Patteriverkoston teho ja tuloilman lämpö

ap.

Onko tällaisen pienehkön laitoksen jossa on lähinnä vanhuksia, patteriverkoston säätökäyrä kohdillaan kun nollakeleilläkin tuloilman lämpötila tuntuu olevan jatkuvasti ylärajalla 25 asteessa, kyseessä on poistoilmaohjattu kone? Mitä tapahtuisi jos patteriverkoston käyrää nostettaisiin jotta tuloilma pyörisi lähempänä 20 astetta, nouseeko kaukolämmityskulut? Ainakin ilma sekoittuisi paremmin jos tuloilma olisi viileämpää.

4

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutamia ajatuksia

Voiskohan olla et vanhuksilla on kylmää kun verenkierto ei ole kunnossa enään ja siksi säädetty korkealle --> asukkaat tyytyväisiä. Ilman sekoittumiseen tuo ei taida juuri vaikuttaa vaikka lämpöä laskiskin? tosin vedontunteen sillä voi saada aikaseksi...

• Onko tuloilman lämmitys varmasti liitetty patteriverkostoon? Näitä on valitettavasti tehty säästösyistä. Ei tarvitse lisätä uutta lämmönsiirrintä järjestelmään.
      Tuloilmalaitteiston lämmönsäätökäyrän tulisi olla n. 10 astetta korkeampi kuin patteriverkoston. Tämän vuoksi patteriverkostoon liitetyillä tuloilmakoneilla on yleensä hankaluuksia toimia, kun ulkolämpötila on nollan tienoilla. Jäätymissuojat laukeilevat usein.
      Tuloilmakoneissa on yleensä oma säädin, joka mittaa tuloilman lämpötilaa ja pyrkii pitämään sen säädetyssä arvossa. Joskus on myös poistoilman lämpötilan mittaavia säätimiä. Säätökäyrän muutos ei yleensä vaikuta tuloilman lämpötilaan ja säätökäyrän nosto ei ainakaan laske tuloilman lämpötilaa.
      Jos haluat muuttaa tuloilman lämpötilaa, etsi tuloilman säädin ja muuta sen lämpötila asetusta.

• ap.

IV-verkostolla ja pattereilla on omat säätimensä ja vaihtimensa. Poistoilmaohjattu IV-kone jossa tuloilman lämpö huitelee tietyissä rajoissa, mutta yleensä siis koko ajan ylärajalla.

• huolto sählää

Kaukolämmöllä se tuloilmakin lämmitetään eli plus miinus nolla.

Se, että tuloilman lämpötila on koko ajan jotain muuta kuin pitäisi olla, on ihan normaalia. Joku on taas käynyt sörkkimässä koneen asetukset. Tyypillisin tilanne on kylläkin, että on menty muuttamaan tuloilman max/min rajoja tai laitettu tuloilman lämpötila käsikäytölle - siis juuri näissä poistoilmakompensoiduissa systeemeissä.

Ja sit ihmetellään kesällä, miksi on niin kuuma sisällä...

Parempi olisi pattereilla lämmittää - saisi tuota lämpöä lattian rajaan/ikkunoiden eteen, niiden vetoa torjumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe