Mitä luonnonsuojelu tarkoittaa ihmisille yleensä? Kuinka tämän palstan ihmiset suojelevat luontoa ja mitä se heille tarkoittaa?
Olen huomannut että jotkut mainitsemattomat henkilöt tunnistavat vain ääripäät: ellei mene äärimmäisyyksiin, ei luontoakaan voi suojella.
Joillakin taas kihahtaa heti, jos mainitseekin esim. vihkisormuksen teetättämistä romukullasta...
Suomalaisilla tuntuu olevan aika negatiivinen asenne luonnosuojelua tai ainakin tuota sanaa kohti. Mistäköhän se johtuu?
Omasta mielestäni luonnonsuojelu lähtee omien aivojen käytöstä ja siitä pikku hiljaa kokonaisuuksien ymmärtämisestä.
Mitä se luonnonsuojelu tarkoittaa?
10
955
Vastaukset
- juho
ettei monikaan tiedä mitä luonnonsuojelu tarkoittaa vaan yhdistävät siihen kaikenmaailman kettutyttötempaukset ja paviaanihommat, vaikka niillä ei ole minkäänlaista yhteistä sidettä luonnonsuojeluun..Itseäni on myös jurppinut se että osa tuntuu luuelvan että luonnonsuojelu kuuluu vain muutamille ja huutavat heti apuun että miskeivät suojelijatnyt tee mitään jne..vaikka kysymyksen pitäisi kuulua miksi minä en ole tehnyt mitään?
"kysymyksen pitäisi kuulua miksi minä en ole tehnyt mitään?"
Juuri noin. Jokainen kuitenkin voi tehdä jotain, vaikka ihan pienenkin teon luonnon hyväksi. Tai jos se on vaikeaa, voi jättää tekemättä jotain joka vahingoittaa luontoa.
Luonnonsuojelu on niin laaja kokonaisuus, että siitä on helppo löytää kiinnostava osa-alue, jonka eteen itse voi tehdä jotain. Vinkkejä saa esimerkiksi osoitteesta
http://www.suomi.fi/suomi/ymparisto_ja_luonto/ympariston-_ja_luonnonsuojelu/
Sivun virallisuuteen ei pidä takertua - poimii vain tietoa kiinnostavan otsikon alta.
- Jokunen
Minua häiritsee se, että usein käytetään sanaa luonnonsuojelu, vaikka oikeastaan tarkoitetaan jotain muuta, esim. ympäristönsuojelua tai eläinten oikeuksien puolustamista. Täälläkin on luonnonsuojelu-otsikon alla puhetta mäkkärin leluista ym. Eikö nyt kuitenkin ole niin, että luonnonsuojelu on sitä alkuperäisten ekosysteemien suojelua, esim. että halutaan säilyttää vanhoja metsiä koskemattomina. Tai estää jonkin lajin sukupuutto. Kuitenkin kuulee usein puhekielessä, että joku nimittää vaikka kettutyttöä luonnonsuojelijaksi - se kyllä ärsyttää suuresti. Jossain oli vast'ikään myös puhetta lintujen talviruokinnasta, ja siinäkin vedottiin 'luonnonsuojeluun'. Vähän hassua.
Eihän sillä muuten tietysti niin väliä olisikaan, mutta jos oikea asia hukkuu tämmöisten turkistarhaiskujen ym. hörhöilyjen alle, niin se on aika sääli. Siksi pitäisi pitää asiat erillään ja puhua niistä oikeilla nimillä. - Jokunen vielä
Niin oliko sinulla omakohtaista kokemusta tuosta vihkisormusten teettämisestä kun mainitsit sen? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, esim. hintoja ym. :)
- raiskauksien estoa?
Luonto pärjää kyllä hienosti aikansa,muuttaen tietysti muotoaan.Täytyy pitää vaan luonnonraiskaajat kurissa.
- 112
moi
- romugouldenia
romukullasta on noin 20% kalliimpaa, koska ovat huomanneet sen hyväksi businekseksi. Alkuun oli samanhintaista, mutta suosio on niitä hintoja nostanut.
- luonnon suojelija
Luonnonsuojelu on luonnon suojelua ihmiseltä, eli siis ihmistä vastaan. Mikä muu luontoa uhkaisi kuin ihminen? Ei mikään.
- hyvin mänöö!
Luonnonsuojelu tarkoittaa jotain
sellaista, jota suomalainen ei hy-
väksy. - IsoMursu
Ensin pitäisi määritellä käsite luonnonsuojelu.
Perinteisessä merkityksessään se tarkoittaa ihmisen käden jäljen minimoimista luonnossa. Itse kannatan tätä tiettyyn rajaan saakka mutta en täysin. En pidä kymmenien tuhansien hehtaarien avohakkuista, roskaamisesta enkä Kanadaan rakennettavasta suomen kokoisesta öljyhiekkaavolouhoksesta.. mutta pidän ihmisen kyvystä muokata tiettyyn rajaan omaa elinympäristöä. Pidän ajatuksesta että ihmisenä voin vaikka metsästämällä muokata muiden eläinlajien kantoja tarpeisiini sopiviksi.
Itse suojelen luontoa juurikin jättämällä turhaksi kokemani tarpeet pois kulutuksestani (muovipussit, krääsä..). Harrastamaani metsästystä ei ehkä suoraan voi laskea luonnonsuojeluksi vaan enemmänkin ihmisen suojeluksi kantojen kestävän käytön periaatteiden mukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40851