Hirsiseinän U-arvo?

Jope

Miten lasketaan hirsiseinän U-arvo?

25

30828

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi suunnittelija

Jos asumiskäyttöön aiot, niin 0,6 on hyvä arvo. Hirsi sen mukaan että toteutuu. No tuohan tulee noin 250 mm paksulla höylähirrellä jos ei ole rakennusvirheitä. 0,3 tulee 500 paksulla. Tavallinen pystyrunkoseinä 200 mm paksulla villalla eristettynä on jossain 0,15 ja 0,18 välillä tuulensuojan rakenteesta riippuen. Vertailun vuoksi.

• Jope

Kiitoksia, mutta hain kaavaa jolla tuo lasketaan?

• onkin
        Jope kirjoitti:

Kiitoksia, mutta hain kaavaa jolla tuo lasketaan?

U=1:M
        missä M=sigma m ja m=d:lambda.

Toistat tämän vain joka rakennevaihtoehdon kohdaalla ja saat haluamasi arvot. Ota yhteyttä, mikäli haluat vielä lisäinformaatiota.

• heli

Onko 0,52 siis hyvä arvo? Itse en paljon noista arvoista ymmärrä mutta tällaiset kaupat olemme juuri tehneet :)

• Vanhempi suunnittelija
        heli kirjoitti:

Onko 0,52 siis hyvä arvo? Itse en paljon noista arvoista ymmärrä mutta tällaiset kaupat olemme juuri tehneet :)

On se massiivihirrelle. Onko 300 paksu? Jos on 250, niin pientä bluffia ilmassa. Tosin seinän u-arvoon vaikuttaa myös aivan pinnan lähellä oleva ilmakerros, jota ei oteta huomioon. Tai ei ainakaan ulkopuolelta saisi ottaa, kun tuuli vaikuttaa paljon siihen.

• heli
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

On se massiivihirrelle. Onko 300 paksu? Jos on 250, niin pientä bluffia ilmassa. Tosin seinän u-arvoon vaikuttaa myös aivan pinnan lähellä oleva ilmakerros, jota ei oteta huomioon. Tai ei ainakaan ulkopuolelta saisi ottaa, kun tuuli vaikuttaa paljon siihen.

Kyseessä on lamellihirsi, 204mm x 220mm, mitä tuumaat? Tuollaisen arvon saimme talotehtaalta.

• Sinulle
        heli kirjoitti:

Kyseessä on lamellihirsi, 204mm x 220mm, mitä tuumaat? Tuollaisen arvon saimme talotehtaalta.

kerrottiin. Oikea arvo on 0.526

• Vanhempi suunnittelija
        heli kirjoitti:

Minä ainakin kysyisin mikä arvo tuo on. 250 mm antaa 0,6. Miten ohuempi antaa paremman?

• suunnittelija

Minä ainakin kysyisin mikä arvo tuo on. 250 mm antaa 0,6. Miten ohuempi antaa paremman?

arvo on täysin oikea, mikäli käytät laskennassa myös oikeaa puun lambda-arvoa. Oletko eri mieltä?

• utelias
        onkin kirjoitti:

U=1:M
        missä M=sigma m ja m=d:lambda.

Toistat tämän vain joka rakennevaihtoehdon kohdaalla ja saat haluamasi arvot. Ota yhteyttä, mikäli haluat vielä lisäinformaatiota.

>U=1:M
        >missä M=sigma m ja m=d:lambda.

Selvennäpäs vähän. Eli mikä on sigma m entä lambda? Onko se joku puun lämmönläpäisykerroin vai? d lienee hirren paksuus?
        Jos on noin, niin mitkä ovat vastaavat arvot (lambda) selluvillalle, purulle, puukuitulevylle?

• tässä on
        utelias kirjoitti:

>U=1:M
        >missä M=sigma m ja m=d:lambda.

Selvennäpäs vähän. Eli mikä on sigma m entä lambda? Onko se joku puun lämmönläpäisykerroin vai? d lienee hirren paksuus?
        Jos on noin, niin mitkä ovat vastaavat arvot (lambda) selluvillalle, purulle, puukuitulevylle?

Sigma M = rakenteen lämmönvastusten summa
        lambda n = rakennusaineen normaalinen lämmönjohtavuus
        U = rakenteen lämmönläpäisykerroin.

Vastaa, mikäli tarvitset lisätietoja ...

• utelias
        tässä on kirjoitti:

Sigma M = rakenteen lämmönvastusten summa
        lambda n = rakennusaineen normaalinen lämmönjohtavuus
        U = rakenteen lämmönläpäisykerroin.

Vastaa, mikäli tarvitset lisätietoja ...

Jees lisätietoa tarvitsisin. Eli mistä saan noita arvoja eri rakennusaineiden (esim. puu, selluvilla, puru) lämmöjohtavuuksille?

Ison ämmän (M) saa sitten laskemalla pikkuämmät (m) yhteen, sen ymmärsin.

• nuorempi suunnittelija
        heli kirjoitti:

Pyydä laskelmat U-arvoista ja tarkistuta ne pätevällä henkilöllä jos olet asiasta epävarma.

• Eläkeläissuunnittelija

Niin ne ajat muuttuvat. Ja vaatimukset.

• Vanhempi suunnittelija

Kun nyt jutustellaan U-arvosta, niin paljonko raatilaiset arvaisivat U-arvoksi pyöröhirsi 190-milliselle. Se on ohuimmalta kohdalta 110 mm.

• tipi

kait se sun mukaan on n.0,9W/m2K, mut mulle annettiin 230mm pyörölle arvoksi 0,56W/m2K
        -20% jota ei hirsiseinässä lasketa mukaan(varaa lämpöä!

• suunnittelija

on 0.66 laskettaessa ohjeen C4 mukaan

• Vanhempi suunnittelija
        tipi kirjoitti:

kait se sun mukaan on n.0,9W/m2K, mut mulle annettiin 230mm pyörölle arvoksi 0,56W/m2K

Tarvitsen arvoa oikeaan kohteeseen. Arvoisa rakennussuunnittelija ei halua arvoa antaa. Ei kai kehtaa kun on tehnyt niin ison mökin niin ohuella hirrellä. Ikkunaakin on 20 m2

• Vanhempi suunnittelija
        tipi kirjoitti:

Kerrohan miten lämmön varaaminen vaikuttaa lämpöhäviön laskemiseen.

• tipi

Kerrohan miten lämmön varaaminen vaikuttaa lämpöhäviön laskemiseen.

taida kertoa:) näin vain olen kuullut! älä nyt suutu, ettei silmäs mustaks muutu!

• Vanhempi suunnittelija
        tipi kirjoitti:

taida kertoa:) näin vain olen kuullut! älä nyt suutu, ettei silmäs mustaks muutu!

Se on niin, että lämpöä menee vähempi ulos kun se hengittää. Lämpö tulee ilman mukana takaisin.

• Vanhempi suunnittelija

Se on niin, että lämpöä menee vähempi ulos kun se hengittää. Lämpö tulee ilman mukana takaisin.

Ja jottei kukaan ehdi liikaa innostua, niin tuo oli feikki. Joku täällä muinoin julisti tuollaisen totuuden puolesta. Aivan samassa luokassa kuin on se, että varaava hirsi pienentää U-arvoa.

• tipi

Ja jottei kukaan ehdi liikaa innostua, niin tuo oli feikki. Joku täällä muinoin julisti tuollaisen totuuden puolesta. Aivan samassa luokassa kuin on se, että varaava hirsi pienentää U-arvoa.

olen huono

• Sepe susi
        suunnittelija kirjoitti:

Tätä ja aikaisempia keskusteluja lukeneena tulee väkisin mieleen, että hirsitalon ostajan pitää teettää lämpökuvaus talvella ja että hankintasopimuksessa pitää olla määriteltynä minimi lämpöhäviötaso.

• nuorempi suunnittelija
        suunnittelija kirjoitti:

Millä seinän paksuudella raati laskisi esimerkkinä olleen pyöröhirsiseinän 190mm U-arvon, ja oletteko laskeneet U-arvot pelkälle hirrelle vai oletteko ottaneet mukaan sisä- ja ulkopuolisen lämmönvastuksen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe