Lapsesta kasvissyöjä?

vegaanimamma

Hei!

Minä ja mieheni olemme molemmat vegaaneja, ja siihen liittyvät eettiset periaatteet ovat meille keskeisiä. Meille on tulossa kuukauden sisään lapsi, esikoisemme, ja mietimme kuinka nopeasti lasta voi alkaa totuttaa vegaaniravintoon? Aion imettää ainakin vuoden, mutta kiinteää ruokaa tarjottaessa ajattelin kyllä heti aloittaa vegaaniravinnolla. Kyllähän niitä proteiineja siitäkin saa, kun oikein valmistaa! Voivatko neuvolassa puuttua asiaan jotenkin? Huolettaa ne hysteeriset neuvolatädit, jotka eivät ymmärrä, että vegaaniruoka voi olla aivan yhtä monipuolista kuin liharavintokin.

7

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalaaa

      niin siis yleensähän kasvisruokaa tarjotaankin vauvalle ekana, jos kiinteät aloitetaan 4kk:n iässä, ja vasta n. 6-7kk:n iässä lihaa/kalaa. :) ja lihaa/kalaa menee pikään vaan 1tl/annos, joten vauvat ovat pääasiassa vegaaneja ensimmäiset kuukautensa. :) syöttekö te itse ollenkaan kalaa tai kananmunia? varmaan vauvalle nimittäin kannattaa ainakin niitä tarjota (nykytiedon valossa) suhteellisen varhaisessa vaiheessa, ettei tule allergiaa. ymmärrän vakaumuksenne täysin, mutta kannattaa lapselle ainakin muutaman kerran maistattaa ainakin tuota kalaa ja munaa, jotta mahdolliset allergiat huomataan ja niitä ei myöhemmin kehity, jos on saanut niihin jo pienenä totutella. :) lihalla kai nyt ei ole niin väliä...

      • edellinen

        ja unohdin tuohon laittaa, että lapsen raudan ja proteiinin saannista pitää pitää huolta tarkasti, sillä esim. palkokasvit on kiellettyjä aika pitkään vauvoilla. mutta kun kunnolla tutustuu aiheeseen, niin kaikki sujuu kyllä varmasti. mutta kyllä minä neuvolassa asiasta sanoisin, sillä sieltä osataan sitten neuvoa. eiköhän ne siellä ole nykyaikana nähneet vaikka minkälaisia elämäntapoja, joten luulisi niiden ymmärtävän. ja jos oma terkka ei jostain syystä tunnu ymmärtäväiseltä, sitä saa vaihtaa. :)


      • t.entine kasvissyöjä
        edellinen kirjoitti:

        ja unohdin tuohon laittaa, että lapsen raudan ja proteiinin saannista pitää pitää huolta tarkasti, sillä esim. palkokasvit on kiellettyjä aika pitkään vauvoilla. mutta kun kunnolla tutustuu aiheeseen, niin kaikki sujuu kyllä varmasti. mutta kyllä minä neuvolassa asiasta sanoisin, sillä sieltä osataan sitten neuvoa. eiköhän ne siellä ole nykyaikana nähneet vaikka minkälaisia elämäntapoja, joten luulisi niiden ymmärtävän. ja jos oma terkka ei jostain syystä tunnu ymmärtäväiseltä, sitä saa vaihtaa. :)

        Olen ent.kasvissyöjä,meil vanhemmat kasvatti lapset kasvisruualla,mut maitotuotteet kananmuna oli käytössä. Hyvin sillä kasvo mut raudansaannista kannattaa pitää huolta,olin monesti hiukan aneemine lapsi pienenä kun olin muutenki nirso tyttö. Sen voin myös kertoa et nykyään kukaan meistä lapsista ei ole kasvissyöjä,.ja Se vaikutti myös niin et vieläkää tänä päivänä ihan kaikki liharuoka ei maistu kun pienenä ei saanut maistella eri makuja.. Sinuna harkitsisin vielä.


    • Lakto-ovovege

      Hei! Kannattaa ottaa kasvisruokavalio neuvolassa puheeksi. Tarvittaessa voi saada lähetteen ravitsemusterapeutille. Jos olette Facebookissa, siellä on omia ryhmiä mm. Vegeperheet ja Sormiruokailu. Jos ei halua soseita antaa tai lapsi ei huoli lusikkaa, sormiruokailu on hyvä vaihtoehto. Lapsen annetaan silloin itse syödä ja ruoka annetaan sopivan kokoisina palasina.

      Oma lapseni on vähän päälle 1-vuotias. Täysimetin melkein puolivuotiaaksi, sitten aloitettiin kasvissoseiden maistelu. Aloitimme aika rivakasti, suunnilleen 3 ruoka-ainetta/viikko. Vanhemmilla tai muilla sukulaisilla ei ole ruoka-aineallergioita. 7kk iässä tuli proteiinit mukaan, linssit, soijatuotteet ja meillä myös kananmuna. Lapseni pitää mm. soijasuikaleista ja savutofusta sormiruokailtuna.

      Lihan suosittelemisessa lapsille on meidän terkan mukaan takana riittävä raudan saanti. Yleensä vegeperheet ovat niin valveutuneita, että tämä ei ole ongelma. Hemoglobiini voidaan mitata 10kk iässä. Meidän tytöllä oli 120, eli oikein hyvä :)

    • huolta soijasta

      En antaisi soijaa lapsille. Soijaan liittyy paljon terveyshuolia. Esim. maissa joissa soija on yleinen ravintoaine, pikkulasten leukemia on yleisempi. Soijan flavonoidien epäillään tutkimusten mukaan aiheuttavan DNA-vaurioita jotka johtavat pikkulapsilla leukemiaan.Huolta tuottavat myös soijan kasviestrogeenit. Soijasta puuttuu tietyt lapsille tärkeät aminohapot esim karnitiini ja tauriini. Soijan ainesosat estävät mm. kalsiumin, raudan ja sinkin imeytymistä.

    • ammattilainen78

      Suosittelen ehdottomasti lapselle normaalia kotiruokaa. Lapsi tarvitsee riittävästi mm rautaa, b-vitamiineja, proteiineja jne joita helpoiten saa lihasta, kanasta ja kalasta. On valitettavaa, että usein erityisruokavaliota noudattavat eivät tiedä korvaavista kasvistuotteista riittävästi, jotta pienen lapsen ravitsemus olisi riittävää. Tässä täytyy ajatella myös jatkoa. Onko oikein, että lapsi ei esim tarhassa/koulussa voi syödä vanhempien eettisten näkemysten vuoksi normaalia ruokaa? Vaan poikkeaa jo pienenä muista... Eniten tässä toki huolestuttaa tuo ravitsemuspuoli. Olen valitettavan usein työssäni nähnyt lapsia, jotka eivät saa rokotteita eivätkä normaalia kotiruokaa vanhempien uskomusten/näkemysten vuoksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe