merkille neuroottisella tarkkuudella tiettyjä asioita jotka antoivat salakuunteluuskomuksille pontta kuten esimerkiksi tiettyjä kaverin kanssa sovittuja tapaamisaikoja vastaavia yleisindeksi lukuja pörssissä tms jotka viittasivat vahvasti salakuunteluun jolleivät olleet sitten täyttä sattumaa mutten usko sen olleen vain sitä ottaen huomioon sattumusten suureen esiintyvyyden. jos siis esim. sovittiin että tapaamme seuraavana päivänä jossakin kello 4 oli omx helsinki sinä päivänä 0,4% ennen tuota tapaamista ja kaveri sitten peruikin tapaamisen jne.

        ne todella olivat tilinumeroni 3 ensimmäistä numeroa jotka ilmestyivät pörssin päätösindeksiin esim. - 1, 45 ( keksitty)kun olin juuri tuntia enen antanut puhelimessa rahastoyhtiölle tilinumeroni lunastaessa rahasto osuuksia. samoin äitinikin uskoi että valpo salakuunteli tunturikadun puhelinta sodan aikana kun mummoni auttoi erään virolaisen norjaan.

        Miksi sinua olisi salakuunneltu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, olisikohan huoneen siivoaminen auttanut siihen, ettei olisi joutunut hoitolaitokseen.

        Vapaassa maassa jokaisen koti saa olla niin sotkuinen kuin henkilö itse tahtoo. Ainoastaan muihin asukkaisiin vaikuttavasta haitasta, kuten hajuhaitasta, on velvollinen hankkiutumaan eroon.

        Asunnon siivottomuus on kuitenkin ollut todennäköisesti tekosyy vangita henkilö. Vika on jossain muualla. Psykiatrit kyllä keksivät syyt vangita, jos he ovat niin päättäneet tehdä. Psykiatria toimii samalla periaatteella kuin esimerkiksi KGB toimi: oikeutus kyllä keksitään (myöhemmin), kun jostain ihmisestä haluttiin eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapaassa maassa jokaisen koti saa olla niin sotkuinen kuin henkilö itse tahtoo. Ainoastaan muihin asukkaisiin vaikuttavasta haitasta, kuten hajuhaitasta, on velvollinen hankkiutumaan eroon.

        Asunnon siivottomuus on kuitenkin ollut todennäköisesti tekosyy vangita henkilö. Vika on jossain muualla. Psykiatrit kyllä keksivät syyt vangita, jos he ovat niin päättäneet tehdä. Psykiatria toimii samalla periaatteella kuin esimerkiksi KGB toimi: oikeutus kyllä keksitään (myöhemmin), kun jostain ihmisestä haluttiin eroon.

        Psykiatritko halusivat eroon tästä "vangitusta"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykiatritko halusivat eroon tästä "vangitusta"?

        Valtio halusi hänestä eroon. Psykiatrinen instituutio toimii valtion mandaatilla. Psykiatrian yhteiskunnallinen tehtävä on hankkiutua eroon valtion ei-toivotuista kansalaisista. Kyseisessä tapauksessa oikeaa syytä vangitsemiseen en voi kuin arvailla, koska en tunne henkilöä, tilannetta enkä taustaa. Epäsiisti asunto on kuitenkin tekaistu syy.

        Ketään ei voi vangita epäsiistin asunnon takia. Jos kyseessä olisi jokin merkittävä häiriötä aiheuttava tekijä, kuten esimerkiksi hajuhaitta tai sotkuisuudesta johtuva kosteusvaurioriski kylppärissä tai keittiössä, henkilölle voitaisiin antaa varoitus, sakot ja lopulta häätö, jos hän ei korjaisi tilannetta. Mikäli henkilö on vuokralaisena, vuokranantaja on voinut asettaa joitain erityisiä siisteysvaateita asunnossa asumista koskien.

        Jos vapaassa oikeusvaltiossa joku henkilö tahdotaan vangita syystä tai toisesta, tehtävän suorittaa poliisi. Psykiatriaa ei tarvita mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, olisikohan huoneen siivoaminen auttanut siihen, ettei olisi joutunut hoitolaitokseen.

        kyllä olisi kun ei olisi saanut häätöä eikä joutunut siksi laitokseen kun ei tukiasuntoa löytynyt


    • Anonyymi

      mutta nyt jouduin asunnon epäsiisteyden takia tarkkailulähetteellä auroraan kun naapurit olivat valittaneet hajuhaitasta ja psykiatri ei ollut löytänyt mistään tukiasuntoa johon voisin mennä kun olin saamassa häädön. häädön uhkakin oli hyvin kyseenalainen koska olin saanut vain huomautuksen ja ilmoituksen enkä kirjallista varoitusta mutta hallituksen tuttu puheenjohtaja sanoikin niiden olevan varoituksia, muttemme ryhtyneet käräjöimään. rapussa isännöitsijän nenässä ovemme takana tuntunut paha hajukin lienee ollut voimakasta liioittelua kun siellä meidän nenäämme ei haissut mitään erikoista. vuosia sitten lähihoitaja tosin oli tuntenut nenässään syötyjen laittialla lojuneiden jogurttipurkkien lemun oven taakse. niin tai näin mutta psykiatrikin sanoi että olisin toimintakykvyn arvionnissa aurorassa vain 2 kuukautta mutta puolitoista vuotta on nyt jo mennyt. lähihoitaja juuri sanoi hoitokokouksessa että psyykkinen vointini on hyvä. hän on sanonut että täältä voi lähteä koska tahansa haluaa mutta ensin on oltava joku paikka ja osoite tiedossa ja ja järjestettävä täällä asiat ennen lähtöä, tiedä häntä. sitä voi joutua takaisin akuuttiosastolle jos lähtee sooloilemaan vaikkei mitään oireita olekaan. abilify ei lievennä fobioitani jotka luokitellaan lieväksi ahdistuneisuus häiriöksi eikä suinkaan skitsofreniaksi tai psykoosiksi. errare humanum est.

      • Anonyymi

        Hommaa itsellesi asunto, niin pääset sieltä pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommaa itsellesi asunto, niin pääset sieltä pois.

        täytyy yrittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        täytyy yrittää.

        "Lääkkeet" kuten Abilify eivät ainakaan tee kenellekään hyvää. Ne on huumeita. Tuhoaa keskushermostoa pitemmän päälle, ja ne ongelmat miksi aloit käyttää sitä vaan pahenee. Näin on käynyt monelle, mutta lääkärit eivät erota lääkehaittoja muista ongelmista. "Sairaus" jota varten ne määrättiin kroonistuu tällä tavoin. Sinuna yrittäisin vähitellen jättää lääkkeet pois. Ja keskittyä koettamaan parantaa sosiaalista tilannetta. Että olisi tekemistä, apua tarvittaessa, ettet olisi yksin. Terveellinen ravinto myös tärkeää.

        Itsemäärääminen on kaiken a ja o.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lääkkeet" kuten Abilify eivät ainakaan tee kenellekään hyvää. Ne on huumeita. Tuhoaa keskushermostoa pitemmän päälle, ja ne ongelmat miksi aloit käyttää sitä vaan pahenee. Näin on käynyt monelle, mutta lääkärit eivät erota lääkehaittoja muista ongelmista. "Sairaus" jota varten ne määrättiin kroonistuu tällä tavoin. Sinuna yrittäisin vähitellen jättää lääkkeet pois. Ja keskittyä koettamaan parantaa sosiaalista tilannetta. Että olisi tekemistä, apua tarvittaessa, ettet olisi yksin. Terveellinen ravinto myös tärkeää.

        Itsemäärääminen on kaiken a ja o.

        abilify ei ainakaan lievennä määräkohteista pelon tunnetta eikä minulla ole edes sellaisia oireita joihin sen on tarkoitus vaikuttaa joten turhaa sitä saan


    • Anonyymi

      olen ollut yli 20 vuotta vankilassa nimeltä skitsofrenia, kaikki määrätään ylhäältä hoitohenkilökunnan suunnasta, seksuaalisuus, sosiaalisuus, miten käyttäydyn, morjenstanko tuotakin sairaanhoitajaa, vai en?

      jos en morjensta, satikutia tulee! sairaanhoitaja saa olla morjenstamatta ja hilloa palkkaan tulee.

      olen nyt a luokan kansalaisesta siirtynyt ö luokan kansalaiseksi, enkä koskaan pääse a luokan kansalaiseksi vaikka tekisin mitä!

      absoluuttisuus, treenaus, sivistyneisyys, älykkyys, kaikki ne ovat toissisijaisia kun saa skitsofrenian "statuksen".

    • Anonyymi

      En pysty hankkimaan itselleni omaa asuntoa ennenkuin olen saanut edunvalvojan suostumuksen eikä hän vastaa puhelimeen tai viesteihin.

      • Anonyymi

        Tuo on väärin. Vaadi sitkeästi oikeuksiasi. Tuttavaanikin yritettiin edunvalvontaan, välttyi viime kädessä kun oli eräs sukulainen joka auttoi tarjoamalla mm. asunnon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on väärin. Vaadi sitkeästi oikeuksiasi. Tuttavaanikin yritettiin edunvalvontaan, välttyi viime kädessä kun oli eräs sukulainen joka auttoi tarjoamalla mm. asunnon.

        Siinä omat vaatimukset oikeuksista on tyhjää vaatimista, kun on jo edunvalvonnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä omat vaatimukset oikeuksista on tyhjää vaatimista, kun on jo edunvalvonnassa.

        edunvalvoja oli kyllä luvannut että voisin ostaa itselleni oman asunnon ja panna sen vaikka vuokralle jos en itse siinä asu mutta nyt häneen ei olla saatu mitään yhteyttä 12. yleinen edunvalvoja


    • Anonyymi

      Se vituttaa kun eräs semmonen ryssäläinen naispsykiatri sanoi akuutti osastolla aurorassa minua mielisairaaksi jossa hän oli täysin väärässä epäpätevä kun on. minulla on määräkohteisia pelkoja fobioita jotka eivät ole luokiteltavissa varsinaiseksi mielisairaudeksi. korkean paikan kammo esmes ei ole mielisairaus mutta ilmeisesti hän itse on hullu kun toisia haukkuu.

      • Anonyymi

        Mielisairaus termiä ei käytetä tautiluokituksessa vaan ne ovat kaikki häiriöitä.

        Tautiluokitus ICD-10

        MIELENTERVEYDEN JA KÄYTTÄYTYMISEN HÄIRIÖT
        Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar
        F00-F99

        F40 PELKO-OIREISET (FOOBISET)
        AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖT

        F40.2 Määritetyt (yksittäiset) pelot
        Specifika (avgränsade) fobier
        Mukaan lukien
        Korkean paikan kammo
        Akrofobia
        Eläinkammo
        Ahtaan paikan pelko
        Klaustrofobia
        Yksittäinen pelko


      • Anonyymi

        Mikä vaan on mielisairaus. Sehän on mielipideasia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä vaan on mielisairaus. Sehän on mielipideasia.

        Niin sanotuilla terveillä henkilöillä ei ole tuollaisia häiriöitä, joita on lääkittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sanotuilla terveillä henkilöillä ei ole tuollaisia häiriöitä, joita on lääkittävä.

        Moni joka kuvittelee olevansa terve ei vain ole käynyt psykiatrisessa tutkimuksessa siellä ne piilevät häiriöt löydetään.Mielisairaus,mielitauti ja mielenterveyden häiriö ovat eri nimityksiä samalle asialle jos on F-diagnoosi on mielisairas muiden psykiatristen potilaiden kanssa voi kiistellä siitä kuka on sairain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sanotuilla terveillä henkilöillä ei ole tuollaisia häiriöitä, joita on lääkittävä.

        Mitä häiriöitä?


    • Anonyymi

      Korkeanpaikan kammo luokitellaan lieviin ahdistuneisuushäiriöihin eikä suinkaan vakaviin mielisairauksiin. siitä huolimatta olen täällä auroran kuntoutusyksikössä "toipumassa" kuin olisin ollut vakavastikin mielisairas kuten psykoosissa mikä ei pidä paikkaansa. selvisin kotonakin vuosia ilman mitään lääkitystä mutta asunnon tai tarkemmin sanottuna oman huoneeni epäsiisteys johti minut jopa pakkohoitoon asti.

      • Anonyymi

        Eli kaltaisellesikin on hoitopaikka.


      • Anonyymi

        Lykkyä tykö kun yrität todistaa ettet ole mielisairas tai kun rupeat neuvomaan psykiatria.On myös mahdollista että sinulle on annettu ihan uusia diagnooseja niistä ei aina informoida potilaita.

        Rosenhanin tutkimus ja diagnoosin yhteys stigmaan

        Psykiatriset sairaudet perustuvat sopimuksen varaisten oireiden yhteenlaskuun, jossa potilaalla on esiinnyttävä tietty määrä oireita, jotta sairaus voitaisiin diagnosoida. Toisinaan diagnoosi tehdään pelkän lääkärin intuition perusteella, mikä tekee diagnoosista luonnollisesti vieläkin epävarmemman. Konsensukseen perustuvien diagnoosien tekeminen onkin osoittautunut odotetun vaikeaksi. Tästä klassinen esimerkki on psykologi David Rosenhanin johtaman tutkijaryhmän 70-luvulla tekemä koe.5 Rosenhanin tutkimus osoitti, että psykiatriseen hoitoon lähetettyä ihmistä tulkitaan siinä roolissa ja asiayhteydessä, missä hän sattuu olemaan. Tutkimuksessa Rosenhan ja seitsemän muuta tutkijaa hakeutuivat psykiatrisen sairaalan vastaanottoon väittäen kuulevansa ääniä. Muuten he käyttäytyivät täysin normaalisti. Kaikki tutkijat otettiin sairaalaan, missä he lopettivat väittämästä kuulevansa ääniä. Tutkijoita pidettiin kuitenkin mielisairaina, koska he olivat potilaan roolissa psykiatrisessa sairaalassa. Heitä pidettiin sairaalahoidossa keskimäärin 19 päivää ja heille määrättiin tuona aikana 2100 pilleriä psyykenlääkkeitä, jotka he kuitenkin jättivät salaa syömättä. Kaikki kotiutuivat diagnoosilla oireettomassa vaiheessa oleva skitsofrenia.


      • Anonyymi

        Psykiatriassa suhtautuminen mielenterveyspalveluihin päätyneeseen ihmiseen lähtee siitä, että tämä on potilas ja kärsii psykopatologiasta. Psykiatriassa myös oletetaan, että geenit selittävät tästä psykopatologiasta jopa 80%. Ammattilaisen tehtävänä puolestaan on olla objektiivinen käyttäytymisen havainnoija, joka on täysin teoriasta vapaa ja pyrkii puhtaaseen fenomemologiaan, eli “asioiden kuvaamiseen sellaisena kuin ne ilmenevät”. (Lönnqvist & Lehtonen 2013, 13.) Näkemys potilaiden teoriattomasta havainnoinnista on sikäli mielenkiintoinen, että psykiatriaan erikoistuminen kestää 6-8 vuotta, minä aikana yliopistotasolla opetellaan runsaasti teorioita, joihin psykiatrit “puhtaat havaintonsa” suhteuttavat. Muun muassa sadat eri psykopatologiakategoriat, joita diagnooseiksi kutsutaan, ovat tällaisia teoreettisia luokituksia, joihin potilaat on määrä lajitella. Tästä johtuen psykiatrian viitekehystä onkin pidettävä vahvasti hermeneuttisena eli tulkitsevana, eikä suinkaan tieteenä ilman teoriaa.

        Psykiatrisen haastattelun päämääränä nähdään “kuvata potilaan psykiatriset ongelmat ja asettaa diagnoosi”, mutta potilaan tilan ja sitä selittävien tekijöiden tarkastelua ei nähdä erityisen tärkeäksi (Lönnqvist 2013, 32-33). Potilaan tunteiden ymmärtämiselle eli empatialle puolestaan ei aseteta painoarvoa, koska juuri potilaan tunteet ovat psykiatrisen teorian mukaan sitä “psykopatologiaa”, jota psykiatrin on määrä potilaassa objektiivisesti havainnoida. Lisäksi psykiatreja evästetään potilaskohtaamiseen siten, että “haastattelutilanteessa asiantuntijan rationaalisuuden ja potilaan irrationaalisuuden tulisi löytää toisensa”, ja asiantuntijan tulisi saattaa potilas “vapaaehtoisesti hoitomyönteiseksi” (Lönnqvist 2013, 37-38).

        Yhteenvetona voisi todeta, että psykiatriassa potilaat tulkitaan jo vastaanotolle saapuessaan kategorisesti poikkeavina yksilöinä, joiden omituiset kognitiiviset prosessit selittyvät jopa suurimmaksi osaksi osin virheellisillä geeneillä.


    • Anonyymi

      Itse olen potenut fobioita ja pakko oireista häiriötä jo 30 vuoden ajan ja silloin aikoinaan hakeuduin omasta aloitteestani mielenterveys toimistoon psykiatrian polikliknikalle keskustelemaan ongelmistani kun olin päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle eikä 25 vuoden aikana siitä alkaen ollut kertaakaan tarvetta lähettää minua tarkkailulähetteellä minnekään mielisairaalaaan tarkkailujaksolle tutkimuksiin vaan se on ollut aivan lähimenneisyyden ilmiö vaikka oireisto on pysynyt samana.

    • Anonyymi

      Skitsofreniadiagnoosin saanti on hankalaa. Siihen kun riittää Rosenhan-kokeen mukaan 1 ääni, jota väittää mielenterveysoperaattorille kuulevansa. Nuo operaattorit kun tietävät, heti, mikä ääni on tjosi ja mjikä eji olje. Hjihjihjihj. jih. Iihjihjihjih.

      Eli voin antaa vinkin.. Kerro että kuulet "huminaa, joka sanoo: Prkl, kokoomus, stana, Latvia". Sitten, mitä olen huhupuheita kuullut, on, että pitää kertoa että sitä kuulee eri tilaisuuksissa. Sillä se diagnoosi varmaan alkaa paukkua, että sanot kuulevasi sitä ihmisten läsnä, ja että tyänteko ja öpiskely ei tynny önnistyvän?

      Barhaat gogemugset skitsoilusta zaa, kun syö vähän psykiatrian määräämiä mömmöjä. Ne turruttaa shiten, että on kuin lelu lelulaatikossa. Ei osaa ajatella muille leluille mitään erikoista. On vain ja odottaa seuraavaa lääkesatsia. Tai ei oikeastaan odota. Ei näet välttämättä osaa ajatella sitäkään. Mielestäni nuo lääkkeet ovat synonyymi sille, paljonko toinen ihminen on kiinnostunut toisesta, ellei toinen ihminen ole kuullu huhuja että "ze tyypi on töizä monikanzaline huijarivirma ja ze on suur-ministeriyden perikuva", eli töissä nii laajassa kokoonpanossa, ettei tunnu missään, kun palkkaa ei parii vuatee tuukkaa. Haha.

      Harmi, että niihin mömmelöihin tarvittaneen rezebti. Ja niin, se skitsofreenikon leimahomma, on unreal, se on tommoinen triangling-operaattio, eli kaks puhuu paskaa kolmannesta, ja eristää sen hehee, eheehee. En kirjoittaisi tätä nimelläni. Nimelläni kirjoittaisin aiheesta seur. "Megadeth - Metallica - Rammstein, pyhä kolminaisuus, jota ei sovi rikkoa", eli pelkkää metaforapaskaa. Sitä nykyään kuulee joka paikassa. Varmaan tässäkin...

    • Anonyymi

      Skitsofreenikko, on kuin masentunut, joka käyttää ympäristön painostamisen tekosyynään sitä, että on huono olla.

      Skitsof. on kuin narsisti, joka käyttää ympäristön painostamisen tekosyynään sitä, että on parempi kuin muut.

      Lääkäri, on vähän kuin narsisti, koska määrää liian vähän lääkevaihtoehtoja. Tiedättekö matematiikasta mitään? En minäkään, mutta h*lv*tti, pystyn kuvittelemaan asiaan liittyvää, tekeekö se minusta hullun, kun luokkahuoneen ulkopuolella moista kelailen?

      one-sided
      [wʌnˈsʌɪdɪd]
      ADJEKTIIVI

      unfairly giving or dealing with only one side of a contentious issue; biased.

      Tää matikka ei ole vaikeaa. Etsi jostain 2d function graph plotter. Et sä tätä kuitenkaan uskalla kokeilla, tosi on: https://rechneronline.de/function-graphs/

      3d jutuista ehkä myöhemmin, ketä kinostaa muutenkaan? Nii, ei ne anna työkaluja ajatella elämässä kohtaamia p*sk*p*itä tarpeeksi, ja niin ihmisistä tulee itselleen ja muille "häiriöitä" DSM:n mukaan(kin).

      f(x) = x^2, tossa kai tollane ku piirtää laymans termein puoliympyrän, no matemaattinen termi on joku p*r**b*li

      En osaa matikkaa paljo, mut joku fiksu hämähäkki vois kuvitella, h*lv*tti, toises pääs kuuluu olla toine puoliympyrä. No, mä veikkaan, että ääniä selittävät luulee, että elämä paranee niitä kertomalla jolleki. H*lv*tti, ne äänet saa pois henkisesti, mutta suomalainen ei tätä edes omalla kielellään usko. Kai sen pitää sit kokeilla kaikki maailman lääkkeet läpi. Ei periaattees mulla muuta

      Tossa oli toi piirtäjä/lottery/plotteri ni heitä siihe x * 2 ja kuvittele mielessäs
      esim. pyramiidin piirtotoiminto, 3d, tai 2d, ja mieti, et työnteko ja opiskelu voi olla suljettu jotenki siten et ku yrität

      "Minusta tu..l33.." joku miliisi, tai trollitehtaan apuri, ni voi alkaa sattumaan isossa hyrrässä, jos yrittää korwata noi sjuomalaisjin tjermein. Toisin sanoen, lyön vaikka vetoa, sanotaan, lyön vaikka vetoa, että Jeesuksiin ei suomalaiset kirkossa kävijät usko, vaan sanoo uskovansa, se on se rooli, joka vaaditaan..siellä.

      Vähän 1d34l15t15t4, mutt4 sen sjihaan että olis yhtjeisgunda, on parakkisairaala ja tehdas. Tehtaasseen gaiggi, jodga osaa sanoa "2 2 on joskus 3", parakkisairaalaan kaikki, jodga sanoo että "mötikkä on minu hjienojen ulkjomailta tahi sjaamelaisista tahi mjuista mjuinaisuskjonnoista tuljevien höpinöije tjiellä". Miks? Ei kele. Sanoilla voi selittää ainoastaan, k**ntele **kl koska en kerro tätä enää..

      Sana Plus Sana on 2 sanaa.

      Skitsofreenikon 1000 sanaa, satumaailmasta on edelleen vain Tuhat Sanaa. Muodostakoot ne täydellisen yhteyden "mihin tahansa" mutta ihmoinen ei pysty muodostamaan yhteyttä kehenkään puhumalla?

      Sen sijaan, mitä oon huomannu, suurin osa ihmisiä haluaa tutkituttamaan pään, ellei pitäydy 2d-akselissa

      Ylös Y
      Vasemmalle X Oikealle X
      Alas Y

      Keskellä eli (0) X:ää oli syntymä. Y kuvastaa aivotoimintaa, joka menee käyrittäin sahamaisesti (kolmioita muodostaen, jossa kolmion ylimmäisessä kärjessä tajuaa hetkellisesti jotain pientä) tai aaltoa muodostaen (leikitään että tämä on flow-tila, jossa koko ajan tajuaa jotain siitä mitä selittää 0b3-tt0-j0)

      Skitsofreenikoiksi määrätyillä on usein tarve esiintyä flow-tilassa, suoltaen tavaraansa, joka ei ole normikoulun (peruskoulu/lukio/yliopisto) opettajan suodattama/sensuroima. Tätä ei se joutsen hyväksy, joka vanhempia sanatarkasti seuraamalla sai aikaan liikkeen kävellä sen perässä. Se musta joutsen jättäytyi jälkeen, koska sen vanhempijoutsen ei pitänyt sen ulkonäöstä. Valkoiset joutsenpoikaset muodosti vanhemmalle flow-tilan, ei se p*lli erota kuin A tai B, mustaa tai valkoista, ei harmaata, ei väliarvoja, vain 1 tai 2. Sort offffffffff.

      Melkein kukaan ei kutsu ihmisiä semirumiksi, tai jokseenkin viehättäviksi, tai melko pullukoiksi, tai aika laihoiksi, vaan se on yleensä h*lv3tin pat agli, tai stanan r*m4. Nämä ääripäät ja niiden vatvominen sotkee osan ihmisistä, mikä on kiusaajien tahi sillä lailla "elävien" (ehkä osa ihmisistä elää yrittäen saaha muita pois keskuudestaan, ja sitä on varmaan paljon liikkeellä, koska kiusattuja kuulemma syyllistetään enempi ongelmistaan kuin kiusaajia) tarkoituskin.

      Eli. Yhteenvedo. Ei se mikä luulet.
      Puuhöylä. Nunnukanunnukalailailaa. Taidettiin soittaa mielisairalaan. Anteeksi saamelaiset. Anteeksi Petelius. Miksi pyytelette työntekoa anteeksi? Eikös vähemmistöjen niittailu ole arkipäivää silloin kun "syvennetään keskinäistä luottamusta?" Yhdelle puolueen jäsenelle toinen pualu3 on vähemmistö...sitä kuuluu giusata. Tohonki on henginen soluutio olemas. Tässä viestissä on kyllä liikaa sanoja, että suomikasvatti tajuaisi. Että vois olla. Heh ehehe. Ei se tässä viestissä kyllä hyvi näy, eikö

      Tämän viestin haluaa sensuroida 0.5/10 ryssää
      4.5/8 paikallista nyhveröä, eiku .. korjataan.. kunnian tiellä olevaa, en kyl erota mitä ne edustaa, mut sanotaan vaikka.. aku ankan sukulaispoikia?
      8/8 lääkäriä, a. h muk. luk, koska lääkäri elää potilaiden kehuista, sekin selviää ku käyt v.otolla

      • Anonyymi

        Lyhyesti toi. Luin sen ja oivalsin jothain. Hjyvin pientjä. Shuomalainen eshittää pjirun thyhmää. Aktivoi ihtensä jos meet kertomaan liikaa skeidaa. Sen motemoottin3 pöötelmö on, että "vjittuako tuut mun paratiisitilaa pilaamaan"

        Ei sen puhe liity.. kaljaan, seksiin (yök se on samaa sukupuolta), homoiluun (yök se on eri sukupuolta? heh heh, homoilu voi olla suvussa kippisfreenialle. En osa varmax sano, sen sanon, että homot näyttää siltä, ku osa naisista olis lytänny ne jotenki ja et ne hädissää ettii korviketta pat houlesta? Psykologias puhutaa ankarista vanhemmista jotka tekee komplikaatioita lobzille(en), voisko kippisfreeniaki olla yks, samoin vois puhuu myös muista tyypeistä ja niie voikutuksista joito elomos gohdoo, mut psykologit ei uskalla, Ei tätä suomen kirjakieltö soo toivutettuu köyttöö kouhoo monomotkosto diibaduubaa)

        Shigsi kirjoitan ku h4x0r

        Henkilön A:n paradiissi: Eat. Sleep. Game. Repeat.
        Henkilö B:n onnela: Tualla on ygs abina joga ei usgo mun bul siddii. Pia uskoo!111 h0h0h0, meen aukoo..
        Lääkärin Unelma Sirpa-Leena: Elled oda mun dagii mömmöö, möön dyrh4
        Zykologiin Maisteri-tutkino koho-goht4: shainba lagin
        Sh-hengilön unelmo: h1h1, h0h0, h4h4, lue Konsti-kirjaa

        Kuka noista 5:stä on normooli, onko normoolille ees olemas 2 2 = 4 (aina on)-toimintoo..ei noi jäykkä homma näytä toimiva kadulla.. normaalia on ennemmiki nii kauhia juttuku a. rölli rahaa b. tolleto se tölille c. ölö gerro gellekää ed sul on se d. shäilytä gogo elomo elökö köytä mihinkää mitä et shaa ite tuatettuu

        epönormoolin gaava.. a. puhu paskaa b. keksi lisää mitä ihmise luulee susta tietävänsä ja lukittaudu himaa koska ne ulko-ovel muka on yms yms c. ajattele paskaa d. tee paskaa, eli pykolookisesti, istu vessass odotta e pököletö koko pv.. e. kehitä stoori et toi d on elämän tarkotus, ja liitä se a:han

        ahhahaha, odotan mitä hjienoo rjuotsi kjeksii, sjuomalaisille HEnG1s3S UL0ttuvuud3s seuraavien Suami-Ruotti moo-öttelyid3n varalle!!1111 Ai nii, Ei tollasii voi olla! tääki äijä salee vaa istuu k4k1lla koko pv ja korkentaa kattoo BB Japan! tai jotaa..
        https://www.youtube.com/watch?v=jrXGfK5I_rU
        Mitsio Kakku..

        Eli missä on kakkua..

        Mä nii odotan sitä, ku, öö, nii, jongu pitää vastata tähä ja sanoo
        a. on se nii kova, mahti
        b. h0h0h00, kaikki ton jo tietää, turhaa kirjotit
        c. hullulat on nykyään liian pienii, ku toiki o vappaana, teljettää se koirratarhaa ni obbii olemaa eli.. oppii vaa ei yhtää mitää, suomalainen ei taia oikeesti opettaa vaa ehtiä rahhaa! ja haaveilla maailmanvalloituksesta.. rahaa rahaa, apinat tekemää lisää villapaitoja.. kiina, tehkää lisää lapsia, mun villapaiat kaipaa tekkijää..terveizin yliluudnanddi anddi

        Just oli artikkeli mis näkyy mitä joku suomalaine aattelee suomalaisista...ettei ne kelpaa enää työfrendeiks...ku tuntuu huonolta maksaa suomalaiselle, koska maailmas on paljo muitaki..suomalainen ja suomalainen näyttää ehkä Minusta Ukko Ylijumalasta hemmetin tylsältä ja niinpä minä Pjutin ohjaan sjuomalaiset maksamaan uusjia sjotakorvauksia jonneki Aasjiaan vai mihin Thailändii suomi nykyää lentää morsmaikkuu hakemaa..

        Rrrratkaisu syntyvyytee: (osittaine) ei suomalaista kiinnosta toine suomalaine vrt. toine joku ulkomaalane, tietenki, ekshoottistha! h0h0


    • Anonyymi

      Vituttaa asua täälllä kuntoutusyksikössä kun ei pääse muuttamaan omaan asuntoon koska edunvalvojaan ei olla saatu yhteyttä.

      • Anonyymi

        Kykenisitkö edes itsenäisesti asumaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kykenisitkö edes itsenäisesti asumaan?

        Tottahan toki. On tässä jo puolitoista vuotta harjoiteltu siivoamista, suihkussa käyntiä ja kaupassa käyntiä. niin että mikä ettei? ja verensokeri ja verenpaineet ovat alhaalla joten nekään eivät tuota ongelmia. Ja psyykelääkityskin on kunnossa. Paitsi ettei pakko oireinen häiriö ja määräkohteinen pelko edellytä mitään lääkitystä.


    • Anonyymi

      Aloin käymään istupissillä kun pissasuihku lensi minne sattuu ja vessan lattia oli jatkuvasti märkänä. Nyt ei kastu lattia enää. sen lisäksi pyyhin vielä pippelin pään niin ei kastu housutkaan märästä pippelin päästä.

    • Anonyymi

      OLen nyt 2 kertaa kuullut muilta potilailta täällä aurorassa että olen terve ja ihmetelleet miksi en käy lomilla. siitä syystä ettei ole vielä paikkaa minne mennä lomille kun oma asunto on myyty eikä uutta ole ostettu tilalle eikä broidikaan halua mua sen lukse käymään kun sillä on joku vuokralainen haagassa.

      • Anonyymi

        Ei kai ne potilaat tiedä kuka on terve, tai sairas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ne potilaat tiedä kuka on terve, tai sairas.

        Ehkä potilaat kuitenkin tietävät paremmin kuin psykiatrit?

        "Kyselyissä hallusinaatioita ilmoittaa kokeneensa noin viidennes kaikista ihmisistä. Todellinen esiintyvyys lienee ilmoitettua suurempi, sillä hallusinaatioista kertomista vältetään hulluksi leimautumisen pelossa. Pelko ei ole aiheeton, kuten kuuluisa Rosenhanin koe osoittaa. Kokeessa psykologi David Rosenhan ja kahdeksan muuta tervettä koehenkilöä joutui 1-7 viikoksi pakkohoitoon ilmoitettuaan kuulleensa hyvänlaatuisia hallusinaatioita. Vaikka koehenkilöt kertoivat hallusinaatioiden menneen nopeasti ohi ja käyttäytyivät mielisairaalassa mallikkaasti, he joutuivat myöntymään psykiatrien tekemään skitsofreniadiagnoosiin päästäkseen vapaaksi. Monet sairaaloiden oikeat potilaat olivat puolestaan tunnistaneet koehenkilöt terveiksi hyvin nopeasti."

        "Kokeen jälkeen eräässä sairaalassa ei uskottu Rosenhanin tutkimustulosta. Rosenhan kertoi lähettävänsä kyseiseen sairaalaan seuraavan kolmen kuukauden aikana valepotilaita. Sairaala raportoikin pian tunnistaneensa 40 Rosenhanin lähettämää valepotilasta. Rosenhan vastasi, että todellisuudessa valepotilaita ei oltu lähetetty yhtäkään."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai ne potilaat tiedä kuka on terve, tai sairas.

        Totta. Ei noidat tiedä kuka on noita ja kuka ei. Ainoastaan inkvisiittorit tietää.


    • Anonyymi

      tämä hoito on kammottavaa, suurin osa hoidosta, ei kaikki.

      olen ottanut puolet elämästäni lääkkeitä, säännöllisesti (skitsofrenia),
      ja hoitohenkilökunta sanoo että olen erittäin stabiili, miksi hoito sitten jatkuu
      koko loppuelämän? lääkityksen seurannan takia tietysti, mutta jos on lähes
      terve, terveempi kuin monet normit, ainoa haitta pieni väsymys.

      on se aika kirous, että joutuu hoidossa pyörimään vuodesta toiseen, vaikka ei
      pahemmin olisi syytä, ymmärrän tiettyä pientä porukkaa skitsofreenikoista, sitä harvinaisempaa porukkaa joka ottaa lääkkeet että mikä vääryys tämä on.

      ja valvontaa halutaan joskus lähitulevaisuudessa lisätä, tulee muita mielenterveyspalveluita, joissa ei todellakaan haluaisi käydä.

      mitä te mietitte tästä, minulla on vielä suurinpiirtein jos elän 90 vuotiaaksi erittäin terveellisten elämäntapojen ansiosta, en ole koskaan käyttänyt päihteitä ja syönyt ja juonut aina terveellisesti ja liikkunut aina kohtalaisesti, miksi minua hoidetaan vielä? ja jos elän 90 vuotiaaksi 60-65 vuotta "ihanuutta" vielä lisää.

      haluan sairaanhoitajien kommentteja myöskin, miksi eläke on vastikeellinen suomessa, sanokaa se minulle?

      skitsofrenia on kuin "diabetes", hah, lääkkeet joudun ottamaan koko loppuelämäni ajan, tiedän sen hyvin, olen aina alusta saakka tiennyt, sen mutta skitsofrenia kuin "diabetes", miksi ihmiset pitää muovata ja rutistaa tiettyyn kaavaan, miksi ei voi olla erilaisuutta?

      ei hemmetti, 60-65 vuotta mielenterveyspalveluita, en tarkoita pahalla, mutta ottaa päähän, ja jos ihmisen elinaikaa pysytään keinotekoisesti lisäämään tulevaisuudessa ja maksan henkilökohtaisesti siitä, niin minulle tarjotaan "kiitokseksi" palveluita 25 vuotta lisää, esim.

      sanokaa sairaanhoitajat, mitä olen tehnyt ansaitakseni tämän? onko tämä karmaa, vaikka en usko siihen sillä olen ateisti, koska näen maailman realistisesti, ilman haavemaailmaa?

      kiitoksia vastauksesta, jos joku vastaa tähän.

    • Anonyymi

      En ole ainakaan diagnoosista rikastunut yhtään, mutta oivalsin diagnoosin saatuani, miten vähälle tiedolle ja ymmärrykselle psykiatrien hoitokäytännöt pohjautuvat. Jälkeenjäänyt hörökorvainen psykiatri ajatteli päässäni ylisuurta asuntovelkaansa samalla, kun sönkötti, ettei sairauteni etiologiaa tunneta. Olen repinyt monet naurut diagnoosistani ja sen kautta olen oppinut, miten vähämielisiä epäloogisia, maailmasta vieraantuneita lampaita koulutetut ihmiset ovat. Katsoin diagnoosin saatuani ympärilläni olevia yliopisto-opiskelijoita huvittavana vähämielisenä jälkijättöisenä massana, joka kuunteli tohkeissaan tohtori evoluutiopsykologin luentoa siitä paradoksista, miksi sellainen fiktiivinen sairaus kuin skitsofrenia on niinkin hyvin säilynyt ihmisen geeniperimässä. Tapasin mielisairaalassa yhden toisen "kaltaiseni", jonka ajatuksia luin tietenkin mielestäni kuin avointa kirjaa. Myöhemmin luin kuulemani ajatukset ihan oikeasta avoimesta päiväkirjasta, jonka hän unohti sängylle. Tajusin, että toinen meistä oli kummallisella tavalla lahjakas ja toinen joukkoraiskattu, ja ne olivat jälkeenjääneiden tohtorien mielestä saman häiriön ilmentymiä. Minä olin se lahjakas ja hän ei, minkä vuoksi ehkä juuri minä pääsin eroon siitä traumaattisesta kummallisesta huumeluolasta ja hän jäi todennäköisesti lopun iäkseen kuolaamaan tyynylleen sairaalloisen ylipainoisena ja uneksimaan kuolleesta lapsestaan. Toivottavasti aloittajaa nyt pelottaa vähän vähemmän tämä hurjan kamala sairaus, sitä joukkoraiskattua vastasyntyneen lapsensa menettännyttä naista ei tosin lohduta. Itseäni tämä sairaus rajoittaa vain siten, että saan päähäni ajatuksia jotka viittavat siihen, että ihmiset ovat todella jälkeenjääneitä. Ihan totta, pidän ihmisiä häiritsevän usein vajaaälyisinä. En vain kykene lopettamaan toistuvaa oivallustani. Se naurattaa ja kauhistuttaa minua, koska en haluaisi pitää ihmisiä niin jälkeenjääneinä, kuin pidän. Vajaaälyiset taukit kuvittelevat tietävänsä jotain jostain -se on minusta hysteerisen hauskaa. Minulle annettiin nuoruudessani aika karkea lahja, joka paljastaa ihmisen taantumuksen kaikessa raadollisuudessaan. Yritän taistella katkeroitumista ja kyynistymistä vastaan ja nähdä kauneutta sielläkin, missä sitä ei ehdottomasti ole löydettävissä. Kaiken kaikkiaan tämä eittämättä kummallinen spirituaalinen kykyni on kehittänyt minua henkisesti valtavan paljon enemmän, kuin suurin osa kokemistani asioista, mutta se ei saa maailmaa näyttämään erityisen kauniilta. Ehkä tätä piirrettä voitaisin tässä jälkeenjääneiden harhaisten idioottien kulttuurissa pitää eräänlaisena rajoitteena.

    • Anonyymi

      nostan muutenkin oman henkilökohtaisen kuntoutumiseni ansiosta 80-90 kiloa penkistä ja pystyn halutessani vaikka juoksemaan ylämäkeen vastus 5 ja nopeus (kova) 6 juoksumatolla melkein 10 minuuttia, mitä ei moni "normikaan" jaksa,

      ja pysytn kävelemäään 3-4 tuntia, (jos haluan) ulkona melkein yhtä mittaa, pieni pausseja lukuun ottamatta, (joten) fyysisestä kunnosta minua ei ainakaan voi rangaista, ehkä se enemmän on se vakio sosiaalisuus, tai muut seurustelusuhteet, joita en juurikaan pahemman halua tehdä tai noudattaa, no, ei vain kiinnosta.

    • Anonyymi

      ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja kun skitsofreniasta ei koskaan täysin parane ikinä, niin, pysynkin siellä.

      njäh, njäh,

      ei voida pakottaa työelämään ja sitä kautta esim. työttömäksi, mikä olisi kaikkein pahinta ja julminta elämässäni.

      voisin sanoa leikisti, että siitä saitte sairaanhoitajat. =)

    • Anonyymi

      ikävää, mutta toisaalta et kuulu massaan millään tavalla ja näet miten maailma toimii, monet eivät hahmota sitä, vaan menevät aukrioteettien perässä, eivätkä ajattele omilla aivoillaan, että he päättävät loppujen lopuksi (kansa) eikä eliitti, esim.

      joka tämä systeemin on luultavasti luonutkin, että he saavat enemmän rahaa, ottamalla köyhemmiltä loputkin almut pois kukkarosta.

      kun olen elänyt todella terveellisesti ja saanut uutta lääkettä, vaikka et ehkä näe lääkkeitä, varsinaan suuria annoksia hvvinä, on se auttanut minua, se parantaa kogntiviista tasoani aika paljon enemmän ajan myötä, ehkä lumetta, mutta tekstini on ollut aikaisemmin, sanotaan lapsellisempaa, nyt kykenen parempaan ulosantiin kirjoittamisen suhteen.

      mutta, tunnen sympatiaa kuitenkin kohtaloasi koskien, ei ketään ansaitsisi sitä, ei ketään, aika monet eivät välitä, mitä muille ihmiselle tapahtuu, ihminen on toiselle susi, mutta minä välitän, toivottavasti elämäsi tulee parempaan kuntoon.

      • Anonyymi

        mulla ne skitsofrenialääkkeet eivät ole vaikuttaneet varsinaisiin oireihini jotka psykiatria luokittelee lievään ahdistuneisuushäiriiöön kuuluvaksi määräkohteiseksi peloksi siis fobiaksi jonka psykiatri diagnosoi täysin väärin psykoottisuudeksi ja mielisairaudeksi jonka vuoksi täällä auroran kuntoutusyksikössäkin olen. Siis väärän diagnoosin takia joka on paranoidinen skitsofrenia.


    • Anonyymi

      hhmmm... aika paha tilanne, se diagnoosi pitäisi saada kumottua tai vaihdettua,
      jos vain mahdollista.

      toivottavasti onnistut, mutta jos miettii suomen tilannetta ja miten se kehittyy tulevaisuudessa, on melkein parempi olla eläkkeellä mahdollsimman pitkään, varsinkin kun tulee ensi vuonna SDP korotus kansaneläkkeseen ja takuueläkkeeseen, jos käyt vielä jossain töissä josta saa vähän taskurahaa, niin et juuri paljon enempää tienaa matalapalkkaisesta tehdastyöstä esim.

      kuulostaa hurjalta mutta pitää paikkaansa, se on kuitenkin mitoitettu siten, siis,
      kansaneläke että sillä pitäisi pärjätä.

      että jos sinulle jää skitsofrenia diagnoosi, en sanoisi että se olisi pahaa elämää sillä tavalla, erittäin paljon vapaa-aikaa, käy säännöllisesti hoidossa, ei vaadi paljon,
      ja tulot ovat kohtalaiset,

    • Anonyymi

      En ole ainakaan diagnoosista rikastunut yhtään, mutta oivalsin diagnoosin saatuani, miten vähälle tiedolle ja ymmärrykselle psykiatrien hoitokäytännöt pohjautuvat. Jälkeenjäänyt hörökorvainen psykiatri ajatteli päässäni ylisuurta asuntovelkaansa samalla, kun sönkötti, ettei sairauteni etiologiaa tunneta. Olen repinyt monet naurut diagnoosistani ja sen kautta olen oppinut, miten vähämielisiä epäloogisia, maailmasta vieraantuneita lampaita koulutetut ihmiset ovat. Katsoin diagnoosin saatuani ympärilläni olevia yliopisto-opiskelijoita huvittavana vähämielisenä jälkijättöisenä massana, joka kuunteli tohkeissaan tohtori evoluutiopsykologin luentoa siitä paradoksista, miksi sellainen fiktiivinen sairaus kuin skitsofrenia on niinkin hyvin säilynyt ihmisen geeniperimässä. Tapasin mielisairaalassa yhden toisen "kaltaiseni", jonka ajatuksia luin tietenkin mielestäni kuin avointa kirjaa. Myöhemmin luin kuulemani ajatukset ihan oikeasta avoimesta päiväkirjasta, jonka hän unohti sängylle. Tajusin, että toinen meistä oli kummallisella tavalla lahjakas ja toinen joukkoraiskattu, ja ne olivat jälkeenjääneiden tohtorien mielestä saman häiriön ilmentymiä. Minä olin se lahjakas ja hän ei, minkä vuoksi ehkä juuri minä pääsin eroon siitä traumaattisesta kummallisesta huumeluolasta ja hän jäi todennäköisesti lopun iäkseen kuolaamaan tyynylleen sairaalloisen ylipainoisena ja uneksimaan kuolleesta lapsestaan. Toivottavasti aloittajaa nyt pelottaa vähän vähemmän tämä hurjan kamala sairaus, sitä joukkoraiskattua vastasyntyneen lapsensa menettännyttä naista ei tosin lohduta. Itseäni tämä sairaus rajoittaa vain siten, että saan päähäni ajatuksia jotka viittavat siihen, että ihmiset ovat todella jälkeenjääneitä. Ihan totta, pidän ihmisiä häiritsevän usein vajaaälyisinä. En vain kykene lopettamaan toistuvaa oivallustani. Se naurattaa ja kauhistuttaa minua, koska en haluaisi pitää ihmisiä niin jälkeenjääneinä, kuin pidän. Vajaaälyiset taukit kuvittelevat tietävänsä jotain jostain -se on minusta hysteerisen hauskaa. Minulle annettiin nuoruudessani aika karkea lahja, joka paljastaa ihmisen taantumuksen kaikessa raadollisuudessaan. Yritän taistella katkeroitumista ja kyynistymistä vastaan ja nähdä kauneutta sielläkin, missä sitä ei ehdottomasti ole löydettävissä. Kaiken kaikkiaan tämä eittämättä kummallinen spirituaalinen kykyni on kehittänyt minua henkisesti valtavan paljon enemmän, kuin suurin osa kokemistani asioista, mutta se ei saa maailmaa näyttämään erityisen kauniilta. Ehkä tätä piirrettä voitaisin tässä jälkeenjääneiden harhaisten idioottien kulttuurissa pitää eräänlaisena rajoitteena.
      tässä myös totuus!Ruma totuus,mutta totuus!

      • Anonyymi

        joo, et varmaan ihan noin älykäs ole verrattuna muihin, taitaa vähän sinulla tuo oman arvon tunto olla koholla.onko sinulla edes skitsofrenia diagnoosia? ei taida olla ,en itsekään pysty ottamaan hoitohenkilökuntaa tosissani,niin tyhmiä ovat toki,mutta siis minulle itselleni on tapahtunut niin paljon ja no,siis, se ei naurata /kauhistuta vaan todellakin on järkyttävää...


      • Anonyymi

        Skitsofrenia tosiaan on mielikuvitussairaus, kuten kaikki mielisairaudet. Oletko varma, ettei luentosalissa ollut muitakin, jotka ovatkin eri mieltä luennoitsijan kanssa? Ihmiset eivät aina halua ilmaista mitä mieltä todella ovat ja toisaalta ei sellaista varmasti keneltäkään luennolla tiedusteltukaan.

        Ymmärrän, ettei sellaisia sairauksia kuin mielisairauksia ole olemassakaan. Tietyllä tavalla olen itsekin hämmästynyt miten moni sellaiseen ihan aidosti uskoo. Monet psykiatrian alalla olevat kyllä ymmärtävät, että mielisairaudet eivät ole oikeita, mutta esittävät erinäisistä syistä muuta. Enemmän olen huolissani ihmisistä, jotka eivät ole asiaa ymmärtäneet vaan aidosti kuvittelevat, että esimerkiksi paha mieli on sairaus, tai ahdistus, tai alkoholin holtiton juominen, tai uhkapelaaminen tai homoseksuaalisuus ja niin edelleen.


    • Anonyymi

      Nuorille määrätään löysin rantein rajuja psykoosilääkkeitä, vaikka vaikutuksia ei tunneta

      Kolme ketiapiinin käyttäjää kuvailee sivuvaikutuksia STT:lle: loputonta väsymystä ja lihomista, raivokohtauksia keskellä yötä.

      Nuorille määrätään psykoosilääkkeitä liian kevein perustein, arvioivat asiantuntijat STT:lle.

      Vuonna 2015 Suomessa oli noin 7 000 alaikäistä psykoosilääkkeiden käyttäjää ja 3 000 ketiapiinin käyttäjää. Suurin osa heistä sai lääkettä muuhun kuin skitsofreniaan tai kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, jotka ovat psykoosilääkkeiden varsinaista käyttöaluetta vaikean masennuksen lisäksi.

      Suomen Mielenterveys ry:n kehitysjohtaja, psykiatrian dosentti Kristian Wahlbeck sanoo, että psykoosilääkkeitä ei saisi käyttää esimerkiksi tavalliseen paniikkihäiriöön tai ahdistuneisuushäiriöön.

      Yleisesti tuntuu, että Suomessa psykoosilääkkeitä määrätään herkästi, Wahlbeck sanoo

    • Anonyymi

      Mulla on vähän sama juttu kun sillä Pieniniemellä jota kehotettiin menemään sairaalaan kun terapeutti sanoi että hyvin lähellä psykoosia ja pelkäsi kaikkea. Sitten hän sai toisen terapeutin ja paljastu että se onkin kaikkea muuta kuin psykoosi siis OCD pakko oireinen häiriö. Mulla tosin vaan kävi niin että psykiatri teki väärän diagnoosin olettaen että mun pakko oireinen häiriö olisikin psykoottista ja jouduin sairaalaan ja olen täällä auroran kuntoutusyksikössä nyt. näin sitä terveitä ihmisiä kohdellaan suomessa.

    • Anonyymi

      Voisiko joku kertoa miten se psykoosi ilmenee ku minulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä vaikka onkin perusteettomasti väitetty että olen sairaudentunnoton mikä ei pidä paikkaansa koska tiedoitsen potevani mm. pakko oireista häiriötä ja määräkohteisia pelkoja ja sekamuotoista petrsoonallisuushäiriötä.

      • Anonyymi

        Psykoosi on katsojan silmissä. Sellaisella tarkoitetaan sitä, että joku ihminen on erilainen kuin mitä halutaan olevan. Toisin sanoen, on mahdotonta sanoa objektiivisesti tai edes kovin kiteyttäen mitä sellainen on. Psykoosilla voidaan tarkoittaa niin montaa eri asiaa. Kannattaa oppia pois kyseisen sanan käytöstä, koska se johtaa väistämättä harhaan sekä sinua että kuulijoitasi. Psykoosi on psykiatrisen dogman käyttämä käsite. Sen sijaan kannattaakin puhua hädästä, erilaisuudesta tai sekavuudesta vähän riippuen siitä missä yhteydessä ollaan ilmaisemassa.


    • Anonyymi

      Mulla on pakko oireinen häiriö joka ilmenee erilaisina tarkistuspakkoina ja määräkohteisia pelkoja ts. fobioita joihin kuten kadun ylitys ja korkeanpaikan pelko ei sisälly mitään psykoottisuutta ja on täysin väärin diagnosoida sitä paranoidiseksi skitsofreniaksi koska mulla ei ole mitään vainokuvitelmia enkä tunne olevani järjestelmällisen vainon kohde aistiharhoista puhumattakaan vaikka eräs ryssäläinen psykiatri sen täysin väärin paranoidiseksi skitsofreniaksi diagnosoikin.

      • Anonyymi

        Entäpä jos nuo häiriösi sisältyvät juuri paranoidisen- skitsofrenian oireistoon? Jokaisellahan ei ole kaikkia häiriöitä mitä siihen liitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä jos nuo häiriösi sisältyvät juuri paranoidisen- skitsofrenian oireistoon? Jokaisellahan ei ole kaikkia häiriöitä mitä siihen liitetään.

        niin mutta se edellyttäisi että kokisin mitä erilaisempien luuloteltujen tai todellisten vihollisten vainoavan mutta eipähän tuollainen tule mieleenkään hallusinaatioisyta puhumattakaan mikä sulkee pois paranoidisen skitsofrenian mahdollisuuden. Pitäisi kokea olevansa jotenkin vainottu mutta pelko laukeaa vain kadunylitystilanteissa ja korkeilla paikoilla. Lähinnä pelkäään omasta huolimattomuudesta johtuvaa auton alle jäämistä en tahallisesta tuottamuksellisuudesta johtuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin mutta se edellyttäisi että kokisin mitä erilaisempien luuloteltujen tai todellisten vihollisten vainoavan mutta eipähän tuollainen tule mieleenkään hallusinaatioisyta puhumattakaan mikä sulkee pois paranoidisen skitsofrenian mahdollisuuden. Pitäisi kokea olevansa jotenkin vainottu mutta pelko laukeaa vain kadunylitystilanteissa ja korkeilla paikoilla. Lähinnä pelkäään omasta huolimattomuudesta johtuvaa auton alle jäämistä en tahallisesta tuottamuksellisuudesta johtuvaa.

        Juurihan sanottiin, ettei jokaisella ole kaikkia tuntemukset, vaikka on samasta diagnoosista kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan sanottiin, ettei jokaisella ole kaikkia tuntemukset, vaikka on samasta diagnoosista kysymys.

        Edellisestä vastauksestani puuttui tai sana. niin mutta nuo mainitsemani oireet kuuluvat lievään ahdistuneisuushäiriöön joka ei ole varsinainen mielisairaus kuten skitsofrenia vaan lievä psyykkinen häiriö. tällaisia ovat fobiat, pakko oireinen häiriö ja ehkä persoonallisuushäiriökin joita kaikkia poden mutta joita ei pidä missään nimessä sekoittaa psykoosiin tai paranoidoiseen skitsofreniaan. olen nyt jonkun konitohtorin mututuntemusten takia joutunut auroraan sairaalakierteeseen ja nyttemmin kuntoutusyksikköön tukiasuntopaiikkaa odottelemaan kun minulla on niin laiska edunvalvoja ettei se jaksa ottaa osaa oman asunnon hankkimisprojektiin.

        Ei olekaan samoja mutta paranoidiseen vahvasti liityy kuten nimikin jo kertoo että potilas kokee olevansa systemaattisen vainon kohde ja hänellä on myös erilaisia outoja tuntemuksia kehossa, puhe voi ollla epäselvää, ja käytös omituista nähden ja kuullen harha aistimuksia. minulla ei ole mitään näistä oireista ollakseni paranoidinen joka on tuulesta temmattu diagnoosi täysin epäpätevältä psykiatrilta joka oli venäläinen emigrantti. hoitaja täällä sanoi ettei niillä' kadunylityspeloilla ole psykoottisuuden kanssa mitään tekemistä vaikka suljetulla eräs hoitaja väitti toisin. olen 30 v pelännyt sitä enkä ennenkään joutunut sen takia hoitoon tai lääkitykseen vaan kävin polikklinikalla vain juttelemassa peloistani.


    • Anonyymi

      Diagnoosi, lainasana
      Psykiatria, lainasana
      Skitsofreenikko, lainasana
      Hullu, en tiedä, Google on
      korvannut normaali Cheek-kopion
      tyylitajun. Ei mitää omaa, lainaa vaa,
      hyvä tulee. Kymppi tulee.
      Sit töistä saikulle ku kopiomittari
      tuli täytee. Oli nii hyvä tt-tekijä ei koskaa
      vaivannu meitä. Kirjotti vaa
      kysymykset nettii!
      Google-kopiointi pitäs olla
      laissa kielletty...
      Peruspsykologi lainaa
      mun termejä. Mä keksin ne.
      Siteeraan jotain biologista
      robottia vaan. Ei se mua löydä.
      Turvassa. Voi ei. Kui toi pää tollai
      menee jumii ettei enää muisti pelaa.
      Vetin kääkäri. Tuuppaa Mulle lääkkeitä.
      No ei se mitää netistä omat lääkkeet.
      Ekstasii, kannaabis, ja muut turhukkeet,
      saako ees nimellä maainita.
      En tienny et koulus on näi monta
      tabu. Yks: olla ristinuskovaane.
      Se ei ole ehkä tapu joka tunnilla
      mutta joka toisella...
      Hyvä ateistijohto,
      näi se homma ...ei siel oo kettää,
      skitsoreenipalstal ei oo kettää,
      paitti porukka lunttaamas
      tipsei mite kehittää
      hulluutta.
      Sori kreisipetterit!
      Kehittäkää oma teoria,
      mä en anna täst enerkiaa
      teille. Kuhan tulin
      kertomaa sen

    • Anonyymi

      Mulle läiskästiin väärinkäsityksestä johtuen paranoidinen skitsofrenia diagnoosi kun venakko emigrantti psykiatri luuli että mä pelkään että joku tahallaan ajais mun päälle kun todellisuudessa mä pelkään että omasta huolimattomuudesta johtuen kävelen suoraan auton alle enkä näe sitä kun epäilen omia aistejani. mulla ei siis ole vainokuvitelmia enkä koe olevani systemaattisen vainon kohde kuten oikea paranoidinen skitsofreenikko jolla on muitakin oireita.

    • Anonyymi

      Jos haluat ruokaa, mene Prismaan. Jos haluat kuolla, mene junaraiteille.

    • Anonyymi

      Minä olen Kaikkivoipa ja aion huomenna piereskellä sieluni kyllyydestä.

    • Anonyymi

      Käsittääkseni minun skitsofrenia diagnoosini on puhtaasti väärinkäsityksen tulosta perustuessaan väitteisiin että olisin ollut muka eristäytynyt kun en ottanut konsultaatiokäyntiä vastaan jota en missään nimessä ollut vaan hyvin aktiivinen ja kolmesti viikossa salilla käynyt, 300 kilon painoilla kyykännyt mies joka oli joskus leikillään, huom, painotan leikillään väittänyt itseään salakuunneltavan ja lisäksi potenut obsessiivis kompulsiivista häiriötä ja eräitä yksittäisiä fobioita joissa terveyskirjaston diagnostisten kriteereiden mukaan johonkin tilanteeseen ja kohteeseen kohdistuva pelko on liiallista, itsepintaista ja epärealistista mutta jota lääkäri virheellisesti väitti psykoottiseksi mitä se ei diagnostisten kriteereiden ja fobian luonteen ja olemuksen mukaan ole kuuluen nimenomaan fobian sairauden määritykseen ja määritelmään.

      • Anonyymi

        Olisi hyvä miettiä, ettei leikinlasku ole hyvä ihan kaikissa tilanteissa.
        No, ainakin oppii kokemuksen kautta, jos ei muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi hyvä miettiä, ettei leikinlasku ole hyvä ihan kaikissa tilanteissa.
        No, ainakin oppii kokemuksen kautta, jos ei muuten.

        Tämä mainittu leikinlasku tapahtui vain perheen ja kavereiden piirissä, sillä hoitajille tai lääkärille en väittänyt kertaakaan että minua salakuunnellaan vaan päinvastoin vastasin kysyttäessä "salakuunnellaanko sinua ?"että "ei salakuunnella" ja silti jouduin tuolloin pakkohoitoon siitäkin huolimatta että muistaakseni tein kantelun hallinto-oikeuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä mainittu leikinlasku tapahtui vain perheen ja kavereiden piirissä, sillä hoitajille tai lääkärille en väittänyt kertaakaan että minua salakuunnellaan vaan päinvastoin vastasin kysyttäessä "salakuunnellaanko sinua ?"että "ei salakuunnella" ja silti jouduin tuolloin pakkohoitoon siitäkin huolimatta että muistaakseni tein kantelun hallinto-oikeuteen.

        Pakkohoitoon on varmaan ollut vaikuttamassa muitakin asioita, kuin pelkkä vastaaminen salakuuntelu-kysymykseen.

        Psykiatrian puolella nuo kantelut ovat vähän kyseenalaisia, potilas on valitettavan usein aika heikossa asemassa, voisi melkein käyttää ilmaisua, alisteisessa asemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkohoitoon on varmaan ollut vaikuttamassa muitakin asioita, kuin pelkkä vastaaminen salakuuntelu-kysymykseen.

        Psykiatrian puolella nuo kantelut ovat vähän kyseenalaisia, potilas on valitettavan usein aika heikossa asemassa, voisi melkein käyttää ilmaisua, alisteisessa asemassa.

        Kyllä vaan, 2 mielenterveyshoitajaa kävi 10 v tauon jälkeen katsomassa äidin poismenon jälkeen kuinka vointini laita on ja koska en ottanut konsultaatiokäyntiä vastaan kun siihen ei ollut mitään tarvetta niin he sen vuoksi tekivät heti johtopäätöksen että olen psykoottinen ja eristäytynyt ja jouduin hoitoon


    • Anonyymi

      En ole vielä selannut DSM-I:tä, mutta I'm going to.
      Nettiselailulla. Vaikuttaa seuraava. Ensin, kyselijä,
      työn tiedustelija, "sanottiin" olevan narsistinen, "kuis
      sää ny tommossi tol pärstvärkkil kyselet". Tän jälkeen
      ammatti-doc totesi "Oletpa masentunut, pikkuhaaste
      lannisti, oi, oi".
      Katukuvassa. Kysyt joltakulta jotain. Olet narsisti. Vähän
      empaattisempi henkilö kertoo tähän tarinaan, kuten jo mainittu,
      mutta ei tarvitse olla enää lääkär, että olet masentunut.
      Kun tarpeeksi masentuu kysellessään paikkoja, osallistumis-
      mahdollisuuksia ihmisen näköisiltä ulkoavaruuden olioilta
      (joita suurin osa vaikuttaa olevan oikeasti, he-he, Studio
      Julmahuvi lähettää ufopornoa) alkaa kyseleminen vähetä,
      ja alkaa hallusinaatiopeli.
      Hallusinaatiopelissä. On tärkeä saada positiivisia mielikuvia.
      Joiden mukaan tehdä asioita. Enempää en kerro. Avauduin liikaa.
      Muut täälläkin vain itsekehuu. Tai pilkkaa. He. He.

      • Anonyymi

        Kiss-me-reenien (skitso, reeniä) ydin on hallupeli. Pärjää siinä. Vähennä lääke. Ei pärjää. Pakkohoito. Työ? Ketä kiinnostaa hallupelaaja. Työ normaalisti? Ketä kiinnostaa ihan luumun näköinen roskasperma-äijä. Roskasperma. Öhöm. Tätäkään ei saisi kertoa. Oliko se Mehiläinen Turku. Ei ota vastaan tarinalla "minulle todettiin sipsireenikko-titteli" roskaspermaa. Vain COVID-19:llä kyllästetty laatusperma käy. Näin minulle epäsuorasti ilmaistiin.


      • Anonyymi

        Hallupelin avainsana on "disease", termi, joka jokaisella, Mehiläisturun mukaan kuuluu olla, jos heille permabanggiin kuppiin sylkee - uaah - hihihi.


    • Anonyymi

      Journalistinen dialektiikka yhdessä proletatiivisen substanssikertymän sijaan takaa sen, että tuloylitys tälle kvartaalille sallii olettaman -- DSM-I

      Skitsofreenia, bipolaari, maissipelto, klarinetti, rumpusoitin, marionetti -- DSM-IV

      DSM-5-Insanely-Simplified-Unlocking-Spectrums - hauskaa. Jonne juoksee piirrettyä alienia karkuun. Car. Kuu. N. Eli n = lukumäärä, vai n = napoleon

      - odotus kova YK-kokouksessa. Oliko sittenkään

      -- Leimasin. Passed. Schizophrenia approved. Quality of Loif multiploid. Nau i hav än ekskuis tu kleim mai innosens in a feis of adverse job sörts situations. Tis kar is gud batt meine Auto das ist Mathematik, hi hi hii

      -- Elämä olla diagnoosin jälkeen. Tasoa heh heh

    • Anonyymi

      Haluaisin mieluiten kuolla. En kestä lääkkeiden sivuoireita, kuten esim. parkinsonin taudin kaltaisia oireoita, joita ei ilman lääkitystä ole lainkaan. Kuolema pelastaisi.

    • Anonyymi

      kakkafrenia

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe