Help! Fiat uno nykii ja sammuu

Yksi Uno

Auttakaa joku! Vaimoni Uno vm-92 (suorasuihku) nykii ja sammuu. Diagnooseja on tehty ainakin viidellä eri korjaamolla, vaihdettu kannentiviste,lambda-anturi, katalysaattori, sähköinen keskusyksikkö, ym. pian kymppitonnin edestä.
Yllättävää on että tulppien vaihto auttaa muutamaksi viikoksi vaikka sammumisen taas alkaessa ei tulpissa näy mitään vikaa...?!

Keksiikö kukaan missä vika piilee? Autokorjaamot vaan levittelee käsiään. Kiitän etukäteen. JE

17

7092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi

      Tarkista ruiskuun menevät moninapaliittimet, ettei niistä ole johtoja löysällä tai peräti irtipoikki. Kun kone on 10 vuotta nytkytellyt niitä piuhoja, saattaa hyvinkin olla että joku on pykinyt irti!

      • Yksi Uno

        Kiitos Anonyymille asiallisesta vastauksesta. Nämä johdot täytyy todella tarkistaa. Ihmettelen silti sitä, että tulppien vaihto on tehty jo neljä kertaa, ja aina se on auttanut.

        Voisiko olla vielä jotain muuta ? JE


      • alfia
        Yksi Uno kirjoitti:

        Kiitos Anonyymille asiallisesta vastauksesta. Nämä johdot täytyy todella tarkistaa. Ihmettelen silti sitä, että tulppien vaihto on tehty jo neljä kertaa, ja aina se on auttanut.

        Voisiko olla vielä jotain muuta ? JE

        virranjakajassa. Meidän -92 1.1ies kävi tosi kurjasti tyhjäkäyntiä ja kulutus päästöt persiillään. Tuttu Fiatasentaja sanoi heti että alipainesäädin ja se se oli.


      • Yksi Uno
        alfia kirjoitti:

        virranjakajassa. Meidän -92 1.1ies kävi tosi kurjasti tyhjäkäyntiä ja kulutus päästöt persiillään. Tuttu Fiatasentaja sanoi heti että alipainesäädin ja se se oli.

        Alipainesäädin on vaihdettu. Lisäksi hall-jakaja (?), puola ja bensapumpun tiivisteet kaiken muun lisäksi.
        Häiriö ilmenee kun kone on lämmin ja paranee tulppien vaihdolla (!??!) aina neljäksi viikoksi kerrallaan. Täytynee saada nyt ainakin johdot vaihdettua, saas nähdä taas sitten.


      • make
        Yksi Uno kirjoitti:

        Kiitos Anonyymille asiallisesta vastauksesta. Nämä johdot täytyy todella tarkistaa. Ihmettelen silti sitä, että tulppien vaihto on tehty jo neljä kertaa, ja aina se on auttanut.

        Voisiko olla vielä jotain muuta ? JE

        Minulla on uno 91 1.4i.e. Sekin nyki pienillä vaihteilla ajettaessa. koska i.e. moottorit ovat tietokone ohjattua... niinku bensansyöttökin. minä tein niin että otin sen moninapaliittimen joka on kaasuttinen takana irti ja laitoin siihen crc-öljyä (poistaa kosketushäiriöt hapettumiset jne) ja se auttoi! crc-öljyä kannattaa säännöllisesti laittaa joka sähköliitokseen mitä konehuoneesta löytyy tulpan johtot tms. oletko tarkistanut jouto käynti hommelit? roskat bensajutuissa??
        pikku vihje mikä ei liity tähän täysin: Katso konehuoneessa onko kaasupolkimen vaijeri löysä tai siis vaijerin päässä kun on se messingin värinen juttu joka liikuttaa kaasuttimessa olevaa läppää. jos siinä on väljyyttä niin kannattaa kiristää meinaa se antaa lisäpotkua kiihdytyksiin (olipas hankalasti selitetty)

        toivottavasti auttoi t.make


      • Yks Uno
        make kirjoitti:

        Minulla on uno 91 1.4i.e. Sekin nyki pienillä vaihteilla ajettaessa. koska i.e. moottorit ovat tietokone ohjattua... niinku bensansyöttökin. minä tein niin että otin sen moninapaliittimen joka on kaasuttinen takana irti ja laitoin siihen crc-öljyä (poistaa kosketushäiriöt hapettumiset jne) ja se auttoi! crc-öljyä kannattaa säännöllisesti laittaa joka sähköliitokseen mitä konehuoneesta löytyy tulpan johtot tms. oletko tarkistanut jouto käynti hommelit? roskat bensajutuissa??
        pikku vihje mikä ei liity tähän täysin: Katso konehuoneessa onko kaasupolkimen vaijeri löysä tai siis vaijerin päässä kun on se messingin värinen juttu joka liikuttaa kaasuttimessa olevaa läppää. jos siinä on väljyyttä niin kannattaa kiristää meinaa se antaa lisäpotkua kiihdytyksiin (olipas hankalasti selitetty)

        toivottavasti auttoi t.make

        Bensasuodin on tarkistettu ja johdotukset noin silmämääräisesti. Tänään yksi autokorjaaja arveli että koneen säätö voi kyllä olla sellainen että se toimii vain tuliterillä tulpilla....
        Toinen asia mikä voisi auttaa silloin kun sillä (siis Unolla) on ne päivät, olis jos tyhjäkäyntiä voisi lisätä. Miten se Unossa oikein tapahtuu?
        Nimimerkki: Mämmikoura. Ja taas kiitos kaikille !


      • fiat mies
        Yks Uno kirjoitti:

        Bensasuodin on tarkistettu ja johdotukset noin silmämääräisesti. Tänään yksi autokorjaaja arveli että koneen säätö voi kyllä olla sellainen että se toimii vain tuliterillä tulpilla....
        Toinen asia mikä voisi auttaa silloin kun sillä (siis Unolla) on ne päivät, olis jos tyhjäkäyntiä voisi lisätä. Miten se Unossa oikein tapahtuu?
        Nimimerkki: Mämmikoura. Ja taas kiitos kaikille !

        tuota niin.. jos tuo sun uuno nyt on se vm92... niin siinä on mono-jetronic ruiskutus, eli suomeksi sanottuna yksipiste ruisku, tai sitte se on turbo versio mutta koska sanoit että se on sun vaimon auto niin sitä turboa vähä epäilen.
        mutta joka tapauksessa siinä ei voi säätää tyhjäkäyntiä eikä polttoaine seosta mitenkään, muutaku ehkä ohjelmoimalla ohjaus yksikkö uudestaan.
        lisäksi mä ihmettelin vähä ku luin tuolta että "polttoaine pumpun tiivisteet vaihdettu"????
        mitenkäs se onnistuu koska siinä on sähköinen polttoaine pumppu joka on tankin sisällä ja ei siihen voi tiivisteitä vaihtaa ja uus pumppumaksaa merkkiliikkeessä maltaita...
        no mutta asiaan...
        mulla on uno 75sx -91 josta juuri ennen joulua hajosi mystisesti... syyksi paljastui pitkällisen etsinnän jälkeen polttoaine pumpun johto tankin sisällä joka oli jostain syystä saanut vähä ylimäärästä virtaa tai jonkinäkösen virtapiikin ja oli palanut poikki, ensi oireita oli justiin nykiminen varsinki kylmänä ja sammahtelu kesken ajon, kunnes sitte eräänä talvisena iltana sammui kokonaan eikä lähteny käyntiin ennenku johto oli vaihdettu, joten epäilen vähä että se olis polttoaine pumppu tai sitte sytytys puola.
        sytytys puola sen takia koska tuo kuullostaa justiin semmoselta vialta että kone ei saa kunnon kipinää, ja silloin kun tulpat on vaihdettu niin se saa kipinän paremmin mutta kun ne hieman karstottuvat niin kipinä ei ole enää tarpeeksi voimakas koska puola on niin heikko, mutta jos puolakin on jo vaihdettu niin sitte tuokaan ei voi pitää paikkaansa.


      • Yks Uno
        fiat mies kirjoitti:

        tuota niin.. jos tuo sun uuno nyt on se vm92... niin siinä on mono-jetronic ruiskutus, eli suomeksi sanottuna yksipiste ruisku, tai sitte se on turbo versio mutta koska sanoit että se on sun vaimon auto niin sitä turboa vähä epäilen.
        mutta joka tapauksessa siinä ei voi säätää tyhjäkäyntiä eikä polttoaine seosta mitenkään, muutaku ehkä ohjelmoimalla ohjaus yksikkö uudestaan.
        lisäksi mä ihmettelin vähä ku luin tuolta että "polttoaine pumpun tiivisteet vaihdettu"????
        mitenkäs se onnistuu koska siinä on sähköinen polttoaine pumppu joka on tankin sisällä ja ei siihen voi tiivisteitä vaihtaa ja uus pumppumaksaa merkkiliikkeessä maltaita...
        no mutta asiaan...
        mulla on uno 75sx -91 josta juuri ennen joulua hajosi mystisesti... syyksi paljastui pitkällisen etsinnän jälkeen polttoaine pumpun johto tankin sisällä joka oli jostain syystä saanut vähä ylimäärästä virtaa tai jonkinäkösen virtapiikin ja oli palanut poikki, ensi oireita oli justiin nykiminen varsinki kylmänä ja sammahtelu kesken ajon, kunnes sitte eräänä talvisena iltana sammui kokonaan eikä lähteny käyntiin ennenku johto oli vaihdettu, joten epäilen vähä että se olis polttoaine pumppu tai sitte sytytys puola.
        sytytys puola sen takia koska tuo kuullostaa justiin semmoselta vialta että kone ei saa kunnon kipinää, ja silloin kun tulpat on vaihdettu niin se saa kipinän paremmin mutta kun ne hieman karstottuvat niin kipinä ei ole enää tarpeeksi voimakas koska puola on niin heikko, mutta jos puolakin on jo vaihdettu niin sitte tuokaan ei voi pitää paikkaansa.

        Joo, ei se ole turboversio. Vaimoni on tehnyt listan kaikista vaihdetuista osista, ja siellä on merkattuna bensasuodatin ja kaksi tiivistettä. Tiedä sitten mitä ovat. Sen lisäksi on vaihdettu puola, alipainesäädin, sytytyksen yksikkö (?) ja hall(?)-jakaja tai/ja anturi. ( katti ja kannentiiviste ym)
        Auto ei vaan kulje lämpimänä. Täytynee nyt tarkistaa nämä ehdotetut johdotukset ensin. Mutta jos tulee jotain vielä mieleen, niin kaikki vihjeet otetaan vastaan kiitollisuudella.

        Ja todella erikoista ettei tyhjäkäynti ole säädettävissä, eikö vaan ! Tämmöistä tämä elämä tekniikan varassa. Ciao!


      • fiat mies
        Yks Uno kirjoitti:

        Joo, ei se ole turboversio. Vaimoni on tehnyt listan kaikista vaihdetuista osista, ja siellä on merkattuna bensasuodatin ja kaksi tiivistettä. Tiedä sitten mitä ovat. Sen lisäksi on vaihdettu puola, alipainesäädin, sytytyksen yksikkö (?) ja hall(?)-jakaja tai/ja anturi. ( katti ja kannentiiviste ym)
        Auto ei vaan kulje lämpimänä. Täytynee nyt tarkistaa nämä ehdotetut johdotukset ensin. Mutta jos tulee jotain vielä mieleen, niin kaikki vihjeet otetaan vastaan kiitollisuudella.

        Ja todella erikoista ettei tyhjäkäynti ole säädettävissä, eikö vaan ! Tämmöistä tämä elämä tekniikan varassa. Ciao!

        eiköstä vaan ookki ihmeellistä ettei tyhjäkäyntiä saa säädettyä, se tietokone sitä säätelee ja jos auto ei käy kunnolla esim. tyhjäkäyntiä tai jos seos on pielessä siinä ruiskussa on yleensä jotain vikaa..
        kaippa ne sakemannit jotka sen boschin ruiskun on kehittäny tietää mitä tekee koska monissa muissakin autoissa on täysin sama ruisku, ehkä sun kannattais viedä se johonki korjaamoon joka on erikoistunu ruiskukoneisiin jos se nyt ei oo niistä johdoista kiinni...


    • HaM

      Omassa Unossa oli syksyllä myös pahoja käyntiongelmia. Käypä lukaisemassa taannoinen keskustelu "Uno 45i.e käyntiongelma"-otsikon alta (löytyy aihelistan seuraavalta sivulta), josko siitä saisit jotain apua.

      Voisiko tuo tulppien vaihdon hetkellinen apu viitata tulpanjohtojen viallisuuteen, varsinkin jos "vanhat" tulpat ovat ulkoisesti ok? Kokeiles huviksesi ensi kerralla pelkkiä tulpan johtojen irroitusta, kääntele niitä vähän ja paina takaisin paikoilleen. Jos auttoi, on jokin johdoista viallinen -> uusi johtosarja.

      Älä kuitenkaan koske käynnissä olevan moottorin tulpanjohtoihin mahdollisen läpilyöntivaaran vuoksi.

    • MP

      Joskus voi kläydä niinkin, että akku vetelee viimeisiään ja aiheutta tuollaisia temppuja. Etenkin, jos viat ilmenevät vain pakkasella. Auto voi silti vielä kähteä käyntiin, mutta ei jaksa kunnolla antaa virtaa enää sytytystulpille, kun puhallin yms. päällä.

      • Yks Uno

        Aika ovelasti keksitty. Valitettavasti vika ei voi olla akussa kun käyntihäiriöt ilmenevät moottorin ollessa lämmin. Ja korjaantuu aina niillä uusilla tulpilla. Täytyy nyt tsekata noi johdot. Kiitos kuitenkin !


      • MP
        Yks Uno kirjoitti:

        Aika ovelasti keksitty. Valitettavasti vika ei voi olla akussa kun käyntihäiriöt ilmenevät moottorin ollessa lämmin. Ja korjaantuu aina niillä uusilla tulpilla. Täytyy nyt tsekata noi johdot. Kiitos kuitenkin !

        tuli tuo akkuhomma huomattua. Auto sammuili pakkasella kovilla pakkasilla tyhjäkäynnillä, olipa sitten lämmin tai kylmä ja vikaa muuten etsittiin. Se kyseinen akku oli tehnyt samaa jo vuoden ja auto aina vain käynnistyi kuitenkin sillä.


    • carlo

      kytkimen ja kaasupolkimen käyttöä.

    • afisgdg

      ootko tulppia kahtonu että onko niissä vikaa kun minulla on Fiat Uno 1.1i vm 1994 ja se nyki ja sammu niin vaihdoin tulpat niin loppu nykiminen.

      • kiitos sinullekin

        nopeasta vastauksesta,.

        ps.auto viety jo 8 vuotta sitten sulatukseen eli paaluun.


    • Anonyymi

      Tarkista jakajan sisukset ja alipainesäädin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      4001
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3545
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3368
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      37
      2747
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1154
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      120
      1055
    Aihe