Laminaatin asennussuunta?

annairam

Yleensähän laminaatit pitäisi asentaa päävalon suuntaisesti, mutta miksi? Jos huoneet ovat pitkiä ja kapeita, niin voisiko laminaatit asentaa myös poikittain leveämmän vaikutelman saamiseksi, vaikka ikkunat ovatkin kapeilla peräseinillä?

Omien laminaattiemme asennusohjeessa lukee tosin juuri päinvastoin:
"Asenna laudat pituussuuntaan valoon nähden, pitkässä ja kapeassa huoneessa kuitenkin mieluiten pituussuuntaan." Mikä järki tässä on, vai voisiko kyseessä olla käännösvirhe? Englanniksi ohjeissa lukee " Lay the planks lengthways in the direction of the daylight, taking into account the layout of the room."

9

19331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noniii

      Itselläni on kanssa hiukan sama ongelma lautaparketin kanssa. Makuuhuoneen koko on 3,7m * 2,7m ja ikkunat on pitkällä sivulla. Ohjeissa puhutaan että kapeisiin huoneisiin pitäisi asentaa pitkittäin. Mikä sitten on kapea huone, missä kulkee raja? Joku pitkä eteiskäytävä olisi tietysti selkeä tapaus kun siinä kuljetaan aina pitkittäin, vaikka valo tulisikin sivulta.

    • Laminaatti

      ja asensimme laminaatin huoneen mukaisesti, piittaamatta siis valosta.
      Aika moni huoneista on suorakaiteen muotoisia, ja minusta silloin laminaatin pitää olla pitkän sivun mukaisesti.

      • annairam

        Eli ohjeessamme siis ilmeisesti lukee ihan oikein, onhan se varmaankin paremman näköistä, että laudat ovat pituus-/kulkusuuntaan. Asennuksen kannaltakin on helpompaa, etteivät rivit jää niin lyhyiksi. Muistelen vain jostain lukeneeni ohjeen, että pitkässä ja kapeassa huoneessa voisi asentaa poikittainkin, jotta huone näyttäisi leveämmältä. Mutta varmaan siihen on parempiakin keinoja...

        Kapeaan, pitkään eteiseen ajattelimme kyllä laittaa laminaatit poikittain, koska minusta on paremman näköistä, että laudat ovat joka huoneessa saman suuntaisesti. Ainakin meillä, kun eteisestä näkyy kaikkiin huoneisiin. Tässä linkissä eteisen lattia on asennettu eri suuntaan kuin muissa huoneissa: http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Seurantakohteet/kiertokatu/kiertokatu13_upofloor_puustelli_tikkurila.htm
        Ehkä makuasia, mutta minusta näyttää hölmöltä. Linkin asunto on malliltaan lähes sama kuin meillä, tosin meillä on 15 neliötä enemmän. (Koko remontin seurantasivu osoitteessa http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Seurantakohteet/kiertokatu/Kiertokatu.asp)

        Mutta onko jollain käsitystä, miksi neuvotaan asentamaan päävalon suuntaisesti? Näkyvätkö saumat silloin vähemmän tai jotain?


    • Laminaattori

      Asennussuunta on ohjeissa yleisesti sellainen, että laminaatit pitäisi asentaa kohti suurinta valonlähdettä, jotka yleensä ovat suurimmat ikkunat. Syy tähän on, että pitkät saumat eivät silloin ole vastavalossa niin näkyvissä kuin ne olisivat poikittaisessa asennuksessa.
      Suosittelen asuntoihin, joissa asennussuunta olisi mieluimmin poikittain tulevaan valoon nähden, käytettäväksi rustiikki-pintaisia (karkeampi syykuvio pinnassa) laminaatteja, joissa pitkiä saumoja ei huomaa muutenkaan pinnan "karkeudesta" johtuen. Toimii ja on hyvän näköinen.
      Mitään rakenteeseen tai kestävyyteen vaikuttavaa asiaa asennussuunnassa valoon nähden ei ole, vaan kyseessä on saumojen näkyvyys/näkymättömys valmiissa lattiassa.

    • Mikko 7

      valittaessa on syytä huomioida valon suunnan lisäksi myös laminaatin pohjamateriaali. Kova- ja lastulevytaustaiset laminaatit eivät ole yhtä mittatarkkoja kuin laminaatit, joiden tausta on korkeapainelaminaattia (HDF). Puutaustaiset laminaatit voivat kapeaan tilaan poikittain asennettuna kupertua aikaa myöten samalla tavalla kuin eräät lautaparketit.

    • Tintsu

      Ensimmäiseen kysymykseen vastasi Laminaattori tyhjentävästi.

      "Jos huoneet ovat pitkiä ja kapeita, niin voisiko laminaatit asentaa myös poikittain leveämmän vaikutelman saamiseksi, vaikka ikkunat ovatkin kapeilla peräseinillä?"

      Jos haluaa. En usko että toimii toivotulla tavalla.

      "Mikä järki tässä on, vai voisiko kyseessä olla käännösvirhe?"

      Suora käännös se ei ainakaan ole. Ehkä niissä on ajateltu asennuksen helppoutta/vaikeutta tai muiden huoneiden laminaatin suuntaa. Pitkänomainen huone on helpompi laittaa pituussuuntaan kun ei tarvi kokoajan olla sahailemassa. Minulla ainakin vaivaa silmää kokoajan jos viereisissä huoneissa on lattiat eri suuntiin, siis esim. huoneissa ikkunan suuntaan ja eteisessä pituussuuntaan joka on poikittainen huoneisiin nähden.

      • annairam

        ...ja hyvältä näyttää! Kiitos kaikille perusteellisista vastauksista. Nyt on pitkänmalliseen keittiöön laitettu laminaatit pitkittäin, valon suuntaisesti, ja eteiseen saman suuntaisesti, eteisen muotoon nähden poikittain. Samansuuntainen asennus toisiinsa yhteydessä olevissa huoneissa saa kyllä tilan näyttämään yhtenäisemmältä ja avarammaltakin.

        Toivottavasti eteisen laminaatit eivät ala kupertua niinkuin Mikko 7 pelotteli, ovat kylläkin HDF-levyä.

        Minusta eteinen vaikuttaa nyt leveämmältä, tosin sillä saattaa olla suurempi vaikutus että ei ole vielä mattoa lattialla... Mutta isommmissa huoneissa poikittainen asentaminen tuskin näyttäisi hyvältä.


      • Laminaattori
        annairam kirjoitti:

        ...ja hyvältä näyttää! Kiitos kaikille perusteellisista vastauksista. Nyt on pitkänmalliseen keittiöön laitettu laminaatit pitkittäin, valon suuntaisesti, ja eteiseen saman suuntaisesti, eteisen muotoon nähden poikittain. Samansuuntainen asennus toisiinsa yhteydessä olevissa huoneissa saa kyllä tilan näyttämään yhtenäisemmältä ja avarammaltakin.

        Toivottavasti eteisen laminaatit eivät ala kupertua niinkuin Mikko 7 pelotteli, ovat kylläkin HDF-levyä.

        Minusta eteinen vaikuttaa nyt leveämmältä, tosin sillä saattaa olla suurempi vaikutus että ei ole vielä mattoa lattialla... Mutta isommmissa huoneissa poikittainen asentaminen tuskin näyttäisi hyvältä.

        Nykyisin taitaa kaikilla valmistajilla olla HDF-levy runkona ja kunnolliset vastalaminaatit. Kun pidät huoneilman suhteellisen kosteuden lämmityskauden aikana vähintään 30%:ssa, lattia toimii kaikin puolin loistavasti.


      • Mikko 7
        annairam kirjoitti:

        ...ja hyvältä näyttää! Kiitos kaikille perusteellisista vastauksista. Nyt on pitkänmalliseen keittiöön laitettu laminaatit pitkittäin, valon suuntaisesti, ja eteiseen saman suuntaisesti, eteisen muotoon nähden poikittain. Samansuuntainen asennus toisiinsa yhteydessä olevissa huoneissa saa kyllä tilan näyttämään yhtenäisemmältä ja avarammaltakin.

        Toivottavasti eteisen laminaatit eivät ala kupertua niinkuin Mikko 7 pelotteli, ovat kylläkin HDF-levyä.

        Minusta eteinen vaikuttaa nyt leveämmältä, tosin sillä saattaa olla suurempi vaikutus että ei ole vielä mattoa lattialla... Mutta isommmissa huoneissa poikittainen asentaminen tuskin näyttäisi hyvältä.

        suinkaan pelotellut. Kehotti vain ottamaan huomioon, josko joku jostain on onnistunut ostamaan lastulevytaustaista laminaattia. Sinullahan on tausta HDFfää, joten vormussaan pysyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      930
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      792
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      292
      739
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      80
      661
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe