En tiedä mistä huono itsetuntoni kumpuaa, mutta se vain on vahva osa minua. Oikeastaan minulla ei ole itsetuntoa lainkaan. Olen kai ulkoisesti ihan tavallinen, 26-vuotias nainen, mutta sisimmässäni olen rikkinäinen, äärimmäisen herkkä ja arka, alemmuudentuntoinen ihminen joka tuntee olevansa jokaista ihmistä huonompi. Ulkoisesti tätä ei ehkä uskoisi.
Olen muotitietoinen, itsestäni huolta pitävä, hoikka, nätiksi kehuttu ja yritän olla kuten muut, mutta sisimmässäni olen jotain ihan muuta. Minulla ei ole lainkaan ystäviä. AInoat ystäväni ovat perheenjäseneni ja sukulaiseni. Ihmissuhteet eivät kehity syvemmiksi enkä osaa ylläpitää niitä, koska se vaatisi minulta tuhottoman paljon energiaa, koska en osaa olla muiden ihmisten keskuudessa oma itseni, en vain osaa. Olen liian erilainen. Olen yleensä jopa naurettavan ystävällinen ihmisille, en osaa ilmaista omia mielipiteitäni tuntemattomien seurassa, tai muutenkaan olla vapautuneesti oma itseni. Vaikka minua saatetaan jopa kehua nätiksi tuntemattomien ihmisten johdosta, en itse ole koskaan pitänyt ulkonäöstäni, päin vastoin, ulkonäköni on minulle jotain, mitä vihaan eniten maailmassa. On päiviä, jolloin en pysty poistumaan asunnostani päiväsaikaan, kun häpeän itseäni niin paljon. Vihaan ulkonäköäni niin paljon, että vaikka olisin 39 asteen kuumeessa yksin kotona, meikkaan naamani silti piiloon, sillä en yksinkertaisesti kestä sitä tunnetta, että olen ilman meikkiä "paljaana", vaikkei kukaan olisi näkemässä. Tiedän että se on sairasta, mutten voi sille mitään. Jos olen ilman meikkiä, ahdistun niin paljon että kurkkua kuristaa ja voin fyysisesti pahoin.
Olen äärettömän herkkä ihminen, otan kaikesta itseeni. Kuvittelen usein tuntemattomien ihmisten katseiden, ilmeiden, eleiden ja sanojen olevan minuun suunnattuja piiloloukkauksia. Jos joku ihminen sanoo minulle pahasti, saatan vatvoa sitä vielä parin vuoden kuluttuakin ja soimata itseäni siitä. Kerran eräs mies haukkui minua junassa idiootiksi kun olin jäämässä pois ja vahingossa aavistuksen verran tönäisin häntä. Pelkäsin tämän jälkeen pari kuukautta kulkea ihmisten ilmoilla, ja tuntui että jokaisella on jotain minua vastaan. Töissä jos teen jonkun virheen, saatan miettiä sitä niin paljon, että voin huonosti enkä saa öisin unta. En uskalla puhuessani katsoa ihmisiä silmiin, ellen suorastaan pakota itseäni siihen. Kaupassa käyntikin tai julkisilla matkustaminen on välillä niin ahdistavaa ja energiaa kuluttavaa, että mieluiten jäisin vain kotiin piiloon.
Joskus tuntuu etten vain selviä tästä elämästä. Olen vääränlainen kaikin puolin ja kliseisesti sanottuna liian herkkä tähän maailmaan. Ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja tylyjä, enkä saa kovetettua itseäni kaikkea pahaa vastaan. Miksi olen tällainen? Mikä minua vaivaa? Pienempänä olin jopa villi räpätäti, joka ei edes osannut olla hiljaa. Sitten vain aikaa myöten muutuin tällaiseksi, enkä edes tiedä miksi. Tuntuu aivan liian suurelta kynnykseltä lähteä mitään apuakaan hakemaan ongelmiini, miten muka saisin kerättyä rohkeuteni siihen? Olen niin väsynyt tähän kaikkeen...
Liian herkkä ja olematon itsetunto
13
2126
Vastaukset
- uusia keinoja
Onkohan kyse läheisriippuvuudesta? Tutustu asiaan ja mitä tarkoittaa sisäinen lapsi. Mindfulness harjoitteiden kautta voisit saada kosketusta itseesi ja tunteisiisi, jooga on myös hyvä. Kipeitä asioita voi nousta pintaan, joten jonkunlainen terapiasuhde ei olisi pahitteeksi. Hengellisyys ei ole sama asia kuin uskonnollisuus, vaan hengellisyys on osa hyvinvointia, ja jokainen määrittelee itse miten ja mihin uskoo.
- what!?
"Onkohan kyse läheisriippuvuudesta?"
Miten aloittajan kuvaamat asiat liittyvät läheisriippuvuuteen? Oletkohan ymmärtänyt tuon muotisanan väärin? - kkjkkll
what!? kirjoitti:
"Onkohan kyse läheisriippuvuudesta?"
Miten aloittajan kuvaamat asiat liittyvät läheisriippuvuuteen? Oletkohan ymmärtänyt tuon muotisanan väärin?Tai sitten itse et ymmärrä mistä on kyse. Täällä ei tehdä mitään diagnooseja, vaan herätellään pohtimaan asioita.
http://www.laheisriippuvaiset.com/laheisriippuvuus.php
- Keissa
Ja mitä uskonnolisuudessa olisi sitten väärä? Minulle tietoisusus, että olen Luojan luoma ja ainut arvokas yksilö maailmankaikkeudessa antaa jo perustaa itsetunnolle ja tekee minusta arvokkaan.
Aloittajalla on kyllä todella itsetunto alhaalla ja sitä pitää pitää peiton alla. Yleensä henkilöt, joille ulkoinen olemus on tärkeä kärsivät heikosta minuudesta ja itsetunto on alhaalla.
Meikäläisellä läikkyy jopa yli tuo ulkoisesta lookista huolehtiminen. Pitäisi kunnioittaa lähimmäisiä jollain tapaa ja olla esteettisesti mukiinmenevä.
Läksin eilen kauppaa, satoi räntää ja tuuli. Laitoin päähän kauhean marjamyssyn, jolla olin verhonnut hirvikärpäsiä. Ajattelin, että menee siinä sontikan alla ja otan sen sitten kaupan ovella kassiin, mutta en sitten enää muistanut vaan astelin kauppaan hirveä nyppääntynyt, jopa roskainen villämyssy päässäni. Taisi joku hieman tuijottaa kuvaani kunnes vetäisin hirvityksen laukkuuni.
Kyllä aloittajan pitäisi saada apua tuohon tilanteeseen. Sinulla on meneillään ihan noidankehä pyöriä tuossa mielikuvituksellisessa itseinhon kehässä. Jotain täytyy olla, josta kierre on alkanut. Jospa se alkaa nyt tästä kun päätit kirjoitella palstalla. Se on ensiaskel tehdä asialle jotain ja yksi kynnys on ylitetty hakiessa apua. Ei ole todella kiva elää tuollaisessa piinassa.- uusia keinoja
"Ja mitä uskonnollisuudessa olisi sitten väärä?" Ei olekaan, mutta koska "sisäisesti rikkinäisen lapsen" ominaisuuteen kuuluu, että hän kokee olevansa joko toisten ylä tai alapuolella, niin päästään tilanteeseen, että ateistit ja kristityt taistelee palstoilla siitä kuka on oikeassa. Vasta omien kipujensa tunnustaminen ja työstäminen johtaa aitoon hengellisyyteen.
"Kristityllä tunnevammaisuus ja heikko itsetunto ilmenevät mm. kyvyttömyytenä kokea armoa, armottomuutena itseä ja muita kohtaan, fanaattisuutena ja ylihengellisyytenä."
http://www.trigonos.fi/ajatuksia/haavoittunut-lapsi-ahdistunut-aikuinen/
- itsetunnonpohjamudat
Oma itsetuntoni on ollut niin huono että aikanaan en edes tervehtinyt ihmisiä kadulla kun luulin etteivät he tunne minua tai muista ulkonäköäni tms. Vuodet olen itseinhonnut itseäni ja kaikkea mitä teen. En kuulu mihinkään porukkaan, eli tarkoitan että olen aina ulkopuolinen kaikessa ja tunnen itseni ulkopuoliseksi. Iän myötä tilanne muuttunut niin, ettei minulla ole ystäviä kuin Facebookissa. Enpähän tuota surua ja murhetta kenellekkään eikä muut minulle. Kaveripiireissä yritin aina hyvää ja olla ja kuunnella, mutta aina jäin 'kolmanneksi pyöräksi' ja sain vain haukut aina niskaani kaikesta. Moni on pyyhkinyt minulla lattiaa ja olen ollut kynnysmattona monessa asiassa. Valitsin siis erakon tien. Voimia sinulle aloittaja!! En osaa oikein antaa neuvoa muuta kuin iän myötä itseluottamusta saattaa tulla lisää jos on tullakseen. Mitkään mielikuvaharjoitteet ja itseni kehuminen tuntuvat teennäisiltä eikä itselleni niistä ole ollut mitään hyötyä. Mutta sellainen vinkki ehkä että jos kuljet vaikka kaupungilla niin huomioi miten erilaisia ihmisiä siellä kulkee. Älä huomioi vaan hoikimpia ja kauneimpia vaan katso kokonaisuutta ja huomaat että meitä on laidasta laitaan. Aina on kauniimpia, mutta aina on myös niitä laitapuolenkin kulkijoita. Jokainen mahtuu joukkoon!
- korvaushoitajayrittäjä
Tuttua on ap:n tunnot itsellekin,vaikka
olenkin miespuolinen ja vähän iäkkäämpi-
kin.
Helposti muistelee vuosien takaisiakin
tilanteita, kun itsetunto ei oikein kestänyt loukkauksia .
Jotkut ystävällisemmät kommentit ja jopa
kehut, joita joskus sai,ei oikein riittäneet kompensoimaan niitä pahantahtoisia "iskuja" ja ajauduin melko lailla erakoitumaan.
Muutaman kerran esim.potentiaalinen hyvä
ihmissuhde naisen kanssa on kuivunut kokoon juuri oman huonon itsetunnon takia.
Korvasin sitten puuttuneen läheisen ihmissuhteen kovalla työnteolla ja myös
urheilemalla "hikipäässä".
Hankalinta huonossa itsetu
- 13+10
Turhaan valitat, olet tavallinen suomalainen. Suomalaisilla ei ole itsetuntoa nimeksikään.
Ota itseäsi niskasta kiinni. - toinen samanlainen
teksti oli kuin suoraan minulta.. Eli täysin sama tilanne! Jokainen mainitsemistasi asioista suoraan kuin mun elämästä.
Kestänyt jo vuosikausia, itse olen tällä hetkellä 25 vuotias nainen.
Ulospääsyä tästä kaikesta en löydä, kai olen jo luovuttanutki.. :/ - epävakaaa
Kuulostaa epävakaalta persoonallisuushäiriöltä. Minulla on myös se. Tuo äärimmäisen huono itsetunto on yksi ongelmista, herkkyys on voimakasta, pikkumurheiden vatvominen, pinnalliset ihmissuhteet tai niiden olemattomuus. Kaikista pahinta on varmaan se ettei kykene olemaan oma itsensä ihmisten seurassa. :( Päällisin puolin näytämme usein ihan tavallisilta...
- itsetunto
Inhimillisiä rikkauksia ovat esimerkiksi havaintokyky
(näkö-, kuulo, tunto-, haju- ja makuaisti), kyky muistaa, intuitio,
kyky tuntea ja rakastaa, vastuullisuus, rohkeus ja aloitteellisuus,
luovuus, innostuneisuus, terve järki, arviointikyky, rehellisyys,
oikeudenmukaisuus, kauneudentaju, itsekuri, erityiset lahjakkuudet,
kyky hankkia kokemuksia, tietoja ja taitoja sekä fyysiset kyvyt.
Inhimilliset rikkaudet ovat riippumattomia ihmisen iästä, etnisestä
taustasta, koulutuksesta tai kulttuurista. Ne ovat olemassa kaikissa
meissä eri tavoin ja eri määrin. Niiden tiedostaminen on psyykkisen
terveyden kulmakivi.
Kun ihminen tiedostaa inhimillisiä rikkauksiaan, hän käyttää niitä.
Mitä enemmän niitä käyttää sitä enemmän ne vahvistuvat, jolloin
myös ihmisen itsetunto vahvistuu. - Anonyymi
Itseni hajotti alkoholisti isä jonka kanssa äitini jaksoi menoa katsoa sen 2v, en oikein muuta tiedä, kuin et villiä menoa ollu. Äitini karkasi kyseisen ihmisen kanssa kotoa. Tässä tulos, joka nyt kirjottelee. Mulla on koodissa niin paljon isäni puolelta, vai tuliko se kaikki paska lapsuudest.. Alle 5v olin muuttanut jo 5 kertaa paikasta toiseen. Iso mummu oli joka huolehti, en muista ajoista ku pätkiä. Kuoli seki sitte syöpään. Olin 6 tai 7v hautajaisis. En itkeny.. Enkä itkeny ku kuulin biologisen isän kuolleen kun olin 14v...Traumoja riittää.. Koulu kiusattuna sen 9v. Ainut ihminine jota pidin ystävänä käytti narsistisesti hyväksi.. Psykiatrit rampattu jo lapsena. Ongelmia.. Perus kuten pelko hylkäämisesestä.
Turvattomuudesta. Riittämättömyyttä.
Itsesääliä. Ajatuksia jotka vaa looppaa. Ja looppaa. Demoneita jotka sanoo et susta oo vittu yhtää mihinkää. Tapa ittes.
Ei oo ku epävakaata persoonaa, kameleontti joka pystyy ja samalla pysty mihinkään.
Olen loistava taiteilija, sitä mä osaan. 2 lasta tehty ja iha yhtä paskaa ku omat vanhemmat.
Mut hei, aloin opiskelee psykologiaa, luen kirjoja.
Löysin ne sisäiset lapsiosat jotka on saanu turpaan, löysin rikkinäisen itseni, yritän lohduttaa, rakastaa ja hyväksyä.
Mutta ainut mitä voi sanoo, on et fuck the world.
Eipä ollu auttajaa, pojalle joka ei osannu sanoa saatana yhtää mitää rehellistä omasta päästä.. Tai en vaa kyenny. Ois ollu aikuste asia tavottaa...
Mussa on käsittämätön määrä katkeruutta ja vihaa.. Sanotaanko et jos juon tarpeeks kännin päälle niin sitä joko on aamust kuollu tai putkassa. Päihdeongelmia, tai sanotaanko riippuvainen vaa niinku yleensä.
Tosiaan, en kellekkää suosittele avaa sitä arkkua yksinään. Mä tein, ja nyt ku ikää 32v.. En oo ikinä tuntenu tälläst kipua joko rinnassa tai vatsassa.
Aitoja tunteita, kiva.. Mut missä mun suojeleva kuori on? No hätä, se on pääl aina ku tunteet käy liia koviks
Jospa oot ap vaa lisko jonka häntä jäi oven väliin.. Itse ainakin. Heikko ja tarvitseva. Myönnä ne omat heikkoudet, kato niitä demoneita silmii ja sano et oot nyt ja aina niitte tukena ja rakastat.
Sitä huolehtijaa tääl kaikki tarvii ja se oot sä. Ei kukaa muu
Terveisin vitu sekasi, mut nyt tiedän olevani. - Anonyymi
Huono itsetunto johtuu siitä kun ei arvosta itseään. Se on juuri sitä kun ajattelee olevansa täysi nolla, riittämätön, kelpaamaton, huono ihminen.
Oikeastaan kukaan muu ei ajattele noin kun ainoastaan itse se huonon itsetunnon omaava ihminen.
Mullakin oli nuorempana aivan olematon itsetunto, tai siis kaikillahan se on, joillain se on vain piilossa eikä käytössä.
Ison työn vaatii saadakseen nostettua itsetuntoa, se ei käy kädenkäänteessä eikä ole yksinkertaista, mutta kuitenkin se on mahdollista jos niin haluaa.
Itse olen työskennellyt asian eteen jo useamman vuoden ja vielä on työtä jäljellä, varmaankaan ikinä en saa itsetuntoani täysin kuntoon. Mutta pienikin muutos eteenpäin jo tuntuu jokapäiväisessä elämässä.
Ajatelkaa itsestänne että olette ihan yhtä arvokkaita ihmisiä kuin kaikki muutkin, eikä ole pakko kelvata muille, riittää kun kelpaa itselleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273593- 412439
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362264Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72047Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381489
- 1271292
- 131269
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255