Moi
Minulla on Olympuksen C-4000 digikamera.Kamera on ulkomailta ostettu,eikä minulla ole suomenkielisiä käyttöohjeita.
Millaiset asetukset olisi hyvät ,,,kuvatakseni meidän näytelmäharjoituksia...pimeästä katsomosta valoisalle lavalle...ilman salamavaloa, muita häiritsemättä.?
Itse olen käyttänyt urheilukuvausta ilman salamaa....kuvat kyllä onnistuu...mutta en menisi kehumaan.
Kysyy: Ari
Asetukset teatteriin?
3
542
Vastaukset
- Veke Kuvakolli
kuvat onnistuu, mutta et menis kehumaan?
Mikäs se ongelma sitten niissä onnistuneissa kuvissa on? - käsisäätöä
En tunne Olympusta, mutta arvatenkin tarvitsisit jalustan, jotta voit käyttää pitkiä, sanotaan yli 1/25 s valotusaikoja ja saada tärähtämättömiä kuvia. Himmenninaukko lienee lähes maksimissaan eli numeroarvo pieni. Ja mahdollisimman lähelle kohdetta, zoom säädettynä laajakuvalle. Näin valaistus riittää paremmin ja tärähdysvaara vähenee, jos kumminkin kuvaat käsivaralla.
Eli näin lähtisin liikkeelle: valitsisin ehkä suljinajan esivalinnalle arvon 1/30 tai 1/60 hämärässä tai lyhyemmän, jos sitä valoa on oikein paljon. Kuvaus siis läheltä, zoom minimissään. Jos katsomosta meinaat kuvata, niin sitten tuet kameraa tai kyynärpäätä esim. edessä olevan penkin selkänojaan, kuvaat suunnilleen hengitystä pidättäen!
Toki voi yrittää kuvata automaatillakin, mutta valkotasapaino pitää luultavasti säätää käsin joka tapauksessa, automatiikka voi erehtyä keinovalossa pahastikin.
Tyypillisesti voi yrittää nostaa kameran herkkyyttä, mutta kuvaan tulee kohinaa, joku ISO100 tai ISO200 luultavasti menettelee.
Tuollaisissa tilanteissa olisi kuvanvakaajasta hyötyä, huomaamaton kuvaus onnistuu ilman salamaa käsivaralta, kokemusta on! - valopää
Vanhana valomiehenä ehdottaisin että unohdat häiritsemättömyyden ja tilanteiden kuvaamisen "livenä". Kuvaussessio erikseen, lavastetut tilanteet ja parin tuhannen watin eestä yilmääräsiä heittimiä kehiin. Ne näyttelijän penteleet kun eivät tuppaa normaalioloissa pysymään niin pitkään paikoillaan että niistä voisi pitkällä valotusajalla kuvaa ottaa. Ja teatterivalaistuskin tuppaa olemaan kuvaamiseen riittämätön.
Valomies toki siinä vaiheessa kun pakotat sen vääntään kaikkien käytettävissä olevien heitinten tehot täysille kiroaa sinut alimpaan helvettiin, koska eihän sellaisissa kuvissa vaivalla rakennetut hienot valotilanteet näy (minä ainakin kiroan).
Tämä siis pessimistin ohjeena, jos kuvia on tarkoitus julkaista/käyttää mainonnassa. Jos taas tarkoitus on kuvata muistoja itselle, niin täytynee tyytyä vähän rakeisempiin ja pimeämpiin otoksiin. Niihin onnistuneisiin joita et ilkeä kehua.
Sorry vaan, tämä viesti ei ota kantaa kysymykseen hyvistä kamera-asetuksista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju524407S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam1114229Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu434130Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko693978- 853404
Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta673289IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1523261Kun aika on oikea niin
Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �171602- 451531
Jos sulla ei olis ollut tunteita
Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?1291150