Punatäplähilseily (Pityriasis rosea)?

Kokemuksia???

Onko kellään kokemuksia ihosairaudesta nimeltä punatäplähilseily? Tulin juuri ihotautilääkäriltä ja tuollaisen "tuomion" sain. Pitäisi kuulemma lähteä parissa kuukaudessa pois itsestään...(??)

Kirjoitelkaa kokemuksianne, lähteekö tosiaan noin nopeasti pois? Onneksi ihottuma on vain ikävän näköinen, eikä ainakaan itselläni kutise tai aiheuta muuta vaivaa.

8

8732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oli

      Kävin reilu puolitoista vuotta sitten terveyskeskuslääkärillä,kun oli outoja hilseileviä erilaisia länttejä käsivarsissa,selässä,vatsassa jne.Sanoi olevan puntäplähilseihottuma eli kait sama kun sulla.Aiheuttajaa ei tiedetä,kait virus.Läntit häipyivät vähitellen kuukausien kuluessa pois,joskus on tullut nytkin johonkin tuollainen kuiva läntti,mutta häipynyt sitten pois.Mitä lienee,ei kait vaarallista.älä huolehdi.

    • fdjoivgi

      Oli pari vuotta sitten just sellanen,tai voi tietysti olla että se oli jotain muutakin,lääkäri sano et sata ja yks asiaa voi aiheuttaa samanlaisia länttejä.Lähti pois muutamassa viikossa eikä ollu mitään vaivaa.

    • täplä,piste,pilkku

      HEip!

      Mullekin ilmestyi punasia täpliä tossa syyskuussa, ensin rintaan, sitten vatsaan selkään, käsivarsiin ja jalkojen taipeisiin. Sain ihotautilääkäriltä kortisonirasvat ja paljon voidetta. Lähti säännöllisellä käytöllä minun kohdallani jo kolmen viikon kuluttua. Nyt on iho edelleen tosi kuiva, ennen ei tarttenut pahemmin kosteusrasvoja käyttää mutta nyt vielä kuukaudenkin kulutta pitää ihoa rasvata. Muuten ei kummallisempi viruksen aiheuttama ihoreaktio, ei onneksi kauheesti edes kutia. Kyllä se siitä lähtee, ei kun rasvaamaan!

      • muumimamma

        Munki pojalla tuli kesällä punapälvihilseily ja yli 6 viikkoo se kesti. On todellakin ehkä herpes numero 6 aiheuttama, mutta ei tartu eikä tule toista kertaa. Ei kehdannut uida ku paita päällä.


    • Laikukas

      Minulle todettiin myös tämä sama ihosairaus ihotautilääkärin vastaanotolla. Ihottuma on kestänyt nyt noin kaksi viikkoa ja lääkärin mukaan menee kuulemma ohi noin kuudessa viikossa (!!)...

      Ihottuma ei kutise paljoakaan, tosin on järkyttävän näköinen.

      • solarium toimii!!

        Minulle todettiin tämä pityaris... kaksi viikkoa sitten ja etsin netistä lisää vastauksia.
        Kävin vielä oikein ihotautilääkärillä joka sanoi samat kun jo tässä monille olikin sanottu eli hoituu itse pois ajan kanssa joka voi olla 6vk-3kk.
        No minä leikin lääkäriä netissä ja surffasin kaikenlaisia sivuja löytääkseni jotain apua vaivaa koska en todellakaan halunnut ihottumaa kahdeksi kuukaudeksi.
        Löysin muutaman kommentin auringonotosta/solariumista ja lähdin kokeilemaan.
        Koska aurinko ei näin keväällä tarpeeksi paista niin lähdin solariumiin.
        Kävin joka päivä viiden päivän aikana n. 10 minuuttia kerralla solariumissa, ensimmäisillä kerroilla iho tuntui hieman kirvelevän ja illalla kun pääsin kotiin niin ihottuma leimahti vielä punaisemmaksi mutta seuraavana aamuna oli jo iso ero ihossa, jatkoin siis viiden päivän ajan ja IHOTTUMA PARANI KOKONAAN POIS!
        Minulle siis tämä pity....ihottuma alkoi maanantaina, torstaina kävin ihotautilääkärillä, solariumin aloitin heti viikonloppuna ja seuraavana viikonloppuna ihottuma oli poissa. Vaikkakin joistain kohdita rusketus on nyt hieman 'täplikäs' niin se tasaantuu koko ajan mutta mikä tärkeintä se kutina ja näppylät ovat kokonaan poissa!
        Kaksi viikkoa siis voi näköjään parhaillaan olla parantumisaika tästä ihottumasta - suosittelen lämmöllä solariumia ja siihen päälle saatte hieman rusketusta pintaan kanssa :)


    • Anonyymi

      Eräs .Minulla ollut jo 5v joskus melkein häviää ja sitten taas pulpahtaa uutta ,
      Olen jo luovuttanut. Sen tiedän , että voimakkailla shamppoilla pesu pahentaa tilannetta.

    • Anonyymi

      Yes’ Minulla ollut jo yli 5 v melkein häviää välillä sitten taas ilmestyy ?
      Tiedän , että liika pesu voimakkailla shappoilla pahentaa tilannetta
      Elän tämän kanssa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe