Evinrude 60 VRO -89

Mikä vikana?

Evikka teki nyt syksyn viimeisinä ajokertoina tenän. Sain sen käyntiin, mutta koska oli ollut viikkoja ajamattomana ja oli kohtuullisen kylmä ilma (n. 5 astetta), piti moottoria tyhjäkäyttää normaalia kauemmin, jotta lämpenee ja käynti tasaantuu. Moottori pysyi joitakin minuutteja päällä, kun tyhjäkäyntivipu oli ääriasennossa ja painelin vähän väliä avainta sisään. Sitten moottori sammui, eikä enää käynnistynyt. Akussa on virtaa ja kokeilin uudella akullakin. Startti pyörii hyvin, mutta moottori ei käynnisty. Tuntuu, että avaimen sisäänpainaminen ei vaikuttaisi mitään ja moottori ei saa bensaa??? Vähän ajan kuluttua jatkuva hälytysääni alkaa huutamaan. Kipinä on tarkistettu ottamalla tulppa irti ja starttaaamalla, tosin tulpat eivät ole kovin uudet.

Mikä neuvoksi? Vene pitäis saada vesiltäkin, ennen talvea ja nostoramppi ei oo ihan lähellä.

12

8408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan hatusta veikaten

vikaa sytytyspuolella? Oma Evinrude, tosin vain 30 hp malli, teki tuota samaa että tyhjäkäyntikaasu täysillä kävi vain aavistuksen isommilla kiekoilla, tuskin huomasi eroa.
      Siinä oli vielä kuten varmaan sullakin ennakon säätö kuten kaikissa vanhoissa eli säätyy koko se "ennakkolevy" siinä vauhtipyörän alla. Oli mennyt poikki se jousi joka säätää sytkiä kun kaasu avautuu. uudemmissahan tämä säätö on monesti toteutettu CDI boxista käsin...
      Jos ei saa muka bensaa niin kokeile pumpata sitä pallukkaa letkussa samalla ku starttaat.
      Ja onhan hätäkytkin varmasti kunnolla paikoillaan :)

• sama ku alussa

Oon pumpannu ja pallukka on niin kova kuin voi. Normaalisti käydessään, kone on kyllä ottanut kierroksia kun tyhjäkäyntikaasu on ollut yläasennossa. Hätäkytkin on paikallaan, mutta vika tosiaan vaikuttaa siltä, että se ei olisi. Voiskohan kosteus hätäkytkimessä aiheuttaa vian???

• Ihan hatusta veikaten
        sama ku alussa kirjoitti:

Oon pumpannu ja pallukka on niin kova kuin voi. Normaalisti käydessään, kone on kyllä ottanut kierroksia kun tyhjäkäyntikaasu on ollut yläasennossa. Hätäkytkin on paikallaan, mutta vika tosiaan vaikuttaa siltä, että se ei olisi. Voiskohan kosteus hätäkytkimessä aiheuttaa vian???

Siis saako se bensaa? Jos tulpat ovat märät, niin silloinhan se saa. Ja kyllä siinä bensa myös haisee voimakkaasti jos saa.. Eli vika siis siellä kipinä puolella.
        Mietitäämpäs hetkinen. Onko siellä mitään sulakkeita? Suzukeissa on siinä toisella kyljellä ainakin boxi, jossa on päävirtasulakkeet.Katoppas läpi onko se palanut sillä kyllä evikoissakin on sellainen punainen kumisulakerasia siellä pakosarjan puolella...
        Jos sulakkeissa ei vikaa ja starttaa hyvin, lisäksi tulpat uudet niin vika menisi sinne sytytyspuolan puolelle.
        En usko että kosteus hätäkytkimessä aiheuttas tuomosta. Avoveneissäkin ne ovat sateessa vuosikaudet.

• Ykä

Oireista päätellen on kaasarit jäätäneet. Kun se sitten pysähtyi, pysähtyi se liikaan bensaan ja öljyyn. Kun yritit sitä käyntiin tilanne vain paheni. Kone olisi lähtenyt noin 15 - 20 minuuttin kulutta käyntiin täydellä tyhjäkäyntikaasulla ja todenäköisesti ilman rikastinta, jos olisit antanut sen sulaa rauhassa. Ongelma kuuluu kaasarikoneiden ongelmiin ja poistuu historiaan ruiskujen aikakaudella.

Vastaisuuden varalta. Kun kone näissä olosuhteissa pitää saada käyntiin, on varminta käynnistää se ja pyrkiä nopeasti liikkeelle, jolloin voi avata enemmän kurkkua. Näin toimien ei jäätä yleensä kerry niin paljon, että kone pysähtyisi. Tosin olen itsekkin jäänyt hetkeksi piippuun keskelle espoonlahtea, kun Mariner - Mercury 20 jäätyi niin perusteelliseti että sammui täydestä kaasusta. Ominaisuus riippuu paljon kaasareiden mitoituksesta. Sama kone 25:n kaasareilla ei ollut läheskään yhtä arka jäätämään. OMC 20/25 on selvästi herkempi jäätämään kuin saman koneen 30 versio, mutta sekin jäätää aika pahasti. Koneista puuttu imuilman esilämmitys, joka pelastaa esim autot tältä riesalta.

• jonhson

Jatkuva hälytysääni viittaa vedenkierto-ongelmaan. Kone ei käynnisty jos vesi ei kierrä

• Ykä

Olisi näköjään pitänyt lukea loppuun ja ymmärtää mitä lukee.

En tunne VRO-koneiden hälyjä, joten seuraavassa vai yleisiä kommentteja. Miksi kone ei saisi bensaa? Jos nousee palkeella kaasarit täyteen niin aika epätodennäköistä, että kaikki kaasarit olisivat tukossa saa. (2 vai 3 sylinterin 60?) Toinen asia on jos ei rikastin vorki ollenkaan. Kuuluuko koneesta minkäänlaista naksahdusta kun painat avainta sisään? Siis ennen kuin häly alkaa soida? Jos ei, on syytä todella epäillä rikastinta.
      Vanha totuus on, että jos saa bensaa ja kipinää niin kyllä se starttaa. Ymmärsin, että kipinää tulisi. Jos bensan saanti ei varmistu, niin tulpat pois ja ruiskaus tulpanreistä sisään, tulpat kiinni ja yritys. Jos käynnistyy muttei jaksa käydä, on syy todella benspulassa. Toinen mahdollisuus on ottaa imuilman äänenvaimennin pois ja ruiskuttaa kaasarin kurkkuun suoraan samalla kun konetta pyöritetää, edellyttää että käsikaasua on päällä, muuten ei kurkusta paljon ilmaa mene, eikä liioin se ruiskutettu bensakaan. Samalla voisi nähdä toimiiko rikastin, riippuen toimintatavasta. Tällaiset puuhat voi tietysti veneen perästä riippuen olla hankalia.

• jonhsoni

Eli niinkuin sanoin tarkista vedensaanti jos hälyttää yhtä kyytiä kone katkaisee kipinän jos vesihäly toimii. Näin ainakin omassa -87 mallissa
      suora huuto tarkoittaa vettä tai ylikuumenemista katkonainen häly viittaa öljyn vähyteen

• En ...kele saanu vikaa selv...

Kone on 3 sylinterinen. Naksaus kuuluu koneesta, kun painaa avaimesta. Bensa ainakin haisee voimakkaasti, kun tulpat ottaa irti.

Vielä yksi mystinen juttu tuli tänään. Mulla oli jääny mittaristoon virrat päälle ja kun tänään yritin käynnistää, oli akku tyhjä. Vaihdoin akun ja heti kun käänsin avaimesta virrat päälle (en startannut) alkoi jatkuva hälytysääni. Mitä hel...??? Mistä tämä nyt sitten johtuu? Eihän se nyt voi olla ylikuumenemisääni, kun ei sitä oo startattukaan. No, kokeilin startata äänestä huolimatta ja se lakkasi melkein heti.

Pitäiskö moottorista tulla vettä jo ennen kuin se on käynnissä? Miten pystyn tarkistamaan vedensaannin, jos kone ei käy?

• jonhsonin
        En ...kele saanu vikaa selv... kirjoitti:

Kone on 3 sylinterinen. Naksaus kuuluu koneesta, kun painaa avaimesta. Bensa ainakin haisee voimakkaasti, kun tulpat ottaa irti.

Vielä yksi mystinen juttu tuli tänään. Mulla oli jääny mittaristoon virrat päälle ja kun tänään yritin käynnistää, oli akku tyhjä. Vaihdoin akun ja heti kun käänsin avaimesta virrat päälle (en startannut) alkoi jatkuva hälytysääni. Mitä hel...??? Mistä tämä nyt sitten johtuu? Eihän se nyt voi olla ylikuumenemisääni, kun ei sitä oo startattukaan. No, kokeilin startata äänestä huolimatta ja se lakkasi melkein heti.

Pitäiskö moottorista tulla vettä jo ennen kuin se on käynnissä? Miten pystyn tarkistamaan vedensaannin, jos kone ei käy?

Eli minä lähtisin etsimään vikaa siitä hälystä ? Se on syystä tai toisesta jäänyt päälle eikä anna koneelle lupaa startata? Jospa sen koittais ohittaa? En tunne sähköjä niin hyvin, että osaisin neuvoa miten.

• Jorma60

oli kerran vastaava hälytysääni kun olin unohtanut laittaa bensaletkun tankkiin kiinni. Kone pyöri vähän aikaa ja kohta alkoi sireeni uikkamaan ja kone sammui. Ilmeisesti se rupesi hälyttämään 2T-öljystä jota ei ilmeisesti saanut kun ei saanut bensaakaan. Laitoin bensaletkun tankkiin ja pumppasin tissillä letkun kovax,muutaman starttauksen jälkeen hörähti tulille ja hälytys loppui. Uskoisin et kone hälyttää jos ei saa öljyä/bensaa,näin ainakin minun tapauksessa. Toivottavasti oli apua. Koneena Johnson 60 vro -88

• kokenut

elikkä kokeileppa sillail et otat moottorin suojuksen irti ja otat koko moottorille menevän kaapeli nipun irti liittimestä,tämän jälkeen starttaat esim jollakin sähköjohdon pätkällä suoraan solennoidin päästä,näin ohitetaan kaikki turvatoimet!

• Evikka

Kiitos kaikille neuvoja antaneille... Puola oli menny. Vaihettiin ja nyt pelittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe