Neuvo palstalaisille - kysymättä

Huh-huh mummoja!

Tuossa alla jossakin pitkässä ketjussa väitetään jonkun ottaneen toisen nimimerkin omaan käyttöönsä.

Hei haloo! Sen voi välttää rekisteröimällä oman nimimerkkinsä, jolloin toinen ei voi sitä käyttää.

Itse en välitä rekisteröityä enää, vaikka aioin alun perin sen tehdä.
Näissä ketjuissa on niin paljon rumaa tekstiä, että etteköhän pärjää eteenpäin omin voimin. Pari kertaa kirjoitin kesän aikana, mutta nähtävästi nekin vähät menivät väärin, koska sain tuta muiden mummojen raivon.

Parempaa ja siivompaa jatkoa teille!

17

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ulpumaria

      Allekirjoitan minäkin ylläolevan. Tänne ei enää uskalla kirjoittaa mitään kun käydään kimppuun tosi rumasti. Ei viitsi mieltään pahoittaa kaiken aikaa joten parempi on antaa raivottarien pauhata.

    • Dibbadii

      Yksi vaihtoehto on kirjoitella sillä nimimerkillä mikä kulloinkin tulee mieleen. Ei aina tarvitse olla saman niminen, ellei sitten halua luoda jotain tietynlaista "profiilia" palstalle. Mielestäni tämä on tällaista hömppää mutta mielenkiintoista ajatusten vaihtoa, joten en koe että minun pitäisi yksilöityä täällä. Jos haluaa luoda tietyn profiilin, niin rekisteröi sitten nimimerkkinsä ja se siitä.

    • puhutaan asiaa

      Hyvin moni näyttää laittavan joka kerta eri nimimerkin ja sen mukaan miten se liittyy aiheisiin. Minusta niin on hyvä. Eihän me olla täällä yksilöäinä tai tarkoituksella mennä henkilökohtaisuuksiin, vaan ottamassa kantaa erilaisiin asioihin, jolloin ei ole väliä kuka on kirjoittaja. Jos ei kiinnitetä huomiota kirjoittajan persoonaan vaan pelkästään asiaan, tulee vähemmän toistensa haukkumista tai syyttelyä. Yksittäisen ketjun sisällä on tietysti hyvä pysyä samalla nimimerkillä, jolloin lukija näkee mikä on jatkoa edellisiin puheenvuoroihin. Aiheen vaihtuessa ei ole mitään tarvetta tunnistaa kirjoittajia samoiksi.

      Itse sivuutan asiattomat tunteenpurkaukset ja poimin ilokseni ja hyödykseni asialliset ja ajattelun aihetta antavat puheenvuorot. On täällä paljon mielenkiintoistakin.

      Minusta muuten tuntuu, että ne riidanhaastajat täällä eivät ole isovanhempia, vaan nuorempaa väkeä jotka ovat tulleet palstalle purkamaan ongelmallisia anoppisuhteitaan.

      • Doro di Maria

        Samaa mieltä. Asioista on tarkoitus jutella eikä saada kruunua päähänsä tunnistettavista mielipiteistään ja kirjoituksistaan.
        Riidanhaastajista en ole analyysiä tehnyt erikseen, heitä taitaa löytyä kaikenikäisistä ja kaikilta nettikeskustelupalstoilta.
        Minäkään en seuraa sitä, kuka mitäkin sanoi, juuri siksi että nimimerkit voivat vaihtua. Aina omaa aiemmin käyttämäänsä ei edes muista.

        Joissakin ketjuissa täällä vainotaan nyt jotain nimimerkkiä, joka on jossain vaiheessa ollut mieltä X ja nyt olisikin mieltä Y. Nimimerkki on rekisteröimätön muistaakseni.
        Itse en vertaile kirjoituksia keskenään, mutta käyhän se harrastuksena ilmeisesti.

        Jos tuo oman mielipiteensä julkituominen tunnistettavasti on kovin tärkeätä, niin silloinhan nimmari kannattaa rekisteröidä.


    • µ*µ

      Ihan oikeassa elämässä, monella Isovanhempi mielikuva juontaa omista isovanhemmista. Jo keski-ikäisenä, kun saattiin lapsia, kuuntelin työkavereita, monella oli selvä rooli anopille; ne ovat sellaisia.
      Myös isovanhemmille oli rooli, jossa oli lajiteltuna pukeutuminen, elinpiirin rajat, mitä tekee tai saa tehdä.
      Yleisin mielikuva nuttura mummu kutomassa sukaa illanhämyssä.

      Ehkä pitäisi olla vain suvaitsevampi ja ymmärtää, jokainen ihminen kehityy koko ajan eläessään. Niin sanottua seisovaa vettä ei ole.

      Olen ollut monesti aivan sokissa, kun lapseni avopuoliso ilmoitta; hänen isovanhempansa sitä ja tätä, eikä mene jakeluun, minä en ole hänen isovanhempansa.
      Mielestäni että on kokemusta asioista useammassa vuosikymmenessä ei tee kokemuksesta mitätöntä.
      Isovanhempana tunnen kaksi sukupolvea eli edelliset. Nykyisenä isovanhemana tunnen ikäryhmäni ja heidän kavereitaan. Minä näen ja ymmärrän isovanhemmuuden muutuneen yhteiskunnan mukana.
      Johonkin tiettyyn rooliin ei ketään voi kahlita isovanhempi on ihminen joita on monenlaisia.

      Tuosta rekistöröimisestä, olen vahtanut konetta nyt jo neljä kertaa, tiedot ovat menneet vaihdossa. Hassuinta on kun keksii mukavan nimimerkin, joku sen heti rekisteröi, eikä sitä montaa kertaa ehdi käytää.
      Samoin kun olin rekisteröitynyt ja käytin nimimerkkiäni, sain perääni lauman kiusaajia joiden ainoa asia oli vähättely ja ruma kielen käyttö.

      Joten en rekisterö ja toisaalta olen hukanut koneen vaihtamisissa salasanat jopa sähköposteihin.

    • Huhhuh!

      Aloittaja otti kantaa siihen, että joku henkilö väittää toisen ottaneen hänen oman nimimerkkinsä omaan käyttöönsä, siis varastaneen sen.
      Siitä aloituksessa puhuttiin. Ei siitä minkälaisia vaihtoehtoja on olemassa nimimerkeiksi ja käytännöiksi.

      • sivutiellä olet

        Mitä sinä sanot? En ymmärrä.


      • +0+0+0+0

        Sitähän minäkin ajattelin, että aloittajan viesti ei tullut ymmärretyksi. Voiko edes toisen "omaa" varastaa/lainata, siis sellaista joka ei ole omaksi rekisteröity.

        Jos vaihtaa tietokonetta, niin IP-osoite pysyy samana tietääkseni, koneen vaihtaminen ei siihen vaikuta. Itse olen kommentoinut ulkomailta käsin Suomi24-tekstejä. Rekisteröimätön nimimerkki ei vaadi salasanoja, joita unohtaisi. Rekisteröity varmaankin vaatii. En ole tuntenut tarvetta rekisteröitymiseen.

        En ole myöskään tavannut täällä ainuttakaan rekisteröityä nimimerkkiä. Eipä niitä montaa ole.

        Siis jos haluaa yksilöityä tekstiensä taakse niin ainut konsti siihen on rekisteröityä.
        Sen nyt luulisi sentään luku- ja kirjoitustaitoisen ymmärtävän.

        Jos ei rekisteröi nimimerkkiään niin on turhaa väittää että sen takaa kirjoittaisi joku toinen henkilö, jos nimimerkin haluaa vain itselleen.

        Kannattaa varmaankin tiedustella näitä asioita palstojen ylläpitäjiltä, jos ohjeet jäävät epäselviksi.


      • ymmälläni
        sivutiellä olet kirjoitti:

        Mitä sinä sanot? En ymmärrä.

        Huhhuh: Eikö siis saa keskustella vaihtoehdoista?


      • Huhhuh!
        ymmälläni kirjoitti:

        Huhhuh: Eikö siis saa keskustella vaihtoehdoista?

        Periaatteessa kaikkien keskusteluiden tulisi käsitellä aloituksessa tai edes otsikossa käsiteltyä aihetta.
        Se on yleinen käytäntö ja järkeenkäyvä asia.

        http://www.suomi24.fi/opastus/
        http://www.internetopas.com/netiketti/

        Vaihtoehdoistahan voisi keskustella vapaasti esim. Vaihtoehtoisia käytäntöjä nimimerkkien suhteen -aloituksen alla.


      • tutki ja rinnastu.

      • IP julkiseksi
        +0+0+0+0 kirjoitti:

        Sitähän minäkin ajattelin, että aloittajan viesti ei tullut ymmärretyksi. Voiko edes toisen "omaa" varastaa/lainata, siis sellaista joka ei ole omaksi rekisteröity.

        Jos vaihtaa tietokonetta, niin IP-osoite pysyy samana tietääkseni, koneen vaihtaminen ei siihen vaikuta. Itse olen kommentoinut ulkomailta käsin Suomi24-tekstejä. Rekisteröimätön nimimerkki ei vaadi salasanoja, joita unohtaisi. Rekisteröity varmaankin vaatii. En ole tuntenut tarvetta rekisteröitymiseen.

        En ole myöskään tavannut täällä ainuttakaan rekisteröityä nimimerkkiä. Eipä niitä montaa ole.

        Siis jos haluaa yksilöityä tekstiensä taakse niin ainut konsti siihen on rekisteröityä.
        Sen nyt luulisi sentään luku- ja kirjoitustaitoisen ymmärtävän.

        Jos ei rekisteröi nimimerkkiään niin on turhaa väittää että sen takaa kirjoittaisi joku toinen henkilö, jos nimimerkin haluaa vain itselleen.

        Kannattaa varmaankin tiedustella näitä asioita palstojen ylläpitäjiltä, jos ohjeet jäävät epäselviksi.

        No Ei.
        Omaa IP numeroaan ei näe missään.
        Internetti kirjoitelu muutuisi vastuulisemmaksi, jos jokaiseen kommentiin tulisi käyttäjän voimatta estää IP numero.


      • Vot!
        IP julkiseksi kirjoitti:

        No Ei.
        Omaa IP numeroaan ei näe missään.
        Internetti kirjoitelu muutuisi vastuulisemmaksi, jos jokaiseen kommentiin tulisi käyttäjän voimatta estää IP numero.

        Katsohan mikä IP-osoite on:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/IP-osoite

        Ihan näin tiivistettynä: se on pistein jaksoitettu numerotunnus, jonka perusteella operaattori huom operaattori pelkästään voi tunnistaa kyseisen liittymän, esim jos tilaa jonkin lisäpalvelun tms. Kukaan muu (ehkä poliisi?) ei sitä saa käsitellä.
        Oma IP-osoite on jokaisella, jolla liittymä on. Eiköhän se sinunkin koneestaasi löydy kuitenkin. IP:n voi ymmärtää ehkä helpommin puhelinnumeron kaltaisena koodina.

        IP-numeron näkyminen loukkaisi yksityisyyttä. Vastuu kirjoitteluista on ihmisellä itsellään.


      • mummuksi
        tutki ja rinnastu. kirjoitti:

        Voi sua ressukkaa. Tai putkiaivoa.
        http://www.fi.iqtester.eu/aeo-ta-koskevat-artikkelit/aeo-arvojen-tasot.html

        Älykkyyden määritelmiä on useampia, mutta tässä ketjussa yritettiin puhua väitetystä palstanimimerkin varastamisesta. Muutama vastaus tulikin. Keskustelu taisi jo tyrehtyä. Haluatko sinä jatkaa aiheesta? Ole hyvä vain, ainakaan minulla ei ole mitään sitä vastaan. Kirjoita mitä ikinä mieleesi tuleekaan ... sehän vasta älykkyydestä todistaakin.


      • Vot!
        Vot! kirjoitti:

        Katsohan mikä IP-osoite on:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/IP-osoite

        Ihan näin tiivistettynä: se on pistein jaksoitettu numerotunnus, jonka perusteella operaattori huom operaattori pelkästään voi tunnistaa kyseisen liittymän, esim jos tilaa jonkin lisäpalvelun tms. Kukaan muu (ehkä poliisi?) ei sitä saa käsitellä.
        Oma IP-osoite on jokaisella, jolla liittymä on. Eiköhän se sinunkin koneestaasi löydy kuitenkin. IP:n voi ymmärtää ehkä helpommin puhelinnumeron kaltaisena koodina.

        IP-numeron näkyminen loukkaisi yksityisyyttä. Vastuu kirjoitteluista on ihmisellä itsellään.

        Salasanat samoin kuin kommentit pysyvät kyllä netissä näillä palstoilla vaikka konettaan vaihtaisi kerran viikossa. Kirjoittaa voi lainakoneella, esim. kirjastossa tai tuttavan härvelillä. Erikseen ei salasanalistoja tai jotain muuta tietoa tarvita tänne kirjoittamiseen, ainakaan ei-rekisteröitymisen käyttäjän kohdalla. Palstanpitäjän hankkima sovellus ei katoa minnekään vaikka kaikkien koneet vaihtuisivat. Vanhat tekstit löytyvät palstalta kyllä.

        Sähköpostin kanssa on toinen juttu, se on henkilökohtainen tai sen pitäisi olla, sekin riippuu käyttäjästään onko tullut kerrottua omat tietonsa jollekin muulle. Jos on ruksannut koneeseensa muistipaikan sp-osoitteen käyttäjätunnuksen yhteyteen ja salasanan myös ja ne ovat niin vaikeita että edes käyttäjätunnustaan ei muista eikä ole antanut oikeita puhelinnumeroitaan tai vaihtoehtoista sp-osoitetta, joihin voisi pyytää salasanansa palautusta tai vaihtoa niin morjens vaan.
        Tosin en tunne Suomi24:n käytäntöä, mutta epäilen yhdenkaltaisuutta näissä kaikissa sähköpostiohjelmissa.

        Rekisteröityminen ei todellakaan millään tavoin suojaa kiusaajilta ja loukkaajilta ja rumalta kielenkäytöltä. Se asia on kai selvä.

        Ihminen on itse vastuussa siitä mitä kirjoittelee, käyttipä sitten rekisteröityä tai ei-rekisteröityä nimimerkkiä ja vaihtoipa sitä sitten joka kirjoituskerralla tai ei.

        Se minua surettaa, että tänne on tullut niin paljon haukkumista, loukkaamista ja kiusaamista ja tahallista väärinymmärtämistä. Joillekin niistä tulee nähtävästi hyvä mieli. Minä pidän tuollaista käytöstä melkoisen kehittymättömänä, mutta en kiinnitä siihen tästä lähtien enää huomiota.


      • ylenmäärin viisas
        Vot! kirjoitti:

        Katsohan mikä IP-osoite on:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/IP-osoite

        Ihan näin tiivistettynä: se on pistein jaksoitettu numerotunnus, jonka perusteella operaattori huom operaattori pelkästään voi tunnistaa kyseisen liittymän, esim jos tilaa jonkin lisäpalvelun tms. Kukaan muu (ehkä poliisi?) ei sitä saa käsitellä.
        Oma IP-osoite on jokaisella, jolla liittymä on. Eiköhän se sinunkin koneestaasi löydy kuitenkin. IP:n voi ymmärtää ehkä helpommin puhelinnumeron kaltaisena koodina.

        IP-numeron näkyminen loukkaisi yksityisyyttä. Vastuu kirjoitteluista on ihmisellä itsellään.

        " Joten en rekisterö ja toisaalta olen hukanut koneen vaihtamisissa salasanat jopa sähköposteihin. "

        Salasana tarvitaan voidaksen käytää rekistöröityä nimimerkkiä tai postilaatikkoa.
        Jos asalasana oli taltioitu vain koneen muistiin, se hukuu siinä kuin konekin.


      • Palstakirjoittelija
        ylenmäärin viisas kirjoitti:

        " Joten en rekisterö ja toisaalta olen hukanut koneen vaihtamisissa salasanat jopa sähköposteihin. "

        Salasana tarvitaan voidaksen käytää rekistöröityä nimimerkkiä tai postilaatikkoa.
        Jos asalasana oli taltioitu vain koneen muistiin, se hukuu siinä kuin konekin.

        Siitähän tuo edellinenkin kirjoittaja puhui.

        Yleensä sen rekisteröidyn voi palauttaa, samoin kuin sähköpostitunnuksetkin jos ovat annetut oikein, mutta silloin pitää olla yhteydessä sivuston ylläpitäjään jollain tavalla pyytääkseen sitä.

        Hyvä juttu, että asia on nyt selvä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe