nyt on käynyt näin.. olen polttanu ja juonut jonkinverran alkoholia raskausajallani. rv 11 2 sain raskauden tietooni vasta tänään ja voisin todellakin lapsen takia lopettaa polttamisen ja alkoholin käytön. kysyisin että kuinka paljon haittaa lapselle on kerennyt jo tulla? että olisiki sitten parempi tehdä abortti?
baareissa olen istunut melkein joka viikonloppu.. ilmeisesti raskaus on alkanut ehkäisyn pettämisestä,joten kysymys ei ole ollut suoraan sanoen mistään vastuuttomasta naimisesta. kihlattuni mielestä lapsi ei hänen mielestään ole ehkä juuri nyt ajankohtainen,mutta sanoi että hyväksyy kuitenkin täysin sen mitä päätän tehdä. en todellakaa tiedä minkä ratkaisun teen ja aikaakaan ei ole enää pitempään miettimiseen..
pulassa
11
1756
Vastaukset
- liinu
raskauden alkuvaiheessa sikiö on turvassa. luonto ns.suojaa lasta koska äiti ei tiedä lapsen olemassaolosta vielä. mulla on monta tuttua jotka ovat juoneet ja vielä useampi polttanut raskauden aikana (ja joku jopa tietoisesti) eikä lapsille ole ainakaan tähän mennessä ilmennyt mitään haittaa. rohkasisin sua pitämään lapsen! abortti kaikin puolin ei ole hyvä ratkaisu, ei sinulle eikä lapsellesi. ole hyvillä mielin!
- Katja
Mistähän mahtaa olla peräisin tuo tieto, että alkuraskaudessa sikiö olisi turvassa viinan ja tupakan haitoilta? Meillä päin ainakin on opetettu, että juuri raskauden ensimmäisten viikkojen (2.-4.) aikana alkio on haavoittuvimmillaan, koska tuolloin tapahtuvat alkion/sikiön kehityksen merkittävimmät vaiheet, eli eri solukerrosten vaeltaminen paikoilleen, 4. viikolla hermostoputken muodostus ja samoihin aikoihin muodostuvat useiden sisäelinten aiheet. Kyseiset induktiomekanismit ovat todella herkkiä ulkopuolisille häiriötekijöille, kuten juuri viinalle. Eli eipä taida luonto suojata, sori vaan.
- liinu
Katja kirjoitti:
Mistähän mahtaa olla peräisin tuo tieto, että alkuraskaudessa sikiö olisi turvassa viinan ja tupakan haitoilta? Meillä päin ainakin on opetettu, että juuri raskauden ensimmäisten viikkojen (2.-4.) aikana alkio on haavoittuvimmillaan, koska tuolloin tapahtuvat alkion/sikiön kehityksen merkittävimmät vaiheet, eli eri solukerrosten vaeltaminen paikoilleen, 4. viikolla hermostoputken muodostus ja samoihin aikoihin muodostuvat useiden sisäelinten aiheet. Kyseiset induktiomekanismit ovat todella herkkiä ulkopuolisille häiriötekijöille, kuten juuri viinalle. Eli eipä taida luonto suojata, sori vaan.
näin se vaan on että suojaa ja tästä on myös monta todistetta kaveripiirissäni.
- Heh heh
liinu kirjoitti:
näin se vaan on että suojaa ja tästä on myös monta todistetta kaveripiirissäni.
Mahdat sitten olla helvetin vanha kun tiedät ettei niitten kavereidesi lapsille ole tullut esim. aikuisena puhkeavia hermosto tai mielenterveydellisiä vaivoja raskauden aikaisesta juomisesta... Juokaa vaan kaikki raskaana olevat, kyllä liinu tietää parhaiten...
Ps. Taisit kuulla omalta äidiltäsi ettei raskaana juominen haittaa, niinpä... - kasva
Heh heh kirjoitti:
Mahdat sitten olla helvetin vanha kun tiedät ettei niitten kavereidesi lapsille ole tullut esim. aikuisena puhkeavia hermosto tai mielenterveydellisiä vaivoja raskauden aikaisesta juomisesta... Juokaa vaan kaikki raskaana olevat, kyllä liinu tietää parhaiten...
Ps. Taisit kuulla omalta äidiltäsi ettei raskaana juominen haittaa, niinpä...että oot sitten niin hauska ja lapsellinen..
- täti
Tietenkin sinä lopetat tupakoinnin ja alkoholin käytön.
Lapsi on todella tässä alkuvaiheessa suojassa. Jotkut valitettavasti polttaa koko raskauden ajan. Alkoholi koko raskauden ajan käytettynä vaurioittaa lasta kyllä.
Voit siis huoleti jatkaa odotusta ja iloita terveestä pienokaisesta sitten aikanaan. Aina ei lapsi kysy lupaa tulla ja joskus lupa olis vaan ei tule. Kyllä siitä selviää.- pulassa
kiitos teille vastanneille :) päätin sitten pitää lapsen,kävin vielä tänään kyselemässä asiasta myös päivystyksestä,ja samalla tavalla vastasivat kuin tekin. nyt sitten hymyssä suin odottelen että näen lapseni ultrassa :)
- liinu
pulassa kirjoitti:
kiitos teille vastanneille :) päätin sitten pitää lapsen,kävin vielä tänään kyselemässä asiasta myös päivystyksestä,ja samalla tavalla vastasivat kuin tekin. nyt sitten hymyssä suin odottelen että näen lapseni ultrassa :)
ONNITTELUT, oon tosi ilonen sun päätöksestäsi!! =)
- äiti x4
pulassa kirjoitti:
Paljon onnea sinulle päätöksesi johdosta,et tule sitä katumaan koskaan.Lapsi tuo mukanaan niin paljon sellaista mistä et ole osannut edes kuvitella.
Mutta tulet huomaamaan kuinka mahtavaa on olla äiti,ja omistaa pienen taaperon.
Oikean ratkaisun olet tehnyt.
Itse olen polttanut raskausaikana,ja ihan terveitä lapsia kaikki minulla on.
Joten älä sen takia kanna huolta että olet polttanut ja juonut alkuraskaus aikana kun et ole tiennyt raskaudestasi.
Olet ensi kesänä onnellinen äiti,paljon onnea sinulle - pulassa
äiti x4 kirjoitti:
Paljon onnea sinulle päätöksesi johdosta,et tule sitä katumaan koskaan.Lapsi tuo mukanaan niin paljon sellaista mistä et ole osannut edes kuvitella.
Mutta tulet huomaamaan kuinka mahtavaa on olla äiti,ja omistaa pienen taaperon.
Oikean ratkaisun olet tehnyt.
Itse olen polttanut raskausaikana,ja ihan terveitä lapsia kaikki minulla on.
Joten älä sen takia kanna huolta että olet polttanut ja juonut alkuraskaus aikana kun et ole tiennyt raskaudestasi.
Olet ensi kesänä onnellinen äiti,paljon onnea sinullekiitos paljon :) yllättävän hyvin muuten pääsin tupakasta eroon. kai se rakkaus tulevaan lapseen on vaan niin vahva ;)
- sinulle
pulassa kirjoitti:
kiitos paljon :) yllättävän hyvin muuten pääsin tupakasta eroon. kai se rakkaus tulevaan lapseen on vaan niin vahva ;)
voi onneksi olkoon sinulle *hali* hyvä päätös =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062591Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.65960