Olen toiminut kotisiivoojana jonkin aikaa. Asiakkaita on tulossa enemmän kuin pystyn hoitamaan, joten olen ajatellut palkkaavani toisen (tai kolmannenkin) siivoojan.
Mikä on mielestänne reilu palkka? Kovin korkeata palkkaa en pysty maksamaan; asiakkaan maksamasta summasta vähennetään ensin alv ja pakolliset työnantajamaksut, vahinkovakuutusmaksut nousevat ja kirjanpitäjälle maksettavat korvaukset. Loma-ajan palkkakin on kerättä vuoden aikana, sairaslomista puhumattakaan. Lisäksi haluan jonkin korvauksen omalle lisääntyneelle työmäärälleni.
Tarkoitus on saada hyvä 'aisapari', joka pysyy paikassaan ja tekee kunnon työtä. Millä palkalla sinä tekisit työtä minulle?
Millä palkalla töihin?
18
8434
Vastaukset
- Siivousalan yrittäjä
...mainita, että siirtymä paikasta toiseen tehdään täydellä palkalla ja päivittäinen työaika on pääsääntöisesti 7 tuntia.
- Karita
Tulisin kahdeksalla ja puolella eurolla hommiin..
On hyvä että maksat siirtymistä! Kotisiivous on kivaa hommaa mutta aika raskasta.
- Ana
Hei,
Alla olevasta linkistä löydät puhdistus- ja siivousalan työntekijöitä koskeva työehtosopimuksen. Sieltä löytyy palkkataulukko paljon muuta asiaa.
http://www.finlex.fi/pdf/tes/stes2422-PT19Puhdsiiv0302.pdf- Siivousalan yrittäjä
Kiitos, Ana, linkistä. Olen käynyt sen lukemassa jo aikaisemmin, mutta mielestäni jopa ylin palkkaluokka vaikutti aika alhaiselta (vähän päälle 8€).
Koska nimen omaan haluan hyvän 'aisaparin' itselleni, tuloksen reilu jako on päämääräni. En missään tapauksessa ole täällä hakemassa alinta hintaa.
Karitan antama 8,5€/tunti voisi olla OK, varsinkin kun kokemuslisät monenkin kohdalla nostavat sitä lähemmäs 9€/tunti.
Otan mielelläni lisää mielipiteitä.
- Ani
Koulusiivousta teen.
- toinen yrittäjä
oho!ompa iso tuntipalkka.eli onko siinä joku (työnjohto lisä?iltalisä?erikoistyötä?yhdistelmäkone?tms.
- Ani
toinen yrittäjä kirjoitti:
oho!ompa iso tuntipalkka.eli onko siinä joku (työnjohto lisä?iltalisä?erikoistyötä?yhdistelmäkone?tms.
Ja ihan normaalia ylläpitosiivousta, tosin työaikani on omituinen, klo.18-02.00... Hakivat kyllä työntekijää alkaen klo.14, mutta tämä sopii minulle paremmin kun hoidan vielä kahta pientä poikaani päivällä kotona. Samaan aikaan aloitti myös toinen nainen, mutta hän sai potkut. Tällä olisi ollut sama palkka kuin minulla, mutta seuraavilla se olikin jo tippunut 150e/kk...
- huonompi palkkainen
Ani kirjoitti:
Ja ihan normaalia ylläpitosiivousta, tosin työaikani on omituinen, klo.18-02.00... Hakivat kyllä työntekijää alkaen klo.14, mutta tämä sopii minulle paremmin kun hoidan vielä kahta pientä poikaani päivällä kotona. Samaan aikaan aloitti myös toinen nainen, mutta hän sai potkut. Tällä olisi ollut sama palkka kuin minulla, mutta seuraavilla se olikin jo tippunut 150e/kk...
siivooja minä.mutta saiko joku kenkää palkan laskemisen takia?työaika kieltämättä kuulostaa hurjalta,ja pelottavalta työskennellä.palkka kuulostaa tosi hyvältä,mutta työnantajasi perinteiseltä"joka antaa potkuja tms.
- etsijä
Ani kirjoitti:
heippa.olen itse yrittänyt etsiä koulu ja porras siivouksia,mutta ei niitä ole tarjolla kuin kaupungeilla.ja vielä tommosella palkalla?ei taida olla työntekijä pulaa teidän firmassa?oletko kauvan tehnyt?voiko olla totta että palkka tiputetaan noin vain?ja sitten vaihdetaan työntekijä?kysyttiinkö työntekijältä muuten tai sanottiinko vanhalle"että oho nytten laskemme palkkasi?outo juttu.
- plm
Harkitse ja laske tarkkaan, oletko todella valmis kantamaan myös työnantajan vastuut, jotka saat kaupan päälle, mikäli päätät laajentaa yritystäsi.
Vastuuseen kuuluu monia muitakin kuluja, kuin vain tuntipalkka. (sairasajan palkanmaksu, lakisääteiset työnantajamaksut, lomapalkka, äitiyslomat paljon muuta.)
Kattaako toimeksiannosta saatu korvaus kaiken tuon, loppujen lopuksi.
Kaveruuskin saattaa katketa kuin kanan lento. Onnea. - maarit.1
Missä päin toimit täällä olisi halukas tuleen kaveriksi. Kokemusta on kotisiivouksesta kyllä ja pidin siitä. Palkkaksi riittäisi kyllä 8,50euroo. Eikä ois pelkoo et jäis äitiyslomalle ja sairastelekkaan ei pahemmin. Työskentelee nytkin siivoojana. jos kiinnostaa laita yhtestietosi. Otan yhteyttä sit mut vasta viikon päästä.(koulutuksessa)
- kikka et rihveli
laske kulusi tarkkaan ja lue tes. Älä ole liian sinisilmäinen sillä alussa kaikki haluavat tehdä työnsä hyvin ylitöistä puhumattakaan...:D
Muutaman kuukauden kuluttua arki on kuitenkin toisenlainen eli yksin pusket ylijääneet ja paikattavat työt.
Eli SINÄ olet yrittäjä. SINÄ maksat ja määrittelet palkan. Aluksi pienemmän (TES) ja koeajan jälkeen neuvoteltavissa olevan.
Siivousala on rankka ala eikä kaikista siihen puheista huolimatta ole. Kysymys on SINUN yrityksestäsi ja myös leivästäsi. Sinä määrität.
Anna työnhakuprosessille aikaa. Se ensimmäinen ja kokenein ja rääväsuisin ei aina ole se paras.
OIkeaksi kädeksi kasvetaan pikkuhiljaa. JA usein juuri se kymppi löytyy ajan kypsyttelyn myötä.
KAnna aluksi itse vastuusi täysin palkein keneenkään luottamatta. JA kun oikea hlö kohdallesi osuu, nappaa se. PIdä huolta ja palkitse.
Onnea ja menestystä Sinulle!!!- marita
Itse työskentelen siivousalan esimiehenä ja työ on muuten aika kivaa, mutta hankaluuksia on juuri hyvien työntekijöiden löytämisessä. Itse olen myös joskus harkinnut oman yrityksen perustamista, mutta kokemukseni perusteella en koskaan palkkaisi ketään töihin eli alkaisi vapaaehtoisesti työnantajaksi. On niin paljon tullut koettua kaikenlaista.
Itse suosittelisin, että etsisit luotettavan yhtiökumppanin, joka olisi samalla tavalla itse vastuussa työstään. Miten olisi avoin yhtiö tms? Onko jollain kokemuksia, koska tosiaan itsekin olen tällaista vaihtoehtoa miettinyt. - siivooja
marita kirjoitti:
Itse työskentelen siivousalan esimiehenä ja työ on muuten aika kivaa, mutta hankaluuksia on juuri hyvien työntekijöiden löytämisessä. Itse olen myös joskus harkinnut oman yrityksen perustamista, mutta kokemukseni perusteella en koskaan palkkaisi ketään töihin eli alkaisi vapaaehtoisesti työnantajaksi. On niin paljon tullut koettua kaikenlaista.
Itse suosittelisin, että etsisit luotettavan yhtiökumppanin, joka olisi samalla tavalla itse vastuussa työstään. Miten olisi avoin yhtiö tms? Onko jollain kokemuksia, koska tosiaan itsekin olen tällaista vaihtoehtoa miettinyt.meille opettiin yrittäjä koulutuksessa ettei ikinä saa laittaa avointa yhtiötä, koska siinä molemmat vastaa toistensa veloista kaikella omaisuudellaan.mieluimmin tmi, ky tai oy.
Ja mitä tulee niihin luotettaviin siivoojiin niin kyllä niitä on, mut kun niitä ei palkata. Vaan mieluummin otetaan sellainen joka osaa mielistellä työnjohtoa. Olen tähän itse törmänny kun meille on tullu sellainen joka tekee hyvin työnsä niin saa lähtee jos ei pärstä miellytä, vaikka on ollu esim. asiakkaiden kesken pidetty. mutta sit on saanu jäädä sellainen jonka töistä tulee jatkuvasti valituksia mutta hän kun osaa mielistelyn jalon taidon niin sehän on pomolle mieleen... Näin toimii ainaski noissa isoissa firmoissa. Pienistä en tiedä siellä voi tietysti tilanne ola toinen.. - marita
siivooja kirjoitti:
meille opettiin yrittäjä koulutuksessa ettei ikinä saa laittaa avointa yhtiötä, koska siinä molemmat vastaa toistensa veloista kaikella omaisuudellaan.mieluimmin tmi, ky tai oy.
Ja mitä tulee niihin luotettaviin siivoojiin niin kyllä niitä on, mut kun niitä ei palkata. Vaan mieluummin otetaan sellainen joka osaa mielistellä työnjohtoa. Olen tähän itse törmänny kun meille on tullu sellainen joka tekee hyvin työnsä niin saa lähtee jos ei pärstä miellytä, vaikka on ollu esim. asiakkaiden kesken pidetty. mutta sit on saanu jäädä sellainen jonka töistä tulee jatkuvasti valituksia mutta hän kun osaa mielistelyn jalon taidon niin sehän on pomolle mieleen... Näin toimii ainaski noissa isoissa firmoissa. Pienistä en tiedä siellä voi tietysti tilanne ola toinen..Kannattaa tosiaan ottaa selvää näistä yhtiömuodoista ennen kuin tekee mitään ja toi on hyvä tietää tästä avoimesta yhtiöstä.
Mitä tule siivoojiin, niin ainakin Tampereella on ongelmana se, että heidän on helppo päästä parempiin hommiin eli vaihtuvuus on suurta. Hyviä työntekijöitä ei pihalle laiteta! Eri asia tietysti on, jos joku ylsiivoaa eli tekee kahden tunnin aluetta 5 tuntia ja vaatii viiden tunnin palkan. Kyllä kai asiakkaat tykkää, mutta ei siivousfirma ala maksamaan siitä, että siivoaa jossain. Jos joku ei tätä tajua, niin pakkohan se on työsuhde lopettaa. - zippadaa
marita kirjoitti:
Kannattaa tosiaan ottaa selvää näistä yhtiömuodoista ennen kuin tekee mitään ja toi on hyvä tietää tästä avoimesta yhtiöstä.
Mitä tule siivoojiin, niin ainakin Tampereella on ongelmana se, että heidän on helppo päästä parempiin hommiin eli vaihtuvuus on suurta. Hyviä työntekijöitä ei pihalle laiteta! Eri asia tietysti on, jos joku ylsiivoaa eli tekee kahden tunnin aluetta 5 tuntia ja vaatii viiden tunnin palkan. Kyllä kai asiakkaat tykkää, mutta ei siivousfirma ala maksamaan siitä, että siivoaa jossain. Jos joku ei tätä tajua, niin pakkohan se on työsuhde lopettaa."mutta ei siivousfirma ala maksamaan siitä, että siivoaa jossain. "
*reps* Mistähän siivousfirma sitten maksaa? - marita
zippadaa kirjoitti:
"mutta ei siivousfirma ala maksamaan siitä, että siivoaa jossain. "
*reps* Mistähän siivousfirma sitten maksaa?Asiakas maksaa siivousfirmalle siivouksesta. Tällä rahalla maksetaan siivoojan palkka. Siivousfirma ei pysty laskuttamaan asiakasta sen mukaan, kuinka hitaasti siivooja tekee työnsä, vaan palvelulle on sovittu kiinteä hinta.
Jos siivooja ei pysty tekemään lasketussa työajassa työtään, maksajana on tällöin siivousfirma, koska asiakkaalta saatava palvelumaksu ei riitä kattamaan siivoojan palkkaa. Näitä tapauksia on valitettavan usein.
Mikään yritys ei voi toimia tällä tavoin, eli joko siivooja on vaihdettava nopeampaan tai sanottava asiakkaalle että hinta nousee xx euroa kuussa, joka on sama asia kuin asiakassuhteen lopettaminen.
Ei kukaan kauppias pysty myymään halvemmalla kuin itse ostaa!
- Anonyymi
palkka on jokaiselle eri asia.mutta itse tehtävä jos se märitää palkan eli on aivan yksi ja sama kuka tekee saa saman näinhän ei ole kun ulkomaiset saa palkatuen verovähenysoikeuden,eli selitää sen miten järjestelmä rahalliseti toimii,huon ei kielitaitoa-ammatia eli tämä vielä menen cv-koulutukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891941
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4061938- 991856
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3801785Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht611437Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀511404Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆3011236Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971106Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak511050vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli1741040